Näytä tavallinen näkymä : Taka-akseli meni poikki, millainen tilalle?
ollopollo
07.12.2018, 18.24
Vaihtaessani nastarenkaita huomasin että taka-akseli on mennyt poikki jossain vaiheessa. Hämmentävää etten ole huomannut polkiessani mitään erikoisia tuntemuksia vaikka akseli on ollut poikki ties miten pitkään. Akseli on siis "kierre vanteesta", jossa kierre pakka. Oon kuullut ja todennut että kierre pakalliset navat rikkoo aika helposti näitä taka-akseleita poikki. En ole vaihtamassa kierrepakkaa kasettipakkaan jos ei ole aivan pakko, koska helposti tuohon päivitykseen menisi se 100€. Tarkoitus on siis korjata ongelmat vaihtamalla rikkoontuneet osat uusiin. Otetaan myös vinkkejä vastaa jolla saisi pidennettyä taka-akselin elinikää.
Myös pikalinkku on hieman vääntynyt (menee kuitenkin akseliputken sisään). Joutuuko pikalinkunkin vaihtamaan?
Mistä korvaavaa akselia ja pikalinkkua on mahdollista hyvä etsiä? nettipuljuja? Millainen akseli tilalle? Onko kestävämpi vaihtoehto umpiakseli kuin ontto pikalinkullinen akseli?
Akseli: 145 mm pitkä ja 9,8 mm läpimitta.
Pikalinkun pituus: n. 19 cm
Taka navassa on kiinni shimanon 7-lehtinen kierrepakka.
kuvalinkki katkenneesta akselista:
https://www.dropbox.com/s/l1vpr6dlvgqjr1n/IMG_20181203_184745-01.jpeg?dl=0
Mulla meni viime keväänä umpiakseli samasta kohtaa poikki. Eli kestävyydestä en kehuis ainakaan noissa halpavanne kokonaisuuksissa.
Onnex oli joku rihtausharjoituksiin säästetty saman merkin kieroksi ajettu josta revin akselin odottaamaan seuraavaa napsahdusta...
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-vanteet/takapyora-kierteitetty-vapaaratas-18-21-vaihdetta-2000021379 Viidelläkympillä selviää...
Toisaaltaan tuollaiset peruskurat kestää minkä kestää, usein myös kiekon säädöt, varsinkin klappi navassa vaikuttaa kestävyyteen.
maalinni
08.12.2018, 11.27
Kalliiksi se tulee noitakin jatkuvasti ostella.
^Lähinnä tarkoitin että ei tarvi satasta maksaa...
maalinni
09.12.2018, 23.05
^Lähinnä tarkoitin että ei tarvi satasta maksaa...
Oma kommenttini oli tarkoitettu ollopollolle, joskus kertapanostuksella säästää pidemmän päälle (aika usein itseasiassa).
Ontto akseli on ainakin periaatteessa vääntöjäykempi kuin umpinainen.
Alle satasella saa kyllä vapaarattaallisen kiekon ja takapakan. Tosin siinä sitten menee ehkä uusiksi myös ketju.
ollopollo
12.12.2018, 02.05
Oma kommenttini oli tarkoitettu ollopollolle, joskus kertapanostuksella säästää pidemmän päälle (aika usein itseasiassa).
Ontto akseli on ainakin periaatteessa vääntöjäykempi kuin umpinainen.
Alle satasella saa kyllä vapaarattaallisen kiekon ja takapakan. Tosin siinä sitten menee ehkä uusiksi myös ketju.
Ja mistähän saa? Lisäksi täytyy vielä erikseen ostaa takapakan työvälineet.
maalinni
12.12.2018, 08.58
Bikeshop.fi, tosin riippuu onko levy vai vannejarrut. Työkalut biltemasta.
maalinni
12.12.2018, 09.00
Ja tietty fillaritori.com kannattaa myös tsekata.
maalinni
12.12.2018, 09.01
Mm. https://www.fillaritori.com/topic/138616-29-rear-mtb-wheel-12x142/
(Kännyllä ei edelleenkään voi muokata viestejä, joten anteeksi spämmistä)
Ei mahda 142x12 läpiakselinapa käydä pikalinkkullisen tilalle. Liekö kysyjällä edes levyjarrua?
ollopollo
12.12.2018, 14.42
Ei mahda 142x12 läpiakselinapa käydä pikalinkkullisen tilalle. Liekö kysyjällä edes levyjarrua?
Ei ole levyjarrua. Laskeskelin että takapyörä-rattaineen-työkaluineen maksaa halvimmillaan n. 80 €, joten olen edelleen sillä kannalla että nyt lähden vain vaihtamaan tuota taka-akselia. Edelleen...mistä niitä sopivan kokoisia taka-akseleita voisi etsiä. Fillaritrorilta ei löytynyt.
Paikallisesta pyörähuollosta? Ainakin Jyväskylästä tuollaista vanhaa pikkuosaa kyselisin www.polkupyoratori.fi -puljusta.
Akseli on fillarihuoltojen peruskauraa, alle kympillä selviää.
Esim. olisko tässä https://www.fillarikellari.fi/taka-akseli-m10-x-146-qr-fh-m495-shimano
arctic biker
12.12.2018, 19.40
Jaskan vinkki on muuten hyvä muttei varastossa... Munkin jemmoista taitaa yksi löytyä vaan arvaisko tosta luopua. Tosin yhtään napaa ei ole käytössä mihin tuo kävisi.
Tänään kävi semmoinen juttu, että takarengas irtosi aamun työmatkalla. Akseli tulee kierteellä kiinni runkoon ja jostain ihmeen syystä tuo akseli irtosi rungosta. Kiersin akselin takaisin paikalleen, mutta huomasin, että rungon toisella puolella ei ole rungon jälkeen enää mitään mutteria tai vastakappaletta. Kuuluiskohan tuossa olla ja jos kuuluu, niin onkohan nuo ihan standardikamaa vai pitääkö tilata valmistajalta. Pyöränä Radon ZR Race 8.0.
Ja miksihän tuo kierre on löystynyt? En ole huomannut, että kiristinkampi pyörisi renkaan mukana.
maalinni
20.12.2018, 16.55
Eikö rungossa ole kierteet?
maalinni
20.12.2018, 16.56
Ja miksikö löystynyt? Ruuveilla ja muttereilla nyt vaan on sellainen tapa. Välillä kannattaa kiristellä kaikki kriittiset paikat.
Eikö rungossa ole kierteet?
Onhan siinä kierteet, johon kiersin akselin takaisin. Etunavassa on lisäksi pieni vastakappale rungossa ulkopuolella.
maalinni
21.12.2018, 11.26
Veikkaisin, että ei pidä sitten rungon jälkeen olla mitään mutteria
Oma kokemus pariinkin otteeseen siitä että läpiakseli ja pikalinkku ovat löystyneet. Syystä tuntemattomasta. Eli kyllä noita kannattaa seurata AINA ennen ajoon lähtöä..
jame1967
22.12.2018, 23.16
Joskus ihmettelin jossain kuntokisassa kun vaihteet alko tökkimään ja piti jatkuvasti säätää vaijeria edestakaisin , vasta kisan jälkeen huomasin pikalinkun olleen löysällä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.