Näytä tavallinen näkymä : Apua, Helkama Hybridin voimansiirron päivitys
Terve,
sain appiukolta Helkama merkkisen hybridipyörän josta oli kampisarja loppuun kulutettu. Ajattelin päästä hirmuisen halvalla ja ostin biltemasta kampisarjan js pistin kiinni. No tässä vaiheessa mentiin jo metsään pahasti kun ajattelin päästä halvalla :)
Nyt ennen lumien lähtöä olisi tarkoitus päivittää koko voimansiirto sellaiseen joka sopii hyvin yhteen. Olen yrittänyt opiskella ketjulinjoista ja kaikista hilavitkuttimista. Tuntuu että noita osia on enemmän kuin laki sallii ja kaikki vähän erilaisia.
Lähtökohtaisesti kaipaisin tietoa että mikä kampisarja käy yhteen minkäkin keskiön kanssa. Ja mikä takapakka käy minkäkin keskiön/kampisarjan kanssa :cool:
Sitten päivitän vielä takavaihtajan ja etuvaihtajan sekä molemmat vaihdevivut, tuleeko näissä ottaa jotain muuta huomioon kuin sen että takavaihtaja on tehty esim 9 rattaiselle pakalle?
Työkalut minulla pysyy kädessä, siinä ei ole ongelmaa. Lähinnä oikeiden osien ostamisessa on se probleema. En halua parasta mutta en myöskään huonointa. Jos budjetti on 200-300€, onko tämmöistä kokonaisuutta mahdollista saada tolla rahalla?
Lähtökohtaisesti kaipaisin tietoa että mikä kampisarja käy yhteen minkäkin keskiön kanssa. Ja mikä takapakka käy minkäkin keskiön/kampisarjan kanssa :cool:
Sinun pitäisi nyt ymmärtää, ettemme voi mitenkään tässä alkaa luettelemaan kaikkia yhteensopivia kombinaatioita.
Helpommalla päästään kun kerrot ja linkität mikä pyörä on kyseessä tai mikä se "loppuunajettu" kampisarja on. Sitten joku kertoo sinulle sopivan.
Mikäs niissä on "lopussa", rattaat ja laakerit vai? No luultavasti järkevintä on silti vaihtaa koko paketti.
Sitten päivitän vielä takavaihtajan ja etuvaihtajan sekä molemmat vaihdevivut
Miksi? Onko nekin "loppuun ajettu". Onko jokin oikea tarve vaiko ainoastaan halua ostaa uutta roinaa?
Jos budjetti on 200-300€, onko tämmöistä kokonaisuutta mahdollista saada tolla rahalla?
Kammet & keskiö sekä koko muu voimansiirto? On se mahdollista. Sillähän vähintään tuplaantuu fillarin arvokin ja saa käyttövuosia lisää.
Sinun pitäisi nyt ymmärtää, ettemme voi mitenkään tässä alkaa luettelemaan kaikkia yhteensopivia kombinaatioita.
Helpommalla päästään kun kerrot ja linkität mikä pyörä on kyseessä tai mikä se "loppuunajettu" kampisarja on. Sitten joku kertoo sinulle sopivan.
Mikäs niissä on "lopussa", rattaat ja laakerit vai? No luultavasti järkevintä on silti vaihtaa koko paketti.
Miksi? Onko nekin "loppuun ajettu". Onko jokin oikea tarve vaiko ainoastaan halua ostaa uutta roinaa?
Kammet & keskiö sekä koko muu voimansiirto? On se mahdollista. Sillähän vähintään tuplaantuu fillarin arvokin ja saa käyttövuosia lisää.
Niin, tässä näkyy kuinka kujalla näistä pyöräasioista olen. Pyörän mallia en tiedä, vuodelta 2007-2010 eikä pyörässä lue muuta kuin Helkama. Kampilaakeri on neliönmallisella akselilla ja täysin toimiva, muistaakseni BB-UN26. Onko tuo nyt sitten BSA? :)
Se miksi haluan vaihtaa myös vaihtajat ja vivut vaijereineen on juuri siitä syystä että saisin tasapainoisen paketin eikä tarvitsisi heti kesän lopulla uusia osia.
Nuo kaikki osat mitä tuossa on, on halvinta shimanoa mitä löytyy. Varmasti huoltamalla pitkäikäisiä mutta yleensä näissä osissa hinta määrittelee laadun ja elin iän.
Ehkä tärkeintä on nyt löytää oikeanlainen kampisarja, takapakka ja ketju jotta tuosta polkemisesta tulee fiksumpaa ja sulavampaa.
maalinni
13.03.2019, 12.19
Tässä kerrotaan mikä kampi käy mihinkin keskiöön https://youtu.be/x8nJyMRIv68
Mutta enpä olisi hirveän huolissani ketjulinjoista
Kun osat kuitenkin ysisarjaa, ei ne aivan huonoja ole ja ellei noilla ihan hirveästi ole ajettu, niin huoltamalla, siis voitelemalla, vaijereita vaihtamalla ja kuluneita voimansiirron osia vaihtamalla tulee kuntoon pitkäksi aikaa. Vivut ja vaihtajat toimivat hurjan pitkään, ketjuja, rataspakkoja, rissoja, kammenrattaita, keskiöitä jne. joutuu vaihtamaan, kun ne kuluvat loppuun ajossa.
Löytyiskö appiukon kätköistä takuutodistusta tai muuta paperia jossa pyörän tarkempi malli?
Ehkä tärkeintä on nyt löytää oikeanlainen kampisarja, takapakka ja ketju jotta tuosta polkemisesta tulee fiksumpaa ja sulavampaa.
No niin, 1x11 -setti on mainio päivitys sulle. Heivaa se nelikanttikeskiökin mäkeen. Tästä vaikka tälläinen melko täydellinen SLX-paketti (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-m7000-group-11-42-without-disc-brakes-671474) reiluun kahteensataan. Lisäksi tarviit keskiölaakerin (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-hollowtech-ii-bottom-bracket-bb-mt800-449969?currency=1&delivery_country=48) ja itsellesi sopivan eturattaan, 34T (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-11-speed-chainring-sm-crm70-34t-for-fc-m7000-1-532743) vois olla sopiva.
Kun vaihdat nelikantin noihin ulkoisiin laakereihin voi hienostella ja käydä huollossa suoristuttamassa laakerien vastinpinnat parilla kympillä. Tai hiot itse ainakin maalinjämät pois smirgelinauhalla.
No niin, 1x11 -setti on mainio päivitys sulle. Heivaa se nelikanttikeskiökin mäkeen. Tästä vaikka tälläinen melko täydellinen SLX-paketti (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-m7000-group-11-42-without-disc-brakes-671474) reiluun kahteensataan. Lisäksi tarviit keskiölaakerin (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-hollowtech-ii-bottom-bracket-bb-mt800-449969?currency=1&delivery_country=48) ja itsellesi sopivan eturattaan, 34T (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-11-speed-chainring-sm-crm70-34t-for-fc-m7000-1-532743) vois olla sopiva.
Kun vaihdat nelikantin noihin ulkoisiin laakereihin voi hienostella ja käydä huollossa suoristuttamassa laakerien vastinpinnat parilla kympillä. Tai hiot itse ainakin maalinjämät pois smirgelinauhalla.
Noni, tossa näytti jo olevan aika selkeä paketti!
Tässä ilmeisesti on vain tuo yksi ratas edessä? Olen vain ajanut massatuotantopyörillä missä on kolme ratasta edessä. Mutta nyt kun tarkemmin ajattelee niin ei ole kyllä tullut koskaan vaihdettua ykköselle edestä eli tuo yksi ratas taitaa olla varmasti ihan riittävä :)
Ehkä tuo jopa helpottaa ajamista kun ei tartte renklata vaihteita edestakaisin.
Tässä ilmeisesti on vain tuo yksi ratas edessä?
Kyllä.
Olen vain ajanut massatuotantopyörillä missä on kolme ratasta edessä
Isoisän aikaan tuollainen oli tapana, että pyörässä piti olla välitykset Alppien ylitykseen.
...tuo yksi ratas taitaa olla varmasti ihan riittävä :)
Kyllä.
Ehkä tuo jopa helpottaa ajamista kun ei tartte renklata vaihteita edestakaisin.
Kyllä.
Sellainen juttu vielä, että montako ratasta sulla on nyt takana pakassa? Jos on 7 kappaletta niin tuo setti ei käy vaan sun pitää pysyäkin 7-lehtisessä.
Kyllä.
Sellainen juttu vielä, että montako ratasta sulla on nyt takana pakassa? Jos on 7 kappaletta niin tuo setti ei käy vaan sun pitää pysyäkin 7-lehtisessä.
Tällä hetkellä on 8. Tuo on siis ollut 24 vaihteinen pyörä kun se on ostettu.
Kymppiin asti voi päivittää, jos takakiekko kympille niin 11 ei mene... 1x10 hyvä vaihtoehto, keskiölaakerin vaihto ei välttämätöntä jos ovat kunnossa mutta kunnollisten nelikanttikampien saanti melko vähäistä.
Kymppiin asti voi päivittää, jos takakiekko kympille niin 11 ei mene... ..
Meneepäs, älä valehtele. Shimanolta sopii kaikki 11s maastopakat ja Sramilta NX. Tää on kerrottu sulle ties kuinka monta kertaa.
Kysyjälle vielä sellainen huomio, että jos sulla on nyt käytössä jonkilaiset dorkat yhdistelmäkahvat (jarru- vaihdevipu yhtä puuta) niin tarvitset toki uudet jarrukahvat myös.
Sorry Jack, dementia haittaa kun harrastanut noita maantiepakkoja...
No niin, 1x11 -setti on mainio päivitys sulle. Heivaa se nelikanttikeskiökin mäkeen. Tästä vaikka tälläinen melko täydellinen SLX-paketti (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-m7000-group-11-42-without-disc-brakes-671474) reiluun kahteensataan. Lisäksi tarviit keskiölaakerin (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-hollowtech-ii-bottom-bracket-bb-mt800-449969?currency=1&delivery_country=48) ja itsellesi sopivan eturattaan, 34T (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-11-speed-chainring-sm-crm70-34t-for-fc-m7000-1-532743) vois olla sopiva.
Kun vaihdat nelikantin noihin ulkoisiin laakereihin voi hienostella ja käydä huollossa suoristuttamassa laakerien vastinpinnat parilla kympillä. Tai hiot itse ainakin maalinjämät pois smirgelinauhalla.
En ole alkuperäinen postaaja mutta kysympä silti. Meneekö noihin slx-kampiin jokin muu kuin shimanon ratas kiinni? Aikoinaan mietin samaa settiä hybridiin, mutta totesin, että 34-hampainen eturatas olisi itselle aivan liian pieni.
maalinni
16.03.2019, 19.40
Menee. Varmaan ainakin wolftoothilta ja absolute blackiltä löytyy.
^^ Tuolta (https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-96bcd-asymetric--narrow-wide.htm) löytyy 38T asti kivoissa eri väreissä.
Twinning
17.03.2019, 13.38
Nuo kaikki osat mitä tuossa on, on halvinta shimanoa mitä löytyy. Varmasti huoltamalla pitkäikäisiä mutta yleensä näissä osissa hinta määrittelee laadun ja elin iän.
Ehkä tärkeintä on nyt löytää oikeanlainen kampisarja, takapakka ja ketju jotta tuosta polkemisesta tulee fiksumpaa ja sulavampaa.
Eipä hinta oikeastaan kerro ainakaan elinikää, ja laatu taas on vaikeammin määriteltävissä oleva asia. Esimerkiksi monet retkipyöräilijät edelleen suosivat noita Shimanon 8-lehtiselle takapakalle tarkoitettuja komponentteja, koska ne ovat luotettavia ja edullisia ja saatavuus on ainakin vielä erinomainen. Shimanon 3-rattainen nelikanttikampisarja FC-M361, takapakka CS-HG51 ja ketju CN-HG71 maksavat yhteensä viitisen kymppiä ja toimivat hyvin yhteen.
Vaikea sanoa, mikä nykyisessä setissä aiheuttaa sen, että polkeminen ei ole sulavaa, mutta monien käytössä tosiaan kolmesta eturattaasta yksi on käytännössä turha, ja riippuu rattaiden koosta, onko se pienin vai suurin. Omassa pyörässä 38-hampainen keskiratas toimii valtaosan ajasta, ja jyrkissä ylämäissä vaihtuu sitten pienimmälle 28-hampaiselle. Kuluneet tai likaiset vaijerit ja kuoret voivat heikentää todella paljon vaihtajien toimivuutta, joten ne kannattaa uusia, jolloin saattaa huomata ettei itse vaihtajille tai vivuille tarvitsekaan tehdä mitään muuta kuin mahdollisesti putsata ja säätää kohdalleen.
maalinni
17.03.2019, 20.36
^ Minulle laatu on sitä, että kerran säädettyä systeemiä ei tarvitse säätää ajokauden aikana uudestaan. Yleensä laatuvehkeet pysyy säädöissään ympärivuotisessa käytössä monta vuotta (kunhan se vaijeri on venynyt mittaansa). Tähän on halvimmillaan pystynyt Shimanon deore takavaihtaja ja vipu, sekä Sramin X7 takavaihtaja ja X5 vipu.
Aliviota ja siitä alaspäin on saanut säädellä monta kertaa kesässä, tosin nykyään Aliviota kehutaan jo ihan hyväksi.
Kiitos kaikille vastanneille, oli todella suuri apu ja nyt aikalailla tiedän mitä haluan :) Hyvää kevään jatkoa kaikille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.