PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ongelma Shimanon jarruissa

hermanh
31.03.2019, 12.24
Pyörässäni on Shimanon levyjarrut, mallia "Shimano M315 hydraulic disc w/Shimano RT-26, 160mm, 6 bolt"

Olen ostanut pyörän ihan vähän aika sitten ja ajanut sillä alle 10 kilometriä. Jarrut toimivat moitteettomasti, kunnes eilen jarrut katosivat kokonaan. Jarrukahvat olivat löysät ja painuivat aivan pohjaan, mutta jarrupalat eivät liikkuneet ollenkaan. Tänään menin tutkimaan asiaa tarkemmin ja pumppailin jarrukahvoja hetkisen ja yhtäkkiä ne palautuivat normaaleiksi. Mikä tämän aiheuttaa ja miten ennaltaehkäisen tämän tapahtumisen uudelleen?

Tämä on ensimmäinen pyöräni ja en tiedä pyöristä vielä mitään, joten antakaa armoa

Tukkasotka
31.03.2019, 12.30
Oliko pyörä väärinpäin missään vaiheessa? Siis siten, että satula ja ohjaustanko olivat maata vasten ja renkaat kohti taivasta.

hermanh
31.03.2019, 15.35
Eilen juuri ennen ajamista pyörä oli hetkisen aikaa ylösalaisin kun asensin lokasuojia.

ossi5000
31.03.2019, 15.49
Eli jarruissa on luultavasti ilmaa. Ylösalaisin ollessaan ilmakuplat voivat hakeutua jarrukahvojen suuntaan, josta tuo kuvailemasi käytös. Onko pyörä uutena ostettu, jolloin myyjä kenties takuuseen jarrujen ilmauksen hoitaisi?

kuovipolku
31.03.2019, 16.51
Kuuluu sarjaan: ei ne hydraulisten levyjarrujen taivaisiin saakka ylistäjät viitsineet meille entisille vannoutuneille vannejarrukuskeille ja täydellisille levyjarrunoviiseille kertoa. Been there, done that. Mutta normaaliksi katsottavan toimintakyvyn palauttamiseen ei välttämättä tarvita ilmausta ja pyöräliike tai -huoltoreissua.

vauhtiin kiihdyttäen tai mielummin sopivaan alamäkeen (kunhan vain turvallinen paikka löytyy) ja jarruttaa sitten voimakkaasti useita (lue: kymmeniä) kertoja kahvaa mahdollisimman pohjaan painaen. Voi myös "pumpata" kahvoja".

Tepsi ainakin omassa tapauksessani, Jarrut toisin olivar SRAM:n Apex, mutta periaatehan on sama.

Mutta lainaan ketjua koska nyt ongelma on uusi ja akuutti: eilisellä lenkillä, onneksi vain puolen kilsan päässä kotoa, sain kokea sitten senkin miten käy kun takarenkaaseen uppoaa kahden ja puolen tuuman naula. Tänään tein rengashommat, joita onkin onnistuneesti takana jo useampi. Etukiekko pyörii nätisti, ääneti ja hankaamatta niin kuin pitääkin - mutta takakiekkoa en arvanut yrittää laittaa edes paikalleen, sillä tunsin että jarrupuolella jokin otti vastaan.

Lähemmässä tarkastelussa ilmeni että - käytän nyt idioottitermejä, mutta koittakaa kestää - jarrupalojen väli tai rako johon jarrulevyn piti ei olekaan suora ja tasaleveä (eli muotoa II) vaan toinen, taisi olla sisempi jarrupala on raon suulta "irti seinästä" ja käytännössä tukkii sen välin mihin jarrulevyn pitäisi kauniisti solahtaa (eli se rako on muotoa I/).

WTF?! Mitä on tapahtunut? Miten? Miksi? Mitään en ole tehnyt! En ainakaan erilaista tai toisin kuin silloin kun olen tehnyt oikein.

Mitään en nähnyt sellaista joka olisi tunkeutunut jarrupalan väärälle puolelle ja "vääntäisi" sitä.

Ennen lenkkiä takanakaan ei ollut hankausta tai ääntä. Naulaanajon jälkeen taluttaessani saatoin jotain kuulla kuulematta sitä todella koska kaikki huomio oli ehkä ymmärettävästi naulan takia taluttaessakin pompahtelevassa vanteessa.

Onko ideaa - ja ennen kaikkea onko ohjetta ongelman selvittämiseksi jokseenkin olemattoman osaamisen voimin?

PS Luottomekaanikko ei ole tavoitettavissa eikä korvaavaa ole tiedossa. Saa kertoa jos osaa ja haluaa suositella jotakuta Itä-Helsingissä!

ossi5000
31.03.2019, 18.38
Lähemmässä tarkastelussa ilmeni että - käytän nyt idioottitermejä, mutta koittakaa kestää - jarrupalojen väli tai rako johon jarrulevyn piti ei olekaan suora ja tasaleveä (eli muotoa II) vaan toinen, taisi olla sisempi jarrupala on raon suulta "irti seinästä" ja käytännössä tukkii sen välin mihin jarrulevyn pitäisi kauniisti solahtaa (eli se rako on muotoa I/).

Siinähän voi olla semmoinen tilanne, että jarrusatulassa toisen puolen mäntä liikuu liukkaammin eli toinen jumittaa vähän. Jos uskallus riittää siihen, että käsin palautat männät alkuasentoonsa, ongelma voi korjaantua.. hydraulinen järjestelmä pyrkii automaattisesti keskittämään palat jarrukahvaa tarpeeksi monta kertaa painamalla.

Eli kiekko pois, jarrupalat pois (avaa kuusiokolon ja yleensä siinä pultissa on sokka lisäksi).. sen jälkeen jollain paksulla esineellä painaa männät täysin sisään. (Huom ei niin, että painat mäntää jonkin esineen kärjellä, se voi vahingoittaa sitä.) Tämän jälkeen palat ja kiekko takaisin paikoilleen ja jarrua pumppailemaan. Mikäli se on taas hakeutunut sellaiseen asentoon, että palat eivät ole symmetrisesti kolon molemmin puolin.. voi olla luottomekaanikolle hommia.

Ipa
31.03.2019, 20.14
Ei hydraulisia jarruja pidä pumppailla ilman että on levy (tai sellainen muovinen "välipala") jarrupalojen välissä.

ossi5000
31.03.2019, 20.17
Ei hydraulisia jarruja pidä pumppailla ilman että on levy (tai sellainen muovinen "välipala") jarrupalojen välissä.

Hyvä huomio! Tarkoituksena oli tietenkin, että palat JA kiekko paikoilleen.. sen jälkeen pumppailemaan että palat hakeutuvat kohdalleen. :)

kuovipolku
31.03.2019, 20.22
Uskallus riittää yleensä tekemään jotain suhteellisen helppoa ja yksinkertaista, kunhan on ensin saanut vierestä katsoa miten se tehdään. Mutta kun ei ole vielä jarrupalojen vaihtoonkaan asti edennyt:eek:

Uskallus riitti myös semmoiseen omaan versioon luottokorttisäädöstä eli painamalla ensin sisäpuolen jarrupalaa sain kiekon väkivaltaa käyttämättä paikalleen. Rako vaikuttaa minusta riittävän suurelta koska jarrulevyn molemmille puolille mahtuu luottokortin puolikas. Tässä vaiheessa olin toivorikas ja uskoin että pumppaamalla voimakkaasti sain jarrulevyn pyörimään hankaamatta - mutta katin kontit!

Näyttäisi siltä että se sisempi jarrupala on jollain tapaa irti eli se jää ilmeisesti kertajarrutuksen jälkeen ikään kuin palaamatta ja hankaa sen vuoksi.

Sopiviksi tiedetyt jarrupalat löytyvät hyllyltä, joten voisi yrittää itseopiskella niiden vaihdon (koska eihän siinä mitään häviä jos kuitenkin joutuu käymään ammattimiehen pakeilla). Mutta se saa odottaa, pettymyksen pelossa ja hermojen säästämiseksi - ja siksi että tallista löytyy onneksi toinenkin pyörä, jota onkin jo mukava taas päästä ajamaan:D

Kiitos kuitenkin neuvoista (joita ehkä jopa seuraan ainakin niin pitkälle kuin uskallan), sillä niistä on varmasti apua jollekin toiselle jos ei minulle. Ja nimenomaan niitä asioita jotka ovat aivan ABC:tä tai perusjuttuja ja itsestäänselvyyksiä ilman ohjeitakin toisille kannattaa ja on syytä neuvoa ja toistaakin!

ossi5000
31.03.2019, 20.46
Niiden jarrupalojen välissä on pienet metalliset jouset, jotka työntävät niitä ulospäin mäntää vasten. Jos näyttää siltä että pala on "irti" eikä ole suoraan mäntää vasten, voisiko tuo jousi olla mennyt pois paikoiltaan tai poikki tms. Mutta ehkä se ongelman aiheuttaja on kuitenkin se, että toisen puolen männässä on kitkaa (voitelu kuivunut tai likaa välissä) jolloin tuo palojen automaattinen keskitys ei enää toimi.

kuovipolku
31.03.2019, 21.23

Asiallinen ja tarpeellinenkin täydentävä kommentti tähän väliin!

Minäkin siis syyllistyin tähän - en toki jarrujen pumppailuun ilman levyä tai välipalaa vaan jonkin sellaisen oleellisen ja tärkeän seikan sivuuttamiseen muka itsestäänselvänä. Ja minä sentään olen täysi noviisi näissä levyjarruasioissa joten mulla ei olisi pitänyt olla vaikeuksia asettautua vieläkin noviisimman asemaan kirjoittaessani.

Tämä "Älä vahingossakaan koska jarrukahvaan jos jarrulevy ei ole paikallaan!" oli suunnilleen se ainoa neuvo jonka tunsin ja jota osasin muistuttamatta alusta pitäen noudattaa.

Toinen asia mitä levyjarruista tiesin olikin sitten se että osta hydraulisilla jarruilla varustettu pyörä koska niitä ei toisin kuin mekaanisia tarvitse olla yhtenään säätämässä eivätkä ne hankaa vaan keskittävät itse itsensä...no, nyt mulla on toinenkin levyjarrupyörä ja siinä mekaaniset levyjarrut...ja lienee helppo arvata kummat ovat toistaiseksi olleet ongelmattomat ja vaatineet vain pientä ja helppoa säätöä ja sitäkin kai kerran...

hermanh
02.04.2019, 15.19
Olin yhteydessä pyörähuoltoon, ja siellä sanottiin tällaisen olevan ihan hydraulisten jarrujen ominaisuus. Sanoivat että jos vaikka keulii pyörällä niin jarrut voivat kadota hetkeksi, puhumattakaan siitä että pyörä käy ihan kokonaan ylösalaisin

hcf
02.04.2019, 15.37
Joo niinhän se on. Tosin ei mulla ihan kokonaan ole kadonnu muistaakseni. Lähes pohjaan kuiten kahva painuu muutaman kerran jos pitäny ylösalaisin

ossi5000
02.04.2019, 21.06
Olin yhteydessä pyörähuoltoon, ja siellä sanottiin tällaisen olevan ihan hydraulisten jarrujen ominaisuus. Sanoivat että jos vaikka keulii pyörällä niin jarrut voivat kadota hetkeksi, puhumattakaan siitä että pyörä käy ihan kokonaan ylösalaisin

Tuo on omasta mielestäni vähän outo kommentti huollolta. Mutta jos jarrut ovat toimineet normaalisti sen jälkeen kun pyörä on ollut edellisen kerran "ylösalaisin", niin ei kai siinä sitten ongelmaa.

SSGT-92
02.04.2019, 23.28
Olisi mielenkiintoista tietää tämän kommentin antanut liike.Tuon kommentin mukaan riittävän jyrkkä ylämäki deletoi jarrut.
Itellä täpäri roikkuu seinällä etupyörästään,eikä sen jarrujen kanssa ole ongelmia ollut,jarruina Hayes Stroker.

Kanuuna
02.04.2019, 23.33
Ei kyllä omissa pyörissä kahva liiemmin painu pohjaan, edes silloin, kun pyörä on ylösalaisin. Huolellisen ilmauksen olen kyllä tehnyt, että tsydeemeissä ei kyllä montaa kuplaa ole.
Huolellisella ilmauksella tarkoitan proseduuria, jossa kaliiperi otetaan haarukasta irti ja asetetaan siten, että ilma pääsee helposti joko letkua pitkin kahvaan päin tai satulan ilmausnipasta ruuttaan. Ja ilmausrosessin aikana pyritään saamaan systeemi mahdollisimman, matemaattisin termein, aidosti monotoniseksi eli kahva ylös ja jarrusatula alas, ilman että matkalla on mutkia, joihin ilma voi jäädä. Paras tietysti olisi, jos pyörässä on ulkoiset viennit, jolloin ilmauksen voi tehdä erillään pyörästä ja systeemin saa nousevaksi helposti koko matkaltaan. Ilma pyrkinee ylös päin. Kyllä se ilma sieltä ulos tulee jossain kohtaa, kun viittii tarpeeksi monta kertaa ruuttailla edestakaisin satula ja kahva eri kulmissa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Human Traffic
03.04.2019, 12.01
Käyttänyt Sramin guide jarruja varmaan viimeiset 4-5vuotta. Nyt uuden pyörän mukana tuli Shimanon SLX jarrut. Etujarru painuu ihan stongaan asti kiinni. Takajarrukin painuu aika syvälle. Molemmat jarrut virkoavat jos niitä pumppailee oikein urakalla. Tosin etujarru huomattavasti huonommin. Jos olet ajamassa ja alamäki tulee, etkä ole vähään aikaan pumppaillut, niin etujarru ei ota ollenkaan kiinni.

Kyllähän niissä täytyy olla ilmaa sydeemissä, mutta mielestäni on aika syvältä, jos uudet jarrut pitää heti ilmata. Olen ollut hyvin tyytyväinen Sramin guide jarruihin. Taidan palata niihin..

Antza44
03.04.2019, 12.45
Järjestelmähän on täysin suljettu juurikin tuon takia, että pitää toimia vaikka tekis mitä, toisin kuin esim. autoissa kupissakin on ilmaa. Eli ilmaa on, jos kellistely vaikuttaa. Mulla aika monet shimpat ja tuntuu fuskaavan jostain nestettä pikkuhiljaa ja ilmaustarvetta tulee aika-ajoin. Varsinkin pakkaset tuntuu olevan Shimanon mineraali öljy toimisille vaikeaa. Välillä kahva tiukkeneen pakkasessa ja ym. Sramin Dot.it ei tiedä mitään pakkasista.

kylähullu
03.04.2019, 15.00
Shimano Deore BR-M615 takajarru teki saman kerran paloheinän mäessä.
Polkien ylös ja suoraan polulle alaspäin kun ensimmäisessä mutkassa huomasin että mennään sitten pelkällä etujarrulla.

Ilmaamisen jälkeen ei ole tuota tehnyt.

ossi5000
03.04.2019, 15.44
Voihan se olla hankalaa saada huoltoa ilmaamaan jarrut jos heidän käsityksensä on että ihan normaalia toimintaa. Harmillista jos uudessa pyörässä tuollaiset jarrut ovat. Itsellä oli Whiten läskissä varmaan halvimmat Shimpan hydrauliset BR-MT200 (ne taitavat olla näiden M315 seuraajat) eikä niissäkään tätä ongelmaa ollut.