Näytä tavallinen näkymä : Espoo 200 km brevet 13.4.2019
Espoo 200 km brevet avaa taas pääkaupunkiseudun brevet-kauden. Ajankohta lauantaina 13.4. kello 10 ja lähtö sekä maali Bembölessä. Ilmoittautuminen alkaa maaliskuussa ja aikaa on torstaihin 11.4. asti. Tarkempia tietoja www-sivulla.
https://www.randonneurs.fi/tapahtuma/espoo-200-km-4/
https://farm3.staticflickr.com/2949/33819885420_503fff37ed_c.jpg (https://flic.kr/p/TwxKEL)
Ilmoittautumislomake on nyt auki ja pysyy auki torstaihin 11.4. asti. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSepcaK35d9FJyaVy2oLefj8I8oGgkpcjgJBRjrEgS_u 69CubA/viewform
Ilmoittautumislomake on nyt auki ja pysyy auki torstaihin 11.4. asti. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSepcaK35d9FJyaVy2oLefj8I8oGgkpcjgJBRjrEgS_u 69CubA/viewform
27 ilmoittautunutta. Käykäähän laittamassa nimiä listaan sitä mukaan, kun tiedätte osallistuvanne.
Pöh. Ei pääse. Vaimo ilmoitti mut ehdokkaaksi vaalilautakuntaan ja nakki napsahti. Järjestäytymiskokous. Pöh, pöh. Pitäkää te hauskaa. Hop, hop, ilmoittautumaan, hop.
The flying Chocobo
05.04.2019, 12.56
Onkohan kellään mitään havaintoa missä kunnossa tiet ovat. Hiukan tässä arvon noiden renkaiden suhteen. Eli laittaako plussapistosuojattua vaiko jo ihan normi GP:t...
kuovipolku
05.04.2019, 13.27
Eikö kysymys ole kovin ennenaikainen? Lähtöhetkeenhän on aikaa pitkälti toista viikkoa ja vaikka pahimpia routakuoppia ja -railoja ei ihan samaan tahtiin korjata kuin sepeliä siivotaan kelveiltä ja säät ja sateet putsaavat teitä ja pientareita, niin paljon ehtii tapahtua.
Jopa toiseen suuntaan sään osalta, elämmehän huhtikuun alkupuolta joka Suomessa on etelärannikkoa myöten vielä takatalvien aikaa.
PS Joo, vahvasti mietinnässä ja rohkeudenkeruuvaiheessa on omasta brevetneitsyydestään eroonpääseminen eli sen kortinhankkimiskynnyksen ylittäminen. (Se on jo itselle tunnustettu ja hyväksytty että brevetkuskin suuntaan tässä ollaan jo oltu menossa...)
Kortin saa lähdössä, että riittää, kun vaivautuu paikalle.
kuovipolku
05.04.2019, 14.57
Joo, kymppi mukaan (ja kaksi euroa päivän ajoa varten). Homman helppous on tiedossa, mutta niin naurettavaa kuin se aikuisen ihmisen kyseessä ollen onkin, jokin tavallista pitempi henkinen askel, tai ehkä vallan pieni loikkauksenpuoleinen, siinä on ensin tehtävä.
Ja ainahan sitä on tietyllä tapaa lapsen lailla ujo ja arka, kun pitäisi mennä ihan yksin vieraaseen seuraan - vaikka olisi kuinka kerrottuja vakuutettu että ihan tavallista ja mukavaa väkeä siellä on ja muitakin lapsia ja ensikertalaisia:cool:
Mika Helenius
05.04.2019, 16.07
Joo, kymppi mukaan (ja kaksi euroa päivän ajoa varten). Homman helppous on tiedossa, mutta niin naurettavaa kuin se aikuisen ihmisen kyseessä ollen onkin, jokin tavallista pitempi henkinen askel, tai ehkä vallan pieni loikkauksenpuoleinen, siinä on ensin tehtävä.
Ja ainahan sitä on tietyllä tapaa lapsen lailla ujo ja arka, kun pitäisi mennä ihan yksin vieraaseen seuraan - vaikka olisi kuinka kerrottuja vakuutettu että ihan tavallista ja mukavaa väkeä siellä on ja muitakin lapsia ja ensikertalaisia:cool:
jos jotain pelättävää touhussa on, niin ensipuraisunjälkeinen megalomaanisen sekava hulluuden tunne, joka huutaa sisälläsi: TÄTÄ LISÄÄ JA HETI!
Istumatyöläinen
06.04.2019, 10.13
Voiko tämän Espoon kakssatasen yhteydessä ajaa 300 km brevetin? Eli onko brevet-sääntöjen mukaista, jos polkaisen kotoa 50 km lähtöpaikalle, ajan porukan mukana 200 km ja siitä taas kotiin 50 km? Suoritukseksi merkittäisiin 200 km sijaan 300 km. Vai onko kenties niin, että sääntö, joka muistaakseni kieltää peesiavun ottamisen ulkopuolisilta, estää tämän kaltaisen toiminnan? Tässähän en olisi ajamassa samaa brevettiä kuin muut. Kyselen tätä siksi, että tuli ajettua 200 km jo aiemmin, enkä myöskään pääse Lohjanjärven uimakouluun ajamaan 300 km. Vaihtoehtona lienee, että jättäydyn ajoryhmien ulkopuolelle: ajan samaan aikaan, samaa reittiä, "yhdessä mutta erikseen".
Mika Helenius
06.04.2019, 19.00
Voiko tämän Espoon kakssatasen yhteydessä ajaa 300 km brevetin? Eli onko brevet-sääntöjen mukaista, jos polkaisen kotoa 50 km lähtöpaikalle, ajan porukan mukana 200 km ja siitä taas kotiin 50 km? Suoritukseksi merkittäisiin 200 km sijaan 300 km. Vai onko kenties niin, että sääntö, joka muistaakseni kieltää peesiavun ottamisen ulkopuolisilta, estää tämän kaltaisen toiminnan? Tässähän en olisi ajamassa samaa brevettiä kuin muut. Kyselen tätä siksi, että tuli ajettua 200 km jo aiemmin, enkä myöskään pääse Lohjanjärven uimakouluun ajamaan 300 km. Vaihtoehtona lienee, että jättäydyn ajoryhmien ulkopuolelle: ajan samaan aikaan, samaa reittiä, "yhdessä mutta erikseen".
lohduttavan lyhyesti: En tiedä, mutta ajattelin samaa Evon kierrolle, tosin lähtö lahdessa ja extra kotiin 100km junan sijaan pyörällä?
Äkkiseltään voisin veikata, että tuo on sääntöjen vastaista. Sillonhan vois ajaa vaan 600, kerätä leimat kaikkiin kortteihin ja tilata vielä super randonneur mitalin itselleen 200-600km brevetien ajamisesta.
^Tässä lajissa voi huijata vaikka miten, joten mitä järkeä siinä on. Huijaamalla saanut brevettimitalit, varmasti lämmittäs mieltä ihan helvetisti. Etkä tuskin voi leimoja kerätä neljään eri korttiin yhdellä 600:lla kun leimojen kanssa varmaan tulee joko päivämäärämerkintä? Tai itse kun ajoin brevettejä (eka kesä jäi viimekesänä väliin varmaan 10 vuoteen jolloin en voinut ajaa ainuttakaan) niin kuiteilla kun ajoin niin niissä kyllä näkyy päivämäärä milloin kuitin on mistäkin ottanut. Ei voi huijata, muuta kuin ajamalla reitin vaikka autolla läpi tarpeeksi hitaasti ja keräämällä leimat samalla.
Mutta siis tuohon voiko ajaa pitemmän samalla, mun mielestä voi. Olihan jo viime vuonna(?) HSH 600K brevetillä mahdollisuus ajaa myös 1000K, mikä kiersi täysin saman lenkin samojen äijien kanssa mutta tonnisen ajajat ajoivat 400K täytelenkin vielä kääntöpäässä. Eli en näe syytä miksi ei voisi ajaa 100km ensin brevettityyliin järjestetyn brevetin lähtöpaikalle, sit jatkaa omaa brevettiä muiden kanssa ja sit vielä loppuun 100km omaa ajoa, edelleen samalla kortilla.
Mkpaa voinee vastata virallisesti. Minä väitän että tuo on sallittua.
Ei tuossa ole mitään ongelmaa. Toki ei samaan aikaan voi olla ajamassa 200 ja 300. Eli ei voi aloittaa ajoa 300 km kotoa JA 200 km ajoa bembölestä, mutta tietenkin voi ajaa pelkästään 300 km vaikka siitä nyt osa tuota 200 reittiä meneekin. Eli toi mitä istumatyöläinen ja Mika aikovat niin on ihan ok. Tiedän ainakin että neljävuotta sitten ATS ajoi lohjajärven uimakoulun yhteydessä pidemmän kuin 300 ja toinen esimerkki tosiaan tuo VesaP:n mainitsema 1000 HSH.
Eikä tässä huijaamiskeskustellussa ole muutenkaan oikein järkeä, kun voihan sitä istua vaan kotonakin ja laittaa jotakin allekirjoitusta ruutuun ja kellonaikoja. Ei joka paikassa ole leimasinta (saati sitten sellaista jossa näkyisi päivämäärä), jolloin on kelvannut ihan allekirjoitus.
Se on aina järjestäjästä kiinni. Lähtökohtaisesti yksi tapahtuma on yksi pituus, mutta järjestäjällä on mahdollisuus lisätä siihen muitakin. Lähinmä kyse on kokonaisuudesta eli esimerkiksi joku ei yritä tuon varjolla etsiä 600:lle jäniksiä ajamaan 200:ia mukana. :)
Esim. 1001 lakesilla oli 600, 1000 ja 1200 km samassa ja ensimmäiset n. 400 km oli yhteistä reittiä ja sai ajaa yhdessä riippumatta millä matkalla on.
^Eli onko toi ymmärrettävä että JOS lähtis 0 kilsasta yhtämatkaa sekä 200 ja 400 ajajat vaikkapa, niin se on ok kun kaikki on yhtäfreshejä siinä startissa. Mutta jos ajaa ensin itte alle 200 omatoimibrevettiä ja siitä sit haluis muiden mukaan viimeselle 200:lle (=peesiapu) niin se ei ole suotavaa? Eli siihen peilaten olin siis väärässä yllä, ei ole soveliasta tulla itse jo ajaneena Xkm mukaan muiden lähtiessä freesinä sua vetämään!?
kuovipolku
08.04.2019, 16.53
Ihan sivukommenttina (ja sen pirun hiljentämiseksi joka istuu olkapäällä ja supattaa korvan että älä nyt lähde sinne brevet-touhuun mukaan, ihan nörttien pellehommaa se on kaikkine käsittämättömine sääntöineen):
Olen samaa mieltä kuin VesaP: kun lähtiessä on määritellyt matkan ja reitin 300 km tai 400 km brevetiksi, ajaa tarvittavan lisämatkan siirtyminä 200 km brevetille ja suhtautuu virallisemman brevetin ajajiin kuin ulkopuolisiin - joita ei ymmärtääkseni saa peesata toisin kuin samalla brevetillä olijoita ("Does anyone else think this is an embarrassingly silly rule?) - niin kaikki menee sekä sääntöjen kirjaimen että hengen mukaisesti.
Mutta esimerkiksi 600 km brevettiin starttaamalla ei voi ajaa 400 km brevettiä eli aina pitää ajaa maaliin saakka. Eikä voi ajaa 600 km brevettiä starttaamalla 400 km brevettiin ja huomaamalla kesken ajon että kyllähän ne 200 km menisivät edellisten jatkoksi. Olenko ymmärtänyt oikein?
On muuten yllättävän helppoa kun vain ajattelee niin, että nyt ajan tämän brevetin ja sitten ajan sen pitemmän sen toisella kertaa. Ilman turhia pähkäilyjä.
Mukaan on ilmoittautunut nyt 46 ajajaa ja ilmoittautusaikaa on vielä torstaihin asti. Sääennustekin lupaa (vielä) hyvää. :) https://www.randonneurs.fi/tapahtuma/espoo-200-km-4/
Järjestäjä saa päättää saavatko muut osallistua (eli lähinnä saako varsinaisen matkan ajajia peesata) vai ei. Muihin tapahtumiin (ei brevetille) osallistuvilta tai muuten ilman korttia ajavilta se on toki kielletty. Kuvasin edellä lähinnä tilannetta, jossa omatoimisen 600:n ajaja erikseen etsisi lenkkiseuraa kahdesta (tai yhdestä kahden :)) 200:n ajajasta. Sitäkään ei ole sinänsä kielletty, mutta se ei mielestäni ole oikein brevetin idean mukaista.
Kun Suomessa kerran saa ajaa omatoimisesti ACP brevettejä niin ei kukaan tietenkään valvo mille matkalle olet lähtenyt.
Erilaisia pyöräilymuotoja kokeilleena pidän brevettejä parhaana pyöräilymuotona, mitä olen tähän mennessä kohdannut. Säännöistä saa kaikki olla mitä mieltä haluaa ja osallistua tai olla osallistumatta. :)
kuovipolku
08.04.2019, 20.04
On muuten yllättävän helppoa kun vain ajattelee niin, että nyt ajan tämän brevetin ja sitten ajan sen pitemmän sen toisella kertaa. Ilman turhia pähkäilyjä.
Varnasti on helppoa eikä vaadi turhaa pähkäilyä, mutta tässä tapauksessa kysyjän lähtökohta oli se että hän ei pääse ajankohdaltaan ynnä muuten sopivaan ja ilmeisesti jo ennakkoon kaavailemaansa 300 km brevettiin eli ajamaan sitä sillä toisella kerralla, Eli ilman jonkinlaista pähkäilyä uudesta ajankohdasta ja reitistä hän ei selviä.
Minusta on yleensäkin fiksumpaa kunnioittaa kysyjän lähtökohtia ja pyrkiä etsimään niihin sopivaa ratkaisua sen sijaan että tarjoaa itselleen sopivaa tai sopinutta ratkaisua tai pelkästään nasevaa vastausta.
PS Edellisestä huolimatta minäkin taidan silloin tällöin sortua pelkän muka nasevan vastauksen sorvaamiseen.
kuovipolku
08.04.2019, 20.10
Erilaisia pyöräilymuotoja kokeilleena pidän brevettejä parhaana pyöräilymuotona, mitä olen tähän mennessä kohdannut. Säännöistä saa kaikki olla mitä mieltä haluaa ja osallistua tai olla osallistumatta. :)
En kai minäkään kaikinpuolin fiksuna ihmisenä olisi breveteistä kiinnostunut ellen pitäisi niitä oivallisena pyöräilymuotona. En myöskään usko enkä kuvittele että olisi olemassa lajia jossa ei olisi omituisia, naurettavalta tai absurdeilta vaikuttavia sääntöjä - ja tiedostan että ilman (sellaisiakin) sääntöjä homma ei pitemmän päälle toimisi.
Varnasti on helppoa eikä vaadi turhaa pähkäilyä, mutta tässä tapauksessa kysyjän lähtökohta oli se että hän ei pääse ajankohdaltaan ynnä muuten sopivaan ja ilmeisesti jo ennakkoon kaavailemaansa 300 km brevettiin eli ajamaan sitä sillä toisella kerralla, Eli ilman jonkinlaista pähkäilyä uudesta ajankohdasta ja reitistä hän ei selviä.
Minusta on yleensäkin fiksumpaa kunnioittaa kysyjän lähtökohtia ja pyrkiä etsimään niihin sopivaa ratkaisua sen sijaan että tarjoaa itselleen sopivaa tai sopinutta ratkaisua tai pelkästään nasevaa vastausta.
Käytän sitä vapautta vastaamiseen niin kuin kuka tahansa voi käyttää tämän foorumin puitteissa. Joskus myös toisenlainen näkökulma asioihin voi avata kysyjääkin näkemään asia toiselta kannalta. Keskustelun tarkoittaa mielipiteiden ja ajatusten vaihtamista. Jos kaikki ajatukset olisivat samansuuntaisia, ei vaihtoa tarvittaisi. On vähintäänkin mielenkiintoista, että siinä vaiheessa kun ei vastaus miellytä, otetaan mukaan tämä subjektiivinen fiksuusnäkökulma. Semminkin kuin kommentoijan aktuaalinen kontribuutio aiheeseen on pyöreä nolla.
kuovipolku
08.04.2019, 21.09
Sensuuri, ennakkoon tai jälkeenpäin, on viimeinen asia mielessäni. Mutta myönnetään että tämäkin keskustelun juonne olisi ollut paras hoitaa yksityisviestein.
Mutta kun tähän on tultu, on todettava että jos ohittaa täysin kysyjän ongelman, ei mitenkään tarjoa siihen uutta näkökulmaa. Tai kuvittelee kysyjän uunoksi joka ei vain tajua että voihan sen 300 km ajaa toisellakin kerralla ja ajaa nyt vain tämän tai on ajamatta jos pitää sitä redundanttina eikä tykkää vain ajaa.
Mä sentään yritin osaltani olla selvittämässä oliko kysyjän ehdottama ratkaisu mahdollinen sääntöjen puitteissa vai ei.
Sensuuri, ennakkoon tai jälkeenpäin, on viimeinen asia mielessäni. Mutta myönnetään että tämäkin keskustelun juonne olisi ollut paras hoitaa yksityisviestein.
Mutta kun tähän on tultu, on todettava että jos ohittaa täysin kysyjän ongelman, ei mitenkään tarjoa siihen uutta näkökulmaa. Tai kuvittelee kysyjän uunoksi joka ei vain tajua että voihan sen 300 km ajaa toisellakin kerralla ja ajaa nyt vain tämän tai on ajamatta jos pitää sitä redundanttina eikä tykkää vain ajaa.
Mä sentään yritin osaltani olla selvittämässä oliko kysyjän ehdottama ratkaisu mahdollinen sääntöjen puitteissa vai ei.
En viitsi edes lähteä kaunokirjallisiin esityksiin, jossa yritetään esittää fiksumpaa kuin onkaan tai millään sivulauseilla esittää kuvastimen heijastuksessa kauniimpaa kuin olenkaan. Mutta analysoidaan nyt vielä kommentoijan alkuperäistä tekstiä hieman. Alunperinhän kommentoija oli samaa mieltä jäsenen VesaP kanssa sääntöjen tulkinnasta. Ei niin, että siinä olisi yritetty selvittää mitään vaan oltiin puhtaasti jotain mieltä. Seuraavassa kappaleessa tosin olikin jo kysymysmerkki, mutta ei sekään mene kuin kysymyksestä.
Sen sijaan mkpaa antoi jo klo 15.36 kommentissaan aika yksiselitteisen vastauksen l. riippuu järjestäjästä. Sen jälkeiset pohdiskelut eivät ole selventämistä vaan itseasiassa hämäämistä sekoittamalla pakkaa selvän vastauksen jälkeen.
Mitä tulee näkökulmiin, on varsin varteenotettava näkökulma, että ajaa yhden brevetin ja sen jälkeen toisen ja sen jälkeen... Niin, niitähän voi ajella niin paljon kuin haluaa.
^Tässä lajissa voi huijata vaikka miten, joten mitä järkeä siinä on. Huijaamalla saanut brevettimitalit, varmasti lämmittäs mieltä ihan helvetisti. Etkä tuskin voi leimoja kerätä neljään eri korttiin yhdellä 600:lla kun leimojen kanssa varmaan tulee joko päivämäärämerkintä? Tai itse kun ajoin brevettejä (eka kesä jäi viimekesänä väliin varmaan 10 vuoteen jolloin en voinut ajaa ainuttakaan) niin kuiteilla kun ajoin niin niissä kyllä näkyy päivämäärä milloin kuitin on mistäkin ottanut. Ei voi huijata, muuta kuin ajamalla reitin vaikka autolla läpi tarpeeksi hitaasti ja keräämällä leimat samalla.
Katos kun mä ihan tyystin luin ton alkuperäisen kysymyksen väärin ja ymmärsin et siinä kysyttiin voiko 200 ja 300 ajaa samalla kertaa. Käsi pystyyn virheen merkiksi. Tässä nyt ei mitään huijauskeinoja juonittu, hihojen polttaminen ei ole tarpeellista :D
kuovipolku
09.04.2019, 00.38
En viitsi edes lähteä kaunokirjallisiin esityksiin, jossa yritetään esittää fiksumpaa kuin onkaan tai millään sivulauseilla esittää kuvastimen heijastuksessa kauniimpaa kuin olenkaan. Mutta analysoidaan nyt vielä kommentoijan alkuperäistä tekstiä hieman. Alunperinhän kommentoija oli samaa mieltä jäsenen VesaP kanssa sääntöjen tulkinnasta. Ei niin, että siinä olisi yritetty selvittää mitään vaan oltiin puhtaasti jotain mieltä. Seuraavassa kappaleessa tosin olikin jo kysymysmerkki, mutta ei sekään mene kuin kysymyksestä.
Sen sijaan mkpaa antoi jo klo 15.36 kommentissaan aika yksiselitteisen vastauksen l. riippuu järjestäjästä. Sen jälkeiset pohdiskelut eivät ole selventämistä vaan itseasiassa hämäämistä sekoittamalla pakkaa selvän vastauksen jälkeen.
Mitä tulee näkökulmiin, on varsin varteenotettava näkökulma, että ajaa yhden brevetin ja sen jälkeen toisen ja sen jälkeen... Niin, niitähän voi ajella niin paljon kuin haluaa.
Joillekin se "kaunokirjallinen esitystapa" on vain luonnollinen tapa kirjoittaa tai vika josta ei ole päästy eroon. Ei sen kummempaa.
Mä en suinkaan ole niin fiksu enkä niin tyhmä että kuvittelisin voivani selvittää asiaa josta en ole itsekään perillä ja jonka säännöt tiedän sellaiseksi että ne voi ja todennäköisesti itse ymmärrän ne väärin. Mutta mukana selvittämässä voin silti olla esittämällä käsitykseni siinä uskossa ja toivossa että tietävämmät voivat sitten mahdolliset virheet ja väärinymmärrykset korjata.
Se mikä viesteissä on minkäkin jälkeistä pohdintaa ei aina ilmene viestien kellonaikoja vertaamalla. Viesti saattaa olla kirjoitettu ennen tai sillä välin kun aikaisemmalta näyttävä viesti on ilmestynyt foorumille. Foorumin softa ei valitettavasti kerro viestin lähettäjälle että ketjuun on tullut uusia viestejä eikä asiaa aina huomaa tai malta tarkistaa.
Tämän jankkaaminen on varmasti rasittavaa niille joille asia on täysin selvää ja niille joilla ei ole mitään tarvetta tai aikomusta kuin ajaa kulloinkin virallinen brevetmatka, mutta yritän nyt vielä kirjoittaa säännöt itselleni selväksi:
(1) Pitemmän brevet-matkan voi aloittaa samasta paikasta samaan aikaan kuin lyhyemmänkin ja ajaa lyhyemmän matkan vapaasti muiden kanssa. Tällöinkin brevetkorttiin on jo lähtiessä kirjoitettava aiottu pitempi matka ja ajettava maaliin. (Mahdollinen siirtymä lähtöpaikalle menee siis harakoille.)
(2) Pitemmän brevet-matkan voi aloittaa ja päättää omaan siirtymään, mutta tällöin lyhyempi brevet-matka on ajettava mukana muttei muiden kanssa eli peesaamatta. Samat yleiset säännöt matkasta ja maaliintulosta.
(3) Lyhyemmänkin brevet-matkan voi ajaa samoin säännöin ja tulkinnoin, mutta silloinkaan ei keskeytetystä tai lyhennetystä pitemmästä brevetistä voi kesken kaiken tehdä lyhyempää brevettiä.
(4) Suomessa saa soveltaa ja itse järjestämissään breveteissä tulkita itse sääntöjä.
(5) Jos kaltaiseni rasittava kusipää harkitsee ajavansa brevettejä, on otaksuttava että niitä jo ajavien joukossa on toisia samanlaisia. Kannattaa kuitenkin muistaa että foorumille kirjoittava tyyppi on aina erillinen fillarilla ajavasta tyypistä.
(2) Pitemmän brevet-matkan voi aloittaa ja päättää omaan siirtymään, mutta tällöin lyhyempi brevet-matka on ajettava mukana muttei muiden kanssa eli peesaamatta. Samat yleiset säännöt matkasta ja maaliintulosta.
Mitä tarkoitit? Niin kauan, kun kaikki ovat brevetillä niin peesata voi vapaasti, jos järjestäjä on sen sallinut. Ylipäätään on syytä hyvin perustella miksi haluaa ajaa kahta eri matkaa samaan aikaan. Esimerkiksi Tampere-Saariselkä 1000 km:lla Jan ajoi jonkin matkaa meidän mukana vaikka hän oli ajamassa omalla reitillä eri 1000 km brevettiä. Se ei sanottavasti vaikuttanut kenenkään matkaan, mutta ei toisaalta ollut myöskään mitenkään tarpeellista. :)
Jan Kruse
09.04.2019, 10.22
Kun nyt minut otettiin mukaan, niin tosiaan ajoin muutama vuosi sitten (2014) 1000km ja ajoin samaa matkaa noin 140km. Nykyään en tekisi samoin. Mielestäni on hyvien tapojen mukaista kunnioittaa brevetin järjestäjää. Viime kesänä ajoin omaa brevettiä ja kävin Padasjoella omalla kontrollilla (ABC) ja silloinhan siellä oli muutama toisen brevetin osallistuja samaan aikaan. En tiedä oliko tämä sellainen hyvän maun rajatapaus.
Helpointahan se olis että:
a) menee ajamaan VAIN sen brevetin minkä järjestäjä järjestää
b) ajaa itse ihan jossain muualla oman halutun omatoimibrevettinsä
Ei ole kellään nokan koputtamista kuka peesaa ja ketä eikä tarvii jeesustella että onko sallittua vai ei.
Eli vähän sama kuin noissa naistenlenkeissä. Mitä jokunen vuosi sitten keskustelua seurasin täällä niin enemmän äijiä tunki mukaan kuin naisia. Eli arvostettaisiin järjestäjän toivetta eli jos ajetaan B200 niin se on sit B200, ei muuta. Ja jos joku haluaa ajattaa NAISTEN lenkin, niin sinne ei kukaan kellä munat on tunge mukaan. Jos haluaa ajaa B300:sen, ajaa sen omatoimibrevettinä jos joku yhteisB300 ei käy. Ja jos on munat ja haluaa lenkille niin menee jonnekin muualle kuin NAISTEN lenkille. Teitä on varmasti täällä Suomessa niin paljon ettei tarvii just samalle pätkälle tunkea.
Katos kun mä ihan tyystin luin ton alkuperäisen kysymyksen väärin ja ymmärsin et siinä kysyttiin voiko 200 ja 300 ajaa samalla kertaa. Käsi pystyyn virheen merkiksi. Tässä nyt ei mitään huijauskeinoja juonittu, hihojen polttaminen ei ole tarpeellista :D
Eihän tässä kukaan hihoja polta. :) Ja voit ajaa 200 ja 300 samalla kertaa, jos ajat ENSIN sen B200:Sen omalle kortille omilla leimoillaan. Ja SITTEN vaikka samasta loppuleimapaikasta otat toiseen korttiin uuden alkuleiman ja ajat (vaikka samaakin reittiä osittain) B300:sen omilla leimoillaan. Siihen en näe mitään estettä. 2 omatoimibrevettiä olis, kahdelle eri kortille, kahteen eri aikaan. Ainut että ajat sit 500km putkeen toki.
En tiedä onko joku ajanut suomessa kaikki brevetit putkeen tähän tyyliin, eli 200+300+400+600+1000 ja sit palannut kotia vasta. Varmaan muutama on täällä jolla olis taagia tähän, vaikka mkpaa ja StePe. :) Lupaan antaa suurta respektiä täällä julkisesti jos joku kertoo moisen setin ajaneensa! Eihän tuossa tule kuin 2500km jonka joku mkpaa tai mäkinenkin vaikka vetää aamupalaksi, ennen jonkun TCR:n alkua.
Eihän tuossa muiden treffaamisessa ole ainakaan mitään sääntöjen vastaista. Esim. Mikko on rohkaissut Tamperelaisia tulemaan Tuopin Jäljet brevetin taukopaikkaan samaan aikaan toisesta suunnasta, ja niin ollaan tehtykin kerran vaiko parikin kertaa. Useinhan on enemmän kyse sosiaalisesta toiminnasta kuin peesihyödyn hakemisesta.
Jan Kruse
09.04.2019, 11.39
Joo, näin minäkin oikeasti ajattelen 😎
kuovipolku
09.04.2019, 12.33
Mitäkö tarkoitin? Sitä mitä kirjoitin - eli taas saatiin uusi osoitus siitä miten vaikeaa on ilmaista asioita selvästi ja yksiselitteisesti. Sillä eihän tässä sen enempää koko kalabaliikin tahtomattaan alullepannut kysyjä kuin kukaan muukaan ole ollut ajamassa, halunnut ajaa tai kuvitellut saman ajajan voivan ajaa kahta eri brevet-matkaa samaan aikaan. Siis ei olla oltu jonkinlaista oikopolkua tai porsaanreikää säännöistä hakemassa vaan selvyyttä siihen mikä on sekä sääntöjen mukaan sallittua että niiden hengen ja perimmäisen tarkoituksen mukaista ja haettu yhteen nimenomaiseen ongelmaan käytännön ratkaisua.
Minä nyt vain olin niin dorka että tulkitsin vastauksista lukemiani ilmaisuja ja sananmuotoja niin että ei ole sopivaa että "käytetään jäniksiä", toisin sanoen että kesken oman brevetin mukaan tulee oman brevettinsa vasta-aloittaneita ja siten tuorejalkaisia ajajia vetoavuksi - noin karkeasti kuvattuna - joten tällaisessa tapauksessa pidetään riittävä etäisyys ja ajetaan selvästi oma ajo.
Tai vaihtoehtoisesti: aloitetaan samalla kun muutkin nollasta ja ajetaan lopuksi yksin se tarvittava 100-400 km. Ja tämäkin sillä minulle hieman mystiseksi jääneelle reunaehdolla että "brevetin järjestäjä" sallii sen. Liekö parasta tiedustella asiaa etukäteen ko. järjestäjältä?
PS Joo, ymmärrän että millään ylläkuvatulla tai ylipäätään sillä mitä tässä on kohta ketjun koko viimeinen sivu jaksettu jauhaa ei tarvitse vaivata päätään eikä kenenkään muun päätä kun ajaa vain ja täsmälleen sen brevetin mikä kulloinkin järjestetään. Ja sen että jos jostain syystä tulisi tarvetta säveltää jotain, niin on paras unohtaa se ajatus saman tien. Tai ainakin olla kertomatta siitä muille ja vain ajaa niinkuin on ajatellut kyselemättä turhia.
Jan Kruse
09.04.2019, 15.09
Unohda jalat ja jänikset. Jos joku järjestää niin ajattele häntä! Älä stressaa vaan aja. Ajamalla pitkää siivua jaksaa ajaa pitkää siivua!😎
kuovipolku
09.04.2019, 15.52
Ei ole missään vaiheessa ollut kyse minusta. Ei minun jaloistani. Ei minun jäniksistäni. Ei minun ongelmastani. Ei minun halustani tai tarpeestani ajaa 200 km brevetilla osana omaa 300 km brevettiäni. Ei minun pitkästä siivustani. Ei minun jaksamisestani. Ei minun stressaamisestani. Ei minun ajamisestani.
Ja ei kai kysyjä olisi kysynyt ja en kai minä olisi häntä säestänyt, jos ei oman tai kysyjän navan lisäksi olisi ajateltu myös järjestäjää!
PS Enhän mä enää uskalla tulla mukaan tälle(kään) brevetille, kun kaikki vaan katsoo kulmien alta eikä kukaan puhu mulle mitään vaan korkeintaan supisee keskenään että toi on se rasittava kuovipolku, kannattaa olla kuin ei näkisikään. Ja sitäkin ehkä pitää varoa että fuuga jossain sopivassa paikassa vähän kädellä auttaa ja sitten sanoo että hupsista taisi pomppu tiessä yllättää...
PPS :D:eek:kertaa:rolleyes::cool:
Jan Kruse
09.04.2019, 16.10
Tykkäät kirjoittaa!
Ihan rauhallisesti. Brevettien ajaminen on mukavien ihmisten touhua. Ei kilpailua! Hyvällä mielellä mukaan!
Tai vaihtoehtoisesti: aloitetaan samalla kun muutkin nollasta ja ajetaan lopuksi yksin se tarvittava 100-400 km. Ja tämäkin sillä minulle hieman mystiseksi jääneelle reunaehdolla että "brevetin järjestäjä" sallii sen. Liekö parasta tiedustella asiaa etukäteen ko. järjestäjältä?
Tämä asia olisi varmasti aivan selvä jokseenkin kaikkien muiden harrastusten ja lajien kohdalla. En tiedä miksi se brevettien kohdalla olisi sen vaikeampi hahmottaa. Esim. Pirkan pyöräilyssä on samassa tapahtumassa eri matkoja, mutta olisi vähintäänkin kyseenalaista järjestää samaan aikaan samalla reitillä toinen pyörätapahtuma. Ja samaan tapaan esimerkiksi jääkiekkoa pelataan samassa kategoriassa/ikäryhmässä olevien joukkueiden kanssa. Brevetillä järjestäjä (eli henkilö(t), joka(/jotka) reitin ja ajankohdan on(/ovat) päättäneet) taas lähtee siitä, että osallistujat ajavat annetun reitin ilman muiden, esimerkiksi muilla breveteillä olevien, apua.
Ja edelleen ei kannata jännittää etteikö löytyisi itselle sopivaa ajoseuraa. Viime vuoden Espoo 200 maaliintuloajat näyttivät tältä:
<8h 7x
<9h 10x
<10h 25x
<11h 13x
<12h 12x
Jos 200 km ajaisi Tour de Helsingin minimivauhtia (20 km/h) niin aikaa kuluisi tasan 10 tuntia. Eli jos 140/150 km matkasta on selvinnyt TdH:ssa tai Velotourilla aiemmin niin ei pitäisi olla ongelmaa päästä maaliin aikarajassa. Ajoseuraa on kaikille varmasti nopeuksille ja kokeneemmilta ajajilta saa yleensä tahtomattaankin vinkkejä. :)
Ilmoittautuneita on muuten nyt 55. Vielä pari päivää aikaa käydä laittamassa nimi listalle. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSepcaK35d9FJyaVy2oLefj8I8oGgkpcjgJBRjrEgS_u 69CubA/viewform
Kuovi on brevettien Euro, eikä ole edes ajanut vielä ainuttakaan. Mikko ja muutkin järjestää hienoja tapahtumia rakkaudesta lajiin ja tähän asti on tehty niin kuin Jan sanoi ajettu kukin omalla vauhdillaan ja nautittu hienosta lajista. Näissähän on periaatteessa käänteinen paremmuusjärjestys. Urheimpia ja eniten hanuria ja jalkoja särkee niillä, joiden nopeus on alhaisin ja matka-aika pisin. Lopettakaa jonninjoutava paskanjauhanta ja Bemböleen. Itellä valitettavasti pukkaa sukulaisia kylään.
Mika_koo
09.04.2019, 19.38
Kuovi on brevettien Euro, eikä ole edes ajanut vielä ainuttakaan. Mikko ja muutkin järjestää hienoja tapahtumia rakkaudesta lajiin ja tähän asti on tehty niin kuin Jan sanoi ajettu kukin omalla vauhdillaan ja nautittu hienosta lajista. Näissähän on periaatteessa käänteinen paremmuusjärjestys. Urheimpia ja eniten hanuria ja jalkoja särkee niillä, joiden nopeus on alhaisin ja matka-aika pisin. Lopettakaa jonninjoutava paskanjauhanta ja Bemböleen. Itellä valitettavasti pukkaa sukulaisia kylään.
[emoji106]
En tiedä onko joku ajanut suomessa kaikki brevetit putkeen tähän tyyliin, eli 200+300+400+600+1000 ja sit palannut kotia vasta. Varmaan muutama on täällä jolla olis taagia tähän, vaikka mkpaa ja StePe. :) Lupaan antaa suurta respektiä täällä julkisesti jos joku kertoo moisen setin ajaneensa! Eihän tuossa tule kuin 2500km jonka joku mkpaa tai mäkinenkin vaikka vetää aamupalaksi, ennen jonkun TCR:n alkua.
Ruskassa olis voinut saavuttaa jo 1000+600+400. Olishan siinäkin jo ollut jotain sinne päin. Ei vaan tullut mieleen vielä leimatuttaa brevet-kortteja :).
kuovipolku
10.04.2019, 00.30
No jos mä sitten järjestän oman 200 km brevetin tai ajan 300 km brevetin yhdessä istumatyöläisen kanssa niin kaikki ovat tyytyväisiä, kenenkään ei tarvitse tuntea tuskaa siitä että Mikkoa tai muita järjestäjiä ja heidän rakkauttaan lajiin ei ymmärretä eikä osata riittävästi arvostaa?:cool:
Mä voisin ehkä Euron tapaan röyhistää rintaani ja kehua että minä sentään olen tehnyt jotain sen eteen että hienoon tapahtumaan saadaan lisää ja uusiakin osallistujia - siinä missä moni ilmeisen kokenut brevet-harrastaja on tyytynyt pelkkään vittuiluun ja oikein perinteisen sisäänpäinlämpiävän hengen esittelemiseen.
Mutta en sentään, koska mä jotenkin näen että tylyin ja typerinkin vastaus on pohjimmiltaan esitetty nimenomaan siitä rakkaudesta lajiin ja halusta saada myös ensikertalaisia runsaasti mukaan. Keinot eivät ehkä ole olleet kaikilla ihan loppuun saakka mietittyjä.
Tai se kuvaannollinen korkki on ollut auki:rolleyes:
Ruskassa olis voinut saavuttaa jo 1000+600+400. Olishan siinäkin jo ollut jotain sinne päin. Ei vaan tullut mieleen vielä leimatuttaa brevet-kortteja :).
Silloin olisi pitänyt jättää jommat kummat kortit kotiin, koska ACP brevettejä ei edelleenkään saa yhdistää muihin tapahtumiin. Ero lopputuloksessa tietysti ei olisi liittynyt pyöräilyyn mitenkään. :)
No jos mä sitten järjestän oman 200 km brevetin tai ajan 300 km brevetin yhdessä istumatyöläisen kanssa niin kaikki ovat tyytyväisiä
Sekin on täysin sallittua. Espoo 200:lle on tälläkin kertaa lähdössä sekä paljon ensikertalaisia että pari jo seitsemättä kertaa (Linnareissu mukaanlukien) mukana olevaa. Muiden mukana saa ajaa myös 300:n eli mukaan vaan, jos aikatauluun sopii.
The flying Chocobo
10.04.2019, 09.10
Tule mukaan vain Kuovipolku! Minun mielestäni on hyvä aloitella touhu järjestetyistä ajoista ja sitten jos homma nappaa niin voi ajella itsekseenkin. Kuitenkin harrastajia on sen verran vähän, että yksikseenkin saa ajaa jos niin haluaa. Itse olen useimmiten ajanut ainakin jonkinmoisen pätkän yksikseni myös näillä järjestetyillä breveteillä. Ja sinun kilometrimäärillä nämä pitäisi olla aika helppoja keikkoja. Ja siinähän tämänkin harrasteen mielekkyys tulisi testattua. Minä ainakin omasta puolestani voin luvata olla katselematta kulmieni alta jos sinut joukossa edes tunnistaisin; ihmisillä kun on hiukan erilainen tyyli ilmaista ajatuksiaan ja aina se ei suju ihan kitkattomasti (MOT). Onneksi olemme erilaisia tässäkin suhteessa.
BTW; onkohan kellään tietoa reitin tiestön kunnostaa hiekkaisuudesta? Joillakin kohdilla on tavannut välillä hiukan hiekoitustakin olla
kuovipolku
10.04.2019, 12.11
Ei mua taida enää tässä brevetissä kiinnostaa kuin että minkälaiseen ratkaisuun Istumatyöläinen sitten päätyi ja miten se toteuttamisen kanssa lauantaina käy:cool:
PS Joo, ei mua ne kilometrit arveluta - tai siis ne kilometrit jotka alkavat 400 km:n tuolta puolelta kyllä arveluttavat, mutta myös kiinnostavat - vaan kaikki se muu niiden ympärillä. Mä vaan ilmeisesti olen monessa suhteessa yliherkkä ja liikaa ja turhaan kaikesta etukäteen stressaututuva tyyppi. En ehkä ainoa maailmassa, mutta sehän ei tässä asiassa auta.
Eikä sekään että se ei ole mun ainoa inhimillinen vika vaan mulla on tämä perkeleestä lähtöisin oleva taipumus, halu ja kaikesta päätellen myös keskimääräistä suurempi kyky silittää ihmisiä vastakarvaan. Mutta kaikesta huolimatta vilpitön ja kiitollinen pyöräilylakin nosto sinulle kannustavasta asenteestasi ja sen avoimesta ilmaisemisesta:D
Mika Helenius
10.04.2019, 12.39
niin, pyöräilyä tehdään pyöräilemällä ja foorumia kirjoittamalla.
Aikanaan 2015 syksyllä ajoin kolme vknlppua putkeen pyörällä, ensin Toud De Helsingin, sitten randonneursien (Mikon) järjestämän Yö-TourdeHelsingin heti perään ja kolmantena viikonloppuna elämäni ensimmäisen brevetin tuopinjäljet, joka on lähes identtinen tähän espoo200:n nähden.
Tuon brevetin jälkeen koin elämäni parhaat aplodit/hurraa huudot saapuessani maaliin viimeisenä. Tuon jälkeen mikään muu pyöräilytapahtuma ei ole kiinnostanut niin paljon, kuin brevetit. Ja iso kiitos tästä kuuluu mahtavalle porukalle, joita breveteillä tapaa. Näissä tapaamisissa ei ole mitään väliä kenet tapaa saati se, kuinka kokenut polkija ko. henkilö on.
Brevet on asia, joka täytyy kokea uudelleen ja uudelleen. (ja lauantaina mennään taas!)
Ruskassa olis voinut saavuttaa jo 1000+600+400. Olishan siinäkin jo ollut jotain sinne päin. Ei vaan tullut mieleen vielä leimatuttaa brevet-kortteja :).
Ei, tuo ei minusta taas enää ole kelvollista. Jos olet jo ajamassa jotain määrättyä ajoa, kuten Ruskaa, ethän sinä voi siinä matkan varrella leimailla kortteja lisäksi. Eriasia toki jos ajat sieltä Ruskan maalipaikalta samaa reittiä takas kotiin, ja siinä sit leimailet tuolleen.
Edit: Ai, Mikko olikin jo kerennyt vastaamaan tähän spekulointiin. Olin siis samoilla linjoilla mkpaa:n kanssa. Vielä kun saisi saman ajokunnon ja kropan kestävyyden? :D
Mä vaan ilmeisesti olen monessa suhteessa yliherkkä ja liikaa ja turhaan kaikesta etukäteen stressaututuva tyyppi. En ehkä ainoa maailmassa, mutta sehän ei tässä asiassa auta.
No tee sitten KuoviP siten että menet jonnekin lähialepaan, ostat halvimman suklaapatukan mitä löytyy. Syöt sen ja säilytät kuitin. Sitten lähdet ihan normaalille lenkillesi jonnekin vaikka nyt 100km päähän. Kylläpä ramaisee, joten pysähdyt paikalliselle Shellille (esim Iittalan Shell) ja ostat Cokiksen ja Snickerssin. Syöt ne ja säilytät kuitin. Sit ajelet kotia kohti maisemista nautiskellen. Ja sit kun pääset kodin lähelle, kurvaat tuon saman lähialepan kautta, ja ostat maaliintulon kunniaksi vaikka Cokiksen. Juot sen ja laitat kuitin talteen.
Sit menet kotia, käyt suihkussa, syöt hyvän ruuan ja istut pöydän äärelle ja huomaat ne 3 kuittia ajopaidan taskussasi. Kas, sähän olet nyt sit ajanut brevetin. Joten ei muuta kuin hommaat jostain sen brevettikortin, täyttelet sen ihan itse ja liität mukaan ne 3 kuittiasi. Merkkaat vaan kuitit 1* 2* ja 3*. Ja brevettikorttiin ekan leimapaikan kohdalle vaan kirjoitat 1*, toisen 2* ja kolmannen 3* ja täytät sit tarvittavat kilsat niihin ja samalla kuitteihinkin. 1* 0km, 2* 100km, 3* 200km.
Ja sit tyrkkäät vain kortin ja kuitit Paavolle postissa. Lisäksi heität Paavolle sähköpostilla GPS seurantalinkin ajosta (vieläkö tämä on edes pakollinen enää?) että "Paavo moro! Tässä KuoviP:n 200 brevetin gps seurantalinkki. Kiitos!"
Näin olet ajanut brevetin. Ei tarvinnut hermoilla. Ei tarvinnut stressaantua muiden seurasta. Ja oli ihan normilenkkisi vain!
Ja jos jostain ihmesyystä tuntuu ettei jaksakaan ajaa brevettiä, heität kuitit roskiin ja nautit sohvalla hyvästä lenkistäsi!
Edit: Ei hitto kun itse kaipaa noita eeppisiä pitkiä brevettiajoja paskoissa keleissä puolikuolleena. :( Saa nähdä tokeneeko koskaan enää selkä siihen kuntoon että kestäisi istua satulassa vuorokautta putkeen. Nauttikaa te hommasta ketkä voitte! Älkääkö stressatko turhista! Kierrättäkää kampea kun voitte! Se on hienoa hommaa, ja sitä tunnetta kun olet yksin keskellä yötä jossain aivan korvessa pimeässä ja seurana vain sinä, pyörä ja maantie niin sitä tunnetta ei voita mikään. Siihen kun vielä ultimatum kaatosade niskaan niin avot!
Ei, tuo ei minusta taas enää ole kelvollista. Jos olet jo ajamassa jotain määrättyä ajoa, kuten Ruskaa, ethän sinä voi siinä matkan varrella leimailla kortteja lisäksi. Eriasia toki jos ajat sieltä Ruskan maalipaikalta samaa reittiä takas kotiin, ja siinä sit leimailet tuolleen.
Edit: Ai, Mikko olikin jo kerennyt vastaamaan tähän spekulointiin. Olin siis samoilla linjoilla mkpaa:n kanssa. Vielä kun saisi saman ajokunnon ja kropan kestävyyden? :DEn nyt oikein tiedä miten asennoitua tähän kommenttiin. Kommunikointi - jos mikään koskaan - epäonnistuu lähes aina. Ehkä tämä oli enemmän infoa muille kuin suoraan minulle, sillä kuka yhtään allekirjoittanutta tuntee tai on seurannut kommenttejani, tietää ettei tuollainen toiminta (kahden eventin yhdistäminen) istu pirtaani sitten millään.
--
Ei kurjuutta kummempaa
VesaP sai tuon kuullostamaan yksinkertaiselta, kiinnostavalta ja houkuttelevalta. Viestissä #49.
EDIT: Vielä jos suklaapatukan sijaan voisi vetää vaikka oluen!
^No noi on just sitä! Ei niistä tarvii tehdä vaikeempia kuin on. Käy pitkillä lenkeillä ja kerää vain kuitteja about kääntöpaikoilta. Sit kotiatultua ihan rauhassa miettii haluuko kuiteille tehdä jotain. Siinä on aikaa miettiä ko kesän viimeisten brevettien deadlinen kohdalle että jaksaako kirjoittaa noi kortit ja lähettää Paavolle vai ei. Eli jos ajat B200:sen vaikka toukokuussa, viimeinen B200 deadline tais olla syyskuussa joten voit pitää kuitteja piirongin laatikossa syyskuulle asti ja sit joskus kun olet kännissä sohvalla niin voi joutessasi kirjoitella brevettikortin kondikseen siinä ja lähetät sit Paavolle seuraavana päivänä kun krapulassa marssit töihin. Helppoa sanoisin!
Näissä kuittihommissa vittumaisin on aina se eka kuitti. Ärsyttää varsinkin kylmillä keleillä pukeutua ajokuntoon ja sit 1-3km päässä lähialepalla riisua hanskat käsistä että saa maksettua tuon patukan. Vielä kun voisi lähteä luvan kanssa suoraan kotoa ja saapua takas kotia ilman starttileimaa niin se olis jo ultimatun-helppo-brevet. Mutta on se näinkin helppoa.
Itse en koskaan jaksanut vaivautua järjestettyjen brevettien lähtöpaikalle kun noita ajelin. Kaikki ajoin yksin. Onhan se vähän raskaampaa varmaan kun ei ole peesiapua missään mutta elämä on. Mutta niinhän se on aina kun yksin vääntää kilsoja maantienvarrella muutenkin.
Edit: Ja vaikka pimeässä itse tien päällä on hienoo yöllä niin sitä fiilistä ei mikään kyllä oikeesti voita kun puolikuolleena vääntäytyy brevetin jälkeen hakemaan lähialepalta maaliintulokuittia. Naama räässä ja hiekkasena ja suolasena ostaa sen jääkylmän cokiksen (joku joka ohrajuomia juo niin käynee semmoinenkin) jonka voi korkata pyörän vierellä kaupan seinustalla tietäen että tästä vain kilsan rullaus kotisuihkuun! Aaaah!!! Se on jo sen yön yli ajon vaivan väärti tuo tunne!
EDIT: Vielä jos suklaapatukan sijaan voisi vetää vaikka oluen!
Jos lähtökuittia tarkoitat niin kuka kieltää? Ei kukaan! Ostat mielioluen jokaisella kuittipaikalla! Kait se yksi pullo 100K siivun aikana esim kerkee jo haihtua niin voi heittää uuden koneeseen! Pääasia että saat kuitin jossa käy ilmi paikkakunta missä olet kuittisi hankkinut ja kellonaika milloin kuitti on saatu.
Ja jos jossain kääntöpaikalla ei ole mitään kauppaa niin myös bensa-aseman nollakuitti käy. Eli laitat korttisi masiinaan ja alat olevinaan tankkaamaan, mutta ennenkuin painat bensantuloliipasimen pohjaan, laitatkin pistoolin takaisin telineeseensä niin automaatti sylkäisee sulle kuitin missä on paikkakunta ja kellonaika ja summana 0.00e. Kovin kätevää. Tosin aiheuttaa välillä hämmästyneitä ilmeitä jos joku sattuu näkemään mitä oot tekemässä. Olenkin aina sanonut jos joku on siinä myös tankilla että otan vain tästä tyhjän kuitin laitteesta että voin todistaa käyneeni tätä kautta. Kerran olin just lopettanut pistoolin kanssa huitomisen kun Poliisit kaarto siitä ohi viereltä. Olisivat varmaan pysähtyneet kyselee mitä puuhaan jos olisivat mut pistooli kädessä nähneet vielä.
Edit: Myös pankkiautomaatin kuitti käy. Jos oot miljonääri, voit jättää saldokuittiin saldonkin ihan vittuillaksesi näkyviin, mutta perseaukiset tekee kuin minäkin, eli repäisee sen saldo-kohdan siitä lapusta pois.
Mä juon siivuilla aina tauolla oluen jos mahdollista, myös breveteillä eihän se filo muuten kule.
Olut ja kokis on kutakuinkin yhtä energiapitoista urheilujuomaa, eli melko sama kumpaa juo. Oluesta tulee parempi fiilis.
Mallorcalla ja muuallakin ulkomailla olut on monesti hiukan halvempaakin, joten se tulee usein valittua.
Näissä kuittihommissa vittumaisin on aina se eka kuitti. Ärsyttää varsinkin kylmillä keleillä pukeutua ajokuntoon ja sit 1-3km päässä lähialepalla riisua hanskat käsistä että saa maksettua tuon patukan. Vielä kun voisi lähteä luvan kanssa suoraan kotoa ja saapua takas kotia ilman starttileimaa niin se olis jo ultimatun-helppo-brevet. Mutta on se näinkin helppoa.
Varmaan vaimon allekirjotus riittäisi alkuun ja loppuun.
^Tuskin riittää? Nämä Suomen omatoimibrevettisäännöthän on jo ilmeisesti varsin omalaatuisia mitä muissa maissa ei harrasteta ollenkaan, joten epäilen että vaimon kuittaus menee kyllä jo näissä Suomenkin spekseissä liiallisuuksiin. Tai ainakin henkisesti ehkäpä. Jotenkin brevettien luonteeseen kuuluu se että ajetaan niillä leimoilla tai kuitella, ja lähtö ja maalihan on ne oleellisimmat leima/kuittipaikat jotka avaa brevetin ja sulkee sen.
Nyt on 89 ilmoittautunutta. Keskiyöhön asti ehtii ilmoittautua.
nikobiker
11.04.2019, 20.01
Haluaisin nyt hiukan avautua, kun alkoi tympäisemään. Meikäläisellä on ollut oikea polvi enemmän tai vähemmän rikki kohta kaksi vuotta. Vaiva on rajoittanut merkittävästi pyöräilyäni ja en voi tälläkään hetkellä muuta kuin unelmoida tällaisesta brevetistä. On ottanut päähän ihmisten valitusvirret säistä ja mäistä ja mistä milloinkin "syistä" olla ajamatta, kun itsellä vaiva on toistuvasti pakottanut pysymään poissa pyörän selästä.
Rakkaudesta lajiin? Esim. kuovipolku, rakkaudesta lajiin heität loukatun ylpeytesi/neuroottisuutesi romukoppaan ja suunnistat lauantaina lähtöpaikalle. Haluat sitä kuitenkin. Tästä tilastani käsin revin hiuksia päästäni lukiessani tekstiäsi.
Tämä toki jonkin verran offtopic, muttei kuitenkaan...tarkoituksenani on siis vain motivoida kaikenmaailman lurjuksia ja sokerista tehtyjä esim. tälle brevetille (ja samalla päästellä oman tilani aiheuttamia turhautumia). Saattaa se polvi tai joku muu paikka teilläkin joku päivä hajota ja sitten on kiva katsella sivusta, kun kaverit vaan ajaa ja ajaa ja ajaa.
Istumatyöläinen
12.04.2019, 00.11
Yllättäviin suuntiin kimpoilleen ajatustenvaihdon jälkeen tulkintani on, että (ainakin tähän tapahtumaan) on luvallista tulla ajamaan 3-satasta brevettiä 2-satasta ajavien joukkoon. Meitä siis änkeytyy lauantaiaamuna joukkoon kaksi tai kolme ukkelia. Ilmoittautumista ei meiltä varmaankaan kaivata kun tulemme omine kortteinemme.
Muoks: jokohan tässä on sadan ajajan raja menossa rikki? Moista ei liene vielä tapahtunut Suomen breveteillä.
Juuri nyt on 98 ilmoittautunutta.
kuovipolku
12.04.2019, 00.55
Rakkaudesta lajiin? Esim. kuovipolku, rakkaudesta lajiin heität loukatun ylpeytesi/neuroottisuutesi romukoppaan ja suunnistat lauantaina lähtöpaikalle. Haluat sitä kuitenkin. Tästä tilastani käsin revin hiuksia päästäni lukiessani tekstiäsi.
Ensinnäkin niin sinun polvellesi kuin VesaP:n selälle ihan saatanalliset ennalleen paramisen toivotukset - ja kyllä ainakin mulla riittää uskoa siihen että niin käy!
Mutta sen tahdon myös sanoa että mulla ei ole mitään sellaista ylpeyttä mitä tässä olisi voitu loukata eikä mulla ole edes kuvitelmaa siitä että mun kannattaisi tehdä tai olla tekemättä jotain sillä perusteella että sillä olisi jotain vaikutusta siihen mitä joku minusta tai minun pyöräilystäni tai foorumikirjoittelusta ajattelee. Tai siis on ajattelematta, niin kuin kuuluukin olla.
Mä olen edelleen tulossa niin kuin koko ajan olen ollut tulossa - Bemböleen ajamaan ihan juuri sitä 200 km brevettiä mikä sieltä lähteväksi on järjestetty. Mulla ei siis ole missään vaiheessa ollut pyrkimyksenä tai tavoitteena tehdä jotain omaa viritelmää siihen päälle. Itse asiassa mun idea breveteistä pitää sisällään nimenomaan sen että on olemassa tapahtuma johon osallistutaan ja ajetaan sen mukaan, ajajilla vaan voi olla oma vauhti tai sama vauhti kuin jollain muodostuneella ryhmällä osan matkaa tai koko matka.
Mä olen ehkä neuroottisuuden lisäksi ahdasmielinen, mutta VesaP:n reseptin mukainen yhden miehen oma brevetti ei mua lainkaan houkuttele, vaikka se olisi kuinka sääntöjen mukainen - ja niinhän se onkin, eikä vain niiden kirjaimen vaan hengenkin, mutta ei vaan kiinnosta. Ei vaikka 99% niistä asioista joista neuroottisuuteni vuoksi etukäteen stressaan tai jotka saavat minut etukäteen miettimään tuntisinko viihtyväni tai kuuluvani joukkoon olisi niin toimien yksinkertaista sulkea pois. Enkä mä sitä paitsi syö suklaapatukoita enkä juo Pepsiä enkä juo olutta, joten mä en tiedä miten mä saisin ne tarvittavat leimat...
Nikobikerille vielä ystävällisenä neuvona: jos mä vielä brevet-aiheesta missä tahansa ketjussa jotain kirjoitan ja sen lukeminen saa sinut taas repimään hiuksia päästäsi, niin kokeile vaihtaa lukutapaa. Ehkä tarkoitin jotain muuta kuin mitä vaikutan sanoneeni.
PS Jotta olisin kp63:n minulle antaman lisänimen arvoinen, haluan esittää omana käsityksenäni että niistä 98 ilmoittautuneesta vähintään 27 on lähdössä mukaan yksinomaan minun ansiostani, koska he haluavat äänestää jaloillaan Mikon ja kumppanien puolesta ja kaikkea sitä vastaan mitä katsovat minun edustaneen. (Sillä kuten Fuugakin viisaasti totesi - sen itse koettuaan - mikään ei ole niin varmaa kuin että kommunikointi epäonnistuu aina.)
PPS Ja toivon tietysti sitäkin että osallistujien joukossa on Istumatyöläinen (eli hänen vaitiolonsa tässä ketjussa ei johdu siitä että hän säikähti kirjoitteluni aiheuttamia reaktioita).
Viim, editti: Ai saakeli, taas kävi niin että oli tullut uusia viestejä joita en ollut lukenut! No, jääköön tuo edellinen silti paikalleen! Nähdään lauantaina, jos mitään ihmeempää ei satu! Lupaan olla mahdollisimman incognito ja pitää turpani kiinni!
Ilmoittautuneet (95) saivat sähköpostia. Käykää lukemassa se, samat vanhat jorinat. Saapukaa lauantaina ajoissa paikalle, että saadaan 10 mennessä kaikille kortit.
nikobiker
12.04.2019, 07.41
Ensinnäkin niin sinun polvellesi kuin VesaP:n selälle ihan saatanalliset ennalleen paramisen toivotukset - ja kyllä ainakin mulla riittää uskoa siihen että niin käy!
Kiitos! Itse uskon myös. Täältä vielä tullaan!
(Sillä kuten Fuugakin viisaasti totesi - sen itse koettuaan - mikään ei ole niin varmaa kuin että kommunikointi epäonnistuu aina.)
Ystävällisenä neuvona suosittelen selkeämpää ja suoraviivaisempaa ilmaisua foorumikirjoittelussa.
Hyvää brevettiä Kuoviselle ja kaikille! Sääkin näyttää mainiolta lauantaiksi. Huikeaa, miten paljon porukkaa on menossa. Joku ennätys?
The flying Chocobo
12.04.2019, 09.00
Nikobikerille tsemppiä myös täältä. Voin hyvin kuvitella miltä tuo tuntuu, minulla meni viime vuonna vaivojen takia suunnitelmat uusiksi. Ja ensimmäinen vaiva oli nimenomaan polvikipu. Sitten tuli muitakin juttuja jotka aiheutti koko elämänasenteessa muutoksia. Lähtökohta kun oli se, että onneksi olen terve, josta siirryttiin vaiheeseen että onneksi taas voin ajaa ja viimeiseksi olin lääkäristä päästyäni onnellinen siitä että olen elossa. No, nyt taas yritetään, onneksi vaivat on ainakin jollain tasolla hoidettu. Toivottavasti vaivoihisi löytyy syy ja ne voidaan saattaa siihen kuntoon että pääset tekemään sitä mitä haluat. Se on tosiaan raskasta kun mieli haluaa ja keho panee hanttiin.
Ontopic; luulisin että tämä on jo nyt ennätysbrevetti osallistujmäärän suhteen. Olisi se hienoa jos saataisiin sata osallistujaa rikki.
Tietääkö kukaan, paljonko oikeasti 'virallisia' harrastajia vuositain tekee edes yhden brevetin?
The flying Chocobo
12.04.2019, 09.29
Tein kuntoilu ja ajotekniikka -osioon 'Brevet -pyöräilyn perusteet' ketjun, jonne toivoisin kerääntyvän yleistä hälinää ja kysymyksiä pitkänmatkan pyöräilystä yleensä, jolloin tämäkin ketju jäisi enemmänkin itse tapahtumaan keskittyväksi ja toisaalta yleiset kysymykset tulisivat kootusti yhteen paikkaan. Toivoa aina saa että näin kävisi...
Tietääkö kukaan, paljonko oikeasti 'virallisia' harrastajia vuositain tekee edes yhden brevetin?
Paavolta kun kyselin taannoin oman b200 hyväksynnän perään niin tuommoinen määrä oli vastausviestissä. "Käsittelyssä oli yli 210 ajajaa!"
Paavolta kun kyselin taannoin oman b200 hyväksynnän perään niin tuommoinen määrä oli vastausviestissä. "Käsittelyssä oli yli 210 ajajaa!"
Tosin ihan sata varma en ole tarkoitetaanko tuossa brevetin suorittaneiden kokonaismäärää vai niiden määrää jotka ovat mitalin ajoistaan tilannut.
En tiedä tarkkaa lukua, mutta yhteensä brevetin vuoden aikana ajavia on jossain 200 tietämissä.
Hyvin näytti porukka taas viihtyvän. Uusi osallistujaennätys oli 80 lähtijää. Pääsimme jopa ajoissa liikkeelle eli osallistujat oikeasti tulivat hyvissä ajoin paikalle.
Käytännön järjestelyistä sen verran, että näköjään kukaan ei lähdössä kaivannut tielistoja. Ilmeisesti ne oli vähän liian hyvin piilossa. :)
Flickrissä on taas muutama kuva matkalta.
https://www.flickr.com/photos/mkpaa/albums/72157707879620595/with/47548195642/
https://live.staticflickr.com/7875/46685524545_2e9dc1833a_c.jpg (https://flic.kr/p/2e8rvWZ)
The flying Chocobo
15.04.2019, 09.16
Kiitos taas hyvästä reissusta. Omalta kohadalta kaikki meni suunnitelmien mukaan Keppanalle asti, jonka jälkeen rengas tyhjeni. Ilmeisesti Keppanan tiellä olleet kivet olivat viiltäneet renkaan kylkeen 'kivan' viillon, josta sitten sisuri pääsi ulos pullotamaan. Hiukan tuli voimasanaluetteloa kerrattua kun tämä minulle valkeni. Eikä varaulkorengasta tietenkään ollut ja kokemus kertoi että pelkkä sisuripaikka tuota ei pidä. Onneksi yksi ohiajanut kuski ehdotti asian hoitamista rahalla. Eli seteli nelinkerroin sisä- ja ulkorenkaan väliin. Kiitos vinkistä! Tällä muodoin sitten päästiin lopulta kotiin asti (120km tapahtumapaikasta), vaikka pikkuhiljaa patti renkaan kyljessä kasvoikin. Nuuksion titetyön soraosuuden taulutin suosiolla. Aikaa kyllä tärvääntyi aika kivasti, mutta maaliin jotakuinkin 10 tunnissa, mikä oli alkuperäinen speksinikin.
kuovipolku
15.04.2019, 09.43
Vilpittömät ja ketkuilemattomat onnittelut (tai mitkä tähän nyt sopivatkaan) kaikille mukana olleille ja mukaan päässeille!
Uskallan ihan uteliaisuudesta kysyä (vaikka en mitään sillä tiedolla tee eikä se oikeastaan minulle kuulukaan) onko tavanomaista näissä meidän järjestetyissä breveteissä että 20% ilmoittautuneista ei syystä tai toisesta voikaan lähteä tai lähdekään (vaan peruuttaa ilmoittautumisensa viimeisen vuorokauden aikana)?
Duplikaattien ja ennalta lähtönsä peruuttaneiden jälkeen matkaan piti lähteä 91 henkeä. Paikalle ei saapunut 14 ilmoittautunutta ja paikalle saapui 2 ei ilmoittautunutta (pääsivät mukaan). Pois jäävien määrä on yleensä 10-20 %. Siitä ei ole mitään sanktiota niin ilman perustelua pois jäävien määrä on kohtalaisen suuri.
Esim. HSH:ssa sillä on vähän enemmän väliä, kun kaikille pitäisi pystyä tarjoamaan myös majoitus. Tähän asti paikat ovat aina riittäneet.
kuovipolku
15.04.2019, 15.17
Olin jo googlaamassa HSH:ta kunnes muistin ja hiffasin että sehän on tietysti perinteinen Helsinki - Satakunta - Helsinki 600 km brevet, jossa on puolenvälin krouvissa "bag drop, ruoka, majoitus, sauna"
Siinä tosiaan on ilmoittauminen ymmärrettävästi välttämätön juttu (ja peruuttamisesta ilmoittaminen ehdottoman tärkeä). Näillä lyhemmillä on tietenkin hyvä että ilmoittautumiskynnystä ei tehdä turhan korkeaksi ja että osanottonsa voi peruuttaa vielä viime tinkaankin (mutta siitä ilmoittaminen on tietenkin aivan yhtä asiaankuuluva juttu, oli sanktiota tai ei).
Kokenut järjestäjä osaa tietysti määritellä vuodenajan, sään, reitin yms perusteella jonkinlaisen kertoimen ja siten arvioida lopullisten lähtijöiden määrän melko tarkalleen. Eikä näillä lyhemmän pään breveteillä kovin suurta harmia koitune vaikka starttipaikalle ilmestyisi sittenkin 10% enemmän tai vähemmän väkeä kuin olisi veikannut.
Ilmeisesti Keppanan tiellä olleet kivet olivat viiltäneet renkaan kylkeen 'kivan' viillon, josta sitten sisuri pääsi ulos pullotamaan. Hiukan tuli voimasanaluetteloa kerrattua kun tämä minulle valkeni. Eikä varaulkorengasta tietenkään ollut ja kokemus kertoi että pelkkä sisuripaikka tuota ei pidä. Onneksi yksi ohiajanut kuski ehdotti asian hoitamista rahalla. Eli seteli nelinkerroin sisä- ja ulkorenkaan väliin. Kiitos vinkistä!
Tämä toimii myös https://www.parktool.com/product/emergency-tire-boot-tb-2
The flying Chocobo
15.04.2019, 16.10
^Kiitos! Pitääpä hankkia tollasia!
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.