PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräpohdintaa + kärry

Höpötin
15.01.2019, 20.35
Heipsan!
Sain täältä joskus apua edellisen pyörän hankinnan yhteydessä, ja nyt kaivattaisiin taas :) Edellinen pyörä varmaan 12v vanha Scott, ja vaikka kävikin huollossa, niin alkaa kuulostaa ikäiseltään :)

Pyörä tulisi pääsääntöisesti työmatkoihin (n.15km suuntaansa), matka osittain asvalttia, osin peltotietä, yksi rautatiesilta, ja asutaan soratien varrella.
Pyörällä tulee myös vedettyä pyöräkärryä, jossa kaksi lasta.
Itsellä pituutta 160cm. Hinnaksi ajattelin n.500-1000e.

Tuon peltotien pätkän vuoksi haluaisin etujouston. Pyöräkärryn vuoksi olen hieman hämilläni, mihin pyöriin sopii. Kävin loppusyksystä liikkeessä koeajamassa Trekin pyörää, joka tuntui ihan pätevältä ja meinasin ostaakin, mutta myyjä ei osannut oikein kertoa siitä mitään, ja toinen myyjä sanoi, ettei missään nimessä saa vetää kärryä, vaan siihen tarkoitukseen pitää ostaa Helkama...

jakkok
15.01.2019, 22.45
Kannattaa mennä seuraavaan liikkeeseen.

Kyllä lähes kaikilla pyörillä voi vetää kärryä. Minulla on ollut alumiini-, teräs- ja hiilikuiturunkoisissa maasto- ja cyclocross pyörissä kärry perässä. Eikä koskaan mitään ongelmaa.

Taka- akseleitakin on ollut pikalinkuilla ja läpiakseleilla ja aina on sopivaa kiinnikettä löytynyt, tai tehty ite...

j

Mohkku
16.01.2019, 06.05
Samaa mieltä, kuulostaa syyltä etsiä parempi pyöräkauppa. Periaatteessa suoratankoinen, suht leveillä renkailla varustettu hybridi tai maasturi on varmaan ne karkeat speksit, jolla sopiva pyörä löytyy. Jousto on makuasia. Itse en tuohon käyttöön sitä kaipaisi, mutta sinun tarpeet ei ole samat kuin minulla.

Konan mallistossa esimerkki löytyy Dew-sarjan pyöristä. Joissain malleissa on 27,5" renkaat ja niissä on edelleen ongelmana nastarenkaiden puute. Joissain malleissa on vakiona turhan kapeat renkaat, mutta alle mahtuu kohtalaisen leveää. Splice on sitten jousitettu versio aiheesta, mutta maastureiden kilpailukyky on tuossa luokassa hyvä. Kannattaa käydä katselemassa erilaisia vaihtoehtoja.

Vakiosuositukseni on myös jättää nykyinen pyörä varalle/kakkospyöräksi, jos se jollain tavalla on käyttökelpoinen.

Höpötin
17.01.2019, 18.46
Kiitoksia vastauksista. Vähän huolestuin jo tuosta kärryasiasta, kun ei kuulemma takuu ole voimassa, mutta hyvä kuulla että voi vetää lähes millä vaan :)