Näytä tavallinen näkymä : Vaijerinkuorien kolinan vaimentaminen rungon sisällä
Vilhelm V
22.11.2018, 20.47
Rungonsisäiset kaapelivedot on siisti juttu pyörissä. Nyt on kuitenkin parissa maasturissa se tilanne, että kaapelit kolisee runkoputken sisällä häiritsevästi. Onko jotain näppärää kikkaa, jolla moisen kolinan saa vaimennettua?
tunkee runkoon sisään ohjausputken tai muita reittiä pitkin vaahtokumia/vaahtomuovia
Vilhelm V
22.11.2018, 21.27
tunkee runkoon sisään ohjausputken tai muita reittiä pitkin vaahtokumia/vaahtomuovia
Juu, ehkä jotenkin noin, mutta miten virityksen saisi toteutettua niin, että sen saa myös hallitusti purettua? Kuoret ja letkut pitäisi olla edelleen kätevästi vaihdettavissa.
maalinni
22.11.2018, 21.54
Varmaan riippuu rungosta. Itsekin laittaisin sopivan pätkän vaijerin kuorta. Omissa fillareissa tosin on kaikissa ulkoiset täyspitkät, juurikin huoltoa helpottamassa.
Riippuu millaiset aukot rungossa on ja onko vaijerit rungon sisällä kuorineen, mutta jotkut ovat laittaneet kuoren ympärille nippusiteen tai kaksi ja jättäneet ne pitkiksi. Sitten se pitkänä oleva nippari tukee sitä vaijerinkuorta rungon sisällä.
Kaiken kaikkiaan itse en noista rungon sisäisistä vedoista ole kovin innostunut. Varsinkin nestejarrujen asentaminen on koko p*rkelettä verrattuna ulkoiseen vetoon. Salsan Beargreasessa onneksi jarruletku kulkee ulkokautta ja kuiturungon sisällä on vetoja varten sisäputket. Keväällä pitäisi Meridaan vaihtaa toiset jarrut ja siinä pääsee sitten nauttimaan näistä iloista. Meridassa kuoret jännitetään ulostulokohtien välille "smart entryillä", joissa siis niin ahdas reikä, että se kestää vetoa.
Aloittajan kysymyksestä olin ymmärtävinäni, että kyse on nimenomaan vaijerin (ilman kuorta) aiheuttamasta kolinasta? Omassa Spessussa menee vaijeri rungon sisään normaalila "vaijerin pääte-nippelillä". Viedessäni uutta vaijeria runkoon, puhaltelin siihen kuumailmapuhaltimella kutistesukkaa päälle. Tuossa pitää tietty huomioida, ettei tuota laita liian lähelle rungon sisäänmenoa tai ulostuloa. Muuten kanittaa sitten vaihteita... Kutistesukka on myös kätevä kun vedetään vanhalla vaijerilla uuden vaijerin "vetovaijeri" rungon läpi. 10cm pätkä sopivan ohutta kutistesukkaa vanhan poistettavan vaijerin ja tilalle vedettävän "työvaijerin" väliin ja hiukan lämpöä perään...
Edit: Luettuani aloittajan viestin uudelleen, niin "kaapeli" toki voi tarkoittaa kuorellista tai kuoretonta vaijeria? No oheinen vinkkini anyway... ;)
Vilhelm V
23.11.2018, 23.32
Juu elikkä kuorellisista on kysymys noissa omissa maastureissa. On nesteputkea ja kuorellista vaijeria. Kolisee.
Löysitkös tuohon ongelmaan ratkaisua? Samanlaista ongelmaa tuossa BMC jäykkiksessä, niin vinkkejä otetaan vastaan.
MTB Engineer
27.08.2019, 15.51
https://www.bike-discount.de/en/buy/aktiv-8-anti-vibration-foam-for-internal-cable-routing-798385
Tämä toimii hyvin jos rungossa on vaan tilaa pujottaa tuo kuoren ympärillä sisään. Norco hiljeni tuolla kummasti!
No tuo vois olla kyllä hyvä ja luulenpa että mahtuu. On kyllä ärsyttävä ääni, pyörässä joka muuten toimii kuin ajatus [emoji4]
No tuo vois olla kyllä hyvä ja luulenpa että mahtuu. On kyllä ärsyttävä ääni, pyörässä joka muuten toimii kuin ajatus [emoji4]
Vastaavanlaista vaimenninta tekee myös capgo:
http://capgo.de/en/capgo-ol--noise-protection--2m_1111.html
Kiitos vinkeistä. Laitoin viestiä BMC tehtaalle ja sieltä vastattiin kymmenessä minuutissa, että yleensä laittavat juurikin tuollaiset foamit, on mahdollista että tuosta on nyt unohtunut pois. Lupasivat lähettää mulle tarvikkeet. Ihan mallikkaasti hoidettu [emoji4]
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.