Näytä tavallinen näkymä : Ketjut löystyneet
Pertti Hirvonen
23.01.2019, 22.43
Mittailin juuri tuolla mitalla ja 1.0 oli jo mittarissa kun kokeilin mihin väliin asettuu. Nyt olisi varmaan aika tehdä jotain. Kysynkin että voiko ketjuja lyhentää vai pitääkö vaan ostaa uudet tilalle?
Kiitos paljon avusta 👏👏
Isä nitro
23.01.2019, 22.57
Ne on venyneet joka paikasta eli uudet kehiin.
Sent from my iPad using Tapatalk
Uusi ketju tosiaan. Ja ketjun venymiseen ja vaihtoväliin voi vaikuttaa aika paljonkin pitämällä ketjun puhtaana (rasvanpostoaineella tms. puhdistus säännöllisesti) tai käyttämällä "itsensä puhdistavaa" ketjuvahaa eli esim. SquirtLubea.
Rattaat tosin voivat olla myös kuluneet, jos venynyt ketju on niitä syönyt eli esim. takapakan jotkin rattaat voivat hyppiä rasituksen alla.
Itse sain perusketjuvahalla ilman puhdistusta perusketjusta irti noi 1400 km, kun taas SquirtLubella noin 3000 km (ja olisi ollut vielä varaa ketjumitan mukaan) ennen vaihtoa.
maalinni
24.01.2019, 08.13
Eikö tuolla 1% venymisellä tosiaan kannattaisi uusia myös takapakka?
Ketjut kulutustavaraa, samoin rattaat. Kahden lenkin lyhennys aika hurja jos ketjut oikean mittaiset ja kuitenkin pelkkää ensiapua.
Varaudu tosiaan pakan vaihtoon myös kuten Maalinko mainitsi.
Huonolla tuurilla jos paljon kilometrejä takana niin saattaa mennä edestä rattaistakin vaihtoon...
Itse kerran vaihdoin ketjun uuteen, jolloin pari takaratasta ensin pyörivät "tyhjää" ylämäessä. Siirryin vain välttämään näitä kahta takaratasta. Tämä vaihe meni ohi, kun muisti käyttää ensin muita välityksiä. Jonkin ajan kuluttua uusi ketju oli venynyt sen verran, että kaikki välitykset toimivat taas ihan OK. Tässä voi varmaan olla riskinä se, että uusi ketju venyy nopeammin vastaamaan kuluneita rattaita ja tietysti pitää muistaa käyttää vain tiettyjä vaihteita. En suosittelisi, mutta tulipahan kokeiltua - ja saattaahan olla että tuli hyvin pientä säästöä, kun takapakalla pääsi pidempään.
Itse vaihtanut yleensä ketjut ja pakan samassa paketissa, pikku hinta loppupeleissä per kilometri kuitenkin.
Jaa pakka/ketju? Ei kai se pakka nyt niin nopeesti kulu vaihtokuntoon.
maalinni
24.01.2019, 16.31
Jaa pakka/ketju? Ei kai se pakka nyt niin nopeesti kulu vaihtokuntoon.
Kokeilemallahan se selviää, eli jos uusi ketju hyppii rattaiden yli, niin pitää vaihtaa myös pakka. Saattaa sitten tehdä kipeää, kun ylämäessä runttaat putkelta ja ketju päättää jättää pari ratasta väliin.
No tottakai se selviää mutta turhan pitkä on ollu ketjujen vaihtoväli jos pakka pitää vaihtaa aina ketjun kanssa.
maalinni
24.01.2019, 16.58
No tottakai se selviää mutta turhan pitkä on ollu ketjujen vaihtoväli jos pakka pitää vaihtaa aina ketjun kanssa.
Totta.
Eikö tuolla 1% venymisellä tosiaan kannattaisi uusia myös takapakka?Tai sitten ei vaihda mitään jos vaihteet toimivat hyvin.
Jos pientä hyppimistä ilmaantuu niin ite en oo vaihtanu viel pakkaa. Se kyl menee ohi ku kuluvat yhteen. Mutta seuraavalla kerralla on jo vaihto edessä ku tietää sen
Virve, ei välttämättä kulukkaan mutta mukavaan palikoita vaihdella ja lisäksi pakkojen kestossa myös eroja, jos ajaa virvelitehtaan valurautapakoilla niin kyllä kulumista saa odotella...
Toisaaltaan en milloinkaan omistanut ketjumittaa joten mittaus menee vanhoilla konsteilla ja perstuntumalla.
Isä nitro
25.01.2019, 07.58
Kaikkein halvimmaksi tulee ketjujen uusiminen ajoissa. Hiekkakentillä uusimistarve joskus jopa 1500 km kohdalla. Asfaltilla noin 3000 km. Jos ketju pääsee pahaan kuntoon, se syöpi ainakin takapakkaa tehokkaasti kuten edellä on jo huomautettu.
Muuten kuvio menee (ainakin minulla) lähes poikkeuksetta niin, että pakanvaihto tarpeen 2-3 ketjunvaihdon jälkeen. Eturieskalla sama vaihtoluku, siis 2-3, suhteessa takapakkaan.
Sent from my iPad using Tapatalk
^Pitkälti samaa kokenut, (shimanoilla).
Jos ketju pääsee liian pitkäksi, ei auta kuin vaihtaa samalla takapakka ja eturatas.
Olen ajanut cyklolla n. 15 000 km samalla takapakalla, kolmannet ketjut menossa ja hyvin toimii. Enkä ole ketjuja kovin ahkerasti putsaillut. Ultegra pakka, ketjut olen vaihtanut kun venymää 0,5%.
Ultegran pakat myös käytössä, pieniportaisessa pakassa on monta käyttökelpoista ratasta valittavissa. Kolmen ketjun sarjaa pyöritän enkä pese ketjuja, näillä ajaa 50+ tonnia, mutta sitten onkin kaikki vaihdettava. Helppo homma nykyisillä pikaliittimillä, joskaan ei mitään valkohanskahommaa.
maalinni
25.01.2019, 18.38
Olen ajanut cyklolla n. 15 000 km samalla takapakalla, kolmannet ketjut menossa ja hyvin toimii. Enkä ole ketjuja kovin ahkerasti putsaillut. Ultegra pakka, ketjut olen vaihtanut kun venymää 0,5%.
Hiekka ja märkä keli sen ketjun "venyttää" eli suomeksi sanottuna kuluttaa aika tehokkaasti.
^Ympäri vuotinen työmatkapyöräily tekee kyllä selvää jälkeä sekä rattaista ja ketjuista. Siksi ko. pyörään kelpaa aivan perustarvikkeet, muutaman kympin remppa keväällä kiekkojen vaihdon yhteydessä.
Minä luulen, että tehtaan kittimäinen rasva estää parhaiten märän hiekan tunkeutumisen ketjun niveliin, ketjuöljyä vaan lisää kun alkaa sitä kaipaamaan. Oma käyttö juuri tuollaista ympärivuotista ajoa, kisapyörät erikseen. Ketjun pesu liuottimella lyhentää käyttöikää, kokemustietoa, ei mitään tieteellistä näyttöä.
Itse suosin joko vahatyyppisiä kuivavoitelevia jotka ei kerää likaa tai uusin löytä Watt Plus Tribokeraaminen spray...
hiilikuitumies
31.01.2019, 18.46
Ehkä olisi itse kunkin syytä lopettaa puhumasta ketjujen venymisestä, koska kyse on tosiaan kulumisesta. Olisiko ketjujen pidentyminen sanana parempi? Kuluminen jättää kertomatta sen puolen asiasta, jota ketjumitoillakin mittaillaan, joten se on käsitteenä tässä paljon vaillinaisempi.
^ No jaa, ilmeisesti pidentyminen ja venyminen ovat suomen kielen sanoina näköjään aika lähellä toisiaan.
Haettiin "venyttää" Kielitoimiston sanakirjasta, https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/netmot.exe?ListWord=venytt%C3%A4%C3%A4&SearchWord=venytt%C3%A4%C3%A4&page=results
1. vetää, saattaa jk pitemmäksi t. suuremmaksi, saada venymään. Venyttää kuminauhaa, purukumia. Venyttää vaate entiseen kokoonsa pesun jälkeen. Hitaimmat venyttivät marssijonon pitkäksi.
2. pidentää, pitkittää. Venyttää välimatkaa seuraavaan juoksijaan. Venyttää askeleitaan. Mäkihyppääjä venytti uuden mäkiennätyksen. Venyttää kokousta. Päätöksentekoa venyttänyt erimielisyys.
Ja merkitys tulee kuitenkin selväksi. Mutta miten vain omasta puolestani, harvemmin mahdollisimman täsmällisestä kielen käytöstä haittaa on.
maalinni
01.02.2019, 13.39
Elastinen materiaali venyy. Ketjua voi pidentää lisäämällä lenkkejä, ei venyttämällä.
Toki tarkemmin katsottuna kaikki materiaali venyy, mutta mielestäni se on silti tässä yhteydessä väärä termi.
oemin ehdotus on hyvä. Toisaalta Venyä, Kulua => kenyä? Ketju on kenynyt.
Ehkä olisi itse kunkin syytä lopettaa puhumasta ketjujen venymisestä, koska kyse on tosiaan kulumisesta...
Kannattaa laittaa loppuun ajettu ketju ja paketista otettu vierekkäin, kyllä niissä on pituudessa eroa, vaikka linkkien määrä olisikin sama. Saattaa se silti johtua pinnien kulumisesta, eikä venymisestä.
maalinni
01.02.2019, 19.32
Kannattaa laittaa loppuun ajettu ketju ja paketista otettu vierekkäin, kyllä niissä on pituudessa eroa, vaikka linkkien määrä olisikin sama. Saattaa se silti johtua pinnien kulumisesta, eikä venymisestä.
No ei todellakaan saata johtua, vaan johtuu pinnien kulumisesta. Aika hitonmoinen rautareisi saa olla, että se ketju muuteen venyisi.
Oatmeal Stout
01.02.2019, 19.34
Saattaa se silti johtua pinnien kulumisesta, eikä venymisestä.
Miten ne pinnit venyisivät?
Niin. Tuohan johtuu nimenomaan pinnien (ja/tai lenkkien reikien) kulumisesta ja sen aiheuttamasta välyksen aiheuttaman ketjun pituuden lisäyksestä.
Niin. Tuohan johtuu nimenomaan pinnien (ja/tai lenkkien reikien) kulumisesta ja sen aiheuttamasta välyksen aiheuttaman ketjun pituuden lisäyksestä.Ootko tehnyt tarkempaa tutkimusta mikä on kulumisen suhde tai kumpi kuluu enemmän? Onko pinnit ja reunalevyt muuten samaa materiaalia, tai varmaan riippuu ketjun laadusta mutta noin yleensä miten menee?
Kun purkaa hyvin kulunutta ketjua, toteaa tappeihin kuluneen syvennyksen, jonka sivulevyt aiheuttavat. Helpoimmin todettavissa kuluneesta pikaliittimestä. Ketjun kavennuttua pakan lehtimäärän lisäännyttyä on tappien teräs kovempaa ja sen vuoksi katkaistua ketjua ei suositella liitettäväksi ketjun omalla tapilla. Vaihteettoman ketjulle tuo on ihan helppo, mutta olen liittänyt ysiketjunkin omalla tapilla eikä ongelmia, tosin pikaliitin on helppo ja hyvä. Näitä kapeampia ketjuja katkaistessa huomaa materiaalin lisääntyneen kovuuden, työkalu on aseteltava huolellisesti ja katkaisu vaatii enemmän voimaa. Sekä levy että tappi on kovempaa terästä, rullasta en tiedä?
Kyllä mun mielestä ketju venyy. :) Ketjuhan koostuu pinneistä, niistä rullista pinnien ympällä olevista rullista sekä sivulevyistä. Ja sen ketjun venymisen aiheuttaa juurikin eniten se, että ne tapit ja reiät niiden ympärillä kuluu.
Totta, kulumisen aiheuttamaa kokonaispituuden lisääntymistä voi hyvällä syyllä kutsua venymiseksi. Vaikka teräsosat eivät liioin veny.
Mutta mikä olisi polkupyörä ilman rullaketjua? Isoetupyöräinen, hammashihnanetoinen napavaihteella, kardaanivetoinen...potkupyörä kääntymättömällä etupyörällä?
hiilikuitumies
06.02.2019, 00.21
Kyllä mun mielestä ketju venyy. :) Ketjuhan koostuu pinneistä, niistä rullista pinnien ympällä olevista rullista sekä sivulevyistä.
Jos sitä ajattelee mustana laatikkona, niin kyllä, mutta se kuitenkin tuntuu luovan paljon vääriä käsityksiä siitä, mitä siellä sisällä tapahtuu.
maalinni
06.02.2019, 07.35
Niinpä. Venyminen näyttää luovan käsityksen, että ketjuja voisi sitten kiristää.
Katsokaapa joskus katkennutta ketjua. Yleensä ne on mulla katkenneet siitä sivulevystä eikä tapista. Eikä katkeaminen ole johtunut väännöstä.
Ei kurjuutta kummempaa
Katsokaapa joskus katkennutta ketjua. Yleensä ne on mulla katkenneet siitä sivulevystä eikä tapista. Eikä katkeaminen ole johtunut väännöstä.
Ei kurjuutta kummempaa
Juuri noin on se ainoa kerta kun ketju katkennut ajossa, sivulevy lohjennut tapin reiän ympäriltä ja varmasti tehdaskuntoisesta liitoksesta. Kapeiden ketjujen teräs on kovaa, joskus noissa näkee jopa hiushalkeamia, joita lienee tullut jo ketjunkasausvaiheessa. Katkeaminen tieajossa äärimmäisen harvinainen tapaus, sanoisin.
Katkeaminen tieajossa äärimmäisen harvinainen tapaus, sanoisin.
Totta. Ei nyt äärimmäisen harvinainen, mutta harvinainen kuitenkin.
OT. Viime kesänä meni yllättäen pari kertaa poikki, toinen runtatessa, toinen tasaisella. Molemmat mielenkiintoisia, mystisiä katkeamisia.
Runtatessa ketju meni kahdesta kohtaa poikki, noin 20cm etäisyydellä toisistaan. Se parin kymmenen sentin pätkä tippui ja hukkui johonkin hämärästi katkeamisen aikana, eikä sitä näkynyt tiellä eikä penkoissa kymmenen minuutin etsimisen jälkeen. Eipä auttanut pikaliitin.
Toinen, tasaisella mennyt, ketju tosiaan katkesi ilman suurempaa voimaa. Jännäksi katkeaminen muuttui siinä kohtaa, kun ketjussa ei ollut nähtävillä mitään muuta vikaa kuin tappi puuttui. Se oli johonkin häippässyt kesken ajon. Päästyäni kotiin katsoin, että ketju oli oikean mittainen, eikä mitään vikaa edelleenkään löytynyt tapin puuttumisen lisäksi. Piruuttani laitoin Simpan katkaistavan tapin kiinni ja sillä ajetaan edelleen. Hämärää.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Omissani KMC ysiä ja kymppiä, olis mukava kuulla mitä nuo oli?
Oma ajo jokseenkin "sääkeriä" rimppakintuilla, ketju pääsee vähällä, mutta olla täytyy.😊
maalinni
06.02.2019, 12.33
Ei kurjuutta kummempaa
Mistä tiedät ettei johtunut väännöstä? Metalli haurastuu/väsyy väännöstä ja napsahtaa sitten joskus poikki.
ja miksi niitä katkenneita ketjuja pitää katsoa? Vihjaatko, että mielestäsi ne sivut venyy?
Mulla on pääsääntöisesti simpanssia. Kyllä mun johtopäätös on että myös levyt venyvät
Ei kurjuutta kummempaa
maalinni
06.02.2019, 12.46
Mulla on pääsääntöisesti simpanssia. Kyllä mun johtopäätös on että myös levyt venyvät
Ei kurjuutta kummempaa
No ei ne veny.
https://www.sheldonbrown.com/chain-wear.html
Omissani KMC ysiä ja kymppiä, olis mukava kuulla mitä nuo oli?
Simpan 10s 6701 molemmat.
Simpan 10s 6701 molemmat.
Kiitos, erikoisia olivat nuo ketjutapahtumat!
^Kieltämättä, tosiaankin aika mystisiä vielä näin jälkeenkin päin ajateltuna. Aiempina kolmena kesänä ei ole mennyt muistaakseni kertaakaan ketju vaihtoon katkeamisen takia, vaan venymisen, mitä se sitten onkaan.
Jos sitä ajattelee mustana laatikkona, niin kyllä, mutta se kuitenkin tuntuu luovan paljon vääriä käsityksiä siitä, mitä siellä sisällä tapahtuu.
Päinvastoin, silloinhan sitä tiedostaa että ketju on kokonaisuus ja ne osat siellä sisällä muodostaa sen ketjun ja missä se kuluminen oikeasti tapahtuu.
Ehkä olisi itse kunkin syytä lopettaa puhumasta ketjujen venymisestä, koska kyse on tosiaan kulumisesta. Olisiko ketjujen pidentyminen sanana parempi? Kuluminen jättää kertomatta sen puolen asiasta, jota ketjumitoillakin mittaillaan, joten se on käsitteenä tässä paljon vaillinaisempi.
Ei huonoja ilmaisuja nuokaan, mutta olisiko vaan selvintä puhua ketjun JATKUMISESTA kun se kuluu käytössä.
hiilikuitumies
06.02.2019, 19.01
Päinvastoin, silloinhan sitä tiedostaa että ketju on kokonaisuus ja ne osat siellä sisällä muodostaa sen ketjun ja missä se kuluminen oikeasti tapahtuu.
Ei, vaan tietenkin, kuten sanoin. Jos ketjua ajatellaan kokonaisuutena, niin silloin nähdään vain, että päät ovat aiempaa kauempana toisistaan. Se on se iso kuva. Se on musta laatikko, koska emme tiedä, mitä siellä sisällä on. Emme tiedä, miksi se on "venynyt". Se selviää vasta kurkistamalla laatikon sisään.
Jos ketjun purkaa niin samallahan siihen vaihtaa ylikoon tapit ja taas "kovaa ajoa".;) (kuvituskuva)
http://1.bp.blogspot.com/-bWJB3QeTHGU/UZ3tPjcRR2I/AAAAAAAAGjM/XdUWizPFw_o/s1600/chain-apart.jpg
maalinni
06.02.2019, 20.56
Jos ketjun purkaa niin samallahan siihen vaihtaa ylikoon tapit ja taas "kovaa ajoa".;) (kuvituskuva)
http://1.bp.blogspot.com/-bWJB3QeTHGU/UZ3tPjcRR2I/AAAAAAAAGjM/XdUWizPFw_o/s1600/chain-apart.jpg
Minä puran ketjun tuollein noin 100-200km välein riippuen keleistä.
Ei, vaan tietenkin, kuten sanoin. Jos ketjua ajatellaan kokonaisuutena, niin silloin nähdään vain, että päät ovat aiempaa kauempana toisistaan. Se on se iso kuva. Se on musta laatikko, koska emme tiedä, mitä siellä sisällä on. Emme tiedä, miksi se on "venynyt". Se selviää vasta kurkistamalla laatikon sisään.
Aivan kuten sanoin aiemmin.
maalinni
06.02.2019, 21.35
Tää on kuin tennistä kattois ;)
Erään japanilaisauton manuaalin mukaan joka kerta ennen liikkeellelähtöä tuo tulisi suorittaa ja jos olet epävarma ota yhteyttä merkkihuoltoon. Tämä toistuu moniaita kertoja hyvin hiotussa ohjekirjassa, samoin maininta, että on mallikohtaisia eroja. Rutiinilla vaan homma.
Kuin tennistä kahden äärimmäisen tasaisen pelaajan pelissä, joka kaventuu loppua kohden enemmän lantinheiton puolelle lopputulokseltaan. Snookkerissa samaa...
maalinni
07.02.2019, 08.04
Olihan gxp keskiölaakerinkin ohjeissa, että pitäisi purkaa ja rasvata aina sateen jälkeen. Kätevä tapa välttää takuukorjaukset, kun valmistaja voi vedota huollon laiminlyöntiin.
Oatmeal Stout
07.02.2019, 13.34
Jos ketjua ajatellaan kokonaisuutena, niin silloin nähdään vain, että päät ovat aiempaa kauempana toisistaan.
Minä käytän ketju on suljettuna silmukkana, ei siinä ole yhtään päätä, joka olisi kauempana mistään toisesta sen ketjun päästä - suorastaan päättömiä ketjuja pyörii rattaillani.
Tuossa on vaarana, että tapit jäävät huoltamatta kauttaaltaan ja siten kasvattavat ketjun kitkaa.
Moro,
"Erikoinen" ongelma napavaihteisen Vitus Dee 29:n kanssa. Noin 500km ajettuun pyörään on jo kerran vaihdettu ketjut, mutta silmämääräisesti katsottuna näyttää taas ketjut "roikkuvan".
Mikä tuon venymisen voisi aiheuttaa, todella huonolaatuiset ketjut tehtaan ja huollon jäljiltä? Ketjuista ei ole minkäänlaista kokemusta, joten mitkä olisivat kestävät ketjut tällaiseen napavaihteiseen pyörään, vai onkohan tuossa joku muu pielessä? Rattaat tuskin ovat kuluneet muutaman sadan km jälkeen.
Linkki pyörään: http://vitusbikes.com/products/dee-29-vr-2018/
maalinni
02.04.2019, 21.48
Saako siinä ketjua kiristettyä siirtämällä taka-akselia taaksepäin? Oisko akseli päässyt liikkumaan?
Saako siinä ketjua kiristettyä siirtämällä taka-akselia taaksepäin? Oisko akseli päässyt liikkumaan?
Pitääpä vielä tarkistaa tuo, kyllä siinä taka-akselissa varmaan pieni säätövara on ja huollossa jäänyt löysälle...
maalinni
03.04.2019, 08.59
Ja sen ketjun ei tarvitse ihan suorana siinä olla.
^ Ei pidä varsinaisesti kireällä ollakaan, se vaan rasittaa tarpeettomasti laakereita ja jäykistää polkimien pyörimistä. Sitten pala ketjusta pois kun säötövara loppuu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.