Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ruska 13.-21.9.2019 (Tarto - Porlammi - Kivesvaara - Ala-Tornio - Hammerfest)



mkpaa
08.02.2019, 22.19
Reitti seuraa tänä vuonna Struven ketjua Tartosta Hammerfestiin. Kontrollit ovat pari Struven pisteitä. Matkaa taas noin 2000 km ja aikaa reilu 8 päivää.

Lisätietoja
Infosivu osoitteessa: https://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-2019/
Kartta: https://drive.google.com/open?id=1TG4yZl3_acXmA9QjgW8PvKX0Zx3z3Zxq&usp=sharing
Uutiskirje: https://tinyletter.com/ruska

Ykkösfani
09.02.2019, 15.20
Seuraan innolla ja kasvattelen reisiä syksyyn 2020? :)

Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla

Jami2003
09.02.2019, 17.44
Joskus jos riittäisi rohkeutta osallistua tähän. Koti sijaitsisi kyllä näppärästi puolessa välissä että jos henkinen kantti ei kestäisi niin aina voisi ajaa vain kotiin [emoji3]

mkpaa
10.02.2019, 18.05
Seuraan innolla ja kasvattelen reisiä syksyyn 2020? :)

Siinähän ne reidet kasvaa ensi vuotta varten, kun osallistuu tänä vuonna Ruskaan. :)

Fuuga
10.02.2019, 23.59
Joskus jos riittäisi rohkeutta osallistua tähän. Koti sijaitsisi kyllä näppärästi puolessa välissä että jos henkinen kantti ei kestäisi niin aina voisi ajaa vain kotiin [emoji3]
Siinähän on sopiva syy lähteä kokeilemaan. Ei siinä kuole kuitenkaan.

mkpaa
09.05.2019, 18.24
Saitte postia. Jos ette saaneet niin liittykää uutiskirjeeseen. :) https://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-2019/

Lähinnä lähtö ja maalipaikka ovat nyt jotakuinkin varmistuneet. Ilmoittautuminen perjantaina iltapäivällä Tarton raatihuoneen torilla ja lähtö tähtitornin edestä. Varsinainen maalipaikka on odotetusti muistomerkki Fuglenesissa ja päätösjuhla Skytterhuset hotellissa.

mkpaa
29.05.2019, 15.31
Ilmoittautuminen on nyt auki. Ohjeet uutiskirjeessä.

elämäntapapyöräilijä
16.08.2019, 11.27
Kuukausi aikaa lähtöön. Harmittavasti itsellä kipeytyi akillesjänne 1000km brevetin vikalla satasella ja kuntoutuminen/osallistuminen epävarmaa, halu olis kova :/. Miten muuten tuon Jupukan hike-a-biken suhteen, pitääkö kantaa pyörää mukana kun tarpoo mäen päälle vai saako sen jättää tienvarteen? Onko ideana tässä nimenomaan että pyörä on mukana kaikkialla "bikepacking-hengessä"? :)

mkpaa
16.08.2019, 12.48
Pistän siitä vielä lähempänä ohjeet. Pitää vielä löytää tarkemmat speksit siitä millaisessa kunnossa pätkä on. :)

Fuuga
16.08.2019, 13.59
Kuukausi aikaa lähtöön. Harmittavasti itsellä kipeytyi akillesjänne 1000km brevetin vikalla satasella ja kuntoutuminen/osallistuminen epävarmaa, halu olis kova :/. Miten muuten tuon Jupukan hike-a-biken suhteen, pitääkö kantaa pyörää mukana kun tarpoo mäen päälle vai saako sen jättää tienvarteen? Onko ideana tässä nimenomaan että pyörä on mukana kaikkialla "bikepacking-hengessä"? :)

Ruska2018:sta pyörä vietiin Sallatunturin päälle - tavalla tai toisella. En muista ajoiko edes Esa S sinne sitä takapuolen reittiä pitkin. Alas kyllä pääsi ajamalla.

mkpaa
16.08.2019, 20.48
Sallan parkouri oli sitä länsirinnettä ylös. Sen jälkeen reitti oli vapaa. Käsittääkseni kukaan ei ajanut koko matkaa.

Esa S
16.08.2019, 21.47
Kävelin ylös tietty parkour reittiä, paljain jaloin, kun säälin klosseja. Alas tulin vähän loivempaa mutta yhtä huonokuntoista takareittiä, jota siis pääsi ajamaan alaspäin, mutta hidas sekin oli, kun oli sen verran pidempi.

mkpaa
16.08.2019, 22.01
Päivällä laskun sai ajaa jokseenkin kokonaan. https://youtu.be/UVWXAX81fsU

Fuuga
17.08.2019, 11.08
Sallan parkouri oli sitä länsirinnettä ylös. Sen jälkeen reitti oli vapaa. Käsittääkseni kukaan ei ajanut koko matkaa.

Aika kultaa muistot, en muistanutkaan että parkouri oli nimenomaan noin.

elämäntapapyöräilijä
22.08.2019, 13.55
Ainakin tän (https://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/besok-och-upptack/naturreservat/pajala/jupukka.html)Norrbottenin lääninhallinnon (?) sivun mukaan menee polku huipulle ja heinikot ainakin huipulla harvennetaan ("Gräsmarkerna på toppen slås för att hållas öppna, men på sidorna har skogen börjat tränga sig på.. ), joten kaipa tuosta pyöränkin saa hyvin talutettua. Näytti nettisaitin videollakin olevan ihan hyvässä kuosissa pieneen patikointiin :).

mkpaa
26.08.2019, 17.33
Ilmoittautuneita nyt 14. Aikaa ilmoittautua on vielä 10 päivää.

Terässiipi
28.08.2019, 21.26
Onko kyydityksestä pois Norjasta mitään suunnitelmaa?

Esa S
28.08.2019, 21.46
Joku suunnitelma Mikolla lienee, bussilla Rovaniemelle sunnuntaina. Osallistujien määrä tietty vaikuttaa, ja osa ei pääse perille saakka. Kannattaisi ilmoittautua ajoissa ennen määräaikaa, niin helpottaa valmisteluja. Tietty peruutukset on sallittuja.
Hyväkin sanomaan, kun itse ilmoittauduin vasta juuri äsken.

mkpaa
28.08.2019, 22.53
Erilaisia linja-autovaihtoehtoja sieltä tosiaan olisi. Hintahaarukka ja järkevät vaihtoehdot paremmin selvillä, kun osallistujamäärä on lähempänä lopullista.

Mattia
29.08.2019, 14.02
Kyll kai mieki sitten, jos työ muutki lähette...

mkpaa
02.09.2019, 20.01
3 päivää aikaa ilmoittautua. Tseh tseh. :)

mkpaa
04.09.2019, 20.53
Vielä päivä aikaa ilmoittautua. Nyt on 18 ilmoittautunutta joista 8 uutta, 2 startannut ja 8 aiemmin maaliin päässyttä.

iimil
05.09.2019, 20.07
Tässä kun Ruskan reitti on vielä suunnitteilla niin kysyisin, että onko lossin käyttö sallittua Ruskassa? Oletan, että ei ole, mutta ajattelin nyt vielä varmistaa oletukseni :)

Fuuga
05.09.2019, 20.22
Miksei olisi?

Etitoidaanpa tätä vastausta näin:
Silloin kun lossi kuuluu 'tien varustukseen', näitä paikkoja Suomessa vielä on, ei ole mitään estettä käyttää sitä. Sen sijaan tilapäisen lossin perustaminen esim. kaveriapuna ja sen käyttö mielestäni kyllä sotisi Ruskan ajatusmaailmaa vastaan.

mkpaa
05.09.2019, 20.42
Lossia (eli varmaankin Manamansalo) saa käyttää.

iimil
05.09.2019, 21.07
Hyvä siis, että varmistin. Ei ole lossia aiemmin tullut itsellä vastaan virallisilla pitkillä matkoilla, ja kun ne ei liiku pyörillä ja kaurapuurolla, niin tuli äkkiseltään oletettua toisin. Kiitokset tiedosta!

iimil
05.09.2019, 21.10
Ja juu, sitä juurikin tarkoitin.

mkpaa
05.09.2019, 21.40
Idea on vähän sama kuin Tallinna-Helsinki lautoissa eli kaikille tasapuolisesti saatavilla ja ei oikaise (eli kulje rannikon suuntaisesti) vaan kulkee melko suoraan vesistön yli. Tuon kaikki vaihtoehdot kattava auki kirjoittaminen on hiukan hankalaa. Toivottavasti kukaan ei löydä mitään Alta-Hammerfest lauttaa. :)

telipyörä
05.09.2019, 21.54
Ysitie Jämsästä Jyväskylään päin on tärinäraidoitettua ja kapeapientareista tietä, mutta arkiyönä siellä kulki varmaan enemmän rekkoja kuin henkilöautoja.
Vierumäellä 140-tien risteyksessä rakennetaan kiertoliittymää ja kevyenliikenteen alikulkua.

Fuuga
05.09.2019, 22.28
Ysitie Jämsästä Jyväskylään päin on tärinäraidoitettua ja kapeapientareista tietä, mutta arkiyönä siellä kulki varmaan enemmän rekkoja kuin henkilöautoja.
Vierumäellä 140-tien risteyksessä rakennetaan kiertoliittymää ja kevyenliikenteen alikulkua.Rekkojen takapyörteestä saa hyvät imut. Matka joutuu.

--
Ei kurjuutta kummempaa

mkpaa
05.09.2019, 22.46
Ysitie Jämsästä Jyväskylään päin on tärinäraidoitettua ja kapeapientareista tietä, mutta arkiyönä siellä kulki varmaan enemmän rekkoja kuin henkilöautoja.
Vierumäellä 140-tien risteyksessä rakennetaan kiertoliittymää ja kevyenliikenteen alikulkua.

Se lienee useimpien suunta, mutta ajankohta osunee sunnuntaille tai edeltävään yöhön. Tie on tuttu Flecheltä. :)

mkpaa
06.09.2019, 19.32
Ilmoittautuneita oli lopulta 19. Viikon päästä lähtö. Seurantasivu on jo valmiina ja osallistujalista varmaankin sunnuntaina.
https://www.randonneurs.fi/live/ruska2019/

Esa S
06.09.2019, 20.11
Ilmoittautuneita oli lopulta 19. Viikon päästä lähtö. Seurantasivu on jo valmiina ja osallistujalista varmaankin sunnuntaina.
https://www.randonneurs.fi/live/ruska2019/

Parcoureista viimeiset muutokset tekemättä tällä kartalla.

mkpaa
07.09.2019, 00.04
Parcoureista viimeiset muutokset tekemättä tällä kartalla.

Kaippa ne pitää vielä copy pasteta tuohonkin vaikka tuskin sillä kukaan navigoi. :)

E: Korjasin.

mkpaa
09.09.2019, 19.51
Osallistujat saivat sähköpostia.

frp
09.09.2019, 20.12
Team Locator asennettu ohjeiden mukaan. Toimii kunnes vaihtaa toisen ohjelman päälle, jolloin aina tulee ilmoitus "toistuvasta pysähtymisestä" eli kaatuu. Luultavasti taustasovellus kaatuu, koska käyttöliittymä säilyy näkyvissä auki olevissa ohjelmissa. Samsung Note 9. Vinkkejä?

edit. Näköjään kaatuu aina myös kun lukitsee puhelimen vaikka jättäisi päälle.
edit2. Taustasovelluksen kun poistaa käytöstä niin sitten ei kaatuile, mutta mahtaako se toimia silloin ollenkaan puhelimen ollessa kiinni vaikka jättäisi päällimmäiseksi sovellukseksi?

Esa S
09.09.2019, 21.17
Aikaisemmin ei ole mielestäni ollut käytössä sitä taustasovellus ON asetusta, ainakaan minulla ei ollut sitä päällä vanhastaan, muut asetukset oli jo valmiiksi viime vuodesta kohdillaan. Laitoin sen nyt kanssa offille. Eiköhän se toimi, kun vaan ei sulje sovellusta.
Vai olisiko tuolla vivulla saatavissa pienempi virrankulutus, niin että sovelluksen sulkee? Siis jos se vaan toimisi.

mkpaa
09.09.2019, 21.42
Team Locator asennettu ohjeiden mukaan. Toimii kunnes vaihtaa toisen ohjelman päälle, jolloin aina tulee ilmoitus "toistuvasta pysähtymisestä" eli kaatuu. Luultavasti taustasovellus kaatuu, koska käyttöliittymä säilyy näkyvissä auki olevissa ohjelmissa. Samsung Note 9. Vinkkejä?

edit. Näköjään kaatuu aina myös kun lukitsee puhelimen vaikka jättäisi päälle.
edit2. Taustasovelluksen kun poistaa käytöstä niin sitten ei kaatuile, mutta mahtaako se toimia silloin ollenkaan puhelimen ollessa kiinni vaikka jättäisi päällimmäiseksi sovellukseksi?

Mitä se alla oleva System settings sanoo? Osaako sovellus toimia taustalla?

Esa S
09.09.2019, 21.59
Laitoin puhelimeen asetukset ohjeen mukaan, eli taustatoiminta pälle, ja suljin sovelluksen kokonaan. Katsoin sitten tabletilla (eri tunnuksella), niin näyttäisi puhelimen sovellus silti toimivan. Eli se sovellus kannattanee sulkea kokonaan sovelluslistalta poistamalla, niin se ei herjaile enempää, toimii kuitenkin, ja varmaankin pienimmällä virran kulutuksella näin.

Sovelluksen saa sitten lopetettua ainoastaan järjestelmän asetuksista pakota lopetus komennolla, kun avoimien sovellusten listalla sitä ei näy. Näin siis androidissa.

mkpaa
09.09.2019, 22.29
Sen sielunelämä ei ole täysin selvillä itsellekään tuolta osin. Ilmeisesti se toimii taustalla, mutta virheiden kohdalla se lopettaa automaattiset päivitykset (eikä palaa ennen kuin sovelluksen avaa uusiksi). Mutta enpä ole saanut tuota mitenkään konsistentisti itse testattua.

frp
09.09.2019, 22.31
Käyttöjärjestelmän asetukset kohta sanoo "Käyttöjärjestelmäsi asetukset ovat kunnossa". Mistä osoitteesta tuon tilanteen näki muulla laitteella niin voi vähän testailla, jos se toimisi kuitenkin kaatumisesta huolimatta ainakin jos sovelluksen jättää päälle?

edit. Teenpä kanssa tablettiin toisen tunnuksen
edit2. Näyttääpä se toimivan jopa sovellus suljettuna vaikka kaatuukin aina aluksi eli eiköhän tällä pärjätä. (Kaatuu muuten mulla myös Android tabletissa ihan samalla lailla...)

frp
09.09.2019, 23.12
Team locatorin tekijä onkin melkein naapuri... Vastasi kyselyyni näin:

"
Mahdollisesti aktiivista taustatoimintaa ei voi tällä hetkellä käyttää android 9 version tai uudemman kanssa. Asetuksista "Laitteen ylläpito" -> "Akku" -> "Valvomattomat sovelluket" listalle lisääminen voi auttaa.


Aktiivista taustatoimintaa ei normaalikäytössä tarvitse aktivoida. Puhelimen kommunikointi jälkipalvelimen kanssa aktiivisesti voisi olla tällainen käyttötapaus. Onko tästä tarpeesta kyse?
"

Eli tuleeko tuo jälkipalvelin-toiminto käytöön sitten tositilanteessa? (siis siinä aktiivinen taustatoiminta valinna yläpuolella oleva jälkipalvelin url) Jos ei niin sitten ilmeisesti tuo aktiivinen taustatoiminta on turha.

Toinen vastaus tekijältä:
"Juu, tätä asetusta ei kannata normaalisti aktivoida. Toisen tiimiläisen paikannuspyyntö aktivoi sovelluksen taustatoiminnan hetkellisesti ilman tätäkin."

mkpaa
09.09.2019, 23.45
Ok. Kiitos. Korjaan tuolta osin ohjetta. Laitan taas erillisen tracker urlin parille käyttäjälle, että ainakin joku on aina hereillä.

iimil
11.09.2019, 18.30
Olikos tuohon vaihtovaatteiden Hammerfestiin lähettämiseen hyviä vinkkejä vai onko vielä työn alla? Oma reissu starttaa huomenna aamulla, niin täytyy nuokin laittaa matkaan piakkoin.

lluque
12.09.2019, 13.55
Olikos tuohon vaihtovaatteiden Hammerfestiin lähettämiseen hyviä vinkkejä vai onko vielä työn alla? Oma reissu starttaa huomenna aamulla, niin täytyy nuokin laittaa matkaan piakkoin.

Norjan Poste Restante? https://www.posten.no/en/sending/preparation/addressing

Fuuga
14.09.2019, 18.26
Kaverit on nyt polkeneet lähes vuorokauden. Ainasojan Matilla on miehekäs reittivalinta Pietarin kautta.

Fuuga
14.09.2019, 18.51
Ja ensimmäinen scratchikin saatu. Polvikivut ovat kyllä ikäviä ja niistä on vaikea toipua. En tiedä voiko noihin valmistautua. Niitä tullee jos on tullakseen - vissiin.

plr
14.09.2019, 22.10
Luultavasti on saanut jo ajaa sateessa ja taisi näkyä rakeitakin jossakin kuvassa. Keli ei ihan helppo.

Jami2003
14.09.2019, 22.42
Päivän yhteenvedossa annettiin ymmärtää että tällainen keli voi olla hyväkin pitkän matkan pyöräilyyn. Tiedä sitten [emoji23]

Pexxi
14.09.2019, 23.05
Huomenna pitäisi jaksaa painaa kun näyttäisi tuuli käääntyvän sitten pohjoiseen.

Fuuga
15.09.2019, 01.21
Päivän yhteenvedossa annettiin ymmärtää että tällainen keli voi olla hyväkin pitkän matkan pyöräilyyn. Tiedä sitten [emoji23]

Itsellä on kyllä parempi ajaa hieman viileässä kuin liian kuumassa. Sade ei ole maailman mukavin asia, mutta siihenkin tottuu kun sitä tulee tuntitolkulla.

Esa S
15.09.2019, 10.04
Päätin keskeyttää Ruska2019-ajon, kun unohdin yhden kontrollipisteen ja ajoin siitä n. 75 km ohi ennen kuin huomasin mokani. Reittini oli kyllä tehty koukkaamaan sitä kautta, mutta... olisi vähän pidempi tarina. No olisinhan voinut ajaa 150 km lisämatkaa, ja harkitsinkin sitä vakavasti, mutta tällä kertaa, näissä fiiliksissä päädyin keskeytykseen. Siirryn tapahtuman seuraajien puolelle nyt ensi kertaa.

Fuuga
15.09.2019, 12.18
Tämä päivä näyttäisi avautuvan melkoisen sateisena koko siltä osuudelta missä kuskit tänään taivaltavat. Ei ihan herkulliselta tuntuisi, mutta pohjoista kohti mennessä ilman selkiintynee ja kuivunee. Mukavampi ehkä ottaa sateet alussa kuin lopussa.

ranttis
15.09.2019, 12.39
Tänään on viimeisiä myötätuulia mutta tosiaan vettä tulee aika taukoamatta.
Itse en tiedä kuinka tuon jatkuvan vesisateen kanssa tulisi noin pitkällä retkellä toimeen. Lähinnä että alkaisiko jossain kohtaa palelemaan kun kamat on märkänä. Melkoista taiteilua varusteiden kanssa.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Jami2003
15.09.2019, 12.45
Joo ei voi muuta kuin hattua nostaa ajajille. Itse jos ajelen 3-4 tuntia tällaisessa kelissä olen niin umpijäässä + hiertymiä alkaa tulla joka paikkaan etten kykenisi mitenkään jatkamaan ainakaan henkisellä puolella. Enkä usko että kyse on varusteiden eroista.

plr
15.09.2019, 14.27
Mietin, että pari-kolme tuntia cyclolenkkiä voisi vielä ajaa tämän päivän kelissä, mutta ei sen enempää. Kylmä vesisade tekee monesta asiasta hankalaa.

ranttis
15.09.2019, 14.41
Juu näissä keleissä 2-3h lenkit on ihan mukaviakin ja tietää pääsevänsä lämpöseen. En tiedä onko jollain joku poppakonsti millä jalat ei tuolla kastu. Toimiiko esim jotkut sealskinzit tms sukat. Kengänpäälliset ei auttane kun klosseista tulee vesi sisään kuitenkin kun talvikenkiä ei ajossa ole.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Fuuga
15.09.2019, 16.08
Juu näissä keleissä 2-3h lenkit on ihan mukaviakin ja tietää pääsevänsä lämpöseen. En tiedä onko jollain joku poppakonsti millä jalat ei tuolla kastu. Toimiiko esim jotkut sealskinzit tms sukat. Kengänpäälliset ei auttane kun klosseista tulee vesi sisään kuitenkin kun talvikenkiä ei ajossa ole.

Sealzskin ja päälliset, lisäksi vedenpitävät housut, joiden lahje yltää päällisten päälle. Siinä olisi mun tämän vuoden varuste. 2 edellistä meni mulla jalat märkänä lähes koko ajan. Siihen kyllä tottuu jotenkin. Nukkumaan käydessä oli unelma vetää kuivat villasukat jalkaan makuupussiin. Hyvällä säämiskällä ja satulalla ei hiertymiä ole tullut koskaan. Alapesua inva-vessoissa kannattaa harrastaa. Oikeastaan kyse on vain suhtautumisesta. Jos lähtee matkaan, ei kannata keskittyä ikävyyksiin vaan vain mennä eteenpäin.

Edit: joillain on ollut ja lienee nytkin käytössä talvikenkiä

sirkia
15.09.2019, 19.32
Jotenkin vielä ymmärrän miten kestää märkää ja kylmää, mutta näillä keleillä käy sääliksi kalustoa. Kuinka noin pitkillä matkoilla näillä keleillä saa pidettyä voimansiirron siistinä ja toimivana? Itseäni häiritsee pienetkin äänet voimansiirrossa ja reissussa on hieman rajalliset mahdollisuudet kunnon pyörän pesuun, kuivaukseen ja ketjun voiteluun. Likaiselle ketjulle uuden voitelunkaan lisääminen ei ole koviin mukavaa.

Fuuga
15.09.2019, 20.06
Jotenkin vielä ymmärrän miten kestää märkää ja kylmää, mutta näillä keleillä käy sääliksi kalustoa. Kuinka noin pitkillä matkoilla näillä keleillä saa pidettyä voimansiirron siistinä ja toimivana? Itseäni häiritsee pienetkin äänet voimansiirrossa ja reissussa on hieman rajalliset mahdollisuudet kunnon pyörän pesuun, kuivaukseen ja ketjun voiteluun. Likaiselle ketjulle uuden voitelunkaan lisääminen ei ole koviin mukavaa.

Tuli vain mieleen kerran HSH600:lla pyydettiin paikallisesta pizzeriasta pahvimukillinen ruokaöljyä, jolla sitten voideltiin 4 pyörän ketjut. Sillä voitelulla ajettiin loput 200 km Bemböleen.
Hyvin se voimansiirto kestää yhden tollasen reissun. Vessasta käsipyyhettä ja pyyhkii vähän ketjuja niin sillä se menee.

häggens
15.09.2019, 20.46
Tuli vain mieleen kerran HSH600:lla pyydettiin paikallisesta pizzeriasta pahvimukillinen ruokaöljyä, jolla sitten voideltiin 4 pyörän ketjut. Sillä voitelulla ajettiin loput 200 km Bemböleen.
Hyvin se voimansiirto kestää yhden tollasen reissun. Vessasta käsipyyhettä ja pyyhkii vähän ketjuja niin sillä se menee.offtopic:
Ruokaöljyllä on vähemmän kitkaa kuin suurimmassa osassa "oikeita" ketjuöljyjä. Puhtaanapito ja kestävyys on sitten oma lukunsahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190915/8fdda8c1876823892e1a82f1bec3586e.jpg

HiMa
16.09.2019, 09.13
mkpaa on nähty hyvissä voimissa. Ajoi just tästä mun työpaikan ohi ja vauhdissa vaihdettiin muutama sana.

Esa S
16.09.2019, 13.33
Trakkeri toimii useimmilla kohtuullisesti, mutta joillakin huonosti, niinkuin minullakin, silloin kun vielä olin mukana. Janne Villikka lienee kärjessä, käynyt instagramin mukaan Kivesvaaralla n. 4 tuntia sitten, Mikko Kainu puoli tuntia sitten. Matthias Mullerista viimeisin havainto trakkerin mukaan Jämsästä, jossa oltiinkin yhtä aikaa Shellillä, ja twitterin mukaan Oravivuorelta parikymmentä minuuttia Mikon jälkeen. Minähän en muistanut Oravivuorella käydä, joten se oli sitten siinä. Käsittämätön moka, olin vaan asennoitunut ajamaan seuraavaksi Jyväskylään. Navikaattori kyllä opasti kääntymään ihan oikein, mutta reitissäni oli pari pientä pienempien teiden kautta menoa, jotta välttäisi vihaamani 9 tien ajoa kun vain mahdollista. Olin vähän aikatauluani jäljessä ja liikenne oli jo aika olematonta kun vähän pääsi Jämsästä pohjoiseen. Päätin sitten ajaa vaan 9-tietä Jyväskylän nurkille asti. Voisi arvella, että ajelin unenpöpperössä, mutta Jämsässä otin pienet nokosetkin kun oli hyvä paikka kuivatella vähän varusteita (ja keli oli +3 ja erittäin kosteaa, vaikkei juuri silloin satanut), ja siitä herättyäni olin ihan pirteä. Seuraavan kerran nukuin vasta kotona iltapäivällä. No junassa Jyväskylästä kyllä nukutti, mutta en uskaltanut nukkua, kun olisin voinut herätä Helsingistä.
Hirvaskankaalta takaisin Jyväskylään ajaessani pohdin vaihtoehtoja, keskeytänkö vai ajanko takaisin Oravivuorelle. Ajoin jo vähän ohi Jyväskylän, mutta päädyin nyt kuitenkin tähän ratkaisuun, joskus on hyvä kokeilla tätä keskeytysvaihtoehtoakin.
Juuri kun olin päätökseni tehnyt ja pysähtynyt biotekniselle, niin Janne pyyhältää ohi kohti Jyväskylää.

Esa S
16.09.2019, 13.39
Jaa no nyt Janne näkyykin oleen Vaalassa 15 minuuttia sitten. Hänen reittinsä muuten näkyy Stravassa, päivä kerrallaan. Ruskaa, Ruskab ja Ruskac julkaistu. Mentiin aika lailla samaa reittiä ja melko samaa tahtia, Janne hiukan edellä, niin kauan kun olin mukana ja oikealla reitillä.

Esa S
16.09.2019, 16.52
Matthiaskin näyttäytyy twitterissä, aina kun joku kontrollipiste saavutetaan. Nyt Puokiossa, tunnin Mikon jälkeen.

Kivesvaarassa kolmen kärki:


1. Janne noin klo 8, en heti keksinyt miten Instagramista saisi tarkemman aikatiedon
2. Mikko klo 11.56
3. Matthias klo 13

VPR
16.09.2019, 17.09
1. Janne noin klo 8, en heti keksinyt miten Instagramista saisi tarkemman aikatiedon
Lähdekoodi kertoo aikaleimaksi 8.09.

Esa S
17.09.2019, 09.03
^ hyvä että löytyy noin. Tosin en löytänyt lähdekoodista aikaa.
Nyt sitä taas tarvittaisiin, kun Janne ja Matthias olivat molemmat noin 2 tuntia sitten Tornio/Haaparannassa. Mikko jonkin verran jäljessä, hänen trakkäys toimii hyvin.

Esa S
17.09.2019, 11.18
Nyt ei tarvita kellonaikojen tulkkausta, kun Janne on Matthiaksen pyörän kanssa samassa kuvassa Aavasaksan laella.

VesaP
17.09.2019, 11.47
Linkatkaa niitä kuvia tänne tai laittakaa kuvat suoraan näkyviin tänne jos jaksatte ja moderaattori sallii niin näkis muutkin noita. Ei, en jaksa etsiä jostain osallistujan nimeä, hänen insta/twitteritiliään jne... Thanks!

Pexxi
17.09.2019, 11.57
Linkatkaa niitä kuvia tänne tai laittakaa kuvat suoraan näkyviin tänne jos jaksatte ja moderaattori sallii niin näkis muutkin noita. Ei, en jaksa etsiä jostain osallistujan nimeä, hänen insta/twitteritiliään jne... Thanks!:D
Aika kova vaiva.

https://www.randonneurs.fi/

Esa S
17.09.2019, 12.02
Twitteristä ja instasta vaan #ruska2019 haulla löytyy helposti viimeisimmät viestit.

Esa S
17.09.2019, 13.45
Tosin kuvat vaatii välillä tulkintaa:
https://pbs.twimg.com/media/EEqAn_ZXsAAcuTZ?format=jpg&name=small

Selvästikin ollaan Janin grillillä Pellossa, ehkä.

Esa S
17.09.2019, 14.25
Yöajelussa on riskinsä, mm. eläinten kanssa:
https://www.instagram.com/p/B2dLXVFFWmb/?igshid=108duv9tz8sor

Varsinkin nuo pikkueläimet liikkuu paljon yöaikaan, aika monta jänistä näin Jyväskylän läpi ajellessani aamuyöstä.

Esa S
17.09.2019, 17.17
Yr.no kertoo tällaista:

Expected: Heavy snow
Yellow severity
Applies to Finnmark

From late Tuesday evening locally difficult driving conditions on the mountain passes in East-Finnmark due to precipitation as snow above 200 m. From Wednesday evening locally difficult driving conditions in the whole area due to precipitation as snow and rain mixed below 100 m, locally temperatures around 0 degrees, and precipitation as snow above 100 m. Be aware on local variations in precipitation type and temperatures dependent on cloudiness and precipitation intensity. From Thursday afternoon to Saturday afternoon precipitation as snow above 200-400 m, lowest snow line during the night, possibilities for sub freezing temperatures below 200 m.

Severity
X Yellow severity - moderate danger
Orange severity - considerable danger
Red severity - extreme danger

Esa S
17.09.2019, 20.26
Niin tuohon edelliseen, että reitti menee korkeimmillaan vähän yli 500 metrissä.

Esa S
17.09.2019, 21.34
Kärkimenijät nyt unohtaneet päivittää missä menevät. No Jannen stravasta löytyy Ruskae jälki, josta löytyy kuva Jupukan huipulta. Jälki päättyy hotelli Kolariin.
Matthias jossain pitsalla, ehkä myös Kolarissa.

Esa S
17.09.2019, 21.55
Toisaalta pitäähän sitä seuraajillakin olla vähän haastetta. Kuvan perusteella (pöydän pinnan perusteella) Matthias on/oli pitsalla Kolarin Burger&Majat paikassa, ehkä jää myös yöksi?

ranttis
17.09.2019, 23.47
Saattaa käydä vaaralliseksi tai vähintään hankalaksi tuo meno paikoin norjassa maantierenkailla.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Esa S
17.09.2019, 23.59
Viime vuonna lumisade tuli pari päivää sen jälkeen kun oli lähdetty Kilpisjärveltä. Juuri nyt sateli vissiin lunta Ruotsissa hiukan Pajalan kontrollipisteestä länteen.
Pakkastahan oli viime vuonnakin kun ajelin aamuyöstä kohti Kilpisjärveä, pulloissa juoma meni jäähileeseen, pyörään tuli vähän jäähilettä pintaan, mutta tie ei mennyt jäähän. Reilu lumikerros jos tulee, niin se on ajamaton paikka.

ranttis
18.09.2019, 00.27
Kohtuu pienikin lumikerros riittänee siihen että ei pysty etenemään jos tuo lumi ei sula päivällä. Hidastaa ainakin niin paljon että matka Enontekiöltä Hammerfestiin ei taitu tarpeeksi nopeasti ihan kärkeä lukuunottamatta joka voi ehtiä alta poiskin.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Fuuga
18.09.2019, 08.34
Viime vuonna lumisade tuli pari päivää sen jälkeen kun oli lähdetty Kilpisjärveltä. Juuri nyt sateli vissiin lunta Ruotsissa hiukan Pajalan kontrollipisteestä länteen.
Pakkastahan oli viime vuonnakin kun ajelin aamuyöstä kohti Kilpisjärveä, pulloissa juoma meni jäähileeseen, pyörään tuli vähän jäähilettä pintaan, mutta tie ei mennyt jäähän. Reilu lumikerros jos tulee, niin se on ajamaton paikka.Viime vuonna Pajalassa oli aamulla pakkasta pari astetta kun heräsin näreiköstä. Onneksi oli pari kilometriä hotellille aamupalalle niin ei kerennyt pahemmin jäätyä kosteissa ajovarusteissa. Tiet kyllä vielä pysynevät sulina juuri ja juuri ja sorallakin voi ajaa jos pahaksi menee.

--
Ei kurjuutta kummempaa

mäkinen
18.09.2019, 23.55
Päivän katsaus: https://www.randonneurs.fi/ruska-day-five/

Esa S
19.09.2019, 07.28
Janne maalissa aamu neljältä, onnittelut!
(Eli viideltä Suomen aikaa)

anttipietila
19.09.2019, 07.41
Janne maalissa aamu neljältä, onnittelut!
(Eli viideltä Suomen aikaa)Matthias taitaa olla Koutokeinon jälkeisellä sorapätkällähttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190919/3be0dd402d4e217e5138d3f72557a230.jpg

Esa S
19.09.2019, 09.23
Voi olla mielenkiintoinen lasku Matthiaksella:

https://pbs.twimg.com/media/EEzTPKLXsAAYACV?format=jpg&name=large

VesaP
19.09.2019, 09.52
Viime vuonna Pajalassa oli aamulla pakkasta pari astetta kun heräsin näreiköstä. Onneksi oli pari kilometriä hotellille aamupalalle niin ei kerennyt pahemmin jäätyä kosteissa ajovarusteissa.

Kuvastaako tämä lajin syvimmän idean, eli lämmin hotelli olis parin kilsan päässä, niin ennemmin nukkumaan pakkasessa puskaan? Heikkohermoisempi olis ajanut jo illalla sen 2km pitemmälle hotelliin unille. Toki jos saapui yöllä hotellille kun sen respa ei enää olisi ollut auki niin nocando tietysti, ja näreikkö kutsuu. :)

Onnittelut kaikille ajajille jotka noissa oloissa maaliin pääsevät!

Esa S
19.09.2019, 10.25
Saksalainen ottaa kaiken irti "syksyisestä" lapista:

https://pbs.twimg.com/media/EEzcCJjWkAEFB8N?format=jpg&name=large

Esa S
19.09.2019, 10.27
Saksalainen ottaa kaiken irti "syksyisestä" lapista:

https://pbs.twimg.com/media/EEzcCJjWkAEFB8N?format=jpg&name=large

ilmeisesti tässä: https://www.google.fi/maps/@69.7265487,23.5625458,3a,75y,123.3h,75.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1svJ_i350CqN32I167DFE9fg!2e0!7i1 3312!8i6656

mäkinen
19.09.2019, 11.22
Aika karun, mutta samalla niin hullun hyvän näköistä, että toivoisi olevansa mukana ajamassa.
Onnittelut Jannelle ja onnea lopputaipaleelle muille.

Fuuga
19.09.2019, 15.02
Kuvastaako tämä lajin syvimmän idean, eli lämmin hotelli olis parin kilsan päässä, niin ennemmin nukkumaan pakkasessa puskaan? Heikkohermoisempi olis ajanut jo illalla sen 2km pitemmälle hotelliin unille. Toki jos saapui yöllä hotellille kun sen respa ei enää olisi ollut auki niin nocando tietysti, ja näreikkö kutsuu. :)

Pointti tuossa oli lähinnä se että olin päättänyt olla kuluttamatta rahaa ja toisaalta en ollut tehnyt mitään suunnitelmia tai tiedusteluja etukäteen. Eli en tiennyt että siellä olisi hotelli enkä toisaalta välittänytkään tietää, koska tiesin yövarusteeni riittävän leiriytymiseen.

--
Ei kurjuutta kummempaa

Fuuga
19.09.2019, 15.05
Aika karun, mutta samalla niin hullun hyvän näköistä, että toivoisi olevansa mukana ajamassa.

Tuohan on se pahin asia tässä :)



--
Ei kurjuutta kummempaa

telipyörä
19.09.2019, 16.26
Eli kerrankin kun pääsee ulkoruokintaan niin sitten nauttii koko rahan edestä.:)

mäkinen
19.09.2019, 18.08
https://www.randonneurs.fi/ruska-day-six/

sirkia
19.09.2019, 19.26
Aika karun, mutta samalla niin hullun hyvän näköistä, että toivoisi olevansa mukana ajamassa.


Poden samaa ongelmaa ja päättänyt jo olevani ensi syksynä maksimoimassa kurjuutta.

häggens
19.09.2019, 21.18
Matthias maalissa

https://t.co/zkeFa1MuYr

skrank
19.09.2019, 22.44
Meinasi mennä viimeinen yö farssiksi. Lähdin eilen Altasta vaan normivarustuksessa painamaan ja olin buffin laittanut huonosti. Ensimmäisenä vedet kauluksesta niskaan. Ei siinä mitään kun ajaessahan pysyy lämpimänä, tempoa lisää...

Sade muuttui sakeaksi rännäksi ja välillä jäiseksi. Tietä ei oikein meinannut nähdä niin vauhtikin meni onnettomaksi hidasteluksi ja siitä seurasi kylmyys. Pistin lisää vaatetta päälle ja täristelin menemään mutta kovin heikkoa oli.

Norjassa on aivan loistavia vessoja ripoteltu teiden varsiin. Kurvasin fillarilla invavessaan lämmittelemään ja kun rupesi nukuttamaan niin otin vartin tirsat.

Tämän jälkeen viimeiset muutamat tunnit menivätkin taas normaalisti. Laitoin niin paljon vaatetta päälle ettei vahingossakaan voi tulla kylmä.

Muuten reissu meni aika hyvin, paitsi kerran sain näpit sateessa kohmeeseen ja lopetin lyhyeen. Lisäksi hölmöilin ja valitsin reissuun testaamattomat kengänsuojat. Käytin niitä päivän ja meinasi tulla viime vuoden toisinto, vähän kireät oli. Myydään spatzit koko L, kerran käytetty.. Yksi rengasrikko tuli oravivuorella. Yksi powerbank taisi lopettaa toimintansa niin kaivoin laukun pohjalta varavaravirtalähteen. satulatolpan säätöä ja löystyneiden aerobarin kiinnitysten säätöä.

Kuvia tuli otettua harmittavan vähän kun sadetta ja kylmyyttä tosiaan riitti. Trackeri ei harmittavasti nyt oikein toiminut vaikken mitään ihmeellistä mielestäni muuttanut viime vuoden asetuksista.

-janne

skrank
19.09.2019, 22.45
Tulipa kiva sotku puhelimella, sori

ranttis
19.09.2019, 22.58
Tulipa kiva sotku puhelimella, soriKiitokset raportista. Näitä on kiva lukea ja myös varustepuolen juttuja. Minkälaiset valot sulla oli, millä teholla niitä yön pimeydessä käytit ja kauanko akku kesti? Oliko minkälaisia vara-akkuja tai valoja?

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

skrank
20.09.2019, 00.10
Dynamona sondelux. Edessä luxos u ja takana secula. Akullisista valoista mukana oli exposure toro ja exposuren joku takavalo. Vilkkumoodissa 24h ja normimoodissa 12h. Vilkkua tuli käytettyä sateella päivisin, eli aika paljon. Toro taas toimi ”pitkänä” alamäissä ja jos oli huonoa pintaa. Käytin yleensä himmeää moodia jossa akku kestää lampun nykyisessä kunnossa 34h.

Mukana oli joku alle 10000mAh varavirtalähde joka tuli edellisellä reissulla ostettua edellisen kastuttua. Tälle taisi käydä samoin. Laukun perukoilta löytyi virlä toinen suunnilleen samankokoinen varavirtalähde jota ei ollut tarkoitus käyttää ollenkaan.

Jostain syystä en tällä kertaa ottanut mitään otsa- tai kypärälamppua mukaan mikä oli hölmöä.

Juha Jokila
20.09.2019, 02.13
Merkistön muunnos luettavaksi:


Meinasi mennä viimeinen yö farssiksi. Lähdin eilen Altasta vaan normivarustuksessa painamaan ja olin buffin laittanut huonosti. Ensimmäisenä vedet kauluksesta niskaan. Ei siinä mitään kun ajaessahan pysyy lämpimänä, tempoa lisää...

Sade muuttui sakeaksi rännäksi ja välillä jäiseksi. Tietä ei oikein meinannut nähdä niin vauhtikin meni onnettomaksi hidasteluksi ja siitä seurasi kylmyys. Pistin lisää vaatetta päälle ja täristelin menemään mutta kovin heikkoa oli.

Norjassa on aivan loistavia vessoja ripoteltu teiden varsiin. Kurvasin fillarilla invavessaan lämmittelemään ja kun rupesi nukuttamaan niin otin vartin tirsat.

Tämän jälkeen viimeiset muutamat tunnit menivätkin taas normaalisti. Laitoin niin paljon vaatetta päälle ettei vahingossakaan voi tulla kylmä.

Muuten reissu meni aika hyvin, paitsi kerran sain näpit sateessa kohmeeseen ja lopetin lyhyeen. Lisäksi hölmöilin ja valitsin reissuun testaamattomat kengänsuojat. Käytin niitä päivän ja meinasi tulla viime vuoden toisinto, vähän kireät oli. Myydään spatzit koko L, kerran käytetty.. Yksi rengasrikko tuli oravivuorella. Yksi powerbank taisi lopettaa toimintansa niin kaivoin laukun pohjalta varavaravirtalähteen. satulatolpan säätöä ja löystyneiden aerobarin kiinnitysten säätöä.

Kuvia tuli otettua harmittavan vähän kun sadetta ja kylmyyttä tosiaan riitti. Trackeri ei harmittavasti nyt oikein toiminut vaikken mitään ihmeellistä mielestäni muuttanut viime vuoden asetuksista.

-janne

telipyörä
20.09.2019, 17.42
Nyt kaikki jäljellä olevat ovat ulkomailla.

häggens
20.09.2019, 18.29
Nyt kaikki jäljellä olevat ovat ulkomailla.Paitsi Konstantin, joka on Ii:ssä ja matkaa 800km. Ei aikarajassa ehdi, mutta tämä on ollut nähtävissä jo pitkään.

häggens
20.09.2019, 18.34
klo 17 aikoihin näin
Matti 40km
MikkoM 95km
Okko 120km
Riku 175km (parkour)
Pompo 220km
Arto 280km
Konstantin +800km

Pexxi
20.09.2019, 21.21
Paitsi Konstantin, joka on Ii:ssä ja matkaa 800km. Ei aikarajassa ehdi, mutta tämä on ollut nähtävissä jo pitkään.Itse tulkitsin telipyörän viestiä että hänetkin on laskettu. Voi tietysti olla suomalainenkin mutta tein nimen perusteella profilointia että olisi ulkomaalainen.

häggens
20.09.2019, 22.42
Itse tulkitsin telipyörän viestiä että hänetkin on laskettu. Voi tietysti olla suomalainenkin mutta tein nimen perusteella profilointia että olisi ulkomaalainen.Kaikki muut ovat siirtyneet Norjan puolelle, joten kartasta katsoen Konstantin hukkuu keskeyttäneisiin ja viivoihin. Toki hänenkin pitää vielä siirtyä välillä Ruotsin puolelle Haaparantaan ja Jupukan kontrollille. Tämän jälkeen matka tulee takaisin Suomeen ja vasta sitten Norjaan.

Norjaan päässeet hoitanevat homman - Artokin on niin monissa liemissä pyöritelty.

plr
20.09.2019, 22.55
mkpaa lienee maalissa kohtapuoliin. Puoli tuntia sitten oli noin kymppi matkaa. Mikon perässä ainakin kolme seuraavaa ehtivät maaliin määräajassa ja Arto Sundström luultavasti myös. Jännää on loppuun saakka!

häggens
20.09.2019, 23.12
Mikko Mäkipää

@mkpaa

Mies tuli vuonolta näyttäen siltä, että #ruska2019 ex est. Tartu-Hammerfest 7d2h10min
9:55

Esa S
21.09.2019, 09.51
Kolme cowboyta Riku, Pompo ja Arto taivaltavat tänään loppumetrit Altasta Hammerfestiin.

Esa S
21.09.2019, 11.09
Mutta onkohan Pompo nukkunut pommiin?

Esa S
21.09.2019, 19.38
Riku ja Arto maaalissa, Pompokin ihan lähihetkinä. Nukkui vähän pidempään aamulla.

Fuuga
21.09.2019, 22.12
Tavallaan tuo voisi olla unelmien täyttymys, vähän kuin Mikko 2017, jäi vielä leiriin Gränse Jacobselviin kun ei ollut enää mitään kiirettä. Samoin Pompolla aivan unelmatilanne, voi ottaa aamun pitkänä kun tietää että loppua ei voi riistää kuin pahempi tekninen vika ja se voi tulla oli nukkunut pitkään tai ei.

Arto64
21.09.2019, 23.19
Tavallaan tuo voisi olla unelmien täyttymys, vähän kuin Mikko 2017, jäi vielä leiriin Gränse Jacobselviin kun ei ollut enää mitään kiirettä. Samoin Pompolla aivan unelmatilanne, voi ottaa aamun pitkänä kun tietää että loppua ei voi riistää kuin pahempi tekninen vika ja se voi tulla oli nukkunut pitkään tai ei.

Arto64
21.09.2019, 23.26
Joo mulla oli tosi lähellä keskeytys ketju sotkun takia. Pajalasta lähtiessä ketju ei enään toiminut kunnolla ja n 50km jälkeen pomppi pienemmästäkin polkaisusta. Työntö hormilla sain pyörän Muonioon ja onneksi kylällä oli pyörä korjaaja. Ketjut paikalle mutta vain yksi ratas piti takana. Eli loppu tulin sinkulalla . Jäin yöksi karesuandon koska epäilin että ylempänä ei ole yö paikkaa eikä ulkona pystynyt enään nukkumaan pakkasen takia. Jäljellä oli 280km jonka tiesin hoitavani jos herään ajoissa. Lähdin 02.00. Yöllä ja auringon noustessa olin lumisella parkoutilla. Selvisin läpi ja loppu tulikin sitten vain pyöritellen ja nauttien itse pyöräilystä. Mulla ja Mikolla nyt kaikki ruskat hoidettuna.

Pexxi
21.09.2019, 23.39
Kovat on kovia jne. En tiedä pitäisikö onnitella vai mitä mutta hattua ainakin nostan.

lluque
22.09.2019, 00.00
Joo mulla oli tosi lähellä keskeytys ketju sotkun takia. Pajalasta lähtiessä ketju ei enään toiminut kunnolla ja n 50km jälkeen pomppi pienemmästäkin polkaisusta. Työntö hormilla sain pyörän Muonioon ja onneksi kylällä oli pyörä korjaaja. Ketjut paikalle mutta vain yksi ratas piti takana. Eli loppu tulin sinkulalla.

Pitäskö sunkin vaan suosiolla siirtyä kokopäiväyksivaihteiluun, kun PBP:lläkin taisi olla sama juttu :D Onnea huikeasta suorituksesta.

Fuuga
22.09.2019, 00.00
Tavallaan tuo voisi olla unelmien täyttymys, vähän kuin Mikko 2017 ...

Tarkoitin tietenkin Mikko Akkolaa enkä mkpaata...

Fuuga
22.09.2019, 00.01
Mulla ja Mikolla nyt kaikki ruskat hoidettuna.

No, tehän ootte ajaneet muutenkin samoja brevettejä milloin venäjällä ja ties missä :). Onneksi olkoon vain Arto kovasta setistä. Ajellaan taas kun tavataan.

Arto64
22.09.2019, 07.31
Tarkat kokonais km oli 1974.17 . Sain pihistettyä km hiekka osuuksilla ja vissiin olon ainoa joka tuli manamansalon lossin kautta.

mkpaa
22.09.2019, 23.33
Konstantinin vielä jatkaessa matkaa kohti Hammerfestia on 2020 reitin arvailu jo käynnissä Twitterissä. https://twitter.com/RandonneursFi/status/1175517001936228353?s=19

kaimikko
24.09.2019, 23.46
Tässä jotain hajanaisia ajatuksia omasta reissusta.

Karken aikataulun olin laatinut viime vuoden Ruskassa polkemieni statsien pohjalta. Tavoitteena oli kerätä hieman enemmän kilsoja ja ajotunteja per vuorokausi viimevuotiseen verrattuna.

Klo 6 lauantaina Tallinnasta lähtevän lautan olin asettanut ensimmäiseksi välitavoitteeksi. Noin 25 keskaria yllä pitämällä ja parilla jaloittelutauolla sinne olin laskenut hyvn ehtiväni. Sivuvastaista ja vesisadetta tarjoili ensimmäinen yö. Esan ja Matthiaksen näin pari kertaa yön aikana. Yllättävän kovasti jouduin lautalle ehtimisen eteen työskentelemään, eli olosuhteet etenemistä jonkin verran hidastivat. Tallinnan tyhjiä katuja kurvaillessani tuntui ensimmäiset rasituksen merkit jaoissa. Ei mitään kipua, mutta sellaista yleistä väsymystä. Liian kovalla vauhdilla oletin aloittaneeni.

Helsingistä sää oli la-aamuna kaunis. Porlammin rastille hyvässä myötätuulessa ja siitä parkouria pitkin hiljalleen kohti pohjoista. Esan, Matthiaksen ja Jannen näin Porlammin rastin kulmilla. Kahta ensin mainittua myös parkourin aikana.

Seuraavat päivät menivät ilman sen suurempaa draamaa. Ajoin aina jonkin verran puolen yön yli kunnes kurvasin johonkin koppiin yöksi. Sitten unta noin 5 tuntia. Päivällä pari vähän pidempää taukoa. Yöpymiskopin pyrin valitsemaan suhteellisen läheltä potentiaalista aamupalapaikkaa. Siispä en suuria määriä ruokaa mukanani kantanut missään välissä.

Jupukan rastilla olin keskellä yötä. Se oli poutainen mutta kylmä yö. Rastia seurannut pätkä Kolariin otti koville. Kolarista en millään meinannut löytää sopivaa yösijaa. Urheilukentän ulkopukukoppiin lopulta leirini pystytin. Olin kovasti kylmissäni, joten otin käyttöön hätätapauksia varten mukana olleen “avaruuspeitepussin”. Olin vähän sekaisin, joten vetäisin sen makuupussin ja bivyn väliin. Sehän keräsi sitten kosteuden sisälleen, eli käytännössä makuupussiin. Suht hyvin nukuin sen yön, joten sinällään se oli oikea ratkaisu. Märän pussin vuoksi oli kuitenkin selvää, että seuraava yö piti olla sisällä. Kautokeino osui melko sopivaan paikkaa reitille, joten tuo lipsahdus ei sen suuremmin reissuun vaikuttanut.

Parkouri ennen Altaa oli todella kaunis. Ajelin sen päivällä mahtavia maisemia fiilistellen. Koko pätkä oli täysin ajettavaa. Muutamassa kohdassa lunta oli sen verra, että nyrkin kokoisia kiviä oli jäänyt lumipeitteen alle. Niissä kohdin piti olla enemmän tarkkana. Minulla oli varmasti selvästi Jannea ja Matthiasta helpommat olosuhteet tuon pätkän ajamiseen.

Altan jälkeisellä ylängöllä oli uskomaton myötätuuli. Tien käännyttyä tuuli muuttui aavistuksen sivuttaiseksi. Sai olla tosi tarkkana vastaan tulevien rekkojen kanssa.

Hammerfest tuli vastaan hitaasti. Varsinaista kaupungin keskustaa edelsi useampi asutettu vuonon mutka, joita lopulliseksi keskustaksi jo ennätin luulla. Aina terävä nousu pienen “harjun” yli ja lasku uuteen, ei vieläkään oikeaan taajamaan. Wahoon akku loppui sopivasti pari kilsaa ennen maalia. En jaksanut vesisateessa enää alkaa piuhoja virittelemään.

Oikein ikimuistoinen reissu tämä oli. Kiitoksia kovasti Mikolle järjestämisestä!

kaimikko
24.09.2019, 23.56
Vielä jotain ajatuksia varusteista.

Melko hyvä setti oli mukana. Mitään suuria puutteita en huomannut, enkä toisaalta mitään turhaa mukana raahannut.

Viime vuoden Ruskassa olin hätää kärsimässä kylmyyden ja kosteuden kanssa. Sillä retkellä mukana ollut sadetakki ainoastaan hengitti, joten useamman illan ja yön jouduin jätesäkki takin alla ajamaan. Nyt mukana oli On Onen joku lähes kuminen takki, joka toimi selvästi paremmin. Se ei toki hengittänyt kunnolla, mutta piti lämmöt yllä kylmässäkin vesisateessa. Ihan hiessä olin takin alla ja se tauoilla laittoi aina kunnon tärinän päälle. Pitää vähän googlailla, josko ensi vuodeksi löytyisi joku vielä paremmin toimiva.

Mulla on SONin dynamonapa ja saman merkin dynamoetuvalo. Se pari toimi hyvin. Saan lisäksi virtaa navasta laitteiden lataamista varten. Tuota ominaisuutta en kuitenkaan oikeastaan käyttänyt. Sain laitteet ja mukana kulkeneet pari powerbankkiä pidettyä hyvässä kuosissa stoppien yhteydessä tekemilläni seinälatauksilla. Pari Moon Alcor -merkkistä takavaloa oli vuoron perään käytössä. Lisäksi oli joku Petzl:n suht tehokas otsalamppu, lähinnä yöpaikkojen metsästämistä varten. Myös parilla alamäkipätkälläkin se oli päässä.

Käsien ja varpaiden kosteuden kanssa oli ongelmia. Ei niin suuria kuin viime vuonna, mutta ankeutta märät ja kylmät raajat kuitenkin aiheuttivat. Mulla oli mukana jotkut neopreeniset kengänsuojukset. Ne vaan olivat akilleksen kohdalta niin tiukat, että en uskaltanut pitää niitä kiinni. Eli avonaisina lepattivat ja se osaltaan kosteusongelmia lisäsi. Sukkina oli yleensä wol heat2 -thermosukat. Ne ovat mainiot noin +5 asti, pitävät akillleksenkin seudun oikein lämpimänä. Tuota kylmemmässä alkaa tulla vähän vilu. En tiedä mikä noihin sormi- ja varvasongelmiian auttaisi. Sellaisia keinosiementäjän hanskoja mietin matkalla. Sopivaa kauppaa ei vaan reitille osunut.

Makuupussi+bivy+makuualusta -kombo toimi suht hyvin. Käytännön comfort-raja menee tuolla setillä suunnilleen 0-asteessa. Eli paksumpi pussi olisi ehkä tarpeen. Se toisaalta olisi taas isompi ja painavampi.

Pyörä toimi mainiosta. 28mm Continentalin GP4000 oli renkaina, vaihdoin uuden parin ennen reissua. Yksi flätti tuli. Ohut rautalangan säie oli painunut pari milliä ulkorenkaan sisälle. Mukana oli kolme sisuria, joista yksi siis tuli otettua käyttöön.

Viime vuonna ajoin Ruskan lukottomilla maastopolkimilla ja jollain maastokengillä. Sain silloin Ruskaan valmistautuessani polveni aina kipeäksi spd-lukoilla ajaessa, joten tuo oli oikeastaan ainoa mahdollisuus päästä reissu läpi. Tänä keväänä ostin speed playn polkimet ja maantiekengät. Niillä ennätin ihan hyvän määrän kilometrejä kesän aikana kerätä, eikä ongelmia polvien kanssa ollut. Ei tullut ongelmia myöskään Ruskassa. Pari astetta jämäkämpi on polkemisfiilis tuollaiset jalassa versus flättikengät.

mkpaa
25.09.2019, 00.29
Palautetta saa jälleen antaa: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdzbU6i2Ytufk280sf_nPlHNp3sxfdKCic6tpdef1-iL6DATA/viewform

mkpaa
25.09.2019, 00.36
Viime vuonna ajoin Ruskan lukottomilla maastopolkimilla ja jollain maastokengillä.

Oho. :)
Enpä huomannut silloin. Luulisi ylämäissä tuntuneen silloinkin melkoinen ero.

Fuuga
25.09.2019, 11.58
Oho. :)
Enpä huomannut silloin. Luulisi ylämäissä tuntuneen silloinkin melkoinen ero.

Enpä huomannut minäkään, mutta TdH by Nightissa oli puhetta asiasta.

Kaimikon yhdestä Twitter-postauksesta, joka meni jotenkin näin 'avaruuspeitto kasteli makuupussin', teki mieli vastata, että pistä se avaruuspeitto sen makuupussin sisäpuolelle. Ulkopuolella tosiaan hikoilu ei pääse ulos ja kastelee pussin. Jos olisi ollut- en tiedä oliko - untuvapussi, sen lämpöarvot olisivat tippuneet roimasti. Sisäpuolellakin hikoilee, mutta kannattaa tutustua lyhenteeseen VBL l. Vapour Barrier Line(r) niin saa vähän käsitystä miten se toimii.

häggens
25.09.2019, 13.58
Onko tuo 0°C Comfort pussi yleinen kompromissi näissä Ruska-kekkereissä? Toki alempi parempi, mutta hinta pompsahtaa jos painosta pitää kiinni.

Limit-lämpötiloissa olen pärjännyt, mutta silloin ei kyllä ole itseään tuohon malliin kiusattu.

mkpaa
25.09.2019, 14.27
Matkakuvat nyt Flickrissä. https://www.flickr.com/photos/mkpaa/albums/72157711056504342

https://live.staticflickr.com/65535/48792608087_32cd333d88_c.jpg (https://flic.kr/p/2hkCStz)

mkpaa
25.09.2019, 14.29
Onko tuo 0°C Comfort pussi yleinen kompromissi näissä Ruska-kekkereissä? Toki alempi parempi, mutta hinta pompsahtaa jos painosta pitää kiinni.

Limit-lämpötiloissa olen pärjännyt, mutta silloin ei kyllä ole itseään tuohon malliin kiusattu.

Minulla on Rab neutrino 200 ja kankainen sisäpussi sekä tietysti bivy. Riittänyt noissa lämpötiloissa oikein hyvin. Pääsyy valintaan on oikeastaan se, että minulla sattuu olemaan ne. :)

mkpaa
25.09.2019, 15.09
Tässä on vielä satunnaisia kuvia osallistujista. https://www.flickr.com/photos/mkpaa/albums/72157711056358621

https://live.staticflickr.com/65535/48792641526_0f916d777f_c.jpg (https://flic.kr/p/2hkD3q7)

Markku Liitiä
25.09.2019, 16.45
Vuoden 1961 noottikriisiä kuvaava kekkosmuistomerkki mkpaan ekassa kuvasatsissa on hieno! Aika pieniä teitä välillä näköjään mentiin (anteeksi tietämättömyyteni, en aktiivisesti seurannut Ruskaa sen ollessa meneillään). Hauska kuvakavalkadi siitä, miten maisema ja maa(t) muuttuu pohjoiseen mentäessä. Kerava-kylttikin kolmen kilsan päässä meiltä oli päässyt kuvaan, kiitos!

Fuuga
25.09.2019, 20.23
Onko tuo 0°C Comfort pussi yleinen kompromissi näissä Ruska-kekkereissä? Toki alempi parempi, mutta hinta pompsahtaa jos painosta pitää kiinni.

Limit-lämpötiloissa olen pärjännyt, mutta silloin ei kyllä ole itseään tuohon malliin kiusattu.4 vuodenajan untuvapussi on aika arvokas ja kokoakin sille alkaa tulla kuitupussista puhumattakaan. Toisaalta lämpimät subzero comfort 3 vuodenajan pussit maksavat aika paljon. Silkkipussi sisälle auttaa hieman, avaruuspeitto lisää ja bivykin vähän. Keveys ja modulaarisuus ovat vaihtelevassa säässä aika hyvä.

Sent from my TA-1004 using Tapatalk

Mattia
25.09.2019, 22.47
Minun majoitteeni pikkupakkasten reissuihin on +5C comfort untuvapussi, silkkinen sisäpussi, bivy ja 120 cm lyhyt ilmatäytteinen alusta. Painoa setillä on suoja-/kompressiopusseineen 1200 g. Yli -5 C pakkasessa setistä herää sopivasti muutaman tunnin unien jälkeen, mutta sitä lämpimämmillä keleillä on laitettava herätys päälle. Untuvan ongelma on tietty kostuminen, joten pahimmillaan kosteilla/ kylmillä keleillä on muutaman yön jälkeen päästävä kuivattamaan pussi eristyskyvyn palauttamiseksi. Sisälle ei silloinkaan aina tarvitse mennä, mutta esim. tulisijallinen laavu tms. pitää löytää.

Fuuga
26.09.2019, 00.44
Matkakuvat nyt Flickrissä.

Upeita nimenomaan nuo pohjoisen keltakylläiset kuvat.

häggens
26.09.2019, 00.49
Saatiin viimeinenkin maaliin. Konstantin Zudov +12 päivää. Kirjataan kategoriaan late.

mkpaa
26.09.2019, 01.07
Vuoden 2019 lopputulos oli siis 9 maalissa, 1 myöhässä ja 8 keskeyttänyttä. Viisi ensimmäistä kertaa maalissa. Ensikertaa maalissa olleista kolme oli yrittämässä toista kertaa. Vastaavasti neljä kahdeksasta veteeranista keskeytti. ... Oliko tarpeeksi selvää. :)

häggens
26.09.2019, 11.56
Vuoden 2019 lopputulos oli siis 9 maalissa, 1 myöhässä ja 8 keskeyttänyttä. Viisi ensimmäistä kertaa maalissa. Ensikertaa maalissa olleista kolme oli yrittämässä toista kertaa. Vastaavasti neljä kahdeksasta veteeranista keskeytti. ... Oliko tarpeeksi selvää. :)

Ah, mikä tutkimusaineisto erikoistyöhön tai ehkä jopa graduun. Lähtivätkö aikaisemmin onnistuneet vähän kevyemmin valmistatuen tai kovemmalla riskillä (vähemmän tavaraa/kovempi aika hakusessa), kun lakki on hankittu? Tekivätkö viime kerralla keskeyttäneet kaiken sen mukaan, että nyt onnistuu ja pitivät keskeytyskynnystäkin korkeammalla? Valitettavasti kaikki eivät käyneet fysiatrin ja psykologin tutkimuksissa ennen lähtöä ja maalin/keskeytyksen jälkeen ;). Sitten on vielä vertailuryhmänä aina maaliinpäässeet, joka ryhmänä on kylläkin aika pieni ja muutenkin tilastollisesti perusrandonneurista liikaa eroava.

mkpaa
04.10.2019, 00.38
Ensi vuoden reitti selvisi nopeammin kuin arvasinkaan. Ruska 2020 reitti on siis Helsinki-Ähtäri-Eno-Lokka-Vardø. Lähtö Senaatintorilta perjantaina 11.9.2020 kello 19:56.

Markku Liitiä
04.10.2019, 10.23
Yritin mielenkiinnon vuoksi katsoa Google Mapsin reittihausta, pitkäkö matka Tanhuan kyläkaupalta on Lokan kautta Vuotsoon, jossa on seuraava kauppa. Ei onnistunut, sillä Google Maps ei reittihaussaan näköjään tunne Lokasta länteen nelostielle menevää hiekkatietä, joka on kyllä ihan hyväkuntoinen ja varsin leveäkin.

Edit: No eihän se ole kuin reilu satanen. Funtsin asiaa lähinnä retkipyöräilijän näkökulmasta, en ruskakuskien, joille asiassa ei liene minkäänlaista ongelmaa.

JackOja
04.10.2019, 10.43
...itkäkö matka Tanhuan kyläkaupalta on Lokan kautta Vuotsoon, jossa on seuraava kauppa. Ei onnistunut, sillä....

107,2 km.

The flying Chocobo
04.10.2019, 13.19
Ehdotan että Ähtärissä pitää kuvata itsensä pandan sylissä ja Enossa pudottaa mieshenkilö veneestä ....
Ihan mielenkiintoinen reitti tuosta varmaan tulee (taas)

häggens
04.10.2019, 13.45
Ehdotan että Ähtärissä pitää kuvata itsensä pandan sylissä ja Enossa pudottaa mieshenkilö veneestä ....
Ihan mielenkiintoinen reitti tuosta varmaan tulee (taas)

Alpo Myller: "Enon disco" Tästä saa matkalle sellaisen korvamadon, että todennäköisesti keskeytysprosentti kasvaa tämän vuotisesta.

Reitti vaikuttaa oikein hyvältä. Jos vielä intoa riittää ja luppoaikaa on Vuoreijassa, niin voi käydä palauttavalla lenkillä Hamningbergissä.

VesaP
04.10.2019, 14.06
Ehdotan että Ähtärissä pitää kuvata itsensä pandan sylissä

OffT: Joko ne on laskenut hinnat takas normaalille tasolle? Pandojen tulon jälkeen tyyliin tuplasivat vai olikos peräti "triplasivat" koko eläinpuiston lippujen hinnat. Olen odotellut milloin ko paikka tekee konkurssin tai minimissään Pandat lähtee DHL Expressillä takaisin Kiinaan. Noin muuten ihan kätevästi vaunu-alue on aivan zoo:n kupeessa. Voi umpikännissä vaunulta kontata juttelee pöllöille ja susille ja kontata takaisin vaunulle. Pandojen tulon jälkeen ei normaali työssäkäyvä ole sinne raaskinut mennä. Ei myöskään VesaP seurueensa kanssa.

Mutta hyvää menoa tiedossa Teille ensivuonnakin. Tsemppiä jo kaikille osallistujille näin vähän etuajassa! :)

Pexxi
04.10.2019, 18.47
OffT: Joko ne on laskenut hinnat takas normaalille tasolle? Pandojen tulon jälkeen tyyliin tuplasivat vai olikos peräti "triplasivat" koko eläinpuiston lippujen hinnat. Olen odotellut milloin ko paikka tekee konkurssin tai minimissään Pandat lähtee DHL Expressillä takaisin Kiinaan. Noin muuten ihan kätevästi vaunu-alue on aivan zoo:n kupeessa. Voi umpikännissä vaunulta kontata juttelee pöllöille ja susille ja kontata takaisin vaunulle. Pandojen tulon jälkeen ei normaali työssäkäyvä ole sinne raaskinut mennä. Ei myöskään VesaP seurueensa kanssa.

Mutta hyvää menoa tiedossa Teille ensivuonnakin. Tsemppiä jo kaikille osallistujille näin vähän etuajassa! :)Pandat taisivat pelastaa eläinpuiston kun taisi kiikkua konkan partaalla.

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.425720

Ja pieniä epäselvyyksiä pandatalon rahoituksessa:

https://yle.fi/uutiset/3-10983840

En jaksa alkaa selvittää kenelle siellä ollaan kähmitty.

Ja sori OT.

mkpaa
14.10.2019, 18.42
Matti Jutila kirjoitti koosteen Ruska-pyöräilyn osallistujien kalustosta ja matkasta. https://www.randonneurs.fi/ruska-2019-tartosta-hammerfestiin-ajajat-ja-kalusto/

Fuuga
14.10.2019, 19.12
Paljon on porukalla kilometrejä takana tuon tutkimuksen mukaan.

mkpaa
15.10.2019, 00.00
Harvalla sitä kilometrit kovin alas jää, jos sekaan mahtuu myös 2000 km:n ajo. Ei ne kilometrit toki välttämättömiä ole.

Fuuga
15.10.2019, 02.03
^Ei kun vertasin vain omiini viime vuosilta kun ovat jääneet erinäisten syiden takia reilusti alle 10 tkm. 2017 taisi olla vähiten kilsoja ennen Ruskaa - joku 3000 kun tuli se säärimurtuma ja kesä oltiin ajamatta kokonaan. Tänäkään vuonna ei ylletä 10-kerhoon. Ehkä sanoisin niin, että pelkällä alle 5000 per vuosi -määrällä voi olla, että riittävän pitkiä ei kerry tarpeeksi, muttei tarvitse olla 10-kerholainen pystyäkseen ajamaan Ruskan.