Näytä tavallinen näkymä : Red Hook Crit.
Sinkula homma kaduilla ilman kilpailua on mielestäni hassua, mutta kun siihen laitetaan criterium kisa,niin hommaan tulee järkeä. Vauhdikas yleisölaji lyhyelllä radalla. Ainoa syy itselleni ajella sinkulalla on ratapyöräily tai jokin tämän kaltainen. Tosin harjoittelumielessä aikoinaan ajettiin kevään ensimmäinen tonni kiinteällä välityksellä ja muuten normi maantiepyörällä.
Nämä ovat hienoja kisoja. https://www.youtube.com/watch?v=tcMVF5SVTMA
Huomatkaa miten tekevät pikajarrutuksen. Paino eteen ja jalat seis. Siinä rengasta kuluu.
Tässä Lontoon kisassa vähän reippaampaa kolatointia jo alusta. https://www.youtube.com/watch?v=mG8de1THZXU
Tämä Milanon kisa on minua miellyttävin, koska siinä on pientä korkeuseroa, eikä se ole liian tekninen jarrutusten suhteen, vaan selkeää kurvailua pienin kevennyksin. https://www.youtube.com/watch?v=PMsETO51C5g
Fillarit ovat useimmiten alumiinisia ja kammet 160-165 millisiä. Rengaspaineet alhaisia ja 28 mm renkaita suositaan. https://www.youtube.com/watch?v=g_W9PH4UuZA
Eihän noi ny kai mittää fixei ole?
^ Tottakai nuo ovat fixejä, jos fixillä tarkoitat kiinteää välitystä. Jos nuo olisivat yksivaihteisia vaapaarattaalla, niin joka kierroksella olisi vähintään 10 ukkoa pötköllään asvaltilla, kun ei voi jarruttaa, kuten kiinteällä välityksellä voi.
^
Ei ne mitään sinkuloita ole kuin sie väitit sillai nii kato. Mut anyway väsyneenä heitin täkyä
Nyt olen hieman hämmentynyt Kyrdiksen kommenteista. Olen varmaankiin pihalla näistä nykyajan nimityksistä. Luulin, että sinkula tarkoittaa yksivaihteista polkupyörää ja fixi tarkennettuna kiinteävälitteistä pyörää. Jos nuo eivät ole kumpaakaan, niin kerro minulle, että mitä nuo ovat oikeilla termeillä. Fixed Gear Criteriumina noista puhutaan.
Noi on aika vauhdikkaita skaboja. Olis hienoa joskus päästä radan reunalle mölisemään. Tunnelma lienee vähän eri kun maantien piirinmestaruuksissa :)
^Noissa on hienosti ratapyöräilyn sähäkkyys tuotu criterium muoton kadulle. Kisat lyhyitä, joten siellä pusketaan aikamoisilla tehoilla koko ajan. Ovat luonteeltaan kuin cyclocross kisoja ja erittäin yleisöystävällisiä. Maallikon silmissä näyttää korkeasta kadenssista johtuen, että vedetään täpöillä koko ajan. Rohkeus ja hyvä tekniikka, sekä lähtönopeus kurveissa mahdollistaa eritavalla yksinäisten irtiottojen tekemisen, kun maantiepyörällä, koska ajolinjoilla on erittäin tärkeä osuus kiinteällä ajaessa kurveihin.
Tällaiset kisat saattavat olla pyöräilyn uutta tulevaisuutta, jolla saadaan väkeä kadun varsille ja uusia sponsoreita mukaan. Näitä lisää. Jos ratakireissä haalareissa ajavat lihaksikkaat atleetit tuovat naisia seuraamaan kisoja, niin se luonnollisesti vetää miehiäkin seuraamaan. Siinä pari tuoppia radanvarrella seuratessa, niin esim. lauantai illlan alkupaketti on valmis. Siitä sitten jatkoille. Veikkaan todellakin, että nämä vetävät aivan uutta väkeä kisoja seuraamaan. Näistä voi kehittyä todellisia massatapahtumia lukuisine lähtöineen ja oheispalveluineen.
Tällaiset kisat saattavat olla pyöräilyn uutta tulevaisuutta, jolla saadaan väkeä kadun varsille ja uusia sponsoreita mukaan. Näitä lisää. Jos ratakireissä haalareissa ajavat lihaksikkaat atleetit tuovat naisia seuraamaan kisoja, niin se luonnollisesti vetää miehiäkin seuraamaan. Siinä pari tuoppia radanvarrella seuratessa, niin esim. lauantai illlan alkupaketti on valmis. Siitä sitten jatkoille. Veikkaan todellakin, että nämä vetävät aivan uutta väkeä kisoja seuraamaan. Näistä voi kehittyä todellisia massatapahtumia lukuisine lähtöineen ja oheispalveluineen.
Huhu kertoo, että ens kesänä ajetaan näitä kisoja useammalla paikkakunnalla täällä koti-Suomessakin.
Jos tuo huhu pitää paikkaansa, niin aivan mahtavaa. Se on pyöräilynkin otettava "markkinahumu" aseekseen, jotta Netflixeiltä, someilta ja muilta kilpailevilta ajanvietetavoilta saadaan riistettyä väkeä pyöräkisoihin. Näissä pitäisi tehdä vahvaa yhteistyötä muiden tapahtumajärjestäjien kanssa. Enää ei riitä, että paikalla on kierroslaskija, maalituomarit ja makkaranmyyjä. Näitä pystyisi järjestämään isojen tapahtumien yhteydessä lyhyellä radalla. Kuvitelkaapa, jos kisa menisi ennen jotain konserttia esim. ramppeja pitkin pääesiintymislavan kautta. Valmiiksi tuhansia ihmisiä seuraamassa. Tai, jotain muuta innovatiivista.
Yksi kurvi voisi olla esim. kisapaikalta toiselle siirrettävä "velodromikurvi", jossa kuskit ajavat maallikkojen silmissä "seinällä". Mahdollisesti se olisi yksi kuvatuin paikka, jossa esim. pääsponsoreiden valtavat mainokset.
Nämä tällaisina heittoina, jotta ajatukset lähtevät liikkeelle.
fixipyöriä ne on, ratapyöräilystä osa saa suoraan kadulle ja nyt enenemissä määrin tietysti suoraan katukriteille suunniteltuja pelejä.
itse olen ihmetellyt miksei suomessa ole kisoja, joku Tattiksen alue tai tai vaikka eri idän puistot tarjoais aika leveää baanaa ja hieman uutta elämää ghettoon
kuovipolku
14.02.2019, 12.07
Tattariharjun ja Roihupellon teollisuusalueita olen minäkin joskus ajanut ja katsellut vähän sillä silmällä että *jos* alueen saisi joku ilta tai joku sunnuntai pariksi kolmeksi tunniksi suljettua, voisi paikka olla mainio pienimuotoisten kisojen tai kisamuotoisten treenien järjestämiselle. Tiedän että Ruotsissa ajetaan useallakin paikkakunnalla sikäläisten seura-aktiivien toimesta "harjoitusviikkokisoja" jotka ovat varsin suosittuja.
Mutta luulen kuitenkin ettei meillä ihan yhtä helposti onnistu. Ei ainakaan mainituissa paikoissa, Pitäisi ensiksi saada paikan *kaikki* yritykset ja liikkeenharjoittajat myötämielisiksi ja mukaan. Huoltoliikenteelle tarvittaisiin mahdollisesti omat järjestelynsä. Kadun varsille parkkeeratut autot ovat aina oma ongelmansa. Ja sitten tietysti tarvitaan luvat ja vastuuasiat on selvitettävä. Nostan hattua sille joka hommaan ryhtyy ja huudan hip hip hurraa sille joka siinä vielä onnistuukin!
Tattariharjun ja Roihupellon teollisuusalueita olen minäkin joskus ajanut ja katsellut vähän sillä silmällä että *jos* alueen saisi joku ilta tai joku sunnuntai pariksi kolmeksi tunniksi suljettua, voisi paikka olla mainio pienimuotoisten kisojen tai kisamuotoisten treenien järjestämiselle. Tiedän että Ruotsissa ajetaan useallakin paikkakunnalla sikäläisten seura-aktiivien toimesta "harjoitusviikkokisoja" jotka ovat varsin suosittuja.
Mutta luulen kuitenkin ettei meillä ihan yhtä helposti onnistu. Ei ainakaan mainituissa paikoissa, Pitäisi ensiksi saada paikan *kaikki* yritykset ja liikkeenharjoittajat myötämielisiksi ja mukaan. Huoltoliikenteelle tarvittaisiin mahdollisesti omat järjestelynsä. Kadun varsille parkkeeratut autot ovat aina oma ongelmansa. Ja sitten tietysti tarvitaan luvat ja vastuuasiat on selvitettävä. Nostan hattua sille joka hommaan ryhtyy ja huudan hip hip hurraa sille joka siinä vielä onnistuukin!
https://www.hel.fi/helsinki/fi/asuminen-ja-ymparisto/tontit/luvat/tapahtumat-ja-promootiot
Joku lauantai-aamu, kisa-alue auki aina tietyin väliajoin huoltoajoon, Stadi voi jopa korjata asfalttia tai harjata sen sinulle..... Ei yrityksillä ole merkitystä, tiehän on kaupungin?
Polisi vaatii tietoon vastuut, toimitsijoiden määrän, pelastussuunnitelman jne. Ei se vaadi kuin työtä ja seuraavana vuonna helpompaa.
Tiedän asiasta jotain, en kaikkea, kun olen mukana noissa hommissa joissa teitä suljetaan että ihmiset saavat urheilla.....
Näitä ei sitten 2019 ajeta.
Höh!
Joskus se työ on aloitettava, mä voin tulla tapahtumapäivänä töihin ihan ilmaiseksi, ei musta ole oikein koko vuodeksi, on tässä kädet täynnä muutenkin, voi tietysti ehdottaa, kokemusta on 15 vuotta vapaaehtoisten johtamisesta ja mellakka-aidan rakentamisesta.....
Tattiksessa on se hyvä että ei tarvi sulkea mitää pussinperää, pelastustiet auki joka suuntaan, samoin koko ajan kulkureittejä auki, ei ole ihan asuntoja vieressä joten ei ole meluongelmaa, ainoa se että kaljakauppa aika kaukana, LIDL aukee sopivasti Alppikylän kulmaan toisaalta helppo tulla pyörällä, junalla bussilla, autopaikkoa löytyy kun kysyy lupaa jehovilta siitä vieressä, niillehän tehty siihen lähelle tien varteen sadat paikat.....
itse olen ihmetellyt miksei suomessa ole kisoja, joku Tattiksen alue tai tai vaikka eri idän puistot tarjoais aika leveää baanaa ja hieman uutta elämää ghettoon
Hesassa on ajettu yksittäisiä crittikisoja ja muutamina vuosina cup-muotoisenakin aina, kun joku yksivaihdefoorumin aktiiveista on niitä innostunut järjestelemään. Niistä ei vaan ole huudeltu hirveän julkisesti, kun tosiaan ovat epävirallisia. Samalla tavalla pyöri VPCX-sarja vuosia ja ei sitäkään ehkä kaikki tiedä, että myös HEL CX Cup sai alkunsa näin silloin joskus 7-8 vuotta sitten. Rittää, että löytyy yksi aktiivi, joka ottaa ohjakset käsiinsä ja ryhtyy hommiin. HEL CX cupista saadaan kiittää Mr. Rhu Barbea.
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=29555
Viime kesänä SM-kisaviikon yhteydessä järjestetyn SM-kortteliajon yteyteen oli jotain yritystä fixed criterium -kisan järjestämisestä, mutta ei vissiin löytynyt ketään joka olisi ottanut homman haltuun.
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=32461
E: Niin kyllä Suomessa pääsääntöisesti tilanne on se, että kaikki pyöräkilpailujen järestelyistä vastaavat ja järjestelyissä mukana olevat henkilöt tekee sitä ihan ilmaiseksi ja sepä yleensä järjestelyissä onkin suurin haaste, että löytää riittävän määrän vapaaehtoista työvoimaa.
Joo tiedossa on, ei tarkoitus hyppiä kenenkään kengille, kuhan vain tiedoitan että töitä se vaatii mutta kaikki on Helsingissä mahdollista, välillä pitää olla hyvät suhteet ja jaksamista mutta onnistuu.
Ja jotta homman saa pyörimään, pitää varautua myös siihen, että alussa voi joutua laittamaan jonkun oman latin peliin, että saa kulut katettua. Jos siis virallisista kisoista puhutaan. Palkinto- ym. sponsoreita yleensä löytyy, mutta maksavien sponsoreiden löytäminen onkin jo haasteellisempaa. Tosin perinteisesti pyöräkisoja Suomessa ovat järjestäneet pyöräseurat, jos järjestäjä olisikin joku ammattimainen tapahtumajärjestäjä, niin eihän sitä tiedä, mihin sellaisilla kyvyt riittäisi. Yleensä vaan Suomessa "isotkaan" pyöräkisat eivät herätä suuressa yleisössä siinä määrin kiinnostusta, että niiden järjestämiseen olisi kiinnostusta juuri muilla kuin pyöräaktiiveilla.
Ja jotta homman saa pyörimään, pitää varautua myös siihen, että alussa voi joutua laittamaan jonkun oman latin peliin, että saa kulut katettua. Jos siis virallisista kisoista puhutaan. Palkinto- ym. sponsoreita yleensä löytyy, mutta maksavien sponsoreiden löytäminen onkin jo haasteellisempaa. Tosin perinteisesti pyöräkisoja Suomessa ovat järjestäneet pyöräseurat, jos järjestäjä olisikin joku ammattimainen tapahtumajärjestäjä, niin eihän sitä tiedä, mihin sellaisilla kyvyt riittäisi. Yleensä vaan Suomessa "isotkaan" pyöräkisat eivät herätä suuressa yleisössä siinä määrin kiinnostusta, että niiden järjestämiseen olisi kiinnostusta juuri muilla kuin pyöräaktiiveilla.
Niinhän se on, tietysti jonkinlainen festivaalihybridi tjms. kasaan jossa muutakin musaa ja urheilua voisi toimia.... Eihän aiheen otsikkokaan ilman tietokonepelifirman tukea olisi kunnossa joka vuosi...
Roihupellossa on ihan onnistuneesti ajettu crittiä kesällä 2016 ja samaisena vuonna taisi olla finaalit Tattiksella karting-radalla. Lisäksi on ajeltu Otaniemessä, Vehkalassa, Hietsussa, Suvilahdessa, Vantaan Ikealla, Kantsussa...
Toisaalla jo vähän lupailin, että tänä vuonna ajetaan taas ja ainakin yhdestä kisasta saatan vähän enemmäkin huudella, mutta katsotaan.
Hauskoja kisojahan nuo on olleet.
Itseäkin fixed criterium on kiinnostanut, erityisesti koska lajin kotimaisessa versiossa kovaa ajamisen päälle tulee osata hallita polkupyörä käännöksissä.. samalla tavalla kuin cyclocrossissa.
Kuka tahansa pystyy tuottamaan watteja niin ja niin paljon kun suoraan ajetaan, mutta siihen kun lisätään ajoteknisiä ominaisuuksia on peli pikkaisen erinäköinen.
Järjestämispuolesta sen verran, että ihan samalla lailla kuin HelCXssä tulisi ensin tehdä pohjatyö kunnolla eli vakiinnuttaa kisat, radat, ajanotot ja muu tärkeä toiminnallinen osuus kunnolliseksi.. samalla tietty osallistujat ja tulevaisuuden osallistujat. Tämän jälkeen vasta miettiä Red Bull-telttoja ja musiikkia jne.
Olen ollut turhan monessa kisassa ja tapahtumassa, missä on ammuttu kaikki paukut ja energia ajamisen ulkopuolelle ja varsinainen tekeminen on ollut pikkaisen meh.
Crittien ajaminen on samalla tavalla kuin cyclocross, yleensä kaikkein parasta ennen starttia ja maaliin tulon jälkeen eli messinki yleensä kilpailun aikana maistuu suussa ja edellinen syöty eväs haluaa tulla väärää kautta ulos. Suurimmaksi osaksi todella rankkaa siis.
Joo, ja se tosiaan pitää vielä näistä sanoa, että järjestely on yksi puoli mutta toinen on sitten tuo ajaminen. Kuten tuossa edellä mainittiin on veto aika rajua ja kilpailu myös luonteeltaan sellaista, että vähän sattuu ja tapahtuu eli kovin helppoa ei ole myöskään saada väkeä tuonne starttiviivalle. Tällaiset kisat kuitenkin parhaimmillaan kun väkeä sen 15+ liki samantasoista kuskia.
Viime kesänä SM-kisaviikon yhteydessä järjestetyn SM-kortteliajon yteyteen oli jotain yritystä fixed criterium -kisan järjestämisestä, mutta ei vissiin löytynyt ketään joka olisi ottanut homman haltuun.
Ois aika siistiä jos tää saatais järkättyä. Siellä kuitenkin ajetaan kortteliajoa tänäkin vuonna eli periaatteessa yksi lyhyempi lisälähtö ei vaatisi ihan hirveästi järjestelyjä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.