Näytä tavallinen näkymä : Gravel / CX pyörä työmatkoille
Vanhalla teräsrunkoisella Helkama Kulkurilla on väännetty työmatkaa tähän mennessä. Toivon mukaan lähitulevaisuudessa työmatka hieman pitenee joten olisi aika päivittää. Helkama on oppllut muuten varsin kiva ajella mutta en oikein tykkää tuon 3-vaihteisen coaster hubin ominaisuudesta että isommilla vaihteilla kun alkaa polkemaan niin eka varttikierros pyörähtää tyhjää ennenkuin vaihde kytkeytyy. Jalkajarrukin olisi mukava päivittää levyyn, ehkä jopa kahteen. Fauber kammissa on polkimille samat kierteet kuin lasten pyörissä eli kunnon flättejä tähän ei löydy mistään, ja quill-stemmin säätelykin on vähän hakean puoleista. Makoisa baaripyörä tämä on kyllä edelleen. :cool:
https://lh3.googleusercontent.com/BrKilbC8xEtxaeXssdKYFyTAhOtN-3B6xqN6jK1OZNiF8XB-wwTW_nNaFgseOVoqDDv1EB8pN6MOjVvPyOVBteGd6qK-aPiTzx-yYmmyZokTpJGlBCloRts-MrBfPbm7GMO37rcuARewv5Q2tW0RLpbL0hDg8cYEV4-Lbzw_G3H8iZ46qDxZvooUrCY2T9jGmhxc0Es8UKb21D0YuMTAQ RIW2_ngfGeNUz_XywaKGyofQq1iiESb1YraMR66gXI2IUyD_pN 7mcQ-ToN1SAlN-SQ0lQC8e9akW0CTlEkAg1z-SwKYC8-DKlHNfnBBicytsSkONu3OEe22imdgL5o2pXKx1s6tZgIAUHtsl m-peX-hJj2Xnr7iYhRNXovks8r8_PimBa3clFs6bs-meeshXuVgnyTyq-xVDUctb4sRIfjm0uc1_IaJrDjb9xnwjN_ix_-isaxS34fs-IDOpYtWLJcyE65mqIlSjt6X-1ho6FA-LZwexvcmAk1pS9ophN-7_gb135PApE5LpPtLQgGoZyNN0o0LAoytPHrApbJWr8FeVuggV I3_fxxyYuLwrAiyynnFR84E0x70A4CiROZT8f7dy6v5GZ-XCBroJ2YJUI9TJp4OuzOzC4VV9ak1j8gVRJlFkNQD1w_pBHQNn JvHkPoUpik38pk=w1251-h939-no
Mutta mitäs seuraavaksi? Itselläni on lista ominaisuuksia mielessä mitä pitäisin hyvänä, mutta aika loputon suo noita on alkaa selaamaan ja vertailemaan. Kaipaisinkin kanssapyöräilijöiden apua, onko mielessä runko joka istuisi näihin minun spekseihin?
- Terästä
- Tilaa isoille kumeille.. 38x700C Triggerit kesäksi kuten helkamassa, ja 650B 2.25" ISP EVO talveksi?
- Threadless headset tapered ohjainputkelle
- Levyjarrut
- BSA keskiö
- Shimano tai XD vapari ulkoisella vaihtajalla, 1x11? jopa Eagle? (Maastopyörässä mulla on XX1 Eagle ja tykkään pirusti...)
- Paikat kunnon lokasuojille
- Suhteellisen lyhyt reach ja jyrkkä seat tube angle (Mulla on pitkät jalat ja lyhyt selkä, monesti ongelmia ylettää sarviin mukavasti kun jakkara on nostettu taivaaseen. Helkamassakin äärettömnän lyhyt stemmi ja todella korkealla.)
Kiitoksia jo etukäteen jos joku vaivautuu avittamaan!
Budjettisi? Briteistä löytyy hyviä rungontekijöitä niin saa kerrallaan elämänsä pyörän.
Gravelpyörälangassa olisi voinut kysellä tätä. Tuon (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit/page103) sivun ylälaidassa linkki, josta löytyy kattava listaus käyrätankoisista 650b-pyöristä ja olikohan se seuraavalta sivulta, kun löytyy vastaava kaksysimonsterkrossareihin.
Geometriasta en tiedä, mutta Spessulla on Sequoia, johon menee kohtuu leveät renkaat.
Eikös täällä ole tapana omaa hehkuttaa, niin tutustu Fairilght Secaniin:
https://fairlightcycles.com/product/secan-deposit/?v=f0aa03aaca95
Taitaa osua aika hyvin toiveisiin:
- Terästä: Reynoldsin 853 pääkolmio profiloiduilla putkilla
- Tilaa isoille kumeille.. 38x700C Triggerit kesäksi kuten helkamassa, ja 650B 2.25" ISP EVO talveksi: Itsellä ollut 43 mm 700C Gravelkingit lokareiden kanssa (aika rajoilla, mutta toimii). 650b ISP pitäisi foorumin mukaan kanssa mahtua
- Levyjarrut: Juu
- BSA keskiö: 68 mm BSA, mukavan kapea, jos siitä tykkää
- Shimano tai XD vapari ulkoisella vaihtajalla, 1x11? jopa Eagle? (Maastopyörässä mulla on XX1 Eagle ja tykkään pirusti..Saa valmiina kokoonpanona aika monella vaihteistolla, runkoon sitten mitä huvittaa
- Paikat kunnon lokasuojille: Juu, itsellä oli syksyn sateilla metalliset kokopitkät
- Suhteellisen lyhyt reach ja jyrkkä seat tube angle: Löytyy korkea, sekä matala versio geometriasta
Geometriaa joudut itse tarkastelemaan, mutta noista tosiaan saa sekä matalammalla, että hieman korkeammalla emäputkella varustettua versiota rungosta, eroa taisi olla 30 mm emäputkessa. Omaani olen ollut todella tyytyväinen, ei ole mitään valitettavaa ilmennyt. Runkosetti taitaa nykyään kustantaa n. 1200 puntaa posteineen. Tuolta sivulta löytyy linkki Lookbookiin, josta selviää kokoonpanot, geo ja hinnoittelu tarkemmin. Tietenkin hintataso alkaa lähenemään kustomoituja runkosettejä.
Miinusta ehkä pitkästä toimitusajasta tällä hetkellä(-kin), kysyntä kasvanut aika isoksi...
Onpahan törkee hinta Secanilla. No, sehän on köyhien ongelma :D
Mielummin tuon (koko pyörän) ostaisi tietysti tonnilla kuin kahdella, mutta se mieleisiin spekseihin sopiva mankeli maksaa sen mitä myyjä sanoo hinnaksi. Kahden tonnin yli en taida kyllä mennä, alkaa olemaan rajoilla viittiikö sitä jättää sitten töissä pyörätelineeseen kolhittavaksi.
Nuo 29" monstercrossarit vois olla kyllä mieleinen setuppi. Käytännössä jäykkäperä XC pyörä korkeemmalla keulalla, lyhyemmällä reachilla ja käppyräsarvilla.
En oo varma mutta äkkiseltään arvelisin noiden olevan melko kalliita joihin ISP mahtuu. Tässä kuitenkin kohtuuhintainen. Vaijerivetoisilla jarruilla tosin. https://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/genesis-fugio-1x-adventure-road-bike-2018/rp-prod172445
Edit: Saa myös runkosettinä.
^Toimiva paketti, Spyren jarrut parhaasta päästä ja Apex aivan riittävä setti. Genesis oli aikoinaan hyvinkin vahva ehdokas projektiin mutta toisen väritys voitti...
Nuo 29" monstercrossarit vois olla kyllä mieleinen setuppi. Käytännössä jäykkäperä XC pyörä korkeemmalla keulalla, lyhyemmällä reachilla ja käppyräsarvilla.
Maastureissa on pitkä akseliväli ja pitkä fc-mitta. Tämä on harvinaista kippurasarvisissa.
Genesis on monessa suhteessa kiinnostava, vain paino on omituisen suuri. Koskee niin Vagabondia kuin Fugiotakin.
Olisiko Kona Sutra LTD noilla spekseillä se mitä etsit: https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra-LTD/ekauppa/pKOSULTD/ ?
Maastureissa on pitkä akseliväli ja pitkä fc-mitta. Tämä on harvinaista kippurasarvisissa.
Genesis on monessa suhteessa kiinnostava, vain paino on omituisen suuri. Koskee niin Vagabondia kuin Fugiotakin.
Eipä tuo nyt teräsrunkoiselle kovin suuri paino ole.
^Toimiva paketti, Spyren jarrut parhaasta päästä ja Apex aivan riittävä setti. Genesis oli aikoinaan hyvinkin vahva ehdokas projektiin mutta toisen väritys voitti...
Kyllä mun mielestä hydrauliset jarrut paremmat on
Onpahan törkee hinta Secanilla. No, sehän on köyhien ongelma :D
Eihän tuo halpa ole sinänsä, mutta ostaisin heti uuden, jos olisi tarvetta. Itse sain runkosetin onneksi hieman halvemmalla ennakkovaraajana viimevuonna. Ja kasailin siihen käyttäen osittain varaston osia (vaihteisto), joita sitten päivittelen, kun tarvetta.
Kannattaa myös miettiä saako noista painavimmista teräsrungoista mitään käytännön hyötyä, tietenkin "Steel is real" jne... Ja tetenkin, jos tulee tarvetta hitsata/hitsauttaa runkoa, niin se onnistuu aika helpolla.
Itsellä kokemusta mm. Genesiksen ja Specializedin perus teräsrungoista ja niiden mukavuusominaisuudet ovat ehkä enemmän mielikuvituksen varassa, kuin oikeasti havaittavissa. Tietenkin raskaasti lastattuna (kuormaa esim. 20-30 kg tai raskas kuski) nämäkin rungot alkavat toimimaan jo paremmin. Tämä johtuu siitä, että perus teräslaadusta on huomattavasti halvempi suunnitella ja valmistaa hieman ylipainoinen runko, joka menee varmasti CE-määräykset läpi. Tämä sitten tuhoaa käytännössä noita teräksestä saatavia mukavuusominaisuuksia. Alurunko voi olla mielestäni ihan yhtä mukava/epämukava, kuin noi noin 3 kiloiset teräsrungot. Sitten, kun mennään kahteen kiloon tai alle (keskikokoinen runko), niin aletaan saamaan enemmän niitä teräksen jousto-ominaisuuksia esiin. Reilusti alle kahteen kiloon taitaa vaan olla mahdoton päästä ilman kustomirunkoa, joita ei tarvitse CE-hyväksyttää. Esim. Cannondale taitaa tehdä ihan mukavaksi kehuttuja alurunkoja, tietenkin kysyjä halusi terästä, mutta kannattaa näitä miettiä hieman syvällisimminkin välillä...
Lisäyksenä vielä, että eiväthän kaikki välttämättä kaipaa sitä äärimmäistä mukavuutta rungolta, kuten itse taidan kaivata... 😀
Teräs voi olla myös esteettinen valinta. Sirot pyöreät putket vaan näyttävät niin paljon paremmalta kuin möhkälemäiset ja muotoillut alumiini- saatikka hiilikuituputket.
Vaatii ehkä retrot aivot, ei kiinnosta kaikkia. Silloin ei paljoa merkitse 1800g alurunko vs 2200g teräsrunko. Valmispyörien tapauksissa enempi on merkitystä niillä 2,5kg ensiasennuskiekoilla..
Missä teräsfillarissa on kolmen kilon runko? Sehän on jo törkeän paljon.
Vagabond + haarukka (oletettavasti n. kilo) koossa M: 3,92 kg
https://www.evanscycles.com/en-fi/genesis-vagabond-2017-touring-frameset-EV289589
... + haarukka (oletettavasti n. kilo)
Jaa-a, mun Reynolds-teräshaarukka painoi katkaisemattomana +1100g joten väittäisin tuon "Mjölnir" -chromohaarukan painavan merkittävästi enemmän.
Ainakin Genesikseltä lähtiessä pakettiin kuuluu vielä painava ohjainlaakeri ja satulatolpan panta. Lopputulemana arvelen tuossakin tapauksessa itse rungon painavan 2500-2700g.
Ei nyt liity juuri asiaan, mutta itse pidän "kolmen kilon teräsrunkoa" toteennäyttämättömänä myyttinä.
Joka tapauksessa tuo paketti on mielestäni turhan painava, mutta ehkä ok retkipyörän alustaksi. Tavalliseen lenkki/työmatkakäyttöön pitäisi keksiä jotain parempaa, kun raskaan rungon kompensoiminen erityisen kevyillä kiekoilla ei oikein kuulosta tasapainoiselta kokonaisuudelta.
Joka tapauksessa tuo paketti on mielestäni turhan painava, mutta ehkä ok retkipyörän alustaksi.
...ja retki- matkailupyörähän tuo onkin.
Tavalliseen lenkki/työmatkakäyttöön pitäisi keksiä jotain parempaa, kun raskaan rungon kompensoiminen erityisen kevyillä kiekoilla ei oikein kuulosta tasapainoiselta kokonaisuudelta.
Asia on juuri näin, olet satumaisen oikeassa. Kaikkein parasta onkin kevyt runko ja kevyet kiekot. Tarkoitin, että noin yleisesti ottaen valmispyörissä on ensiasennuskiekoina jotkin noin. 2,5-kiloiset ankkurit (ja punnittuna oikealla, ei fillarilehden tavalla) jotka vaihtamalla pääsee parempaan lopputulokseen kuin murehtimalla runkojen ~puolien kilojen painoeroja.
Tuo 3 kg oli nyt vaan suuntaa-antava arvio, ehkä juuri 2.4-2.7 kg on lähempänä totuutta noissa perusrungoissa.
Piti kaivaa netistä painot Specialized Awolin rungolle ja haarukalle. Runko painaakin "vain" 2.4 kg ja haarukka 1.1 kg. Olen ajanut tuota aika paljon, vielä samoilla kiekoilla ja renkailla, kuin Secania ja onhan noissa mielestäni todella iso ero mukavuudessa, mutta myös tehon välittymisessä tiehen. Tietenkin Awol on suunniteltu kantamaan isojakin kuormia, ja silloin mukavuus kevyellä kuormalla yleensä kärsii. Eli käytännössä tuomoinen 400-500 grammaa terästä rungossa jäykistää putkia aika paljon.
Ei minunkaan mielestäni runkojen painoero ole muuten se ensimmäinen huolenaihe, kiekoilla ja renkailla paljon isompi merkitys, jos ei nyt ihan tasamaalla ajele.
Vagabond + haarukka (oletettavasti n. kilo) koossa M: 3,92 kg
https://www.evanscycles.com/en-fi/genesis-vagabond-2017-touring-frameset-EV289589
CE-hyväksytty cyclocross-perusteräshaarukka painaa 1-1,1 kg katkaisemattomalla kaulaputkella. Tuollainen retkikäyttöön tehty 29-tuumainen(?) helposti lähempänä puoltatoista. Mutta kannatta muistaa, että ellei runko ole kokoa "hirvi" kaulaputkista lähtee mittaa pois yleensä helposti kymmenisen senttiäkin, joten todelliset painot on 100-150 g pienempiä. Sinällään työmatkakäytössä tuollakaan ei juurikaan ole merkitystä.
Se, mitä ainakin täällä PK-seudulla kannattaa enemmän miettiä, on suola, jonka käyttöä lähitulevaisuudessa tuskin ainakaan tullaan vähentämään. Vaikka teäspyöristä itse tykkäänkin, en puhtaasti (ympärivuotiseen) työmatkakäyttöön ostaisi ainakaan mitään arvokkaampaa teräsrunkoa ja kuten Jukka tuossa ylempänä mainitsi, noissa kaikkein edullisimmissa teräsrungoissa sillä "teräs"-sanalla taas ei kovin isoa merkitystä ajo-ominaisuuksien kannalta ole, jos siis se on syy teräksen haluamiselle. Toisaalta taas, kun on paksummat putket, ne syöpyy hitaammin puhki ja syitäkin voi olla myös muita, kuten Jackoja tuossa jo mainitsi.
Hiusten halkomista, mutta Bike-Discountista tarkistin, että 1,1-1,2 kiloa on siellä muutamien Surly/Salsan 29-teräshaarukoiden painot ja nehän kai toimii retkipyörässäkin. Toki Genesiksen haarukka voi silti painaa ihan mitä tahansa.
Ei minunkaan mielestäni runkojen painoero ole muuten se ensimmäinen huolenaihe, kiekoilla ja renkailla paljon isompi merkitys, jos ei nyt ihan tasamaalla ajele.
Periaatteessa näin. Käytännössä kuitenkin sopivan rungon löytäminen voi olla vaikeampaa kuin sopivien kiekkojen+renkaiden löytäminen ainakin, jos edes jonkinlaista kustannuskuria koittaa ylläpitää. Ja kuten Awolista totesit, painavien runkojen osalta ongelmaksi todennäköisesti tulee herkästi kovuus, vaikka painosta ei niin välittäisikään. Ja ainakaan itse en ole valmis kovin suuria puutteita hyväksymään, jos rungon ympärille pyörää alan kasata. Mukavuus on jatkuvasti läsnä ajettaessa. Siksi kiinnostus ainakin minulla on rungossa.
Monien muiden keskustelijoiden tavoin olen samaa mieltä siitä, että terästä materiaalina ei kannata nostaa itseisarvoksi varsinkaan nyt, kun kyse oli työmatkapyörästä. GG-osastolla on nykyään runsaasti tarjontaa alumiinirungoilla, jotka oletettavasti toimii hienosti myös kevyessä retkikäytössä. Moni suosii 650b-rengastusta, mutta valitettavasti edelleen talvirengas taitaa olla ongelma, jos maasturin renkaat ei alle mahdu.
Ja kyllä perus teräsrunkoonkin saa rakennettua mieleisen suht kevyen pyörän, oma MachoMan painaa about 8.6kg... Rungon paino noin 2.3kg...
Ketjun aloittaja etsii teräsrunkoista pyörää, eikä missään kohti ilmoittanut olevansa kiinnostunut pyörän painosta :rolleyes:. Esittäisin edelleen, että tsekkaisit sen Kona Sutra LTD:n joka täyttää aika monet noista vaatimuksista.
Teräksen laitoin vaatimukseksi mukavuuden sekä ulkonäön tähden. Ei alumiini kuitenkaan pois suljettu ole jos se oikea pyörä tulee vastaan ja sattuu olemaan alumiiniä.
Helkaman kohdalla en ole painoa osannut moittia ollenkaan, kiekotkin painaa taatusti paljon kun kehät on swissin e-bike malliset 545d "vitosen kipale crc:n alekorista".
Kuskilla on 120 kiloa notkeeta lihasta joten ratakiskokin taipuu mukavaksi.
Haluaisin päästä pyörää vähän käpistelemään ja koeajamaan ennen ostoa joten nuo brittien customit ja piensarjatuotannot jäänee hyllyyn jos ei sitten satu löytymään testipyörää lähistöltä.
Täytyy mittailla vähän tuon kulkurin strategisia mittoja niin tietää edes vähän suuntaa mitä etsii.
Konaa on käytävä katsomassa ajopyörässä kun turun suunnalla on välillä työreissuja. Spessulta ainakin Sequoiaa pääsen testaamaan paikallisin voimin.
Sutra LTD:tä voisi olla myös Hi5Bikesissa Itä-Helsingissä, tosin en tiedä onko tähän aikaan vuodesta (no näyttää olevan paria kokoa). Meillä oli pyöräkellarissa yksi, mutta sen omistaja tais lähteä ajamaan Uutta Seelantia päästä päähän. ;)
Teräs ja suola kannattaa tosiaan muistaa. Yritän pestä omaani suolakkoon joutumisen jälkeen.
^Useissa nykyisissä teräsrungoissa harrastetaan ED coating käsittelyä runkojen vaurioitumisen varalta. Toisaaltaan suola vahingoittaa myös alumiinia ja komponentteja kaikissa pyörissä.
Itse käsittelin Sutra Ltd:n Dinitrol ML ruosteenestoaineella. Tosin pyörä odottelee kyllä tällä hetkellä keväisempiä kelejä, nyt mennään vielä läskillä:)
Tietenkin hieman hätävarjelun liioittelua tuo suolan pelko versus teräs, kuitenkin kyseisen kaltaisilla pyörillä ajeltu kymmeniä vuosia ilman vaurioita. Nyt annetaan sellainen vaikutelma että hetkessä hajoavat, ehkä enemmän olisin huolissani alumiinisen omistajana kun syntyy näkyviäkin vaurioita...
Paksumpaa terästä nuo pyörät on kuin autot, eikä nekään ihan 10 vuodessa ilmaan haihdu. Toivoo nimimerkki Amazon65.
^Useissa nykyisissä teräsrungoissa harrastetaan ED coating käsittelyä runkojen vaurioitumisen varalta. Toisaaltaan suola vahingoittaa myös alumiinia ja komponentteja kaikissa pyörissä.
ED-käsittely onkin sellainen, mikä pitäisi lisätä EC-normeihin pakolliseksi, kun suolan käyttö kelveillä on arkipäivää monessa Euroopan maassa. Ei sekään täysin ruostumattomaksi runkoa tee, mutta hidastaa ainakin merkittävästi.
Itse käsittelin Sutra Ltd:n Dinitrol ML ruosteenestoaineella. Tosin pyörä odottelee kyllä tällä hetkellä keväisempiä kelejä, nyt mennään vielä läskillä:)
Dinitrolointikin auttaa, mutta se pitäisi jaksaa uusia riittävän usein, jotta siitä on hyötyä.
Tietenkin hieman hätävarjelun liioittelua tuo suolan pelko versus teräs, kuitenkin kyseisen kaltaisilla pyörillä ajeltu kymmeniä vuosia ilman vaurioita. Nyt annetaan sellainen vaikutelma että hetkessä hajoavat, ehkä enemmän olisin huolissani alumiinisen omistajana kun syntyy näkyviäkin vaurioita...
Ei muuten ole. Suolan käyttö kelveillä on uusi juttu, ainakin Hesassa. Viisi vuotta sitten vielä sen käyttöä välteltiin kaikin mahdollisin keinoin. Hepon aloitteesta(?) alkaneen harjasuolakokeilun myötä kaupunki sai "luvan" suolata pyöräteitä ja sen jälkeen suolaa on käytetty ajoittain myös muilla reiteillä kuin noilla kokeilureiteillä.
Multa ruostui siitä surullisenkuuluistasta Gunnarista viidessä vuodessa puhki molemmat chainstayt keskiön päästä ja viistoputki pikkasen keskiön yläpuolelta. Runko oli suojattu Dinitrolila uutena, mutta en ollut tajunnut uusia käsittelyä. Ja oma runkoni ei ole ainoa ruostevauriorunko Hesassa. Just meni Yksivaihdefoorumin puolella yksi jo keraalleen korjattu Pelagon runko hyllylle.
Paksumpaa terästä nuo pyörät on kuin autot, eikä nekään ihan 10 vuodessa ilmaan haihdu. Toivoo nimimerkki Amazon65.
Ei välttämättä pidä paikkansa. Perus-CroMo-putketkin ovat ohuimmasta kohdin yleensä 0,6 mm, hipommat putket voi olla 0,4 mm:kin ohuita. Lisäksi teräslaatu taitaa olla eri.
Jalostetummille teräksille, kuten erityyppiset CroMot, on tyypillistä se, että laihemman suolaliuoksen korroosiovaikutus on suurempi kuin kylläisemmän ja siksi pienetkin suolajäämät jää helposti tekemään tuhojaan. Jos pyörää säilytetään sisätiloissa, korroosionopeus moninkertaistuu lämmön vaikutuksesta. Periaatteessa kerran saatu kunnollinen suolakylpy voi riittää tuhoamaan rungon pikkuhiljaa. Ikävää, mutta totta.
Mikään edellämainituista ei tietenkään tarkoita, että kaikki rungot ruostuu viidessä vuodessa puhki. Omani oli sanamukaisesti jokapäiväisessä käytössä, kelissä kuin kelissä ja varmasti mukana oli myös huonoa tuuria. Mutta se riski on siis ihan todellinen. Onneksi terästä voi korjata ja Suomestakin löytyy jo muutamia tyyppejä, jotka runkoja osaa juotella. Omaani Konga juotteli uudet chainstayt, mutta viistoputkea ei kannattanut alkaa vaihtaman ja siinä oleva reikä vaan paikattiin. Vähän huolettaa, koska katkee se..
Kuntoilija
13.02.2019, 09.32
Kyllä hienon teräsrungon ja mummopyörän teräsrungon seinämävahvuuksissa on vissi ero. Mummon putket on usein ohentamatonta putkea, kun taas Reynoldsin kolmesti ohennetun putken seinämävahvuudet ovat 0.9mm/0.5mm/0.7mm. Ei siinä hirveästi ole materiaalia ruosteen raiskattavaksi. Tuosta Kona Sutra LTD:stä muistan lukeneeni, että se on jäykkä runko ilman kunnon kuormausta eli kun se on poissa sen tarkoitetusta retkikäytöstä.
Eilen oli taas Vantaan ja Pohjois-Helsingin klv:t sellaisssa kunnossa että Krossarin sijaan olisi parempi vaihtohto ollut 29" maasturi tuossa työmatkailussa.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
kiloWatti
23.02.2019, 16.54
Suunnittelen ensimmäisen Cyclocross-pyörän hankkimista. Pääkäyttö ympärivuotisella työmatkapyöräilyllä 14 km / sivu, mutta myös lenkkeilykäyttöön. Hintahaarukka on n. 1000–1500 euroa ja olen katsellut lähinnä sillä perusteella että löytyy Tampereelta, ja pääsen koeajamaan.
Cuben kävin tänään koeajamassa, oli ensimmäinen crossarikoeajoni ikinä, ja hyvältä tuntui. Kunhan totun ajoasentoon...ja vaihde/jarrukahvayhdistelmiin. Aiemmat ajelut 40 v aika paljon pystymmässä asennossa..
Taisi olla tämä, hydraulisilla jarruilla minkä koeajoin
https://rtech.fi/cube_cross_race_pro_cyclocross_pyora_18015.html?at tr1_id=45
Tämä voisi olla riittävä, Shimano 105:lla, mekaanisilla levyjarruilla.
https://rtech.fi/cube_cross_race_cyclocross_pyora_18014.html?attr1_ id=173
Mutta, niin muodikasta kun lokarittomuus nykyään onkin, en välitä mennä töihin lärvi kurassa, perse märkänä ja reppua 3 h kurasta hinkaten. Eli lokarit haluaisin.
Konalta ja Crescentiltä löytyisi lokarilliset versiot, mutta Sora vaihteistolla
https://www.pyorahuoltomm.fi/tuote/kona-rove-dl-2019/
https://www.suomenurheilupyora.fi/crescent-zepto-sport-vm2016
XXL my Whiteä, minkä laadusta ei ole mitään käsitystä. Kilpailukykyinen hinta, 1200€ hydraulisilla jarruilla SRAM Apex vaihteistolla.
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-apex-1x11-18-unisex-gravel-pyora-valkoinen/p/1143988_1_style
Merkeistä ei siis ole hajua, enkä osaa vertailla vaihteistoja. Shimanosta siis ymmärtääkseni paras (tämän hintaluokan) 105, sitten Tiagra, sitten Sora (alaspäin). Mutta SRAM?
Mitähän muuta näillä spekseillä löytyisi / kannattaisi katsoa? Meridasta/Feltistä(kään) en tiedä mitään.
Anteeksi tyhmä kysely, ja jos on väärässä paikassa niin siirrän kysymykseni oikeaan paikkaan opastetusti. :)
Cuben crossareihin sai mun mielestä vielä pari vuotta sitten lokarit. Onko sitten nyt muuttunut? Mitäs kuskilla olis pituutta? Fillaritorilla oli meinaan ainakin yks Merida 500 M/L koko.
Edit: Cuben crossareihin näyttää edelleenkin saavan lokarit. Eiköhän Rtechissä asenna ne sulle kaupan päälle.
Krossari (cyclo, gg, adventure tms.) kuulostaa hyvältä valinnalta. Talvella voi pientä ongelmaa ajoittain tulla, jos tiet ovat huonossa kunnossa. Mutta tuo tiedostaen asia on ok.
Pyörien merkin merkitys on hiukan vaikea hahmottaa. Runko on ehkä ainoa osa, joka kulkee pyörämerkin brändillä. Toki se on tärkeä, mutta ostajan on sen laatua vaikea arvioida. Suunnilleen kaikki muut osat ovat komponenttitoimittajan tavaraa ja usein ovat niiden omilla tuotemerkeillä. Niiden osalta kyse on siis siitä, mitkä osat pyörään on valittu. Linjakasta tuo ei silti ole, koska vaihteistot ovat se, jolla pyöriä myydään ja valmistajan on helppo valita pari pykälää muita komponentteja laadukaampi takavaihtaja (lisäkustannus 20 €). Kiekot, keskiö yms. vaikeammin hahmotettavat asiat jäävät tällöin helposti hunningolle.
Eräs periaatteellinen ratkaisu on tuo keskiö. Niissä on olemassa kierteellisiä ja kierteettömiä eli press fit-keskiöitä. Jälkimmäiset ovat kuuluisia ongelmistaan, mutta pyöräkauppiaat eivät ole asiasta kuulleetkaan tai heidän mielestään kierteellisissä on vähintään yhtä paljon ongelmia. Toisaalta moni ajaa pressfitillä ilman ongelmia. Itse en mieti asiaa enempää, vaan valitsin aikanaan ja valitsen jatkossakin pyöriini kierteellisen.
Lokarit ei tarvitse olla pyörässä vakiona. Kunhan kaikki kiinnityspaikat löytyy. Sama koskee tavaratelinettä. Itsekään en ymmärrä lokarittomuutta ja mielestäni reppukin kulkee mukavammin telineellä kuin selässä. Lisäksi pääsee helpommin maitokauppaan.
Ympärivuotisessa käytössä rengastila on aina ajankohtainen asia. Talvirenkaat saattaa vaatia hiukan kesärenkaita enemmän tilaa ja lokarit ottaa omansa. Lisäksi kun 27,5" (650B) kiekot ovat yleistyneet, kunnollisia talvirenkaita ei niihin ole maastureita (leveä rengas, ei mahdu krossariin) lukuunottamatta ainakaan vielä saatavissa. Oletettavasti tilanne muuttuu, mutta ajankohta on vielä avoin. Sinänsä tuo 650b-muoti on positiivinen asia, koska leveä rengas on monessa tilaneessa erinomainen valinta ja sen merkitys korostuu talvella. Kona Sutra LTD on esimerkki pyörästä, jossa saadaan sama lopputulos 28" vanteella. Valitettavan vähän tuollaisiakin malleja on tarjolla.
Krossareissakin on erilaisia ajoasentoja. Osa on matalampia, osa pystympiä. Kannattaa käyttää aikaa ja etsiä itsellen sopiva. Kun käy kokeilemassa jotain, kannattaa selvittää geometriataulukosta sen stack ja reach mitat. Sen jälkeen voi arvioida muiden pyörien mitoitusta noiden lukujen perusteella.
Toinen geometriaan liittyvä asia tiedostettavaksi on se, osuuko varpaat eturenkaaseen. Monissa pyörissä osuu ja hyväksyykö tuon, on puhtaasti maksuasia. Itse en siitä pidä, vaikka ilmiön kanssa maantiellä pärjäänkin. Maastossa en sitä voi hyväksyä.
Tärkeintä on silti, että ostat itsellesi oikean kokoisen rungon. Väärä ei ole hyvä, vaikka myyjä sen 35% alennuksella myisikin. Hienosäätöä voi stemmin vaihdolla (35 €) tehdä, mutta väärää kokoa ei sillä oikeaksi saa.
Jarrut ovat nykyään usein jo hydrauliset ja se on hyvä asia. Mekaanisetkin levyt toimii yleensä riittävän hyvin, mutta takakolmion sisällä oleva jarru on talvella ongelma. Sen vaijerinkuoren sisään ui vesi alakätistä vaijeria pitkin ja jäätyy. Kolmion päälle sijoitettu jarru on tässä suhteessa parempi, mutta saattaa vaikuttaa mahdollisen tavaratelineen asennukseen.
Pyörän keveys on huomioitava asia. Riittävän kevyt on miellyttävä ajaa, mutta paperitietojen perusteella ilmoitetun luvun tuijottamisen ansaan ei pidä mennä. 9,8 kg on vain vähän parempi kuin 10,5 kg. Ja pyörivät massat eli kiekot merkkaa enemmän kuin muun pyörän paino. Keveys voi sitten vaikuttaa myös kestävyyteen ja se kannattaa huomioida, jos retkeilyä aikoo harrastaa. Tosin raskaatkin kiekot (vanteet) voi olla heikot. Renkaissa paino yleensä korreloi jollain tavalla pistosuojauksen kanssa ja kääntäen vierintävastukseen.
Tarkkoja mallisuosituksia en voi antaa, kun en uusiin malleihin ole perehtynyt. Mutta mm. Kona, Felt, Trek jne. ovat merkkejä, joilta voi sopiva malli löytyä. White on hiukan hankala sikäli, että hinta ja komponenttiluettelo näyttää hyvältä. Maalasjärki sanoo, että jostain on tingitty. Mutta mistä, se ei ole minun tiedossani. Puhutaan siitä, että esim. Trekissä saa maksaa brändistä, mutta mahdollistaako markkinatilanne tämän, sitäkin voi yrittää miettiä. Oikeaa vastausta ei taida olla. Mutta jospa harjoittaisit tamperelaisittain extreme-matkailua ja otat junalipun Turkuun. Ajopyörässä on hyvä valikoima sopivaa kalustoa. Jossain viestiketjussa koottiin porukkaa yhteishankintaan, jossa saa 15% alennusta.
kiloWatti
24.02.2019, 11.57
@Vivve, pituutta löytyy 179 cm, eli käyn kurkkaamassa tuon Meridan, kiitos. Rtechissä eilen kävin koeajamassa ja kyselin lokareista, myyjä enemmänkin ihmetteli asiaa kuin vakuutti minut. Olisko ollut enemmän MTB-miehiä. Mutta eiköhän lokariasia selvinne.
@Mohkku kiitos todella kattavasta ja valistavasta vastauksesta. Itseänikin epäilyttää Whitessä tuo yhdistelmä hyviä komponentteja ja alhaista hintaa. Turusta löytyy jopa sukulaisia, joten täysin poissuljettu ei Ajopyörä ole. :) Käynpä kurkistelemassa tarjontaa netissä ensin. Hyvää tässä tilanteessa on se, että vaikka kuume jo iski, ollaan vasta helmikuussa. Sillä saan itseäni hillittyä nopeasta ostopäätöksestä, eli teen kunnollisen vertailun koeajoineen ennen ostamista. Talvea varten suunnittelen nastarenkaiden ostamista, mikä täytyy huomioida lokarien kanssa. Loskakeleillä en lähde luikertelemaan.
Sotanorsu666
24.02.2019, 12.32
^ Kannattaa ostaa sitten suoraan pyörä mihin menee myös taakse lokarin kanssa 38mm nasta, niin saa vaikka terrenen griswoldit alle tai jos 45nrth gravdal 120tpi tekee vielä paluun markkinoille. Hintaa noilla kumeilla on reilut 100€/kpl, mutta ovat mielestäni rahansa arvoiset. Nuo reunavaijerilla varustetut nastarenkaat(marathon winterit yms.) ovat niin kovia ja epämukavia ajaa, että pilaavat mielestäni hyvänkin pyörän ajotuntuman. Continentalin uudesta nastarenkaasta ei ole kokemusta, mutta vaijerillinenkin se on, joten tuskin se on mitenkään huomattavasti mukavampi.
Omasta mielestäni tuo Contin uusi nastarengat on mukava. Minulla ei toki ole kokemusta 100€ renkaista ja tuskin tuleekaan kun nuo Contit on hyvät.
Sportax Tampereella myy Whyteä (eri asia kuin White). Tuolla merkillä on kiinnostava sarja krossareita. Hiukan kolkutellaan budjetin ylärajaa, mutta geometria on erikoisen pitkä ja ohjaustanko leveä. Meridalla on samantyyppinen geometria Silexissä ilman leveää tankoa. Sen ulkonäkö kyllä voi jakaa mielipiteet, samoin se, onko tuosta geometriasta hyötyä tai peräti haittaa. Whyte taisi olla Fillari-lehden krossaritestissä syksyllä ja Silexkin oli joskus jossain testissä, ehkä Tekniikan Maailmassa tai aiemman vuoden Fillari-lehdessä? Testejä kannattaa kyllä lukea varovaisesti. Lopputulokseen vaikuttaa moni asia, joten pyörämallin eri versiot saattaa olla erilaisia (esim. toisessa kevyemmät kiekot). Lisäksi jokaisella kuskilla on oma käsitys hyvän pyörän ominaisuuksista.
Merkkinä Merida menee samaan sarjaan Konan, Feltin yms. kanssa. Whyte on ainakin Suomessa harvinainen, mutta ilmeisesti yhtä laadukas kuin nuo muutkin.
Minulla on muuten lokarit maastopyörässäkin, joten jos jollain menee siitä nokka kippuraan, se on sen ikioma ongelma.
...Itseänikin epäilyttää Whitessä tuo yhdistelmä hyviä komponentteja ja alhaista hintaa.
Minulla on tuosta linkin Whitestä edeltävä (kaiketi) versio, mallimerkinnältään cx killer 17 tms, punavalkoinen alumiinirunko. Osat vaikuttaisivat pitkälti olevan samat, rengaskoko on hieman pienempi. Se onkin pyörän ehkä ainoa toisinaan hiukan häiritsevä asia, nastarenkaiden kanssa ei mahdu takahaarukan, seatstayn siis, sisältä menevä lokari. Olen ajanut sillä likimain päivittäistä työmatkaa reilun puolitoista vuotta ilman mainittavampia ongelmia. Vaihtajan vaijeri kuorineen piti vaihtaa tässä taannoin. Työmatkojen lisäksi silloin tällöin ajelen pidempiä lenkkejä kun haluan maantiepyörää monipuolisemman lenkin ja hyvin pyörä sopii siihenkin. Uutena oli hieman takakiekon pinnojen kanssa ongelmia, jotka lopulta ratkesivat uuden pinnasarjan ja rihtaamisen myötä, takuusen tietysti.
Kyllä minä tuota uskallan suositella.
Whitestä edeltävä (kaiketi) versio, mallimerkinnältään cx killer 17 tms, punavalkoinen alumiinirunko.
nastarenkaiden kanssa ei mahdu takahaarukan, seatstayn siis, sisältä menevä lokari.
35mm Mara Winter mahtuu SKS Longboardien kanssa. Nappulaisempi 38mm nastarengas ei mahtunut edes ilman lokaria.
Giant toughroad slr 0 2018 ollut nyt tovin käytössä Contin spike 120 nastalla. Kohta vaihtuvat alle taas pyörän 50mm ensiasennusrenkaat.
Paino 10.3 kg polkimilla.
Olen erittäin tyytyväinen ja sopii vaihtelevaan työmatkailuun. Jäätä ja röykkyä, hiekkaa ja asfalttia.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Mulla on Specialized Sequoia Pro Module runkosettiin rakennettu työmatka/lenkki ajokki. Menee heittämällä 42mm marawinter lokareilla. 50mm mahtuu tod näk myös. 27,5 menee eteen esim. spessun CG 2,3 ja taakse sama 2,1.
Giant toughroad slr 0 2018 ollut nyt tovin käytössä Contin spike 120 nastalla. Kohta vaihtuvat alle taas pyörän 50mm ensiasennusrenkaat.
Paino 10.3 kg polkimilla.
Olen erittäin tyytyväinen ja sopii vaihtelevaan työmatkailuun. Jäätä ja röykkyä, hiekkaa ja asfalttia.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta TapatalkillaMatkavarusteissa. Rungossa kiinnityspaikat lokareille mutta rungon oma "integroitu" etulokari ja maantiepyöräni takalokari suojaavat hämmästyttävän hyvin.
En ainakaan vielä koe tarvetta kiinteämille asennuksille. Mieluiten ajelen ilman tuota takalokariakin. Ulkonäkökysymys ;) .
Tästähän on sitten droppitankoinenkin versio olemassa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190226/d62d4a145963fadbe3e25752f158d85b.jpg
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Giant toughroad slr 0 2018 ollut nyt tovin käytössä Contin spike 120 nastalla. Kohta vaihtuvat alle taas pyörän 50mm ensiasennusrenkaat.
Paino 10.3 kg polkimilla.
Olen erittäin tyytyväinen ja sopii vaihtelevaan työmatkailuun. Jäätä ja röykkyä, hiekkaa ja asfalttia.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Mistä olet pyörän hommannut. Googlella koitin katsoa mutta ei oikein löytynyt jälleenmyyjää, saati suomesta.
Täältä kannattaa kysyä, vaikkei juuri sopivaa mallia liikkeessä olisikaan:
http://www.foxcomp.fi/giant-toughroad-slr-gx-1-2018
Maurizio09
26.02.2019, 15.44
Omasta mielestäni tuo Contin uusi nastarengat on mukava. Minulla ei toki ole kokemusta 100€ renkaista ja tuskin tuleekaan kun nuo Contit on hyvät.
Juu, täälläkin käytössä. Pari viikkoa sitten vaihdoin halpishybridin Meridan 500:en, ja 42 kokoiset Contikan nastat vaihtui myös päikseen samassa kaupassa ja mahtuu hyvin pyörimään ilman lokareita. Hieman ylileveä tuo 42-622 on mutta mennään nyt lopputalvi niillä.
Ostin pyörän vähän käytettynä.
Pyörä hankittu vllmesyksynä saksalaisesta verkkokaupasta jonka nimeä en nyt muista. Hinta oli kuulemma reilu tonni...
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Täältä kannattaa kysyä, vaikkei juuri sopivaa mallia liikkeessä olisikaan:
http://www.foxcomp.fi/giant-toughroad-slr-gx-1-2018
Toi ei ole ihan sama pyörä.
Tämä on mulla: https://www.giant-bicycles.com/int/toughroad-slr-0
Taitaa sisältää hieman paremmat osat.
Runko lienee sama.
Mistä olet pyörän hommannut. Googlella koitin katsoa mutta ei oikein löytynyt jälleenmyyjää, saati suomesta.
Eipä näytä enään löytyvän mistään.
Harmi - hyvä pyörä mutta eiköhän samanlaisia ole kaupat täynnä.
Foxcomp osaa varmaan auttaa.
Googlettelin eilen vähän lisää ja tuota nollaa on myynnissä vain osassa markkinoita. Saksasta tuota saisi, ainakin Giantin omien sivujen kautta mutta on tällä hetkellä loppuunmyyty tämän vuoden malli jo...
https://www.giant-bicycles.com/de/toughroad-slr-0-2019
Kugelschreiber
28.02.2019, 22.09
Täältä kannattaa kysyä, vaikkei juuri sopivaa mallia liikkeessä olisikaan:
http://www.foxcomp.fi/giant-toughroad-slr-gx-1-2018
Tossa Giantissa näyttäis olevan joku todella hämmentävä semi_hydro_jarru_systeemi eli kahvoista lähtee vaijerit stemmissä olevaan mötikkään josta taas lähtee letkut jarruille. Näen ratkaisussa enemmän uhkia kuin mahdollisuuksia.
https://cdnmos-bikeradar.global.ssl.fastly.net/images/bikes-and-gear/bikes/road/giant-contend-sl-disc-04-1493293589728-zd18vynuestl-630-354.jpg
Itsellänikin tulee keväämmällä ajankohtaiseksi toisen pyörän osto läskin rinnalle. Oma läskini on whiten 6fat pro johon olen ollut tyytyväinen siksi olen nytkin katsonut whiten tarjontaa yhtenä vaihtoehtona. White GX LTD Apex 1x11 18 1199€ hintaan on kyllä houkutteleva ja kun siitä saa tasaisin väliajoin alea -20 - -25% jää hinnaksi ainoastaan 899-950€. Moni täällä "väheksyy" whiteä vaikkei sitten lopulta tiedä edes miksi kuten mohkku viestissä #37.. Käyttäjien kokemukset kuitenkin ok. Toinen mikä kiinnostaisi olisi kona rove dl.
Tossa Giantissa näyttäis olevan joku todella hämmentävä semi_hydro_jarru_systeemi eli kahvoista lähtee vaijerit stemmissä olevaan mötikkään josta taas lähtee letkut jarruille. Näen ratkaisussa enemmän uhkia kuin mahdollisuuksia.
https://cdnmos-bikeradar.global.ssl.fastly.net/images/bikes-and-gear/bikes/road/giant-contend-sl-disc-04-1493293589728-zd18vynuestl-630-354.jpg
Onpa erikoinen järjestelmä. Giantin sivuilla ei ole tuosta mitään mainintaa, eikä kuvissakaan sellaista näy:
https://www.giant-bicycles.com/fi/toughroad-slr-gx-1
Itsellänikin tulee keväämmällä ajankohtaiseksi toisen pyörän osto läskin rinnalle. Oma läskini on whiten 6fat pro johon olen ollut tyytyväinen siksi olen nytkin katsonut whiten tarjontaa yhtenä vaihtoehtona. White GX LTD Apex 1x11 18 1199€ hintaan on kyllä houkutteleva ja kun siitä saa tasaisin väliajoin alea -20 - -25% jää hinnaksi ainoastaan 899-950€. Moni täällä "väheksyy" whiteä vaikkei sitten lopulta tiedä edes miksi kuten mohkku viestissä #37.. Käyttäjien kokemukset kuitenkin ok. Toinen mikä kiinnostaisi olisi kona rove dl.
Whiten huonopuoli on katalogirungot, eli koska se on isomman urheiluketjun oma merkki ei merkiltä löydy saman mittakaavan suunnittelu- ja testiosastoa kuin varsinaisilla pyörämerkeillä. Pyörien kontekstissa tämä ei tosin ole iso asia koska kaikki osat paitsi runko on pyörämerkistä riippumattomia Shimppaa, Sramia, vannevalmistajaa ym ja pyörän merkin vastuulle jaa vain fiksun paketin kokoaminen näistä järkevään hintaan. Halvimmat Whiten pyörät ei taida kummoisia olla, mutta ei kyllä ole yhtään sen parempia samanhintaiset Konat, Trekit ym vaan lähtökohtaisesti huonommilla osilla voimansiirron ja jarrujen ym puolesta kuin Whiten vastaavat. Sitten kun mennään arvokkaisiin pyöriin, tulee Whitelle takkiin juurikin noissa geneerisistä tehtaista tilatuissa rungoissa joiden geometriat ja yksityiskohdat ei välttämättä ole ihan ajan hermolla vrt isot pyörämerkit jotka laittaa paljon massia suunnitteluun. Jos Whitelta hyvän tuntuinen pyörä löytyy, ei siinä sikäli mitään vikaa yleensä ole, esim tuo katselemasi GX Apex on ihan hyvä pyörä tuohon rahaan, eikä tuo emäputkikaan niiin iso ole (whitebikesin kuvassa on joku hervoton runkokoko). Yleisesti ottaen, ei White merkkinä ole sen kummempi kuin muut Euroopan OEM merkit jotka ei tee itse runkoja kuten Boardman, Planet X ym (kiinarungot mutta fiksut osat, toistuvasti alennuksissa ym) ja niillä porukka tuntuu ajelevan tyytyväisenä.
Onpa erikoinen järjestelmä. Giantin sivuilla ei ole tuosta mitään mainintaa, eikä kuvissakaan sellaista näy:
https://www.giant-bicycles.com/fi/toughroad-slr-gx-1
Kyseessä siis tämä systeemi: https://www.giant-bicycles.com/global/showcase/conduct
https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_400,q_80/j8krjrg3z2mlmvgoi4ow/290000031_CONDUCT_HYDRAULIC_DISC_BRAKES_POST_MOUNT _ON_BARS.jpg (https://www.giant-bicycles.com/global/showcase/conduct)
Jotain keskustelua aiheesta löytyi googlesta.
https://www.reddit.com/r/cycling/comments/8xd42w/why_does_giant_use_cheap_conduct_semihydraulic/
https://www.bikeforums.net/bicycle-mechanics/1086544-giant-conduct-hydraulic-disc.html
Tossa Giantissa näyttäis olevan joku todella hämmentävä semi_hydro_jarru_systeemi eli kahvoista lähtee vaijerit stemmissä olevaan mötikkään josta taas lähtee letkut jarruille. Näen ratkaisussa enemmän uhkia kuin mahdollisuuksia.
https://cdnmos-bikeradar.global.ssl.fastly.net/images/bikes-and-gear/bikes/road/giant-contend-sl-disc-04-1493293589728-zd18vynuestl-630-354.jpgSellainen semi-hydraulinen... Ainakin konepyörä puolella nuo semi-hydrauliset ovat tunnottomia. Tuossa omassa slr 0:ssa on normi-jarrut.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Whiten huonopuoli on katalogirungot, eli koska se on isomman urheiluketjun oma merkki ei merkiltä löydy saman mittakaavan suunnittelu- ja testiosastoa kuin varsinaisilla pyörämerkeillä. Pyörien kontekstissa tämä ei tosin ole iso asia koska kaikki osat paitsi runko on pyörämerkistä riippumattomia Shimppaa, Sramia, vannevalmistajaa ym ja pyörän merkin vastuulle jaa vain fiksun paketin kokoaminen näistä järkevään hintaan. Halvimmat Whiten pyörät ei taida kummoisia olla, mutta ei kyllä ole yhtään sen parempia samanhintaiset Konat, Trekit ym vaan lähtökohtaisesti huonommilla osilla voimansiirron ja jarrujen ym puolesta kuin Whiten vastaavat. Sitten kun mennään arvokkaisiin pyöriin, tulee Whitelle takkiin juurikin noissa geneerisistä tehtaista tilatuissa rungoissa joiden geometriat ja yksityiskohdat ei välttämättä ole ihan ajan hermolla vrt isot pyörämerkit jotka laittaa paljon massia suunnitteluun. Jos Whitelta hyvän tuntuinen pyörä löytyy, ei siinä sikäli mitään vikaa yleensä ole, esim tuo katselemasi GX Apex on ihan hyvä pyörä tuohon rahaan, eikä tuo emäputkikaan niiin iso ole (whitebikesin kuvassa on joku hervoton runkokoko). Yleisesti ottaen, ei White merkkinä ole sen kummempi kuin muut Euroopan OEM merkit jotka ei tee itse runkoja kuten Boardman, Planet X ym (kiinarungot mutta fiksut osat, toistuvasti alennuksissa ym) ja niillä porukka tuntuu ajelevan tyytyväisenä.
Kiitos ja kumarrus selkeästä vastauksesta!!
Merlin myy Sensa Fermoa hintaan 666€ https://www.merlincycles.com/sensa-fermo-sl-105-cyclocross-bike-2019-137680.html. Tuollaisella hinnalla ei mitään ihmefiloa saa, mutta yllättävän paljon 105 osaa kuitenkin on tuohon hintaan.
Gravelia/maantiepyörää kans etsimmässä työmatka -ajoihin, kokopuoli on vain ongelma (tai tällä hetkellä saatavuus on ongelma, suurin osa myy ei-oota)
Pyörällä toki ajeltaisiin matkoja ja ehkä bikebacking reissuja. En siis etsi täysiveristä gravel pyörää tyyliin Trek 920, vaan siltä väliltä.
Pituutta 195cm ja inseam 96cm, meinaa olla hankala löytää tarpeeksi pitkällä seat tubella. Tai sitten kokonumero on aivan jotain muuta mitä rungon geometria, esim Spessu myy "64" -kokoista pyörää, seat tube onkin 585mm... En haluasi heilua 30cm satulatolpan päässä...
Budjetti ~1700€, vaatimuksena lokasuojan paikat ja mielummin hydrauliset jarrut.
Trekiltä vaihtoehtona Checkpoint ALR4 61cm, löytyisikö saman hintaluokan ISO runkoisia?
Tuo seat tube pituus on vähän ihmetyttänyt näissä "gravel" pyörissä, aika monessa top tube laskee taakseppäin aika rankasti madaltaen seat tubea. Onko sillä joku erityinen merkitys?
maalinni
09.03.2019, 18.50
Cycloissa on korkea toptube, että olisi helpompi kantas pyörää olalla. Oisko näissä gg pyörissä haettu laskevalla toptubella maastopyörämäisyyttä? Ei lyö palleja niin herkkään, kun jalkautuu maastossa?
Youtubessa on miljoona videota näiden eroista mm. https://youtu.be/ZRe3rMyw5F8
kiloWatti
09.03.2019, 19.30
Nyt 4 pyörää (Cube, Felt, Merida ja Crescent) koeajaneena taidan päätyä ensi viikolle tänne koeajamaan vielä jonkun ja sitten saa fillari löytyä. En huomaa eroja noilla muutaman sadan metrin pää jäässä ajoilla. Ensi kesänä pitkillä lenkeillä selviää mitä tuli ostettua. Yritin kaverin kehotuksesta olla järkeväkin ja perkasin Fillaritorin käytetyt, muttei sieltä nyt ihan suoraan löytynyt niin mieleistä että lähtisin toiseen kaupunkiin koeajamaan.
Kävin sitten vielä tänään uudestaan SUPin sivuilla. Tuo SUPin X Mud 2019 voisi olla passeli, speksit ja hinta kohdallaan. Onko SUPeista kommentteja/kokemuksia? Naapurin miehellä on vanhempaa mallia, kyselen häneltä vielä lisää.
https://www.suomenurheilupyora.fi/cyclocrosspyorat
Jossain tuli vastaan lause mekaanisista jarruista, että "sopii hyvin myös talvipyöräilyyn" - mistä tuli mieleen että onkos hydraulisten kanssa sitten odotettavissa mahdollisesti ongelmia jos sutii kunnon pakkasilla töihin?
EDIT: vielä yksi tyhmä kysymys loppuun: mikä on cyclocrossin ja gravel-pyörän ero?
EDIT: vielä yksi tyhmä kysymys loppuun: mikä on cyclocrossin ja gravel-pyörän ero?
Cyclo-pyörän lähtökohta kisaaminen, aikaisempina vuosina gravel-pyörä ollut enemmän retkeilyä tai pyörämatkailua ajatellen, geometria on cyclossa paljon tiukempi samoin ohjaustanko hieman erilainen kuin gravel-pyörässä. nyt myös gravel-kisapyöriä tullut Dirty Kanzaa ja muita varten....
Kannattaa muistaa myös että on maakohtaista näistä pyöristä puhuttaessa, eroja on siis vaikka Englannin tai USAn välillä jossa käyttö on ollut erilaista ja kulttuuri erilaista.
Sitten kun vielä aletaan tutkia cycloja ja graveleita, voi joskus olla vaikea eroja löytää. Eli markkinointinimikkeen perusteella ei valintaa kannata tehdä.
Sotanorsu666
09.03.2019, 23.01
Jossain tuli vastaan lause mekaanisista jarruista, että "sopii hyvin myös talvipyöräilyyn" - mistä tuli mieleen että onkos hydraulisten kanssa sitten odotettavissa mahdollisesti ongelmia jos sutii kunnon pakkasilla töihin?
Itselläni mekaanisten kanssa oli ongelmia, jos pyörää pesi vaikka talvella, niin jostain jää kuoren sisään vähän vettä joka sitten jäätyy pakkasella ja lopputuloksena: ei jarruja. Nestejarrujen kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia talvella, joten oma valinta on jatkossa aina nestejarrut.
Mekaanisten levyjen sopivuus talvipyöräilyyn perustuu luultavasti vertailuun vannejarrujen kanssa. Eihän siitä ole montaa vuotta, kun kohtuullisen hintaisissa pyörissä mekaaniset levyt alkoi syrjäyttää vannejarruja.
Takajarrun vaijerin jäätyminen on tosiaan ongelma silloin, kun vesi ui alakätistä vaijeria pitkin kuoren sisään. Jos jarru on niin päin, että vesi valuu pois päin, ei tätä ongelmaa ole. Itse tosin olen saanut paljaankin vaijerin keskiön alta jäätymään, joten hydraulinen on varmasti parempi. Itse silti kelpuutan edelleen mekaanisen. Vaikka maasturissani hydraulinen on toiminut vuosia ongelmitta, mekaaniselle osaan jotain ongelmatilanteessa tehdä. Riippuu tietysti käytöstä, mutta itse arvostan tuotakin mahdollisuutta.
Kävin sitten vielä tänään uudestaan SUPin sivuilla. Tuo SUPin X Mud 2019 voisi olla passeli, speksit ja hinta kohdallaan. Onko SUPeista kommentteja/kokemuksia? Naapurin miehellä on vanhempaa mallia, kyselen häneltä vielä lisää.
https://www.suomenurheilupyora.fi/cyclocrosspyorat
Kiitti vinkistä, näyttää mielenkiintoiselta. Satuitko löytämään mistään geometriataulukkoa? http://www.supcycles.fi näyttää olevan kumossa...
kiloWatti
10.03.2019, 21.25
Kiitti vinkistä, näyttää mielenkiintoiselta. Satuitko löytämään mistään geometriataulukkoa? http://www.supcycles.fi näyttää olevan kumossa...
No niinpä näkyy. En löytänyt minäkään. Ajattelin ensi viikolla mennä käymään liikkeessä. Koeajollahan tuo ratkeaa.
Coasting
10.03.2019, 23.51
Canyon Grail valmistajan mukaan 2XL 194-202 senttisille. Mahtuu alumiininen helposti budjettiin.
https://www.canyon.com/fi-fi/road/grail/#filter1=AL
Canyon Grail valmistajan mukaan 2XL 194-202 senttisille. Mahtuu alumiininen helposti budjettiin.
https://www.canyon.com/fi-fi/road/grail/#filter1=AL
Tätäkin katselin, toimitusajat vain heinä-elokuulle (jos silloinkaan), ja lokasuojien saatavuus hieman heikko jos ei halua viritellä, SKS on ilmeisesti tehnyt Grailiin sopivat lokasuojat mutta saatavuutta ei ole.
Coasting
11.03.2019, 13.00
Toimitusaikoihin pitää lisäksi syhtautua varauksella. Meidän tilaus meni kunnon sähläämiseksi kun muuttui ja muuttui. Sitten kun vaihdettiin tilaus toiseen mikä piti olla saatavilla niin tämä yhtäkkiä putkahtikin postiin. Erittäin heikkoa informointia.
Sattuuko kellään olemaan tätä fillaria? Onko tuo 40mm rengas miten tiukka, vai onko rungossa tilaa isommallekin? Haarukassa näyttäis olevan, mut kuvista ei oikein saa selkoa takapäästä.
Ihan arviokin kiinnostais, jos joku on liikkeessä tuon nähnyt. Aspasta ei olllut apuja.
GX LTD Apex 1x11 18, unisex gravel-pyörä
https://www.xxl.fi/filespin/d4141e1fa09d430ead9bcdbba5874d80?resize=490,490&quality=90
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-apex-1x11-18-unisex-gravel-pyora-valkoinen/p/1143988_1_style
Gravelia/maantiepyörää kans etsimmässä työmatka -ajoihin, kokopuoli on vain ongelma (tai tällä hetkellä saatavuus on ongelma, suurin osa myy ei-oota)
Pyörällä toki ajeltaisiin matkoja ja ehkä bikebacking reissuja. En siis etsi täysiveristä gravel pyörää tyyliin Trek 920, vaan siltä väliltä.
Pituutta 195cm ja inseam 96cm, meinaa olla hankala löytää tarpeeksi pitkällä seat tubella. Tai sitten kokonumero on aivan jotain muuta mitä rungon geometria, esim Spessu myy "64" -kokoista pyörää, seat tube onkin 585mm... En haluasi heilua 30cm satulatolpan päässä...
Budjetti ~1700€, vaatimuksena lokasuojan paikat ja mielummin hydrauliset jarrut.
Trekiltä vaihtoehtona Checkpoint ALR4 61cm, löytyisikö saman hintaluokan ISO runkoisia?
Tuo seat tube pituus on vähän ihmetyttänyt näissä "gravel" pyörissä, aika monessa top tube laskee taakseppäin aika rankasti madaltaen seat tubea. Onko sillä joku erityinen merkitys?
Mites Rose? https://www.rosebikes.fi/rose-pro-cross-gravel-apex-1x11-2671705?product_shape=Sand-Black&article_size=64cm-28
https://www.rosebikes.fi/rose-pro-cross-105-2671643
kiloWatti
13.03.2019, 18.23
@WezH Kannattaa käydä koeajamassa. Löysin tänään omani, ja kyllä se tuo SUP on https://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-mud-disc-. Lokarit, nastarenkaat ja leveämmät kumit menevät sujuvasti ja pyörä oli erittäin hyvä ajettava (näillä säillä koeajettuna). Yllätyksekseni minulle (179 cm) tarjottiin runkokokoa 52, mikä osoittautui juuri oikeaksi. Onhan tuossa kertakaikkiaan hinta-laatuspeksit kohdallaan.
Saanko kysyä, mitkä nastat siihen asettelit? Näissä nastoissa olis kul vieläkin kehitettävää kun kokoluokassa 45mm ei liene kovinkaan paljoa vaihtoehtoja.
@WezH Kannattaa käydä koeajamassa. Löysin tänään omani, ja kyllä se tuo SUP on https://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-mud-disc-. ....
Miten kommentoisit tuota niihin muihin vaihtoehtoihin verrattuna ? Olen kiinnostunut ja sain SUP mitat sähköpostiin pyytämällä, että voi vähän yrittää verrata pariin-kolmeen vaihtoehtoon mitä olen vilkuillut.
Sattuuko kellään olemaan tätä fillaria? Onko tuo 40mm rengas miten tiukka, vai onko rungossa tilaa isommallekin? Haarukassa näyttäis olevan, mut kuvista ei oikein saa selkoa takapäästä.
Ihan arviokin kiinnostais, jos joku on liikkeessä tuon nähnyt. Aspasta ei olllut apuja.
GX LTD Apex 1x11 18, unisex gravel-pyörä
https://www.xxl.fi/filespin/d4141e1fa09d430ead9bcdbba5874d80?resize=490,490&quality=90
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-apex-1x11-18-unisex-gravel-pyora-valkoinen/p/1143988_1_style
Lähipiiristä löytyy kyseinen pyörä. Takahaarukkaan 38mm Terrene Griswold + lokari teki tiukkaa, eli ei sinne paljon yli 40mm kumia kannata haaveilla laittavansa.
Pyöräilevä Hullu
17.03.2019, 01.56
Sattuuko kellään olemaan tätä fillaria? Onko tuo 40mm rengas miten tiukka, vai onko rungossa tilaa isommallekin? Haarukassa näyttäis olevan, mut kuvista ei oikein saa selkoa takapäästä.
Ihan arviokin kiinnostais, jos joku on liikkeessä tuon nähnyt. Aspasta ei olllut apuja.
GX LTD Apex 1x11 18, unisex gravel-pyörä
https://www.xxl.fi/filespin/d4141e1fa09d430ead9bcdbba5874d80?resize=490,490&quality=90
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-apex-1x11-18-unisex-gravel-pyora-valkoinen/p/1143988_1_style
Mun mielestä tuossa Whitessä oli ihan kohtuu hyvin tilaa renkaille. Takana ehkä joku n.10mm kumin kummallakin puolen siinä chainstayn kohdalla siis, vaikea sanoa tarkalleen kun ei ollut mitään millä mitata. Lokareiden mahtuvuudesta en osaa sanoa oikein mitään, kun katsoin vaan lähinnä tilaa sivuttaissuunnassa. Etuhaarukassa tilaa oli kyllä yllättävänkin reilusti.
Canyonin Grailia kun kävin tänään katsomassa, niin siinä oli aika onnettomasti tilaa jos haluais vaikka leveämpää kumia. Kona Sutra LTD:tä myös tutkin ja siinä oli kyllä kiitettävästi tilaa leveämmille renkaille (ja varmaan lokareillekkin), oispa enempi Graveleita missä on yhtä paljon rengastilaa kuin tuossa Konassa :)
Mun mielestä rengastilaa oli reilusti (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58667-White-gravel-gx-lite-18-vs-white-gravel-gx-pro-18&p=2779121#post2779121). Kuvat ovat tosin gx pro -mallista, mutta runko lienee sama.
kiloWatti
17.03.2019, 21.00
Miten kommentoisit tuota niihin muihin vaihtoehtoihin verrattuna ? Olen kiinnostunut ja sain SUP mitat sähköpostiin pyytämällä, että voi vähän yrittää verrata pariin-kolmeen vaihtoehtoon mitä olen vilkuillut.
Kovin lyhyet koeajot näillä kaikilla on ollut, ajankohdasta ja säistä johtuen. SUP tuntui vain heti ajettavuudeltaan parhaalta, vaihteet loksuivat moitteettomasti ja pidin hyvänä muihin verrattuna mm. ulottumista jarrukahvoihin myös alakautta. Jäin vain miettimään tuota runkokokoa, kun mulle 52:ta tarjottiin, ja SUPilla ja kaikilla muillakin oikea koko olis 54-56 välillä taulukon mukaan. Olisko mahdollista @ajelee saada mittoja esim yv:nä?
Kovin lyhyet koeajot näillä kaikilla on ollut, ajankohdasta ja säistä johtuen. SUP tuntui vain heti ajettavuudeltaan parhaalta, vaihteet loksuivat moitteettomasti ja pidin hyvänä muihin verrattuna mm. ulottumista jarrukahvoihin myös alakautta. Jäin vain miettimään tuota runkokokoa, kun mulle 52:ta tarjottiin, ja SUPilla ja kaikilla muillakin oikea koko olis 54-56 välillä taulukon mukaan. Olisko mahdollista @ajelee saada mittoja esim yv:nä?
Ainakin mulle 178 cm ja persjalkainen noin 52 on about kaikista cycloista/gg -pyöristä oikea koko.
Lähipiiristä löytyy kyseinen pyörä. Takahaarukkaan 38mm Terrene Griswold + lokari teki tiukkaa, eli ei sinne paljon yli 40mm kumia kannata haaveilla laittavansa.
Tossahan on vakiona 40mm rengas ja ylläolevien kuvien perusteella vielä varmaan 10mm per puoli tilaa (takahaarukassa eli tiukummissa kohtaa).
Ei kai nämä pyörien mitat mitään salaisia ole, kun yleensä ne ovat kauppojen nettisivuilla. Toivottavasti. Kysyin vain minua kiinnostavat koot.
SUP X-Mud Gravel Disc (vm.2019)
koot 55 ja 58
EFFECTIVE center to center (550)(580)
EFFECTIVE TOP TUBE (550,7)(559,2)
HEAD TUBE LENGTH (155) (165)
FORK LENGTH (420) (420)
WHEELBASE (1014,5) (1018)
Näitä muita olen myös katsellut: Kinesis RTD, Focus Paralane 6.9 ja Focus Mares 6.8. Ja vahvimpana vaihtoehtona on jatkaminen nykyisellä cyclolla...
Tossahan on vakiona 40mm rengas ja ylläolevien kuvien perusteella vielä varmaan 10mm per puoli tilaa (takahaarukassa eli tiukummissa kohtaa).
Olisin voinut tarkentaa että lokareiden kanssa 45mm saattaa käydä hankalaksi jos siellä pitäisi olla hieman tilaa lumelle tai mudalle. Kun lokarit eivät mallista riippuen istu ihan haarukan pohjaan optimaalisesti. Kaveri joutui ostamaan kahdet eri merkkiset lokarit kun ensimmäiset eivät mahtuneet Griswoldien kanssa.
kiloWatti
26.03.2019, 13.47
Ei kai nämä pyörien mitat mitään salaisia ole, kun yleensä ne ovat kauppojen nettisivuilla. Toivottavasti. Kysyin vain minua kiinnostavat koot.
SUP X-Mud Gravel Disc (vm.2019)
koot 55 ja 58
EFFECTIVE center to center (550)(580)
EFFECTIVE TOP TUBE (550,7)(559,2)
HEAD TUBE LENGTH (155) (165)
FORK LENGTH (420) (420)
WHEELBASE (1014,5) (1018)
Näitä muita olen myös katsellut: Kinesis RTD, Focus Paralane 6.9 ja Focus Mares 6.8. Ja vahvimpana vaihtoehtona on jatkaminen nykyisellä cyclolla...
Kiitos. Tosin luvut eivät sano mulle mitään, kun en ole itseänikään strategisista paikoista mitannut. Kauppiaan neuvo oli etteivät munat saa ottaa tankoon seistessä. Koeajamalla eri koot selvinnee parhaiten. Nyt alkaa olla jo teitäkin auki sen verran että saa yhtään tuntumaa. Kypärä päässä, ilman toppatakkia. ;)
Kugelschreiber
26.03.2019, 22.18
Tätäkin katselin, toimitusajat vain heinä-elokuulle (jos silloinkaan), ja lokasuojien saatavuus hieman heikko jos ei halua viritellä, SKS on ilmeisesti tehnyt Grailiin sopivat lokasuojat mutta saatavuutta ei ole.
Virittely on melko lailla helppoa: vanhaan alumiiniseen Infliteen laitoin bilteman lokarit, vähän piti vain taivutella ja pätkiä aisoja. :)
EDIT jaa, grailia saa näemmä joskus heinäkuussa. ehkä.
kiloWatti
11.04.2019, 19.37
Onnellinen SUP X-Mud Gravel Disc 2019 omistaja ilmoittautuu, ja ekojen kymmenien kilometrien sisäänajon jälkeen totean tyytyväisyyteni hyvään valintaan. Nyt ei suututa kuin tämä takatalvi, joka sekin hellittää tuota pikaa. Fillarikengillä ajaminen on uusi, metka kokemus. Nyt vain lenkkiä pidentämään kun ilmat lämpenee hieman.
Onnellinen SUP X-Mud Gravel Disc 2019 omistaja ilmoittautuu, ja ekojen kymmenien kilometrien sisäänajon jälkeen totean tyytyväisyyteni hyvään valintaan. Nyt ei suututa kuin tämä takatalvi, joka sekin hellittää tuota pikaa. Fillarikengillä ajaminen on uusi, metka kokemus. Nyt vain lenkkiä pidentämään kun ilmat lämpenee hieman.
Onneksi olkoon hankinnasta! Mites x-mudista löytyy kiinnikkeitä lokasuojille jne?
kiloWatti
15.04.2019, 13.21
Onneksi olkoon hankinnasta! Mites x-mudista löytyy kiinnikkeitä lokasuojille jne?
Kiitos! Hyvin löytyy kiinnityspaikkoja. Toistaiseksi ei ole tuossa muuta kuin lokarit ja pullotelineet, jotka Suomen urheilupyörän kaverit ystävällisesti kiinnittivät toimituksen yhteydessä. Lokarien kanssa pitäisi mahtua myös nastat ja vähän leveämpikin rengas.
Asiaa sivuten,vääntyneen rungon tilalle etsinnässä uusi monikäyttöinen runko.Vanha runko oli genesis croix de fer,ja tälle seuraaja etsinnässä.Ajo pääasiassa,työmatkaa,hiekkatietä,tienlaitaa,ja jonkin verran pyörämatkailua.Vanhat osat saisi sopia uuteen runkoon(ohjainlaakeri 1 1/8).Hinta haarukka,edullisemmasta päästä max 600€,jolla rahalla saisi uuden croix de fer rungon.
Kiikarissa:
Planet x.n (mm.full monty sl,ohjainlaakeri näissä nyt tapered)
Sonder Camino Al
Straggleria saisi tarjouksesta,mutta rungon geometria arveluttaa,saako itselle sopivan,lyhyet kädet.
Mitä muita näitä on,kokemuksia,mielipiteitä ylläolevista.
Gary oin'
16.04.2019, 14.09
Straggleria saisi tarjouksesta,mutta rungon geometria arveluttaa,saako itselle sopivan,lyhyet kädet.
Ihan mielenkiinnosta, mistä ja palio? Ei olisi varaa mutta eilen juuri aloin vähän haikailla moisen perään.
Jos auttaa valinnassa niin Pacer koossa 54 löytyis Jyväskylästä testattavaksi. Onhan tämä toki eri peli, TT 10mm lyhempi, reachissa eroa 7mm ja stackissa 10mm
^^miksi pitäisi olla joku muu kuin Croix de Fer?
^^^ kiitosta vaan,mulla ollut stragler koossa 58cm,joka oli liian iso,sekä steamrolleri,joten luultavasti tuo 56 stragler olisi se koko,esim genesis oli 58cm,pacerin geo tosiaan vähän maantiemaisempi.
^^ nyt en muista paikkaan,mintun vihreenä 56 cm kokoa oli 599€ voin tarkastaa ja laittaa tänne.
^ croix de fer ollut kyllä mahtirunko,siitä kahta eri versiota omistaneena.Paino ainoa miinus,noitten sonderin ja planet x.n kuitukeulat houkuttaa.Tietysti uteliaisuus,
Lynskey Viale,titamiinia olisi ccr.ssä tarjouksessa 699€.rengastilaa max clearence 30c..
Straggler oli tarjouksessa foxcompissa.Osoittautuikin mittausten perusteella kiekon olevan rihdattu toiseen laitaan,ja rungon olevan suora.
Tässä hyvä ja helppo tapa rungon suoruuden mittaamiseen. Onnistunee ihan kotikonstein. Kannattaa olla tarkkana tahahaarukassa tuon langan kanssa, ettei tule mittavirhettä dropouteilla.
https://youtu.be/dUPAKqS3dt8
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.