Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Tunnistatko Espoossa riehunutta kynäniskaa?

Road_Rage
22.03.2019, 17.57
Jos tunnistat fillaristin, ota poliisiin yhteys. Saadaan vatipää kuulusteluihin ja maksamaan sakkoja! Ehkä miettii toisen kerran syöksyykö kolmion takaa riehumaan. Oli onnekas kun oli joku vanha autoilija kelle alkoi rähisemään, mä olisin laittanut kaverin nuolemaan maata välittömästi jos joku mun autoon koskee tai kurvaa auton eteen. Nyt kaveri on julkkis, harmi kun lehdet ei voi julkaista kasvokuvaa. Pitää saada kuriin nämä kuuskytäkiloiset finninaamat jotka kuvittelee voivansa alkaa soittamaan suuta autoilijoille!

https://www.lansivayla.fi/artikkeli/756508-raju-tankoraivo-repesi-vellihousu-autoilija-ei-halunnut-tapella-ja-pyorailija

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006044168.html

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4aaedafb-afc4-4410-a32e-50b90fab57da

paaton
22.03.2019, 18.03
Selkee hipsteri. Ne on muutenkin vähän outoja.

marmar
22.03.2019, 18.26
Perin outo tyyppi. Autoilijalla varmasti kiitti itseään kamerainvestoinnista.

Jos oli ollut äkkipikaisempi autoilija olisi voinut käydä perin huonosti pyöräilijälle.

Itse olisin luultavasti käyttänyt jokamiehen kiinniotto-oikeutta minimivoimalla ja pidellyt sen aikaa että poliisit saapuu.

missile
22.03.2019, 18.55
Huvittavaa, että joku jaksaa rekisteröityä foorumille tämän takia, oli sitten asianosainen tai ei. Aika hienosti nimim road rage alentuu videon pyöräilijän tasolle tai ehkä jopa vähän alle: "mä olisin laittanut kaverin nuolemaan maata välittömästi, jos joku mun autoon koskee tai kurvaa auton eteen." Millähän oikeudella, jos saan kysyä? Eli ajatteletko, että väkivalta on ok, jos sun autoa naarmutetaan, mutta videon tapauksessa ei?

Huoh. Toivottavasti tuo roid rage on trolli eikä kirjoita tosissaan :)

Tuolta roid rage tarinaa illan ratoksi:
https://users.aalto.fi/~jlinnosa/massaa/massaa.txt

OJ
22.03.2019, 19.17
Nyt on melkoinen pissipippeli fillaroitsija, joka hakemalla haki kolaria ja/tai konfliktia.

Ja jokainen road ragettaja on pirun kova nyrkkisankari, mutta kukaan ei ole yhtä kova kuin rotvallin reuna, jokaiselle hevoselle loytyy kengittäjänsä ja Tysonkin hävis. Fillariragettajan uho loppuu melko pian kun auto jarrutaklaa ja autoilijan uhollekin olen nähnyt melko brutaaleja loppuja, joita molempia on sitten niin pirun kiva setviä setä-poliisin kanssa ja jopa istua samassa huoneessa vammautuneen "vastapuolen" kanssa vastaamassa erilaisiin kysymyksiin.

Ketjun aloittajalle. Tervetuloa foorumille. älä jämähdä tähän ketjuun vaan tutustu muihinkin foorumeihin ja siihen minkälaisia hippiäisiä tällä foorumilla vilistää. Osa foorumilaisista on jopa lähes normaaleja.

Road_Rage
22.03.2019, 19.22
Huvittavaa, että joku jaksaa rekisteröityä foorumille tämän takia, oli sitten asianosainen tai ei. Aika hienosti nimim road rage alentuu videon pyöräilijän tasolle tai ehkä jopa vähän alle: "mä olisin laittanut kaverin nuolemaan maata välittömästi, jos joku mun autoon koskee tai kurvaa auton eteen." Millähän oikeudella, jos saan kysyä? Eli ajatteletko, että väkivalta on ok, jos sun autoa naarmutetaan, mutta videon tapauksessa ei?

Huoh. Toivottavasti tuo roid rage on trolli eikä kirjoita tosissaan :)

Tuolta roid rage tarinaa illan ratoksi:
https://users.aalto.fi/~jlinnosa/massaa/massaa.txt

Luuletko sä geelitukka että mua kiinnostaa mitkään oikeudet jos joku tulee hakkaamaan mun autoa (omaisuutta) ja kurvaa fillarilla eteen pysäyttäen mut? Se merkitsee mulle vain yhtä asiaa eli jannu haluaa tapella ja kaveri laitetaan maahan hetkessä, mä en kysele siinä vaiheessa! Näitä vajakkeja/nistejä on fillareilla liikkeellä niin paljon kesäisin, että pistää raivoksi. Luulevat olevansa teiden kuninkaita eikä mitään hajua liikennemerkeistä. Tämäkin paskahousu löi autoa, pysäytti autoilijan, tarttui kurkkuun kiinni ja sylkäisi. Oli kyllä onnekas kun oli vanha mies selkäkivuilla asialla. Tuolla menolla kun vedellään kolmion takaa piittaamatta niin varmasti kolahtaa jossain vaiheessa. Sitten voi miettiä kahdesti istuessaan pyörätuolissa kusten pussiin. Toivottavasti jää kiinni!

Kemizti
22.03.2019, 19.25
Kuulen tietyn tyyppistä kilinää..

Road_Rage
22.03.2019, 19.31
Nyt on melkoinen pissipippeli fillaroitsija, joka hakemalla haki kolaria ja/tai konfliktia.

Ja jokainen road ragettaja on pirun kova nyrkkisankari, mutta kukaan ei ole yhtä kova kuin rotvallin reuna, jokaiselle hevoselle loytyy kengittäjänsä ja Tysonkin hävis. Fillariragettajan uho loppuu melko pian kun auto jarrutaklaa ja autoilijan uhollekin olen nähnyt melko brutaaleja loppuja, joita molempia on sitten niin pirun kiva setviä setä-poliisin kanssa ja jopa istua samassa huoneessa vammautuneen "vastapuolen" kanssa vastaamassa erilaisiin kysymyksiin.

Ketjun aloittajalle. Tervetuloa foorumille. älä jämähdä tähän ketjuun vaan tutustu muihinkin foorumeihin ja siihen minkälaisia hippiäisiä tällä foorumilla vilistää. Osa foorumilaisista on jopa lähes normaaleja.

Jep, kunhan tässä rauhotutaan niin pitää vilkaista. Näitä saatanan pässejä näkee ammattiautoilijana turhan usein. Fillaroin itsekin kesäisin, mutta kyllä pistää vaan vituttamaan lukea tämmöisiä uutisia. Terve ihminen luultavasti hoitaisi homman käsimerkeillä/huutaen kirosanoja, mutta että mennään hakkaamaan toisen autoa ja pysäytetään ja käydään käsiksi. Tälle uutiselle pitää saada maksimi näkyvyys, että joku tunnistaa tämän avohoito potilaan ja raportoi poliisille! Ei ne muuten opi.

OJ
22.03.2019, 19.33
älkää lyoko vielä lukkoon! Pari perjantaibisseä vielä koneeseen niin saadaan kasaan melko legendaarinen ketju.

veke
22.03.2019, 19.40
Yhtä lekentaarinen kuin anti-trumpistien never ending ulinat... ? :rolleyes:

hcf
22.03.2019, 19.52
Hih tän takia nuita pyöräilijöitä pitää varoa ku eivät osaa liikennesääntöjä. Tosin tossa ei edes tilannetta ollu ku auto on jo ohi ku se kurvaa perään. Mikälie sekopää

Ainiiiin pitäs tosiaan ostaa se autokamera.

Tässä yks pätkä kans illan ratoksi. Tosin tällä kertaa syyllinen on autoilija. Eihän tommosta kiituria kyllä huomaa

https://live.staticflickr.com/video/33566706338/4639830b74/720p.mp4?s=eyJpIjozMzU2NjcwNjMzOCwiZSI6MTU1MzI3NTI 5NywicyI6IjQyMDM2ZTkxZGI1YjE2NDQzZGNkNGU5YjQwYjQwM zg0OTdmZmZkZGMiLCJ2IjoxfQ

missile
22.03.2019, 21.28
Luuletko sä geelitukka että mua kiinnostaa mitkään oikeudet jos joku tulee hakkaamaan mun autoa (omaisuutta) ja kurvaa fillarilla eteen pysäyttäen mut? Se merkitsee mulle vain yhtä asiaa eli jannu haluaa tapella ja kaveri laitetaan maahan hetkessä, mä en kysele siinä vaiheessa! Näitä vajakkeja/nistejä on fillareilla liikkeellä niin paljon kesäisin, että pistää raivoksi. Luulevat olevansa teiden kuninkaita eikä mitään hajua liikennemerkeistä. Tämäkin paskahousu löi autoa, pysäytti autoilijan, tarttui kurkkuun kiinni ja sylkäisi. Oli kyllä onnekas kun oli vanha mies selkäkivuilla asialla. Tuolla menolla kun vedellään kolmion takaa piittaamatta niin varmasti kolahtaa jossain vaiheessa. Sitten voi miettiä kahdesti istuessaan pyörätuolissa kusten pussiin. Toivottavasti jää kiinni!

No oikeastaan vahvistit mun pointin, kiitokset siitä. Hyvää jatkoa jos ei oma riitä :)

Perjantai, popparit jne! Kyä tää tästä!

fiber
22.03.2019, 22.11
Election rage!

Helsingissäkin riehuu vapaana jonkin sortin kynäniska, tässä tapauksessa uusnatsistinen kirjoittelija. Postilaatikostamme nimittäin löytyi äsken vastenmielinen vaalimainos erään puolueen logolla ja väreillä. Sisältö olikin sitten aika lailla paksua lokaa ja harhaista tulkintaa. PVL kiellettiin viime vuonna hovioikeuden päätöksellä, mutta samat tyypit perustavat uusia yhdistyksiä ja jamit jatkuu.
-
Eläköön off-topic alue, jonne voi kirjoittaa omaisuuteen koskemisesta olipa kyseessä auto taikka postilaatikko

OJ
22.03.2019, 22.23
Joku oli mennyt murjomaan Halla-Ahon Spessun takakiekon. Persut syyttävät vihervasemmistoa (tietenkin).

Lukija5
22.03.2019, 22.57
Joku oli mennyt murjomaan Halla-Ahon Spessun takakiekon. Persut syyttävät vihervasemmistoa (tietenkin).

Oliko Persut julkaissut tiedotteen jossa syyttävät vihervasemmistoa vai mistä moista päättelit?

izmo
22.03.2019, 23.09
Tuttu on... ton tietää kaikki

veke
22.03.2019, 23.39
No oikeastaan vahvistit mun pointin, kiitokset siitä. Hyvää jatkoa jos ei oma riitä :)

Perjantai, popparit jne! Kyä tää tästä!
#kupla
joku vielä uskossaan #alpakat kainalossa ;)

marmar
22.03.2019, 23.50
Terve ihminen luultavasti hoitaisi homman käsimerkeillä/huutaen kirosanoja

Meno jos multa kysytään, niin en näytä edes niitä käsimerkkejä, enkä huuda, vaikka tänäänkin tuli 2 väistämisvelvollista autoa eteen. Mulla on pyörässä jarrut ja osaan väistää. Autolla ei tule edes viikoittain väistämisvelvollisia fillareita eteen, vaikka ajankin 3 kertaa enemmän kuin keskivertoautoilija.

Koskaan ei ole tullut kukaan raivoamaan. Usein jotain vikaa on molemmissa, että tilanne eskaloituu. Jos tuo lehdessä kuvattu pitää paikkaansa, niin pyöräilijä olisi tarvinnut kunnon opetuksen sakkojen muodossa. Väkivalta on kivikautinen tapa ratkoa asioita. Jos ei ole itsellä kiire, niin pistää siististi nippuun odottamaan poliisin saapumista. Siististi tarkoitan tapaa, joka kestää videolle tallennettunakin oikeuskäsittelyn ilman pelkoa syytteestä.

paaton
23.03.2019, 00.00
Ja mitenhän tilanne on oikeasti mennyt? Hipsteri katsoo auton odottavan kävelijää ja kaahaa normaalin tapaansa risteykseen. Autoilija huomaa hipsterin ja käyttää päälleajo-oikeuttaan hyväksi. Vähän vaan hivoittelen hipsteriä...

hcf
23.03.2019, 00.30
Ja mitenhän tilanne on oikeasti mennyt?

Näkeehän sen siitä pitemmästä videosta jossa näkyy takakameraki

LJL
23.03.2019, 00.43
Espoossa näitä fillaristeja näköjään riittää.. Tässä omia kokemuksia viime kesältä:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59020-Ohittamisesta-sekoava-py%F6r%E4ilij%E4-uhkailee-Karhusaarentien-sillalla-Espoossa

Sen mitä olen pääasiassa työelämän puolella ollut ns. hullujen kanssa tekemisissä, niin yksi vähiten auttavista asioista on henkevä keskustelu. Väkivaltaa jos käyttää joutuu todennäköisesti myös vastaajaksi rikosasiassa ja se voi muutenkin pahentaa asiaa. Melko arpapeliä miten siinä matsissa käy. Paras/älykkäin strategia on olla antamatta sitä huomiota jota nuo tapaukset usein ovat vailla, eli sanoo heippa ja toivottaa oikein hyvää takatalven jatkoa.

Oatmeal Stout
23.03.2019, 00.58
Näitä saatanan pässejä näkee ammattiautoilijana turhan usein.
Tämä johtuu vain soveltuvuustestien puutteesta ammattikuskien koulutuksessa.

JohannesP
23.03.2019, 01.26
Jonkinnäköinen hullu tai muuten sekaisin tuo fillaroitsija (eipä topikin aloittajaan kauaksi jää). IS videossa näkee koko tilanteen eikä epäselvyyttä kuka syyllinen niin turhaan uhoat. Varmasti suurinosa tälläkin foorumilla omistaa auton ja monelle pyöräily on puhtaasti urheilua eikä elämäntapa. Ammattiautoilijana sun pitäisi tiedää, että näitä vajakkeja/nistejä löytää yhtälailla autonkin ratista eikä nämä ole mikään puhtaasti fillaroitsijapohjainen juttu.

OJ
23.03.2019, 02.14
Oliko Persut julkaissut tiedotteen jossa syyttävät vihervasemmistoa vai mistä moista päättelit?
Somessa on kova poru.

Ja veke...se on cuck eikä mikään anti-trumpisti. Koita saada termit kohdilleen.

marmar
23.03.2019, 08.19
Paras/älykkäin strategia on olla antamatta sitä huomiota jota nuo tapaukset usein ovat vailla, eli sanoo heippa ja toivottaa oikein hyvää takatalven jatkoa.

Tuo on hyvin pitkälle se tapa, jota itse noudatan. Tosin yleensä en sano mitään, enkä näytä käsimerkkejä eli olen kokonaan reagoimatta ja poistun paikalla mahdollisimman nopeasti.

nure
23.03.2019, 10.41
Sana varasto ainakin laajeni, kynäniska...

samooja
23.03.2019, 12.12
Parasta on ajaa yli ja sanoa että lipsahti kun menin shokkiin enkä muista mitään. Mäntti juttuhan tuo oli, nyt pitää taas muiden tehdä parantava ja ryhdistävä liike, että jokaista mulkkua ei pidetä pyöräilijänä.

marmar
23.03.2019, 14.21
Sun täytyy olla ainakin 5 kertaa vahvempi kun normaali ihminen kun saat porukan pideltyä iisisti nipussa. Tiedän itseasiassa tapauksen jossa kohtalaisen roteva kuuskymppinen äijä yritti pidätellä nuorta koijaria kunnes poliisit saapuvat ja otti turpaansa niin että soi. Ei se jätkä halunnutkaan odottaa vaan mursi nenän pidättelijältä.

Yksinäinen fillaristi ei ole porukka. Tietysti jos toinen on sellaisessa huumepöllyssä, että ei tunne mitään, niin sitten saattaa olla hankalampi juttu ilman että joutuu itse syytetyn penkille. Ensisijiane tavoite on pyrkiä pois paikalta jos takana ei olis ollut autoja.

Yhden selkeän virheen autoilija teki tuossa. Itse olisin pistänyt heti ovet lukkoon, kun fillaristi kaatoi pyörän auton eteen, ettei idiootti pääse niin helposti sisälle autoon. Ikkunan takaa olisi voinut vielä kännykällä videoida möykkäämisen. Yleensä tieto siitä, että kaikki tallentuu videolle saa hiukan rauhoittumaan.

OJ
23.03.2019, 16.18
Älä koskaan lähde katutappeluun jos et ole valmis mättämään vastapuolta turpaan ihan sikana ja jos et ole valmis ottamaan turpaan ihan sikana.

Aakoo
23.03.2019, 16.45
Suurin osa tappeluista päättyy 1-2 lyöntiin, ei ne mitään UFC -otteluita ole missä mätetään minuuttitolkulla kaveria joka on tottunut ottamaan lyöntejä vastaan. Tämäkin riiitää huonolla tuurilla vammauttamaan vastapuolen loppuiäkseen (esim. kaatuessaan lyö päänsä), joten välttäisin kontaktia jos ei todella tiedä mitä on tekemässä. Itse keissiin: fillaristi oli idiootti, jonka toivottavasti poliisi saa kiinni ja vastuuseen teostaan.

OJ
23.03.2019, 17.53
En vihjannut, että katutappelut eivät olisi parin sekunnin keissejä. Mä olen henkilökohtaisesti todistanut useampaa tappelua missä yhdellä lyönnillä pudotetaan vastapuoli ja sitten potkitaan päähän kuin vierasta sikaa. Jos ei ole valmis epäröimättömään ja silmittömään väkivaltaan, niin muuttuu hyvin nopeasti silmittömän väkivallan ottavaksi osapuoleksi. Eli ei kannata lähteä tappeluhommiin.

F. Kotlerburg
23.03.2019, 19.02
Hitsi täällä on kovia jätkiä liikenteessä.

Köfte
23.03.2019, 19.20
Kerran sattunut näkemään kun narkki pisti poliisipartion yksinään nippuun;
ei tajunnut häipyä aikoinaan, jäi uhoamaan paikalle. Apujoukot lamauttivat.
Yksi hyvä syy olla puuttumatta rähinöihin, kun ei voi tietää taustoja.

oem
23.03.2019, 19.45
Varmaan tuon kynäniskan joku tunnistaa.
On aika nolo tilanne kun huomaa videolta olleensa väärässä, toki uhkailu ja tarttuminen kaulaan suurempi virhe, (edellyttäen että sen näkee ja ymmärtää).
Ilkeeköhän enää ajaa samaan aikaan samaa reittiä.

Oatmeal Stout
23.03.2019, 23.20
Yhden lyönnin tappeluita ei ole olemassa, ne ovat pahoinpitelyitä, siksi kannattaa lyödä ensi ja niin, ettei vastustaja kykene iskemään takaisin - ei joudu koskaan tappeluun eikä saa turpaan. Hyvä on muistaa myös se, ettei ilman todistajia saa kovinkaan helposti tuomiota oikeudessa, ainoastaan somessa.

marmar
23.03.2019, 23.57
Itse keissiin: fillaristi oli idiootti, jonka toivottavasti poliisi saa kiinni ja vastuuseen teostaan.
Oma veikkaukseni on että menee poliisilla samantien mappi ö:hön, eli ei tutkita. Jos ei tapahtunut merkittäviä omaisuusvahinkoja tai vakavia loukkaantumisia, niin ei poliisia kiinnosta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/29e9f4f5-9d80-4c57-b044-378d72bf94bd

MRe
24.03.2019, 12.02
^Totta varmaan, mutta noin yleisesti ottaen olisi hyvä jos tuollainen saataisiin pois liikenteestä. Tosin tämä rike ei nyt siihen taida riittää. Mitä tuossa oli? Liikenteen estäminen ja laiton uhkaus? Oliko se kelvin jatke, mihin alunperin porhalsi? Oli tai ei, niin ei siitä varmaan ehdotonta anneta siitäkään.

Mutta ei tuota rikospuolen lääkkeillä auteta. Enemmän menee sinne elämänhallinta ja mielenterveys-puolelle.

Toisaalta tuollainen hullu voi joskus aiheuttaa ihan oikeankin onnettomuuden. Tai sitten muuta harmia. Itse en tiedä miten olisin moisessa tilanteessa käyttäytynyt. Riippuu niin paljon päivästä. Valitettavasti. Jos katutappeluun joutuu, niin ainoa ohje on lyödä ensin ja kaikella mitä on. Muuten - jollei vastustaja ole 40 kiloa kevyempi tai 40 vuotta vanhempi - saa helposti itse pataan noin raivon vallassa olevalta. Ja sen jälkeen onkin itse vastailemassa kysymyksiin ja juutuupivideoihin.

OP:lle sen verran että jäitä hattuun. Sen verran vahvaa mielipidettä tuotiin esiin. Seuraako täällä muuten kukaan tuplanimimerkkejä? Nehän on useissa foorumeissa kielletty & seurannassa.

bici74
25.03.2019, 19.07
Kääk, onko kyseessä sarjaraivoaja?

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006047825.html

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

pätkä
25.03.2019, 19.15
^Totta varmaan, mutta noin yleisesti ottaen olisi hyvä jos tuollainen saataisiin pois liikenteestä. Tosin tämä rike ei nyt siihen taida riittää. Mitä tuossa oli? Liikenteen estäminen ja laiton uhkaus? Oliko se kelvin jatke, mihin alunperin porhalsi? Oli tai ei, niin ei siitä varmaan ehdotonta anneta siitäkään.

Mutta ei tuota rikospuolen lääkkeillä auteta. Enemmän menee sinne elämänhallinta ja mielenterveys-puolelle.

Toisaalta tuollainen hullu voi joskus aiheuttaa ihan oikeankin onnettomuuden. Tai sitten muuta harmia. Itse en tiedä miten olisin moisessa tilanteessa käyttäytynyt. Riippuu niin paljon päivästä. Valitettavasti. Jos katutappeluun joutuu, niin ainoa ohje on lyödä ensin ja kaikella mitä on. Muuten - jollei vastustaja ole 40 kiloa kevyempi tai 40 vuotta vanhempi - saa helposti itse pataan noin raivon vallassa olevalta. Ja sen jälkeen onkin itse vastailemassa kysymyksiin ja juutuupivideoihin.

OP:lle sen verran että jäitä hattuun. Sen verran vahvaa mielipidettä tuotiin esiin. Seuraako täällä muuten kukaan tuplanimimerkkejä? Nehän on useissa foorumeissa kielletty & seurannassa.

Kotirauhan rikkominen tullee myös kyseeseen, kun avaa auton oven ja tunkeutuu edes osittain sisälle.

hcf
25.03.2019, 19.32
Kääk, onko kyseessä sarjaraivoaja?

Ei taida olla sama? Tarakka pyörässä ja AP:n raivoajalla ei
Harmi ku sensuroitu. Tulee ihan mielee että ois feikki tilanne

Smo
25.03.2019, 19.41
Harmi ku sensuroitu. Tulee ihan mielee että ois feikki tilanne

Jos se on sen kesäpyörä? Aika kohtuuttomasti saa kyllä medianäkyvyyttä kun aattelee että tuolla saattaisi lähes päivittäin lähteä henki väistämisvelvollisiuutta noudattamattoman auton kanssa. Viime viikolla oli kuus ihmistä odottamassa suojatielle kun espoossa iso tila-auto tuli jotain kuuttakymmpiä, reilu 50m ennen valoja sille vaihtui punainen mutta niin se vaan sieltä tuli.

paaton
25.03.2019, 19.41
Joo, ja vielä toissa kesältä, vai olisiko edelliseltä vuodelta. Nyt kannattaa tahkota mainostuloja, kun tollot noita iltapulun pyöräilijä juttuja suu vaahdossa lukevat.

Porukkaa on jo kelvien varrella kuvaamassakin, jotta saisivat myytyä väärin ajavista fillaristeista kuvia eteenpäin.
Omasta mielestäni nuo autojen kameratkin saisi kieltää lailla. Kerran ajat päin punaista tai näytät vilkkua väärässä kohtaa, niin joku uuvatti postaa klipin facebookkiin.

OJ
25.03.2019, 19.43
Saisko Espoon ympärille jonkinlaisen aidan?

Road_Rage
25.03.2019, 20.00
Espoossa näitä fillaristeja näköjään riittää.. Tässä omia kokemuksia viime kesältä:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59020-Ohittamisesta-sekoava-py%F6r%E4ilij%E4-uhkailee-Karhusaarentien-sillalla-Espoossa

Sen mitä olen pääasiassa työelämän puolella ollut ns. hullujen kanssa tekemisissä, niin yksi vähiten auttavista asioista on henkevä keskustelu. Väkivaltaa jos käyttää joutuu todennäköisesti myös vastaajaksi rikosasiassa ja se voi muutenkin pahentaa asiaa. Melko arpapeliä miten siinä matsissa käy. Paras/älykkäin strategia on olla antamatta sitä huomiota jota nuo tapaukset usein ovat vailla, eli sanoo heippa ja toivottaa oikein hyvää takatalven jatkoa.

Otaniemessä tapahtuu, ei helvetti sentään! Pitäisi poliisien julkaista näiden kasvokuvat niin saataisiin vatipäät kiinni! Taitaa vaan olla niin pieniä rikkeitä, että kirjataan ylös ja mappi ö:hön. Jännityksellä seurataan mitä tuleva kevät/kesä tuo tullessaan! Eiköhän tämäkin kaveri "aktivoidu" pian..

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005549786.html

nikobiker
25.03.2019, 20.06

Itse yritin tihrustella noita kahta videota ja mielestäni pyörät ovat tarakkaa lukuunottamatta hyvinkin samanlaiset. Kokomusta, pyörän merkki maalattu piiloon, ilman lokasuojia, hopeanvärinen ohjaustanko. Itse omistan samanlaisen helposti irroitettavan tarakan. Väittäisin, että on pyörä/kuski sama molemmissa videoissa.

Mahtaisikohan poliisi sitten jaksaa tehdä asialle jotain, jos siviilit saisivat selville tämän kaverin henkilöllisyyden?

pätkä
25.03.2019, 20.12
Kypärä näyttää myös samalta?

Tassu
25.03.2019, 20.18
Saisko Espoon ympärille jonkinlaisen aidan?
Helkatin hyvä idea.

Kokeilin tänään onneani. Ruoholahdesa joku ajeli mun edellä ja Ruoholahden metroaseman kohdalla, missä on ne liikennevalot pyöräilijöille, ajoi päin punaisia ja hetken päästä ei päästäny jalankulkijoita suojatien yli. Ohitin (koska olisin ohittanu joka tapauksessa) ja totesin, että säännöt koskee suakin. Ei tullu niskaan.

F. Kotlerburg
25.03.2019, 20.18
Kotirauhan rikkominen tullee myös kyseeseen, kun avaa auton oven ja tunkeutuu edes osittain sisälle.
Ei tule. Tavallinen henkilöauto ei ole kotirauhan piirissä.

marmar
25.03.2019, 21.04
Itse yritin tihrustella noita kahta videota ja mielestäni pyörät ovat tarakkaa lukuunottamatta hyvinkin samanlaiset. Kokomusta, pyörän merkki maalattu piiloon, ilman lokasuojia, hopeanvärinen ohjaustanko. Itse omistan samanlaisen helposti irroitettavan tarakan. Väittäisin, että on pyörä/kuski sama molemmissa videoissa.

Mahtaisikohan poliisi sitten jaksaa tehdä asialle jotain, jos siviilit saisivat selville tämän kaverin henkilöllisyyden?

Kyllähän tuo hyvin samalta näyttää. Sarjaraivoja taitaa olla kyseessä. Voisi sitä poliisi lähteäkin tekemään jotain, kun kyse on sarjaraivoajasta, joka uhkaa toistuvasti väkivallalla.

On varmaan vain ajan kysymys, kun vastapuolelle sattuu joku, joka polttaa kääminsä ja lopputulosta ei voi ennustaa kukaan.

pätkä
25.03.2019, 21.09
Ei tule. Tavallinen henkilöauto ei ole kotirauhan piirissä.

Poliisin arvion mukaan voi olla.

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/756508-raju-tankoraivo-repesi-vellihousu-autoilija-ei-halunnut-tapella-ja-pyorailija

Smo
25.03.2019, 21.13

https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/756508-raju-tankoraivo-repesi-vellihousu-autoilija-ei-halunnut-tapella-ja-pyorailija

Poliisi on varmaan väärässä kuten usein tuppaa olemaan. Ainakaan valokuvauksessa tuo ei päde, sen sijaan asuntoautoa suojaa kotirauha.

F. Kotlerburg
25.03.2019, 21.20

Poliisi ei siis tunne lakia. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kotirauha-tarkentuu/1829676

Tietääkseni tuo on edelleen voimassa.

pätkä
25.03.2019, 21.27
En väitä vastaan mutta eikö väkivallan käyttö muuta tilannetta?

bici74
25.03.2019, 21.42
Nyt tarvitaan LJL paikalle kertomaan miten pykälät menevät...ellei sitten ole espoolaisena jäävännyt itseään [emoji23]

bici74
25.03.2019, 22.49
^Ei mikään Batman Gotham Citystä vaan PenNeckMan Espoo Citystä? Espoon Bruce Wayne.

Edit: hmm, vai sittenkin PencilNeckMan?

LJL
25.03.2019, 23.33
öisin hän pukeutuu kynänniskan kaapuun ja jakaa oikeutta Espoon kaduilla !!!

That's me. Syön myös välillä mustikoita ja heitän mummoja niskaperseotteella jätepuristimeen

Köfte
25.03.2019, 23.59
Tämä ei ole väärä siivu; tämä on elämää.

https://www.youtube.com/watch?v=JaQKaWwcEL8

MäkiHiiri
26.03.2019, 00.30
Anteeksi, mutta en ihan ymmärtänyt noista videoista ja lehtijutuista mitä tapahtui? Video oli kääntynyt jo etukameroiden kuvaukseen, kun se joku "pams" takana tapahtui. Tokihan se on pyöräilijän moka, jos tollei iloisena haahua liian lähelle hitaasti kurveissa varovaa autoa, eli siis ilmeisesti vaan itse arvioi väärin ja ajoi auton perään. Tai oli jo ohittamassa ja autoilija teki perinteisen ulkokaarrevauhdinoton ennen kääntymistään, eikä huomannut että pyöräilijä oli vierellä. Mutta noi jutut johtaa harhaan, kun takakameroistahan selvästi näki että pyöräilijä tuli vasta auton mentyä suojatien ohi...

marmar
26.03.2019, 00.34
Anteeksi, mutta en ihan ymmärtänyt noista videoista ja lehtijutuista mitä tapahtui? Video oli kääntynyt jo etukameroiden kuvaukseen, kun se joku "pams" takana tapahtui.

Tekstissä luki, että löi nyrkillä takaikkunaan. Mitään kolaria ei tapahtunut, vaan pelkkää raivoamista, hakkaamista, jne

MäkiHiiri
26.03.2019, 00.41
^ jaa, kysyttiinkö asiaan tarkennusta pyöräilijältä? Jospa sittenkin osui, mutta se "pams" tulkittiin raivoamiseksi lopun käytöksen mukaan?

marmar
26.03.2019, 01.02
^ jaa, kysyttiinkö asiaan tarkennusta pyöräilijältä? Jospa sittenkin osui, mutta se "pams" tulkittiin raivoamiseksi lopun käytöksen mukaan?

No jos osui, niin sitten se idiootti pyöräilijä kolaroi kaiken lisäksi. Autoilijan syyksi tuota ääntä saa mitenkään. Videolta näkyy hyvin selvästi, että autoilija ajaa hyvin rauhallisesti ja ennustettavasti.

Videoiden ja kertomusten perusteella, jossa useissa tuntomerkit täsmäävät samaan yksilöön vaikuttaa olevan häiriintynyt hoidon tarpeessa oleva yksilö.

OJ
26.03.2019, 02.54
Pencilneckmään se siellä hakkasi autoa tungettuaan ensin väkisin rinnalle eikä siinä mitään kolaria tapahtunut. Joku täys vajakkihan tässä on kyseessä kun näkyy olevan useamminkin samalla asialla. Onneksi ei ole auton ratissa(?)

LJL
26.03.2019, 07.44

Katsoin nyt vasta tuon Iltiksen videon ensimmäisen kerran. Olen 99% varma että kyseessä on sama kaveri kuin joka omalle kohdalle osui samoilla seuduilla. Ihan samalla tavalla takaapäin kiinni ajaminen, aggressiivista kielenkäyttöä ja uhkailua ja riidan haastamista tyhjästä. Myös videon perustella samankokoinen kaveri kuin viime kesän uhkailija.

marmar
26.03.2019, 08.14
Katsoin nyt vasta tuon Iltiksen videon ensimmäisen kerran. Olen 99% varma että kyseessä on sama kaveri kuin joka omalle kohdalle osui samoilla seuduilla. Ihan samalla tavalla takaapäin kiinni ajaminen, aggressiivista kielenkäyttöä ja uhkailua ja riidan haastamista tyhjästä. Myös videon perustella samankokoinen kaveri kuin viime kesän uhkailija.

Sinänsä positiivista pyöräilijöiden maineen kannalta, että liikkeellä on vain 1 ja sama sekopää. Josko pikkuhiljaa alkaisi poliisiakin kiinnostamaan, kun videomateriaali tapauksista lisääntyy ja sarjaraivoajan raivo ei osoita laantumisen merkkejä. Jos poliisi ei kiinnostu ja saa kuriin, niin on vain ajan kysymys, että sattuu jotain pahempaa.

MRe
26.03.2019, 09.12
^Jep. Ja sitten ihmetellään, että kuis näin. Ensimmäisen kerran kun alkaa raivoamaan jollekin lapselle ja isä sattuu olemaan kuuloetäisyydellä, alkaa tapahtumaan.

Mitähän tapahtuisi, jos saisi kaverin peräänsä, mutta polkisi vaan koko ajan kovempaa. Paljonkohan tuolla raivopäällä riittää jerkkua reisissä? Sähköpyörällä nyt viimeistään tuon luulisi saavan raivoihinsa. Siis että ohittaa ja vielä sähköpyörällä...

MRe
26.03.2019, 09.42
Sittenhän tällainen BMI30+ ja 60- ikäinen olisi juuri sopiva syötti ajamaan hauki rannasta. Kun on vielä tuo sähköpyöräkin. Tosin sillä pääsee sähkön kanssa nyt vain sen 25 km/h. Pitäisi saada äreämpi peli jostain. Joku napamoottorillinen Oiva? Tai Aino?

samooja
26.03.2019, 16.40
Voi tuota viatonta luontokappaletta joka ei näytä voiva itselleen mitään. Jokin trauma tai muu pelkotila saa henkilön yltymään hulluudelta vaikuttavaan käytökseen. Surullista on se mahdollisuus, että hän lukee tätä palstaa ja te olette varsinaisia velikultia. Henkilöllä ei ole häpeän tunnetta. Eikä näytä olevan teilläkään.

marmar
26.03.2019, 19.47
Mitähän tapahtuisi, jos saisi kaverin peräänsä, mutta polkisi vaan koko ajan kovempaa. Paljonkohan tuolla raivopäällä riittää jerkkua reisissä? ..

Osaako jäsen LJL kertoa, kun on tuon tempun tehnyt?

Erinäisistä jutuista päätellen, jos jaksaa pitää hieman pidempään 3 alkavaa matkanopeutena, niin kaveri tipahtaa.

Jos ajaisin tuota reittiä, niin laittaisin takakamerankin pyörään ja ohittaisi jokaisen tuntomerkkeihin täsmäävät sen jälkeen, kun ole laittanut kamerakuvan tangossa olevan kännykän ruudulle. Jos ohitettavan nopeus olisi sellainen, että ohitus on järkevää ja jakaisin pitää kovempaa matkanopeutena yllä pidempään. (Sähköllä tai ilman). Vaimon sähköpyörä voisi olla hyvä syötti, jos siitä poistaisi rajoittimet.

Jos heppu lähtee perään, niin sovittaa kännykän ruudulta takakameran perusteella nopeuden niin, että ei saa kiinni, mutta ei jää liikaa jälkeenkään ja katsoisi kauanko jaksaa tulla perässä.

LJL
26.03.2019, 20.06
Osaako jäsen LJL kertoa, kun on tuon tempun tehnyt?

Erinäisistä jutuista päätellen, jos jaksaa pitää hieman pidempään 3 alkavaa matkanopeutena, niin kaveri tipahtaa.

Joo tosiaan muistaakseni semmoista 28km/h vauhtia ajoin "keskustellessani" ko. reijon kanssa, puuskutti spurtin jälkeen ja kun nostin vauhtia yli 30km/h niin tippui. Oli silloin sinkulalla liikenteessä, voi sekin vaikuttaa.. Jäi kyllä mieleen elävästi takaa kuulunut "HAISTA *****" :D Legendaarista.

MRe
26.03.2019, 20.57
^Ainahan tuollaisessa tilanteessa voi kohteliaasti kysyä, jotta hidastetaanko että huonompikuntoisetkin pysyy ryhmässä... :D

No, ehkä on parempi, että pysyn pois Espoosta pyörineni. Täällä idässä pyörii metsissä vain huumehemmoja ja muita yhteiskunnan vähäosaisia, jotka ei kyllä perään lähde.

Smo
26.03.2019, 21.07
*
No, ehkä on parempi, että pysyn pois Espoosta pyörineni. Täällä idässä pyörii metsissä vain huumehemmoja ja muita yhteiskunnan vähäosaisia, jotka ei kyllä perään lähde.

Kotikulmilla aikoinaan Mechelininkadun Esson pihasta lähti pari sekakäyttäjää perään kun kysyin "mahtaako olla omat fillarit". No ei tarvinut paljoa yritystä polkasta karkuun.

marmar
26.03.2019, 22.18

kerran lenkilläni törmäsin tällaiseen vähäosaiseen. Nukkui lumihangessa pakkasessa. Kysyin varovasti ja kohteliaasti, että tarvitaanko apua. Toinen kiitti kiltisti siitä, että kysyin ja vakuutti kaiken olevan hyvin. Sen verran järki kulki ja vaatetta oli paksusti, että katsoin voivani jättää nukkumaan väsyneen kulkijan ja poistuin paikalta.

MRe
27.03.2019, 09.40
^Meillä naapuri raahasi makuupussin ja ruokaa metsään yhdelle sankarille.

Mustavuorellahan on useampiakin puolivakinaisia asuinsijoja siellä metsän puolella.

Munamankeli
28.03.2019, 15.23
Silmukka kiristyy. Ketjun terminologiassa on puutteita. Videon perusteella aiheen sankari ei ole mikään kynäniska tai hipsteri, vaan salilla piipahtava perusinssin näköinen jässi.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006050913.html

Fuuga
28.03.2019, 16.04
Silmukka kiristyy. Ketjun terminologiassa on puutteita. Videon perusteella aiheen sankari ei ole mikään kynäniska tai hipsteri, vaan salilla piipahtava perusinssin näköinen jässi.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006050913.htmlPunaniska voisi olla lähempänä oikeaa termiä.

Ei kurjuutta kummempaa

oem
28.03.2019, 16.11
"Kynäniska" on kyllä osaltaan oikeassa(olen samaa mieltä), tuossa kesävideossa, mummojen pelottelusta ja ohittelemisesta ohittelun vuoksi. Kevyen liikenteen väylä ei ole kilparata.
En tiedä olisko raivo herännyt jos ohittaja olis kilauttanut kelloa ennen ohitusta.

OJ
28.03.2019, 16.22
Vitsit jos autoilijoiden rattiraivosta nousisi samanlainen kohu.

MRe
28.03.2019, 16.29
Silmukka kiristyy. Ketjun terminologiassa on puutteita.
Tarkkana nyt sen terminologian kanssa. Iltapulun otsikossahan todetaan, että rengas kiristyy...

MRe
28.03.2019, 16.33
Vitsit jos autoilijoiden rattiraivosta nousisi samanlainen kohu.
Että joku liikenteessä kiilaisi ja pysäyttelisi muita? Eiköhän siitä joku kohu nousisi siitäkin.

Munarello
28.03.2019, 16.48
Pastersteiniakin kiinnosti niin, että kommentissaan antoi psykologista analyysiä. Joko saadaan kohta kameratolpat baanalle? :)

"– Monesti tällaisen liikenneraivo laukaisee jokin ihan muu syy kuin itse liikenne. Syinä voivat olla kotona kasautuneet paineet, liikenneturvallisuuden asiantuntija, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo Ilta-Sanomille."
"– Pienet ongelmat ratkeavat usein sillä, että on pelisilmää. Kohteliaisuus ja joustava asenne auttavat, Pasterstein sanoo."

Edit: Ei, mutta nythän mää hokasin. Tuo kaverihan on täysin väärinymmärretty! Sehän on ilmiselvästi jonkinlainen soidinkutsu, kun hän tuolla videolla heittää että: "Tuu vaikka tuonne metsään mun kaa, mä lähden koska vaan sun kaa!" Niin ei siinä sitten muuta kuin miesten kesken veljellisesti pusikkoon painiskelemaan. :D

LJL
28.03.2019, 17.02

Tämä on just se kaveri josta viime kesänä topiikaankin avasin. Tein silloin ilmoituksen poliisille (mulla ei tosin vaatimuksia asiassa), kun yhdistin tapauksen siihen yhteen lehdestä lukemaani lyöntijuttuun, ja varmaan aika monet muutkin. Kai tuolla menolla ennen pitkää pääsee vastailemaan tekosistaan. Toki seuraamukset ovat korkeintaan sakkoja ja fillarin ajo-oikeutta ei voi pois ottaa :)

Jami2003
28.03.2019, 17.51
Eikö tuossa voisi jo fillarin takavarikoida valtiolle rikoksenteko välineenä.

On se elämä vaan jännää pääkaupunkiseudulla. Täällä korkeintaan joku katsoo säälien kun ajelee pyörällä.

Munamankeli
28.03.2019, 18.36
Tarkkana nyt sen terminologian kanssa. Iltapulun otsikossahan todetaan, että rengas kiristyy...

Huomasin sen, mutta lisäsin tarinaan omaa maustetta. Silmukka kuulostaa paremmalta, tulee mieleen muinainen leffa, jostain syystä myös Mauri Sariola ja tietenkin old skool hirttäjäiset.

Hyötypolkija
28.03.2019, 23.18
Noita lehtijuttuja kun luin, mietin pitkään, missä päin Suomea tämä tapahtui, kun Paciuksenkadun alikulku ja Otaniemi oli yhdistetty. Espoon Otaniemessä ja noin kolmen Helsingin kaupunginosan läpi Paciuksenkadulle paljon liikkuneena ei junantuomien toimittajien jutut oikein auenneet.

Tälleen jälkiviisaana on helppo naureskella sille someraivolle ja sukkispyöräilijöitä värikkäästi halventaneelle palstatilalle, joka yhden selkeästi aivovammaisen edesottamukset autoilijaa kohtaan sai aikaan. Ensin sai vuosikaudet terrorisoida pyöräilijöitä, mutta vitsi kun sattui jonkun pyhää lehmää kopauttamaan, niin jo alkaa tapahtua.

Ja tämä kaikki vaikka edelleen fakta on se, että liikennesääntöjen mukaan liikkuessa autoilijat aiheuttavat pyöräilijöille vaaratilanteita vähintään 10x useammin kuin toisin päin. Mutta ei se ole mikään ihme, kun asenne on tuo, että pyhän lehmän edessä muut joustaa, koska massa.

Tämä toimii myös aasinsiltana tuohon ketjun aloittajan huvittavaan kommenttiin. En tiedä, oliko aloittaja tosissaan, toivottavasti ei. Mutta jos asenne oikeasti on tuo, pelastut varmalta vammautumiselta, kun uskot, että iso osa pyöräilijöistä ei ole ”60-kiloisia kynäniskoja”. Eikä pelkkä massa auta tosipaikassa yhtään mitään, massa on hitautta. Ja todellakin tiedän, mistä puhun. Omankin turvallisuuden kannalta on nenähommat parempi jättää kehän sisäpuolelle, suht tutussa seurassa mieluiten. Muuten kohtaa jossain vaiheessa sen väärän tyypin. Puhumattakaan siitä, ettei se ennen sitäkään hyödytä yhtään mitään.

Myönnän, että tuon raivoajan touhut nähtyä kävi mielessä, että kesällä voisi lenkkeillä useamminkin Laajalahden ympäri, josko tärppäisi. Mutta tarkemmin mietittyä, siitä ei seuraisi mitään hyvää. Tai no, tuollaiset tyypit kyllä valikoi uhrinsa, enkä varmaan edes naamioinnilla kuuluisi profiiliin, joten mitään tuskin tapahtuisi.

marmar
28.03.2019, 23.54
Kyllähän tuo pyöräilijöiden kimppuun käyminen sai varsin laajaa julkisuutta aikanaan. Se, että poliisissa alkoi tapahtumaan johtui todennäköisesti siitä, että hepusta saatiin ensimmäistä kertaa riittävästi todistusaineistoa videoituna, jotka todistaa että kyseessä on sarjaraivoaja, ei sarja yksittäistapauksia.

Fuuga
29.03.2019, 08.28
Tälleen jälkiviisaana on helppo naureskella sille someraivolle ja sukkispyöräilijöitä värikkäästi halventaneelle palstatilalle, joka yhden selkeästi aivovammaisen edesottamukset autoilijaa kohtaan sai aikaan. Ensin sai vuosikaudet terrorisoida pyöräilijöitä, mutta vitsi kun sattui jonkun pyhää lehmää kopauttamaan, niin jo alkaa tapahtua.

Ja tämä kaikki vaikka edelleen fakta on se, että liikennesääntöjen mukaan liikkuessa autoilijat aiheuttavat pyöräilijöille vaaratilanteita vähintään 10x useammin kuin toisin päin. Mutta ei se ole mikään ihme, kun asenne on tuo, että pyhän lehmän edessä muut joustaa, koska massa.

Tämä toimii myös aasinsiltana tuohon ketjun aloittajan huvittavaan kommenttiin. En tiedä, oliko aloittaja tosissaan, toivottavasti ei. Mutta jos asenne oikeasti on tuo, pelastut varmalta vammautumiselta, kun uskot, että iso osa pyöräilijöistä ei ole ”60-kiloisia kynäniskoja”. Eikä pelkkä massa auta tosipaikassa yhtään mitään, massa on hitautta. Ja todellakin tiedän, mistä puhun. Omankin turvallisuuden kannalta on nenähommat parempi jättää kehän sisäpuolelle, suht tutussa seurassa mieluiten. Muuten kohtaa jossain vaiheessa sen väärän tyypin. Puhumattakaan siitä, ettei se ennen sitäkään hyödytä yhtään mitään.

Mielestäni turha tähän on taas vetää tätä auto vs. pyörä -vastakkainasettelua.

Miksiköhän kamppailulajeissa on painoluokat? Koska massalla todellakin on väliä.

--
Ei kurjuutta kummempaa

Laroute
29.03.2019, 08.49
^Painoluokat kamppailulajeissa on ihan eri juttu kun kaduilla. Jos vastaasi tulee 65 kiloinen nyrkkeilijä ja sinulla on vain luulot omasta kovuudestasi, niin massasi saa olla ihan mikä tahansa, niin ei mene kauaa kun olet selälläsi.

marmar
29.03.2019, 11.12
^Painoluokat kamppailulajeissa on ihan eri juttu kun kaduilla. Jos vastaasi tulee 65 kiloinen nyrkkeilijä ja sinulla on vain luulot omasta kovuudestasi, niin massasi saa olla ihan mikä tahansa, niin ei mene kauaa kun olet selälläsi.

Ja sitten kun on varma tieto omasta kovuudesta, niin tositilanteen yhteenotossa, jossa myös vastapuoli on kova, niin irti ja nopeat jalat on ainoa pelastus. Jos hommaa jatkaa loppuun asti, niin todennäköisesti toinen lähtee hautaustoimiston autolla mullan alle ja toinen vankilaan.

Peruskoulun jälkeen en ole ollu tappeluissa, mutta jotain perustekniikoita on hallussa ja harjoiteltu. Ihan sitä varten, että pystyy tarpeen tullen poistumaan paikalta.

Mulla on voima koko ja massa ollut aina etuna. Se ei sitä estänyt, eteikö joskus joku olisi käynyt päälle. Siitä muistona on pysyviä jäkiä esim. nenäluu on muuttanut muotoaan loppuelämäksi. Ei näy päällepäin, mutta tuntee kyllä ihon läpi.

Takaisin en ole lyönyt koskaan. Aina nuo välikohtaukset päättyi 3 tavalla. Vaihtoehdot oli, päällekävijä oli maassa, oli lentänyt sen verran kauas, että saatoin kävellä pois tilanteesta tai juossut karkuun. Jos toinen lähti karkuun, niin en lähtenyt perään tai kostamaan koskaan.

Sen opin jo ala-asteella, että jos ensimmäinen kontakti on riittävän voimakas ja itse poistuu paikalta sen tarjomien lisäsekunttien turvin, niin toinen ei lähde perään koittamaan onneansa.

Koskaan ei sama henkilö tullut toista kertaa yrittämään. Tappelun joku aloittaa ja joku lopettaa. Koskaan en ole aloittanut ja 100% tapauksista olen lopettanut.

Vaikea kuvitella videoiden perusteella, että jos tuollainen raivoaja sattuisi kohdalle siitä syntyisi isoa tappelua. Jos raivoja kävisi käsiksi niin tuon painoluokan kaveri lentäisi aika sopivalla yllätyksellä riittävän kauas, jotta pääsisin poistumaan paikalta.

Toisaalta mulla on niin rauhallinen luonne auttaisi siihen, että hyvin suurella todennäköisyydella selviäisin puhumalla pois tilanteesta, joka on tietysti ensisijainen tavoite. Kypärä päässäkin lento voi päättyä hyvin huonosti ja sitten pääseekin itse syytetyn penkille.

F. Kotlerburg
29.03.2019, 11.41
huh huh kun on kovia.

marmar
29.03.2019, 17.02
^Ihan uteiliaisuudesta, millä sä noita tyyppejä lennätät? Mä olen ihan aikuisenakin joutunut katutappeluihin ja ne on kyllä eri henkisiä kun koulunpihatappelut olleet.

Muutama avainsana:

Yllätys, voima, massa, tekniikka, hermopisteet.

Nuo 2 viimeistä kaipaisi kyllä harjoitusta. Edellisestä harjoittelusta on jo kulunut aikaa vähän turhankin paljon.

Mutta jos ensimmäisessä onnistuu, niin kahdella seuraavalla pääsee karkuun.

Hauskin tapaus oli leikkimielinen matsi erään 18 vuotiaan "nassikan" kanssa vuosi sitten. Kaveri rupesi kinaamaan siitä, että ei voimalla ja masslla tee mitään, jos on hidas. Ja sinä olet hidas. Kun ei päästy keskustelussa pidemmälle, niin päätettin kokeilla.

Kokeilu päättyi siihen, että "kannoin" kaverin sylissä lunta täynnä olevaan ojaan. Koko "matsi" kesti alle 3 sekuntia. Lyhykäisyydessään homma meni niin, että kun starttimerkki tuli, kaveri kävi rinnuksiin kiinni, otin sopivalla liikkeellä jalat alta, käsillä koppi ja nosto ojan puolelle. No tässä tapauksessa vastapuoli painoi alle 70 kg, joten se oli oli helppo napata lennosta syliin.

Nuo peruskoulun jutut on käyneet yleensä niin, että kun kaveri tulee päälle, niin pieni väistöliike ja lisävauhtia niin paljon kuin käsistä lähtee ja heti pois paikalta. Tuossa ylläolevassa matsissa ko tekniikka ei tullut kysymykseen, koska periaate oli, että ei aiheuteta toiselle pientä mustelmaa isompia vaurioita.

Pari pääohjenuoraa on ollut,
1. Koita käyttää toisen liikesuuntaa hyödyksi ja anna omilla voimilla lisävauhtia. Oikealla ajoituksella saatta lähteä lujaa ja kauas.
2. Älä ole iskuetäisyydellä. Pyri iskuetäisyyden ulkopuolelle ja jos se ei onnistu, niin kohti. Tämä on sellainen, että jos toinen valmistauttu lyömään nyrkillä, niin nopesti päin menemällä nyrkki ei saa vauhtia tai menee ohi. Käytännössä oma massa hoitaa sen, että yllätetty saattaa kaatua ja yli juosten pääsee karkuun.

Ekaa tekniikka kehittelin niissä "poikien välisissä" leikkimielisissä matseissa, joita oli paljon 3-7 luokalla. Meitä oli 2 suunnilleen tasaväkistä, joten varsinkin talvisin, kun ympäristö oli pehmeä näitä matseja oli jatkuvasti. Näissä ei koskaan lyöty tai satutettu tahallaan ja ne päättyi aina heti jos jompi kumpi halusi.

Nykyään (jo 30 vuotta) olen koittanut kiertää kaukaa kaikki tilanteet, joissa on teoreettinenkin mahdollisuus joutua tappeluun. Välttämisessä auttaa tietysti se, että havannoin ympäristöä, olen aina selvinpäin ja en juurikaan liiku iltaisin tai öisin missään epämääräisillä alueilla tai paikoissa.

Noitten hermopisteiden avulla voi saada toisen irrottamaan otteen niin, että pääsee karkuun. Edellyttäen toki, että toinen ei ole huumeissa ja kipua tuntemattomassa tilassa.

Tämä on yksi sellainen laji, josta olen jo pidempään miettinyt, että pitäisikö lähteä harrastamaan:
http://www.ekjt.net/index.html
Pitäisköhän sitä lopultakin ottaa itseä niskasta kiinni ja aloittaa ennenkuin on liian vanha?

Jami2003
29.03.2019, 17.15
Onneksi tämä on oma ketjunsa eikä mikään kelvi ketju. Muuten alkaisi epäillä että on tullut valittua väärä harrastus.

OJ
29.03.2019, 18.09
Voihan jeesus.

LJL
29.03.2019, 19.08
Kannattaa aina muistaa että se yleensä voittaa, jolla on A) Magnum .44 B) moottorisaha

Munarello
29.03.2019, 20.05
^ Eipäs unohdeta sitä muthafukaa, jolla on AK-47.

Laroute
29.03.2019, 21.42
^ marmar! Kaikki leikit ovat kivoja ja niissä on kiva voittaa massalla, nopeudella ja kehässä harjoiteilluilla kuvioilla. Sitten kun tulee se tosi katutappelija, joka noita sääntöjä ja rituaaleja ei noudata, niin kyyti voi olla hyvinkin kylmää. Valitettavasti tiedän yhden kaverini, joka on tappelija, eikä anna armoa, eikä myöskään sitä pyydä. Hänen kaltaisensa istuvat linnassa, tai ovat "käsikassaroita", joko johtajilleen, tai omalle käsitykselleen siitä, että heille ei vittuilla. Vaikka ei edes vittuiltaisikaan! Ja, taas matkalla linnaan.

Jostain kumman syystä en ole enää yhteyksissä häneen.

OJ
29.03.2019, 21.45
Nyrkkisankarin tai oman elämän McGregorin voittokerroin sakkaa kuin 737 Max siinä vaiheessa jos vastapuolella on puukko matkassa, tai u-lukko, tai vastapuoli on hullu ja valmis vaikka kaivamaan silmät päästä.

Munarello
29.03.2019, 21.49
Ehdottaisin jo U-lukkoa tälle rimpsulle.

Laroute
29.03.2019, 22.25
^ Samaa mieltä tommi2 kanssa. Pyöräilyrikollisuus ansaitsee vahvan ja elinvoimaisen ketjun!

MRe
29.03.2019, 22.53
Alkaa kynäniskan toiminta kalpenemaan tämän ketjun rinnalla. Tässä alkaa pikkuhiljaa jo toivomaan, että tuolla metsässä tulee vastaan kynäniska eikä joku Kill Billin kolmeen kertaan katsonut. Niin ja Karate Kid...

Teemu H
29.03.2019, 22.59
Pyöräilijöiden Robin Hood siellä vain pikkuisen kurmoottaa autoilijoita, ja ylivalta leimaa heti henkipatoksi.

Tuskin se alkuperäinen Robin Hoodkaan oli yhtä puhtoinen kuin legendansa väittää. Veikkaanpa, että saattoi ohimennen verottaa köyhää kansaakin. Näin sattuu vahinkoja myös meidän nykyajan sankarille.

J.Kottenberg
29.03.2019, 23.01
Suomeen on jo rantautunut useita moottoripyöräjengejä, siis ns "prosenttijengejä", mutta vielä ei ole yhtään saman alan "polkupyöräjengiä". Voisikohan tämä tässä säikeessä puheena oleva mies olla ensimmäinen siinä lajissa? Jos on, niin kohta voi olla useampia, käyttävät jengiliivejä, tietynlaisia fillareita ja he alkavat mahdollisesti kerätä suojelurahaa, ettei vaan mitään ikävää tapahdu kenellekään kulkijalle.

LJL
29.03.2019, 23.03
^Täh? Viihdyttävin ketju pitkään aikaan, sekä aiheen ja aiheen vierestä.

Todellakin!! Olisi hienoa tämän ketjun kunniaksi kuvata kokoillan elokuva, jossa ei olisi mitään ihmissuhdepaskaa vaan mm. seuraavat tapahtumat: marmar painii Tommi2:n kanssa tulisesti, kumpikaan ei voita koska tavallaan molemmat oli oikeassa, kun paikalle saapuu ketjun muusa The Otaniemen/Karhusaarentien sillan uhkailija, joka toteaa "jumaliste tuli passiivi housuun kun piti ryhtyä tositoimiin, onneksi laitoin valmiiksi ruskeat housut" ja murtuu kyyneliin hajoten atomeiksi, samalla Jack OjaBauer saapuu kotoaan paikalle ja huomaa tommi2:n ranteessa samanlaisen ajakaa meren parran kuin itsellään, ja kädenkäänteessä moottorisahan käytöllä sekä Tommi2:n käsi että kello ovat pian vaihtaneet omistajaa, paikalle saapuu kuitenkin huutaen "hohoi" satunnainen romaniseurue, joka lopettaa Magnum .44 ja AK-47:lla koko seureen. Lopputekstien aikana soisi Katri-Helenan oo, kesän lapsi mä oon.

tempokisu
29.03.2019, 23.26
böö, mä se tulisin ampuun koko pskajoukon ja pelastaisin tompan ja naureskellen ajeltaisiin vaikka Hummerilla, legendaarisesti kohti auringonlaskua. Loppumusana Bye Bye Beautiful, tai Lovers of The Sun, jossa on enniomorriconelaismaista meinikiiä.

marmar
29.03.2019, 23.42
^ marmar! Kaikki leikit ovat kivoja ja niissä on kiva voittaa massalla, nopeudella ja kehässä harjoiteilluilla kuvioilla. Sitten kun tulee se tosi katutappelija, joka noita sääntöjä ja rituaaleja ei noudata, niin kyyti voi olla hyvinkin kylmää. Valitettavasti tiedän yhden kaverini, joka on tappelija, eikä anna armoa, eikä myöskään sitä pyydä. Hänen kaltaisensa istuvat linnassa, tai ovat "käsikassaroita", joko johtajilleen, tai omalle käsitykselleen siitä, että heille ei vittuilla. Vaikka ei edes vittuiltaisikaan! Ja, taas matkalla linnaan.

Jostain kumman syystä en ole enää yhteyksissä häneen.

Siksipä ensimmäinen tavoite on välttää paikkoja, joissa voi kohdata ko ainesta, jos kohtaa, niin ei haasta riitaa, eikä muutenkaan ärsytä ja pyrkii ensisijaisesti pois tilanteesta, jos siihen joutuu.

Mutta jos käsiksi käydään, niin olen kyllä valmis käyttämään kaikia tarpeellisia keinoja tilanteesta poispääsyyn...

Siksi minä varusmiespalveluksenkin kävin ja olen valmis ampumaan kovilla, tähdättyjä laukauksia kohti, jos isänmaan puolustus sitä vaatii.

En juurikaan näe eroa noiden asioiden kanssa.

Makke
30.03.2019, 03.09
marmar on niin kova kaveri, että on pakko olla peitenimellä täällä kirjoittava itse Chuck Norris:D

F. Kotlerburg
30.03.2019, 10.01
marmar on niin kova kaveri, että on pakko olla peitenimellä täällä kirjoittava itse Chuck Norris:D
Ketjussa siis henkilöllisyys paljastui. Ei tosin sen kaverin jonka henkilöllisyyttä yritettiin selvittää :D

MRe
30.03.2019, 14.01
Niin, kuten ammoinen legenda jo sen ennusti, niin älä etsi Chuck Norrista, sillä Chuck Norris löytää sinut...

H.Brooks
30.03.2019, 14.27
Mun isä on vahvempi kuin teidän isät. Se hakkaa teidät kaikki. (Paitsi etyä kuoli ja meni paikkaan missä ei ole kylmä)

Laroute
30.03.2019, 15.19
Kynäniska on yhden hengen rikollinen polkupyöräjengi, jonka johto ja jäsenistö pitää pyöräteitä reviirinään.

marmar
30.03.2019, 15.20
Palataanpa aiheeseen, Kynäniska, "Kynis", hakkaisi meidät kaikki, paitsi ehkä Marmarin, älkää menkö pidättämään itse.

Suosittelen LJL:n tapaa toimia, jos reisissä paukkuja. Tarpeeksi monta nöyrryytystä voi saada muuttamaan tapoja. Kun jää toistuvasti soittelemaan suutansa ja puhisemaan kiukusta, kun toinen painuu horisonttiin, niin touhu voi alkaa harmittamaan niin paljon, ettei kehtaa enää alkaa möykkäämään.

p bonk
30.03.2019, 15.21
Olisiko Kynis sukua Asiantuntijalle, joka muistaaksen oli pyöräteiden nopein Bilteman hybridillään.

MRe
30.03.2019, 15.35
Mun isä on vahvempi kuin teidän isät. Se hakkaa teidät kaikki. (Paitsi etyä kuoli ja meni paikkaan missä ei ole kylmä)
Mun iskä on samas paikas. Ehkä ovat nyt löytäneet rauhan...

MRe
30.03.2019, 15.36
Olisiko Kynis sukua Asiantuntijalle, joka muistaaksen oli pyöräteiden nopein Bilteman hybridillään.
Todennäköisesti biltema on kyniksen alajaos. Kynishän on sinkulamiehiä.

Laroute
30.03.2019, 15.40
Aion tatuoida Kyniksen blurratut kasvot molempiin pohkeisiin. Jos ohitat minut kisoissa, niin saat varautua siihen, että sun rillit on tuolla seinällä ja joudut metsään mun kaa. Teitä on nyt varoitettu, joten vastuu on nyt siirtynyt teille. On siis turha tulla pätemään kunnollaan. Hakekaa joku muu miehisyyden mitta, kuin minun ja mummojen ohittelu kisoissa. Minulla on kuuden danin musta vyö pyöräilyssä ja kukkien asettelussa.

OJ
30.03.2019, 16.31
On vain ajan kysymys ennen kuin kynis kohtaa Mad Bikerin (a.k.a. Crazy Helmet) ja suhteellinen rauha palautuu työmatkatempon tantereille.

r.a.i
30.03.2019, 19.17

Juu paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa vai miten se meni: tuossa on vanha hyvä esimerkki missä 74 kiloinen nakkelee 150 kiloista ukkoa :)

https://www.youtube.com/watch?v=M7V1eUfccJo

Munarello
30.03.2019, 20.04
Aikido on siitä hieno laji, ettei siinä ole tarkoituksena vahingoittaa kaveria vaan laittaa se vain ruotuun. Vanha piimänaama Steven Seagal on parempi aikidossa kuin nyt vaikka näyttelemisessä.

https://www.youtube.com/watch?v=7Cbs7s8HLmc

Munarello
30.03.2019, 20.29
Varmaan tyhmempikin ymmärtää tarpeeksi monta kertaa kaaduttuaan lopettaa rimpuilemasta? Ja siinä missä noissa aikido-demonstraatioissa kaverit tietenkin osaa kaatuilla taiteen mukaan, niin urpompi tietysti jäkittää vastaan ja silloin se tekee kipeää. Krav maga on taatusti pätevä tekniikka, mutta kuten itse sanoitkin niin siinä tehdään vahinkoa vastustajalle.

Muoks: Joskus itse olen aikido-treeneissä käynyt toteamassa, että kyllä se vaan nöyräksi laittaa kun mestari ottaa otteet.

Hyötypolkija
31.03.2019, 00.45
Juu paino on voimaa ja ylipaino ylivoimaa vai miten se meni: tuossa on vanha hyvä esimerkki missä 74 kiloinen nakkelee 150 kiloista ukkoa :)

https://www.youtube.com/watch?v=M7V1eUfccJo

Heh, nimenomaan. Tulee vähän mieleen, kun aikanaan olin paljon kovemmassa tikissä, ehkä 95 kiloa painoa silloin ja jo jonkun vuoden aktiivisesti treenannut. Homma alkoi sujua ja kaikenkokoiset alkoi olla ottavana osapuolena. Sitten tuli karu herätys. Sparrasin kerran itseäni päätä lyhyemmän kanssa, jolla oli tunnetusti nopeat potkut. Ei kertakaikkiaan mitään jakoa, vaikka nopea olin silloin itsekin. Ok, sparri kehässä on aika eri asia, kuin joku katutappelu ojan pohjalla, mutta onnea sille snägärikunkulle, joka sen pienikokoisen kaverin erehtyy haastamaan.

Tosin tuolla aiemmin hain vähän eri asiaa, kun mä en vaan mitenkään näe ”ylipainollaan kehuskelevaa ammattiautoilijaa” ihan samanlaisesta massasta koostuvana kuin vaikka tuo Hans :D tai se 60-kiloinen kynäniskapyöräilijä. Silloin se massa on vaan sitä hitautta ja oikein treenattu 60 kiloa on vali-valitettavasti se antava osapuoli.

Kamppailulajien sisällä painoluokat erottelee myös täysin eri pituiset, eli erilaiset ulottuvuudet. Ja kaikkea tuolta väliltä, mutta se ei nyt muutenkaan päde näihin treenaamattomien raivokohtauksiin millään tavalla. Pelkällä massalla ei kuitenkaan voiteta yhtään ketään.

Onhan mopobändejäkin kilpailevia. Pitäiskö perustaa tuolle Kynäri BC:lle kilpaileva kerho ja tunkeutua sen reviirille. Kerhoon ei mitään asiaa, jos ei aja Jopolla. Talvella läski sallitaan. Lauma sellaisia kun polkee parrat päristen parijonossa Kuusisaaren kelviä, niin kynäri laskee alleen.

marmar
31.03.2019, 09.59
Onhan mopobändejäkin kilpailevia. Pitäiskö perustaa tuolle Kynäri BC:lle kilpaileva kerho ja tunkeutua sen reviirille. Kerhoon ei mitään asiaa, jos ei aja Jopolla. Talvella läski sallitaan. Lauma sellaisia kun polkee parrat päristen parijonossa Kuusisaaren kelviä, niin kynäri laskee alleen.

Mopobändeistä tulee mieleen eräs kohtaaminen vuosien takaa. Jouduin liikenteessä tuollaisen bändin ympäröimäksi. Oli aika mieleenpainuva tilanne, kun monikaistaisella tiellä edessä, takana ja sivuilla oli nahkaliivejä pärisevine kulkuvälineineen ja paljon olikin. En ole koskaan muulloin nähnyt niin lyhyessä ajassa niin montaa liikennerikkomusta.

Lauma katosi samalla tavalla kuin ilmestyikin, kovan pärinän saattelemana. Luulenpa, että olisi siinä tilanteessa kynikselläkin pysynyt raivo sisällä tai jos olisi erehtynyt haastamaan riitaa nokkamiehen kanssa, joka tuli hieman muita edellä, niin olisi saanut todennäköisesti kohtuullisen opetuksen.

MRe
31.03.2019, 13.38
^No miten tolla hoidettais esim. kynis? Kaadetaan maahan, mutta se nousee entistä vihaisempana, kaadetaan uudestaan ja taas se tulee päälle. Sittenkö:
a) kuristetaan taju pois?
b) jatketaan kaatamista poliisien tuloon?
c) pidetään jossain lukossa poliisien tuloon?
d) luotetaan siihen että kyllästyy?
Näitä tapauksia varten meillä kaikilla on se puoli metriä ketjua ja pikalukot aina mukana. Jos metsässä sattuu ketju katkeamaan. Seagullilla ja Huck Doriksella on tietysti moottorisahan teräketjua. Ei tarvi opetella mitään jänöhyppyjäkään metsässä, senkun antaa soittaa vaan...

MRe
31.03.2019, 14.26
Se vähän mitä katutappeluista olen oppinut, niin on lyötävä heti ja ensin ja kaikella mitä on. Ei mitään tunnustelylyöntejä, koska se toinen siirtyy tämän kappaleen alkuun ja aloittaa sieltä.

Siksipä niihin ei kannata mennä tai joutua. Tuollaisista kyniksistä ei tiedä millä ne käy. Jos sattuu puuron päällä olemaan metamfetamiinia, niin sitä ei pysäytä mikään. Onhan noita ollut, että tulee päälle, vaikka on ammuttu. Poliisitkin, jotka nyt ovat joten kuten varustautuneita ja harjoitelleita, pyrkivät tekemään kohteen vaarattomaksi ennen kuin siihen kosketaan.

Se mitä tulee tässäkin ketjussa olleiden rauhallisuuteen, veikkaan että johtuu myös pitkälti videosta. Kun on tiedetty että kaikki menee nauhalle, turha itse alkaa riehumaan. Ja jos alkaakin, niin tuskin sitä videota ollaan iltapuluun itse laittamassa. Eli jokaista rauhallista kohden lienee x kpl kynikselle lämmenneitä. Lopputuloksesta ei tietoa.

LJL
31.03.2019, 14.47
Ei liity itse aiheeseen mitenkään, mutta kysyin kerran erään julkista valtaa käyttävän valtion viranomaisen vahtimestarilta, miten hän hoitaa ns. hankalat asiakkaat. Kuulemma puhumalla. Kyseinen jääkaappipakastimen kokoinen herrasmies pyytää asiakkaan sivuun ja lausuu näin: "Otetaanko kuule kakkapainit? Mä väännän sua niin että sulla tulee paskat housuun ja mä hieron ne paskat sun housuihin ja selkään. Onko sitten kiva mennä tonne istumaan, häh? Tollanen saatanan rasittava mulkku." Sen jälkeen ei kuulemma ole ikinä enää ongelmia ollut kenellekään. Tämä tietysti toimii vain edellytyksin, että koville puheille on tarvittaessa katetta.

JackOja
31.03.2019, 17.51
Käykää joku jo pistämässä se kaveri pakettiin älkääkä vain uhotko täällä. Se nimittäin operoi omilla reiteilläni joten huolestuttaa jos joutuu kohtaamaan.

EDIT: ja kyllä, todellakin yllytän väkivaltaan ryhtymistä (nimimerkin suojissa toki). Ottakaa videolle kans.

Jami2003
31.03.2019, 19.29
Käykää joku jo pistämässä se kaveri pakettiin älkääkä vain uhotko täällä. Se nimittäin operoi omilla reiteilläni joten huolestuttaa jos joutuu kohtaamaan.

EDIT: ja kyllä, todellakin yllytän väkivaltaan ryhtymistä (nimimerkin suojissa toki). Ottakaa videolle kans.Eikös Jackojalla nyt sen verran jalkaa ole että yksi kynis ei sitä aja kiinni.

Näissä ketjun karkuun meno ohjeissa on se virhe että ilmeisesti ensin pysähdytään pyörällä ja sitten tehdään jotain huh norris juttuja ja sit lähdetään pinkomaan tai vaihtoehtoisesti sidotaan kynis puuhun. Oikea pyöräilijä eikä mikään palsta sellainen heittää tietysti pienempää eturieskaa ja pistää pedaaliin kaiken talvityömatkapyöräilyn tuoman tehon. Jos täällä kirjoitetut kilometrit edes pitää puoliksikaan paikkansa (ja tällä en nyt mitenkään vihjaa jackojaan tai kehenkään muuhunkaan) niin siinä kynikset jää kuin kuin pääjoukko Armstrongille Col de la Croix de Ferin nousussa.

OJ
31.03.2019, 20.01
Allekirjoittaneen on varmaan paras pysyä fillarin selässä jos kynis tai ei-niin-kynis sattuu kohdalle. Luonnollisesti fillarit menee myyntiin jos joku Insera-kynis kyykyttää.

marmar
31.03.2019, 20.33
Näissä ketjun karkuun meno ohjeissa on se virhe että ilmeisesti ensin pysähdytään pyörällä ja sitten tehdään jotain huh norris juttuja ja sit lähdetään pinkomaan tai vaihtoehtoisesti sidotaan kynis puuhun. Oikea pyöräilijä eikä mikään palsta sellainen heittää tietysti pienempää eturieskaa ja pistää pedaaliin kaiken talvityömatkapyöräilyn tuoman tehon.

Kyllähän se oikea tapa on poistua mahdollisimman nopeasti paikalta ja pyrkiä siihen,että kynis ei pääse kiinni.

Siinä vaiheessa jos tuo ei onnistu, niin kovemmat keinot käyttöön, jotta pääsee irti ja pois paikalta.

Tuossa fillarikohtaamisessa mua jäi ihmetyttämään miksi kyniksen uhri ei pyrkinyt poistumaan tulosuuntaan. Ei kai sitä ole pakko väkisin pyrkiä eteenpäin, jos kynis pääsee yllättäen eteen ja katkaisee tien.

ylämäki
28.04.2019, 17.55
Mites tämän tapauksen kanssa on käynyt, saatiinko tuo reuhaaja kiinni ja vastuuseen teoistaan?

Luumunen
08.02.2020, 15.22
Kynäniskalle ehdollista vankeutta ja korvauksia maksettavaksi:

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006395388.html

MRe
13.02.2020, 21.04
Kynäniska muuttanut Lappeen Rantaan ja vaihtanut lajia?

”S**tanan pennut pois edestä!” Käsittämätöntä laturaivoa pikkulasten sompakoulussa – kiroilevat hiihtojäärät kiilaavat ja hiihtävät suksien kannoillehttps://www.is.fi/kotimaa/art-2000006406725.html

Fat Boy
13.02.2020, 23.39
Kynäniska muuttanut Lappeen Rantaan ja vaihtanut lajia?

”S**tanan pennut pois edestä!” Käsittämätöntä laturaivoa pikkulasten sompakoulussa – kiroilevat hiihtojäärät kiilaavat ja hiihtävät suksien kannoillehttps://www.is.fi/kotimaa/art-2000006406725.htmlTaidankin lähteä heti viikonloppuna harrastamaan jarruhiihtoa.