Näytä tavallinen näkymä : Maastonavi?

YoHannes
27.03.2019, 15.38
Moikka ja pahoittelut alkuun, jos kysymykseni on jo moneen kertaan koluttu, mutta tuolla on niin monta säiettä sykemittareista, kartoista, Garmineista jne. eli ajattelin laittaa vielä uuden ketjun.
Poistettakoon, jos tarvetta.
Siispä kriteerit:
Mahd. simppeli, kevyehkö ja säänkestävä gps navi mahdollisimman pitkällä akun kestolla.
Ei tarvitse mitään hifi-tietokoneominaisuuksia, mutta mahdollisuuden ladata siihen muiden tekemiä gpx -maastoreittejä sekä selkeät nuoliopasteet "käänny tälle polulle".
Eli kaipaisin polkujen koluamiseen tarkkaa navia.
Suunnon Ambitilla koetin kerran töistä kotiin suunnistaa ja kenties en osaa käyttää, mutta se nuoliopastus minimaalisen pienellä näytöllä on yhtä tyhjän kanssa jo keskuspuiston poluilla Hgissä.
Ei niin, että pääsisin eksymään, mutta joskus olisi kiva olla ajamatta niitä muutamia ylimääräisiä kilometrejä kun on kiire.
Ja toisaalta, jos lähtee vaikka ajelemaan toisten tekemiä reittejä ja on vain se tunti pari aikaa ja haluaa hyvävauhtisen treenin niin ei viitsi joka mutkassa kaivella puhelinta tai karttoja esiin.
Kännykät taidan suosiolla unohtaa, kun työ-iphone tuntuu jo vetelevän muutenkin akun osalta viimeisiään.
Siis ideoita, ehkä vielä joku kohtuuhintainenkin mielellään.
maalinni
27.03.2019, 15.55
Miksi kännykät on poissuljettu? Joku parin huntin ip suojattu android navigoi ihan hyvin.
^Niinpä, miksi kaikkein simppelein vaihtoehto suljetaan pois? Joku esim. Samsungin X-cover säänkestävänä tai joku muu suojaboxilla toimii aivan mainiosti...
Olen aika paljon ajanut mp:llä tuolla asfaltin tuolla puolen ja sanoisin, että opastus maastopoluilla on täysin turha. Paras on ajaa sitä jälkeä pitkin, reititys ei muutu aiotusta. Makuasia tosiaan sitten valita kännykkä tai oikea navi, ero lähinnä siinä, että oikean navin näkee auringonpaisteessa, kännykkää ei välttämättä.
Onko kännykälle kunnollisia pidikkeitä/telineitä? Naveille on. 
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
^Eiköhän tänäpäivänä joka laitteelle löytyy teline. Nykyisten kännyjen näyttö toimii myös auringossa ja tuskin navikaan suorassa paisteessa...
Hieman passee ajatus että joka touhuun oma opastin mutta aina löytyy yksi luotettava yhdistelmä: Kartta ja kompassi!
Quad Lockilla ainakin oma kännykkä pysyy hyvin kiinni ohjaustangossa ja sen saa myös tarpeen tullen helposti irti.
m.rerkikartta.fi osoitteeksi ja navigointi omia kartanlukutaitoja käyttäen. Kiinnikkeitä kyllä löytyy.
No mulle ei o sattunut vielä kännykkää, jonka näkis suorassa auringon valossa, mut varmaan johtuu siitä, ettei ole ihan viimeisintä laitetta käytössä ( nyt Iphone 7)
maalinni
28.03.2019, 07.38
Miten sen navin näkee auringonpaisteessa, mutta kännykkää ei? Luulisi, että niissä on ihan samat lcd/amoled -näytöt?
YoHannes
28.03.2019, 11.07
Juu, tässä ehkä tällainen turhautuminen noihin älyluureihin, kun työn puolesta iPhone 6S jonka akun kesto ei enää ihan uuden veroinen, kulukuurit päällä eli uusiminenkaan ei ihan juuri näköpiirissä.
Toki päivittäin latailemalla (kuten taitaa yleensäkin älypuhelimilla olla) selviää työ/puhelukäytöstä.
Ja kun puhelinetu on niin en oikein viitsisi ostaa itselle omaa puhelinta, toki kotona jotain vanhoja androidejakin saattaisi olla pyhittää tähän käyttöön (tosin jotain android 4.2 ikäpolvea).
Ymmärrän kyllä tuon puhelimen käytön edun, mutta sillä oikeastaan lähdinkin kyselemään, että onko kokemuksia jostain hyvän akkukeston navilaitteista, jotka oikeasti toimivat tuolla maastossa eli tarkkuus sitä luokkaa, että risteyksissä missä useampi polku haarautuu kartasta näkisi aidosti mille polulle suunnata, tokihan tässä tulee jo se perus GPS -tarkkuusongelmakin esiin eli se 10 metrin heitto tarkimmillaankin teettänee maastossa ongelmia.
Ja ei pidä ymmärtää tätä tarvetta nyt väärin - silloin, kun ei ole minkään maailman kiire niin mikäs siinä harhailla väärille poluille, todeta, että hemmetisti monttuja tai puunkarahkoja edessä, palata takaisin ja seikkailla/samoilla metsissä, se on sitä rentoilua ja ulkoilmaelämää.
Välillä vaan tästä pääkaupunkiseudultakin olisi kiva arki-iltana ottaa vaikka poika mukaan, fillarit auton perään ja käydä heittämässä joku tunnin tai parin lenkki jossain.
Jos löytyy hyvä navi niin sen avulla noista tuollaista ex-temporee lenkeistä ehkä saisi pidempiä ja tehokkaampia, kun ei mene aikaa siihen joka risteyksessä tuumailuun.
Kotinurkilla, Pakkalassa ja Paloheinässä jo jotenkin osaa suunnistaa tai ainakin tuttuja polkuja kulkemalla saa sellaisen jonkunpituisen lenkin.
Eli en itsekään mielelläni haluaisi erillistä laitetta, mutta jotenkin tuntuu, että puhelimet ovat vähän turhankin isoja ja heti jos on vähänkään isompi ruutu, akku jo kärsinyt niin tuollainen gps -päällä ruutu kirkkaalla käyttö ja siihen vielä vaikka hieman viileä ilma niin hyvä jos puhelin sen muutaman tunnin lenkin edes kestää.
Ja sitten ahdistaa, kun tarvitsisi se tarpeellinen puhelu tehdä vaikka lenkin varrelta ja saa jännittää kestääkö akku.
Todennäköisesti teen tästä isomman ongelman kuin se onkaan, mutta tosiaan.... lähinnä kokemuksia noista Garmin -laitteista ja vastaavista, että onko niissä halvimmissa maastokäyttöön hyviä ominaisuuksia ja sitten toisaalta,
mitä lysti tulee niissä maksamaan?
Pitääkö siihen halvimmillaan n. +200€:n Garminiin vielä ostaa jotain maastokarttapaketteja tms. koska ne näyttivät olevan aika suolaisen hintaisia?
Kova hinta kyllä puoltaa sitten mieluummin näitä maastokartat sovelluksia puhelimeen, joihin saa ladattua karttaruutuja haluamaltaan alueelta eli jonkinlainen navigointi onnistunee huokeaan hintaan.
En osaa sanoa miten nuo uudemmat sykemittarit toimivat, mutta Ambit 3 Peak mikä itselläni on on kyllä muutoin pätevä, nauhoittaa reitit hyvin ja akunkesto on hyvä.
Se vaan, että se navigointitoiminto on kyllä aika onneton, toki jos ollaan jumissa metsässä tms. niin kyllähän sillä kompassilla ja reittijäljellä sieltä pois selviää nuolta seuraamalla, mutta tosiaan fillarikäyttöön vähän onneton.
Edelleen tulen tässä siihen, että kun lähtee uusia reittejä etsimään ihan pääkaupunkiseudullakin niin välillä ne keskuspuiston yms. pyörätiet on kyllä mielenkiintoisesti viitoitettu
-> ei ongelmia, jollei ole kiire, mutta sitten kun yrität olla ympäristön ystävä ja valita auton sijasta fillarin ja on samalla se rajallinen aika ehtiä jonnekin niin kylläpä ärsyttää ne muutamatkin harhakilometrit.
Täytyy pähkäillä vielä, mutta se kokoluokka kun juurikin voisi olla jotain kännykän ja tuon sykemittarin väliltä, että ruudusta auttavasti näkyy karttapohjaa ja polkuja ja reitti/nuolet minne mennä.
Hyväksi havaittuja ideoita otetaan edelleen vastaan.
F. Kotlerburg
28.03.2019, 11.25
Ymmärrän kyllä tuon puhelimen käytön edun, mutta sillä oikeastaan lähdinkin kyselemään, että onko kokemuksia jostain hyvän akkukeston navilaitteista, jotka oikeasti toimivat tuolla maastossa eli tarkkuus sitä luokkaa, että risteyksissä missä useampi polku haarautuu kartasta näkisi aidosti mille polulle suunnata, tokihan tässä tulee jo se perus GPS -tarkkuusongelmakin esiin eli se 10 metrin heitto tarkimmillaankin teettänee maastossa ongelmia.
Itsellä Wahoo Elemnt ja siinä ainakin on hyvin riittänyt tarkkuus seurailla polkuja valmiin jäljen perusteella. Ei toki osaa neuvoa ainakaan käyttämilläni urilla risteyksissä nuolimerkein, että tuonne.
Elemnt Bolt näyttää piirretyillä reiteillä ne kääntymisnuolet, kuvatus vepistä: 
https://i.imgur.com/FaOHMDR.jpg
F. Kotlerburg
28.03.2019, 20.01
Tieolosuhteissa kyllä. Maastossa ei ainakaan tuolla mukana tulevalla karttapohjalla.
No yhden xc-kisan olen ajanut niin että boltin reittikarttakin ohjasi, nimenomaan tuolla "mukana tulevalla karttapohjalla". 
Boltiin voi ladata gps-jälkiä ja niitä jälkiä voi piirrellä itsekin ja siirtää laitteeseen. Ihan maastopuolellakin futaa, enpä muuten olisi tähän topikkiin raapustellut.
Ymmärrän kysyjän murheet jos oltaisiin erämaassa mutta keskuspuistossa...
Toisaaltaan "eksyminen" on mukavaa, jotkin parhaat reitit löytyneet niin ja voi sitä riemua!
YoHannes
29.03.2019, 09.56
Ymmärrän kysyjän murheet jos oltaisiin erämaassa mutta keskuspuistossa...
Toisaaltaan "eksyminen" on mukavaa, jotkin parhaat reitit löytyneet niin ja voi sitä riemua!
Moikka,
edelleen, ei niinkään iso murhe vaan olisi mukava apu silloin, kun on tiukka aikataulu, vähän aikaa lenkille ja haluaa käydä koluamassa itselle tuntemattomia nurkkia.
Jos mulla on vaikka vaan se tunti aikaa lenkille niin sellaisissa paikoissa missä on risteäviä polkuja menee hyvää lenkkiaikaa välillä harhailuun ja jos vaikka nappaa fillarin mukaan auton kyytiin ja ajaa vähän kauemmas niin sitä soisi lenkin olevan edes kelvollisen mittainen.
Jos joku on vaivautunut piirtämään jonnekin hyvän gpx jäljen niin sitähän olisi eri kiva kyetä seuraamaan.
Olen erittäin samaa mieltä, että silloin kun on hyvin aikaa niin eksyminen ja ulkoilmasta nauttiminen on ihan mukavaa, jopa suotavaa.
En keskuspuistoon ihan eksy eli ei tässä nyt siitä ollutkaan kyse vaan siitä, että saisi tehokkaasti koluttua muiden tekemiä reittejä vaikka arki-iltaisin.
Kun viikot menevät lapsia harrastuksiin kuskatessa niin sitä omaa aikaa ei työnteon ja nukkumisen välillä ole niin mahdottomasti.
Ja tottakai esim. tässä Pakkala, Ylästö yms. alueella ja osin Paloheinässäkin alkaa olla jo ihan hyvässä muistissa reittejä eli saan kyllä sellaisen tehokkaan reipasvauhtisenkin lenkin tarvittaessa, mutta aina uusilla alueilla ja vähän pääkaupunkiseudun ulkolaidoilla ja ulkopuolella nmenee aikansa siihen harhailuun, jota koettaisin välttää, jos sopivan lainen laite olisi tarjolla.
Eli ei murhe, ei edes iso tai maailmaani järisyttävä, mutta kiitos vastaajille noista muutamista vinkeistä ja laitteista - täytyy vähän testailla ja tutustua onko järkevää tuollaista erillistä karttalaitetta hommata vai koettaa vain jollain kännykän raadolla selvitä.
t. Mikko
Mä olen kyllä eksynyt Keskuspuistoon työmatkalla (tai oikeastaan silloin oli kyse koulumatkasta). Eräänä aamuna ajattelin Itä-Helsingistä tullessa oikaista Pasilasta puiston läpi Meilahteen. No lopulta päädyin Ruskeasuolle Tenholantien paikkeille. Ei siis tullut oikaistua ja aikaa kului vähän yli sallitun.
Ne opaskyltit on mielestäni aika harvassa ja hiekkateitäkin risteilee paljon enemmän, mitä nopeasti kartalta katsottuna arvaisi.
F. Kotlerburg
29.03.2019, 10.32
No yhden xc-kisan olen ajanut niin että boltin reittikarttakin ohjasi, nimenomaan tuolla "mukana tulevalla karttapohjalla". 
Boltiin voi ladata gps-jälkiä ja niitä jälkiä voi piirrellä itsekin ja siirtää laitteeseen. Ihan maastopuolellakin futaa, enpä muuten olisi tähän topikkiin raapustellut.Tuskinpa tuo Bolt eroaa Elemnt:stä mitenkään tuon suhteen. Riippunee paljon tehdystä jäljestä osaako se tuota tehdä. Itse olen käyttänyt pääasiassa jonkun tallentamia jälkiä, joissa ei tosiaan ole kuin koordinaatit.
Jokainen tavallaan, itse pidän ajelua myös hieman menttaalitoimintana jolloin ei kiire sovi asiaan.
Pääasiahan kuitenkin on ajaminen, kartalla, navilla tai ilman!
Aikaisemmin ajelin ambit3 navigoinnin turvin juurikin muiden jakamia hyviä reittejä läpi. Kyllähän silläkin pärjäsi kun kiinnitti kellon tankotelineeseen, että viivaa pystyi seuraamaan kokoajan. Nykyisin käytössä on garmin oregon 600 maastonavigaattori. Kartat löytyy täältä: http://kartat.hylly.org/
Navi tuli hommattua kun ”tarvitsi” muissakin harrasteissa, mutta kyllähän tuo kartta pohja on hyvä jos ajelee pidempää reissua tuntemattomilla reiteillä. Maastossa opastusta ei ole käytössä. Laitteen omalla kartalla sekä lataamalla netistä opencyclemap saa opastuksen tiellä ajoon. 
Satunnaiseen käyttöön garminin laitteilla on tietysti hintaa ja pyöräilyyn tarkoitetuista laitteista saa enemmän/ helpommin dataa myös ulos. Poistuvia malleja löytyy välillä alennuksesta ihan suomen verkkokaupoista. 
Sent from my iPhone using Tapatalk
karhunpoika
01.04.2019, 21.53
Meikäläisellä on Garminin Etrex 30x ja nuo hylly.orgin kartat. Toimii! Nuoliopastusta ei ole mutta jäljen seuraaminen on helppoa ja syöö AA-paristoja. Garminin oma tankokiinnike on toimiva ja edullinen, joka pyörään voi laittaa oman. 
Sent from my Moto G (5) using Tapatalk
Metsämuija
05.04.2019, 23.27
Hyvä akun kesto ja laadukas näyttö tullee vaan puhelimissa, esim Garminin teknologia tulee valovuoden jäljessä... itsellä on Garmin Oregon ja auringossa siitä ei näe mitään ja paristot se syö äänennopeudella. Kesto muuten varmasti puhelinta parempi ja toivon myös että GPS toimisi myös tarkemmin.
Itse olen käyttänyt navina vanhaa puhelinta ilman sim korttia, kaikki turha pois päältä. Akunkesto on riittävä, mutta keskuspuistossa trail ajo navin kanssa ei ole sujuvaa millään laitteella.
Kun pyörä liikkuu 10m/s ja polkuja on tiuhaan ja risteyksiä jatkuvasti niin huteja tulee paljon. Sekä rinnakkaiset polut rinnepaikoissa jne. ihan mahdoton sanoa kumpaa polkua ajaa ilman että pysähtyy tai ajaa ja katsoo mihin päätyy :) Mutta toisten gps jäljillä löytää kyllä hyviä mestoja, sikäli palkitsevaa touhua. Mountain bike club finlandin ajoihin joskus osallistuin tuolla keskuspuistossa ja pirun kivaa oli, suosittelen!
Aloitin viime vuonna polkuja ajelemaan ja olen käyttänyt puhelimessa Topo GPS:ää .gpx -tiedostojen näyttämiseen puhelimessa ja polun seuraamiseen. Siinon vaan hankalaa, kun näyttö ei vierity, kun matka etenee. Eli tarkoittaa, että puhelimen näyttöä pitää scrollata, jotta oma sijainti taas näkyy kartalla. Löytyisikö jotain ohjelmaa iPhonelle, joka osaisi tehdä tuon scrollauksen automaagisesti? Tai vielä parempi, jos löytyy Toposta sellainen ominaisuus.
Garminin etrex, dakota... molemmat nykyään, hommasin kerta paristokäyttöisiä ja alun perin idea että löytäisi takaisin vieraassa maastossa, ollut viikon kuusamon reissulla mukana 4 paristoa tarttin matkan aikana. 
Ei helpoin luettava "ikänäkö tulossa" 
Karttoja ja jälkiä löytyy. 
Syy miksi hommasin on luurini, apple ja garmin painaa vähemmän kuin virtapankki.
Oisko olemassa navia joka sinkuis moneen käyttöön? Niin maastopyöpäilyyn ku autolla navikointiin tiellä. Muuko kännykkä
Garmin Etrex ?0 sopinee hyvin. Karttoja saa (openstreetmaps, hylly.org jne.),  niin rasteripohjaisia (ei navigoiva) kuin vektoripohjaisiakin (navigoiva).
Ainoa pieni harmi on navigoivissa, ettei reitille (GPX route) voi laittaa 50 pistettä enempää tai se menee sekaisin reitin suhteen.
Maastossa lienee paras käyttää träkkiä (GPX track), joka ei siis näytä kääntymisohjeita.
Itsellä on x-malli, jossa ei ole kosketusnäyttöä, on helpompi operoida sateessa. Patterit (AA) kestävät sen 8 h. Varapattereita on helppo kantaa yksi lisäpari mukana.
Lisäksi Etrexille löytyy runsaasti 3d-printtauskaavoja erilaisille tanko- yms. mounteille.
^komppaan ja kannatan eTrexia myös. Päivitin juuri oman ikivanhan eTrex Vista HCX:n eTrex Touch 25:een. 
Vanhaa en saanut keskustelemaan Win10:n kanssa, mutta pidän kyllä sen "joystick"-ohjainta kosketusnäyttöä käyttökelpoisempana.
Sehän näissä GPS-laitteissa harmittaa kun puhelimiin verrattuina näytöt on surkean pieniä ja resoluutio onneton. Mutta kaipa virrankulutus pysyy aisoissa noin?
Minulla on ollut käytössä Wahoo Elemnt Bolt ja Komoot appi kaksi kuukautta. Hyvin on toiminut maastossa ja maantiellä. Suurin hyöty tästä on ollut kun pitää tietää tarkkaan milloin palaa lenkiltä.
Suurin syy tämän hankinnalle oli tulevan kesän lenkit Espanjassa. Komootin kautta saa paljon valmiita reittejä hyvillä reittikuvauksilla. Helpottaa tuntemattoman alueen haltuunottoa.
arctic biker
28.05.2019, 19.08
Onkohan mulla tämän vuosikymmenen ollut känny ja sille  nettiyhteys vasta. Milloin puolukkapaikkoja kartoittanut ja retkinavigaattorina ollut. En vielä ole puhelinta parempaa kaivannut. Maastokartat.fi
Suosittelen juurikin kysyttyyn tarpeeseen Garmin Edge 705 laitetta jos jostain löytää käytetyn hyväkuntoisen. Oikeasti. Voit saada kympeillä.
Hankin tommoisen tilalle pari vuotta sitten Edge 820:n ja se on kammottava paska. Hyi saasta mitä sontaa.
Jees! Komppaan aloittajaa täysin! Itsellä 20nen vuoden tauko harrastuksessa, nyt lihava ja vanha+väsynyt ukko suhteessa ennenvanhaan. Järvenpää kyläpahanen arkiympäristö. Hankin eMTBn ja reitit on pidempiä ja uusia tekisi mieli testaa/suunnitella. Olen juurikin tuskaillut tämän aiheen kanssa!!! Vituttaa kun pitää jatkaa asfaltilla tai se miettimäni reitti ei löydy TAI kun tulee siksakki metsästä takas lähtöön tai on aikataulu jonkamukaan elää tai tulee umpikuja ja on pakko palata! Moni asia puoltaa mtb navig apua! Mä tilasin tuon mainitun känny telineen ja aion kokeilla sitä! Tällainen garmin navigaattori systeemi kiinnostaa!!! 800-1000 sarja?!?
^komppaan ja kannatan eTrexia myös. Päivitin juuri oman ikivanhan eTrex Vista HCX:n eTrex Touch 25:een. 
...
On muuten melkoinen patterinsyöjä tuo. Vanhalla kesti AA:t viikon rinkkavaelluksen ja tuo kaksvitonen tyhjentää patterit alle kymmenessä tunnissa vaikka virransäästö päällä.
2100 mAh AA-akut kestää pari tuntia pidempään.
Oma ratkaisuni oli käytetty etrex 10 (40 euroa) ja siihen  Fenixille tarkoitettu versio Openstreetmapista. Laitteessa on vain 8MB muistia mutta silti sain sinne riittävän tarkat kartat suunnilleen Uudenmaan alueelta.
Tuli nyt sitten tuollainen Wahoo Elemnt Roam hankittua ja kaipa se pitäisi ottaa käyttöönkin. Tarkoitus on lähinnä käyttää sitä navigoinnin apuna metsässä ja kadullakin. 
Millä olette noita metsäreittejä rakennelleet? RidewithGPS:ää kokeilin, mutta se ei ainakaan mun käsissä osannut rakennella reittä kuin teitä pitkin. 
Stravasta myös koitin siirtää jo ajetun reitin sinne route-planneriin, mutta jostain syystä siirto maskaa pois sen alku- ja loppupisteen samalla tavalla, kuin jos reitin julkaisee muille. Pikkujuttu, mutta ärsyttäähän tuo. Muille julkaisussa tuon maskauksen ymmärtää, kun haluaa pitää oman kotiosoitteen pimennossa, mutta kaipa oman reitin voisi rakentaa alkamaan jo ovelta.
Ride on hyvä, kun sen käytön oppii. Sieltä voi valita erillaisia karttoja, joista löytyy maastopolutkin. Myös käsin voi piirrellä, jos jokin polku ei suostu reitittämään. En osaa itse käyttää tuota kuin hieman, mutta kaveri piirtelee reitit aika näppärästi. Tarttee sen maksullisen version.
Komootin editori taitaa olla paras mitä on tullut vastaan. Stravan taas ehdottomasti paskin...
Näyttäisi tuo RWG vaativan maksullisen version, jos haluaa impata gpx-tiedostoja. Mutta näyttihän se tosiaan menevän metsäänkin, kun sitä ehdotti. Joskus kokeilin, eikä mielestäni silloin toimut, mutta todennäköisesti käyttäjän virhe.
Komoot näytti osaavan lukea Suunnon gpx-tiedostoja, myös ilmaisversio.
Sain kuin sainkin Komootissa editoitua yhden ajetun lenkin routeksi ja pudotettua ROAMiin. Hyvinhän tuo opasti ainakin Keskuspuiston maisemissa ja Viikissä. Navin nopeuskin on vähintään riittävä mun ajonopeuteen suhteutettuna. Aiemmat kokemukset oli jostain vanhasta Garminista ja se oli niiden kääntymisten kanssa aina ihan vaiheessa.
Lisäksi ilokseni havaitsin, että saan wattikammet paritettua tuohon Ant+:n avulla ja silti BLE-yhteys Suuntoon toimii... hieno homma. Nyt tuo saa toimia monipuolisempana näyttölaitteena ja navina. Suunnon hommaksi jää sitten datan lokittaminen.
Olikos täällä etrexin käyttäjiä?
OOtteko menny noilla vakio kartoilla vai ladannu maanmittauslaitoksen kartat?
Olikos täällä etrexin käyttäjiä?
Juu.
Otteko menny noilla vakio kartoilla vai ladannu maanmittauslaitoksen kartat?
MML tietty.
^selvä homma. Häätyy kipasta muistikortti huomenna.
^selvä homma. Häätyy kipasta muistikortti huomenna.Niin tyhjää kai tarkoitat? MML kartat toki hylly.orgista
Joo tyhjää että saa ladattua kartat siihen
Olikos jollain muulla Etrexiä käytössä? Pitääkö/kannattaako toi Stravan reittisuunitteluohjelmalla tehty tiedosto käyttää jonkin muun softan kautta ennen navigaattoriin tunkemista? Ei tuossa ainakaan taida saada valita, että onko reitti malliltaan track vai route, eikä voi siivota ylimääräisiä reittipisteitä pois.
Mulla on. Voisin itse ensin tutkia tuota kun ei ole kokemusta stravan suunnittelusta. Itse piirrän reitit base campilla. Palaan...
Vois oikeastaan siirtää oikeampaan topikkiinsa. JackOjalla näköjään ainakin Etrex ja Strava käytössä.
Tämän vuoden ajan ollut Etrex 22x käytössä, enkä totta puhuen yhtään tiiä, että käytänkö laitetta siten, miten sitä kannattaisi käyttää. Ennen hankintaa luin ulkomaan foorumien ketjuja, joista sain käsityksen, että opastavaa reititystä (route) ei kannata käyttää, koska reitiltä poikkeaminen saattaa sotkea hommat. Track on sitten vain jälki kartassa, jota pitää osata itse seurata. Laite ei hälytä tai tee mitään, jos koomassa ajelee käännöksestä ohi. Vai voiko tiedoston tallennusvaiheessa vaikuttaa asiaan jotenkin? Plotaroutessa on waypoints-kohdassa vaihtoehtoina "None", "POI's (point of interests)" tai "Directions".
Pitäisi tietenkin vaan kokeilla itse, mutta onhan väärien juttujen kokeilemisessa vaivansa. Stravan reitinsuunnitteluohjelma vaikutti ihan kätevältä VV-ruutunäkymänsä ansiosta, mutta mielellään se saisi olla sellainen, ettei tiedostoja tarvitsisi kierrättää jonkin muun ohjelman kautta.
Vois oikeastaan siirtää oikeampaan topikkiinsa. JackOjalla näköjään ainakin Etrex ja Strava käytössä...
Juu... Mää käytän suunnitelmaa vaan viivana karttapohjalla. 
En kaipaa varsinaista navigointia opastuksineen enkä ole edes kokeillut kuinka reitti stravasta routeksi puuhastellaan.
En ole kanssa koskaan seurannut mitään reittiä, menen aina omia polkuja :)
Itelläkin kiinnostelis tuollainen yleis gps, osaksi noiden valmiiden .gpx maastopyöreittien palttiarallaa seuraamiseksi, mutta myös backupiksi erityisesti hiihtovaelluksille. Ja miksei myös pyörävaelluksele. Käyn yleensä yksin vetämässä pulkkaa kompassi+kartta combolla, ja muutaman kerran on ollut fiilis että backup GPS olisi ihan jees. 
Noi etrexit kiinnostelee (32x?), mutta onko noissa gpsmapeissä (esmes 64x) jotain parempaa? Esmes paskassa kelissä paremmin sais lokaation?
En tiedä tarviiko Etrexinkään kanssa jännätä träkkäyksen tarkkuutta. Ilmeisesti laitteen pitäisi toimia parhaiten vaakatasossa näyttö ylöspäin, mut ihan hyvin se on toiminut ylösalaisin pystyssä bönthöpussissa, kun olen ajanut pyörällä, jossa ei ole ollut telinettä. Mulla on ollut kyllä aina Glonas ja GPS molemmat päällä.
Muita huomioita laitteesta tähän mennessä:
-Näyttö on oikeasti melko pieni, eikä sitä ole aina kovin helppo vauhdissa lukea. Päivänvalossakin tarvitsee usein taustavaloa, ellei aurinko paista just sopivasti.
-Käyttöliittymältään laite on täysin 90-lukulainen. Toisaalta noin pienellä näytöllä se on varmaan fiksua. En ole vieläkään ihan oppinut luovimaan valikoissa, vaan ylimääräiseen rämppäämiseen menee aikaa.
-Tattiohjain on vähän epämääräisen tuntuinen, mikä johtuu ehkä siitä, että laitteen pitää olla vedenpitävä. Sivuissa olevat napit ovat jäykkiä ja painaminen vaatii laitteen puristamista toisesta reunasta, jolloin pitää varoa, ettei paina vääriä nappeja.
-22x:n kompassittomuus ei häiritse ainakaan pyöräillessä oikein ollenkaan.
-Yleisesti etrexin käyttö ei tunnu kovin sujuvalta, mutta laite on pieni, erittäin luotettava ja akkukesto on erinomainen Ikea Eneloopeilla. Vaikea sanoa, että olisinko ollut sittenkin tyytyväisempi nykyaikaisempaan Edge Exploreen.
Marsusram
02.07.2020, 18.04
Käyttöliittymä on suurin ero Etrex Touch 35 ja GPSmap 64:n kanssa touhutessa. Näytöt saman kokoiset. Kaupassa Etrex 32x tappiohjaimen käyttöliittymä tuntui vieraalta.
GPX -jäljen laatu on molemmissa suunnilleen saman tasoista.
Etrexissä on vähän enemmän "pyörätietokone" -ominaisuuksia, asetukset saa tallennettua lajiprofiileittain.
Käsikapulana etenkin hanskat kädessä GPSmap on parempi. Pyörän tangossa Etrex parempi. 
https://lh3.googleusercontent.com/FNyFALvyMdverfpKVvuL6MkyxkcZffvLq9LFDAaIXa0Kagca1G pPwgJQTUkTl3YGRKkIshEKv898aHCJoNpdvEofH9YLdLweod4T-6K-PA80XpqPCZI53hZzwnHB5ZKuzbs3wTmL=w2400
cyclomiha
06.07.2020, 21.03
GPSMAP64S:n paikannustarkkuus on täysin omaa luokkaansa haastavissa olosuhteissa verrattaessa puhelimiin. Laite myös toimii -25 pakkasessa ongelmitta ja koska kosketusnäyttöä ei ole, laite on tunteeton vesi/räntäsateelle. Näyttö on pieni ja laite toimii tangossa huonosti joten fillarointiin ei hyvä valinta. Aivan kuten yllä on jo kerrottukin.
Täälläkin on tarvetta perustasoiselle navigaattorille (15 % maantie, loput maastossa). Polar V650:n navigointi (eli karttapohjalle piirretty jälki) oli ihan ok, vaikka joskus siitä olikin vaikea tunnistaa että pitäisikö jollekin polulle kääntyä nyt vai kenties hetken päästä. Aika jätti kuitenkin laitteesta, ja aattelin että sen pystyisi korvaamaan erillisellä puhelimella + Komootilla / Maastokartat -sovelluksella. Testasin niitä kännykkätelineellä, ja hyvin toimi, ja tuli ostettua Komoottiin kartatkin. Mutta enhän mä tajunnu että sadesää on oma lukunsa, vaikka puhelin olisikin ip-suojattu. Ja nyt kun tuolla pöpelikössä on mennyt ja vettä on riittänyt, niin puhelinhan elää ihan omaa elämäänsä näytölle tippuvan veden vuoksi. Lukitusruudun käytöstä ei ole mitään apua, koska siinäkin on joitakin kontrolleja joita vesipisarat voivat "painella".
Kokeilin laittaa puhelimen tuommoiseen Ortliebin kännykkäpussiin, ja siitä vähän olikin apua kun pussiin jäi ilmaa, mutta ei se siltikään toiminut. Onko tähän jotain parempaa ratkaisua, vai yritänkö jostain löytää kännykän suojapussin josta näkyisi läpi, mutta joka ei välitä kosketuksia näyttöön?
Uutta erillistä laitetta ei nyt huvittaisi investoida, varsinkin kun ehdin jo korvata sen Polarin kartattomalla laitteella.
Ohiampuja
20.07.2020, 23.14
Tänään taas sujuvaksi kaavailtu maastolenkki meni ihan tökkimiseksi, kun kännykän karttaa piti hakea tueksi vähän väliä. Ja itselläni kun ei ole suuntavaistoa sitten lainkaan, niin ajamisesta ei tule uusilla poluilla oikein mitään. Vähän fiilis katoaa kun 100 metrin välein pitää kaivaa kännykkä taskusta.
Mutta riittääkö tuollainen 2.2" näyttö oikeasti metsässä ajamiseen, kun tuntuu ettei kännykänkään näyttö oikein riitä?
https://www.navistore.fi/tuotteet.html?id=62591/871730
...
Mutta riittääkö tuollainen 2.2" näyttö oikeasti metsässä ajamiseen, kun tuntuu ettei kännykänkään näyttö oikein riitä?
Ei se SULLE siinä tapauksessa riitä. Resokin on noissa Garmineissa ihan patska kännyköihin verrattuna.
Laita se kännysi tankoon tai tee jostain vanhasta kännystä namikaattori ilman liittymää. Offline-kartat ja Oruxmaps tmv.
Itse käytän eTrexia suunnitelluilla lenkeillä.
https://www.navistore.fi/tuotteet.html?id=62591/871730
Tossa näkyy olevan jotkut 50e maksavat reitittävät topo europe kartat, kuinkahan sujuvasti mahtavat toimia? Mulla on nyt vanha Etrex 20 ollu tangossa slimmillä 3d printatulla telineellä ja opencyclemapin reitittävillä kartoilla. Noissa on vaan se ongelma, että reititys on aivan törkeän hidasta, eli kun ajaa pois suunnitetulta reitiltä, niin laite laskee ja laskee minuuttitolkulla että mistä nyt pitäisi mennä ja ei oikeen tahdo saada taas reitistä kiinni, mikä on vähän ärsyttävää.
Itse hommasin Garmin Edge 530 navigaattorin ja siihen olen ladannut polkukartat Trailmap-palvelusta: https://blog.trailmap.fi/garmin-kartta/
Ja jos tietyn jonkun reitin haluaa tehdä, niin se piirretään itse Trailmap-palvelussa (https://trailmap.fi/) tai sitten voi käyttää jonkun toisen tekemää jälkeä esim Jälki.fi-palvelusta tai vastaavasta. Yleensä piirrän reitit itse Trailmapissa.
Trailmapin etu on siinä, että polkutiedot ja kartat ovat ajantasalla ja jos eivät ole, niin niitä voi itse korjata päivittämällä tai lisäämällä polut Open street mappiin. Trailmapissa näkyy myös Stravan heatmapit, joten reittien piirtäminen tuntemattomassakin paikassa onnistuu kun lämpökartoista näkee mitä polkuja pyöräilijät oikeasti ajelee ja siten pystyy paremmin arvioimaan mikä olisi hyvä reittivalinta tuntemattomassa paikassa.
Ohiampuja
21.07.2020, 16.12
Ei se SULLE siinä tapauksessa riitä. Resokin on noissa Garmineissa ihan patska kännyköihin verrattuna. Laita se kännysi tankoon...
Mutta kuinka? Tuntuu että kaikki kännytelineet on ihan surkeita. Siis kun puhutaan vanhoista luureista, joihin ei saa mitään mallikohtaisia juttuja.
Mutta kuinka? Tuntuu että kaikki kännytelineet on ihan surkeita. Siis kun puhutaan vanhoista luureista, joihin ei saa mitään mallikohtaisia juttuja.
Itse tilasin tuollaisen ja olen ollut toistaiseksi tyytyväinen. Tosin samalla joutui myös vaihtamaan puhelimeen akun kun siitä oli jo parhaimmat mehut puristettu. Näyttö syö melko nopeasti tuota akkua.
https://sp-connect.eu/
Ohiampuja
21.07.2020, 19.41
Sellainen universaali malli vai joku merkkikohtainen?
Ittellä on Garmin Edge 1000 (onko se jo 5 v vanha sitten?). Pelaa hyvin, akku kestää hyvin, näytön valoa ei tarvi päivällä. Nyt mietin laitanko reitittävän maastokartan tuosta https://www.verkkokauppa.com/fi/product/45840/nqbht/Garmin-TOPO-Finland-v5-PRO-maastokartat-microSD-SD-muistikor , kun ennen nämät oli pelkkä Etelä-Suomi noin 200 eur ja Pohjois-Suomi erikseen samat. Tällä hetkellä Garminissa on tämä MTK:n ei reitittävä muuten hyvä kartta, jossa näen kyllä merkitsemäni paikat, mutta olisi kiva alkaa navigoida nytten.
Sitä kysyn, että onko kartta tuolta https://blog.trailmap.fi/garmin-kartta/ parempi tuohon verrattuna jotenkin? Sekin on, että kuvana tuo MTK:n kartta on tarkkuudessaan korkealla tasolla ja sielä on yksityiskohtia hyvästi.
Sitä kysyn, että onko kartta tuolta https://blog.trailmap.fi/garmin-kartta/ parempi tuohon verrattuna jotenkin? Sekin on, että kuvana tuo MTK:n kartta on tarkkuudessaan korkealla tasolla ja sielä on yksityiskohtia hyvästi.
Linkittämäsi Garmin polkukartta ei sekään ole reitittävä.
Samaan OpenStreetMap-aineistoon perustuvia karttoja saa myös reititysominaisuudella varustettuna esim. sivulta
http://garmin.openstreetmap.nl/
Kirjoitin Pyörämatkailu-osiossa olevaan keskusteluun ohjeita, miten kartoja ladataan em. sivulta
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61043-Mit%E4-reittipalveluita-k%E4yt%E4tte&p=2987998#post2987998
Edellisen lisäksi OpenStreetMap-karttoja Garminille eri eri tarkoituksiin teemoitettuna ja eri kokoisiin alueisiin viipaloituna saa ainakin sivuilta:
https://www.velomap.org/
https://openmtbmap.org/
http://garmin.opentopomap.org/
http://www.openfietsmap.nl/
Maksullinen Garmin TOPO Finland v5 PRO on hyvä yleiskäyttöinen maastokartta, mutta kokeile nuo ilmaiset ensin.
Itsellä on myös vähän ollut pohdintaa maastonavin suhteen. 
Olen tähän asti käyttäny kännykkää navigaattorina maastopoluilla, mutta näyttö päällä koko ajan ja gps vaan syö turhan äkkiä akun tyhjäksi. Noin 4h reissu alkaa olemaan maksimi, kun puhelin on täyteen ladattu. Ja ei sitten viitsisi akkua ihan kuivaksi käyttää jos matkalla sattuu jotain. Varavirtalähde toki toisi apua, mutta siinäkin oma virittelynsä jos tarvitsee samaan aikaan navigoida. 
Tuossa on jo parikin kertaa ostoskorissa ollut edge 1030, jossa olisi tuo 3,5" näyttö, mutta vähän kuitenkin epäilyttää, että onko tuo näyttö riittävä ja toimiiko tuo varmasti edes yhtä tarkasti kun puhelimen gps. Lisäksi tuo käyttöliittymän nopeus näyttää kuitenkin noissa videoissa paikoin todella hitaalta. Nappia kun painaa niin käsi on jo pois kuvasta ennen valikko vaihtuu. Videot voi toki hämätä. Akun kestoahan tuo lupaa sen 20h, mutta mikä lie sitten todellisuus.
Itsellä on myös vähän ollut pohdintaa maastonavin suhteen. 
Olen tähän asti käyttäny kännykkää navigaattorina maastopoluilla, mutta näyttö päällä koko ajan ja gps vaan syö turhan äkkiä akun tyhjäksi. Noin 4h reissu alkaa olemaan maksimi, kun puhelin on täyteen ladattu. Ja ei sitten viitsisi akkua ihan kuivaksi käyttää jos matkalla sattuu jotain. Varavirtalähde toki toisi apua, mutta siinäkin oma virittelynsä jos tarvitsee samaan aikaan navigoida. 
Tuossa on jo parikin kertaa ostoskorissa ollut edge 1030, jossa olisi tuo 3,5" näyttö, mutta vähän kuitenkin epäilyttää, että onko tuo näyttö riittävä ja toimiiko tuo varmasti edes yhtä tarkasti kun puhelimen gps. Lisäksi tuo käyttöliittymän nopeus näyttää kuitenkin noissa videoissa paikoin todella hitaalta. Nappia kun painaa niin käsi on jo pois kuvasta ennen valikko vaihtuu. Videot voi toki hämätä. Akun kestoahan tuo lupaa sen 20h, mutta mikä lie sitten todellisuus.
Käyttöliittymä on juuri niin hidas kuin videoilla näkyy. Puhelimen jälkeen se tuntuu todella tahmealta. Reitin laskenta on myös hidasta ihan sen takia, että laitteessa on hidas prosessori ja vähän muistia. Jos on kännykkään tottunut, ero on valtava. Ehdotan varavirtalähteen sijoittamista bikepacking-laukkuun vaakaputken päälle ja siitä lyhyt latausjohto puhelimeen.
Ainakin Edge 1000:n GPS Glonass on tarkka, ei ole mitään sanottavaa edes tänään Kalajoela fillaroidesa.
^^ juuri tätä pelkäsinkin. Kiitos tästä vahvistuksesta. Ei tarvitse hiuksia repiä päästä 500e laitteen kanssa. 
Omituista kun näissä hienoissa nykyajan sähköpyörissä ei oo usb lataus pistoketta. Se kun löytyy muuten ihan joka paikasta. Pitääpä vissiin alkaa katselemaan jotain pientä laukkua, että saa lisää virtaa mukaan.
Akun kestosta niin ei ole ollut ongelma Edgen kanssa ikinä, kestää koko päivän ajot mulla, laittaa sleepiin tauoilla tai lataa tauoilla. Grand toureillani lataan akkua tai jotain laitetta ajaessa tai leirissä aurinkopaneelilla, yön aikana latautuu laitteita akuista.
Sellainen universaali malli vai joku merkkikohtainen?
Tämä kotelo oli ihan mallikohtainen (galaxy S7). Itse kuori on melko jäykkä ja kuitenkin niin ohut etten ole jaksanut edes vaihtaa välissä "normaalia" suojakuorta vaan tuo on saanut olla paikoillaan jatkuvasti. Hyvin on pysynyt kiinni isommassakin röykytyksessä. Ohjaustankoon laitoin telineen kiinnikkeen alle sähkärinteippiä jottei tanko ole niin liukas.
https://i.imgur.com/Z40m49g.png
Teline oli tämä "yleimallinen"
https://i.imgur.com/1vEPKVu.png
Kannattaa myös koittaa säätää näytön kirkkautta. Se vaikuttaa todella paljon akun kestoon. Automaattiasetus pitää näyttöä usein todella kirkkaalla. Lisäksi esim komoot toimii ääniohjauksella tai näytön voi laittaa pidempien suorien siirtymien ajaksi pimeäksi.
Ootteko testaillu että onko noilla puhelimen apeilla miten vaikutusta akun kestoon? Itellä ollu nyt locusmap käytössä. Jonkun verran testailin oruxmapsiakin mutta enemmän tykkäsin locusmapin käyttöliittymästä. Tuntuu että oruxissa on vähän liikaa kaikkea.
Ohiampuja
23.07.2020, 23.12
Tänään testasin ekakertaa itse tehtyä GPX-reittiä ja sen siirtämistä Oruxmappiin. Ja hommahan pelasi hienosti. Vanha käytöstä varalle siiretty Samsung "peruspussilla" ohjaustankoon kiinni ja menoksi. 
Hommahan toimi hienosti, hiukan kun sääteli luurin ja Oruxmapin asetuksia, niin jopas oli hieno ajaa uusilla poluilla, kun ei aika mennyt risteyksissä kartan kanssa nysväilyyn. Eli kiitokset kaikille vapaaehtoisille jotka näitä polku- ja karttajuttuja tekevät vapaa-ajallaan.  :)
Ps. Akkua meni kokoajan näyttö päällä noin 15-20 prossaa tunnissa.
Sori hei pikkunipotus, mutta mua ärsyttää kun sä puhut aina Oryxmapsista. Kunpa opettelisit, että se on uulla, Oruxmaps.
Ohiampuja
23.07.2020, 23.36
Sori hei pikkunipotus, mutta mua ärsyttää kun sä puhut aina Oryxmapsista. Kunpa opettelisit, että se on uulla, Oruxmaps.
Okei, hyvä huomio. Enpä ole sitä koskaan "tarkasti" lukenut. Mutta pitää korjata.  :)
Ohiampuja
24.07.2020, 11.05
Ei se SULLE siinä tapauksessa riitä. Resokin on noissa Garmineissa ihan patska kännyköihin verrattuna...
Eilisen reittitestailun jälkeen tajusin, että näiden eTrexien idea ei taidakaan olla mikään kartan "korvike". Vaan parhaan hyödyn niistä saa etukäteen tehtyjä GPX-reittejä käyttämällä. Eli siitä vaan seurataan että pysyt suunnitellulla jäljellä. Vai olenko pahasti väärässä?
Noin mä sitä ainakin käytän, enkä oo edes opastusta viittinyt kokeilla. 
Näytön pienuuden takia viivan seuraaminen metsäpoluilla on varmaan vähän työlästä ja menisi lopulta hermot. Taustavalo täysillä voisi toimia, mut akkukesto ei taitaisi silloin enää olla sen kummempi kuin jossain isonäyttöisessä laitteessa? Randoiluun ja gravelointiin ihan hyvä vehje, kun ei ihan jatkuvasti tarvi tuijotella. Mietin just, että saisipa karttapohjan kokonaan mv-sävyiseksi, jotta ainoa värillinen asia olisi seurattava viiva, mut ei taida onnistua, ellei löydä jostain asennettavaksi mv-karttaa.
https://blog.trailmap.fi/garmin-kartta/
 Mietin just, että saisipa karttapohjan kokonaan mv-sävyiseksi, jotta ainoa värillinen asia olisi seurattava viiva, mut ei taida onnistua, ellei löydä jostain asennettavaksi mv-karttaa.
Tuo gzmi:n linkittämä Garmin polkukartta on vähän sen tyyppinen, jos lataat "vain polut" -version. Siinä ei tosiaan ole taustakarttaa lainkaan, vaan pelkät polut. Kartta ei ole reitittävä, eli reitti pitää tehdä valmiiksi asti jossain muualla.
Thx, latasin ja menee kokeiluun. Ainakin vähemmän sälää ruudussa kuin Garminin Topoactive -kartoissa, jotka toistaiseksi kokeilluista selkeimmät.
Näkyykö noissa garminin edgeissä nuo trailmap.fi polut värikoodattuna? Eli pystyis ajellessa katselemaan polkuja mitkä jo koodattu ja ajettu ja valitsemaan sen mukaan reittiä? En ainakaan locusmappiin saanu niitä värikoodauksia näkymään mitenkään. Kaikki näkyy violettina viivana. En tiiä oisko se jotenkin mahdollista? Oruxmapsissa nuo näkyy väreillä, mutta en vaan tule tuon ohjelman kanssa toimeen ollenkaan. On jotekin niin sekava. Useampi mahdollisuus on jo annettu.
Trailmapin värikoodaukset näkyy Edgessä. Tässä vielä kuva:
https://i.ibb.co/rZWHdy3/IMG-20200802-102346.jpg (https://ibb.co/fCcHD09)
Ohiampuja
02.08.2020, 14.25
Oruxmapsissa nuo näkyy väreillä, mutta en vaan tule tuon ohjelman kanssa toimeen ollenkaan. On jotekin niin sekava. Useampi mahdollisuus on jo annettu.
Onneksi siihen löytyy suomenkielinen manuaali, se on pelastanut minut monta kertaa. Nyt olen oppinut sitä jotenkuten käyttämään, ja tukkaa harventavat raivarit ovat vähentyneet.  :)
https://www.oruxmaps.com/oruxmapsmanual_fi.pdf
^^ Varsin selkeän näköinen pohja. Pitääköhän se kuitenkin investoida tuollaiseen. Mikä edgen malli tuo on?
^ Jos ei ohjelmaa osaa ilman ohjeita käyttää niin sitten pitää vaihtaa ohjelmaa :rolleyes:  Noh kyllä tuota käyttää osaa ei siinä, mutta on niin vaikeasti kaikki tehty omaan makuun. Locusmap olisi todella selkeä käyttöinen, mutta tuo värikoodaus noissa poluissa ois varsin mukava lisä. Nyt kun viimeaikoina tullu etsittyä uusia polkuja ja luokittelemattomia reittejä enemmän.
Itellä nyt käytössä luurissa Locus Map Pro ja siihen MTK:n maastokartta tuolta https://kartat.hylly.org/
Siihen helppo ladata suoraan kännyn selaimella valmiita reitteje tuolta: https://jalki.fi/
Navigointi löytyy (höpöttää joka mutkassa) tai reitittää (höpöttää vähemmän) reitit.
Hieman oetteluttaa aluksi tuo Locuksen käyttöliittymä ja karttojen valinnan "Map themes" juttu, vaan kun tuon hokaa niin onhan se hyvä sovellus!
Piirtelin tuolla jopa reitin ja vein sen Garminiin, hyvin toimi, toki mukavampi katsoa 6" ruudulta karttaa kuin kellon pieneltä ruudulta.
Oiskohan tohon etrex 30:een mahdollista saada silleen että kaikki suomen viralliset vaellusreitit olis korostettuna?
Vähä samaantyyliin ku esim retkikartta.fi ku pistää valinnaksi kesäreitit jne..
Eihän niitä pirun gpx:iä jaksa ladata erikseen kaikkeen
Mun Etrex 22x on sammuttanut itsensä nyt kahdesti kesken ajon ilman mitään syytä. Molemmilla kerroilla karttana ollut tuo ylempänä mainittu polkukartta. Muutenhan sammumisen huomaa aika nopeasti, ellei sitten aja pimeällä ilman taustavaloa. Palasin kumminkin varmuuden vuoksi topoactive-karttaan.
Jaa siellähän ne ylempänä jutteli siitä mitä olin hakemas. Kiitoksia pumppauksesta :)
Pitää testaa omaan etrexiin kans..
edit: Nojoo enpä tuosta tiiä onko se aktiivisena sielä. Pitäs vissii mennä polulle seisomaan.
maanmittauslaitoksen kartta käytössä sekä tuo polkukartta.
Onkohan noita polkuja muualla näkyvissä ku nuo mitkä on erillisenä tiedostoinakin tuossa? Esim Saariselän lähistöä ei ole
On Verkkiksessä Explorer Saksa hinnalla tarjouksessa. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/72594/mhjkn/Garmin-Edge-Explore-GPS-pyoratietokone
Onko Oruxmapsissa mahdollisuus "lukita" näyttö kosketuksilta? Locus mapissa näytti olevan lukitukselle nappula suoraan alalaidassa.
majakka2
24.10.2020, 10.21
Aloitin viime vuonna polkuja ajelemaan ja olen käyttänyt puhelimessa Topo GPS:ää .gpx -tiedostojen näyttämiseen puhelimessa ja polun seuraamiseen. Siinon vaan hankalaa, kun näyttö ei vierity, kun matka etenee. Eli tarkoittaa, että puhelimen näyttöä pitää scrollata, jotta oma sijainti taas näkyy kartalla. Löytyisikö jotain ohjelmaa iPhonelle, joka osaisi tehdä tuon scrollauksen automaagisesti? Tai vielä parempi, jos löytyy Toposta sellainen ominaisuus.
Minulla ainakin kartta vierittyy (iphone xr), pitää vain varmistaa, että lähtiessä on pinettu vasemmasta alakulmasta sitä nuolinäppäin, joka keskittää omalle paikalle. Jos ruutuun tämän jälkeen koskee, niin voi hypätä pois ko moodista. Mutta miten topo gps:n saa kääntämään karttaa siten että oma kulkusuunta tai ladattu gpx on aina ylöspäin?
majakka2
24.10.2020, 10.22
Onkohan mulla tämän vuosikymmenen ollut känny ja sille  nettiyhteys vasta. Milloin puolukkapaikkoja kartoittanut ja retkinavigaattorina ollut. En vielä ole puhelinta parempaa kaivannut. Maastokartat.fi
Pitääkö maastokartat.fi oman kulkusuunnan aina ylöspäin eli kääntää karttaa kulkusuunnanna tai ko reitin (gpx) kohdan mukaan? Topo gos:stä en tällaista toimintoa löydä.
Mutta miten topo gps:n saa kääntämään karttaa siten että oma kulkusuunta tai ladattu gpx on aina ylöspäin
paina sitä vasemman alakulman symbolia toisen kerran niin sitten on kulkusuunta ylöspäin
majakka2
24.10.2020, 14.42
paina sitä vasemman alakulman symbolia toisen kerran niin sitten on kulkusuunta ylöspäin
Loogista ja sehän toimi. Kiitos!
arctic biker
26.10.2020, 20.32
Pitääkö maastokartat.fi oman kulkusuunnan aina ylöspäin eli kääntää karttaa kulkusuunnanna tai ko reitin (gpx) kohdan mukaan? Topo gos:stä en tällaista toimintoa löydä.
Pitää se.
majakka2
26.10.2020, 20.48
Ok, kiitos.
Juha Jokila
06.11.2020, 23.57
Mikä on tarkin tapa kerätä lenkillä gps träkkiä?
Onko esim. joku Garmin GPSMAP 66 ohjaustangossa oleellisesti parempi, kuin kännykkä repun taskussa? Onko eri puhelinmalleilla eroa tarkkuudessa?
Mikä on tarkin tapa kerätä lenkillä gps träkkiä?
Onko esim. joku Garmin GPSMAP 66 ohjaustangossa oleellisesti parempi, kuin kännykkä repun taskussa? Onko eri puhelinmalleilla eroa tarkkuudessa?
Mitä useampi satelliitti on kuuluvuusalueella, niin sitä parempi tarkkuus. Nimellisesti GPS:n tarkkuus on kuitenkin 20 metrin luokkaa ja kaikki sitä tarkemmat sijainnit on keskiarvoja useasta mittauksesta. Satelliitteja saa lisättyä hyvällä antennilla tai useampaa järjestelmää tukevalla laitteella. Keskiarvotuken tarkkuuttaa voi parantaa 10 Hz vastaaottimella, mutta en tiedä onko sellaisa kuluttajakäytössä oikein missään. Dataloggereiden joukosta saattaa löytyä 10 Hz malleja. Normaali GPS päivittää sijaintia 1 Hz taajuudella. Maalimassa on tällä hetkellä neljä satelliittipaikannusjärjestelmää. Amerikkalaisten GPS-järjestelmän lisäksi uusimmissa puhelimissa ja Garmineissa on tuettuna usein myös venäläisten Glonass, eurooppalainen Galileo ja kiinalaisten BeiDou, tai joku niiden yhdistelmä. GPSMAPissa on erittäin hyvä quad-helix-antenni, mutta en tiedä, enkä jaksa kaivaa spekseistä esille, mitä järjestelmiä se tukee. Jonkin verran eroa voi tulla myös antennin asennosta. Puhelimen satellittipaikantimessa on tietääkseni tasoantenni, joka toimii parhaiten vaaka-asennossa, eli kun näyttö osoittaa taivaalle. Helix-tyyppinen antenni on puolestaan tarkoitettu pystyasennossa käytettäväksi, eli antennin kärjen pitäisi osoittaa taivaalle. Vastaanottimen laskentateho tai mobiilidatan kautta pyydettävät sijaintitiedot eivät tietääkseni vaikuta tarkkuuteen, vaan sijainnin löytymisen nopeuteen käynnistyksen jälkeen. Reitin alussa sillä saattaa olla merkitystä, jos lähtee liikkeelle ennen kuin sijainti on asettunut oikeaan paikkaan. Summa summarium: Kännykkä ohjaustangossa eli näyttö taivaalle päin voi olla ihan hyvä vaihtoehto, samoin kun Garmin repussa päällimmäisenä antenni ylöspäin.
Juha Jokila
07.11.2020, 00.52
Kiitos. Mä olen joskus vähän kokonaisia jälkiä tallentanut ja jakanaut ja niissä ei niin epätarkkuus haitannut. Nyt tuli opeteltua openstreetmapin tekoa, kun huomasin miten järjettöman tehokkaasti sen tiedoilla tehty trailmaps reitittää uusia mtb-reittisuunnitelmia tehdessä. Työtä tehdessä huomasin alueelle aiemmin tehtyjen jälkien olevan huomattavasti tarkempia, kun mun omalla Galaxy S7 edgellä + Oruxmap softalla tallennetut. Sekunnin tallennusväli oli kyllä asetuksista päällä, eikä enempää saa. Mun jälki ajaa ikään kuin mutkia pitkäksi. Ja samallakin lenkillä samaa polkua palatessa jälki voi olla 10 m eri kohdassa. Nopeuttaisi viivojen tekoa, jos voisi paremmin luottaa siihen.
Kyllähän noita 10hz laitteita näkyy olevan saatavilla. Prätkä puolella qstar nimiset laitteet ja garminillakin näyttää olevan omansa.
https://buy.garmin.com/fi-FI/FI/p/645104
Mutta enpä usko tuollakaan olevan mitään merkitystä. Ainakin edgethän tallentaa kuitenkin jäljen vain sekunnin välein, joka on kyllä varsinkin maastoajossa enemmän kuin riittävä. Tärkeintä tosiaan tuo hyvä yhteys sateliitteihin. Niin ja ne kaikki virransäästöominaisuudet laitteista pois. Esimerkiksi edgethän oletuksena katkaisee tallennuksen, kun vauhti laskee liian pieneksi. Maastossa tuo aiheuttaa helposti suoria viivoja reitille.
Stravan segmenteissä huono päivitysnopeus kyllä todistetusti sotkee mittausta. 10hz olisi enemmän kuin hyvä.
Edit: Niin joo, eli 10hz laite voisi parantaa tuota laskentaa useammasta satelliitista. Mikähän hz luku on edgeissä käytössä? Nuohan tosiaan piirtävät kyllä tarkkaa jälkeä maastossakin.
GPSMAP 66ST käytössä Garmin Basecampin kanssa. Olen loggaillut kaikki reitit tuolla ja tarkkuus tuntuu riittävältä. Laite on vaakatasossa ohjaustangossa kiinni. Garmin HRM-sykevyön kanssa kalorilaskenta ei toimi ja ongelma on Garminin softassa. Laitteessa täytyy muistaa säätää tallennustaajuus tiheimmäksi, jos haluaa tarkinta dataa - ja kukapa ei haluaisi :cool:
Olen tutkinut taustalla QGIS-softalla omien custom karttojen tekoa maastopyöräilyyn, mutta en ole vielä onnistunut käyttämään niitä Garminissa. Muuten on MML:n avoimesta datasta pystynyt luomaan siistin kartan oikeilla tasoilla. Jostain syystä QGISiin suomalaisten tekemä plug-in ei tuo näkyville kaikista pienimpiä polkuja, jotka olisivat maastopyöräilyn kannalta kiinnostavimpia
 Kartat.hylly.org maastokartta näkyy laitteessa erikoisesti nykyään: Talot ovat himmeänä ja osa poluista näkyy väärällä luokalla.
Stravassa olen piirrellyt heatmappien päälle omia reittejä, exportannut GPX-muodossa ulos ja ketjuttanut niitä Basecampissa. Stravan kyky tälläisten kokeellisten reittien tekoon on heikko verrattuna erilliseen PC-softaan.
Kaikesta huolimatta laite on toimittanut hyvin, kun vaatimuksena on ollut:
- Näppäimin käytettävä
- Monikäyttöinen (vaellus yms.)
- Vedenkestävä
- Erilliset akut (Eneloop / Ikea 2x2450mh)
Juha Jokila
07.11.2020, 16.49
10 Hz tekee tietysti tiheämmin porrastettua murtoviivaa, mutta onkohan viivan toistettavuus eri aikoina siltikään parempi? 
Ja ainakaan ite en halua tallennuksesta riesaa, joten yksi käsikapula saisi riittää. Tai korkeintaan joku super antennitatti repun päällä voisi mennä, mutta koska sellaisia ei ole juurikaan markkinoilla kuluttajille, niin ilmeisesti hyödyt eivät ole merkittäviä.
Aikanaan mulla oli työkännykkänä Samsungin S5, jonka gps vaikutti selvästi tarkemmalle, kuin omassa S7e:ssa. Samaten olen pari kertaa tallentanut vanhalla S2:lla ja S7e:lla yhtä aikaa, eikä reitit olleet riittävän hyvin samassa kohdassa. Dedikoitua navigaattoria mulla ei ole koskaan ollutkaan.
Puhelimen näyttöön on tullut hieman jo vikoja, joten lähinnä olen pohdiskellut onko järkeä erillisessä navigaattorissa vai käyttäisinkö rahat uuteen kännykkään.
Kiinnostuneet voivat nyt tiirailla Mynämäen keskustan eteläpuolelta Nousiaisten Paijulaan ylettyvän alueen mtb-luokiteltuja polkuja täältä: https://trailmap.fi/
Ja näkyvät ne polut kaikissa muissakin Openstreetmap pohjaisissa palveluissa.
Alue on siis sama, jossa Kalliobaana-ajelua on ajettu jo 17 vuotta.
Tuntuu, että tuo Garmin GPSMAP 66 säätää tallennustaajuuden nopeuden suhteen eli vaikka asetus on "tihein" niin sekin on tihein nopeuden suhteen. Mynämäeltä löytyy verrokiksi GPX-filet vertailtavaksi jos kiinnostaa. Tuon Garminin kanssa ei ole tullut varsinaisesti tarvetta tarkempaan tallennukseen. Usein toki eri palveluissa huomaa, että ne karsivat jonkunkin verran GPX-jälkeä yksinkertaisemmaksi.
Olen tutkinut taustalla QGIS-softalla omien custom karttojen tekoa maastopyöräilyyn, mutta en ole vielä onnistunut käyttämään niitä Garminissa. Muuten on MML:n avoimesta datasta pystynyt luomaan siistin kartan oikeilla tasoilla. Jostain syystä QGISiin suomalaisten tekemä plug-in ei tuo näkyville kaikista pienimpiä polkuja, jotka olisivat maastopyöräilyn kannalta kiinnostavimpia
Tästä olisi kiinnostavaa tietää lisää? Mikä plugin, mistä MML:n aineistosta ym? QGIS on pintapuolisesti tuttu ohjelma ja olen omasta mielenkiinnosta yhdistellyt paikkatietoja, mutta Garminin karttojen tekemistä en ole vielä ehtinyt edes yrittää.
Juha Jokila
08.11.2020, 03.02
Tuntuu, että tuo Garmin GPSMAP 66 säätää tallennustaajuuden nopeuden suhteen eli vaikka asetus on "tihein" niin sekin on tihein nopeuden suhteen. Mynämäeltä löytyy verrokiksi GPX-filet vertailtavaksi jos kiinnostaa. Tuon Garminin kanssa ei ole tullut varsinaisesti tarvetta tarkempaan tallennukseen. Usein toki eri palveluissa huomaa, että ne karsivat jonkunkin verran GPX-jälkeä yksinkertaisemmaksi.
Tuolla trailmapissä on melkein kaikki polut mun S7:lla tallennettujen trakkien avulla piirretty. Aika monessa on ollut useampikin jälki apuna ja silmällä keskiarvoistanut parhaan aproksimaation. Siihen kun tiputtaa filen päälle, niin näkee erot. 
Ja saa mulle sen GPX-tiedostonkin lähettää: juha.jokila@dnainternet.net
Voihan olla, että sä olet löytänyt jotain polkuja mitä mä en ole älynnyt.
Android apps trailmap on mun valinta. (Tosin se on mun tekemä)
Eilen kävelin polkuja kivikossa ja jotenkin sattu paljon parempi jatkumo kuin pyörällä ajaessa. Mietin sitten taas, että olishan se kätevää jos osais aina valita sen oikean pätkän…
Joskus yli 10v sitten tulostin jopa karttoja mukaan, mutta eihän niitä malttanut ajaessa katsella. En nytkään haluaisi niitä liikoja katsella, pääkaupunkiseudulla kun hyvä reitti tuntuu olevan yhdistelmä satoja pieniä pätkiä… 
Eli mikä olis helppo vaihtoehto joka auttais valitsemaan sen oikean pätkän? Vaatiiko se ohjaustangolle laitteen jossa on kartta, vai pelkkä nuoli? Mielellään voisin mennä johonkin vieraampaankin paikkaan pääkaupunkiseudulla ja etukäteen valita jonkun muun toimiva reitti.
Trailmapin värikoodaukset näkyy Edgessä. Tässä vielä kuva:
https://i.ibb.co/rZWHdy3/IMG-20200802-102346.jpg (https://ibb.co/fCcHD09)
Bumps. Mitenkäs Wahoo Bolt V2 näkyy nuo Trailmapin värikoodaukset, vai näkyykö ollenkaan?
Kuminauha
14.12.2022, 14.11
Ei taida olla tuettuna wahoot noissa trailmap karttapohjaissa

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.