PDA

Näytä tavallinen näkymä : Etunapa naksuu



-jamo-
02.12.2018, 18.34
Vaihtelin fillariin nastarenkaat ja samalla otin navat auki putsatakseni laakerit, jotka ovat Shimanon ihan perus cup-and-cone. Kasasin navat ja säädin laakerien kireyden. Asennettuani pyörät fillariin ne pyörivät smoothisti, mutta kun lähdin testilenkille niin etupää piti ihan karseaa naksetta ja pauketta. Tsekkasin tilanteen ja etulaakereihin oli tullut isohko välys. No, kiristin laakerin ja sama homma. Purin ja kasasin ja sama juttu. Käsissä akseli pyöri asiallisesti ja fillariin asennuksen jälkeenkin. Sitten pätkä ajoa ja pauke alkaa ja laakerissa klappia.

Tarkemmin tutkiessa navan suojakuppi vaeltaa akselin suunnassa pyörän pyöriessä ikäänkuin yksi laakerinkuula olisi muita reilusti isompi ja pyöriminen on karheaa. Otin kokeeksi suojakupin alla olevan tiivisteen pois, jonka jälkeen laakeri toimii naksumatta, kuten pitääkin. Mutta silti tuo päälliskuppi soutaa edestakaisin pyörän pyöriessä.

Mistähän tuo mahtaa johtua? Täytyy käydä uudet kuulat ja laittaa ne vanhojen tilalle. Ihme homma kyllä kun ei laakerit kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole. Otin pätkän videota tähän alle. Tuossa on tiiviste otettu suojakupin alta pois mutta eihän ilman tiivistettä viitsi talven yli ajella vaikka miten paljon olisi laakeriin vaseliinia tungettu.


https://vimeo.com/303995838

Koska videon lisääminen ei näköjään toimi, niin tässä erillisenä linkkinä:
https://vimeo.com/303995838

lai
02.12.2018, 20.50
Tarkemmin tutkiessa navan suojakuppi vaeltaa akselin suunnassa pyörän pyöriessä ikäänkuin yksi laakerinkuula olisi muita reilusti isompi ja pyöriminen on karheaa. Otin kokeeksi suojakupin alla olevan tiivisteen pois, jonka jälkeen laakeri toimii naksumatta, kuten pitääkin. Mutta silti tuo päälliskuppi soutaa edestakaisin pyörän pyöriessä.
Oma veikkaus on taipunut etuakseli. Onhan varmasti kaikki laakerit tallella ja kummallakin puolella olikea määrä laakereita?

hiilikuitumies
03.12.2018, 02.10
ikäänkuin yksi laakerinkuula olisi muita reilusti isompi
Sehän saattaa olla. Shimanon navoissa on edessä ja takana erikokoiset kuulat ainakin joissain, kaikista en tiedä. Olisitko sekoittanut ne? Niitä on myös eri määrä edessä ja takana. Takana on yleensä isommat kuulat, joten jos yksi niistä on vaihtanut paikkaa eteen.

-jamo-
03.12.2018, 05.24
Laakereita on 11 kummassakin ja datasheetin mukaan kuulat on kaikki samaa kokoa. Tuo päätykupin keinuminen on sikäli hassua, että se ei mene samaa tahtia pyörän pyörimisen kanssa vaan hitaammin. Outo ilmiö.

maalinni
03.12.2018, 08.22
Laakereita on 11 kummassakin ja datasheetin mukaan kuulat on kaikki samaa kokoa. Tuo päätykupin keinuminen on sikäli hassua, että se ei mene samaa tahtia pyörän pyörimisen kanssa vaan hitaammin. Outo ilmiö.

Eikös tuo päätykuppi ole ihan irtonainen? Eli se pyörii hiljakseen vaseliinin aiheuttamalla kitkalla? Veikkaan, että normaali ilmiö halvoissa Shimanoissa. Itsekin veikkaan hiukan vääntynyttä akselia, tai sitten tuo päätykuppi on vähän kiero.

-jamo-
03.12.2018, 11.29
Päätykuppi ei ole irtonainen vaan kiinni kartiomutterissa:
https://imageshack.com/a/img923/4713/tZbSG5.jpg

Moska
03.12.2018, 11.39
Päätykuppi on yleensä vain painettu kartion päälle ja saa helpohkosti irti. Onko kaikki kuulat oikealla paikalla?

maalinni
03.12.2018, 12.31
Ok, sekoitin sen tuohon osaan 8. Omassa halpis shimanossa kartiomutterissa ei ollut tuollaista suojaa.

hiilikuitumies
03.12.2018, 15.13
Laakereita on 11 kummassakin ja datasheetin mukaan kuulat on kaikki samaa kokoa. Tuo päätykupin keinuminen on sikäli hassua, että se ei mene samaa tahtia pyörän pyörimisen kanssa vaan hitaammin. Outo ilmiö.
Kuulostaa erikoiselta. Mikä takanapa sinulla on? Jos se on samaa sarjaa, niin se on FH-M435, jossa on 18 kuulaa eli 9 puolellaan ja taatusti eri kokoisia kuin etunapa HB-M435:ssä, jossa on 22 kuulaa. Siis, jos sinulla oli kummankin navan laakerit samaan aikaan ulkona ja käsittelyssä. Sitä sotkemista tarkoitin, enkä yhden navan eri puolien kuulien sotkemista, koska ne ovat samankokoisia. Mutta tämä oli vain ajatus, joka olisi helposti voinut selittää tuollaisen yllättävän omituisuuden.

-jamo-
03.12.2018, 18.58
Vaihdoin tänään uudet kuulat ja putsasin navan huolellisesti. Säädin laakerin ja pyöri sulavasti. Pyörä fillariin kiinni ja koeajolle. Aluksi menikin nätisti mutta kohta alkoi taas paukkua. Alkoi jo epätoivo hiipiä mieleen mutta lopulta hiffasin mikä oli vikana. Akselin kierteet olivat toisesta päästä sen verran kuluneet, että ulompi (lukitus)mutteri meni kierteelle snadisti vinoon. Ei siis väärälle jengalle, mutta ihan asteen-pari vinoon ilmeisesti jonkin akselissa olleen metallisoiron vuoksi. Kun akselin sitten veti linkulla kiinni haarukkaan ja kropan painoa stongalle niin mutteri pääsi liikahtamaan muutaman millin kymmenesosan ja se löystytti kartiomutterin mikä sitten pyörän pyöriessä pyrki kiristymään/löystymään. Homma korjaantui kun otin mutterien välissä olevan prikan pois, jotta mutteri pääsi ehjälle kierteelle. Onneksi haarukka on sen verran paksu, että parin millin prikan poistaminen ei haittaa. Täytynee keväällä vaihtaa tuore akseli kuluneen tilalle.

Olipahan meitsin kyvyille kinkkinen vika. Mutta nyt voinee hyvällä omallatunnolla palkita itsensä lasillisella konjakkia.

Kiitos kaikille ongelmassa jelpanneille.

arctic biker
03.12.2018, 20.34
Hyvä noin mutta jos maltat tämän katsoa...https://youtu.be/SnwVHPgpgVQ ja sitten vaikket puhuttua englantia osaiskaan nii ihan hyvä video.