PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kaulaputken kierteytys



Dami
19.12.2018, 10.54
Moro!

Olisi yhden retroprojektin kanssa ongelma, johon etsisin ratkaisua. Eli löysin täydellisen jäykän keulan projektirunkoon, mutta kaulaputkea jää esille vain noin 28mm, kun valtaosa stemmeistä vaatii melkein 40mm. Yksi vaihtoehto olisi matalan kiinnityksen stemmit (ohjainlaakerikin on jo miltei matalin mahdollinen..), mutta näitä on todella vaikea löytää pyörän muuhun tyyliin sopivina, ellei sitten tyydy vanhaan dh/bmx stemmiin.

Toinen vaihtoehto olisikin sitten lyödä hyllystä kierteellinen ohjainlaakeri kiinni ja laittaa kierteet kaulaputkeen. Olisiko jollain tietoa mistä nykypäivänä löytyisi liike/henkilö, joka osaisi vetää kierteet 1 1/8" putkeen? Paksuutta itse putkella tuntuisi olevan saman verran ellei vähän enemmänkin, kun muilla kierteellisillä keuloillani, joten siitä ei pitäisi jäädä kiinni.

Kiitos!

JackOja
19.12.2018, 11.00
^mitäs jos jatkaisit sitä ohjainputkea?

steerer tube extension (https://www.google.fi/search?biw=1593&bih=1173&tbm=isch&sa=1&ei=SQgaXJaHCairrgSqsaO4CQ&q=steerer+tube+extension&oq=steetube+extension&gs_l=img.1.0.0i7i30.26900.27707..30370...0.0..0.12 4.258.3j1......0....1..gws-wiz-img.......0i7i5i30j0i8i7i30.32_vTmXIuYA#imgrc=_)

MRe
19.12.2018, 11.25
Tuo ohjainputken jatkaminen tuli itsellekin ensimmäisenä mieleen. Jollei ole tarkoitus rakentaa mitään kisa-DH -vehjettä, niin luulisi tuollaisen jatkeen kestävän, kun originaaliakin on melkein 2/3 vaaditusta.

Dami
19.12.2018, 13.34
Loistavaa! Aina sitä oppii jotain uutta. Tuo BBB:n versio vaikuttaa suht pätevältä vaihtoehdolta ja ei ole hinnallakaan pilattu. Suuret kiitokset!

groovyholmes
19.12.2018, 14.02
jos ei painon ja esteettisyyden ole väliksi, niin silloin tietenkin. itse laitattaisin kierteet keulaan jollain sorvarilla tai pikkupajalla. eikä sekään kyllä ole hinnalla pilattu.

Väylä
19.12.2018, 15.11
Melkeinpä mikä tahansa putkitöihin pätevä virma / kaveri pystyy kierteet vääntämään tarvittaessa. Tosin kierteen malliin en osaa ottaa kantaa löytyykö sopevaa...

Dami
19.12.2018, 16.24
Ehkäpä muotoilin vähän väärin kysymyksen. Eli osaajia varmasti löytyy, mutta kaikilla ei välttämättä löydy pakista 1 1/8” x 26 tpi kierrepakkaa. Olisiko tälläisen omaavasta osaajasta tietoa? Tuo jatko on kanssa hyvä vaihtoehto, parisataa grammaa lisäpainoa ei teräsaihiossa paljoa tunnu ja esteettisyyteen tuo BBB ei ymmärtääkseni vaikuta, kun jää stemmin alle ja emäputken sisään piiloon plus voidaan käyttää headsetin omaa hattua.

Jami2003
19.12.2018, 16.32
Taitaa löytyä Suomessa lähinnä pyöristä tuo kierre joten kierteen tekijääkin pitää varmaan etsiä alan huoltoliikkeistä.

MPS
19.12.2018, 16.46
Muutenkin kierre pitää vääntää putken suuntaisesti, eiköhän tuo erikoistyökalu löydy kaikista pätevistä pyörähuolloista.

Toki välineet voi ostaa itsellekin: https://www.parktool.com/product/fork-threading-set-fts-1

Dami
19.12.2018, 17.06
Tuonkin jo paikansin, mutta 300e yksistä kierteistä saattaa olla vähän liikaa 😄 Jos ei kellään ole kokemusta hyvistä paikoista, niin täytyy vaan alkaa soittelemaan liikkeitä läpi!

usko juntunen
19.12.2018, 21.38
]Muutenkin kierre pitää vääntää putken suuntaisesti[/B], eiköhän tuo erikoistyökalu löydy kaikista pätevistä pyörähuolloista.

Toki välineet voi ostaa itsellekin: https://www.parktool.com/product/fork-threading-set-fts-1
Jos päädyt tähän, eli kierteen vääntäminen pakalla, niin yllä olevan lainauksen boldattu kohta kannattaa huomioida. Varsinkin jos kaulaputken pää on vähänkin vinoon sahattu.
Tässä yksi vinkki kierrepakan kohdistamiseen. Tarvii kylläkin sorvarin apuja. https://lh3.googleusercontent.com/lAFQdEC1Q50MScYcUhCgNVYuuD_zgWwk-eRdQOLoXdpnJJXSzn9F4bPZpUD-VWwKIJmWe5A6HpchYms_MtjVY83Ci-rJmJod0c29kFECHXZjcrM446lXNPiTH0NmLVLnd6uoZZiUWMk-SMqKq6gZzEbvsew5MQdFYFcAaAVNdYz7ijr4pXI8fLPnjBP_tO i5JWMfoChkE9F9bYpkVmFLlXJyCCrgOw8m0evInQxoXevRKWGj 2_LOnO5f96UBSp4auiDXG9tFuTQ1kBOVCmu1QXgeb-t6nXtLVz67VAeW9BB5jnjNJVuZXtgW-UcW6bBFOvi16cvgSvIRzW-wO7fDYQFjppO2GKJeUMHe0DazN1N8NIpbMNChpNSM-khcCd7LnbnSs3QN02dWWn-kwm3zt0dUFQ6OI_WbYSbpGuLyFe8dMlMuod20rcr_4u6RrXY9j Wp7hckQk3roCSJjv8vl12FHtznNFS7Bcnpb-OpWBPzfHynrRxgVF26tuxYbD22rER7GFZMSrdtk0suO6XDcY_t NllSMYHn6g8pB8brKyd2IV1wx_IBGQ0vEXUoT9pWK-Kp2KPrAgAjhU1eAmRu9Z9z2Mm_6o9dWFFg7cPoJ0KumiLgNP65 q8IPgDEPVTu-9_QQRlHmfmoxQjVItXtWa_FlyZDvKDqdFeAlOdFUP9wRskjCZw xItSZhlRuLOizCK-Q3uRKxnbVJb2QG0zXQ=w1314-h739-no
Toinen vaihtoehto on kierteen sorvaus muutamin reunaehdoin.
-mahtuuko haarukka sorvin karaputkeen?
-jos ei mahdu, meneekö kaulaputken sisäreikä haarukan läpi? =kärkivälissä sorvaus.

J.Kottenberg
20.12.2018, 09.38
Toi Uskon vinkkaama ohjaritapin käyttö on hyvä neuvo ja aika pakollinen jos meinaa suoraan saada kierteen lähtemään, ja vielä "keskeltä". Ilman mitään ohjausta on pakan lähtö suoraan ja keskellä hyvin vaikea rasti. Kokemusta on.
Itse olen työstänyt kappaleita jotka on "mahtuneet pyörimään" ja silloin tuollaisessa tapauksessa olen sorvannut pätkän ohjausta kierteen pohjahalkaisijaan ja sitten kun tarjoaa pakkaa pinolin otsalla niin lähtee suoraan ja keskeltä.

Usko on kyllä ammattimies mitä koneistamiseen tulee ja hänen neuvot on viisasta ottaa todesta.

Dami
20.12.2018, 12.23
Olettaisin, että jollain liikkeellä löytyy esim. parktoolin ohjuri sahalle, jolloin tuon pään saa varmasti tasaiseksi. Ja tuo kohdistus hoitunee varmaan myös tuolla parktoolin kierteytyspaketilla, jossa ottaa kohdistuspinnan vaan tuosta putken ulkopinnasta. Koitan nyt ensiksi metsästää valmista ratkaisua ennen kuin laitan tutulle sorvaajalle tuon Uskon lähettämän piirrustuksen mittojen kera :) Arvostan asiantuntevia vinkkejä, kiitos niistä!

usko juntunen
20.12.2018, 19.03
Jos ja kun sulla on tiedossa tuttu sorvari niin sorvauta kaulaputkeen sopivan mittainen jatke.
Sopivalla krympillä/liimalla esm. Loctite 638 pysyy varmasti kunhan hio esim. nauharullalla kaulaputken sisäpinnan puhtaaksi. Käpy pitää vaan muistaa laittaa jatkon alapuolelle ihan ekana. Sitten vaan pidempi pultti joka yltää käpyyn ja se on siinä. Tämä siis jos hylkäät kierre vaihtoehdon. Kaulaputken pään saat suoraksi ihan kotikonstein viilalla. Pulttaat vaikka vanhan stemmin kaulaputkeen niin että sitä jää näkyviin sen mitä oikaisu vaatii ja stemmin otsapintaa
"ohjurina" käyttäen viillaat pään suoraksi. Näin menetellen menetät putken mitasta vähiten.

Ittellä tsi- multitool giljotiini kaulan katkaisuun sahalla. Piirtelin joutessain päivitetyn version kierrepakan ohjurista.(viimeinen kuva albumissa) Saa kopioida:)
Ohjuritappiin, siihen "karvalakkimalliinkin" kannattaa tehä vaikka M10 kierre ulosvetoa varten.

Arvostan ko projekteja ja koitetaan antaa vinkkejä sen mitä natsat riittää.

https://photos.app.goo.gl/QZrecfkaCKYoFHVv9

yedi
06.01.2019, 19.17
Toinen vaihtoehto olisikin sitten lyödä hyllystä kierteellinen ohjainlaakeri kiinni ja laittaa kierteet kaulaputkeen. Olisiko jollain tietoa mistä nykypäivänä löytyisi liike/henkilö, joka osaisi vetää kierteet 1 1/8" putkeen? Paksuutta itse putkella tuntuisi olevan saman verran ellei vähän enemmänkin, kun muilla kierteellisillä keuloillani, joten siitä ei pitäisi jäädä kiinni.


Jämsää lähellä olisi ainakin Suomen Urheilupyörä Tampereella. Pitäisi löytyä kaikki kierretyökalut mitä on viimeisen 30-40 vuoden ajalla on ollut, jos eivät ole myyneet niitä pois. Samoin pyörä- ja mopohuolto Laukkanen, mutta en ole varma missä Tampereella tuo firma nykyään on, jos se on vielä olemassa.

Jyväskylässä ennen oli Jyväspyörässä kierretyökalut, mutta tuo firma on kai lopettanut. Soita toisiin paikallisiin fillariliikkeisiin ja kysy onnistuuko kierteiden tekeminen.

yedi
07.01.2019, 10.04
RTech:stäkin Tampereella melko varmasti löytyy ao. kierretyökalut (mutta soita ensin ja varmista): https://rtech.fi/rtech/yritys/

usko juntunen
12.01.2019, 20.52
Ihan uteliaisuuttani kyselen, että miten tämä projekti on edennyt?

Dami
15.01.2019, 13.54
Kiitoksia taas lisävinkeistä! On useampi retroprojekti päällänsä (ja näin perheellisenä ei projektit tunnu etenevän niin kuin ennen :) ), mutta tämäkin etenee vähitellen. Runko ja keula kävi juuri puhallutuksessa ja siirtyvät seuraavaksi maalarin haltuun lähiviikkoina. Sen jälkeen on edessä päätös tuosta kierteyttämisestä tai vaihtoehtoisesti vanhan ja mahdollisimman neutraalin bmx-stemmin käyttämisestä. Jos päädyn kierteytykseen, niin soittelen Tampereen paikat läpi ja ilmoittelen tänne kenellä välineet oli jne. niin saa joku muukin ehkä apuja tätä kautta.

Tuon Uskon laittaman oman työkalun teettämisen olen ainakin toistaiseksi laittanut jäihin, kun koen ettei sitä tule ainakaan itse välttämättä toiste käytettyä. Joku muu siitä tosin saattaa tätä kautta löytää ratkaisun, joten hyvä että jää tänne arkistoon!