Näytä tavallinen näkymä : Talvi 5kk valoisassa lämmössä - mihin menisit?
Etelän pyöräilylomat on aina monen asian kompromissi alkaen ottaako oman pyörän vai vuokraako paikallisen.
Teoretisoin jos olisi mahdollisuus lähteä Suomesta esim. talvella 2019-2020, sanottaisiinko vaikka talviaikaan siirtymisen tienoilla 27. lokakuuta 2019 ja palaisi Suomeen kesäaikaan siirtymisen aikoihin 29. maaliskuuta 2020 niin minne menisit jos väline on cyclo ja yrittäisi karsia 'turhat' kulut?
Huomioitavia asioita:
-liikenne ja teiden kunto, fillarilla ajettavia teitä olisi hyvä löytää
-maasto, saisi olla vähän vaihtelevaakin
-hintataso, erityisesti asuminen hinta, vai tekisitkö retkipyöräilyä ilman tukikohtaa tai useammalla tukikohdalla
-säätila, lämpö, päivän pituus, valo, itselle erityisesti vika merkitsee paljon
-verkkoyhteyden laatu, asioita pitäisi varmaan reissusakin hoitaa
-terveydenhuolto, 5kk aikana voi sattua sairastumista, onnettomuuksia
Ekaksi tulee tietysti mieleen Alicante/Denia seutu 'kuivana paikkana' ja Kanaria toisena mutta jos ajateltaisiin vähän enemmän outside the box. Koska asumista on 5kk lentojen hinta ei ole kovin relevantti. Kauemmaksikin voisi ajatella lähtevänsä jos asumisen hinta puolittuu. Ideoita?
Australiaan ehkä itse menisin. Ei kylläkään kovin edullinen paikka, mutta muuten hyvä. Adelaiden seutu lienee pyöräilyn kannalta paras paikka, itsellä kokemusta vain Sydneyn ympäristöstä, joka on vähän turhan vilkasliikenteistä pyöräilyyn, ja kallis majoitus.
Eteläinen pallonpuolisko on hyvä lähtökohta, jos valon määrää yrittää maksimoida talviaikana. Australia kävi minullakin mielessä.
Ainakin espanjan andalucian suunnalla pyöräilijöiden kunnioitus on jotain käsittämätöntä suomalaiselle. Tuolla saa ajaa kuukausia ilman ainuttakaan läheltä piti tilannetta autojen kanssa. Moikataan, kannustetaan ja lapsetkin taputtavat autojen takapenkillä.
Halpaa kanaa ja pastaa. Mitä muuta fillaristi voisi kaivata? Pieni sateen uhka tai viileä keli ei ainakaan minua häiritse ollenkaan.
Noviisipyöräilijä
01.04.2019, 14.53
Espanjassa ei ole kovin lämmin tammi-helmikuussa.
Kuuba voisi olla yksi eksoottinen valinta, mutta ei ehkä noin pitkäksi ajaksi. Kuukauden parin reissu kyllä menisi maan päästä päähän ajaessa. Espanjan kieli vaan taitaa olla must tuossa maassa.
Kanarialla kiva ilmasto, mutta ajaminen pelkkää ylä-alamäkeä, mikä ei ole kovin mukavaa ainakaan lastatulla pyörällä. Tietty olemisen tuolla olisi varmaan enemmän tukikohtalöhöilyä.
Inline Biker
01.04.2019, 14.55
Kiinnostava pohdinnanaihe vaikka itselleni nyt täysin teoreettinen. Ehkä sitten joskus...
Jos menee Kanarialle, niin jääkö liian pieneksi, jos asustelee vain yhdellä saarella? Kokemusta Teneriffalta ja Gran Canarialta. Toki aika samoissa maisemissa sitä tietenkin kotosallakin pyöräilee.
Minulla ei kokemusta ulkomailla pyöräilystä mutta miten tuo Kroatia? Hinta-taso ei niin paha.
kuovipolku
01.04.2019, 15.14
Olen joskus lueskellut ruotsalaisen veteraanikilpapyöräilijän blogia. Hän on asunut talvet kai jo yli kymmenen vuoden ajan Thaimassa eikä väsy kehumaan sen tarjoamia mahdolisuuksia erityisesti maantiepyöräilijälle mutta myös maasto pyöräilijälle. Tiet ovat hyviä, liikenne rantateitä yms lukuunottamatta rauhallista (ja liikennekulttuuri mainettaan parempaa ja pyöräilijät huomioonottavaa), löytyy tasaista mutta haluttaessa myös mäkiä.
En tarkalleen muista missä hän asuu, mutta paikka on parikymmentä kilometriä Khao Lakista pohjoiseen. Seudulla on mm, oma pyöräseura ja talvipyöräilijöitä riittää porukkalenkeille. Pohjois-Thaimaassa on sitten jo melko vuorista, mutta sieltäkin löytyy pyöräilyn harrastajia, seura- ja kisatoimintaa, pyöräliikkeitä ym.
Minulla ei kokemusta ulkomailla pyöräilystä mutta miten tuo Kroatia? Hinta-taso ei niin paha.
Onko kroatia liikenteeltään vastaava, kuin esimerkiksi puola? Olen ehkä vähän säikky, mutta laitan kyllä itse aika korkealla turvallisuuden.
Tosin onhan tuota vielä suomessakin säilynyt hengissä, vaikka jo tänä keväänä on hivoiteltu autolla useita kertoja. Viimeksi lauantaina rekka koukkasi vastaan tulevalta kaistalta rinnakkain ajavia terroristeja päin.
Olen joskus lueskellut ruotsalaisen veteraanikilpapyöräilijän blogia. Hän on asunut talvet kai jo yli kymmenen vuoden ajan Thaimassa eikä väsy kehumaan sen tarjoamia mahdolisuuksia erityisesti maantiepyöräilijälle mutta myös maasto pyöräilijälle.
Sattuisiko olemaan linkkiä ruotsalaisen blogiin?
==
Australia juu. Toisaalta Uusi-Seelanti on aina kiinnostanut. Asumiset molemmissa on aika kalliita ellei sitten tee jotain lyhempää telttaretkeä NZ:aan (https://www.doc.govt.nz/parks-and-recreation/places-to-stay/stay-at-a-campsite/). Esim jonnekin halvempaan kaakkois-aasiaan base camp 3kk ja sitten 2kk NZ kierros teltan kanssa w/ satunnaiset bed&breakfast jos alkaa teltta kypsyttää. Monissa paikoissahan on myös se 3kk turistiviisumi raja ja jos pidempi hakemus - lisää byrokratiaa & lippulappuja.
Tuossa skenaariossa pitäisi kans keksiä mihin tunkee fillarinkuljetusboxin kahdeksi kuukaudeksi kun tulee NZ:aan.
Australian camping puolta en ole tutkinut. Mielikuva että se on heikompi kuin NZ:ssä
==
Mietin kanssa Etelä-Afrikkaa mutta hieman rikollisuus taitaa olla no-go fillaristille.
Kaveri puolestaan on Etelä-Kiinassa töissä. Osui silmään että kivoja halpoja hulppeita lomakämppiä merinäköalalla siellä niiden rivieralla HK:sta itään mutta liikennekulttuuri ja tiet ei ehkä houkuttelevimmat. Ja diktatuuri. Visio: ;) Ajat jonnekin armeijan suoja-alueelle vahingossa kun et tajua niiden harakanvarvaskylttejä samalla viikolla kun EU on bannanut Huawein tuotteet ja miliisi pysäyttää...
===
Espanjan paras puoli on helppous. Ja se että jos yllättäen tuleekin joku kotimaan kriisi niin on helppoa ja aika edullista lentää kotimaahan hoitamaan asiaa vaikka viikoksi. Samaahan ei kyllä tee mielellään jostain eteläiseltä pallonpuoliskolta.
Espanjassakin on aikamoista haitaria hintatasossa kun katsoo airbnb:n asuntoja. Hinnat on taas tullut ylöspäin. Joku viisi vuotta sitten oli Alicanten lähellä kämppä merinäköalalla uimarannan toisella puolella about 6 viikkoa. Ja nyt sama on +35% vaikka ei ole edes sesonki.
Toki löytyy samasta palvelusta Espanja-asuntoja jopa alle 500 euron, etenkin syrjemmältä pikkukaupungeista.
==
Jotenkin vaan tuntuu että eteläiselle pallonpuoliskolle pitäisi päästä ennemmin tai myöhemmin. En ole koskaan ollut Kanaria - Etelä-Korea akselia etelämpänä.
Jami2003
01.04.2019, 18.34
Kreikka mainittu. Suomalaiselle ilmasto riittävän hyvä ympäri vuoden ja eläminen halpaa.
Noviisipyöräilijä
01.04.2019, 20.40
Kreikka mainittu. Suomalaiselle ilmasto riittävän hyvä ympäri vuoden ja eläminen halpaa.
En oo käyny, mutta ei tuolla tilastojen valossa ole kovin lämmintä talvella. Ei taida missään Euroopassa olla.
https://www.yr.no/place/Greece/Attica/Athens/statistics.html
Euroopasta ainoat kelien puolesta mukavat vaihtoehdot ovat Espanjan Kanaria tai Andalucia.
Ausseissa on tosiaan liian kuuma paitsi Melbournen kulmilla. En kylläkään menisi sinne viideksi kuukaudeksi, mm. asenneongelmaisten autoilijoiden vuoksi.
Afrikasta ainoa infran, pyöräily-ymmärryksen ja turvallisuuden näkökulmasta ok on Ruanda, joskin juuri nyt naapurimaan ebola-epidemia ei kuulosta hyvältä.
Kalifornia voisi olla myös nasta vaihtoehto.
Noviisipyöräilijä
01.04.2019, 21.15
Tässä kokemuksia Intiasta. Itse en ehkä sinne lähtisi. :)
http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=581
.
Metsämuija
01.04.2019, 22.39
Tässä kokemuksia Intiasta. Itse en ehkä sinne lähtisi. :)
http://www.minervakustannus.fi/kirjat/kirja.php?kirja=581
.
Joo, toi teiden kunto etenkin tien laidassa on vaihtelevaa intiassa. Vaikkakin taksin kyydissä olen enemmän Italiassa pelännyt... Intialaiset voi olla kaoottisia, mutta tahti trmpperamenttista italiaanoa laimeampia. Muuten kyllä turvallisuus ja terveydenhuolto ei oo parhaimmasta päästä, halpaa toki on.
Trumplandiin voi olla hankala saada pidempää viisumia. Ausseihin pääsee hiukan maksamalla, eli n. satasen joutuu maksamaan yli 3 kk viisumeista.
Lotta oli talven synkimpään aikaan kuukauden Adelaidessa. Toki ehkä ensisijaisesti tour down underin takia, mutta varmaan myös harjoitusolosuhteiden vuoksi.
Häneltä varmaan voisi kysellä kokemuksia.
Itse olin reilu vuosi sitten Sydneyssä kolme viikkoa. Olihan siellä parina päivänä liian kuuma pyöräilyyn, mutta muuten ihan sopivan kesäistä.
Hauska kontrasti, kun oli juuri ennen lähtöä talvipäivänseisaus ajossa Suomessa, jossa siis ajettiin koko 18 tuntinen yö, ja Sydneyhin ehdimme juuri varsinaisen kesäpäiväntasauksen aikaan. Ei toki ihan 18 tunnin päivä mutta melkein.
Jami2003
02.04.2019, 00.06
Halvin konsti on hankkia kirkasvalolamppu ja polkea trainerilla 5 kk :)
Päiviö Pollari
02.04.2019, 01.23
Olen ollut 6 kertaa Uudessa Seelannissa (helmikuun alkupuolelta maaliskuun loppupuolelle) ja 4 kertaa Australiassa (marraskuun alkupuolelta lähes jouluun). Lomakaudella joulusta helmikuun alkupuolelle kaikenlaiset majapaikat ovat käsittääkseni aika täynnä. Ajelen sellaisia teitä joiden varrella on kaupunkeja joissa on leirintäalueita tai retkeilymajoja niin että joka päivä voi käydä ruokakaupassa ja päivän aikanakin kahvilla ja täydentää vesivarastoa.
Australian lounaiskulmalla oli yli puolet ajasta päivällä enimmillään yli 35 astetta, ja sanottiin että kevät on myöhässä, itärannikolla oli jo Sydneystä lähtiessä lämmin ja monena päivänä pidin iltapäivällä siestan. Brisbanessa päätin että menen bussilla takaisin Sydneyhin ja lähdin sieltä etelään. Melbournen ympäristössä ja Tasmaniassakin voi olla tuolloin jo tosi kuuma. Viime joulun alla oli itärannikolla ollut taas maastopaloja ja rankkasateita, minulla sattui 3 vuotta sitten kuitenkin aika hyvä tuuri sään suhteen. Tasmaniassa ajoin nyt maastopyörämekan (Derby) kautta, varmaan kaikki maastopyöräharrastajat paheksuvat kun en ymmärtänyt jäädä sinne! Melbournen pohjoispuolella (Rochester) oli australialaisen pyöräilylegendan Hubert Oppermanin (Oppy) muistomerkki paraatipaikalla.
Vuosi sitten olin Uudessa Seelannissa vain pohjoissaarella, maaliskuun lopulla eteläsaarella näkyi olevan yksinumeroisia lämpötiloja ja olin tyytyväinen että en ollut sillä kertaa siellä. Kummallakin saarella on kyllä paljon hienoja maisemia päällystettyjen teiden varsillakin, ja ihan mielenkiintoisia museoita on monesti pikkukaupungeissakin. Kertaakaan en ole sattunut olemaan sellaisessa paikassa jonka lähistöltä kulkee sykloni, yhden reissun aikana Christchurcin ohi kulki lyhyen ajan sisällä 2 mutta saaren toisella puolella ne ei tuntuneet, jälkimmäisen hännästä pääsin nauttimaan.
Jos näistä kahdesta pitäisi valita niin menisin Uuteen Seelantiin sään ja etäisyyksien takia, viisumia ei tarvia hakea etukäteen mutta on voimassa vain 3 kk ja jatko vaatisi vähän paperitöitä. Lento Helsingistä Melbourneen maksoi Qatarilla 1100 €, pyörä sai olla pahvilaatikossa ilman lisämaksua ja kaikki tavarat mahtuivat kiloihin.
35 astetta on hyvä pyöräilylämpötila, ei ehkä pakaasien kanssa matkustamiseen, mutta pelkällä pyörällä vauhdikkaammin edetessä tuuletus pelaa. Välillä voi pulahtaa mereen tai vuoristossa järveen tai puroon uimaan. Etelä-Austraalia on sikäläiseen kesäaikaan mielyttävä paikka, kun pysyy meren lähistöllä tai vuorilla. Ja nämä nyt on muutenkin vaihtoehdot jossa viihdyn.
Me oltiin koko kolme viikkoa samassa kämpässä Sydneyn laitamilla, paitsi pari kertaa luonnonpuistojen ilmaisilla leirialueilla pienillä telttaretkillä, tosin autolla mentiin näihin.
Noviisipyöräilijä
02.04.2019, 11.33
+35 astetta on jo todella kuuma. Espanjassa vastaan tulleet aktiivipyöräilijät oikein varoittivat ajamista enää iltapäivällä, lämpöhalvaus on todellinen riski. Hieman auttoi, kun aika ajoin kasteli hiukset ja paidan vedellä, niin se haihtuminen viilentää. Tuskaista silti. (Kuva toukokuulta 2016 jossain Cordoban tietämillä, ainoa varjopaikka tauolle oli tuollaisten vanhojen oliivipuiden alla.)
https://img.aijaa.com/t/00828/14685272.t.jpg (https://aijaa.com/r65xqf)
Noviisipyöräilijä
02.04.2019, 11.37
Lento Helsingistä Melbourneen maksoi Qatarilla 1100 €, pyörä sai olla pahvilaatikossa ilman lisämaksua ja kaikki tavarat mahtuivat kiloihin.
Oliko tuo meno-paluu-hinta? Vai pelkkä meno?
^^ pyörä näyttää aika raskaalta. Laukut pois, niin ilma viilentää mukavasti.
Meidän lennot Hki-Shanghai-Sydney, vähän yli tonni myöskin, toki edestakaisin. Koko päivä matkalla Shanghaissa oli mukava lisäkohde reissuun. Ja Finnairin upouudella 350:llä oli mukava matkustaa puolet lennoista.
Noviisipyöräilijä
02.04.2019, 11.48
^^ pyörä näyttää aika raskaalta. Laukut pois, niin ilma viilentää mukavasti.
Onhan se raskas kun täyspakkaus päällä. Se ihan tietoinen valinta, kun mukana kulkee teltta, keitin, läppäri, kamerajalusta yms. tavaraa pitkällä matkalla. 1-2kk reissu pelkillä vaihtokalsareilla ja visa-kortilla ei ole oikein mun juttu.
The flying Chocobo
02.04.2019, 17.08
Minä menisin Uuteen-Seelantiin, siellä kerran käynyt ja kuukauden viettänyt Joulun molemmin puolen. Silloin ilmat sekä etelässä että pohjoisessa lämpötiloiltaan suotuisat. Sadetta on syytä sietää kyllä. B&B majoituksella saattaa päästä kohtuuhinnoin, mutta ihan halpa maa se ei ollut mielestäni. Maisemat mahtavat. Silloin kun siellä kävin, en pyöräillyt ja jostakin olen lueskellut että saattaa olla haasteita autoilijoiden asennoitumisessa. Tiet aika kapeita ja mutkaisia. Toisaalta liikennemäärät kohtuullisia. Suomen talvi on siellä kesää, joten silloin on turistejakin enemmän. Toivon joskus siellä vielä käyväni ja hiukan myös pyöräileväni.
Päiviö Pollari
02.04.2019, 21.20
Oliko tuo meno-paluu-hinta? Vai pelkkä meno?
Oli meno-paluu.
kuovipolku
02.04.2019, 22.24
Sattuisiko olemaan linkkiä ruotsalaisen blogiin?
Kjell Olsenin blogi (http://kjellolsen.blogg.se/index.html).
Olen satunnainen lukija enkä osaa neuvoa tarkemmin tiettyihin blogikirjoituksiin. Olsen ei valitettavasti käytä tageja tai kategorioita. Hän on keskittynyt kertomaan omasta harjoittelusta ja kilpailuistaan eikä ole tainnut jakaa varsinaisia käytännön neuvoja. Jotain sieltä varmasti löytyy;jos ei muuta niin kuvia teistä, ajokavereista ja kisatouhuista.
Kjell Olsenin blogi (http://kjellolsen.blogg.se/index.html).
Thänx. Tosiaan Khao Lakista pohjoiseen omistaa talon. Kuvat ainakin näyttävät siltä että on kivoja teitä jos pysyy pois rantatieltä.
Thaimaasta tuore juttu: https://yle.fi/uutiset/3-10719007
En ole ko maassa käynyt, ja ei ehkä tule käytyäkään ihan äkkiä. No ei pelkästään tämän jutun perusteella.
Mä olen kolmena talvena fillaroinut Kaukoidässä. Thaimaa, Laos, Vietnam ja Kambodza olleet kohteina. Itse olen kyllä suuresti mieltynyt alueeseen ja palaan sinne vielä uudelleen. Retkipyöräilijöiden määrä siellä kasvaa suht nopeasti omien havaintojen mukaan. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta en näe mitään noista maista ainakaan huonompana kuin Suomi. Tiestö Cambodiaa lukuunottamatta paremmassa kunnossa kuin Suomessa, eikä se sielläkään mitenkään erityisen huono ole. Matkustaminen on todella helppoa, jos haluaa siirtyä julkisilla paikasta toiseen fillarin kanssa. Hintataso on oikein kilpailukykyinen ja ruokaa sekä majoitusta hyvin saatavilla ehkä jotain Laosin vuoristoalueita lukuunottamatta. Viisumipolitiikka on suomalaisittain hyvä ja pienellä suunnittelulla ei tarvitse kummoisia ponnisteluja vaan viisumin voi usein hankkia rajalta, jos sellainen tarvitaan. Ilmasto on keskitalvella ainakin lämmin ja kuiva, pl muutamat poikkeukset, kuten pohjoisen vuoristoalueet. Tuonne suunnalle voi mennä joko retkipyöräilyajatuksella tai sitten ottaa majoituksen vaikka kuukaudeksi ja koluaa alueen tarkemmin ja vaihtaa sitten taas kohdetta. Lennoista sen verran, että viimeksi menopaluu HEL-BKK maksoi 460€, Qatar kuljettaa myös fillarin siihen hintaan, sekä tarjoaa geeteet reissumiehelle...
kuovipolku
03.04.2019, 14.47
Thaimaasta tuore juttu: https://yle.fi/uutiset/3-10719007
En ole ko maassa käynyt, ja ei ehkä tule käytyäkään ihan äkkiä. No ei pelkästään tämän jutun perusteella.
On varmasti totta että pyöräilyäkin ajatellen tuollaisilla asioilla on hyvinkin suuri merkitys, mutta on yhtä lailla hyvä muistaa että esimerkiksi Thaimaakin on iso maa jonka eri kolkkien välillä voi olla monessa suhteessa olla valtavia eroja ja ne uutiset jotka kertovat kiistattoman totuuden yhdestä voivat antaa täysin väärän kuvan toisesta seudusta tai koko maasta yleisesti. Ei tarvitse kuin ajatella esimerkiksi Kulosaarta, Kaskisia, Kolaria, Kökaria, Kontulaa ja Kouvolaa - eikä meillä edes ole vuori- tai ylänköseutuja:cool:
PS Puolan, Tsekkoslovakian ja DDR:n rajakolmio oli ja voi olla vieläkin itäblokin raskaan teollisuuden vuoksi Euroopan saastuneimpia kolkkia jonka ilmanlaatu oli pahamaineisen huono. Kuitenkin samaan aikaan juuri noista maista löytyi Euroopan puhtaimpia ja luonnoltaan monimuotoisimpana säilyneitä alueita.
PPS Joo, tälläkään ei ollut enää mitään tekemistä ketjun aiheen kanssa.
Tsekkaa Kolumbia. Mun kaveri oli siellä ajamassa 4 viikkoa eikä sillä ollut pahaa sanottavaa. Toinen kaveri on naimisissa Kolumbialaisen naisen kanssa ja he reissaavat siellä suht säännollisesti eikä kuulemma mitään normaalia turistirysää pahempia ongelmia ole ollut. Tietty, Etelä-Amerikka on aina vähän villi, mutta Kolumbia on ilmeisesti paljon vanhaa mainettaan parempi.
Kelien puolesta voin suositella oman kokemuksen perusteella Hawaiin saaria. Tosin pienemmillä saarilla loppuu tiet kesken jos yli kuukauden siellä ajelee. Keli on kyllä aivan loistava käytännossä jatkuvasti. Lentojen ja asumisen kalleus sekä 3kk Esta rajoitus.
Andalucia on kuitenkin kokonaisuutena paras kohde vaikka eksoottisuutta onkin vähemmän. Sinne pääsee edullisesti, siellä on edullista asua, tietä on riittävästi ja vaikka sairastumisen sattuessa EU palvelut jeesaavat.
Kalifornia voisi olla myös nasta vaihtoehto.
Vähän tuli äkkiä tähän liittyvä tarjous (https://www.lentodiilit.fi/2019/04/03/lennot-tukholmasta-los-angelesiin-210-euroa/). Finskin lennot Tukholman Bromma-Helsinki-LAX ja takas LAX-Helsinki-Bromma yhteensä 210 euroa. Ainakaan alkumatkan Tukholma-Helsinki väliä ei saa jättää käyttämättä ellei halua lennon peruutusta. Takaisinkin menee check-in bagit Tukholmaan. Käsimatkatavaralla voinee hypätä kyydistä Helsingissä
Noviisipyöräilijä
09.04.2019, 12.37
Australiaan ehkä itse menisin. Ei kylläkään kovin edullinen paikka, mutta muuten hyvä. Adelaiden seutu lienee pyöräilyn kannalta paras paikka, itsellä kokemusta vain Sydneyn ympäristöstä, joka on vähän turhan vilkasliikenteistä pyöräilyyn, ja kallis majoitus.
Miten hyvin Australiassa voi asua teltassa? Siis joko leirintäalueilla tai ihan villinä luonnon helmassa? Siellä pitää tietty olla varovaisempi eläinten suhteen, mutta kaipa niihinkin neuvot löytyy.
Miten hyvin Australiassa voi asua teltassa? Siis joko leirintäalueilla tai ihan villinä luonnon helmassa? Siellä pitää tietty olla varovaisempi eläinten suhteen, mutta kaipa niihinkin neuvot löytyy.
Pari yötä asuttiin teltassa, luonnonpuistojen ilmaisilla leirialueilla. Ensimmäisessä oli paljon kenguruita, joita sai vähän väistellä iltahämärässä, kun loikkivat aika vapautuneesti siellä telttojen ja autojen ja vaunujen väleissä. Toisessa oli taas wombatteja, jotka kyllä voivat purra jos niitä yrittää ruokkia, kuten minulle kävi, tosin tämä eläintarhassa. Tuolla leirialueella ei niitä tarvinnut yrittääkään ruokkia, kun rouskivat ruohoa lyhyemmäksi siinä teltan ulkopuolella.
Sen vaarallisempia eläimiä ei nähty muuta kuin eläintarhoissa.
Asuminen voisi olla hankalaa noissa luonnonpuistoissa, kun ne ovat yleensä kaukana palveluista. Toki muitakin leirialueita on, mutta haluttiin nähdä noita eksoottisia eläimiä myös villinä eikä vaan eläintarhoissa. Ja muutenkin kauniita paikkoja nuo luonnonpuistot.
Etelän pyöräilylomat on aina monen asian kompromissi alkaen ottaako oman pyörän vai vuokraako paikallisen.
Teoretisoin jos olisi mahdollisuus lähteä Suomesta esim. talvella 2019-2020, sanottaisiinko vaikka talviaikaan siirtymisen tienoilla 27. lokakuuta 2019 ja palaisi Suomeen kesäaikaan siirtymisen aikoihin 29. maaliskuuta 2020 niin minne menisit jos väline on cyclo ja yrittäisi karsia 'turhat' kulut?
Huomioitavia asioita:
-liikenne ja teiden kunto, fillarilla ajettavia teitä olisi hyvä löytää
-maasto, saisi olla vähän vaihtelevaakin
-hintataso, erityisesti asuminen hinta, vai tekisitkö retkipyöräilyä ilman tukikohtaa tai useammalla tukikohdalla
-säätila, lämpö, päivän pituus, valo, itselle erityisesti vika merkitsee paljon
-verkkoyhteyden laatu, asioita pitäisi varmaan reissusakin hoitaa
-terveydenhuolto, 5kk aikana voi sattua sairastumista, onnettomuuksia
Ekaksi tulee tietysti mieleen Alicante/Denia seutu 'kuivana paikkana' ja Kanaria toisena mutta jos ajateltaisiin vähän enemmän outside the box. Koska asumista on 5kk lentojen hinta ei ole kovin relevantti. Kauemmaksikin voisi ajatella lähtevänsä jos asumisen hinta puolittuu. Ideoita?
Itse menisin ehkä johonkin missä Ryanairilla pääsee hyvin vierestä ja kävisin sen kanssa sitten vähän muuallakin. Käytännössä tämä tietenkin tarkoittaa Eurooppaa. Loka-Joulukuussa kehtaa vielä ainakin välimerellä pyöräillä aika monessa paikkaa auringossa, vaikkei siitä mitään takuuta olekaan, eikä lämpötila yleensä enää mene yli 20 asteen. Poikkeuksena saaret, joilla 20-asteen lämpötiloja saattaa nähdä vielä Lokakuun jälkeen.
Etelä-Espanja ja Andalusia on ainakin siitä hyvä että siellä paistaa keskimäärin aurinko 6 päivää viikosta ja Ryanairilla pääsee helposti Kanarialle, Marokkoon, Sardiniaan ja Sisiliaan. Muuten, jos haluaa Espanjasta vuokrata oman kämpän, niin se pitää tehdä käytännössä kuudeksi kuukaudeksi, jotta pääsee pois ns. lomamarkkinoilta.
Wolframalphasta saa muuten aika hyvän kuvan vallitsevasta säästä (esim Sevilla): https://www.wolframalpha.com/input/?i=sevilla+weather+history+27.10.2018-29.3.2019
okahkonen
11.04.2019, 14.44
Uusi Seelanti ei sovi muuhun kuin maastopyöräilyyn. Tiet kehnoja, liikenne ikävää ja välimatkat pitkiä. En asettaisi Australiaakaan korkealle listalla.
okahkonen
11.04.2019, 14.49
Aloittajalla ei ilmeisesti ollut tarvetta poiketa Suomessa kesken etelässä oleskelun, joten logistiikka on toissijaista?
Euroopasta kelpuuttaisin listalle Mallorcan, Andalusian, Gironan sekä Ligurian rannikon. Alicanten seutu sopisi myös ilmaston puolesta, mutta mahtaisiko siellä viihtyä noin pitkää aikaa?
Kauemmaksi jos menee, Kolumbia voisi olla villi kortti? Ei omakohtaista kokemusta, mutta kovasti hehkutetaan pyöräilykohteena nykyään. Ehkä myös Pohjois Thaimaa?
Alicantessa pisin oleskelu ollut 6vkoa. Jotenkin vähän tylsä mesta omasta mielestäni. Kuivaahan siellä kyllä on verrattuna muuhun manner-Espanjaan. Joskus elämässä tylsä on kuitenkin paras.
Logistiikka: lähtökohta on että ei tarvitsisi lennellä Suomeen kesken kaiken mutta ainahan voi tulla joku pakottava syy. Sikäli Etelä-Euroopasta tulee lisäpisteitä verrattuna muuhun maailmaan.
Thaimaa: lueskelen parhaillaan kokemuksia sieltä.
Muutama maininnutkin viisumiasioista mutta muistetaan se ettei Espanjassakaan saa oleskella yli kolmea kuukautta ilman paperitöitä vaikka kuin EU:ssa ollaan. Eipä näitä kukaan tarkistele mutta jos sitten jotain sattuu...tuon taitaa edelleenkin voida korjata vaikkapa Ranskan puolella käydessä tai miksei vaikka Afrikassakin kipaistessa (joku todiste sitten mukaan luottokorttimaksun tai passileiman muodossa).
183 päivää vuodessa on sitten se raja jota ei kannata ylittää koska silloin jo verottajaakin voi alkaa kiinnostamaan.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
Joo yli 3kk:sta pitää teoriassa rekisteröityä paikallisella poliisiasemalla mutta oleskelulupaa ei tarvitse Schengen alueella.
Ennen taisi olla myös että lentää ulos Suomen sosiaaliturvasta 3kk:n jälkeen mutta näyttää lukevan Kelan sivuilla 6kk nykyään.
Espanjassa on muuten se hyvä puoli että maan sisäiset Ryanairin lennot on törkeän halpoja yleensä. Jos alkaa maisema tympiä voi ottaa muutaman päivän loman jossain muualla kympillä parilla. (+yöpymiset)
Vuoden vaihteessa vaikee löytää hyviä paikkoja pyöräilyyn. Itse olen ajellut Thaimaassa useita kuukausia. Tiet hyvässä kunnossa, melko edullista hotelli 15-20 euroa, lounas 2-4 euroa, turvallinen, tuulen suunta ollu usein pohjosesta etelään. Bangkokista voi lähteä suoraan ajelemaan kentältä suuntaan jos toiseen. Itse oon ajellu hua hin-chiang mai välin ja se on melko tylsä mutta menettelee paremman puutteessa. Mutta pohjoisesta löytyy sitten kivaa poljettavaa maantie ja mastopyörälle paljon. Hua hin on myös suomalainen fillari kerho. Bas bikestä voi kysellä huoltoa yms. Lomakohteiden ympäriltä löytyy myös kivoja paikkoja jotka ovat päivämatkan sisällä. Ei muuta kun fillari koneeseen.
villeton
12.05.2019, 09.17
Olen lukenut Mätti Rämön kirjoja hänen pyöräreissuistaan. Viimeksi työn alla teos, jossa hän pyöräili Thaimaassa, Laosissa, Vietnamissa ja Kamputseassa.
Kovin itseäni tuo aasian suunta kiinnostaa. Suht halpaa ja vähintään riittävän lämmintä. Liikenteessäkin pärjää varovaisuudella?
terveyspuoli ilmeisesti hoituu parhaiten, et ainakin selvittää mitä rokotuksia pitää/kannattaa ottaa ennen lähtöä.
Kulkukoiralaumat ahdisteli Rämöä jonkun kerran. Kuulosti pelottavalta, kun en mikään koirien ystävä ole....
tulisiko mieleen joku aasian maa, mitä joku osaisi suositella? Indonesia? onko japani liian eksoottinen?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.