PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jarrujen tiheä ilmaustarve - jarrut "vuotaa"



mantis
25.01.2019, 08.03
Moi,

Kyseessä avid elixir cr takajarru, jota saa ilmata parin viikon välein koska ajossa kahva alkaa pikku hiljaa painumaan pohjaan.
Mitään nestevuotoja en ole kyllä havainnut mutta ihan kuin nesteeseen pääsisi sekoittumaan uudestaan ilmaa ajossa.

Onko ideoita mitä voisi tarkistaa, kiristää tai korjata?

hece
25.01.2019, 09.47
Tiedän tapauksesta Shimanon jarruilla että satulan mäntä oli halki/vuoti jonka takia jatkuva ilmaustarve. Tämän voinee tarkistaa ilman enempää purkamista jos varovasti painelee mäntiä ulospäin?

Kanuuna
25.01.2019, 10.30
Ettei olis satulan päässä ilmaa varastossa? Tarkotan sillain, että perus kahvasta ilmaamisella ei ilma lähde, vaan tulisi tehdä ”täysilmaus” molemmista päistä. Ja vielä niin, että satula on irti, jotta satulaa pääsee pyörittelemään suotuisaan asentoon ilman poispääsemiseksi satulan päästä.
Ilmaustarve voi tulla ilmi esim silloin, kun pyörän kääntää ylösalaisin ja ilma vaihtaa systeemissä paikkaa. Shimpat pitäisi olla valmiiksi ilmattuja paketista, mutta juuri sattui kohdalleni uudet jarrut, jotka täytyi täysilmata heti uutena. Ilmaa tuprutti solkenaan satulan päästä, kahvan ilmauskupista nestettä meni systeemiin vajaa puoli kuppia. Huollettavan pyörän ollessa oikein päin ei ollut ongelmaa ja jarru otti terävästi kiinni, mutta kun käänsi väärin päin jarru painui suoraan pohjaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk

mantis
25.01.2019, 21.43
^^ Olen kyllä pumppaillut eikä se ainakaan paranna asiaa.

^ No kaks viikkoa sitten tein "täysilmauksen" ja eilen ilmasin kahvan uudestaan kun alko menee kahva pohjaan taas. Eli tuokin vaihtoehto on kyllä musta suljettu pois.

Ennemmin uskon että kahvan joku tiiviste vuotaa tai että esim tuo "pad contact in" mutteri kahvassa sen toisen mutterin kanssa on ollut jotenkin liian löysällä. Kiristystä kokeilin eilen ja jossei se auta niin pitää ehkä tilata tuollainen re-build kit.

Isä nitro
27.01.2019, 20.47
Kiristystä kokeilin eilen ja jossei se auta niin pitää ehkä tilata tuollainen re-build kit.

Sain omani toimimaan ja pitämään juuri tuollaisen kitin oston jälkeen. Muistaakseni pistin uusiksi niin satulan osat kuin kahvankin ainakin takajarruun. Youtubesta löytyi jokunen vuosi sitten selkeät ohjeetkin. Ehkä vieläkin. Muistaakseni kyllästyin samaan vaivaan.


Sent from my iPad using Tapatalk

harald
27.01.2019, 22.30
Minulla on nyt mennyt Maguran takajarrussa kahva pohjaan. Muutamalla pumppauksella on alkanut löytymään jarruja taas, mutta kahva menee edelleen pohjaan. Tuossa on ilmeisesti ilmaa, joka tarkoittanee samalla että aineita on valahtanut ulos. Varmaan kylmä on vaikuttanut.

Onko selviä ohjeita miten tuo ilmataan?

SSGT-92
27.01.2019, 22.46
Kun et kertonut tarkempaa mallia,ni oisko tuosta apuja ;https://www.epicbleedsolutions.com/blog/how-to-bleed-magura-disc-brakes/

harald
27.01.2019, 22.59
Taitaa olla MT2. Kiitos, sitten hankkimaan tuota kuninkaallista verta jostain

NikHa
29.04.2019, 17.41
Vanhoista shimanoista samanlaisia kokemuksia. Malli m666 joilla ikää jo aika reippaasti (8v?). Erinomaiset silloin kun toimivat, mutta toinen jarru kadottaa nesteet johonkin ja korvaa ilmalla, minkä seurauksena ottaa kiinni vähän koska sattuu. Toinen jarru ei vaadi ilmausta ihan yhtä usein, mutta palat menee pilalle aina pitkän seisokin päätteeksi, varsinkin pakkasten jälkeen(vuotanevat siis öljyä?). Väsähdin jatkuvaan ilmailuun, sattumanvaraiseen toimintaan ja palojen uusimiseen. Ostin Hope:t, saas nähä loppuko ongelmat siihen. Oli muuten työläät säädettävät verrattuna shimano/sram.

Lähetetty minun Nokia 7.1 laitteesta Tapatalkilla