Näytä tavallinen näkymä : Aina väärä satula, laihan pepun syytä?
Mikkomoe
08.12.2018, 21.25
Vajaa 2 vuotta pyöräilyä ja 4 eri satulaa kokeiltu. Ei vielä löytynyt juuri sitä oikeata. Pidemmällä lenkillä välillä tuntuu pilissä ja kiveksissä tunnottomuutta. Satulanmetsästys jatkuu. Mutta, tulipa tässä syksystä lähtien kuntosalilla treenattua jalkakyykkyä ja maasta vetoa vapailla painoilla, ihastuin kovasti näihin liikkeisiin koska vasta näitä tekemällä lähti selkäkivut pois.. Eniten kiinnitin huomiota peppulihaksiini koska niiden heikkous aiheutti mulla selkävaivoja. Niin, tästä tuli mieleenkin että auttaisiko kasvaneet peppulihakset tunnottomuus ongelmiin ? Onhan nekin tavallaan pehmusteita.. no keväällä sen näkee sitten, onko mitään hyötyä satulassa istumista ajatellen. Onko kellään tästä kokemusta?
Maantiepyöräilijälle oikeiden pehmustehousujen löytyminen on yhtä tärkeää kuin satulan, satula ja housu toimii yhdessä eli pelkkä hyvä satula ei riitä. Tosin viestissä ei mainittu onko kyseessä kenties bmx pyöräilijä?
Vajaa 2 vuotta pyöräilyä ja 4 eri satulaa kokeiltu. Ei vielä löytynyt juuri sitä oikeata. Pidemmällä lenkillä välillä tuntuu pilissä ja kiveksissä tunnottomuutta. Satulanmetsästys jatkuu.
Charge spoon on hyvä ja monelta kehuja saanut edullinen satula, kannattaa kokeilla ja ainakin omassa retkipyörässä todettu erinomaiseksi satulaksi. https://www.merlincycles.com/charge-spoon-cromo-rail-saddle-106422.html
Kimurantteja jutuja nuo satulat, ihan henkimaailman juttuja. Jollekin sopii ja toiselle ei... Itsellä muutama suosikki ja kaikki kovia tai täyskovia, pehmeät ei milloinkaan sopineet.
Lihaksien hyödystä en osaa sanoa koska niitä aina ollut, kipuja kylläkin silti satuloissa.
Ihte löysin avun halvasta kiinalaisesta kuituisesta halkio kopiosatulasta. Tuolla ajaa vaikka ilman pehmustehousuja vaikka satulassakaan ei ole pehmusteita, toki pitemmällä matkalla alkaa istuinkyhmyt ilmoittelemaan jos ei ole bibsejä (+50km).
Toisaalta jos laitan paksuhkot bibsit, niin alkaa vehkeet puutumaan. Castellin kiss ollut nyt turvallinen valinta. Ohuehko ja aika kiinteä pehmuste.
Ps: hanurista ei paljoa pehmusteita löydy
Onko aloittaja varma, että hänen satula on riittävän leveä. Jos kapea satula ahtautuu istuinluiden väliin, eikä justiinsa istuinluihin, niin se lisää painetta tuonne virsaputken suuntaan. Saattaa aiheuttaa myös jomotusta lantiossa, koska liian kapea satula pyrkii kiilan lailla "halkaisemaan" kuskia.
maalinni
09.12.2018, 14.38
Itse vannon Brooksin nahkapenkkien nimeen. Ainoa miinus on, että pitää aina suojata sateelta, kun johonkin jättää.
Mikkomoe
09.12.2018, 14.46
Onko aloittaja varma, että hänen satula on riittävän leveä. Jos kapea satula ahtautuu istuinluiden väliin, eikä justiinsa istuinluihin, niin se lisää painetta tuonne virsaputken suuntaan. Saattaa aiheuttaa myös jomotusta lantiossa, koska liian kapea satula pyrkii kiilan lailla "halkaisemaan" kuskia.
Mielenkiintoinen ajatus, voiskohan mulla olla juuri tuo ongelmana.. Baiks pyöräliikkeessä istuinluut mitattiin, istuin laatikon päällä jossa oli semmonen näyttö joka kertoi istumisen jälkeen leveyden. Niiden mukaan mulle sopii 11-13 cm satulaleveys. Ja myivät sitten just sen mittaisen satulan joka ei sit ollu hyvä. Täytyy kokeilla leveämpää sitten. Mut katsotaan myös miten vaikuttaa talven pepputreenit kuntosalilla asiaan. Kerron sitten täällä :)
Tekipä sitä tai tätä, tai ajoipa millaisella satulalla tahansa, niin ensimmäisen kymppitonnin ajan kipuja esiintyy istuinkyhmyjen kohdilla. Vasta kun tuo "maaginen" raja ylittyy kohtalaisen tiiviisti ajettuna alkaa satula kuin satula sopia omille luille olipa siinä luiden päällä pelkkä nahka tai vähän enemmän, tuntohermoja joka tapauksessa satulan ja luiden välissä on. Tässä ns. totutteluvaiheessa pitäisi istua satulassa riittävän takana, jotta mielellään vain kohtalainen ylävartalon paine kohdistuisi oikein siis noille luille eikä haarukoiden herkemmille osille. Näin tai sitten jotenkin toisin.
^Tänä vuonna, kun on tullut ekaa kertaa ajettua reilusti yli 10K, niin voin sanoa Terun aatokset paikkaansa pitäviksi ainakin omalla kohdallani. Ei tunnu enää ikävää painetta eikä kipuja, vaikka ajot kestäisivät yli 8 tuntia yhteen putkeen. Mutta toi on vaatinut itellä sellasen 30K ajoja sinne alle. Ja koko talvikauden ajan myös vähintään 6 tuntia viikossa trainerilla eli pitkiä taukoja ajamiseen ei ole tullut näinä viitenä vuotena, jolloin olen pyöräilyä vakavammin harrastellut. Kaikissa pyörissä on sama satula -itselleni parhaaksi on osoittautunut Brooks Cambium C13 Carved 132 mm leveänä. Istuinluut ovat minulla 95 mm etäisyydellä toisistaan. Ja housuina käyttöön ovat valikoituneet Assoksen pökät. Pitkillä rupeamilla ne toimii mulle parhaiten kyseisen satulan kanssa.
Kävin kuitenkin läpi varmaankin 8-10 satulaa, ennenkuin mieleinen löytyi. Jotkut satuloista karsiutuivat jo muutaman tunnin ajon jälkeen ja toisia käytin pitkiä aikoja, mutta tulin kuitenkin siihen tulokseen, että parempaakin vois vielä etsiä. Ja kun se oikea löytyi, niin fiilis on ollut hyvä. Kärsivällisyyttä ketjun aloittajalle oikean yhdistelmän löytymiseen.
hiilikuitumies
09.12.2018, 21.43
Tälle +1.
Lisäksi epäilen sitä lähes kaikkien satuloiden ominaisuutta eli pituussuunnassa tasaista profiilia. Voi ostaa vaikka 20 satulaa, joissa on sama (mielestäni) vika, koska yksinkertaisesti kyse on siitä, että jos painoa asetaan pois istuinluilta, niin silloin puristaa hermoja ja verisuonia välilihan alueella. SQlab kannattaa kokeilla seuraavana. Ainakin 611 (ei Ergowave) on todella monen koettelema ja hyväksi havaitseva ratkaisu. Jotkut eivät näistä tykkää, mutta käytännössä kaikki lienevät sitä mieltä, että se vähentää painetta tuolla (muussa ei järkeä olisikaan, koska tietenkin nokan vieminen kauemmaksi painaa vähemmän). Minä väitän eron olevan "normaaliin" satulaan verrattuna todella huomattava. Jos on rahaa, niin mieluummin ottaa Active-mallin, koska se vähentää myös painetta satulan myötäillessä perusmallia enemmän.
Yllä parikin taisi puhua tottumisesta, mikä pitää paikkansa näissä SQlabeissa. Näille pitää antaa aikaa, jos näiden kanssa tulee kipuja istuinluissa. 2-3 viikkoa säännöllistä ajamista yleensä riittää ainakin pääpiirteissään tottumiseen.
Minä olen ajanut SQlabilla jo yli puoli vuosikymmentä. Kaiken muun kaluston vaihtaisin ennen tätä. Sitä ennen kävin läpi yli puolen tusinaa satulaa ja aloin olla aika turhautunut tilanteeseen. Sitten aloin miettiä tätä asiaa, että miksi satula tarkalleen ottaen painaa ja sitä kautta netistä löysin tämän valmistajan sivut ja luin sen heidän suunnittelufilosofiansa ja huudahdin, että noinhan se tietysti on.
Tälle +1.
Lisäksi epäilen sitä lähes kaikkien satuloiden ominaisuutta eli pituussuunnassa tasaista profiilia. Voi ostaa vaikka 20 satulaa, joissa on sama (mielestäni) vika, koska yksinkertaisesti kyse on siitä, että jos painoa asetaan pois istuinluilta, niin silloin puristaa hermoja ja verisuonia välilihan alueella. SQlab kannattaa kokeilla seuraavana. Ainankin 611 (ei Ergowave) on todella monen koettelema ja hyväksi havaittu ratkaisu. Jotkut eivät näistä tykkää, mutta käytännössä kaikki lienevät sitä mieltä, että se vähentää painetta tuolla.
Tuosta voidaan olla toistakin mieltä. Minusta taas satulan pitää olla täysin taisainen, jotta siinä voi liikkua pituus suunnassa. En voisi itse ikinä ajaa satulalla, jossa on muotoiltu paikka istumista varten. Satulan nokkaa vajaa sentti alaspäin ja ohjaustanko riittävän alas. Paino jakautuu jaloille, yläkropalle ja satulalle tasaisesti. Ei ahdista, ja voi ajaa vaikka 12h putkeen. Minulla kapein fizik arione. Täysin vaakatasossa olevalla arionella en voi itsekkään ajaa samasta syystä johtuen.
hiilikuitumies
09.12.2018, 22.08
Tuosta voidaan olla toistakin mieltä.
Ei voida paineen kannalta olla, koska totta kai se, mikä ei osu, ei paina. Muista syistä voidaan olla eri mieltä.
Minusta taas satulan pitää olla täysin taisainen, jotta siinä voi liikkua pituus suunnassa.
Tämä on ihan eri asia ja se muu syy. Noihin en ota sen suuremmin kantaa, vaan kukin tietysti tavallaan.
Satulan nokkaa vajaa sentti alaspäin
Olettaisin, että tällähän sinä haet samaa asiaa? Laitat nokan alemmas ja siten tulee vähemmän painetta. Sehän on SQlabin idea, siinä se on vain sisäänrakennettuna, mistä mielestäni tulee selvä hyöty, kun ei tarvitse kallistaa, eikä tule siten luisumisongelmia tai vastaavia. Se porrastus on niin suuri, että saman saavuttaakseen kallistamalla hyvin tasaista satulaa täytyisi kallistaa todella paljon. Myös SQlabia voi kallistaa tarvittaessa, mikä antaa vielä enemmän tilaa "hengittää". Minulla se on aavistuksen alas kallistettuna, joskin istuinluiden sopivuuden kannalta, mutta vähentäähän se vielä vähän painettakin etuosasta (oikeastaan vain hyvin jyrkissä ylämäissä, koska tasaisella nokka ei tunnu edes osuvan ollenkaan, mutta tämähän on myös ajosennon pystyydestä riippuvaista).
muotoiltu paikka istumista varten
Oletko ikinä kokeillut SQlabia? Tuo vain vähän särähti korvaan, koska en minä itse koe, että se olisi mitenkään muotoillumman tuntuinen kuin mikään ikinä ajamani toinen satula (siitä vain ikään kuin puuttuu osa, se osa, joka puristaa ja painaa). Joten kerron oman kokemukseni:
Itse en koe, että siinä olisi muotoiltu paikka, koska sehän on hyvin tasainen ja yleensäkin satulassa istutaan tietyssä mieleisessä kohdassa, eikä pyritä liukumaan siitä eteen tai taakse. Kuitenkin onhan tuossakin vähän pelivaraa valita kohtaa lähempää tai kauempaa. Nokan päälle ei istuinluitaan voi järkevästi asettaa, mutta "alamäen" puolelle vielä voi mielestäni tarvittaessa niitä hieman tuoda. Ergowave tosin näyttää paljon muotoillummalta. Siitä en osaa sanoa mitään.
Ei voida paineen kannalta olla, koska totta kai se, mikä ei osu, ei paina. Muista syistä voidaan olla eri mieltä.
No justhan tuossa kerroin, että miten sitä painoa otetaan pois istuinluilta, ilman että se siirtyy sinne välilihan alueelle.
hiilikuitumies
09.12.2018, 22.31
No justhan tuossa kerroin, että miten sitä painoa otetaan pois istuinluilta, ilman että se siirtyy sinne välilihan alueelle.
Miten mistään sanomastasi seuraa se, että voidaan olla montaa mieltä ajatuksesta, että SQlab (nokan painaminen alemmas) vie pois painetta välilihasta? Eikö se ole yksi niistä tavoista ottaa painoa pois välilihan alueelta, joten miten jokin toinen tapa voisi mitätöidä tuon tavan? En siis ymmärrä, mitä tarkoitat. Muustahan minä sanoin, että kaikki eivät tykkää muuten.
Juu, mutta tuo pyörän geometria ja oma ajoasento vaikuttaa myöskin paljon. Eli saisi sen painon jaettua tasaisesti. Ei minulla ole siellä istuinluillakaan paljoa painoa, vaikka ne vastaavatkin arionessa hienosti kohdilleen. Tuo nokan alaspäin kääntäminen on taas minusta aika pakollista matalassa asennossa, eikä siitä ole mitään haittakaan, mikäli asento pysyy muuten kasassa.
hiilikuitumies
09.12.2018, 22.41
Laitetaan vielä kuvana, mistä on kyse. Jos on valmis istumaan tuolla takana, ja jotkut eivät selvästikään ole syystä tai toisesta, niin ei ole mitään muuta vaihtoehtoa tässä tunnetun fysiikan maailmassa, että painetta on enemmän istuinluilla ja vähemmän muualla verrattuna korkeudeltaan tasaisempaan satulaan. Tämä ei tarkoita, että satula muuten kävisi jollekin, joten siitä on turha kenenkään olkiukkoa kehitellä.
https://www.sq-lab.com/images/sqlab/layout/2015/ergonomie-bilder/thumbnails/thumb_SQ-Stufensattel_US_CMYK.jpg
hiilikuitumies
09.12.2018, 22.45
Juu, mutta tuo pyörän geometria ja oma ajoasento vaikuttaa myöskin paljon. Eli saisi sen painon jaettua tasaisesti. Ei minulla ole siellä istuinluillakaan paljoa painoa, vaikka ne vastaavatkin arionessa hienosti kohdilleen. Tuo nokan alaspäin kääntäminen on taas minusta aika pakollista matalassa asennossa, eikä siitä ole mitään haittakaan, mikäli asento pysyy muuten kasassa.
Ajoasento vaikuttaa todella paljon paineeseen. Jos ajaa ns. suoralla selällä kuin joku pukumies Jopolla, niin paine välilihalla on tietysti todella paljon lähtökohtaisesti pienempi kuin jollain virtaviivaisella aika-ajokuskilla. Jälkimmäinen on siis paljon vaativampaa satulalle. Ja kannattaa toki kaikki tavat käyttää, jos mahdollista, mutta tuo nokka on yksi olennaisimmista tekijöistä siinä. Jos minä yrittäisin saavuttaa saman tilan nokkaa kääntämällä, niin ei sillä ajamisesta tulisi mitään. Onhan minulla toinenkin virtaviivaisemmin ajettava pyörä, jolla ajan tosin hyvin vähän nykyisin. Siinä SQlabin valmiiksi alempana olevan nokan hyödyn huomaan selvästi eniten normaaliin satulaan verrattuna, vaikka olen myös siinä kääntänyt SQlabin nokkaa enemmän alas kuin toisessa pyörässäni. Silti koen, että se porrastus on tarpeen, vaikka käännän nokkaa. Lopputulos onkin minusta käytännössä paineeton, minä en tunne siellä mitään tuntemuksia. Pidän siitä niin kovasti, että en ikimaailmassa palaisi enää tavallisen tasaisen satulasuunnittelun tuotteeseen.
Mutta korostan vielä, että ihan omista mieltymykseistäni puhun, ettei kenenkään tarvitse tästä suuttua. Paitsi tuo nokan laskemisen vaikutus paineeseen, se on fakta, mutta SQlabista ei tarvitse kenenkään pitää ja sitä hyväksyä. Näitä on syytä korostaa, kun jotkut keskustelijat tuntuvat pahoittavan mieltään näistä mielipiteistäni. En siis tarkoita sinua, vaan yleisellä tasolla varaudun, ettei joku ala syyttelemään jostain.
Ei siellä satulan päällä vaan istuta yhdessä paikassa. Ajoasentoa vaihdetaan ja satulassa liikutaan maaston ja käsien asennon mukaan. Jyrkässä ylämäessä ja tempoasennossa tasaisella istumapaikka on ihan eri. Muutenhan tuollainen idea on hyvä ja ymmärrän sen täysin.
Arioneen saisi piirreltyä ihan samanlaisia free space kuvia, kun sen nokkaa on laskettu sen sentin alaspäin, mutta se ei paina tasaisena välilihaa, vaikka liikkuisi 5cm eteenpäin.
hiilikuitumies
09.12.2018, 23.08
Ei siellä satulan päällä vaan istuta yhdessä paikassa. Ajoasentoa vaihdetaan ja satulassa liikutaan maaston ja käsien asennon mukaan. Jyrkässä ylämäessä ja tempoasennossa tasaisella istumapaikka on ihan eri. Muutenhan tuollainen idea on hyvä ja ymmärrän sen täysin.
Minä en ole kokenut tuossa mitään muista satuloista poikkeavaa rajoitetta liikkumisessa, vaikka olen ajanut tuolla satulalla kaikissa ajoasennoissa maastopyöräilystä aero-tankoihin nojaamiseen, mutta kokemukset varmaan vaihtelevat pyllyn muotojenkin mukaan. Oletko ikinä ajanut SQlabilla ja varmistanut tuon, että se ei sinulle tuon liikkumisen kannalta sovi?
Arioneen saisi piirreltyä ihan samanlaisia free space kuvia, kun sen nokkaa on laskettu sen sentin alaspäin, mutta se ei paina tasaisena välilihaa, vaikka liikkuisi 5cm eteenpäin.
Hyvä, jos se sinulle riittää. Monelle selvästikään ei riitä missään satulassa tuo, koska eihän Arionessa siltä osin voi olla mitään ylimaallista. Tämä on kuitenkin se asia, joka painamista aiheuttaa: painosta liian suuri osa ei ole istuinluilla, vaan pehmeillä kudoksilla. Asian voi toki hoitaa satulaa riittävästi kallistamalla. Eihän sillä ole muuta merkitystä kuin se, että miltä sen kallistuksen jälkeen tuntuu istua eli miten se osuu istuinluihin (osumiskulma) ja alkaa esim. valua alas jne. Tasainen lättänä nokka tosi alhaalla luo aikamoisen rampin alas, ja etenkin jos satula on kova, kuten sen kannattaa olla mahdollisuuksien mukaan, ettei turhaan hierrä. Jos kallistus on vain sentin, niin minä en pidä sitä valtavan suurena paineen vähentämisenä, kun sehän väheneekin asteittain eli se on kaukana sentistä vähän nokkaa kauempana. Siinä katson myös porrasrakenteen auttavan, kun se niin helposti häviää kerralla siitä alta, missä sitä ei kaivata. Tai siis minä en kaipaa, joku muu kaipaa.
https://chainreactioncycles.scene7.com/is/image/ChainReactionCycles/prod69730_IMGSET?wid=500&hei=505
Satuloista tosiaan riittää mielipiteitä mutta on muistettava että mikä neuvojalle sopii niin ei välttämättä neuvojalle. Itse vuosien testailujen jälkeen tullut tulokseen että Fliten eri versiot ja Tune Speedneedle olleet parhaita omille kankuilleni ilman millaisia filosofisia pohdiskeluja.
...on muistettava että mikä neuvojalle sopii niin ei välttämättä neuvojalle...
Ai-van! Siksi kannattaa suositella satuloita, jotka ovat itselle sopivia.
Spessun Phenom on erinomainen satula. Samoin Selle Italian SLR eri versioina, ainakin TT ja XC toimivat. SLR:t kaiken lisäksi kevyitä.
hiilikuitumies
10.12.2018, 08.38
Satuloista tosiaan riittää mielipiteitä mutta on muistettava että mikä neuvojalle sopii niin ei välttämättä neuvojalle. Itse vuosien testailujen jälkeen tullut tulokseen että Fliten eri versiot ja Tune Speedneedle olleet parhaita omille kankuilleni ilman millaisia filosofisia pohdiskeluja.
Sitähän tässä minä nimenomaan yritän ajatella, että mikä sopii tuolle ihmiselle, jolla on noin pahana tuo puutumisongelma. Siihen tehokkain lääke lähtökohtaisesti on tuo, mitä sanoin. Voi olla, että se ei muuten miellytä tai sovi kysyjälle, mutta minä olen tässä lähtenyt nimenomaan siitä kysyjän ongelmasta. Puutumisongelmaan ei kannata suositella tasaista satulaa, vaikka se miten hyvältä itselle tuntuisi, vaan sellaista, jossa objektiivisesti tarkastellen on paras konsepti ongelman ratkaisemiseksi. Eihän ole mitään järkeä suositella jotain vain siksi, että itse käyttää sellaista, vaan sen suosittelun pitää lähteä siitä ajatuksesta, että miksi se voisi olla sopiva toiselle.
Itse olen ostanut tai kokeillut yli kymmentä erilaista satulaa. Paran malli minulle on ollut Charge spoon ,jota tuolla yllä joku jo suosittelikin. Sinällään kiva, että oma, sopiva satula on myös erittäin edullinen! Ehdotan, että menet sellaiseen pyöräliikkeeseen, jossa on erilaisia testisatuloita ja kokeilet sieltä systemaattisesti eri malleja. Mikäli ei löydy sopivaa, etsit toisen fillarikaupan, jossa on eri merkin testisatuloita ja näin jatkat kunnes löydät sopivan :)
Minä en usko, että pakaralihastreenillä ongelma katoaa. Kuvauksesi perusteella tunnottomuus aiheutuu paineesta välilihan alueella. Oikealla satulalla paine pitäisi kohdistua istuinluihin, jolloin tunnottomuutta ei esiinny. Lihaksilla en usko tähän olevan mitään merkitystä.
Itselle ei ole koskaan sopinut tuo nokan laskeminen ja pidän satuloista jossa hienoinen notkelma paikalla pysymisen vuoksi mikä kylläkään ei estä sirrtymistä halutessa. On myös huomioitava se että yhdellä satulalla saadaan yksi ongelma ratkaistua ja ehkä saadaan aikaiseksi toinen. Jokainen persus on hyvinkin henk.kohtainen ja paha antaa neuvoja liikaa.
Hiilikuitu tietenkin voi lainata omaansa kysyjälle muutaman lenkin ajaksi niin saa tuntumaa ettei tarvi rahojaan turhaan investoida turhaan...
hiilikuitumies
11.12.2018, 01.10
Itselle ei ole koskaan sopinut tuo nokan laskeminen ja pidän satuloista jossa hienoinen notkelma paikalla pysymisen vuoksi mikä kylläkään ei estä sirrtymistä halutessa. On myös huomioitava se että yhdellä satulalla saadaan yksi ongelma ratkaistua ja ehkä saadaan aikaiseksi toinen. Jokainen persus on hyvinkin henk.kohtainen ja paha antaa neuvoja liikaa.
Hiilikuitu tietenkin voi lainata omaansa kysyjälle muutaman lenkin ajaksi niin saa tuntumaa ettei tarvi rahojaan turhaan investoida turhaan...
Mitä sinä yrität sanoa? Onko sinulla perusteita epäillä, että itse tämän ongelman ratkaisusta seuraisi jokin toinen ongelma suuremmalla todennäköisyydellä kuin jollain muulla satulalla?
Ja miksi juuri minun pitäisi lainata satulaani?
Jos satulan ostaminen on puhdasta arpapeliä, niin olkoon se sitä sinulle. Minusta se ei ole sitä, koska järkeilemällä pystyy parantamaan sopivan satulan löytämisen todennäköisyyttä todella paljon, koska kaikki ihmisen anatomiassa ei ole yksilöllistä, vaan tietyt periaatteet ovat aina läsnä. Minä löysin aikoinaan sopivan heti, kun lopetin kokeilun (arvailun) ja aloin selvittää, miksi satula painaa. Sitä ennen kävin läpi puolisen tusinaa satulaa alkaen jo tuskastua siihen rahan tuhlaukseenkin, joten osaan samaistua ketjun aloittajan ongelmaan.
^Ehkäpä kokemuksellakin joskus osuutta kaikkeen eikä kaikkea tietoa löydy mediasta ja tutkimuksista, sen verran muidenkin kuskien tuntemuksia kuunnellut...
Ehkäpä on arpapeliä, reilu kolmenkymmenen vuoden aikana on kyllä satuloita tullut testailtua, ei aina pakosta mutta joskus kiinnostuksestakin ja omiksi suosikeiksi ehdottomasti valikoituneet Flite, Tune, Selle SLR ja uusimpana tuttavuutena Saevid. Itsellä yleisin argumentti ollut keveys ja kovuus, jo alle sentin pehmuste tuntuu huonolta.
Ystävyyttäni kehoitin jakaa noiden suosittamiesi satuloiden autuutta myös toisille kun ne niin hyviksi koet, saat jopa mahdollisen opetuslapsenkin itsellesi että mitäs pahaa siinäkin on...
Mielestäni anatomiset erot ahterin tienoilla ovat kaikkiaan melko pienet, enemmän eroja yläpäässä, siis mielipide-erot, makukysymykset ja muut uskomukset vaikuttavat satula-asioihin vahvasti. Istuinluiden etäisyyden mittausta ja sen jälkeen leveyden valintaa, keveys, toppauksen paksuus, lompakon vahvuus ynnä muut seikat ulkonäkötekijöitä myöten, kun saa kohdilleen ja ajaa monia tuhansia, alkavat satula ja istuinluut kuulua yhteen. Housujen toppauksetkaan eivät enää ole kuin yksi mukavuustekijä.
GetAGrip83
11.12.2018, 08.29
eihän moottoripyöriinkään vaihdella satuloita, yks ja sama kaikille ja kovaa ajoa vaan
tempokisu
11.12.2018, 08.42
:D kyllä mä aattelen että meillä toi anatomia eroaa aika lailla, ja vaikka miten ajattelisi ja vakuuttelisi itelle että kyllä toi hiilikuitupala pepun alla on hyvä, niin se ei ole.
Tunturin selle turbo on mun pienelle laihalle lautapepulle kaikkem paras, ja onneksi nämä oli myös edullisia noin 20e ja varastossa on vielä 3, mutta pienimpiä halkeamia olen korjannu ilmastointiteipillä. Satulan päällä on musta nailonsukka suojuksena.
Parina ekana pyöräilyvuotena etsin sitä hyvää satulaa ja typeriin kokeiluihin meni jokunen satanen, kokeilin ihan erityisesti naistensatulaakin, sellaista punaista hienoa jossa oli lovi keskellä, mutta ei sillä voinu ajaa. Myi sitten kirpparilla noita kalliita satuloita kympillä pois.
hiilikuitumies
11.12.2018, 08.51
^Ehkäpä kokemuksellakin joskus osuutta kaikkeen eikä kaikkea tietoa löydy mediasta ja tutkimuksista, sen verran muidenkin kuskien tuntemuksia kuunnellut...
Ehkäpä on arpapeliä, reilu kolmenkymmenen vuoden aikana on kyllä satuloita tullut testailtua, ei aina pakosta mutta joskus kiinnostuksestakin ja omiksi suosikeiksi ehdottomasti valikoituneet Flite, Tune, Selle SLR ja uusimpana tuttavuutena Saevid. Itsellä yleisin argumentti ollut keveys ja kovuus, jo alle sentin pehmuste tuntuu huonolta.
Ystävyyttäni kehoitin jakaa noiden suosittamiesi satuloiden autuutta myös toisille kun ne niin hyviksi koet, saat jopa mahdollisen opetuslapsenkin itsellesi että mitäs pahaa siinäkin on...
Toki perusteltuja mielipiteitä voi sanoa uskonnoksi, jos tuntuu, että ei-uskovaisuus on sitä, että luettelee itse vain tykkäämiensä tuotteiden nimiä. Nyt sentään kerroit, että keveys ja kovuus ovat noissa hyviä, mutta miten ne auttavat tuohon tämän ketjun aloittajan paineongelmaan onkin vähemmän tarkasti tiedossa. Mutta minä silti tuputan omia ratkaisujani ja sinä et. Toki.
Selvästi häiritsen joitain täällä, koska jatkuvasti tulee enemmän tai vähemmän verhottua piikittelyä parilta tyypiltä. Sekin aiempi nuren kommentti oli minulle, koska se on aina ennenkin ollut sen saman sisältöisenä ja kuten tuosta opetuslapsijutustakin saatoimme varmistua. Minä yritän jatkossa olla kovin usein kertomatta omia mielipiteitäni, niin saavat nämä konkarit täällä olla rauhassa ja minun aikaani säästyy. Tulen vain lähinnä kysymään, jos tarvitsen vaikkapa nurelta tosi hyviä ja perusteltuja neuvoja. Ei tule sillä tavoin turhaa riitelyä.
hiilikuitumies
11.12.2018, 08.57
Parina ekana pyöräilyvuotena etsin sitä hyvää satulaa ja typeriin kokeiluihin meni jokunen satanen, kokeilin ihan erityisesti naistensatulaakin, sellaista punaista hienoa jossa oli lovi keskellä, mutta ei sillä voinu ajaa. Myi sitten kirpparilla noita kalliita satuloita kympillä pois.
Se halkio onkin huono idea, koska sama paino tulee pienemmälle pinta-alalle. Sehän on epämukavakin.
"Cut-out and narrower saddles negatively affect saddle pressures in female cyclists."
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4343541/
Ehkä johtuu että tuputut uskomuksiasi toisille niin fanaattisesti ottamatta huomioon toisten sanomisia, kyllä mielipiteet sopii mutta ei niitäkään kannata aina faktoina esittää...
Neuvoja saa aina kysellä, mielipiteitä ei tarvi uskoa, "tieteellisten" insinöörijuttujen lukemiseen kannattaa suhtautua kriittisesti ja omia aivoja, myös persusta saa aivan vapaasti käyttää...
Ps. Yhä tuohon satulan lainaamiseen, olis kyllä ideaa jos nöösit ja satulan vaihtajat voisivat lainata eri tyyppisiä satuloita esim. jonkinmoista palautettavaa takuumaksua vasten...
:D kyllä mä aattelen että meillä toi anatomia eroaa aika lailla, ja vaikka miten ajattelisi ja vakuuttelisi itelle että kyllä toi hiilikuitupala pepun alla on hyvä, niin se ei ole.
Sukupuolten välistä eroa en kiistä enkä halua kiistellä mielipideasioista muutenkaan. Onhan tuota kinkkua tietenkin toisilla enemmän istuinluiden ympäristössä. Oma ahteri on myös kuivakka ja kun vaatimukset ei ahterilla ole kummemmat, niin tilasin briteistä useamman perussatulan, kun halvalla sai. Kaikkiin ajokkeihin samanlainen tuntui järkevältä. Niukasti topattuja kapeahkoja ei kuitenkaan kevennyssellaisia, jääköön merkki ja malli omaksi tiedoksi niin ei tule omaa toisille tuputtaneeksi.
Se halkio onkin huono idea, koska sama paino tulee pienemmälle pinta-alalle. Sehän on epämukavakin. [/URL]
No, Ihtellä toimii hyvin kova halkiosatula, mutta en haluakaan painoa muuta kuin istuinkyhmyjen varaan.
kuovipolku
11.12.2018, 13.09
Ps. Yhä tuohon satulan lainaamiseen, olis kyllä ideaa jos nöösit ja satulan vaihtajat voisivat lainata eri tyyppisiä satuloita esim. jonkinmoista palautettavaa takuumaksua vasten...
Eikö täällä jossain foorumin kätköissä ollutkin sellainen topikki? Tosin ilmeisen huonosti toimivana.
Ajatushan on minusta vallan erinomainen. Vaikka varsin monilla pyöräliikkeillä on jo nykyään eri valmistajien testisatuloita kokeiltavaksi, ei läheskään kaikkeja merkkejä, malleja eikä leveyksiä löydy.
Kuitenkin pyöräilyä vähänkin pitempään harrastaneilla on saattanut kertyä useitakin satuloita jotka eivät ole aktiivikäytössä (mutta joita ei syystä tai toisesta ole tullut myytyä pois) ja jotka hyvin joutaisivat lainattavaksi. Satula on vieläpä kiitollinen lainattava sillä se ei ehdi juurikaan kulua eikä rikkoudukaan kovin helposti, joten tavaroitaan muuten hyvin vastenmielisesti lainaavallakaan ei olisi vaikeuksia toimia pyöräilijöiden yhteiseksi hyväksi:cool:
PS "hiilikuitumiehen" linkkaamassa tutkimuksessa on yhä samat ongelmat ja rajoitukset kuin silloin kun "orc biker" sitä innokkaasti siteerasi: ei tehdä minkäänlaista eroa erilaisten - hyvien, huonojen, reikäsatulaksi suunniteltujen, teikäsatulaksi muutettujen - "cut-out" satuloiden välillä, tutkimukseen on valikoitunut satunnainen joukko reikäsatuloita, mutta kuitenkin yleistetään saadut tulokset koskemaan kaikkia reikäsatuloita, ja sitten tietysti tämä, tutkijoiden omin sanoin:
"Interestingly, no correlation was seen between genital sensation in the perineum and saddle pressures, regardless of what type of saddle was used. These findings should be interpreted with caution due to the cross-sectional design of this study and the small sample size. It is possible that the pressures obtained do not reflect the actual pressures of the cyclists when riding. In an effort to reduce this likelihood, saddle pressure determinations were made with riders’ pedaling on their own personal bicycles with the handlebars and saddles in the positions habitually used when they ride. Cyclists were also asked to assume the natural positions routinely used when riding, to try to mimic the typical riding environment of the participants. Still, only pressures obtained at a single time point were obtained and other factors that might influence saddle pressures, such as the type of terrain on which the women ride, the position of the saddle in relationship to the handlebars while riding and the pressure fluctuations in response to weight shifts during the crank cycle were not considered. In addition, our genital sensation data points were obtained after the subjects rode 40-60 s, which is likely an insufficient time to assess transient, reversible pudendal nerve compromise."
^Jotenkin muutenkin tuli vanha kunnon Orc mieleen...
Yhdenkin jäsenen menetys harmittaa...
Varsinkin mainitun kaltaisen ;-)
hiilikuitumies
12.12.2018, 00.54
En ole mihinkään häviämässä, mutta aion vain olla vähän hiljaisempi, kun useimmissa ketjuissa saan viestieni perään joko syytöksen omahyväisyydestä, uskovaisuudesta tai muuten vain jonkin muistutuksen siitä, että minua ei kannata kuunnella. Ilmeisesti olen nyt joku toinenkin keskustelija, joten tuplana kuitenkin viestittelen, joten sehän heti lisää viestimääriä.
hiilikuitumies
12.12.2018, 01.01
No, Ihtellä toimii hyvin kova halkiosatula, mutta en haluakaan painoa muuta kuin istuinkyhmyjen varaan.Jos nokka painaa pehmytkudoksia, niin silloin sellaiseen nokkaan halkion tekeminen painaa pienemmälle alueelle pehmytkudoksia, mutta aiempaa kovemmin. Sillä tavoin halkio ei siis voi toimia, kuten linkittämäni tutkimuskin kuvasi. Mutta jos halkio on vaikkapa istuinluiden välissä, niin eihän se siinä haittaa. Tai jos nokka on niin alhaalla, ettei siihen kuitenkaan osu.
tempokisu
12.12.2018, 04.56
Mitäh ?? .......
Mitäh ?? .......
Ei hätää, nyt ei poistu kukaan, nyt on vallalla poistumiskielto, erään sillat savuavina taakseen jättänyttä nuren kanssa harmitellaan ja tämä on tapahtunut kauan sitten.
tempokisu
12.12.2018, 08.47
...eikun mä vaan aattelin että moni voisi olla iloinen kun tämä jäsen lähtee...
Jos nokka painaa pehmytkudoksia, niin silloin sellaiseen nokkaan halkion tekeminen painaa pienemmälle alueelle pehmytkudoksia, mutta aiempaa kovemmin. Sillä tavoin halkio ei siis voi toimia, kuten linkittämäni tutkimuskin kuvasi. Mutta jos halkio on vaikkapa istuinluiden välissä, niin eihän se siinä haittaa. Tai jos nokka on niin alhaalla, ettei siihen kuitenkaan osu.
Mutta kun ei tämä penkki paina minnekään väärään paikkaan ja halkio on käytännössä koko penkin matkalla. Toki vaikea ajatella minkälainen tämä olisi tasapintaisena, kun tämä on halkiopenkiksi suunniteltu jo alunperin.
GetAGrip83
12.12.2018, 10.22
kokeileppa piruuttaan (Tioga) reikäsatulaa muis.taakseni ne olivat monelle sopivia
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.