Näytä tavallinen näkymä : ilmaa presta ja dunlop venttiileihin?

Itsellä pyörässäni presta-venttiilit ja mini-pumppuni toimii niissä hyvin, mutta kun pitäisi laittaa vaimon dunlop venttiileihin ilmaa niin se ei onnistu.  Minua on opastettu että samalla pumpulla saa ilmaa molempiin venttiileihin mutta miksi en onnistu?  Pyörälenkeillä olisi kätevää jos pärjäisi yhdellä pumpulla (ja vielä pienellä).
Pumpussani on sekä presta sekä schrader puolet.  Presta-puolta olen yrittänyt.  Mikä mahtaa olla juju jota en hoksaa?  Onkohan markkinoilla adapteria dunlop venttiilistä prestaksi?
Venttiili vähän jumissa? Päästä ilmaa pikkasen pois niin pitäisi toimia.
Vaihda sisäkumi, alle vitosen kauppa...
Dunlopissa en keksi, miten ilman laskeminen pois auttaa, tosin eipä ole tullut moisia aivan toviin räpellettyä. Venttiili vaihto on kuitenkin huomattavasti sisuskumin vaihtoa helpompaa niin kokeileppa sitä.
Vaihda sisäkumi, alle vitosen kauppa...
Hyvä ohje, Prismasta saa luotettavia contin sisureita kaikilla venttiilityypeillä vitosen tienoilla kipale.
Toisaalta Dunlopille saa sovitteen Schrader-suutinta varten lähimmästä pyörähuollosta ja voi tankata huoltamoillakin.
maalinni
11.01.2019, 13.18
Dunlopissa en keksi, miten ilman laskeminen pois auttaa, tosin eipä ole tullut moisia aivan toviin räpellettyä. Venttiili vaihto on kuitenkin huomattavasti sisuskumin vaihtoa helpompaa niin kokeileppa sitä.
Saattaa se kuula olla jämähtänyt, en tosin tiedä auttaako ilman pois laskeminen. Ei ole tullut dunlopilla leikittyä yli 10 vuoteen. Presta ja (tähän 10 konsonanttia)der ovat paljon varmempia.
Toisaalta Dunlopille saa sovitteen Schrader-suutinta varten lähimmästä pyörähuollosta ja voi tankata huoltamoillakin.
Samoin prestalle.
Marsusram
11.01.2019, 16.16
Vanhoissa Dunlopeissa oli vielä kuminen letkunpätkä, joka aikaa myöten hapertui.
Uudemmissa on jousikuormitteinen kuula+tiiviste, joka ehkä vetreytyy öljyvoitelulla.
Dunlop on yksisuuntainen venttiili, jossa ilma päästetään löysäämällä lukitusolkamutteria.
Samasta josta venttiilin saa irti ja vaihdettua.
2 kpl maksaa n. 3€ ja 1 sisäkumi n. 5€:
https://www.clasohlson.com/fi/Dunlop-venttiili/25-468
https://www.budgetsport.fi/tuote/dunlop-venttiili-2kpl-eivar-56401624/
Yhteen pyörään kun laitan ilmaa niin painaa vaan menemään vaikka vastusta on niin "tulppa" lähtee pois eli ilmeisesti venttiili jotenkin jumissa. Aattelin että toisin päin toimisi myös mutta ei kai sitten. Pitää seuraavalla kerralla testata.
Ota pois se dunlop ja pumppaa sitten venttiiliin irrallaan niin venttiili todennäköisesti aukeaa. Tai sitten dunlop on rikki.
Kiitokset kaikille vinkeistä.  Näillä ohjeilla lähdetään eteenpäin!
Tuo Dunlop taitaa olla moosekseksen keksintö, mielestä ainoa järkevä teko on tosiaan vaihtaa sisurit eikä pelailla moisten viritysten kanssa. Prestaa kehiin, helppo pumpata ja ilmakin pysyy kiitettävästi.
Sovittimet ovat pyöriä ymmärtämättömän paholaisen kehittämiä, mutta joissakin kohtaa sittenkin ihan toimivia, näihin Dunlopeihin ja Prestoihin on ihan kelvolliset, tosin näpräämistä vaativat ja hukkaan helposi joutuvat, kun pieniä ovat. Näillä ei kuitenkaan pilata mitään kuten joillakin sovittimilla saattaa tapahtua, eikä Dunlop venttiilinä nyt ihan kelvoton ole, onhan se sentään käytössä skandien lisäksi myös sakuilla. Venttiilikumin pois jäänti kevensi käyttöä, samalla kyllä ylävartalon treenaus jäi.🤗
Tyypillinen foorumin ketju: Neuvoa kyllä kysytään, mutta ei kerrota miten ongelma ratkesi.
Mielestäni foorumi ei ole yksittäisten henkilöiden kyselypalsta, vaan tarkoitus on jakaa yleisemmin kokemusperäistä tietoa. Samat ongelmat toistuvat monella.
Tyypillinen foorumin ketju: Neuvoa kyllä kysytään, mutta ei kerrota miten ongelma ratkesi.
Mielestäni foorumi ei ole yksittäisten henkilöiden kyselypalsta, vaan tarkoitus on jakaa yleisemmin kokemusperäistä tietoa. Samat ongelmat toistuvat monella.
Yksi suurin syy on tollaset pitkät ketjut kuten "suuri fatbike-rengaskeskustelu", "Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset" jne. Yritä siinä hakea haulla tietoa, niin foorumi kertoo että noissa löytyy vastaus, mutta ei millä sivulla ne on.
Olen samaa mieltä. Kaikki ylipitkät kejtut sisältävät yleensä paljon tietoa, mutta vaatii melkein sen työpäivän että laukaisee ne läpi. 
Parempi olisi jos olisi täsmäketjuja, etenkin tekniikan puolella.
Kuittaus olisi tosiaan ihan mukava ja se miten kysytty asia ratkaistiin.
Varusteketjussa on pikakysymyksille säije, voi kysyä mitä tahansa ja vastaukseksi saa mitä tahansa.😏
DeCadence
27.01.2019, 13.36
Kysyjän vaimon pyörässä lienee vanhat kunnon paholaisen keksimät "räkäventtiilit" ??  :D
https://i.stack.imgur.com/IoprW.png
Minä taas kaipaan siihen aikaan, kun itse olin juuri oppinut pyöräilemään. Kaikissa perheen pyörissä oli dunlopit eikä muusta oltu kuultukaan. Nyt kun olisi pumppausta tarvitseva rengas niin toimitukseen menee kiroiluineen vähintään puoli tuntia kun etsitään sopivaa pumppua, ihmetellään pitääkö siinä kääntää joku sovitinpala toisin päin ja mikä venttiili tässä nyt onkaan ja onko ongelma venttiilin tai pumpun viassa vai käyttäjässä ja ponnistuksista huolimatta silti ilmaa tuntuu tulevan pumpun venttiilin nokalle laittaessa enemmän ulos kuin sisään. Naurakaa siellä vaan, mutta minua tämmöiset vituttaa.
Viimeisimpänä juuri eilen törmäsin venttiiliin, joka on ulkoa kuin dunlop mutta sen sisällä on kuitenkin jonkin sortin prestamainen (?) neula, jota pumpun sitten ilmeisesti pitäisi painaa. No, ei se kyllä sellaisella pumpulla oikein toiminut joten vaihdoin siihen vajassa olevasta romupyörästä löytyneen dunlopin. Se täyttyi, mutta sitten oli taas pumpun ”neula” paskana kaiken turaamisen jälkeen.
BB Holland
24.09.2020, 15.14
Vahva suositus sille, että heittää Dunlopit mäkeen. Joskus luulin prestoja yhtä huonoiksi, mutta vika oli pumpussa. Huonoja pumppuja on yllättävän paljon, eikä se ole hinnasta kiinni onko se hyvä vai huono. Välttämättä.
Vahva suositus sille, että heittää Dunlopit mäkeen. Joskus luulin prestoja yhtä huonoiksi, mutta vika oli pumpussa. Huonoja pumppuja on yllättävän paljon, eikä se ole hinnasta kiinni onko se hyvä vai huono. Välttämättä.
Mistä sen hyvän pumpun tunnistaa? 
Tarkemmin: mikä hyvässä pumpussa estää sen, ettei presta tyhjene, kun pumppu on kiinni? 
Voiko mikään sekä dunlopille että prestalle sopiva malli olla hyvä? (Tällaisia kaksitoimisiahan tuntuvan yleisimmin olevan) 
Meneekö ne kuitenkin paskaksi, jos joutuu pumppaaman dunlopia?
BB Holland
24.09.2020, 16.44
^No, hyvän pumpun tunnistaa vain kokeilemalla. Mutta esim Prisman halvat tornipumput - tosin kestävyys on kyseenalainen. Että jonkin ajan päästä se ei enää olekaan niin hyvä.
Kuminauha
25.09.2020, 14.23
Sanoisin että prestaan ruuvattava pumppu pitää ilman siellä missä pitääkin. Nuo prestan ympärille kumilla tarraavat toimivat ihan hyvin kunnes kumi on kulunut ja ei enää kunnolla tiivistä.
Törmäsin tähän kun sain käyttöön minipumpun jossa ruuvatta letkuliitos. Sen käyttämisen jälkeen ihmettelin, miksei tornipumpuissa ole vastaavaa?
EDIT: No löysin ainakin yhden: https://ride.lezyne.com/products/1-fp-cfldr-v504
BB Holland
25.09.2020, 14.44
^Kuulostaa loogiselta ja pitää varmaan usein paikkansa, vaan ei aina. Mulla on Bike24:sta tilattu ruuvattava tornipumppu, ja muistelen hiljan joutuneeni tilanteeseen missä se ei toiminut vaan piti kaivaa Prisman pumppu esiin.
Törmäsin tähän kun sain käyttöön minipumpun jossa ruuvatta letkuliitos. Sen käyttämisen jälkeen ihmettelin, miksei tornipumpuissa ole vastaavaa?
Kannattaa olla tarkkana, jos sielu on löysällä voi jäädää letkua irti kierrettäessä letkun mukaan. Mikäs sen hauskempaa kuin minipumpulla metsässä uudestaan pumppailla...
Itellä pyörässä prestaa ja ”auton” venttiiliä. Mulla zefalin halpis tornipumppu jolla teen tubelesasennukset ja kotona pumppailut sit joku halpis minipumppu oisko biltemasta vai motonetistä. Molemmilla pumppaa molemmat venttiilit ongelmitta. Enkä nyt muista muutenkaan et pumppaaminen ois joku ongelma. Kerran tukki litku prestan ja sai vaa tolla tornipumpulla väkisin ilmaa ennen ku puhdisti ventiilin sielun.
https://www.dropbox.com/s/2t6zuscl1ah3u56/IMG_8206.jpg?dl=0
http://pasteboard.co/JsJrgG9.png
Sanokaas vielä, mikä tämä venttiili on ja toimiiko tällainen jollakulla kivasti? Kuulostaa ehkä älyttömältä kysymykseltä, mutta kysynpä pilkan uhallakin. Tämä on siis ulkopuolelta kuin vanhanajan mummo-dunlop ja niiden kanssa keskenään vaihdettavissa, mutta vähän "prestamaisesti" (?) toiminta perustuu sisällä liikkuvaan neulaan, jonka pää tuolta reijästä kuvassa pilkistääkin. Eli kun neulaa painaa niin venttiili aukeaa. Ajatus on varmaan se, että kiinni ruuvattavalla pumpulla olisi kiva pumppailla kun pumpun painaessa venttiilin ollessa auki vaste on pienempi kuin vanhanajan dunlopissa, mutta tätä kun yrittää pumpata sillä lähimpänä käsillä olevalla joka kaupan dunlop-presta-peruspumpulla, niin lopputulos on, että ilmaa tulee renkaasta ulos enemmän kuin menee sisään, kiroilu ja epätoivo. Onko tämäkin kuitenkin nimeltään dunlop vai mikä tämä on? 
Niiden vanhan ajan dunlopien kunniaksi on sanottava, että niiden kanssa ei koskaan, ikinä, milloinkaan paskallakaan pumpulla pumpatessa rengas sentään tyhjentynyt. Joskus saattoi olla ongelmia saada ilmaa sisään, mutta ei koskaan niin että pumppausyritys pättyy tyhjempiin renkaisiin. Näiden uusien kanssa niin on riski käydä. Mulla oli tällaiset pyörässä, ja oman aikani ihmettelin, että miksi pumppaaminen on niin vaikeaa. Vaihdoin pois, ongelmahan ratkesi sillä, mutta vitutti näiden kanssa turaaminen ja koko olemassaolo. Prestoista ei ole kokemusta, kun en koskaan sellaista pyörää ole sattunut hankkimaan, missä sellaiset hienoudet olisi.
https://pasteboard.co/JsJqw4n.pnghttps://pasteboard.co/JsJrgG9.pnghttps://imgur.com/j8ZoXzI (http://pasteboard.co/JsJrgG9.png)
BB Holland
26.09.2020, 13.18
Mulla on Bike24:sta tilattu ruuvattava tornipumppu, ja muistelen hiljan joutuneeni tilanteeseen missä se ei toiminut vaan piti kaivaa Prisman pumppu esiin.
Tarkemmin ajatellen tässä venttiilissä ei ollut kierteitä, Tufon tuubip*ska. Mutta en pidä mahdottomana, että tilanne olisi tullut eteen jossakin muuallakin. 
Mulla todellakin ON ollut pumppausongelmia, usein saa ihmetellä onnistuuko. Täytyy tosissaan etsiä ruuvattava matkapumppu. Prismasta on käytössä se T-kahvamallinen, mikä tuntuu asialliseltä. Tommoinen on kiinni aika monessa pyörässä ja se jossain määrin toimii. Välillä kokeilin heidän pienempää käsipumppuaan, sitä metallinkuorista. Mä en saanut koskaan sillä ilmaa mihinkään ja heitin kaikki menemään. Ei ole enää mallistossa.
Sanoisin että prestaan ruuvattava pumppu pitää ilman siellä missä pitääkin. Nuo prestan ympärille kumilla tarraavat toimivat ihan hyvin kunnes kumi on kulunut ja ei enää kunnolla tiivistä.
EDIT: No löysin ainakin yhden: https://ride.lezyne.com/products/1-fp-cfldr-v504
Mulla on tuo linkin pumppu, mutta ei samanlaisilla suuttimilla. Tai siis mulla on vain tuo irtonainen punainen, jossa lukee presta ja schrader.
On hyvä pumppu. Mulla olevassa suuttimessa on sellainen ominaisuus (joka varmaan on myös tuossa linkin pumpussa), että siitä suuttimesta voi päästää paineet pois, siitä paineletkusta, jolloin prestan venttiili pääsee tulee ulospäin ja näin ollen ei päästä ilmaa ulos kun suuttimen irroittaa venttiilistä. Erittäin näppärä ominaisuus.
Olen onnistunut laittaa ilmaa myös yksiin dunlop-venttiileihin kun vahingossa tuoli tuollaiset ostettua.
Mittaristo meni rikki taannoin, mutta takuuna tuli uusi tilalle. Tosin se kesti tolkuttoman kauan ja myyjäliike asensi sen siihen. Myyjäliikkeestä sain lattiapumpun lainaan siksi aikaa kun oma oli telakalla.
BB Holland
28.09.2020, 10.24
Onko presta-schrader adapteri sama kuin dunlop-schrader? Adapteri on muutenkin usein varmin tapa saada ilmaa sisään.
Luulin tosiaan että evoluutio olisi tappanut Dunlopin sukupuuttoon. Niitäkin muuten löytyy kahdensorttisia, tuo kortsullinen perinteinen ja sitten ns. pikaventtiili missä ei ole kumia, suht yhtä surkeita kumpikin.
Itsellä lattiapumppuna Clasun halpis mittarilla, toimii aivan mainiosti, jopa tubeless paukautettu vanteelle. Tietysti joku Silcan retropumppu https://www.bike24.com/p2338824.html?menu=1000,5,71 olis hieno tuossa huoneen nurkassa seisoskelemassa...

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.