Näytä tavallinen näkymä : Hyvin rullaava hybridi
Etsiskelen 20 v vanhan DBS:n tilalle uutta hybridiä. Yksi mahdollinen voisi olla https://www.nishiki.fi/tuote/hybrid/hybrid-501-miesten-hybridipyora-2019/.
Vaatimukset:
hyvin rullaava. Rengas voisi siksi olla noin 37 mm
Tarakka ja lokarit
Paino ei yli 13 kg, joten joustokeulaiset jäänevät ehkä pois(?)
Ajoa vain asfaltilla, maks 20 km per lenkki.
Ajo-asento rento eli ohjaustanko ei alempana kuin satula
Hinta alle 1100
Painan 92 ja pituus on 182. Olisiko hyviä vaihtoehtoja tuolle 501 Nishikille? Se on keventynyt entisajoista, mutta on vähän tylsänvärinen (mattamusta olisi kiva) ja ehkä vähän rennompi ajoasentokin voisi olla. Tuota Konaa on tarjottu täällä useasti, mutta siinä on rengasleveys melko reilu, joten rullaakohan se kovin hyvin. Kun on aiemmin ajellut 32-37 millisillä.
ps. piti tehdä uusi tunnari kun ei enää hyväksynyt monta vuotta vanhaa...
Renkaat vaihtokamaa. En kyllä maksais Nishikistä noin paljoa ja tod.näk. painokin ylittyy sun koossa...
Renkaat vaihtokamaa. En kyllä maksais Nishikistä noin paljoa ja tod.näk. painokin ylittyy sun koossa...Mitä suosittelisit tilalle?
Rengas on tosiaan tärkein rullaavuuteen vaikuttava tekijä, mutta ajonopeuteen ainakin kovemmissa nopeuksissa vaikuttaa enemmän ilmanvastus. Paino vaikuttaa siihen, miltä pyörä tuntuu eli kevyt on herkästi kiihtyvä ja siten tuntuu nopealta.
37 mm on hyvä koko asfaltilla tapahtuvaan ajeluun ja Schwalbe Marathon Supreme evo on yksi esimerkki rullaavasta, mutta kohtalaisen kestävästä renkaasta.
Omasta kokemuksesta Kojakkia suosittelen, nopea ja kestävä. Tietenkin voi asentaa puhtaat maantierenkaatkin hybridiin jos vierintävastus ja keveys kiinnostaa...
37 mm on hyvä koko asfaltilla tapahtuvaan ajeluun ja Schwalbe Marathon Supreme evo on yksi esimerkki rullaavasta, mutta kohtalaisen kestävästä renkaasta.Sepäs sattui. Vanhassa pyörässä on juuri tuollaiset melko tuoreet alla. Siispä vaihdan ne vain uuteen pyörään.
Paino vaikuttaa siihen, miltä pyörä tuntuu eli kevyt on herkästi kiihtyvä ja siten tuntuu nopealta.Jotenkin olen ajatellut että pyörän tulee olla kevyt, mutta ei se vissiin kuitenkaan ole niin tärkeä kriteeri kunhan ei mennä liiallisuuksiin. Mitä jos nostaisi tuota painorajaa vähän ylemmäs mikä olisi hyvä leppoisa pyörä ajella? Onko esim tuosta etujoustosta mitään iloa jos aina ajelee vain asfaltilla? Ainakin kuvien perusteella niissä ajoasento ei olisi niin makaava. Vertailukohdaksi mittailin nykypyörää ja siinä tanko on samalla korkeudella kuin satula, joten se vielä menee kunhan tanko ei putoa yhtään alemmas tai tulee alaselän kanssa ongelmia (on kokeiltu).
Sitäpaitsi voit olla oikeassa tuossa painoasiassa. Minulla oli pari vuotta myös 9 kg painava fitness pyörä ja ero ei ollut niin dramaattinen verrattuna tähän uskolliseen DBS:ään joka painaa jo ihan riittävästi.
Laitan tähän myös yhdeksi vaihtoehdoksi Canyonin Commuterin. Ainut mikä ei mätsää on tarakka, eli sellaisen joudut ostamaan erikseen.
https://www.canyon.com/fi-fi/urban/commuter/2018/commuter-3.html
Laitan tähän myös yhdeksi vaihtoehdoksi Canyonin Commuterin. Ainut mikä ei mätsää on tarakka, eli sellaisen joudut ostamaan erikseen.
https://www.canyon.com/fi-fi/urban/commuter/2018/commuter-3.html
Ihan potentiaalinen vaihtoehto. Ongelmana minulla on kuitenkin vielä se että ohjaustanko ei saisi olla liian kaukana. Nykypyörässä tuo "Vaakaputki C" on 55 cm (eli vaakasuora mitta ohjainlaakerin keskeltä satulaputken keskelle). Kun olen kuitenkin 182 pitkä niin M kokokin menee jo C-mitaltaan 58,5 senttiin. Hienoa kun tuon teknisissä tiedoissa on myös geometriamitat. Tuo vakio "satuputken mitta keskiöstä" kun ei kerro yhtään mitään.
kurvaaja
29.03.2019, 12.34
Uskaltaisin suositella tuota Nishikiä. Itse hommasin viime marraskuun lopulla tuosta astetta edullisemman 401 version työmatkakäyttöön. Nyt takana n. 2200km ja tyytyväinen olen ollut. Talvikauden ajellut lähinnä työmatkat 14km/suunta ja kauppareissuja, mutta kesällä voi hyvinkin tulla ajeltua tuolla pidempiäkin pyöräretkiä. Maantiepyörällä toki kuntolenkit sitten.
Mitä mieltä olette onko etujoustosta hyötyä/haittaa jos ajelee vain asfalttiteillä?
Itse en joustoa tiellä ajettavaan pyörään halua. Jousto painaa kilon verran ylimääräistä ja vie tuntumaa pyörästä myös silloin, kun jousto on lukittu. Varmaan jossain määrin polkemisen tehoakin häviää ja kun sitä ei itselläni liikaa ole, pois ei ole varaa yhtään antaa. Mutta tämä on vain minun arvostukseni mukainen juttu, joku muu voi arvostaa erilaisia asioita. Asfaltillakin on epätasaisuuksia, kuten reunakiviä, sadevesikouruja, kaivon kansia, vaurioita yms., joiden pehmentämistä joku saattaa arvostaa. Mielestäni tässä ei muiden mielipiteillä tai edes ns. yleisellä mielipiteellä ole mitään merkitystä, jokaisen on itse määriteltävä asia. Meistä jokainen on itse oikeassa.
Mitä mieltä olette onko etujoustosta hyötyä/haittaa jos ajelee vain asfalttiteillä?
Joidenkin satojen grammojen painoerolla ei oikeassa elämässä ole hirveästi merkitystä, mutta oma filosofia on että mielellään pidän pyörän mahdollisimman yksinkertaisena ja vähillä liikkuvilla/huollettavilla/hajoavilla osilla. Eli jos en tunne että joustosta on hyötyä, en halua sellaista pelkästään "ei siitä haittaakaan ole"-periaatteella. Toisaalta, jos löydät pyörän jossa kohtaa sopiva hinta, fiksut osat, ja ennen kaikkea itselle sopiva ajoasento, en pelkän joustokeulan olemassa olon takia hylkäisi sitä. Vaikka ei joustokeulat hybridessä kummoisia ole, ei niihin kohdistu kummoista rynkytystäkään joten kestävyydessä tuskin tulee takkiin, ja voi jopa olla että Suomen kelvien asfaltin laadun huomioon ottaen keula saattaa jopa tuoda peliin vähän mukavuutta.
Haittaa. Mutta jos ajelee esim. Helsingin keskustassa tai muussa paikassa jossa ratikkakiskoja, mukulakiveä ja tietöitä, renkaiden ilmatilasta on etua.
Pyörän painosta vielä: testien ja arkifysiikan mukaan pyörän painolla on kovin pieni vaikutus etenemiseen, mutta kevyempi pyörä on mukavampi ajaa, etenkin jos tykkää ajella leikkisästi.
Varmaan jossain määrin polkemisen tehoakin häviää ja kun sitä ei itselläni liikaa ole, pois ei ole varaa yhtään antaa.Tuota rupesin itsekin miettimään. Ylämäessä tuo etujousto syö varmaan polkutehoa jonkun verran pois.
Sekoitan vielä soppaa, TM:ssä oli yksi vertailu:
https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-800-euron-ketjuvaihteiset-hybridipyorat/
https://www.youtube.com/watch?v=8WmWjBS_j4c
Crescent Helagia kehuivat. Tiijä häntä, siinä on se joustohaarukka, mutta testaajien mielestä ei hirveesti haitannut vrt. Felt QX85. Ite pitäisi testata vissiin ennen kuin ostaa.
No, vuosien aikana nuo TM:n testit saaneet ristiriitaista arvostusta, tod.näk. Insera voittaa joka tapauksessa...
Sepäs sattui. Vanhassa pyörässä on juuri tuollaiset melko tuoreet alla. Siispä vaihdan ne vain uuteen pyörään.
Jos laakerit on kunnossa, uusi pyörä ei todennäköisesti rullaa yhtään vanhaa paremmin. Voi tietysti olla, että DBS:n laakerit ovat kuluneet ja vaseliini muistuttaa enemmän tervaa kuin voiteluainetta.
Jotenkin olen ajatellut että pyörän tulee olla kevyt, mutta ei se vissiin kuitenkaan ole niin tärkeä kriteeri kunhan ei mennä liiallisuuksiin.
Retkipyörilläkin ajetaan pitkiä matkoja, vaikkei ne erityisen kevyitä ole edes kuormaamattomina. Itselläni on yleispyörän paino liki 14 kg ja satasen lenkkejä silläkin ajelee. Talvella vielä talvirenkaat nostaa painoa kilon ja kasvattaa vierintävastusta. Mutta on kevyt silti mukava.
Mitä jos nostaisi tuota painorajaa vähän ylemmäs mikä olisi hyvä leppoisa pyörä ajella?
Kevyt ei ole vastakohta leppoisalle. Geometria ratkaisee, mutta kun et mitään äärimmäisyyksiin menevää kilpapyörää ole hankkimassa, kaikilla potentiaalisilla vaihtoehdoilla voi todennäköisesti ajella leppoisasti.
Vertailukohdaksi mittailin nykypyörää ja siinä tanko on samalla korkeudella kuin satula, joten se vielä menee kunhan tanko ei putoa yhtään alemmas tai tulee alaselän kanssa ongelmia (on kokeiltu).
Hienosäätöä voi tehdä nostamalla stemmiä ja/tai vaihtamalla se jyrkemmin nousevaan malliin.
No, vuosien aikana nuo TM:n testit saaneet ristiriitaista arvostusta, tod.näk. Insera voittaa joka tapauksessa...
Kannattaa lukea muutakin kuin viimeisen sivun otsikot. Sitäpaitsi, joskus listasin voittajat ja Insera joskus tosiaan voitti. Yleensä joku muu voitti. Mutta vaikka Insera voittaisikin, onko se väärin testattu?
^Jokainen tietenkin voi muodostaa testeistä oman mielipiteen että onko Insera Reflex kaikkien aikojen paras pyörä...
Sitäkin kannattaa miettiä, miksi alkaa puhua kaikkien aikojen parhaasta pyörästä, kun 8 vuotta sitten julkaistussa testissä oli 400-500 euron 8 kpl hybridejä.
Montaako ko. testin pyöristä olet päässyt sen verran kokeilemaan, että voit sanoa jotain ko. ryhmän paremmuusjärjestyksestä? Olenko oikeassa, jos vastaus on 0 kpl?
Meillä on Inseran TM testivoittaja hybridi, ei ehkä maailman paras, mutta todella hyvä kuitenkin.
Mulla oli tuommoinen.. https://rtech.fi/cube-sl-road-sl-2016-hybridipyora.html . Tykkäsin kovasti. Renkaiksi vaihdoin 28mm ProOnet tubeleksena. Kevytkulkuinen ja ketterä ajolleen. Rungossa myös kiinnikkeet lokareille ja tarakalle. Noita löytyy välillä himpun alle tonniin ulkomailta..
Tuo Cube jo hyvinkin laadukas verrattuna muihin ehdokkaisiin nähden, on jo lähinnä suoratankoinen maantiepyörä. Suositeltava ostos!
Tonselmi
03.04.2019, 00.34
Päätin alottaa työmatkapyöräilyn ja tähän mennessä oon polkenu vaan "mummokonkeilella" ja sellaisellakin muistaakseni viimeks 2011. Sillon murtu ranne. Tää pyörän hankinta tuntuu nyt aiheuttavan harmaita hiuksia. Saisko siis suosituksia; matka n. 10km/suunta asfalttia ja hiekkatietä. Netistä oon nyt koittanu lueskella näistä ja liikkeitä lähden kiertään kunhan ehdin. Tosta ylläolevan Cuben 2017 vuoden mallista kiinnostuin ja toi 900€ on siinä kipurajalla mitä olen valmis maksamaan. Mutta mietityttää kuinka tolla renkaalla pärjää hiekalla?
Suositelkaa toki muitakin hyviä vaihtoehtoja!
Tarkoitatko tätä rengasta: Schwalbe Kojak, Performance Kevlar, 35x622
Itse ajan lähes sileällä kesärenkaalla ajot, josta n. 20% on soralla ja loput asfaltilla. Joskus pohdin itsekin, kannattaisiko tuon takia ottaa rengas karkeammalla kuviolla. Mutta kun johonkin tälle palstalle linkitetyn artikkelin hiekkatierenkaista luin, totesin asian olevan juuri niin. Eli sileä rengas pitää hiekalla siinä missä karkeampikin. Nappularenkaasta on iloa vain, jos alusta on pehmeä. Silloin tosin 35 mm leveys ei enää ole hyvä rengaskoko, maasturin 50-55 mm alkaa olla mukava. Yleensä sorateillä pinta on kuitenkin pääosin tiivis ja vailla irtosoraa, koska muunlaisella pinnalla ajaminen ei ole miellyttävää, joten se vaikuttaa reitinvalintaan. Ja kun huomataan, että nykyiset road plus-renkaat (27,5" x 47 mm) ovat yleensä jokseenkin sileitä keskeltä ja ne nimenomaan ovat sopivia sorateille, tukee se käsitystä aiheesta. Mutta renkaissa on se hyvä puoli, että niiden vaihto on yksi helpoimmista muutoksista, mitä pyörään voi tehdä. Toki se maksaa helposti 50-100 €, mutta jos vaihtoehtona on valita jokin toinen pyörä, helposti hintaero kasvaa vielä isommaksi.
Päätin alottaa työmatkapyöräilyn ja tähän mennessä oon polkenu vaan "mummokonkeilella" ja sellaisellakin muistaakseni viimeks 2011. Sillon murtu ranne. Tää pyörän hankinta tuntuu nyt aiheuttavan harmaita hiuksia. Saisko siis suosituksia; matka n. 10km/suunta asfalttia ja hiekkatietä. Netistä oon nyt koittanu lueskella näistä ja liikkeitä lähden kiertään kunhan ehdin. Tosta ylläolevan Cuben 2017 vuoden mallista kiinnostuin ja toi 900€ on siinä kipurajalla mitä olen valmis maksamaan. Mutta mietityttää kuinka tolla renkaalla pärjää hiekalla?
Suositelkaa toki muitakin hyviä vaihtoehtoja!
Tässä olisi halvempi vaihtoehto Canyonilta, luulen että pärjäät Sorallakin mainiosti ja hiekkatiellä, kun vaihdat leveämmät Gravel-tyyppiset renkaat. Canyoneiden ajettavuus on mutulla ja testien mukaan parempi kuin Cubella.
https://www.canyon.com/fi-fi/fitness/roadlite/2018/roadlite-al-5.html
Canyoneiden ajettavuus on mutulla ja testien mukaan parempi kuin Cubella.
Mihin tämä perustuu? Koitin googletella mutta itse en löytänyt mitään. Kai nämä ajettavuudet on mutu hommia aika pitkälti. Pitäisi päästä molempia ajamaan. Katselin Roadlite 7.0 ja tämän Cuben SL Road Racen komponentteja ja aika tasavahvoja olivat. Molemmissa 105 osat pääsääntöisesti. Itse en noita kiekoista niin tiedä kummassa paremmat. Canyonin hinta 999e ja tuon Cuben ovh kalliimpi.
Mihin tämä perustuu? Koitin googletella mutta itse en löytänyt mitään. Kai nämä ajettavuudet on mutu hommia aika pitkälti. Pitäisi päästä molempia ajamaan. Katselin Roadlite 7.0 ja tämän Cuben SL Road Racen komponentteja ja aika tasavahvoja olivat. Molemmissa 105 osat pääsääntöisesti. Itse en noita kiekoista niin tiedä kummassa paremmat. Canyonin hinta 999e ja tuon Cuben ovh kalliimpi.
Perustelen väitettäni TM:n maantie-,maasto -ja cyclocrosspyörävertailuihin, joissa Canyon on ollut kaikissa nro1 ja erityisesti ajettavuuden osalta saanut kiitosta. Cube ei noissa oikein ole menestynyt. Radon on mielestäni saksalaisista Canyonin kanssa laadukkain, Cube tulee perässä.
Tähän sitten päädyin: Specialized Cirrus Elite
(https://www.specialized.com/fi/en/mens-sirrus-elite-alloy/p/154514?color=225850-154514)Plus vähän lokaria, tarakkaa jne kun on kyseessä käyttöpyörä.
Ja siihen vanhasta pyörästä nämä renkaat: schwalbe marathon supreme 37-622 (https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/schwalbe_marathon_supreme_37_622_ulkorengas-p-62003-83)
Tyytyväinen olen uuteen hienoon pyörään. On niin hieno että vielä pitää hommata kunnon U-lukko ettei kukaan vie.
F. Kotlerburg
07.04.2019, 11.55
https://www.canyon.com/fi-fi/urban/commuter/2018/commuter-3.htmlOnpa fiksunoloinen laitos, mutta miksi ihmeessä Canyon työntää välikoon kiekkoja näihin. Mitä etua niistä oikein on? Haittoja sitäkin enemmän heikon rengasvalikoiman johdosta. Tuohon ei taida vieläkään olla olemassa nastarenkaita. Muuten tekis melkein mieli ostaa työmatkapyöräksi.
Kaveri ostamassa fillaria ja budjetiksi valikoitui 600-800€. Todettiin, että tuolla budjetilla ja käyttötarkoituksella (työmatkat ja lyhyet lenkit ehkä) unohdetaan kippurasarvet ja valitaan laadukas hybridi. Pituutta kaverilla 196cm, jonka vuoksi tarvitsisin apua koon määritykseen. Tämmöinen vahtoehto osui ensin silmään, vaan onko koko 62cm jo liian iso?
https://www.bike24.com/p2346818.html
Tavoitteena löytää niin laadukas peli, ettei tarvitse vaihteistoa ym olla säätämässä, kun se homma olis aina meikäläisen tehtävä.
...
Tavoitteena löytää niin laadukas peli, ettei tarvitse vaihteistoa ym olla säätämässä, kun se homma olis aina meikäläisen tehtävä.
Kyllä 12-nopeuksista GX:ääkin joutuu toisinaan säätämään.
Kollinjoki
13.05.2020, 17.06
Onpas kivan oloinen pyörä tuo Kuutio. Minä veikkaan että tossa 62cm on noin pitkälle jässikälle aika passeli.
Kollinjoki
13.05.2020, 17.12
Wigglen tytöt on sen oikein itse mittailleet, että pitäisi olla sopiva tuo kuuskakkonen
https://www.wiggle.co.uk/cube-sl-road-pro-bike-2020/
Samaten Rape Biken eiku Rabe Biken porukat
https://www.rabe-bike.de/en/cube-sl-road-pro-iridium-n-blue-2020/
Tiiä sitten näistä, mutta ei virallinen geotaulukkokaan tuota kuuskakkosta ihan jättimäiseksi polkimoksi osoita.
Jack olet oikeassa, mutta vähemmän kuin SX. Monissa vielä 500€ pyörissä on näitä 2*8...
Yllätyin heti itsekkin miten hyvä löytyi samantien, eiköhän tuo laiteta tilaukseen
Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla
TonyIslander
14.05.2020, 06.26
Etsinnässä hybridi 172cm polkijalle työmatkoihin 6km per suunta ja vapaa-ajalle. Budjetti jäänee sinne 700€ nurkille.
Liikaa vaihtoehtoja ja liian vähän tietämystä :D
Jatkan vielä tota omaa haarukointia kahdella vaihtoehdolla
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/71748/kvfrj/Silverback-Scento-Metro-hybridipyora-XL-575-mm?list=OZCYkRivnJHik74kiv8uzik7INhGc6zizOGbizM9Hi zOlWizOJqiyYxziyqs2iyYqIiyYA0iP35jiP0Q5h32LDh32yjh 3cawh3uy3h3QyviPm4EiPo3wNpGVWNpGEHilOobilOlKilCoyi lO98ilKo0il9oailZngilZDtilMokilNMsilZoEilNn2ilNozi lNG5ilNDIT
Tämä varmaan valittaisiin sittenkin Cuben sijasta (toki pitkä toimitusaika)
-Kevyempi
-Edullisempi
-Kotimainen myyjä
-varmempi 1*10
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/65051/nfsbg/Merida-Speeder-300-hybridipyora-XL-59-cm?list=OZCYkRivnJHik74kiv8uzik7INhGc6zizOGbizM9Hi zOlWizOJqiyYxziyqs2iyYqIiyYA0iP35jiP0Q5h32LDh32yjh 3cawh3uy3h3QyviPm4EiPo3wNpGVWNpGEHilOobilOlKilCoyi lO98ilKo0il9oailZngilZDtilMokilNMsilZoEilNn2ilNozi lNG5ilNDIT
Muuten hyvä, mutta kumi ja vanne on kapea. Ja tuoko 2*10 Tiagra perusajossa mitään etuja?
Kollinjoki
14.05.2020, 13.34
Ei se 2x10 kyllä kummempia etuja taida työmatka- ja satunnaiseen hupilenkkiajeluun tuoda. 1x10 Deore on aika kätevä ja hyvin käyttäytyvä paketti, ja eiköhän sillä pääse myös tarpeeksi nopeasti.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.