PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vain hiekkateitä pitkin -reissaamista?

Mikkomoe
16.01.2019, 09.04
Onko siitä kokemusta kellään? Ajaa satojen kilometrien matkaa mahdollisimman paljon hiekkateitä pitkin? En ole tästä koskaan haaveillut polkupyörällä reissaamisesta tällä tavalla mutta usein tekis mieli tällaista matkaa isolla matkaenduro prätkällä nappularenkaiden kanssa. Rupesin huvikseni miettimään että millaista se olis polkupyörällä, miten onnistuu. Mikä pyörä olis tähän paras. Täysjousto vai läskipyörä vai mikä? Jos telttaa ja muuta sellasta kuskaa mukana nii miten sivulaukut pysyy luotettavasti kiinni? Mulla on ortliebin sivulaukut, niiden muovikiinnikkeet näyttävät epäilyttävän heikoilta nimismies kihara rynkytyksiä ajatellen varsinkin jos satoja kiloja ajaa ja usein vastaan tulee näitä..

JackOja
16.01.2019, 09.21
Sehän on parasta. Kivempaa kuin assulla.

Eikä siellä maastopyörää tarvitse, gravelgrainderi n. 40-millisillä kumeilla on erinomainen vehje.

Ja Ortliebin kannakkeet kestää kyllä ja pysyvät tarakassa kiinni lukituksen ansiosta.

Mene ihmeessä.

https://pic.useful.fi/RTAwcs75Q.jpg

Pyhä Risti
16.01.2019, 10.00
Jossakin Fillari-lehdessä oli juttu kahdesta pitkän linjan harrastajasta, jotka ihan karttaa ja ilmakuvia katsomalla etsivät reittiä suomen läpi etelästä pohjoiseen ajatuksena välttää asfalttia.
Toisella taisi olla täysjousto ja toisella etujousitettu maastopyörä. Joku korjatkoon jos muistan väärin.
Sorateillä ja poluilla taisivat etupäässä ajella.
Kirjastosta varmaan löytyy oikea lehti eikä kovin hankala etsiäkään kun vuodessa ei kovin monta numeroa ilmesty.

Mikkomoe
16.01.2019, 10.16
Mielenkiintoista, onko se juttu viime vuoden lehdissä? Vois käydä kirjastossa lukaisemassa

stenu
16.01.2019, 10.47
Hiekkatiepyöräily, Gravel Grinding, Dirt Touring, Bike Packing jne... taitavat olla kansainvälisesti pyöräilyn nopeimmin kasvavia trendejä tällä hetkellä. Pyöräspeksausta löytyy sivukaupalla tuolta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit), muuta aiheeseen liittyvää tuolta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47833-Gravel-Grinding-ja-Gravel-Racing) ja noilla avainsanoilla googlaamalla internetistä ehtymättömästi. Bikepacking.com (http://www.bikepacking.com/):sta esimerkiksi löytyy varmasti mielenkiintoista luettavaa ja Gravelmap.com (https://gravelmap.com/#@61.17628679152656,24.67052812500004,7,hybrid):st a voi vaikka aloitella reittien metsästämisen.

Pexxi
16.01.2019, 10.49
Mielenkiintoista, onko se juttu viime vuoden lehdissä? Vois käydä kirjastossa lukaisemassaEi, veikkaisin 2015-2016. Tarkistan jossain vaiheessa jos joku ei ehdi ennen.

Puskis
16.01.2019, 13.01
Jos telttaa ja muuta sellasta kuskaa mukana nii miten sivulaukut pysyy luotettavasti kiinni? Mulla on ortliebin sivulaukut, niiden muovikiinnikkeet näyttävät epäilyttävän heikoilta nimismies kihara rynkytyksiä ajatellen varsinkin jos satoja kiloja ajaa ja usein vastaan tulee näitä..

Ortliebeihin voi hankkia ylimääräiset alakiinnikekoukut, jos tuntuu, että tarvii lisätukevoittamista. Toinen vinkki on laittaa sähköteippiä tarakkaputken ympärille, jotta kiinnityksestä tulee naftimpi, niin räminää ja heiluntaa saa vähennettyä.

nure
16.01.2019, 13.13
Jos hiekkateillä pysytään niin gravel sopivalla rengastuksella mielestäni mainio kapistus. Joustokeula suht tarpeeton ja täysjousto vielä enemmän.

Pexxi
16.01.2019, 13.22
Olikin täälläkin jotain:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?55265-Retki-hiekkateit%E4-halki-Suomen-Kaivopuistosta-J%E4%E4merelle

okahkonen
16.01.2019, 13.25
Olisko tästä apua? https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?fbclid=IwAR0eYccA-0mun_KyY9y-nRKjPdgvYwtdD9K8xY0u7jmW0na4PJRMIkY7pIU

Esa S
16.01.2019, 14.04
Vain hiekkateitä ei käytännössä pääse, välillä joutuu asvaltille. Jos haluaa minimoida asvalttia niin polkuja pitkin tämä paikoin onnistuu. Gravel grinderillä tai syklolla ajettavia polkuja löytyy, mutta vaatii paikallistuntemusta ja/tai tarkkaa suunnittelua.

Tällaisia reittejä tulee haeskeltua vuosittain Tour de Tampereen sykloreitiksi, mutta siis ainoastaan n. 60 km säteellä Tampereelta.

Pidemmillä matkoilla kyllä suosin mieluummin pieniä asvalttiteitä. Niitäkään pitkin ei täysin pääse, joten täytyy välillä mennä isompaa asvalttitietä tai soratietä.

VesaP
16.01.2019, 15.07
Suosittelen tutustumaan seuraavaan videoon:

https://vimeo.com/ondemand/14028

Ride The Divide (linkissä traileri).

Kanadasta Meksikon rajaportille hiekkateitä pitkin ja nopeasti.

Mikkomoe
16.01.2019, 21.24
Kiitos vastauksista, eli aiheesta onkin keskusteltu jo paljon muualla. En vaan osannut löytää vaikka olin etsinyt. En tunne pyöräilyalan erikoisempia termejä ja kirjainyhdistelmiä joten ei löytynyt kun ei käytä oikeita hakusanoja.. eli GG on se mitä ajattelin kun.

heccu
17.01.2019, 00.10
Tuolta tosiaan löytyy reissukertomusta päivä päivältä, kirjoitettu reissun jälkeen. Joka päivältä myös ajettu reitti.

Lisää kuvia ja vähän selostusta retkestä löytyy MTBJpään topiikista 15.7.2015 alkaen.

Sivu 251

OKS
17.01.2019, 17.47
En tunne pyöräilyalan erikoisempia termejä ja kirjainyhdistelmiä joten ei löytynyt kun ei käytä oikeita hakusanoja.. eli GG on se mitä ajattelin kun.

Pyöräily-Suomi-sanakirjaa on toivottu ennenkin, tarvetta olisi (ainakin henk.koht.).

Mikkomoe
17.01.2019, 19.57
Joo, täällä juttujen lueskelu on välillä vaikeata kun niin usein on outoja sanoja ja kirjainyhdistelmiä.. varsinkin pyörien rakentelu jutut, ne kiinnostaisi mutta usein olen ihan pihalla niitä lukiessa. Autojen rakentelusta kirjoitetut jutut ovat helppotajuisempia..

Maalainen
19.01.2019, 11.11
Täällä hiekkateiden keskellä asuessa niistä on kertynyt vuosikymmenten myötä paljonkin kokemusta, halusinpa tai en. Pääosin tosin muilla kulkineilla kuin polkupyörällä, joka vasta viime vuosina on harrastuksena tullut minulle tutuksi. Tältä pohjalta muutama yleinen huomio:

Hiekkateiden kunto vaihtelee suuresti monista seikoista johtuen; käytetty pinta-aines, tien hoito, vuodenaika sekä vallitseva säätyyppi vaikuttaa suuresti. Esim. viime kesän pitkään jatkunut kuivuus esti teiden lanaukset ja monin paikoin tiet olivat pelkkää "nimismiehen kiharaa". Siihen lisättynä tien yllä jatkuvasti leijuva pöly kadotti kyllä pyöräilyn nautinnon tyystin. Jäykkäperäisellä 29" maasturilla nyt jotenkin pieniä pätkiä ajoi, mutta gg-fillarilla ajoon olosuhde oli mielestäni kelvoton. Elo-syyskuussa ensimmäisten sateiden saavuttua tienhoitotoiminpiteitä toteutettiin lähes koko eteläisen Suomen hiekkatiestöllä saman aikaisesti ja syyskuu olikin suorastaan hiekkatiepyöräilyn juhlaa.

Viime vuosina on erilaisten murskeiden käyttö lisääntynyt yksityisillä kyläteillä sekä metsäautoteillä. Tämän tarkoitus on tietysti parantaa teiden kuntoa siitä näkökulmasta, mihin tiet on varsinaisesti rakennettu. Pyöräilyn kannalta vaikutus on usein kuitenkin päinvastainen. Karkea murske on erittäin epämiellyttävä alusta varsinkin gg-pyörälle, vaikka siinä kuinka olisi jopa 40mm leveät kumit. Maasturi menee sujuvammin. Makuasia tietysti tämäkin...

Aloituksessa kuvailtua matkaa suunnittelisin itse em. seikoista johtuen loppukesään/alkusyksyyn. Tunnetusti vuodet eivät ole veljeksiä, mutta usein kesällä tilanne on kuvaamani kaltainen ja keväällä tiet ovat paikoin pehmeitä joka tekee satojen kilometrien ajamisesta kuormattuna... noh, ainakin raskaampaa.

JackOja
19.01.2019, 17.07
... Karkea murske on erittäin epämiellyttävä alusta varsinkin gg-pyörälle, vaikka siinä kuinka olisi jopa 40mm leveät kumit. Maasturi menee sujuvammin. ....

Mulle on kehittynyt sellainen nyrkkisääntö, että kun tienpitoaineksen raekoko ylittää renkaan leveyden alkaa vaikeudet.

KotooTöihin
19.01.2019, 19.20
Aamulehden lukijana mulla herätti hilpeyttä ne tekstaripalstan "sapelisepeli" jutut. Ympäri vuoden suht kapearenkaisella hybridillä kun kulki, niin siihen tottui, että renkaita paikkaillaan aina välillä. Maasturin hommasin ja laitoin tubelessit alle... Se sapelisepeli olikin ihan oikea juttu. Ei oo tosin tubeless aikana tarvinnu paikata rengasta ku yhden kerran ja se oli se sapeli ku lävisti renkaan. 40mm raekoko on jo melko rajua tavaraa. ;D

usko juntunen
11.03.2019, 17.17
Vaikka ei mennä koko ajan soralla, sopinee tähän lankaan? sopivampaa en keksinyt.
Retkipaikan uutiskirjeestä bongattu reissutarina. https://retkipaikka.fi/bikebackin-seikkailu-karkkila-hameenlinna-ja-takas/

arctic biker
11.03.2019, 18.22
Kun ja jos syntymäkotikuntaani Tohmajärvelle lähden missä toki piisaa sorateitä ja joitain ainakin mulle vmäisiä ylämäkiä niin onnekseni on aika vaikea täysin välttää asfalttia .

Hebe
11.03.2019, 20.52
Olen tässä joutunut junailemaan Oulu-Helsinki väliä. Matkaamisen aikana olen katsellut kuinka radan vieressä menee mukavan näköistä soratietä. Karttapaikan kartan perusteella menisikin aikahyvin Helsinkiin asti jonkinlainen reitti. Välillä tietenkin asfalttia ja epävarmuutta meneekö kaikkien ojien yms. yli turvallista reittiä. Tietääkseni Kokkolaan asti em. teitä pitkin onkin jo ajettu, ylivieskaan nyt ainakin.