Näytä tavallinen näkymä : Shimano 105 2x11; saako muutettua 1x11 suht edullisesti?
Nimimerkillä aloittelija kysyy:
Totesin tässä, että omaan käyttöön 2x11 sijaan olisi mukavampi ratkaisu 1x11. Ideaali olisi, että saisi laitettua isommasta eturattaasta just vähän pienemmän ainoaksi rattaaksi ja varmaankin näiden nykyisten väliin, että voisi käyttää kaikkia takarattaita ketjulinjan pysyessä vielä hyväksyttävänä? Onko tämä mitenkään järkirahaan mahdollista?
Kiitos ja kumarrus :)
https://www.bike24.com/p2151956.html
Esimerkiksi tuollainen ratas ja jos 32t riittää taakse, niin takavaihtajalle ei tarvitse tehdä mitään.
Isä nitro
15.12.2018, 09.37
Syksyn mittaan selvittelin, että on mahdollista, edullista ja miksei myös järkevää. Tuon Wolfin lisäksi mm. seuraavat firmat tarjoavat 105iin soveltuvaa eturatasta: Superstar components (löytyy 36T alkaen edullisesti eli n. 50 €), Absolute black ja ilmeisesti myös Garbaruk.
Sitten jos takavaihtaja ei selviä kasvaneesta kasettikoosta, tarjolle on Wolf Toothin roadlink. Itse kyselin 1x11 ketjussa sopivaa vaihteistusta, mikä luonnollisesti riippuu monista seikoista alkaen siitä asutko Pohjanmaalla vai Pohjois-Karjalassa ja kuinka kova olet polkemaan. Muistaakseni 32sta selviäminen edellyttää sitä pidempää häkkiä? Niin tai näin, aika monta kokemusta löytyi netin syövereissä, joissa todettiin Simpan takavaihtajan yltävän nimettyä parempiin suorituksiin. Jos ei, niin sitten n. 25 eurolla tuo road link.
Itse päädyin lopulta ostamaan SRAMin 1x11 Rival-setin, jonka satuin saamaan elimenluovutuksen yhteydessä halvalla. Muuten olisin ilolla muuntanut 105 yhden eturattaan systeemiksi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Yhdellä rattaalla ei taida tarvita pidempää häkkiä. Minun mielestä shimanon vaihtajat ovat ihan samoja, mutta pidemmässä tietysti enemmän kapasitettia.
Isä nitro
15.12.2018, 10.03
Yhdellä rattaalla ei taida tarvita pidempää häkkiä. Minun mielestä shimanon vaihtajat ovat ihan samoja, mutta pidemmässä tietysti enemmän kapasitettia.
Mahdollisesti,mutta pieni ristiriitaisuus on väittämässäsi, että takavaihtajat ovat ”ihan samoja” mutta että sitten on kuitenkin pidempiä. Toiseksi mahdollinen häkin pituus liittyy tietääkseni ensisijisesti kasetin rakenteeaseen, ei siihen onko edessä yksi vai kaksi ratasta. Sanotusta huolimatta, kysyjän alkuperäinen häkki voi hyvinkin riittää B-ruuvin mahdollisilla säädöillä.
Niin meinasin, että ne ovat rungoltaan ihan samoja. Ainoastaan häkki on pidempi. Olen itseasiassa vaihdellutkin noita levyjä päittän.
Ja jos ne ovat sivulevyjä lukuunottamatta samoja, niin ero on ainoastaan kapasiteetissä, jota tarvitaan kahdella eturattaalla ja isolla takapakalla.
Oikeastaan häkin pituudella ei ole mitään tekemistä sen kanssa, minkä kokoista kasettia fillarissa voi käyttää vaan häkin pituudella on vaikutusta siihen minkä pituista ketjua voi käyttää. Itse vaihtajan rungon geometrialla on merkitystä, eli minkäkokoiseen takarattaaseen vaihtaja "yltää". Ilmeisesti uudemmat 105 ja Ultegrat (R7000&R8000) on speksattu 11-34 hampaista kasettia ajatellen, joten toimivat varmaan myös 11-36 ja 11-40 kasetinkin kanssa, tai ainakin näin Youtubesta annoin itselleni kertoa.
Mielestäni normi takavaihtaja ellei ole mikään extralyhyt niin hoitelee kyllä 32:sen takana mutta löytthän valmistajan sivuilta sopivuustaulukot. Siis halvimmillaan homma hoituu vain eturattaan uusinnalla. Toisaaltaan itse ensinmäiset 1x systeemit duunasin aivan poistamalla muut ja jättämällä mieleisen, jos muutaman kerran tippui ketju rattaalta niin sen kesti kuin mies.
Isä nitro
15.12.2018, 10.38
Kasetin rakenne vaikuttaa luonnollisesti ketjun pituuteen - olettaen että muut seikat (runko, eturatas) pysyvät vakioina.
Tässä semanttisen (milloin joku voidaan määritellä samaksi/samanlaiseksi) ja teknisen keskustelun tuoksinassa korostan vielä tuota B ruuvia. Säätäessäni eilen Rivalin takavaihtajaa kyseinen ruuvi osoittautui olennaiseksi toiminnan kannalta. Tähän mennessä on tuntunut siltä, että ihan sama miten sitä ruuvaa niin aina toimii.
Tiivistäen. Osta 1x eturatas. Jos ei vaihda, tarkista ketjun pituus ja B-ruuvi. Sitten mahd. uusi takavaihtaja ja/tai roadlink.
^Tämä totta, mutta nyt kun puhutaan 2x --> 1x konversiosta, niin vaihtajan kapasiteetin tarve yleensä pienenee eli häkin pituuden muutokselle ainakaan pidemmäksi ei ole tarvetta. Jos aloittaja pitäytyy samassa kasetissa, niin ei tarvitse kuin vaihtaa se eturatas pienempään ja lyhentää ketju.
^Tämä totta, mutta nyt kun puhutaan 2x --> 1x konversiosta, niin vaihtajan kapasiteetin tarve yleensä pienenee eli häkin pituuden muutokselle ainakaan pidemmäksi ei ole tarvetta. Jos aloittaja pitäytyy samassa kasetissa, niin ei tarvitse kuin vaihtaa se eturatas pienempään ja lyhentää ketju.
Kiitoksia kaikille vastauksista. Tarkoitus pitää takakasetti ennallaan, olisi pitänyt alkup. viestissä se mainita.
Näin ollen, onko itse asiassa ketjun lyhennykselle tarvetta, jos ottaa tuon uuden eturattaan lähes samankokoisena kuin tuo nykyinenkin? Mitään ylämäkipyörää tästä ei kumminkaan tule.
Ostat Narrow Wide eturattaan ja heität etuvaihtajan + vaihdevaijerin varaosalaatikkoon ja lyhennät ketjua luultavasti pari palaa. Mutta sen lyhennystarpeenhan näkee vasta kun alat ketjua laittamaan takaisin. Ketjut ei tipu kun käyttää nw-ratasta ja lyhentää sopivaksi. Youtubessa on hyviä videoita miten homma tehdään.
Kiitoksia kaikille vastauksista. Tarkoitus pitää takakasetti ennallaan, olisi pitänyt alkup. viestissä se mainita.
Näin ollen, onko itse asiassa ketjun lyhennykselle tarvetta, jos ottaa tuon uuden eturattaan lähes samankokoisena kuin tuo nykyinenkin? Mitään ylämäkipyörää tästä ei kumminkaan tule.
Vaikka lähestulkoon aina kannustan kaikkeen fillarin päivittämiseen, niin kannattaa miettiä mitä tuolla haluaa saavuttaa. Aika lailla saman fiiliksen saat, kun ajat vaan nykysetupilla isolla rattaalla ja funtsit, että sulla on 1x vaihteisto. Shimanon kanssa kannattaa muistaa, että jos etuvaihtajan vaijeria ei ole vetämässä sitä vasenta kahvaa, niin se jarruvipu heiluu aika holtittomasti. Siihenkin pitäisi sitten joku patentti kehittää.
Vaikka lähestulkoon aina kannustan kaikkeen fillarin päivittämiseen, niin kannattaa miettiä mitä tuolla haluaa saavuttaa. Aika lailla saman fiiliksen saat, kun ajat vaan nykysetupilla isolla rattaalla ja funtsit, että sulla on 1x vaihteisto. Shimanon kanssa kannattaa muistaa, että jos etuvaihtajan vaijeria ei ole vetämässä sitä vasenta kahvaa, niin se jarruvipu heiluu aika holtittomasti. Siihenkin pitäisi sitten joku patentti kehittää.
Tavoitteena mulla olisi saada se, että isommalla eturattaalla voisin käyttää koko takapakkaa eikä tarvitsisi mäissä vaihtaa pienelle eturattaalle ja heti kohta taas isommalle eikä siinä välissä tarvis miettiä takapakkaa ja onko ketjulinja vinossa liikaa jne. Elämä olis yksinkertaisempaa =) Mielestäni toi 1x11 olisi paljon sujuvampi omaan käyttöön.
Toi jarruvipu on tietysti oma juttunsa, en miettinytkään moista =/ Minkähän patentin sille oikein keksisi? Kai joku tuonkin on ratkaissut fiksusti?
Edellisestä fillarista (105-osat) purin etuvaihtajan pois, laitoin eteen FSAn Super Megatooth-rattaan ja taakse ensin kustomoidun 11-28-pakan ja sitten standardin 12-25-pakan, jolloin ajamani työmatkan nopeusalueilla välitykset n. 2 km/h välein.
Kustannus oli alle satasen. Enkä huomannut vasemman jarrukahvan toiminnassa mitään probleemia. Ei ole paluuta 2x-systeemiin. Nykyisessä fillarissa on "alkuperäinen" SRAM Rival 1x11, eikä toimivuudessa ole mitään tuntuvaa eroa 105:een.
Isä nitro
15.12.2018, 23.49
Kai hän jättää jarruvaijerin tahi jarruletkun paikalleen edelleen eli miksi se kahva nyt valtoimenaan heiluisi? Siis että eikö tuo 1x koske vaihteita eikä jarruja...
Jos on mahdollista saada toimimaan, ja kun siis on, niin kai toteutuksen järkevyyden tai mielekkyyden voi jättää pyörän omistajan päätettäväksi. Vähän kannustusta.
Sent from my iPad using Tapatalk
Kugelschreiber
16.12.2018, 12.01
Tavoitteena mulla olisi saada se, että isommalla eturattaalla voisin käyttää koko takapakkaa eikä tarvitsisi mäissä vaihtaa pienelle eturattaalle ja heti kohta taas isommalle eikä siinä välissä tarvis miettiä takapakkaa ja onko ketjulinja vinossa liikaa jne. Elämä olis yksinkertaisempaa =) Mielestäni toi 1x11 olisi paljon sujuvampi omaan käyttöön.
Toi jarruvipu on tietysti oma juttunsa, en miettinytkään moista =/ Minkähän patentin sille oikein keksisi? Kai joku tuonkin on ratkaissut fiksusti?
Ei se jarruvipu mihkää heilu. Tai siis ei heilu sen enempää kuin vaihdevaijerinkaan kanssa.
Katsot vain sopivankokoisen (n/w) eturattaan jolla pärjäät riittävän hyvin sekä ylä- että alamäissä kaventuneesta välitysalueesta huolimatta. Apuja saa esim. täältä: http://ritzelrechner.de/
Alla vielä kuva ammoisesta shimano 105 5700 2x --> 1x -konversiostani, hyvin toimi. Nykyään kun shimpallakin on kytkimelliset maantietakavaihtajat joihin saa vähän 11-32:sta laajemman pakkan ilman kikkailuja niin olis vielä helpompaa :)
https://farm6.staticflickr.com/5556/14384796357_fc5212449d_z.jpg
^ Varmaan tottumiskysymys tuo kahva. Omien muistikuvien mukaan kahva oli aika löysä ilman vaihdevaijeria, eli taittui helposti sisäänpäin (eli keskilinjaa kohti) ja kyse oli nimenomaan tuosta 5700 kahvasta. Toki tämä kokemus vain yhden katkenneen vaihdevaijerin vuoksi tehdystä kotimatkasta.
Vielä kerran kiitokset neuvoista ja tuo kalkulaattori oli tosi mielenkiintoinen, hyvä löytö.
Katselin äsken tallissa, että ketjulinja on tosiaan melko vino ns. kielletyllä alueella/väärin vaihteistettuna, niin saako tuon 1x11 kumminkin toimimaan etteivät ketjut/rattaat kulu vinouden takia liikaa? Asentuuko tämä eturatas näiden nykyisten keskilinjaan, mikä kai olisi optimi ketjulinjaa ajatellen? https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-110bcd-narrow-wide.htm
Kiitos ja kumarrus :)
Eikös nuo ole kuvan mukaan ihan suoria rattaita? Vertaa vaikka siihen wolftoothiin.
Optimia ketjulinjaa jos haluat, niin pysy kahdessa rattaassa ja laita sopivat eturattaat.
Isä nitro
16.12.2018, 16.19
Katselin äsken tallissa, että ketjulinja on tosiaan melko vino ns. kielletyllä alueella/väärin vaihteistettuna, niin saako tuon 1x11 kumminkin toimimaan etteivät ketjut/rattaat kulu vinouden takia liikaa? Asentuuko tämä eturatas näiden nykyisten keskilinjaan, mikä kai olisi optimi ketjulinjaa ajatellen? https://www.superstarcomponents.com/en/raptor-chainring-110bcd-narrow-wide.htm
Kiitos ja kumarrus :)
Eipä kestä. Rattaat tulevat aina kulumaan mm. kulmasta johtuen. Jos kulumista pelkää, niin ei ehkä kannata ajella ollenkaan. Optimein ratkaisu lienee sinkula. Totta puhuen, kaikki edellä mainitut eturattaat tarjonevat toimivan ratkaisun. Loppu riippuu siitä, millä vaihteilla ajelet. Jos sinulla on käytössä jatkuvasti suurin takaratas (siis kevein), tai vaihtoehtoisesti pienin, niin silloin sinulla on käyttötarkoituksiisi soveltumaton ratkaisu.
Sent from my iPad using Tapatalk
Pieni heitto ketjulinjassa aika epäolennaista kunhan vaihteet toimii luonnikkaasti ja kulutustavaraahan nuo tosiaan ovat.
No mutta onhan noissa eroa, jos tuo superstarin ratas on tosiaan suora. Eli käytönnössä sama, jos ajaisi jatkuvasti isolla rattaalla.
Sramin alkuperäisissä 1x kammissa taitaa olla chainline jotain 44mm luokkaa. Wolf toothin rattaallakin ketjulinja on 47.5mm
Katselin äsken tallissa, että ketjulinja on tosiaan melko vino ns. kielletyllä alueella/väärin vaihteistettuna, niin saako tuon 1x11 kumminkin toimimaan etteivät ketjut/rattaat kulu vinouden takia liikaa?
Ei kai 1x11-systeemissä ketjulinja voi olla ääriasennoissakaan vinompi kuin 2x/3x-systeemeissä? Esim. Shimano ohjeistaa 5700 105 -ohjekirjassa käyttämää trimmiä, jos käyttää esim. pieni-pieni tai iso-iso yhdistelmiä 3x:ssä. Tämän perusteella ajaisin vain enkä turhaan murehtisi ketjulinjaa. Kaikki vaihteet on tarkoitettu käytettäviksi eikä siellä ole mitään kiellettyjä alueita.
https://media.canyon.com/download/manuals/Manual_ST_5703_EN.pdf
Helppo tapa tehda pyorasta vahemman nautittava ajaa.
Suosittelen kokeilemaan jonkun toisen tallaista tekeletta ennen kuin alat tuhlaamaan aikaa ja rahaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.