Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörä alle 1000€



sampo12
15.02.2019, 11.43
Saako alle tonnilla kelpo maantiepyörää?
Haussa peruslaadukas ja ongelmaton maantiepyörä kesän lenkeille, pari kertaa viikossa tarkoitus ajella muutaman tunnin lenkki asfaltilla. Jäykkäperä on sitten muihin ajoihin. Viime kesänä alla oli Merida ride 90 clariksen osilla, joka periaatteessa riittäisi omaan käyttöön, mutta aika paljon oli varsinkin voimansiirron kanssa säätämistä. Harrastamiseen kun on aikaa alle 10 tuntia viikossa, haluaisin sen ajan käyttää pyörän päällä.
Arvostan vähäistä huollon tarvetta ja sillä ajatuksella osasarja saisi olla 105-tasoa. Levyjarrut olis tietty kivat, mutta tässä hintaluokassa lienee liikaa vaadittu.

Koko homma sai alkunsa tosta Cycle Center ketjusta (joo tiedän ehkä ei kannattaisi tuolta ostaa), kävin kyseisen puljun sivuilla ja tämä herätti huomion https://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-scultura-4000/. Hinta vaikutti todella edulliselta hiilikuiturunkoisesta 105 osien pyörästä, verrokkina esim canyon on 400€ kalliimpi.

Alumiinirungolla saisi hintaa vielä puristettua alemmaksi https://www.pyorasuomi.fi/epages/Pyorasuomi.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017103037/Products/3167, mutta ehkä se kuitu sen parinsadan väärti on. Itsellä ei ikinä ole kuitua ollut ajossa.

En siis ole Merida-fani mitenkään, nämä vain osui silmään. Ulkomailta hankkiminen myös ok.
Varsinainen kysymys siis on, kannattaako alle tonnin pyörän osto vai ajanko vielä vanhalla ja vuoden päästä satsaan 1500-2000€?

Kiitos etukäteen vastaajille, toivottavasti saadaan tähän ketjuun useita ehdokkaita esimerkiksi ensimmäistä maantiepyörää hankkiville!
Yksi vastaava topic löytyi, mutta siinä ei keskustelua 4 vuoteen niin rohkenin lähteä uudella avaamaan keskustelua

Vivve
15.02.2019, 11.57
Kyllä tonnilla saa perushyvän pyörän harrastajalle. Joskus olen kuullut sanottavankin, että tuossa se raja menee minkä hintainen kannattaa hankkia. Moni on myös sitä mieltä, ettei tonnilla saa tarpeeksi laadukasta hiilikuitupyörää. En sitten tiedä pitääkö paikaansa tuon meridan osalta. Shimanon 105 sarja on oikein hyvä osasarja vaikka kyseisissä pyörissä taitaakin olla vanhempi malli kyseessä.

Esa S
15.02.2019, 12.22
Tonnilla saa varsin hyvän käytetyn pyörän. Itse olen ostanut lähes kaikki pyöräni vähän käytettyinä, tonnilla tai kahdella, ja ajanut niillä sitten vuosikausia.

Vivve
15.02.2019, 13.23
Käytettyjen markkinoilla tosiaan saa jo aika hyviäkin pyöriä ja saattaapa saada niitä levyjarrullisiakin (hydrauliset siis). Toki niiden mukaan mennään mitä sattuu olemaan tarjolla ja hyvien pyörien odottelun aikana saattaa mennä hyvätkin tarjoukset ohitse uusien pyörien suhteen.

kuovipolku
15.02.2019, 13.25
Akkurat Esa S:n kommenttiin. Käytettyyn pyörään tyytymällä saa yleensä itselleen kunnollisen ja hyvin palvelevan pyörän edullisemmin kuin uutta ja ajamatonta huipputarjouksessa olevaa metsästämällä ja kyttäämällä, kenties lukuunottamatta ivan poikkeuksellisia tapauksia joissa jostain nurkkiin jääneestä fillarista halutaan päästä lopultakin eroon. Amerikkalaiset eivät puhukaan käytetyistä vaan käytetty termi on "pre-owned" mikä minustakin on paitsi hjauska myös oikeanlainen.

Sitä paitsi yllättävän harvoin tulee petetyksi tai harhaanjohdetuksi käytettyä fillaria ostaessaan, kunhan malttaa olla tarttumatta "liian halpaan" tai "kiireellä myytävään" pyörään. Maantiepyörän (ja miksei cyclocrosserinkin) tyypillinen myyjä on rehellinen harrastaja, jota voi syyttää tai moittia korkeintaan siitä että kuvittelee rakkaan pyöränsä markkinahinnan pikkaisen korkeammaksi kuin mitä se onkaan.

sampo12
15.02.2019, 14.20
Käytettyjä tulee silloin tällöin katseltua, mutta tuntuu että vähän käytetyissä hinnat on samaa luokkaa uusien tarjouksessa olevien kanssa. Taas vähän enemmän käytetyissä kun alkaa kuluvia osia vaihtamaan menee hommaan äkkiä satanen ja aikaa mun taidoilla tunteja jolloin ostohinnassa pitäisi säästää reilusti. Täällä Itä-Suomessa on myös vähän pienemmät markkinat. Tässä oikeastaan syitä miksen ensisijaisesti katso käytettyä. Toki maantiekamppeet pysyy maastureita paremmassa kunnossa, niitä en oikeastaan edes harkitse käytetttyinä kun en kovin etevä huoltomies ole.

Vivve osaatko sanoa mistä johtuu tuo lausahdus "Tonnilla ei saa riittävän laadukasta kuitupyörää"? Tingitäänkö rungossa painosta, ominaisuuksista, kestävyydestä? Sadat grammat ei haittaa, mutta ostaako halpaa kuitua turhaan, eli saako siitä ne kuidun hyödyt? Taka-ajatuksena olisi tonnilla saada semmoinen pohja mitä vaikka tavittaessa joskus päivittää esim kiekoilla

Vivve
15.02.2019, 14.26
Enemmän kyse lienee juuri noista ominaisuuksista eli halvalla hiilikuidulla ei ole juurikaan etua laadukkaaseen alumiiniin. Itselläni ei ole tästä kokemusta.

Edit: Mutta en usko Meridan tekevän kauheen laadutonta hiilarirunkoa.

JaniM
15.02.2019, 15.57
Saako alle tonnilla kelpo maantiepyörää?
Haussa peruslaadukas ja ongelmaton maantiepyörä kesän lenkeille, pari kertaa viikossa tarkoitus ajella muutaman tunnin lenkki asfaltilla. Jäykkäperä on sitten muihin ajoihin. Viime kesänä alla oli Merida ride 90 clariksen osilla, joka periaatteessa riittäisi omaan käyttöön, mutta aika paljon oli varsinkin voimansiirron kanssa säätämistä. Harrastamiseen kun on aikaa alle 10 tuntia viikossa, haluaisin sen ajan käyttää pyörän päällä.
Arvostan vähäistä huollon tarvetta ja sillä ajatuksella osasarja saisi olla 105-tasoa. Levyjarrut olis tietty kivat, mutta tässä hintaluokassa lienee liikaa vaadittu.

Koko homma sai alkunsa tosta Cycle Center ketjusta (joo tiedän ehkä ei kannattaisi tuolta ostaa), kävin kyseisen puljun sivuilla ja tämä herätti huomion https://www.cyclecenter.fi/tuote/merida-scultura-4000/. Hinta vaikutti todella edulliselta hiilikuiturunkoisesta 105 osien pyörästä, verrokkina esim canyon on 400€ kalliimpi.

Alumiinirungolla saisi hintaa vielä puristettua alemmaksi https://www.pyorasuomi.fi/epages/Pyorasuomi.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017103037/Products/3167, mutta ehkä se kuitu sen parinsadan väärti on. Itsellä ei ikinä ole kuitua ollut ajossa.

En siis ole Merida-fani mitenkään, nämä vain osui silmään. Ulkomailta hankkiminen myös ok.
Varsinainen kysymys siis on, kannattaako alle tonnin pyörän osto vai ajanko vielä vanhalla ja vuoden päästä satsaan 1500-2000€?

Kiitos etukäteen vastaajille, toivottavasti saadaan tähän ketjuun useita ehdokkaita esimerkiksi ensimmäistä maantiepyörää hankkiville!
Yksi vastaava topic löytyi, mutta siinä ei keskustelua 4 vuoteen niin rohkenin lähteä uudella avaamaan keskustelua

Jos tuon Sculturan geometria vain sopii niin en miettisi sekuntiakaan. Testin mukaan hyvä runko. Ei tonnilla saa hyvää käytettyä, ja tuohon Sculturaankin kannattaa vaihtaa vanteet ehkä parempiin, samoin ehkä jarrut jos matkustaa Alpeille.

Testiä https://www.bikeradar.com/road/gear/category/bikes/road/product/merida-scultura-4000-50427/

paaton
15.02.2019, 18.18
No ilman muuta tuo merida ostoon ja äkkiä. Oikea koko vaan ja loppu stemmillä.

sampo12
15.02.2019, 19.49
En geosta ymmärrä taulukoita tutkimalla juuri mitään, mutta yritin kuitenkin. Verrattuna vanhaan Ride 90 Meridaan (kokoa 52cm molemmissa vertasin) Reach olisi uudessa isompi 9mm, mutta Stack pienempi 15mm samoin Head tube 20mm. Seat tube anglen ollessa sama olis uusi siis olisi hieman pidempi ja matalampi (oikein vai väärin?). Mataluus ei ole ongelma, ajan vanhalla mielummin alaotteelta. Stemmiä sen sijaan olen kääntänyt jotta olisin saanut asennosta lyhyemmän. Perusotteella ajaessa on vähän joutunut kurottamaan. Tottuuko maantiepyörän ajoasentoon maasturin jälkeen vasta ku useampia tonneja on mittarissa vai olisiko heti syytä miettiä ajoasennon lyhentämistä? Stemmillä on tietty helppo lyhentää
Tähän toki auttaa kun vastaavat myymälästä, pyysin sieltä suositusta

Vivve
15.02.2019, 19.57
Joskus muistelen katselleeni tuota Ride90 geometriaa niin se on lähempänä retkipyörää kuin maantiepyörää. Scultura voi siten äkkiseltään tuntua matalalta mutta jos olet jo aikaisemminkin ajanut lähes pelkästään alaotteella niin en uskoisi sen olevan ongelma.

paaton
15.02.2019, 20.21
Tuo nelitonninen scultura on myöskin korkeahkolla emäputkella, eli totut varmasti asentoon nopeasti. Sivuillakin puhutaan rennommasta geosta. Omaan cayoon verrattuna sama reach ja 20mm korkeampi stack.

kuovipolku
15.02.2019, 21.30
Oikeastaan voisin myöntää että tuossa Merida Sculturassa saattaa olla kysymys juuri sellaisesta aivan poikkeuksellisesta tapauksesta, jota varten sentään ymmärsin jättää pienen varauksen. 2016 taisi jo kaikissa pyörissä olla uudet 105:t, 2x11?

STN
16.02.2019, 01.47
Jostain luin että tonni on hintahaarukka ensimäiseksi harrastuspyöräksi. Oli miten oli kyllä tonnilla saa jo uuden maantiepyörän laadukkailla osilla (Shimano 105/Campagnolo/SRAM) hiilikuituisella etuhaarukalla. Tarjouksessa voi saada paremman tai halvemmalla, mut nyt alkaa jo kesä painaa päälle joten taitaa maantiepyörän tarjoukset olla vasta syksyllä seuraavan kerran. Jos englanti sujuu, niin YouTubessa on videoita, esim. Global Cycling Networkilla on joku video jossa kerrotaan että mihin kannattaa pyörässä kiinnittää huomiota jos käytettyä on ostamassa. Ja ei kait tuossa Meridassakaan mitään vikaa ole.

Vivve
16.02.2019, 07.39
Melkein jo harmittaa, että hankin vähän aika sitten tuon oman Rosen :D

Malamuutti
16.02.2019, 09.05
Melkein jo harmittaa, että hankin vähän aika sitten tuon oman Rosen :D

Joo, kyllähän tuosta sellainen "tahtoopäivittää tahtoo!"-fiilis tulee. Pihiys sentään jarruttelee ja sitten pitäisi tosiaan hankkiutua eroon nykyisestä, ihan hyvin toimivasta maantiepyörästä.

sampo12
16.02.2019, 17.26
Heittäkääs kokosuositusta, pituutta 178 ja inseam huikeat 82, kädetkin lyhyet. Yritin varmistaa vanhan kokoa, mutta tarra on näköjään irronnut, ni varmasti en uskalla sanoa että oli se 52 mitä aiemmin sanoin.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Vivve
16.02.2019, 17.34
52 tai 54.

paaton
16.02.2019, 17.56
178/84 mitoilla minä ottaisin 52 koon, koska 54 stack on minulle liian korkea.

Sinulla on inseamin perusteella pidempi yläkroppa ja aiempi pyörä korkeampi, niin valkkaisin 54:n. Stemmiä vähän lyhyemmäksi alkuun. 110-120mm on varmaankin passeli totuttelun jälkeen.

sampo12
16.02.2019, 19.41
Onko jollain vakiostemmin mitasta tietoa? Ei Meridan sivuilla ollut

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

Moska
16.02.2019, 20.00
Heittäkääs kokosuositusta, pituutta 178 ja inseam huikeat 82, kädetkin lyhyet. Yritin varmistaa vanhan kokoa, mutta tarra on näköjään irronnut, ni varmasti en uskalla sanoa että oli se 52 mitä aiemmin sanoin.

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta TapatalkillaMinä oon 178/82 ja pyörä on Merida Scultura 904 CF 54cm eli m/l. Stemmi on 100mm ja sarvien reach varmaan 85mm. Tolpassa hyvin vähän setbackia. Spacereita ei ole yhtään.
Vakio stemmi oli 110mm ja alkuun käytin 90mm stemmiä, mutta vakio sarvilla tuo 110 oli hyvä alun totuttelun jälkeen.
Varmasti tuo pienempikin toimisi hyvin, mutta ei ole ollut tarvetta vaihtaa koon takia pyörää. Eikä siinä ole kyllä ollut mitään muutakaan moittimista. Noin 20 000 nyt takana ja lisää tulee kun kevät kehittyy. Siihen asti se on kiinni trainerissa.

nure
17.02.2019, 10.07
Stemmin pituus määrittyy myös pitkälti kuskin tottumuksista ja millaista ajoasentoa hakee.

TERU
17.02.2019, 10.28
Rungon mitoitus osuu sopivimmin oikeaan kun tehtaan stemmi miinuskulmassa jokseenkin pohjassa istuu kuskilleen viimeistään totutteluajan jälkeen. Tämä tietenkin silloin kun kuskin mitoitus on jotakuinkin ns. keskinormaali. Stemmin panevat tehtaalla rungon koon mukaan sopivan pituiseksi. Pientä hienosäätöä tietenkin vielä sietää parhaimman ajettavuuden säilyttämiseksi. Maantiepyöriä kasataan muutaman sentin välein eri koikoisiin runkoihin, ja kun Tietää sijoittuvansa kahden koon väliin, on jo melko turvallisella alueella. Oman vartalon mitoitus sitten ratkaisee kumalta puolelta on parasta valita, eikä se ole oikeastaan koskaan helppoa, pohtimista riittää, mutta mukavin, motivoivin vaihe ennen lopullista valintaa...

sampo12
30.03.2019, 10.27
Pyörä on kotitunut jo vähän aikaa sitten. Koko oli 54 mihin päädyin, kiitos avusta. Koeajo oli varsin pikainen kauppakeskuksen käytävällä, mutta asento tuntui heti niin luonnolliselle, etten oikein muuta varmaan olisi pidemmälläkään saanut irti. Onneksi 54 tuli fiilis "ei ainakaan pienempi", sillä sovitusta poiketen muita vaihtoehtoja ei oltu minulle säästetty. Renkaiksi sovittelen 28 mm GP 4000 kun tilaa näyttäisi niille olevan. Kirjottelen tänne vielä ekojen lenkkien jälkeen kokemuksia, tarkotus ajella muutama satanen kesän aikana niin pyörän mukavuus pääse testiin

sampo12
15.02.2020, 14.18
Jatkan omaan ketjuuni, apua tarvitsisin taas kiitos :). Sana on vapaa

Noniin yksi kesä meridalla ajettu. Koko saattoi sittenkin olla hieman iso. Ongelmana on matalalle jäävä satula (lyhyet jalat, satulaputken tärinävaimennus jäänee heikoksi koska tolppaa näkyy ns yhden nyrkin verran) ja tästä aiheutuva korkeahko ohjaamo (droppia ei juuri ole, pyörä osissa tällä hetkellä niin en pääse mittaamaan). Laittamalla stemmin pohjaan, ongelmaksi muodostuu marginaalinen ohjaamon pidentyminen kun jo valmiiksi ollaan aika äärirajoilla. Homma toimii tunnin tai pari hyvin, mutta sen jälkeen alan viihtyä enenmän alaotteella (lyhyempi ja matalampi asento) tai kädet muuten vain lähempänä. Väkisinkin tuli mieleen, sopisiko "vanhempi" eli kisaisempi geometria itselle paremmin? Hommaa paikatakseni ostin jyrkästi laskevan stemmin, jonka alle jättäisi kaikki spacerit. Tämä tyylipoliisin kauhu varmaan voisi auttaa, en vain ehtinyt enää syksyllä kunnon lenkille testaamaan.

Tästä johtuen houkuttaisi XXL tarjous Felt https://www.xxl.fi/felt-fr4-ultegra-18-unisex-maantiepyora-musta/p/1147565_1_style
En löytänyt tämän vuosimallin geota, joten vertailin tuohon uuteen malliin
2018 malli toki, mutta täysi Ultegra ja tubeless kiekot parannuksena meridaan jossa saman vuoden 105. Oikeastaan alumiininen satulatolppa olisi ainoa vaihtokohde (tai voisi sitäkin kokeilla). Koko 54 Reach olisi -5mm ja TT -12mm. Sitten etupäässä Fork Length +6mm, mutta HT peräti -35mm. Tuo viimeinen mitta pelästytti, mutta eikös tuo ole ilman spacereita? Eli Felt kaikki spacerit olisi aika lähellä meridaa ilman spacereita mikä ei enää kuulosta niin pahalle, pidempi haarukka vähän kompensoi.


Onko kyseessä vain ohimenevä pyöräkuume vai ihan oikea mahdollisuus saada paremmin sopiva ja ominaisuuksiltaan vähän parempi peli alle? Epäilisin, että Merida menee yhden kesän ajettuna (kilsoja vain 2000 kiireistä johtuen) keväällä kaupaksi noin 900€ eli taloudellinen katastrofi ei olisi paha. Itsellä on myös hyvät välit ja luotto paikalliseen XXL huoltoon, josta tiedän saavani avun jos jotain käy, mutta ei anneta näiden vaikuttaa liikaa päätökseen.
Edit. Lukiessani ketjua ihmetyttää, koska kaiken järjen mukaan nykyinen koko pitäisi olla minulle juuri sopiva. Törmäänkö Feltissä toisenlaisiin ongelmiin?

Moska
15.02.2020, 16.25
Jatkan omaan ketjuuni, apua tarvitsisin taas kiitos :). Sana on vapaa

Noniin yksi kesä meridalla ajettu. Koko saattoi sittenkin olla hieman iso. Ongelmana on matalalle jäävä satula (lyhyet jalat, satulaputken tärinävaimennus jäänee heikoksi koska tolppaa näkyy ns yhden nyrkin verran) ja tästä aiheutuva korkeahko ohjaamo (droppia ei juuri ole, pyörä osissa tällä hetkellä niin en pääse mittaamaan). Laittamalla stemmin pohjaan, ongelmaksi muodostuu marginaalinen ohjaamon pidentyminen kun jo valmiiksi ollaan aika äärirajoilla. Homma toimii tunnin tai pari hyvin, mutta sen jälkeen alan viihtyä enenmän alaotteella (lyhyempi ja matalampi asento) tai kädet muuten vain lähempänä. Väkisinkin tuli mieleen, sopisiko "vanhempi" eli kisaisempi geometria itselle paremmin? Hommaa paikatakseni ostin jyrkästi laskevan stemmin, jonka alle jättäisi kaikki spacerit. Tämä tyylipoliisin kauhu varmaan voisi auttaa, en vain ehtinyt enää syksyllä kunnon lenkille testaamaan.

Tästä johtuen houkuttaisi XXL tarjous Felt https://www.xxl.fi/felt-fr4-ultegra-18-unisex-maantiepyora-musta/p/1147565_1_style
En löytänyt tämän vuosimallin geota, joten vertailin tuohon uuteen malliin
2018 malli toki, mutta täysi Ultegra ja tubeless kiekot parannuksena meridaan jossa saman vuoden 105. Oikeastaan alumiininen satulatolppa olisi ainoa vaihtokohde (tai voisi sitäkin kokeilla). Koko 54 Reach olisi -5mm ja TT -12mm. Sitten etupäässä Fork Length +6mm, mutta HT peräti -35mm. Tuo viimeinen mitta pelästytti, mutta eikös tuo ole ilman spacereita? Eli Felt kaikki spacerit olisi aika lähellä meridaa ilman spacereita mikä ei enää kuulosta niin pahalle, pidempi haarukka vähän kompensoi.


Onko kyseessä vain ohimenevä pyöräkuume vai ihan oikea mahdollisuus saada paremmin sopiva ja ominaisuuksiltaan vähän parempi peli alle? Epäilisin, että Merida menee yhden kesän ajettuna (kilsoja vain 2000 kiireistä johtuen) keväällä kaupaksi noin 900€ eli taloudellinen katastrofi ei olisi paha. Itsellä on myös hyvät välit ja luotto paikalliseen XXL huoltoon, josta tiedän saavani avun jos jotain käy, mutta ei anneta näiden vaikuttaa liikaa päätökseen.
Edit. Lukiessani ketjua ihmetyttää, koska kaiken järjen mukaan nykyinen koko pitäisi olla minulle juuri sopiva. Törmäänkö Feltissä toisenlaisiin ongelmiin?Itsellä ollut haaveissa käydä joskus bikefitissä, niin näkisi että onko nykyinen ajoasento asiantuntijoiden mukaan hyvä.
En aivan ymmärtänyt että mitä haet sillä jyrkällä stemmillä, jos kuitenkin laitat spasereita alle. Samanhan tekisi hiukan lyhyemmällä ilman spasereita?

sampo12
15.02.2020, 16.56
Itsellä ollut haaveissa käydä joskus bikefitissä, niin näkisi että onko nykyinen ajoasento asiantuntijoiden mukaan hyvä.
En aivan ymmärtänyt että mitä haet sillä jyrkällä stemmillä, jos kuitenkin laitat spasereita alle. Samanhan tekisi hiukan lyhyemmällä ilman spasereita?Samaa itsekkin olen miettinyt tuosta stemmistä, joku hyvä ajatus oli päässä kun sen tilasin :D. Varmaan kyse oli siitä, kun normi stemmillä ei ilman spacereitäkään saanut riittävän matalaa asentoa, niin tarkotus oli (on edelleen jos totun asentoon) käyttää tuota lopulta ilman spacereita

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Vivve
15.02.2020, 16.57
Ei ole Feltissä täysi ultegra. Mut ihan ok diili kait.

hitlike
15.02.2020, 20.23
Eiköhän nuo Praxxiksen kammet ole ihan asialliset vaikkei Ultegraa olekaan. R23 Splinet RZCn uutiskirjeestä seuraavan kerran ~200 euroon niin tuossa on jo kovan luokan kulkupeli ~1500 euroon.

sampo12
15.02.2020, 21.22
Eiköhän nuo Praxxiksen kammet ole ihan asialliset vaikkei Ultegraa olekaan. R23 Splinet RZCn uutiskirjeestä seuraavan kerran ~200 euroon niin tuossa on jo kovan luokan kulkupeli ~1500 euroon.Joo hyvä huomio ultegrasta, katsoin vain vaihtajat ja jarrut. Lähinnä tuo koko mietityttää, jos tuohon nykyiseen meridaan ostaisi myös kyseiset kiekot varmaan kulku paranisi siinäkin

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

hitlike
15.02.2020, 21.28
Joo hyvä huomio ultegrasta, katsoin vain vaihtajat ja jarrut. Lähinnä tuo koko mietityttää, jos tuohon nykyiseen meridaan ostaisi myös kyseiset kiekot varmaan kulku paranisi siinäkin

Lähetetty minun SM-N975F laitteesta Tapatalkilla

Mittojen perusteella kuulostaa 54:lta. Voithan toki koeajaa ja jättää lähimpään xxl:llään jos ei natsaa, ei tuossa isolla riskillä mennä.