Näytä tavallinen näkymä : SRAM X01-liipasimet, asennus
Miten %#¤£$ nuo SRAMin liipasimet on tarkoitus asentaa. Mielellään niin että niitä voisi käyttääkin. Projektipyörässä tuli tuollaiset mukana (X01-liipasimet ja takavaihtaja). Kun nyt pitäisi kai olla parasta mitä rahalla saa, niin ajattelin mennä niillä, vaikka muuten Shimano-guy olenkin. Mutta siis... miten ne on tarkoitus asentaa, että niitä voisi käyttää? Se kai on niiden tarkoitus?
Shimanon liipasimet istuvat mulla aika helposti siten, että peukulla voi käyttää molempia (tai vaihtoehtoisesti sitten etusormella pudottaa pienemmälle rattaalle). Mutta SRAMissa en tahdo saada noita käänneltyä niin. että se pidempi liipasin olisi mukavasti ja peukku ylettäisi vielä sille lyhyemmälle. Jota sitäkin painetaan jotenkin eri tavalla kuin sitä pitkää (toista vaakasuunnassa, toista enämpi alhaalta ylös).
Onks tää vaan EVO vai mikä kikka tässä on? Jarrut on Shimano XT, mutta mielestäni jarru istuu ihan hyvin vaikka liipasimet onkin omalla korvakkeella.
jame1967
16.02.2019, 15.25
Ainakin omassa xo 10:ssä pidemmän vivun asentoa voi säätää , siinä taitaa olla ruuvin päällä joku peitelevy muistaakseni.
Juu, voi kyllä säätää, mutta silti en saanut hyvään asentoon. Onko joku muu sekakäyttäjä, joka voisi kertoa, että pitääkö SRAMin liipasimet asesntaa jotenkin radikaalisti eri asentooin kuin Shimpat.
maalinni
16.02.2019, 16.55
Eipä ole mitään ongelmia ikinä ollut kummankaan merkin kanssa. Enempi tykkään Sramista, kun ne on jämäkemmät ja vaihdon tuntee. Onkohan sinulla jotenkin erityisen lyhyt peukku?
^Sama juttu, XTR:n vivut aika nopeasti vaihtui SRAMiin...
Onkohan sinulla jotenkin erityisen lyhyt peukku?
Ei kyllä pitäisi olla, mutta mistäs näitä tietää. Täytyy nyt vielä laittaa satula paikalleen ja säätää noita ajoasennossa, josko ne sitten löytäisivät paikkansa.
Vivuthan ei taida olla keskenään vaihtokelpoiset, eikö noissa ole eri välitys shimpan ja sramin välillä (eri määrä vaijerin liikettä vaaditaan vaihtajan liikkumiseen).
maalinni
17.02.2019, 12.39
Joo ei taida olla vaihtokelpoisia. Jonkinlaisia vedonmuuntimia on markkinoilla, jos sellaisia haluaa kokeilla.
Kare_Eskola
17.02.2019, 14.26
Itsekin olen Shimano/Sram-sekakäyttäjä. Oma XX1-liipasin haki pitkään paikkaansa, mutta kun luin sen v*tun manuaalin ja löysin sen vivun säädön (joka on helppo), mieleinen asento löytyi. Kannattaa toki siirrellä jarrukahvan puolelta toiselle ja kokeilla matchmakerilla ja ilman ja asetella myös pannan yhteen tai toiseen ruuvikoloon.
Joo, pitää vaan kokeilla. Jos ei sitten mitenkään lähde istumaan, niin myyntiin ja XT:tä tilalle.
Mulla on yhdessä pyörässä samassa pannassa XT:n jarru ja liipasin niin on kyllä toimivin. Muuten ei oikein löydy optimia mutta toisaalta en nyt ole pitänyt isona ongelmana.
Kokeileminen mukavaa joka tapauksessa, itsellä aikoinaan XTR:n setti vaihtui SRAM x7/9:iin juuri samoista syistä enkä hetkeäkään ole katunut ja XO1 toimii kyllä itsellä mieleisesti.
Ite meinasin uutuuttaan lyhentää muutaman millin tuota pitempää vipua, kun en löytäny hyvää asentoa. Jäi kuitenkin tekemättä. Viime syksynä maastouduin tonttiin ja vivun käyttö saa peukalon kipuilemaan ja turpoamaan edelleen, ja talvella vipu ei niin herkästi edes toimi. Grip Shift varmaan auttaisi että saisi peukalon kuntoutettua.
Örrrr... user error... tänään aloin sitten ajan ja ajatuksen kanssa tutkimaan tuota liipasinsetuppia... ensin vääntelin ja kääntelin sitä joka suuntaan, eikä oikein mikään toiminut. Kunnes katsoin, että ei se SRAM osaa tehdä liipasinta eikä edes sitä pantaa, kun ovat nimenkin printanneet väärin päin...
No, kun käänsi pannan oikein päin, alkoi lyyti ja muutkin rouvat kirjoittamaan. Kyllä kai tästä vielä toimiva tulee, vaikka hieman oudolta tuo edelleen tuntuu vs. shimano. Mutta nyt sitä voi sentään käyttää.
maalinni
24.03.2019, 22.35
😂
Kuva siitä ekasta asennuksesta olisi hauska nähdä
No en kyl viittiny ottaa siinä kohtaa... :D
SRAMin ja Simpan "eroihin" törmäsin konkreettisesti hankkiessani läskin, jossa SRAMin NX-varustus. Ensimmäinen SRAM minulla. Ihan heti huomasin, että "aha tässä ei pudotetakaan pienemmälle rattaalle etusormella vaan sillä "samalla peukulla". En tiedä mistä syystä, mutta Shimpoilla varustetuilla pyörilläni ei ikinä edes ole tullut mieleen, että tuo pienemmälle rattaalle vaihto toimisi *myös* peukulla, eli toiseen suuntaan kuin etusormella. Kun aikani ajelin / totuttelin tuohon SRAMiin, niin meni sitten sen verran selkäytimeen tuo peukulla vaihto, jotta tein niin automaagisesti myös Shimpalla. Hetki meni kun mietin "mitä tapahtui?", "toimiiko tää Shimpassakin?". Tunsinko itseni ehkä hetken tyhmäksi. :rolleyes: About 25tkm on noilla virvelitehtaan tuotteilla ajeltu ilman, että tuota oivalsin...
^ei se Shimano vielä montaa vuotta ole noin toiminutkaan.
^^Vaihtelin onnellisen tietämättömänä Shimanoilla etusormella pienemmälle rattaalle vuodesta -92 syksyyn 2018, kunnes ostin sähköpyörän. Siinä on vasemmalla kädellä Di2-käyttökytkimet sen avustustason muuttamiseen ja niitä molempia vipuja käytetään peukalolla. Siinä sitten se peukulla käyttäminen alkoi hiipimään selkäytimeen, kunnes yht'äkkiä tajusin, että käytin myös vaihteita vain peukulla... kyllä ihminen tunsi itsensä tyhmäksi. Piti sitten himassa kokeilla vielä toisesta pyörästä, että näinkö se toimii. Näin se toimii...
Tosin mulla on vielä jokus -99 tjsp kasattu Kona HeiHei XTR-osilla. En ole sitä kokeillut, mutta ilmeisesti se vaatii sitten etusormea.
Mutta noin yleisesti peukkuhomma on kyllä peukun arvoinen. Nyt voi pitää sormet stongalla niin kuin ne kuuluu: peukulla vaihteet, etusormella jarru ja muut kolme sitten vastaa siitä että ruho menee sinne mihin pyöräkin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.