Näytä tavallinen näkymä : Renkaat 28mm. versus 25mm.?
Mikä muuttuu jos maantierenkaat vaihtuu 28 millisistä vastaavan merkkisiin 25 millisiin. Lähinnä maantiepaineilla ajellaan, kärsiikö mukavuus paljoakaan ja saavutetaanko nopeutta lisää merkitsevästi?
Rengas tod.näk. Conti GP4000/5000/4Season...
Mukavuus kärsii mutta sekin tosin on subjektiivista. Nopeudessa tuskin huomaa eroa
Mika_koo
20.02.2019, 22.37
Vähän renkaasta riippuen ilmatila pystysuuntaan voi olla yllättävän erilainen ja tätä kautta vaikutus mukavuuteen tai sen vähenemiseen ilmenee jos on ilmetäkseen.
Tottakai 4000/5000 rullaa paremmin mutta yleisajossa itselle merkitsee myös renkaan kestävyys (4Season)....
Aina sama vaikea valinta keväällä kun jotain pakko duunata😆
Samassa pyörässä on ollut nuo molemmat leveydet käytössä ja pieni on ero, kapempi on hiukan kovempi, koska vaatii hiukan kovemman ilmanpaineen. Hiekkateitäkin noilla molemmilla ajettu. Rengasmallit eivät samat kuin kysytyt, kysymyksen asettelun perusteella suositus kallistuu leveämpiin, jos homma on tilausvaiheessa, eihän nuokaan ihan läskit ole.🙂
Isä nitro
21.02.2019, 06.46
Mitä tässä on testejä tullut luettua (valitettavasti en osaa tältä istumalta nimetä yhtään) niin yleensä viesti on ollut tämä: leveämpi on mukavampi ja nopeampi - siis kun puhutaan muutaman millin eroista. Mainitsemani hyödyt korostunevat Suomen huonoilla ja epätasaisilla teillä. Kokonaismassallakin lienee merkitystä. Trendi on siis selkeästi levempää kohti. Sitten ovat vielä päälle itse kunkin mieltymykset.
Tottakai 4000/5000 rullaa paremmin mutta yleisajossa itselle merkitsee myös renkaan kestävyys (4Season)....
Aina sama vaikea valinta keväällä kun jotain pakko duunata
Muutamalta henkilöltä olen kuullut 4seasonin keräävän aikalailla kiviä mutta sitä en tiedä onko se aiheuttanut normaalia enempää puhkeamisia. Itselle tulee käyttöpyörään kesäksi Gatorskinit ja maantiekonkeleihin GP4000.
^Viime kesänä 4Seasonit 28 millisinä alla, mietin vaan jos samat kapeampina ta sitten vaikka 5tonniset...
Ilmeisesti leveydellä ei juurikaan ole väliä nopeudella, jos tie on tasainen. Jos taas tie ei ole niin tasainen, niin leveämpi rengas on parempi.
Tosin kapeammat renkaat voivat tuntua nopeammilta, koska pyörä tärisee enemmän.
Näin ainakin tämän jutun perusteella https://janheine.wordpress.com/2018/01/03/12-myths-in-cycling-1-wider-tires-are-slower/
And since we now have very similar tires in widths from 26 to 54 mm, we could do controlled testing of all these sizes. We found that they all perform the same. Even on very smooth asphalt, you don’t lose anything by going to wider tires (at least up to 54 mm). And on rough roads, wider tires are definitely faster.
Samoin renkaan leveydestä riippumatta, kun syksyllä ajaa ensikertoja pimeällä, vauhtia tuntuu olevan, mutta kun mittarin faktaa katsoo, niin eipä kulje kovempaa kuin valoisassakaan.😊
Itselle olennaisinta itselle nopeus, paino ja kestävyys. Jostain syystä nuo Contin renkaat vakuuttaneet itseäni, sekä maanteillä ja maastossa.
4Season ihan ok mutta ainakin vaihtuu mustiin versioihin ja juuri siksi tuli mieleen tuo leveyden vaihto.
Jos samaa rengasta ajetaan samoilla paineilla kapeampana ja leveämpänä versiona, leveämpi on nopeampi mutta epämukavampi. Jos halutaan, että renkaat ovat yhtä mukavia, pitää leveämpää ajaa matalemmilla paineilla kuin kapeampaa. Jos renkaita ajetaan sellaisilla paineilla, että ne ovat yhtä mukavia, nopeuserot ovat merkityksettömiä. Jos haluaa mahdollisimman mukavaa kyytiä, siihen pääsee leveimmällä renkaalla, koska niitä voi ajaa matalimmilla paineilla ilman riskiä käärmeenpuremista, mutta tämä siis nopeuden kustannuksella.
Jos tubeless, niin leveämpi parempi, koska voi käyttää pienempiä paineita ilman, että rullaavuus kärsii ja pienempien paineiden kanssa blurppaus- ja läpivuotamisriski on pienempi. Jos ajaa sisureilla ei ole juurikaan väliä, kunhan rengas on sen verran korkea, että sitä voi ajaa omaan makuun riittävän alhaisilla paineilla ilman puhkeamisriskiä.
Taulukoituna tuolla: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison
E: olikin näköjään sama jo tuolla GP 5000 -ketjussa.
^ Käytännössä tuosta datasta varmaankin kannattaa muistaa, että todellinen tienpinta on *paljon* möykkyisempi kuin tuo "simulaatio" (The test (https://www.bicyclerollingresistance.com/the-test)) eli kevyesti kuvioitu metallilevy. Eli en luottaisi tuhon sivuun liikoja verrattuna oikeisiin olosuhteisiin.
^Maapallon halkaisija on huomattavasti rumpua, (77cm), suurempi ja kosketusmatka pitempi.;)
^^ Juu ja pelkkää yksittäisen renkaan vierintävastusta mittaavat testit ei huomioi lainkaan sitä, mitä kuskille tapahtuu pyörän päällä silloin, kun alusta on epätasainen. Kun huomioidaan kokonaisuus, niin tarpeeksi epätasaisella alustalla asiat kääntynee niin päin, että mukavampi on aina nopeampi. Siksi joustava etuhaarukkakin vähentää vierintävastusta. Sitä kannattaa pohtia jarrujen kantilta. Levarit vaatii yleensä vannejarruja jäykemmän etuhaarukan. Samasta syystä joustava teräsrunkokin voi sopivalla alustalla tuntua "tehokkaammalta" kuin jäykkä hiilarirunko.
Niin, rulla ei huomio mitä pyörän päällä tehdään. Luttero ja iso rengas on kaamea, kun yrittää vääntää jyrkkää mäkeä putkelta ylös.
Toi menee just niinkuin stenu yllä sanoi. Eli jos rengas ei pohjaa halutulla mukavuudella, niin leveämpää ei ole tarvetta laittaa.
Mutta voi sillä leveällä ajaa kovillakin paineilla, jos kestää pienen lisäpainon. Tuossa on se etu, että voit täräytellä huoletta routareikiinkin. Kapealla renkaalla hajoaa ulkokumi ja kuttaperkkakiekoista lentelee sälöt. Ihan sama onko alla tubeless vai sisuri.
Muutamalta henkilöltä olen kuullut 4seasonin keräävän aikalailla kiviä mutta sitä en tiedä onko se aiheuttanut normaalia enempää puhkeamisia. Itselle tulee käyttöpyörään kesäksi Gatorskinit ja maantiekonkeleihin GP4000.
Ainakin GP4000 imi itsellä märkänä kiviä kuin magneetti rautalastuja. Sepeli aiheutti myös isoja (0.5 - 1.0 cm) viiltoja. Gatorskinilla häviää rullauksessa sen 19W jos oikein muistan edellä mainittua testisivua. Sillä on ollut kuitenkin aika pomminvarma ajaa mm. samoilla nakeilla #Ruska2017 ja #Ruska2018.
Muuten leveyksien suhteen samat ajatuksen kuin muillakin edellä.
Onko kokemusta kenelläkään Contin ultrasport 2 (25mm) päivitystä GP 4000 (28mm)? Ylipäätään saavutanko mitään/mikä on näiden kumien suurin ero?
Uuteen maantiepyörään Merida Scultura 4000 on ultrat esiasennuskumeina ja GP 4000 renkaita saisin XXL kautta kohtuuhintaan. Tietty kolmas kysymys on mahtuuko edes Shimanon 105 vannejarrujen kanssa 28mm renkaat, mittailemaan ei pääse kun pyörä ei ole vielä kotona.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Mika_koo
07.03.2019, 14.11
Onko kokemusta kenelläkään Contin ultrasport 2 (25mm) päivitystä GP 4000 (28mm)? Ylipäätään saavutanko mitään/mikä on näiden kumien suurin ero?
Uuteen maantiepyörään Merida Scultura 4000 on ultrat esiasennuskumeina ja GP 4000 renkaita saisin XXL kautta kohtuuhintaan. Tietty kolmas kysymys on mahtuuko edes Shimanon 105 vannejarrujen kanssa 28mm renkaat, mittailemaan ei pääse kun pyörä ei ole vielä kotona.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Ainakaan ultegran vannejarrujen kanssa ei 28mm kumi mahdu.
Ainakaan ultegran vannejarrujen kanssa ei 28mm kumi mahdu.
Mahtuu.
Eli tuo tosiaan riippuu pyörästä ja siitä, että mihin kohtaan jarrun reikä on porattu.
Mika_koo
07.03.2019, 16.12
Focuksessani ei mahdu. Mihin mahtuu?
Mikä focus sinulla on? Mulla menee cayoon.
Kuinka leveä vanne on käytossä? Esimerkiksi 17c vanteella 25mm kumi toimii todennäkoisesti paremmin kuin 28mm kumi, siis jos puhutaan Contista.
17 on joo sisäleveys. Voi olla että käyn parin noita renkaita kuitenkin ottamassa, ihan testin vuoksi. Saahan ainakin sen arvaamattoman palauttaa jos ei tunnu sopivan
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Coasting
07.03.2019, 20.49
Canyon Speedmax ja Ultegra mahtuu myös 28 mm Gatorskin.
Gp4000 on erityisen iso, 28 mm on oikeasti luokkaa 30 mm, vähän vanteen leveydestä riippuen. Parissa eri pyörässä olen kokeillut, ja hiukan liian tiukka sovitus on takana, eturenkaana toimii paremmin. Tämä 17 mm vanteella. En tiedä mitä OJ tarkoitat huonommalla toimivuudella?
Gp5000 on hiukan pienempi, joten pitänee koittaa jos se sopisi paremmin.
Tuossa kuvat kapeammalla, 13mm sisäleveyden vanteella: renkaat gp4000, edessä 25mm ja takana 28mm koossa
Jarrut Ultegra br-6700, tilaa jarrujen puolesta hyvin, edessä haarukka on se mikä rajoittaa paksumman kumin käytönhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/121d4d482db331cd6c433df95e72aa28.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/4552e3446886f578a991c87b2edcaf2f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190310/f34743b141ab6371bd07bf4e22267e7b.jpg
Lähetetty minun SM-J600FN laitteesta Tapatalkilla
Jep, ja tosiaan directmount jarrut poistavat haarukan tuoman rajoitteen.
Jos samaa rengasta ajetaan samoilla paineilla kapeampana ja leveämpänä versiona, leveämpi on nopeampi mutta epämukavampi. Jos halutaan, että renkaat ovat yhtä mukavia, pitää leveämpää ajaa matalemmilla paineilla kuin kapeampaa. Jos renkaita ajetaan sellaisilla paineilla, että ne ovat yhtä mukavia, nopeuserot ovat merkityksettömiä. Jos haluaa mahdollisimman mukavaa kyytiä, siihen pääsee leveimmällä renkaalla, koska niitä voi ajaa matalimmilla paineilla ilman riskiä käärmeenpuremista, mutta tämä siis nopeuden kustannuksella.
Jos tubeless, niin leveämpi parempi, koska voi käyttää pienempiä paineita ilman, että rullaavuus kärsii ja pienempien paineiden kanssa blurppaus- ja läpivuotamisriski on pienempi. Jos ajaa sisureilla ei ole juurikaan väliä, kunhan rengas on sen verran korkea, että sitä voi ajaa omaan makuun riittävän alhaisilla paineilla ilman puhkeamisriskiä.
Taulukoituna tuolla: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/grand-prix-5000-comparison
E: olikin näköjään sama jo tuolla GP 5000 -ketjussa.
Laitoin tuonne mainitulle sitellekin kysymyksen että mistä tiedetään että eri levyisissä renkaissa sama ”drop” vastaa samaa ”comfort leveliä”.
Niin. Miksi? Voihan se noinnii ollakin mutta onko sille sille jotain tieteellistä perustetta tai peräti mittausta tärinänvaimennuksesta? ”Mukavuus” on myös aika subjektiivinen käsite.
Jami2003
30.03.2019, 20.08
Ainakin Suomen routateillä 28 mm on mun mielestä mukavampi samoilla paineilla kuin 25 mm ihan siitä syystä että rengas mahtuu huonommin kaikenlaisiin uriin ja rupiin.
17 on joo sisäleveys. Voi olla että käyn parin noita renkaita kuitenkin ottamassa, ihan testin vuoksi. Saahan ainakin sen arvaamattoman palauttaa jos ei tunnu sopivan
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Miten kävi? Sattumalta kiinnostaa mitkä kumit mahtuu Scultura 4000 :)
Miten kävi? Sattumalta kiinnostaa mitkä kumit mahtuu Scultura 4000 :)Tällä hetkellä alla on Ultra Sport 28mm jotka ostin edelliseen pyörään. En ole vielä tonne sepeliin lähtenyt GP4000 ettei vaan hyvät renkaat mene pilalle. Mutta oletettavasti koko aika sama, reilusti mahtuu. Renkaan muoto tolla vanteella voi toki järkyttää herkimpiä ammattilaisia mutta mulle kelpaa ja tuntuu hyvin rullaavan :D. Leveämpää en laittaisi, en kyllä ymmärrä miksi joku maantiepeliin muutenkaan enää isompaa kaipaa. Työntömittaa en omista, mutta silmämääräisesti vaikuttaa selkeästi leveämmälle kun muutama eri merkin 25mm jota on varastossa/käytössä olluthttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190421/9d516be73f5dd2018db89ff3bf59a961.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190421/7993b9eaf7f8d01da5aa9bb0beb483c3.jpg
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tällä hetkellä alla on Ultra Sport 28mm...
Kiitos raportoinnista! Tämän pohjalta on helpompi tehdä hankintoja uuteen menopeliin :)
Minäkin päätin hommata 28mm renkaan taakse kuluneen 25mm tilalle. Rengastilaa vain tuntui jäävän hirvittävän vähän. Kyllä se mahtuu paikoilleen ja pyörii juuri koskettamatta takahaarukkaa, mutta olisikohan siinä nyt maksimissaan milli välissä. Uskaltaako tuolla ajaa?
Putkelta ajaessa varmaan ottaa jo kiinni. Kiekko kuitenkin elää jonkun verran.
Saisi olla mieluummin sellaiset vähintään 3 mm.
Kiitos vastauksista. Vaivauduin itsekin ihan ulos kokeilemaan ja liian ahdashan se oli. Harmi, XXL:n asiakaspalvelussa kun meinattiin, että pitäisi mahtua. Toivottavasti edes onnistuu palautus. Sain onneksi renkaan aika hyvin takaisin myyntipakkaukseensa.
Kiitos vastauksista. Vaivauduin itsekin ihan ulos kokeilemaan ja liian ahdashan se oli. Harmi, XXL:n asiakaspalvelussa kun meinattiin, että pitäisi mahtua. Toivottavasti edes onnistuu palautus. Sain onneksi renkaan aika hyvin takaisin myyntipakkaukseensa.
No eihän nyt käytettyjä renkaita saa palauttaa.
Niin no, käytetty/sovitettu. 10m matkalta todettu, että ahdas oli. Jääköön tämä XXL:n päätettäväksi.
Kiiski Vastaranta
21.05.2019, 13.40
Menee ehkä karvan verran ohi ketjun sisällöstä, joten pahoittelut siitä, mutta nyt askarruttaa mieltä. Rajusti.
Laittelin tuossa kumppanin cycloon alkuperäisten nappularenkaiden tilalle 28 mm Conti GP 5000 karvan verran nopeamman ajokokemuksen toivossa. Tai olisin laittanut, mutta eihän ne nyt menneet orkkis sisureilla. Kokeilun vuoksi tuikkasin sinne omat 25 mm maantierenkaassa käytetyt sisurit, joilla nyt ainakin vanteille sai menemään. Kysymys siis kuuluu, että onko käytännössä mitään merkitystä, vaikka 28 mm renkaan sisällä käyttää 18/25(?) sisuria? Vai kannattaako ehdottomasti kaivaa jostain esimerkiksi tuollaiset Contin Race 622-630 x 25-32?
...onko käytännössä mitään merkitystä, vaikka 28 mm renkaan sisällä käyttää 18/25(?) sisuria?
Ei.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onhan ne vähän keveämmät, eli nopeammat [emoji1]
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.