Näytä tavallinen näkymä : GZR Raw/Black Raw
Onko näytön valolle jokin oma asetus että palaako kokoajan vai tunnistaako sensorilla ? Mulla syttyy aina käynnistyksen yhteydessä eikä sammuta sitä vaikka olisi valoisaa. Moottorin vaihdon jälkeen tehnyt noin.
Onnistuisikohan vielä palauttaa pyörä vedoten kuluttajansuojaan kun ostosta mennyt 5kk josta huollossa ollut 3vkoa ? Kerran tosiaan jo moottori vaihdettu ja taas kuuluu jotain ihme narinaa.
Ei kyllä hirveänä houkuttele omistaa semmosta pyörää josta pitää 450km välein korjata moottoria.
Olisiko tuossa käyttöohjeessa kohdassa 5. Ajotietokoneenkäyttö-Valoherkkyys-Taustavalontaso, apua. https://cdn-a.verkkokauppa.com/files/5c1cd/fbc7f/d2f01/bea5b/c14b.pdf
Räikkönen
10.11.2021, 02.16
Tänään taas ehti tehdä testiä Black Rawille. Avustus kyykkäsi myös minun pyörässäni kun olin ehtinyt ajaa noin 5 kilometriä varauspalkin vaihduttua 2 pykälään. Ilmeisesti jännite laski liian alas. Taitaa tuo varausmittari olla hieman ylioptimistinen.
Akun latausta pari tuntia niin taas pelasi avustus hyvin. Ehkä tuo korjautuu kun akku saavuttaa täyden kapasiteetin
muutamien latauskertojen jälkeen.
Muuten pyörä toimii hyvin ja avustustasokin tuntuu ihan riittävältä omiin ajoihin vaikka ei tuon Yamahan tehoihin ylläkään.
Annetaan pyörälle vielä mahdollisuus. Testi jatkuu...
Onko mitään selkoa tullu tähän avustuksen kyykkäämiseen tuossa vaiheessa kun mittari näyttää 2 pykälää varausta?
Sama "ominaisuus" löytyy täältäkin ja on todella ärsyttävä. Tuossa vaiheessa kun akun omassa varausnäytössä on kuitenkin vielä 2 vihreää + 1 punainen valo. Täydellä akullahan näitä valoja on akun näytössä 3 vihreää ja 1 punainen joten tämän mukaan varausta pitäisi olla vielä hyvin jäljellä.
^Ajattelin että mittaan jännitteen akusta siinä vaiheessa kun avustus loppuu mutta jäi tekemättä kun palautin pyörän pois.
Akku kylläkin tuntui riittävän aika hyvin mutta joo, kiusallinen vikahan tuo oli.
Tuo akku ominaisuus ei ollut ainoa syy pyörän palautukseen vaan pyöräni moottori alkoi kerran kotiin palatessani vinkumaan poljettaessa niin voimakkaasti että huomasin ihmisten kääntyvän katsomaan. Olen miettinyt jälkeenpäin että hankasiko kampi niin voimakkaasti moottorin akselitiivisteeseen että se kuumui ja rupesi vinkumaan. No mene ja tiedä.
Samanlainen vinkuminen oli esitelty tuolla Facebookin sähköpyörä ryhmässä.
Seuraavana aamuna vika oli poissa mutta pesin pyörän ja palautin.
Minullapa ei ollut mitään uutta mutta voisiko joku vanhempien vuosimallien omistaja kertoa miten ne pyörät toimivat.
Onko samaa vikaa kuin näissä 2021 malleissa.
123456789
24.11.2021, 22.40
Hei, itselläni on tuo 2019 vuosimallin Black Raw ja siinä on moottori toiminut moitteettomasti ja avustus on mielestäni tehokas. Ajoin pyörällä 3000+ kilometriä ja kahdesti käytin huollossa, ja nyt seisonut tyhjän panttina enimmäkseen puolitoista vuotta vaikka toimii kyllä ihan hyvin. Pitkän matkan polkeminen ottaa vähän liikaa takapuoleen mielestäni. Voi olla että minulla kävi ostaessa hyvä tuuri ja sain hyvin toimivan pyörän. Kammethan siitä löystyi yhdessä vaiheessa aika pian oston jälkeen, mutta korjasivat sen erikoistyökalulla huollossa. Leppoisasti jos ajelee 2 tai 3 avustustasolla niin kesällä voi ajella hyvinkin 60 km. Suurimmalla eli 5 avustustasolla koko ajan polkien menee 40-42 km. 2-3 avustustaso vastaa normaalipyörällä ajoa.
En tiedä onko uusissa malleissa huonontunut jokin asia. Kaikkihan lienee mahdollista varsinkin kun Kiinasta puhutaan.
123456789
24.11.2021, 22.44
Jatkoa edelliseen:
Pyärä on siis tämä tuote:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/11541/jthbm/GZR-Black-Raw-26-2019-sahkofatbike-19
Ja kesällä käytän melkein sileitä renkaita, joihin laitan painetta ~2 baria.
markkamarkka
20.01.2022, 13.33
https://www.bike24.com/p2140016.html
Sopiikohan nämä vanteet gzr 2020 vm pyörään?
^Ei sovi. Noi on läpiakselilla kiinnitettävät, akselit 12x197 mm ja 15x150 mm. Pyörässä on tehty QR 150 ja QR 190 kiekkoja tai napoja varten.
markkamarkka
20.01.2022, 20.33
jos on QR, niin ei voi käyttää läpiakselia?
jos on QR, niin ei voi käyttää läpiakselia?
On jotain 3 in one napoja joissa voi qr 9mm päätykupit irrottamalla käyttää läpiakselia, mutta tuossa pyörässä sellaista tuskin on.
Ja vähän on heikkoa koittaa saada 15mm läpiakseli 9mm pikalinkulle tehdystä reijästä läpi.
markkamarkka
20.01.2022, 21.20
On jotain 3 in one napoja joissa voi qr 9mm päätykupit irrottamalla käyttää läpiakselia, mutta tuossa pyörässä sellaista tuskin on.
Ja vähän on heikkoa koittaa saada 15mm läpiakseli 9mm pikalinkulle tehdystä reijästä läpi.
No tämä.. Ajattelin, jos tuohon 12mm akseliin saisi pikalinkun, mutta ei se taida niin toimia.. Jostain pitäisi löytää black rawiin takavannetta ja alkaa ideat loppumaan..
No tämä.. Ajattelin, jos tuohon 12mm akseliin saisi pikalinkun, mutta ei se taida niin toimia.. Jostain pitäisi löytää black rawiin takavannetta ja alkaa ideat loppumaan..
Osaatko pinnata itse kiekon ? Tällöin voit ostaa sopivan navan, vanteen ja kasata siitä kiekon itse :)
Onhan noita sovituspalikoita, että läpiakselinavasta saa QR-version - linkin tyylisiä
(https://www.chainreactioncycles.com/dt-swiss-conversion-kit-12mm-to-qr-rear/rp-prod23858)https://www.chainreactioncycles.com/dt-swiss-conversion-kit-12mm-to-qr-rear/rp-prod23858
Mutta tuollaiset ei taida yo. vanteissa toimia.
Esim tuossa vanteessa molemmat vaihtoehdot adaptereita vaihtamalla: https://www.modernbike.com/quality-wheels-rear-wheel-fat-disc-26-190mm-qr-and-197mm-x-12mm-convertible-shimano-32h-formula---surly-other-brother-darryl-black
markkamarkka
21.01.2022, 22.55
Onko kukaan muuten irroittanut vapaaratasta? Vapaarattaan irroittamiseen tarvitaan avainta, jossa on kaksi "hahloa" Onkohan tuo joku perusmalli, että esim. tämä sopisi https://www.bikester.fi/park-tool-fr-2c-zk-suntour--vapaaratasavain-2-nastaa-14994_32055.html
markkamarkka
21.01.2022, 22.56
Osaatko pinnata itse kiekon ? Tällöin voit ostaa sopivan navan, vanteen ja kasata siitä kiekon itse :)
Tämä on ehkä jo liian työlästä alkaa opettelemaan. Pitänee turvautua ammattilaisen puoleen, kun aika on.. :D
markkamarkka
28.01.2022, 22.00
Niin onko kenelläkään tietoa, kuinka vapaaratas lähtee irti navasta?
^Olisikohan tästä videosta apua.
https://www.youtube.com/watch?v=3jXUV-xVgYA
markkamarkka
29.01.2022, 19.54
^Olisikohan tästä videosta apua.
https://www.youtube.com/watch?v=3jXUV-xVgYA
Eipä oikeastaan, kun katsoo tätä vapaaratasta mikää menee tähän malliin: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/5103/njsvj/Quando-KT-SL8R-vapaaratas
Niin ei tuossa ole vapaarattaan sisällä mitään kantaa...
Tuo ei ole Shimanon vapaaratas vaikka simpan pakat siihen käy.
Olisiko tuossa https://www.youtube.com/watch?v=UcCe88GCqRM
(https://www.youtube.com/watch?v=UcCe88GCqRM)
fill-are
10.03.2022, 14.33
Kysymyksiä tietäjille
Itselläni on aikomuksena kesäksi hankkia pari vuotta käytetty tms. GZR Black Raw. Ei niin, että nyt mitenkään varsinaisesti juuri sellaisen haluaisin (oikeasti haluaisin esim. täysjousitetun plussakokorenkaisen maasturin…), mutta kovasti vaikuttaa siltä, että nyt kun sähköfillarimarkkinat näyttävät olevan ihan sekaisin ja käytettyjenkin hinnat pilvissä, jotenkin vaan hankinta tuntuu budjetäärisistä syistä kallistuvan jousittamattoman GZR läskin suuntaan. Olen pitkään ja hartaasti tutkaillut tämän foorumin juttuja ja saanut paljon tietoa. Kiitokset niille, jotka sitä täällä viitsivät ja haluavat jakaa. Pari asiaa on jäänyt päällimmäisinä näistä jutuista mieleen ja haluaisin näistä kysyä asiaan paremmin vihkiytyneiltä. Lähinnä kyse käytetyn GZR Black Raw:n hankintaan liittyvistä asioista, joita hankintaa tehdessä olisi hyvä huomioida.
Bafangin moottori. Saatan olla ennakkoluuloinen, mutta silti, kiinalainen se nyt kuitenkin on. Itsellä on hyviä kokemuksia Boschin moottorista, ja jotenkin tuntuisi turvallisemmalta, jos tulevan pyörän moottorina olisi esim. Bosch tai Shimano. Haluaisiko joku mahdollisesti hälventää Bafang-epäluulojani?
Eri vuosimallien erot: onko joku tietty vuosi, jolloin on tehty joku oleellinen päivitys, jonka jälkeiset vuosimallit ovat ”parempia” kuin aiemmat?
Miten nuo takuut esim. moottoreiden osalta kattavat? Kannattaako esim. yrittää ostaa sellainen käytetty, jossa moottoritakuuta olisi vielä vähän jäljellä?
Aika monessa foorumin jutussa olen törmännyt ongelmiin, jotka liittyvät siihen, että jossain vaiheessa pyörän elinkaarta avustus alkaa tökkimään, kun akun varaustila putoaa näyttämään kahta palkkia tms. Onko todellinen ongelma ja miten ihmeessä tuollaisen mahdollisen oireen pystyy havaitsemaan mahdollisen ostotapahtuman ja lyhyen koeajon aikana?
Mitä ja miten muut akun kuntoon liittyvät tsekkaukset olisi mahdollista ja hyvä tehdä koeajon yhteydessä?
Muut mahdolliset tarkastukset potentiaalisen pommin oston välttämiseksi?
Huh, tuli pitkä lista. Kaikesta mahdollisesta lisätiedosta olisin kuitenkin kiitollinen.
Hyvää kesäajokauden odotusta!
KorpraaliVappu
03.04.2022, 12.44
Hommasin syksyllä Black Raw:n. Nyt pitäis hommata siihen sopiva tavarateline. Ajatus et tulee saatua tavaraa kiinni, kun mökille ajaa. Olisiko suosituksia linkkejä. Tavarateline pitäis olla hankittu toukokuuhun mennessä.
fill-are
23.08.2022, 11.21
Miten / millä luetaan Black Raw:sta vikakoodit? Kiinnostaisi, kun on pikku hiljaa kesän aikana alkanut enenevässä määrin avustus tipahtelemaan pois päältä tai ei mene päälle liikkeelle lähdettäessä. Myös silloin, kun akun varaus on lähes täynnä.
Travelkicking
24.08.2022, 08.41
Tuossa ketjussa on jotain vinkkiä https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59630-GZR-Raw-Black-Raw
Moottori on ilmeisesti M400 https://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?t=93000
^Ajattelin että mittaan jännitteen akusta siinä vaiheessa kun avustus loppuu mutta jäi tekemättä kun palautin pyörän pois.
Akku kylläkin tuntui riittävän aika hyvin mutta joo, kiusallinen vikahan tuo oli.
Tuo akku ominaisuus ei ollut ainoa syy pyörän palautukseen vaan pyöräni moottori alkoi kerran kotiin palatessani vinkumaan poljettaessa niin voimakkaasti että huomasin ihmisten kääntyvän katsomaan. Olen miettinyt jälkeenpäin että hankasiko kampi niin voimakkaasti moottorin akselitiivisteeseen että se kuumui ja rupesi vinkumaan. No mene ja tiedä.
Samanlainen vinkuminen oli esitelty tuolla Facebookin sähköpyörä ryhmässä.
Seuraavana aamuna vika oli poissa mutta pesin pyörän ja palautin.
Minullapa ei ollut mitään uutta mutta voisiko joku vanhempien vuosimallien omistaja kertoa miten ne pyörät toimivat.
Onko samaa vikaa kuin näissä 2021 malleissa.
Hankin pyöräni 2/2020. Malli taitaa olla 2020, maksoi verkkokaupassa 1990 €.
Mittarissa on nyt reilu 6400 km. Suurin osa ajosta on maastoajoa lapissa Enontekiöllä. Vaellusreittejä ja latupohjilla ajoa (täällä luvallista ajaa latupohjilla)
Pyörä on toiminut moitteettomasti. Kerran metsässä ajaessani, paksu oksanpätkä pyörähti ketjujen väliin. Ketjut katkesivat ja takavaihtajan alumiininen "sulake" meni rikki. Tilasin verkkokaupasta "sulakkeen", maksoi noin 20 €. Jatkoin alkuperäiset ketjut ja ne ovat käytössä edelleen. Nyt olen ajatellut tilata uudet takarattaat, vaikka vaihteet toimivat vielä moitteitta.
Akun kapasiteetti on uudesta hieman laskenut. Uutena täydellä avustuksella ajoi noin 60 km, nykyään pääsee täydellä avustuksella noin 40 km.
Hankin virosta vara-akuksi vastaavan akun, oli siellä 150 € halvempi, kuin verkkokaupassa. Liikkeen nimeä en nyt muista, minulla oli apuna virolainen kaveri.
Avustus on toiminut hyvin. Käytän aina täyttä avustusta, paitsi jos akku alkaa loppumaan.
Elämäni paras hankinta. Ikää 68 vuotta ja polvessa tekonivel.
Börje Mellberg
02.11.2022, 08.10
"Entä mistä olette tilannut etuvalo/takavalo joka kytketään akkuun/moottoriin ja saa ohjattua pyörän omalla ohjaimella?"
Tämä kiinnostaa myös minua, mutta en löytänyt vastausta. GZR Black Raw 2020.
Onkos kenelläkään tähän vinkkiä, olisi itselläkin etuvalo hakusessa mutta ainakaan verkkokaupassa ei ole enää adapterijohtoa myynnissä, ilmeisesti moottorissa on lähdöt kuitenkin etu- ja takavalolle?
fill-are
06.03.2023, 16.10
Olisi aika viedä pari vuotta sitten käytettynä hankittu GZR Black Raw ekan kerran ihan oikeaan huoltoon. Myös Bafangia pitäis vähän roplata tai ainakin tsekata. Ehdotuksia, mihin pääkaupunkiseudulla kannattaisi viedä huoltoon?
Bläckrawi
06.04.2023, 17.37
Onko täällä kukaan onnistunut poistamaan tästä uusimmasta black raw mallista rajoitusta tai virittämään tätä?
Börje Mellberg
17.04.2023, 10.24
Olisi aika viedä pari vuotta sitten käytettynä hankittu GZR Black Raw ekan kerran ihan oikeaan huoltoon. Myös Bafangia pitäis vähän roplata tai ainakin tsekata. Ehdotuksia, mihin pääkaupunkiseudulla kannattaisi viedä huoltoon?
Fillarivelholla käytin omaa pyörääni huollossa ja hyvää palvelua sai.
Onkos kenelläkään tähän vinkkiä, olisi itselläkin etuvalo hakusessa mutta ainakaan verkkokaupassa ei ole enää adapterijohtoa myynnissä, ilmeisesti moottorissa on lähdöt kuitenkin etu- ja takavalolle?
Light5:n Yamahalle tarkoitetut johdot näyttäisi toimivan.
https://www.verkkokauppa.com/fi/brand/light5
Uusi malli tulossa Black Rawista https://www.verkkokauppa.com/fi/product/776701/GZR-Black-Raw-3-0-26-sahkofatbike-19
lisäksi myös Mastodon optio https://www.verkkokauppa.com/fi/product/897802/GZR-Black-Raw-3-0-sahkofatbike-19-Manitou-Mastodon-joustohaa
Mietin vain sitä että ovat hinnaltaan suunnilleen samanhintaisia kuin Helkama Fe 10 ja Tunturi eMax se.
No asiakas päättää. Akku on Black Rawissa suurempi ja myös rungon sisällä. Vääntöä 95 Nm.
Vielä sama Mastodon optio tuohon vanhaan malliin mutta sopiiko tuo Mastodon tuohon kun on QR-napa.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/897814/GZR-Black-Raw-26-sahkofatbike-19-Manitou-Mastodon-Pro-jousto
Tai oli ainakin siinä pyörässä joka itsellä oli vähän aikaa kunnes palautin kun satuin saamaan sen "vajaatehoisen"
yksilön. Muuten kyllä pidin pyörästä.
Näistä on ollut aiemminkin kysymyksiä, mutta onko jollakin tiedossa nykyään ostettavissa olevaa valo- ja tarakkaratkaisua pyörään GZR Raw (2019)?
^ Olisiko joku noista?
https://bikepacking.com/gear/rear-racks-for-fat-bikes/
Onko yleinen "ominaisuus" Bafang M400 moottorissa, että jos pyörä seisoo pakkasessa (akku lämpimässä), niin avustus ei toimi kunnolla? Kotoa lämpimästä lähtiessä pyörä toimii niinku pitää.
japajapa
15.12.2023, 22.36
Näistä on ollut aiemminkin kysymyksiä, mutta onko jollakin tiedossa nykyään ostettavissa olevaa valo- ja tarakkaratkaisua pyörään GZR Raw (2019)?
Minkä hommasit?
Siis tarakan?
Makkispekkis
15.02.2024, 13.44
Onko yleinen "ominaisuus" Bafang M400 moottorissa, että jos pyörä seisoo pakkasessa (akku lämpimässä), niin avustus ei toimi kunnolla? Kotoa lämpimästä lähtiessä pyörä toimii niinku pitää.
En tiedä yleisyydestä, mutta rouvan Bafang on alkanut pätkiä mystisesti avustusta. Lämpimästä tallista lähtiessä toimii jokusen kilometrin hyvin, mutta sitten alkaa pudotella avustusta pois hyvin epäsäännöllisesti.
123456789
08.05.2024, 23.06
Onko täällä kukaan onnistunut poistamaan tästä uusimmasta black raw mallista rajoitusta tai virittämään tätä?
Eggriderilla saa rajoituksen poistettua.
123456789
08.05.2024, 23.11
Onko kukaan kokeillut mahtuuko 5" (5 tuuman) renkaat Black Rawiin? Katsoin että runkokaarien puolesta mahtuisi, mutta epäilen että ketju voi suurimmalla rattaalla ollessaan osua renkaaseen...
Toisaalta 4,8" = 121.92mm ja 5" = 127mm, eli 5 tuuman rengas on vain 5mm leveämpi. 2,5mm molemmin puolin. Hyötyäkään en kyllä näe. Tuskin on 5mm leveydestä kiinni uppoaako esim. lumihankeen vai ei.
Tuossa 4.8" nimelliskoossa voi heittoa olla senttejä leveydessä.
123456789
09.05.2024, 17.47
Tuossa 4.8" nimelliskoossa voi heittoa olla senttejä leveydessä.
Ketjun reunasta takavanteen keskilinjaan, pienimmän vaihteen ollessa käytössä on 60mm (+/-2mm), eli 120mm on maksimi rengaskoko, ettei osu ketjuun pienimmällä vaihteella. 120mm on 4.72". Alkuperäiset renkaathan on 4.8" ja ne mahtuvat taakse osumatta ketjuun.
Käytännössä on kyllä aivan sama onko 4,8" vai 5" renkaat. Olisi kuitenkin uusia 26x5" renkaita hyvällä nappulakuviolla myynnissä 100€/kpl, niin harkitsin niiden ostamista... 26x4" renkaita saa jopa alle 50€ uutena.
123456789
11.05.2024, 14.01
Selvisi että ko. 5" renkaat josta mainitsin ovat todellisuudessa vain 1,4mm leveämmät kuin surlyn 4.8" renkaat:
https://fat-bike.com/2018/09/product-spotlight-terrene-johnny-5-26x5-0-tires/
Tuossa vähän mittauksia
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1rShdXDdIg3eCO3ZrQbC0je0OW3eKGvbVIeop4TtGXvA/edit?usp=drivesdk
Tuli ostettua tuo uusi malli https://www.verkkokauppa.com/fi/product/776701/GZR-Black-Raw-3-0-sahkofatbike-19
Aikaisemmin minulla oli Haibike Yamahan moottorilla ja ennen tätä uutta Radon Bosch Performance Line CX Smart 4gen. Täytyy sanoa, että tuo Bafang on paras moottori noin ajolleen tähän mennessä. Kestävyydestä en osaa vielä sanoa, mutta näytti ebay olevan täynnä sopivaa palikkaa. Uskomattoman vääntävä moottori, Boschikin tuntui vähän henegettömältä tuohon verrattuna. Läpiakselit ja siististi vedetyt vaijerit/kaapelit niin olen valintaani oikein tyytyväinen. Minä ajan sähköllä vain työ/kauppareissut ja lenkit luomulla, joten bonusta vielä seisontajalan kiinnikkeistä takahaarukassa.
Kuvassa vähän köppäsen näköinen ja teippaukset vähän Trekin ysäriä, mutta livenä ihan hyvän näköinen pyörä. Nuo teippaukset on lakan päällä, joten lähtee helposti veke.
harrastelija
06.06.2024, 19.20
Nonii kaupat tällaisesta pari vuotta vanhasta bafang 400 tekniikalla melkein valmiit. Tuo Bafang 400 tekniikka tuttua ja hyväksi todettua . Eka ongelma että riittääköhän akku tollaiset 35 km ajella asfaltilla? Pumppu mukaan että saa painetta renkaisiin. Ja sanokaa vielä oma mielipide . Lähinnä vaimon käyttöön tulossa ja itselle talvella tarkoitus käydä tällä pilkillä esim kelkan jälkiä pitkin
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.