Näytä tavallinen näkymä : Vaihteen säädöt.
Pertti Hirvonen
21.12.2018, 20.47
Pyörä läski dude 2016. Takavaihtaja ei ihan vaihdu sulavasti. Eli Välilä nousee ja laskee täydellisesti. Välillä ei niin sulavasti. Eli nousee ja laskee kyllä mut ei toimi niinkuin junan vessa. Olen yrittänyt säätää pikasäädöstä mutta ei se auta. Kannattaakohan lähteä ruuvailee niitä ruuveja. Vai voiko johtua esim vaijerista.
Ruuvit vaan rajoittaa ääripäät, ei vaikuta vaihtamisen sujuvuuteen. Ongelma voi olla vaijerissa/kuoressa tai sitten talvikelillä jäätyy ja siten vaihtaminen on huonoa paikotellen.
Aloita kuorien ja vaijerien vaihdolla jos ovat alkuperäiset. Sitten vaan säädöt kohdilleen, voi tietty olla pikkuisen teletappi touhua jos homma ei ol hanskassa. Loppupeleissä ajatellen, reilu kolmenkymmenen ruuvausvuoden aikana ei yksikään vaihtaja ei ole jäänyt säätämättä.
Minimissään voi aloituksena koettaa puhdistaa (jos vaikka likaa) ja rasvata vaihtajan nivelet.
Itse huomasin taas äsken, että jos vaihtajan rasvaus unohtuu, niin liike heikentyy selvästi havaittavasti. Youtubesta löytyy videoita, esim. haulla "derailleur oiling", https://www.youtube.com/results?search_query=derailleur+oiling
^Mutta kannattaa niettiä millaista voiteluainetta käyttää ettei aiheuta taas puhdistuskierrettä. Liian rasvainen vain kerää lisää likaa...
Pertti Hirvonen
23.12.2018, 07.30
Onko linkittää mitä tuonne laitan?
Tässä ihan toimiva voitelusarja, näitä saa vaikka Prismasta sen mitä tarvitsee omahuolto. Yleisöljy vaijereille ja vaihtajan nivelille. Eikä sitten pidä öljytä liikaa!
http://index.weldtite.co.uk/our-brands/tf2/all
https://velosport.fi/verkkokauppa/fin/watt_plus_tribokeraaminen_voiteluaine-p-64024-63 Vaikka tuo periaatteessa ketjuille mutta toimii tuollaisissakin kohteissa loistavasti.
Jossakin on suositeltu vaihtajiin myös ketjuöljyä "dry lube" -versiona, jonka ei pitäisi kerätä paljon likaa. Noista TF2:n tuotteista varmaan sopisi parhaiten kuvauksien perusteella tuo TF2 Plus Dry Lubricant ja ehkä pelkkä ketjuvahakin toimisi eli TF2 Ultra Dry Chain Wax. Tuollaisella linkitetyllä Watt Plus -tyyppisellä painepakkauksella on kyllä etunsa takavaihtajaan ruiskutettaessa.
^Juuri niin, mielummin kuivavoitelu kuin rasva, harventaa hoitovälejä ja kuluttava lika ei tartu.
Aloita kuorien ja vaijerien vaihdolla jos ovat alkuperäiset. Sitten vaan säädöt kohdilleen, voi tietty olla pikkuisen teletappi touhua jos homma ei ol hanskassa. Loppupeleissä ajatellen, reilu kolmenkymmenen ruuvausvuoden aikana ei yksikään vaihtaja ei ole jäänyt säätämättä.
Ihan pakko kommentoida (väittämättä, että tässä olisi kysymys samasta). Viime vuonna taistelin epämääräisesti vaihtavan Ultegran kanssa. Säädin sitä itse lukemattomia kertoja "by the book". Vein myös taatusti osaavalle meksulle katottavaksi ja säädettäväksi. Kaikki katsottiin kannakkeen suoruudesta alkaen, vaijerit kuorineen vaihtaen. Välillä toimi, välillä ei. Homman selvitystä vaikeutti se, että ongelma realisoitui (tai ainakin huomasin sen) kun vaihdoin fillarin SORA-takavaihtajan "tarjous"-Ultegraan ja odotus tietty oli että toiminta paranee... Taistelu jatkui pari kuukautta vaihtelevalla menestyksellä. Lopulta tangon vaihdevipu/indeksoija (mikäs toi on Suomeksi?) jyrähti jumiin. Lopetti toimintansa kokonaan. 10000km riitti hajottamaan tuon. Kun vaihdoin tuohon miljoonalaatikosta löytyneen Altuksen vastaavan, alkoi toimia kuin se kuuluisa junan vessa buickissa. Eli aina joskus kysymys voi olla muustakin kuin säädöistä ja niiden huolellisesta tekemisestä.
Isä nitro
23.12.2018, 21.39
Kyseiseen ongelmaan voi olla monta syytä. Itse lähden yleensä siitä, että vaihdan vaijerit kuorineen. Sen jälkeen kun olen vaihdellut noita suht säännöllisesti kaikista pyöristäni huomaan, että en ole kärsinyt vaihtamisongelmista. Ajan kesät talvet joka säässä. En enää laita mitään öljyjä vaijereihin. Tämäkin on koulukuntakysymys. Seuraavaksi tsekkaisin kahvojen tilanteen. Nekin tosiaan lakkaavat joskus toimimasta.
Talvella vaijeriin kertyy tosiaan kosteutta. Yhdessä pyörässä tuuppasin ruutalla sisään pakkasnestettä, joka jäi hölskymään sinne estäen jäätymistä. Tämä oli tosin mekaanisen levyjarrun vaijeri ja siis takana.
Väittäisin että vaijerin puhtaus on viisautta. Ja miksi en enää öljyä on juuri se, että se tuntuu keräävän likaa, joka taas...
^Modernit vaijerit (Kuoret) eivät kaipaa voitelua ja harvoin pääsevät jäätymäänkään jos täyspitkillä kuorilla varustetut, ei ainakaan itsellä vuosiin olkoot jarrut mitkä tahansa.
Tässä todella hyvä säätövideo vaihteille, tosin maantiepyörälle, mutta kaikki olelleinen selviää hienosti.
https://youtu.be/ril0A6c60xc
Minimissään voi aloituksena koettaa puhdistaa (jos vaikka likaa) ja rasvata vaihtajan nivelet.
Itse huomasin taas äsken, että jos vaihtajan rasvaus unohtuu, niin liike heikentyy selvästi havaittavasti. Youtubesta löytyy videoita, esim. haulla "derailleur oiling", https://www.youtube.com/results?search_query=derailleur+oiling
Lisään tähän omaan kommenttiini vielä ehkäpä mielenkiintoisen lisähuomion. Eli rasvailin etu- ja takavaihtajan pitkästä aikaa nyt talvella, koska vaihtajien tuntuma oli hyvin jäykkä. Rasvaamalla parani, mutta... Vielä paljon enemmän tuntuma parani kunnon lokakelissä ajon ja säilytyksen jälkeen.
Veikkaan, että vaihtajiin lisätyt rasvat ja vaihtajissa ollut lika valuivat loskan ja veden mukana pois vaihtajista.
Tuntuma parani järkyttävän paljon, eikä tarvitse enää vääntää vaihtajia tosissaan. Palauttaakin paljon, paljon paremmin.
Ehdin vaihtaa poikki menneen etuvaihtajan kaapelinkin, jonka katkeamisen nyt luulen johtuneen jumahtaneesta etuvaihtajasta. Liikaa vastusta/jäykkyyttä suhteessa kaapelin spekseihin.
Eli kannattaa pitää huolta vaihtajien kunnosta ja rasvaus/lika-tasosta, vaikutus voi olla hyvinkin iso.
Ostin tuohon vaihtajien puhdistamiseen vielä erikseen Weldtiten rasvanpoistospray- ja teflonöljy-setin, jonka luulisi toimivan kohtuullisesti. Rasvanpoistosprayllä liat pois ja perään teflonöljyä, jonka ei luulisi keräävän liikaa likaa, vaikka onkin pääasiassa ketjuille tarkoitettua ainetta. Tuon kun tekee vähintään muutaman kerran vuodessa, niin luulisi vaihtajien pysyvän tarpeeksi herkkinä. Eikä kaapeleiden pitäisi katkeilla liiasta rasituksesta.
arctic biker
09.01.2019, 18.57
Jos vaihtajien toiminta järkyttävän paljon paranee öljyämisellä niin kahvojen/vaihdevipujen sisuskaluista vois olla huolissaan. Ittellä on rutiinia ketjun voitelun yhteydessä myös öljytä vaihtajien nivelet, en ny ihan joka kerta mutta aikas usein kuitenkin.
Onhan etenkin tuohon etuvaihtajan kahvaan tosiaan luultavasti tullut jonkin verran ylirasitusta. Joten siinä mielessä voi olla syystä huolissaan kestävyydestä.
Kun tilanne pikkuhiljaa muuttuu eli vaihtajat keräävät likaa ja liike jäykistyy, niin eihän sitä tuntumasta osaa sanoa. "Onko tämä aina vaatinut näin paljon voimaa?"
Vaihtajan nivelten voitelu ja mahdollinen putsauskin rasvanpoistajalla täytyy nyt täällä muistaa hoitaa säännöllisin väliajoin tulevaisuudessa. Mutta pitkään on menty ilman tätäkin tietoa ja kokemusta, eli pyörät (ja vaihtajat) ovat kuitenkin aika kestäviä vehkeitä, kun toimivat jotenkuten huonollakin huollolla.
Edit: onneksi noita vaihdekahvojakin saa aika edullisesti, eli jos hajoaa joskus tulevaisuudessa niin varaosaa löytyy. En kuitenkaan lähde vielä tilaamaan.
arctic biker
09.01.2019, 19.46
Oppia ikä kaikki.
Isä nitro
11.01.2019, 14.54
Taisin jo tuossa edellä todeta, että vaijereiden ja kuorien vaihto riittävän usein on paras vakuutus. Toisin kuin omat niveleni, en ole huomannut (rasvasi tai ei) noiden etu- tai takavaihtajien nivelien jäykistyvän. Saahan sinne rasvaa ruutata muistaen, että liika rasva taas sitten kerää tehokkaasti likaa. Olen vain kerran ajanut cyklosta kahvat loppuun. Olin jo vaihtanut kaiken muun, mutta vaihtaminen takkusi edelleen. Olihan niillä Shimanon 105lla ajettu sentään 25 000 km.
arctic biker
11.01.2019, 20.42
Isä nitron kanssa samaa koulukuntaa olen. Ohutta sprayöljyä ajoittain suihkutan vaihtajien niveliin.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.