Näytä tavallinen näkymä : Kaksi ovaalia eturatasta maastopyörään?
Koittanut etsiä netistä inffoa, mutta tuntuu löytyvän pääsääntöisesti katupyöriin 2xovaalia eturatas setuppia ja sitten Dovalin valmistamaa settiä myös MTB käyttöön, mutta, mutta...
Onko foorumilaisilla kokemusta 2xovaalista eturatas setupista miten toimii? Ilmeisesti N/W ketjuista on luovuttava - vai?
BB Holland
14.12.2018, 15.15
Kcnc:ltä noita löytyy. Mulla on 2 eturatasta, joista pienempi on ovaali. Tuo riittää ja on halvempikin. Ei mitään syytäkään, miksi 2 ratasta olisivat N/W
No tarkennetaas kysymystä, kun mistään en mitään tiedä niin minulla on nyt yksi 32t ovaali eturatas ja tahtoisin laittaa kaksi niin miten tämä ja millä palikoilla tämä onnistuu? Nykyinen on n/w ratas ja ketju semmonen kaponen. Etuvaihtaja vipuineen ja vaijereineen löytyy laatikosta. ajatukissa olisi jotain 28-36 kombinaatiota kokeilla mikäli semmoisia on?
Ja kuten sanottua niin aikaisempaa kokemusta ei asiasta ole.
BB Holland
14.12.2018, 15.33
Kcnc:ltä löytyy 27 + 38. Itse laittaisin toiseksi jonkun normi 34 tai 36. Ketjuhan on ihan normaali 10- tai 11 ym ketju
Koittanut etsiä netistä inffoa, mutta tuntuu löytyvän pääsääntöisesti katupyöriin 2xovaalia eturatas setuppia ja sitten Dovalin valmistamaa settiä myös MTB käyttöön, mutta, mutta...
Onko foorumilaisilla kokemusta 2xovaalista eturatas setupista miten toimii? Ilmeisesti N/W ketjuista on luovuttava - vai?Rotorilta löytyy. https://www.bike-components.de/en/Rotor/Kettenblatt-QX2-MTB-4-Arm-Q-Rings-104-64-mm-Lochkreis-p33234/
Tuossa listaus kaikista B-C Rotorin rattaista https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=rotor&filterManufacturer=&filterCategoryPath=CategoryPathROOT%7CChainring&order=relevance&limit=60
Ketju on sama. NW ominaisuus löytyy yhden eturattaan systeemeistä ei kahden.
Ketju on normaali 10 ketju - luulisin. Takana on 11-42 kymppi pakka.
Eikös se tunnu jalkaan oudolta jos on ovaalia ja pyöreää sekaisin?
maalinni
14.12.2018, 15.41
Ketju on normaali 10 ketju - luulisin. Takana on 11-42 kymppi pakka.
Eikös se tunnu jalkaan oudolta jos on ovaalia ja pyöreää sekaisin?
Ei tunnu, ei sitä ovaalia ajossa huomaa.
BB Holland
14.12.2018, 15.41
Ei mitenkään oudolta, ovaalin erilaisuutta en minä edes huomaa ainakaan alun jälkeen.
Ahaa, ketju ei siis ole n/w ja ei n/w rattaissa eri. No hyvä tietää. :) Ajattelin vaan, kun ostin pojan Scottiin 3x7 vaihteiseen maasturiin ketjun niin se oli huomattavasti leveämpi kuin tuossa omassa Genius 930:ssä ja pojalle ei siis tuo kaposempi käy niihin rattaisiin niin sillä ajattelin, että n/w ratas on kapeampi ja kapeammalla ketjulla.
Mutta joo, ovaalilla tässä itsekin koko aika ajanut ja siihen tottunut, mutta kun vaihdan fillaria missä on pyöreä eturatas niin eron kyllä tuntee. Tosin se on eri pyöräkin, että.....
Kiitos linkeistä, täytyy vilkaista.
Ahaa, ketju ei siis ole n/w ja ei n/w rattaissa eri. No hyvä tietää. :) Ajattelin vaan, kun ostin pojan Scottiin 3x7 vaihteiseen maasturiin ketjun niin se oli huomattavasti leveämpi kuin tuossa omassa Genius 930:ssä ja pojalle ei siis tuo kaposempi käy niihin rattaisiin niin sillä ajattelin, että n/w ratas on kapeampi ja kapeammalla ketjulla
Takapakka määrää ketjun leveyden, eli se että kuinka monivaihteinen se on. Ainakin 9,10,11 ja 12 vaihteisiin on omat ketjut. 6,7 ja 8 vaihteisilla taisi olla yhteinen ja olikohan siitä vähemmille vaihdemäärille sama kuin sinkuloilla ja napavaihteilla. Kaikissa (nykyään) on sama jako, mutta ulko ja sisäleveyksissä on eroja eri pakoille tehdyissä. Lisäksi pieniä eroja on campagnolon vaihteistoihin tehdyissä ketjuissa vs shimano ja sram yms. vaikkakin toimivat ristiin ainakin osin. Muut erot ovat rakenteiden ja materiaalien laadussa ja kylkilevyjen muotoilussa voi olla jotain eroa jonka tarkoitus on parantaa vaihteen vaihtumista yms hipostelua esim painossa.
Kiitoksia selvennyksestä. Tämä valaisi asiaa jo paljon.
Ja nyt siis jos on n/w eturatas niin se vaan tarkoittaa, että siinä on se kavennus piikkien pohjassa / reunassa joiden tarkoitus on pitää ketju paremmin rattaalla - eikö? Ja tällaista n/w ratasta ei voi tai ainakaan suositella käytettäväksi useamman lehden kanssa samanaikaisesti, koska se ketju ei pääse hyppäämään rattaalta toiselle - vai?
Sori tyhmiä kysymyksiä, mutta tässä ollaan pyöräilyn alkumetreillä.
Marsusram
14.12.2018, 16.49
N/W rattaalla joka toinen hammas on leveä ja joka toinen hammas on kapea, kuten ketjun välitkin.
Siksi vaihtaessa ei saa helposti oikealle kohtaa asettumaan ketjua, vaan voi mennä puoli vaihetta ohi, ketju voi hypätä.
Siksi N/W rattaat ovat yleensä pitkäpiikkisiä 1x rattaita, ilman nostoramppeja. Ja vain parillisilla hammasluvuilla :)
Eli nyt kun etsin ovaaleja eteen niin oli se sitten 1ovaali+1pyöreä tai 2xovaali kombinaatio niin, näissä pitää olla ns. nostorampit tai ainakaan ei saa olla n/w, jotta homma toimii?
Nostorampit on lienee siihen rattaan kylkeen tehty semmoinen aaltomainen sisennys joidenkin piikkien kohdalle vai olenko hakoteillä?
Uuden ketjun toki tarvitset jos laitat eteen isomman rattaan ja takana on tarkoitus pitää sama kasetti.
Ostan taakse myös uuden kasetin, mutta samat lehdet eli 10x11-42. Katselin tossa jotain Shimanon pakkaa niin siinä tulisi ketju mukana. Tarkoitat siis varmaan, että koska eteen tulee toinen isompi ratas niin täytyy ketjun olla pidempi. Näitä ketjuja varmaan saa pidempänäkin? Mitkä on ne "merkittävät" merkinnät ketjupaketeissa millä ne tunnistaa? Niissä ketjuissa joita itse olen ostanut on kerrottu, että onko se esim. 8-10 takapakalle vai jollekin muulle.
Tommonen esimerkiksi: https://www.bike-components.de/en/Shimano/Deore-Kassette-CS-HG500-10-Kette-CN-HG54-10-fach-Verschleissset-p59327/
maalinni
14.12.2018, 18.58
Ostan taakse myös uuden kasetin, mutta samat lehdet eli 10x11-42. Katselin tossa jotain Shimanon pakkaa niin siinä tulisi ketju mukana. Tarkoitat siis varmaan, että koska eteen tulee toinen isompi ratas niin täytyy ketjun olla pidempi. Näitä ketjuja varmaan saa pidempänäkin? Mitkä on ne "merkittävät" merkinnät ketjupaketeissa millä ne tunnistaa? Niissä ketjuissa joita itse olen ostanut on kerrottu, että onko se esim. 8-10 takapakalle vai jollekin muulle.
Eikös se jo yllä sanottu, että ketju hommataan takarattaiden lukumäärän mukaan.
Tulee vain mieleen se maalikkona että jos käyttää N/W tyyppisiä rattaita niin miten vaihtaminen toimii? Periaatteessa ei muuten mielestäni väliä että sekottaako soikeaa tai normaali mutta saavuttaako mitään hyötyä...
Tulee vain mieleen se maalikkona että jos käyttää N/W tyyppisiä rattaita niin miten vaihtaminen toimii? ...
Ei mitenkään.
^En olis niinkään varma jos tuollaisista pitkäpiikkisistä kyse, ainaki Garbarukin hampaat melkoiset. Kai sitä voi testata...
BB Holland
15.12.2018, 11.04
^En olis niinkään varma
Minä olen. N/W rattaiden koko ajatus on se, ettei ne päästä ketjua irti.
^Niinpä, ei päästä ketjua irti, ei edes toiselle rattaalle...;-)
Eräs lenkki kaveri ajaa kahdella n/w ovaal rattaalla ja pysähtyy vaihtamaan ketjun paikaa käsin, eli käytännössä ajaa isolla rattaalla tapaamispaikalle ja vaihtaa pienemmälle ennen metsään menoa.
Jokainen tyylillään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.