Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Takapakat, jotka "yhtä puuta"



MRe
20.02.2019, 10.19
Alkaa hermo menemään näiden irtolehtisten pakkojen ja alumiinisten vapaarattaan runkojen kanssa. Joka fillarista saa vääntämällä vääntää pakan irti, kun irtolehdet on uponneet siihen voinpehmeään runkoon.

Eikö perkele näitä voi tehdä metallista joka kestää. Tai onko 11-lehtisiä pakkoja, joissa ei ole irtolehtiä? Shimpalla taitaa olla normaalisti 1x4 + 1x3 + 4x1 -konfiguraatio.

paaton
20.02.2019, 10.21
Vapari, jossa on metalli insertti yhdellä kohtaa?

JackOja
20.02.2019, 10.25
Eikö perkele näitä voi tehdä metallista joka kestää...

Onhan niitä. Esim. Hopeen saa teräksisen vapaarattaan. Jossain Mavicin kiekoissa mulla joskus oli myös teräksinen kasettirunko. Ja sitten on niitä, joissa yhden uran reunassa on teräskaistale estämässä rattaiden pureutumista.

Jotkin nettitietäjät ovat joskus kertoneet, ettei pakan lukkorengas ole ollut tarpeeksi tiukalla jos noin käy.


Tai onko 11-lehtisiä pakkoja, joissa ei ole irtolehtiä?.

Sram XX1. Vai olikos se silloin isoisän kymppipakkojen aikaan näin?

Auttaisko XD? Joka kiekkoon XD-vapari ja -pakka?

paaton
20.02.2019, 10.32
Dt swissiin taitaisi myöskin saada teräksesisen vaparin. Kyllähän tuo on ihan oikea ongelma shimanon kanssa. Dt swissin vapari on vielä törkeän kallis.

Ainakin novatecilla on alu vapareita, joissa siis teräs kisko yhdellä kohtaa. Viisas ratkaisu.

JohannesP
20.02.2019, 10.51
Ainoastaan Sramin kärkipään pakat on "yhtä puuta" ja sit nähnyt joitakin aftermarket takapakkoja. Itselläni kun muutenkin käytössä Redin osat ja Dt swissin alumiinivapaaratas niin en ole hetkeäkään miettiny toista takapakkaa. Tarjouksesta/ebay olen noita hankkinut edullisesti, koska listahinta melko kallis.

paaton, se perus Dt swissin vapaaratas maksaa 60€ mikä on melko normihinta muillakin valmistajilla. Jos taas olet katsonut sitä SL versiota niin se on (137€ R2-bike) ja menisin tuolla normaalilla.

F. Kotlerburg
20.02.2019, 10.58
Laittaa XD-pakan niin pääsee ongelmasta.

MRe
20.02.2019, 10.58
Jotkin nettitietäjät ovat joskus kertoneet, ettei pakan lukkorengas ole ollut tarpeeksi tiukalla jos noin käy.
Tämä on paljon mahdollista. Keväällä vedin pakan kyllä momenttiin, mutta eihän sitä joka lenkin jälkeen ole tarkistettu.


Auttaisko XD? Joka kiekkoon XD-vapari ja -pakka?
Miten tuo XD eroaa Shimanosta? Mutta onhan se aika kallista vaihtaa joka kiekkoon XD-vaparitkin (ja pakat myös).

Pitää katsella noita teräsrunkoja. Sähkikseen tulevissa uusissa Crankbrothersin kiekoissa on jo valmiiksi teräsrunko ja juuri sovin Mcarbonin kanssa, että laitetaan tilattuihin i9-napoihin teräsrunko. Sitten olisi vielä Salsan napa ja toinen Crankbrothersin napa, jossa lienee alumiinirunko.

Mutta miksei kaikilla voi olla sitä teräsinserttiä? Ei varmasti lisää painoa yhtään, eikä ole edes pyörivää massaa (käytännössä).

paaton
20.02.2019, 11.04
Normaalisti tuo vaparin hammastus kuitenkin kestää sen minkä laakeritkin, eikä laakereita yleensä vaihdella. Tuon dt swissin sl vaparin tapauksessa laakerit pettää paljon aiemmin.

Maasto puolella ongelma taitaa olla paljon suurempi.

MRe
20.02.2019, 11.40
Maasto puolella ongelma taitaa olla paljon suurempi.
Maastossa mennään... varmaan tosiaan maantiepuolella ongelma ei ole näin suuri.

hece
20.02.2019, 14.27
Minulla myös tuota ongelmaa. Shimanon 11s XT 11-46:ssa on 3+3 alumiinirungolla, mutta 5 irtonaista. Ja nämäkin, ehkä pienintä lukuunottamatta, pureutuvat Hope 4 pron alumiiniseen vapaarattaan runkoon. Lukitusrengas ei kyllä viimeksi irroittaessa ollut erityisen kireällä. Liekö ylimääräinen muovinen spaceri pakan takana syypää. Hopen vapaarataas kun on 11s maantiestandardia eli aavistuksen 10s vapaaratasta leveämpi. Sunracen 11-46:ssa on vain neljä irtonaista ratasta, mutta nämäkin pureutuivat omalla käytöllä.

Garbarukilla on shimanolle 11s 11-46, 11-48 ja 11-50 -pakkoja (https://r2-bike.com/GARBARUK-Kassette-11-fach-11-46-Zaehne-Lockring-farbig_1) jotka yhtä puuta pl. isoin alumiiniratas. Näissäkin on ollut omat ongelmansa, joten vähän epäilyttää maksaa 200e kuluvasta osasta.

MRe
20.02.2019, 14.37
Parillasataa saanee vapaarattaan rungon vaihdettua teräksiseen. Samaa mieltä, että ei järkeä laittaa kahtasataa pakkaan.

JackOja
20.02.2019, 14.44
Parillasataa saanee vapaarattaan rungon vaihdettua teräksiseen....

Parillasataa? Hopen teräsvapari maksaa muutaman kympin (EDIT: seitsemisen kymppiä).

TERU
20.02.2019, 14.44
Terästä pakan pohjalle ja lukinta riittävän kireälle, niin pakka on "yhtä puuta" kun pakan irtolehdet eivät pääse elämään. Ei kuluta vaparia kun ei liikettä rattaiden lehtien kesken.

Irtolehtipakoista ei ole oikein mitään hyötyä, kun yksittäisiä rattaita ei kuitenkaan ole mielekästä uusia. DA sattais olla poikkeus.

MRe
20.02.2019, 14.58
Irtolehtipakoista ei ole oikein mitään hyötyä, kun yksittäisiä rattaita ei kuitenkaan ole mielekästä uusia.
Ei ole hyötyä ei, kuten ei oikeastaan alumiinisesta vaparinrungostakaan, mutta minkäs teet.

MRe
20.02.2019, 14.59
Parillasataa? Hopen teräsvapari maksaa muutaman kympin (EDIT: seitsemisen kymppiä).
Salsaa tässä haeskelen. Näköjään Crankborthersit on valmiiksi teräksisiä. Sähköpyörän Shimano-navan vapaaratas on varmaan "hienon" näköinen kunhan sen joskus puran.

Ja siis pointti oli se, että homma kannattaa ratkaista vapaarattaan rungolla, ei millään hipo-pakalla, joka kuluu kuitenkin. Foxcompissa olisi joku Salsan runko 45 EUR.

hece
20.02.2019, 15.12
Parillasataa saanee vapaarattaan rungon vaihdettua teräksiseen. Samaa mieltä, että ei järkeä laittaa kahtasataa pakkaan.Toki Garbarukit rutkasti Shimanon vastaavia keveämpiä ja teräksinen vapaaratas vielä lisää painoa. Sitä voi kukin pohtia paljonko on valmis ~200g kevennyksestä maksamaan.

VesaP
20.02.2019, 16.24
KCNC pakka:

https://cdn10.bigcommerce.com/s-tqfdy/products/838/images/2974/Kcnc_Cass_Ti_11Spd_Shm_Mtb_Child_11_42__68924.1457 553311.1280.1280.jpg?c=2

https://fairwheelbikes.com/kcnc-titanium-11-speed-shimano-mountain-cassette/

MRe
20.02.2019, 17.08
Joo, melko halpaa. Mutta ei oikeastaan ole mitään syytä, miksei nämä "normaalihintaiset" (<100€) pakatkin voisi olla tehty kunnolla. Varsinkin kun alumiininen vapaaratas on enemmän normi kuin poikkeus.

Toinen mahdollisuus olisi se, että ne prikat siellä välissä olisi hammastettu tyyliin se kiristysrengas. Tällöin yksittäiset rattaat eivät pääsisi liikkumaan suhteessa toisiinsa.

200g painonsäästöstä navassa en ole valmis maksamaan yhtään mitään harrastevehkeessä.

JohannesP
20.02.2019, 17.56
Todennäköisesti tuotantokustannukset sen verran merkittävämmät noissa kiinteissä pakoissa. Siinä yksi merkittävä syy. En ymmärrä mitä niiden prikkojen hammastus vaikuttaisi, mutta aina kun tälläistä alkaa tekemään niin luonnollisesti kustannukset nousevat.

Taitaa vaihtoehdot olla vähissä jos ilman kustannuksia haluat ongelman ratkasta. Joko ostat sen parin sadan takapakan, maksat parisataa vaparin vaihdosta tai sit vain jatkat ajamista ja pyrit minimoimaan vahingot. Tietenkin vaihtoehto hommata kokonaan uudet kiekot ja myydä vanhat pois.

Aikoinaan mekaanikon kanssa puhuttiin takapakkojen momenteista ja kuulemma iso osa harrastajista laittaa lukkorenkaan aivan liian löysälle. Ei ne vaparit tai takapakat mene rikki vaikka ne oikeasti laittaisi siihen oikeaan momenttiin. Sen pohjalta ei välttämättä täysin tuulesta temmattu tuo JackOjan lukkorenkaan kommentti. Ehkä vaaditulla momentilla ja alumiinin valinnalla saattaa olla jotakin yhteyttä toisiinsa, jos välineitä käyttää oikein niin välttämättä materiaaliongelma ei ole ylitsepääsemättömän suuri. Tai jos runttaa sen 1500w niin sit pienillä valinnoilla voi ehkäistä ongelman.

Antti Salonen
20.02.2019, 19.33
Joo, melko halpaa. Mutta ei oikeastaan ole mitään syytä, miksei nämä "normaalihintaiset" (<100€) pakatkin voisi olla tehty kunnolla. Varsinkin kun alumiininen vapaaratas on enemmän normi kuin poikkeus.
Tässä tapauksessa alumiiniset vapaarattaat ovat kuitenkin se, jota ei ole tehty kunnolla. Shimano itse on aina tehnyt vapaarattaiden rungot teräksestä tai titaanista. Campan/Fulcrumin Shimano-yhteensopivat vapaarattaat ovat uskoakseni niinikään terästä, vaikka se nyt vähän enemmän painaakin. Urat olisivat korkeammat tai niitä olisi enemmän jos tuossa paikassa olisi ajateltu käytettävän pehmeämpää alumiinia.

Vertailun vuoksi Campan vapaarattaat on alunperinkin mitoiltaan suunniteltu valmistettavaksi alumiinista, eli urat ovat selvästi syvempiä ja pintapaine siksi pienempi. Toinen esimerkki on Shimanon uudet Micro Spline -vapaarattaat, joissa uria on selvästi enemmän.

Moska
20.02.2019, 19.59
Yksi vaihtoehto on upottaa vapariin vahvike tai pari.

MRe
20.02.2019, 21.25
Aikoinaan mekaanikon kanssa puhuttiin takapakkojen momenteista ja kuulemma iso osa harrastajista laittaa lukkorenkaan aivan liian löysälle. Ei ne vaparit tai takapakat mene rikki vaikka ne oikeasti laittaisi siihen oikeaan momenttiin.
Kyllä mä ne yleensä olen vetänyt ihan momenttiavaimella siihen 40 Nm, mitä niissä lukkomuttereissa lukee. Mutta tosiaan en tiedä josko löystyy ajaessa. Nyt laitoin ruuvilukitetta.

Ratkaisen ongelman omalta kohdaltani siirtymällä teräksisiin vapaarattaan runkoihin. Yhdet kiekot on työn alla ja sain niihin vielä vaihdatettua vapaarattaan rungon. Salsan napaan pitää Foxcompista tilata uusi runko hintaan 45 EUR. Ja Crankbrotherseissa näyttää olevankin teräksiset rungot jo valmiiksi.

MRe
20.02.2019, 21.26
Tässä tapauksessa alumiiniset vapaarattaat ovat kuitenkin se, jota ei ole tehty kunnolla.
Tämä on kyllä totta. Pienellä muutoksella niistä saisi ihan kestävät, vaikka olisivatkin pääosin alumiinia. Mutta nostaahan se kustannuksia. Kaipa tuo ei sitten maailman mitassa ole ongelma.

MRe
21.02.2019, 10.21
Joo, kyllähän tämä näyttää siltä, että tarkoituksenmukaisinta on vaihtaa vapaarataan rungot teräksisiin sitä mukaa kun alumiiniset hajoaa alta. Alunperin tämä pohdinta lähti varmaan siitä, että muistelen 9-pakkojen aikaa: silloin taisi XT-pakka olla "yhtä puuta" ja LX joko irtolehdillä tai ainakin niin, että spider ei ollut erillinen runko, vaan lehdet oli niitattu yhteen.

Mitään 200-400 EUR pakkoja en kyllä ala hankkimaan, eivät ole hintansa väärti mulle. Mieluummin tosiaan vahvistan tuota vapaaratasta.

TERU
21.02.2019, 11.18
Simpan pakat vaihtelee miten niitattu pakka on, hintavammat useimmiten ihan melkein kokonaan hiluina. BBB pakat toisinaan yhteen niitatut. Niittaus ei ole niin tiukka etteikö sitä kuitenkin tarttis kiristää kunnolla ja tuo tarvittaessa pakan pohjalle pantava terässovitin on hyvä, jos vaan se sopii tilan puolesta, ja etenkin jos on pelättävissä ettei pakka muutoin tule hyvin tiukkaan.

F. Kotlerburg
21.02.2019, 15.46
Simpan pakat vaihtelee miten niitattu pakka on, hintavammat useimmiten ihan melkein kokonaan hiluina.
No ei.

TERU
21.02.2019, 18.18
No ei, kaksi Ultegra pakkaa nyt, ysi ja kymppi, molemmissa muistaakseni keskellä taisi olla kolme ratasta paketissa, mutta joku ollut ihan hiluinakin. Vaihtelua on. Pitääpä katsoa, kun hyllyssä on yksi korkkaamaton mainittua laatua ysipakka, kevällä tuo tulee käyttöön.

F. Kotlerburg
21.02.2019, 20.03
Tässä kuitenkin on koko ajan keskusteltu maastopakoista.

TERU
22.02.2019, 06.12
Hups, oman täysjäykän suoratankoisen hybridintyyppisen pakkakin on viimeaikoina ollut manntiepakan tyyppinen, johtuu tasangoista ympärillä, joten vähän maastopakat olleet sivuosassa. Tuttuja nekin ja onhan niissä irtolehtiäkin vaikka niitattu osa onkin useamman lehden paksuinen. Ei taida liioin saada tuollaista normaalihintaista pakkaa, joka olis "yhtä puuta", tai että enintään pienin olisi irtonainen.

Ps. Vieläkin pakan kiristämisestä vapaarattaaseen, vapaarattaan väljä laakerointi hämää, kun tunnustelee pakan tiukkaa asettumista, rattaiden tulee kiinnittyä lukintarenkaalla tiukasti yhteen, pakan pohjalle täytettä, jos ei muutoin kiristy tarpeeksi.

juhazz
27.02.2019, 14.36
Tässä kuitenkin on koko ajan keskusteltu maastopakoista.

Shimanon 11spd SLX-pakassa oli 3 isointa ratasta yhtä puuta, loput rattaat irtona, hammastetut muovispacerit mukana.

F. Kotlerburg
27.02.2019, 14.50
Shimanon 11spd SLX-pakassa oli 3 isointa ratasta yhtä puuta, loput rattaat irtona, hammastetut muovispacerit mukana.
Niin se onkin Shimanon halvin 11spd maastopakka.

AnttiL
01.03.2019, 19.31
Mulla odottaa yksi DT Swissin vapari purkua slx hiluista :rolleyes:
Miten voi olla pureutunut kiinni, niin nätisti ajelen...
Yksikään ratas ei lähtenyt ilman työkalua irti.

MRe
01.03.2019, 21.12
Samaa kyllä ihmettelen itsekin. Se 40Nm taitaa olla alakanttiin. Suosittelen teräksisiä runkoja, DT Swissiinkin saa noita käsittääkseni suhteellisen edullisesti.

maalinni
01.03.2019, 22.09
Todennäköisesti tuotantokustannukset sen verran merkittävämmät noissa kiinteissä pakoissa.



Tuo se syy varmaan on. Toimisikohan jonkinlainen lukitustanko, joka työnnettäisiin irtolehtien läpi. Se lukitsisi lehdet toisiinsa.

paaton
01.03.2019, 22.18
Tuo se syy varmaan on. Toimisikohan jonkinlainen lukitustanko, joka työnnettäisiin irtolehtien läpi. Se lukitsisi lehdet toisiinsa.

Tuolla lukitustangolla on nimikin. Niitti :) Noinhan saadaan edes jollain tapaa järkevän hintaiseksi lehtien yhidstäminen toisiinsa. Mutta ei tuollainen lehtien läpi menevä irotonainen lukitus toimi.
Se teräs insertti vaparissa on helpoin ja takuulla toimiva.

Ne oikeasti kalliit pakat taidetaan koneistaa yhdestä möykystä. Tulee takuulla hintaa.

F. Kotlerburg
01.03.2019, 22.23
Minusta tuollainen yhteen niitattu pakka, jossa rattaat tulee yksitellen kuitenkin vaparia vasten, puree pahiten vapariin kiinni. Yhtenäinen spider tai useampi ainoa järkevä, mutta ilmeisesti kallis ratkaisu.

XT 11spd pakkoja käytän. 6 isointa lehteä on kahdessa kolmen rattaan spiderissä. Noille kai sitä vääntöä eniten tulee. Eivät ole pahemmin purreet vapariin kiinni.

paaton
01.03.2019, 22.23
Pikaisella googlausella noitahan saa ihan järki hintaan maastofillareihinkin.

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-11-speed-cassette-10-44t/rp-prod161750

JackOja
01.03.2019, 23.55
Pikaisella googlausella noitahan saa ihan järki hintaan maastofillareihinkin.

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/hope-11-speed-cassette-10-44t/rp-prod161750Wheels with a Hope HUB539 freehub only

kervelo
02.03.2019, 10.53
Taitaa tuo rattaiden pureutuminen riippua aika lailla vapaarattaan tyypistä. Kaikkien vuosien aikana ei minulla ole yksikään pakka pureutunut kiinni Campagnolon vapariin.

maalinni
02.03.2019, 12.37
Tuolla lukitustangolla on nimikin. Niitti :) Noinhan saadaan edes jollain tapaa järkevän hintaiseksi lehtien yhidstäminen toisiinsa. Mutta ei tuollainen lehtien läpi menevä irotonainen lukitus toimi.
Se teräs insertti vaparissa on helpoin ja takuulla toimiva.

Ne oikeasti kalliit pakat taidetaan koneistaa yhdestä möykystä. Tulee takuulla hintaa.

No prkl. Minä jo näin euron kuvat silmissäni :D

MRe
02.03.2019, 18.55
Noille kai sitä vääntöä eniten tulee. Eivät ole pahemmin purreet vapariin kiinni.
Olen nyt tänä talvena avannut kaksi takapakkaa ja molemmissa oli vapaarattaan rungossa kunnon jäljet niin, että pakkaa oli vaikea saada irti. Toisen kilometrejä ja ikää en tiedä, mutta toinen oli mun läskistä, asennettu viime huhtikuussa ja ajettu ehkä 1000 km, todennäköisesti alle. Ja jokaisen irtorattaan kohdalla jälki.

Olisiko se niin, että sieltä vapaarattaasta puuttuu joku prikka, jolla se lukitusruuvi purisi kunnolla kiinni?

MRe
02.03.2019, 19.00
TSe teräs insertti vaparissa on helpoin ja takuulla toimiva.
Veikkaan, että nostaisi valmistuskustannuksia aika paljon. Nythän tuo runko ajetaan yhdestä alumiinipalasta (putkesta?) CNC-koneistamalla. Teräs-insertti vaatisi, että ajetaan sille insertille erillinen ura, johon se sitten erikseen (liimalla?) asennettaisiin. Tuo ura myös heikentäisi koko rungon kestävyyttä, varsinkin jos se voima kohdistuisi siihen inserttiin enemmän kuin rungon muihin harjanteisiin.

Tietysti asennetaanhan siihen runkoon ne vapaarattaan osatkin, että voihan se olla että kustannus olisi merkityksetön.

Ihmettelen vain, ettei tätä koeta noin suuremmin ongelmaksi.

MRe
02.03.2019, 19.04
Taitaa tuo rattaiden pureutuminen riippua aika lailla vapaarattaan tyypistä. Kaikkien vuosien aikana ei minulla ole yksikään pakka pureutunut kiinni Campagnolon vapariin.
Vai johtuuko se siitä, että maastovehkeissä vapaarattaaseen kohdistuu suuremmat rasitukset? Mullakin on fätissä edessä 28T ja takana sitten 11-46T.

Ei mullakaan cyclon vapaarattaan rungossa ollut mitään jälkiä. En tosin muista mitä materiaalia ne oli. Toiset kiekot oli Shimanon jotkut ja toiset Mavicin Aksiumit.

paaton
02.03.2019, 19.06
Fiksut ei aja fatbikeilla. Ei tuo maantiellä ole mikään ongelma.

Siihen fättäriin tulee ihan törkeän iso vääntö vaparille normaaliin pyörään verrattuna.

MRe
02.03.2019, 20.20
Fiksut ei aja fatbikeilla.
No, ilmanko mut on jo muuallakin tuomittu idiootiksi. Ja nyt varmaan tupla-idiootti, kun on kaksi fättiä.

Smooth
02.03.2019, 21.48
Mondraker sähköpyörä, n. 220km kohdalla oli 3pienintä ratasta tehny todella isot jäljet vapariin ja rattaiden irroitus vaati melkein ulosvetäjää. Vaparin runko jotain terästä.

MRe
02.03.2019, 21.58
Mulla on nyt sähkiksessä 800 km mittarissa. Odottelen pienellä pelolla miltä vapaarattaan runko näyttää. Tai sitten vaan suosiolla jättää avaamatta, kun tulee kuitenkin uudet kiekot ja nykyiset jää talvikiekoiksi.

F. Kotlerburg
02.03.2019, 23.21
Siihen fättäriin tulee ihan törkeän iso vääntö vaparille normaaliin pyörään verrattuna.
Tämähän on totta. Normaalit kynsivaparitkaan ei kestä fatbikessä, vaikka muissa pyörissä vastaavassa rakenteessa ei ole mitään ongelmaa. Muissa maastopyörissä sulakkeena toimii renkaan pito ennen vaparin antautumista.

paaton
02.03.2019, 23.33
Tämähän on totta. Normaalit kynsivaparitkaan ei kestä fatbikessä, vaikka muissa pyörissä vastaavassa rakenteessa ei ole mitään ongelmaa. Muissa maastopyörissä sulakkeena toimii renkaan pito ennen vaparin antautumista.

Ehkä vähän joo, mutta kyllä se pieni välitys ja iso rengas vaikuttaa. Fatbikeissahan on välitys vielä luokkaa pienempi mitä normi maastureissa, eli heikollakin jalalla saa hirveän väännön takarenkaalle.

Tuo "mun sähkö fattarissa ei kestä alumiini vapari" on jo aika koomista :) On siinä tosiaan aika turha syyttää shimanon vapaaratasta. Vaihtaa vaan kiltisti sellaiseen joka kestää noita vääntöjä.

F. Kotlerburg
02.03.2019, 23.34
Ei mulla ainakaan ole välityksissä eroa. Fatilla voi vaan moneen ylämäkeen runtata huoletta pienellä välityksellä koko voimalla. Kapiakumilla pitää miettiä vähän pitoakin.

paaton
02.03.2019, 23.41
Tämä hopen vapari, johon tosiaan passaa tuo alumiinista koneistettu ratas, taitaa olla suunnitteltu juurikin fattareita varten.

https://www.bike24.com/p2149952.html

Ei mopossakaan kestä polkupyörän voimansiirto. Miksi ihmeessä (sähkö)fatbikessa kestäisi maantiepyörän vastaava?

paaton
02.03.2019, 23.47
Ei mulla ainakaan ole välityksissä eroa. Fatilla voi vaan moneen ylämäkeen runtata huoletta pienellä välityksellä koko voimalla. Kapiakumilla pitää miettiä vähän pitoakin.

Mulla on jäykkäperässä 32 edessä ja 30 takana. Saa runtata huoletta eikä vaparit lipsu.

Talvella kaveri sai tosiaan pienillä välityksillä ja ispeillä kynnellisen vaparin antautumaan aika äkkiä. Tuossa varmaan sama juttu mikä fattarin normaali ajossa. Eli tosi pieni vauhti ja lyhyt välitys. Upottava ja pitävä pohja. => Vääntö sinne vaparin suuntaan on kova.

F. Kotlerburg
03.03.2019, 00.02
Fatissa 28 edessä ja 11-42 pakka takana. Täpärissä vastaavasti 30 ja 11-46. Molemmissa tosin nykyään on ratchet vaparit, jotka kyllä kestää, mutta tuo täpäri sutii samalla voimankäytöllä paljon aikaisemmin. Oli tuossa fatissa yhdessä kohtaa Bontragerin navoilla olevat kiekot kynsivaparilla eikä sitä pauketta jaksanut kovin kauaa kuunnella. Täpärillä pitää ajaa aika monta paikkaa ns. rauhallisesti tasaisesti pyörittämällä kun fatilla voi vaan runtata voimalla menemään.

MRe
03.03.2019, 10.53
Ei mopossakaan kestä polkupyörän voimansiirto. Miksi ihmeessä (sähkö)fatbikessa kestäisi maantiepyörän vastaava?
Tuskin sähköfäteissä mitään Ultegroja on... Mulla on sähkärissä (plussakoko) Shimanon Deore-navat, varsinaisia sähkärispesifisiä napoja Shimanolla ei (vielä) taida olla. Keväällä on tarkoitus rakentaa tuo sähkäri uudelleen Di2-vaihtajalle ja tilalle tulee Crankbrothersin Lithium-kiekot. Ne on sitten sähkäreille tarkoitettu. Aika näyttää miten ne kestää.

Varsinaisia sähkäri-spesifisiä osia Shimanolla on vain ketju. Edes pakkaa ei ole e-bike -mallista. Toisaalta iso osa näsitä e-bike -labelin alla myytävistä kamoista on ihan rahastusta. Ymmärrän kyllä voimansiirron osat, mutta en muita. Jarrut joissain tapauksissa (Maguralla on MT5:sta versio, jossa on mikrokytkin jolla jarruttaessa voi katkaista sähkömoottorista vedon. Lienee tarkoitettu sähkömopoihin, ei polkupyöriin).

Mutta se sähkäreistä. Mielenkiinnolla odotan miten i9:n uusi Hydra tulee kestämään tosielämässä vaikkapa fätin alla. Siinähän kerrallaan kytkeytyy vain yksi kynsi, mutta markkinointiosaston mielestä apuun tulee kaksi kynttä lisää, kun voimaa aletaan välittämään yhtään enemmän. Itse en välttämättä olisi ostamassa tuollaisia ihan ensimmäisenä. Nyt fättiin on tulossa i9:n Torchit kuitukehien kaveriksi. Teräksisellä vaparin rungolla (piti tilata erikseen USAsta).

Ja siis nämä uudet Hydrat:
https://www.pinkbike.com/news/review-industry-nines-690-point-engagement-hydra-hubs.html

---
Sen verran vielä sähkäreistä: kun vaihdoin nastat alle, niin takarenkaan sisällä oli aika paljon mustaa kumipölyä. Rengas oli liikkunut suhteessa vanteeseen ja/tai sisuriin. Eli aikamoiset väännöt siellä kyllä on.

paaton
03.03.2019, 11.15
Päheet kiekot. Kyllä tuollainen kynsisysteemi herättää paljon enemmän luottamusta. Kytkentäpintaa on tosi paljon enemmän, mitä normaalissa kolme tai nelikyntisessä ja tosiaan jokaiselle on vielä oma jousi.

Edit: Sen verran otan takaisin, että itse hampaat ovat kyllä todella matalat. Onko nuo tarkoitettu fättäri käyttöön?

Oulunjulli
03.03.2019, 11.39
....Nyt fättiin on tulossa i9:n Torchit kuitukehien kaveriksi. Teräksisellä vaparin rungolla (piti tilata erikseen USAsta).


Ostin muuten uuteen läskiin Bike24:stä Torchin 156€ (!!!), oli 190mm holkeilla niin ne holkit piti mallia 197mm ostaa, mutta sattuipa kerrankin hyvin. Viime vkl kasasin elämäni eka kiekot kun hyödynsin vanhoja Nextie/Mcarbon kehiä, jännittävä kokemus kaikkiaan.
On tuo ainakin näin alkuun aika hurmaava tuon ääni ja miten se tarraa kiinni verrattuna edellisiin Salsan napoihin. Eteen tuli Hope vaikka olen ymmärtänyt ettei laakerit ihan parasta aina ole ollut, vaan kun Swississä mua ärsyttävä centerlock ja Novatec I9 kaverina tuntui pöljältä samoin kuin maksaa huntti lisää siitä että saa samaa paria eteenkin.

ps. Koko harjoituksen tarkoitus oli vaihtaa runko, edellisessä 142mm/170qr ja nyt siis 197/150mm.

MRe
03.03.2019, 14.19
^Nythän noita Torcheja kannattaa väijyä, kun on poistuva malli. i9 on kuitenkin luvannut, että varaosia riittää tulevaisuudessakin.

MRe
03.03.2019, 14.20
Muistanko väärin, mutta oliko DT Swissillä joskus se "ratchet" keraamista materiaalia? Nythän se on kai metallia, ainakin noissa fatbike-hubeissa.

MRe
03.03.2019, 14.22
Edit: Sen verran otan takaisin, että itse hampaat ovat kyllä todella matalat. Onko nuo tarkoitettu fättäri käyttöön?
Ei taida Hydraa olla vielä fättiversiona. Eli enpä olisi sellaisia voinut näköjään valitakaan, vaikka olisin halunnut.