Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Hifistelyä commuutteripuuhailuun, varustevinkit



pturunen
13.11.2018, 22.06
Ongelma: v*tuttaa säätää erilaisten varusteiden kanssa päivittäistä työmatkaa tehdessä. Reppun ei mahdu juuri muuta kuin sadetarvikkeita. Juuri kun saat varusteet purettua ulos repusta ja puettua päälle on sade loppunut. Mihin ihmeeseen laittaa työpaikalla kuivumaan erilaiset kuraiset härpäkkeet. Tuttua?

Tavoite: löytää sellainen setti ajovermeitä, jossa olisi minimoitu repunpäälliset, kengänsuojat yms. ylimääräiset vermeet. Pitäisi olla kestävää eikä kauhia hikikään saisi tulla. Kaikki olisi edelleen yhdessä repussa, jonka voi nakata niskaan lukematta säätiedoitetta etukäteen. Eli kamat olisi aina mukana, veisivät vähän tilaa ja toimisivat kunnolla.

Puitteet: hissitolpallinen jäykkäperä (ei tavaratelineoptiota), flättipolkimet, matkaa vajaa kymppi suuntaansa. Pyörä lukossa työpaikan edessä, runkolaukkua ei voi jättää kiinni varkausriskin takia. Kerran unohtunut lamppu poistui pitkäkyntisen matkaan.

Lähdetään teoreettiselta tasolta etsimään yybervarusteita kermaperseelle. Tässä keskustelussa hinta ei ole oleellinen asia, vaan tavoite on löytää parhaan ajokokemuksen takaava setup.

Sana on vapaa, yritin haukkua itseni valmiiksi niin voitte keskittyä asiaan.

Vivve
14.11.2018, 03.23
Ratkaisu: Vedenpitävät varusteet päälle ja vedenpitävä reppu selkään.

Moska
14.11.2018, 07.32
Ratkaisu: Vedenpitävät varusteet päälle ja vedenpitävä reppu selkään.Sitten on aina nahka ja alimmat kamppeet märkänä, vaikka olisi kuivakin keli.

maalinni
14.11.2018, 08.22
Ei sellaisia jokasään ihmevaatteita olekaan, vaan pitää pukeutua sään mukaan. Ei sateelle mahdollisimman hengittävää ja sadesään varalle ohuet kalvovermeet reppuun mukaan. Kengät ja hanskat kannattaa olla vedenpitäviä. Repun jättäisin kokonaan pois noin pitkällä matkalla, jos ei saa hiki tulla. Osta iso satulalaukku 10-12l (tai tankolaukku), minne saa vaihtokamat.

Camdo
14.11.2018, 09.36
Satulalaukku jos reppu on nogo.
Esimerkiksi https://www.alpkit.com/products/exo-rail-seat-pack-mounting-system
Tämä on dropperin kanssa yhteensopiva koska ei tarvitse kiristää remmejä satulatolpan ympärille.
Rauta pitää pussukan paikallaan ja satulakiskojen ympäri menevä remmi estää sen karkaamisen töyssyissä.

Samaisesta puljusta saa yhteensopivat satulapussit (hieman alea jos ostaa settinä)

timpe
14.11.2018, 10.35
Ei sellaisia jokasään ihmevaatteita olekaan, vaan pitää pukeutua sään mukaan. Ei sateelle mahdollisimman hengittävää ja sadesään varalle ohuet kalvovermeet reppuun mukaan. Kengät ja hanskat kannattaa olla vedenpitäviä. Repun jättäisin kokonaan pois noin pitkällä matkalla, jos ei saa hiki tulla. Osta iso satulalaukku 10-12l (tai tankolaukku), minne saa vaihtokamat.

Samaa mieltä. Päälle roiskeveden kestävä takki, esim. castellin mallistosta löytyy paljon vaihtoehtoja (https://www.castelli-cycling.com/fi/men/tops/jackets), tosin nää on ehkä enemmän maantiemiehille? Ennen tunnettiin takkikin nimellä Gabba, mutta nyt näyttää hieman mallistot vaihtuneen.
Sitten voi takataskuun laittaa lisäksi toisen sadetakin, noin lyhyelle matkalle riittänee myös kevyt hengittävämpi vaihtoehto, joka pitää kuran, loskan ja sateen ulkona noin suurinpiirtein, vaihtoehtona tietysti myös hipo Gore-tex, joka menee taskuun.

Kalle H
14.11.2018, 10.56
Ongelma: v*tuttaa säätää erilaisten varusteiden kanssa päivittäistä työmatkaa tehdessä. Reppun ei mahdu juuri muuta kuin sadetarvikkeita. Juuri kun saat varusteet purettua ulos repusta ja puettua päälle on sade loppunut. Mihin ihmeeseen laittaa työpaikalla kuivumaan erilaiset kuraiset härpäkkeet. Tuttua?
Kuulostaa aika tutulta, etenkin silloin kun ajelin työmatkaa maasturilla. Omaa tilannettani olen parantanut nyt seuraavasti.


Hommasin Cyclocrossin, johon saa kunnolliset täysipitkä lokarit kiinni. Tämä on vähentänyt kuskin kastumista sekä vaateiden kuraantumista aivan merkittävästi, boonuksena myös pyörän houlto ja pesu tarve vähenee huomattavasti. Viimeksi eilen nauraskelin itselleni, kun muistelin miten aikaisemmin ajoin työmatkaa surkeiden pikalokarien "suojaamana".
Hommasin Cycloon napadymanon sekä kiinteästi asennetut valot. Nyt ei tarvitse miettiä tai säätää valojen latausten kanssa, kaikki ovat aina valmiina.
Jätin työpaikalle reilun setin työvaatteita, jotta niitä ei tarvitse jatkuvasti kuskata mukana. Parin viikon välein vein sitten taas tuoreen setin sukkia, kalsareita ja t-paitoja yms.
Käytän pääosin softshell-tyyppisiä varusteita ja muuten sellaisia hyvin hengittäviä ja monikäyttöisiä kamoja. Tuollaisen vajaan 20-40min työmatkan aikana sopiva softshell ei kastu läpi ja tarvittaessa kastuneet kamat saa kyllä työpäivän aikana taas kuivaksi. Käytän kyllä muuten kuorivaatteita, mutta vain silloin jos reissut kestävät useita tunteja tai päiviä (mm. vaellukset).
Välikerrastoilla on helppo säätää mm. takin lämpöarvoa, joten käytönnössä pari eri vahvuista takkia riittää ympäri vuoden. Kun aluskerrastoina käyttää merivillaisia kamoja, ei niitä tarvitse edes pestä kovin usein - pari kertaa kuussa riittää.
Hommasin paremmin vettäpitävät välikelin "talvikengät" sekä kunnolliset pakkaskengät, tämä on vähentänyt kengänsuojien tarvetta huomattavasti.
Kannan repussa syksyisin ja keväisin mukana vain ohutta sadetakkia ja sadehuosuja, tosin näitäkin tulee käytetty kyllä todella harvoin, koska tuollainen softshell toimii mieletäni paremmin.
Olen siirtänyt mm. työkalut ja lukon runkolaukkuun, jotta niitä ei tarvitse kuskata repussa lisäpainoja (repussa on aina läppäri mukana). Jos runkolaukku ei olisi mahdollinen, niin jokin pikakiinnityksellä oleva etulaukku tai satulalaukku voisi olla kätevä.
Jätin työpaikalle myös järeän U-lukon (maksoin alennuksesssa pari kymppiä), joten jos minulla ei ole tarvetta poiketa työmatkan aikana mihinkään, voin jättää myös tuon pienemmän U-lukon kotiin.

nure
14.11.2018, 11.53
Itse ns. vedenpitävät myös skipannut ympärivuotisessa ajossa, melkein mielummin kastuu ulkoapäin kuin sisältä. Kengät sentään goretexiä, pitää kuivina ja lämpimät.
Itse olen reppuihminen, parinkymmenen litran Deuterissa kulkee kaikki tarvittava ja varsinaisesti en vaihtovaatteita käytä, jos aamulla sataa niin pääsee samoilla kämpillä kotiinkin ja suihkuun. Lämpimillä usein tietenkin iltapäivällä vaatetus vähenee...
Totta on että ei ole mitään ihmevaatteita joka kelille, vain kompromissejä olosuhteiden mukaan.

plr
14.11.2018, 13.34
Hyviä vinkkejä täällä. Oma ratkaisuni oli sähköavusteinen polkupyörä, koska se helpottaa vaatteiden kanssa. Sateella vedän työvaatteiden päälle retkeilytakin ja -housut. Myös kengät ja hanskat pitävät vettä. Jos tällä varustuksella ajaisi avustamattomalla pyörällä, niin töissä saisi ensi töikseen käydä suihkussa ja vaatteita vaihtamassa. Nyt on aika nopeaa varusteiden kanssa ja lämmöt voi säätää polkemalla keliin sopivasti. Matka-aika on jotakuinkin vakio.

Harrasteajossa mieluummin päällä hengittäviä vaatteita kuin vettä kunnolla pitäviä, jos ei aivan kaatamalla sada.

pturunen
14.11.2018, 14.36
Hyviä pointteja, kiitos tähän mennessä vastauksista. Kommentoin ensin Kallen viestiä, jossa oli seikkaperäisesti esitetty asiat:

*Cycloa ei toistaiseksi ole tulossa säilytystilan puutteen takia. Tasaisesti pyörittelen tuota mielessä, mutten ole valmis vielä luopumaan maasturista. Mudhuggereilla on vesi pysynyt hyvin siellä missä pitääkin. Oikeasti ovat toimivat (puoli)irtolokarit, mutta jäätävän rumat.
*Softshellit kyllä vettyvät läpi kaatosateessa 10 min aikana, jokainen pintakäsittelyn säännöllisestä uusimisesta huolimatta. Ovat ihan laadukkaitakin takkeja/housuja. Sadetakki/housut on pakko olla mukana.
*Koetin jossain välissä jättää kaarilukon työpaikan telineisiin roikkumaan, mutta joku kiinteistöihminen ei asiasta pitänyt ja lukkoja ei saa jättää enää yöksi. Tuskin sille mitään voidaan tehdä, mutta turhaa pahaa verta ei kannata kehittää. Kannetaan siis mukana, kun matka offiicille pyöräparkista on sen verran pitkä, etten uskalla jättää lukitsematta lukon haun ajaksi.
*Pikalukollinen varustelaukku kuulostaa erittäin toteuttamiskelpoiselta vaihtoehdolta. Suosituksia saa laittaa tulemaan.


Olen samaa mieltä pakollisista sadevaatetuksen olemassaolosta, täytynee löytää jotkut hyvät, kevyet ja vähän tilaavievät takki sekä housut. Ehdotuksia otetaan vastaan. Tällä hetkellä isoin tila menee gtx-takkiin, joka on siis normaalikuoritakki.
Kyllä hiki saa tulla repun muodossa, mutta tuo hissitolpan kanssa yhteensopiva satulalaukku on hyvin kiinnostava vaihtoehto repulle. Vedenpitävä reppukin on ollut mielessä, mutta mikä? Läppäri ja/tai A4-kokoinen kansio pitää mahtua kyytiin?

Erittäin hyvä pointti on löytää vedenpitävät kengät ja hanskat, jolloin pari varustetta saadaan poistettua yhtälöstä. Onko suosituksia riittävän pitkävartisista ajokengistä flättipolkimille, joiden päällä sadehousun lahje pysyy polkiessa?
Samaten otan vastaan ehdotuksia hansikkaista.

Kalle H
14.11.2018, 15.19
Jos perus softshell ei ole riittävän vedenpitävää, niin sitten voi katsoa vaikkapa Enduran Thermolite, Sportfulin norain, Castellin Gabba, Goren Windstopper... yms. tyyppisiä kamoja, jotka pitävät vettä hieman paremmin. Mun oma suhtautuminen on vain se, että syksyinen sade tai pieni kosteus ei ole ihmiselle mitenkään kovin vaarallista, pääasia on että pysyy itse lämpimänä ja saa lähteä liikkeelle kuivissa kamoissa. Paljon mukavampi, hengittävämpiä ja ilmavampia nuo softshellit ovat kuitenkin päällä.

Mulla menee tuollaiseen nippuun seuraava paketti, taitaa koko setti painaa vain vähän yli 0,5kg (tarkiskin... paino oli 540g).
dhb - eVent kuoritakki
Endura - Helium 3/4 Housut
Endura - Dexter kengänsuojat
Terra Nova - Extrememities -rukkaset (nämä eivät ole olleet kovinkestävät, joten en voi suositella)
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181114/633e2bfc58ca5c18234dd8b634e4f61f.jpg

Kalle H
14.11.2018, 15.30
*Koetin jossain välissä jättää kaarilukon työpaikan telineisiin roikkumaan, mutta joku kiinteistöihminen ei asiasta pitänyt ja lukkoja ei saa jättää enää yöksi. Tuskin sille mitään voidaan tehdä, mutta turhaa pahaa verta ei kannata kehittää. Kannetaan siis mukana, kun matka offiicille pyöräparkista on sen verran pitkä, etten uskalla jättää lukitsematta lukon haun ajaksi.
Tämä kuulostaa kyllä uskomattomalta, oliko kiellolle jotain perusteita? Itse saattaisin ottaa asian vielä uudelleen puheeksi tai ehkä jättäisin lukon sitten vaan juuri firman ulkopuolle johonkin liikennemerkkiin tms. kiinni. Aivan turhaa sitä painavaa lukkoa on koko ajan kantaa mukana jos ei ole aivan pakko.

Kuhan
14.11.2018, 15.30
Näissä löytyy hengittävyyttä ja sateella vedenpitävyyttä. http://vulpine.cc/

Puskis
14.11.2018, 15.54
Näissä löytyy hengittävyyttä ja sateella vedenpitävyyttä. http://vulpine.cc/

Jos näiden epic cotton -mallistoa meinaat, niin en pysty suosittelemaan. Harrington-takki on ihan ok rauhalliseen ajoon, jos on pakko olla vähän edustavamman näköiset ulkovaatteet. Kuitenkin paljon hiostavampi kuin softshell ja kankaan jäykkyyden ja joustamattomuuden vuoksi epämukavampi muutenkin. Housujen takamuksesta lähti väri todella nopeasti, eikä kangas vaikuta muutenkaan kovin hyvältä kulutuskestävyydeltään.

scellus
14.11.2018, 16.31
Minulla on matkaa vajaa 10km töihin toisesta kodista ja toisesta vajaa 20km. En käytä koskaan sadehousuja, joskin skippaan pahimmat sateet (juna, auto). Powerstretch-fleecehousut ovat käypä vaatetus näillä keleillä, käytän kuluneempia (>10 vuotta) lämpimällä ja kylmemmällä uusia. Nyt syksyllä on myös melkein aina vanha Rab:n Event-takki päällä, otan pois kesken matkan jos tulee kuuma. Event hengittää paremmin kuin GoreTex ja kestää hyvin tunninkin sateessa, jopa noin kuluneena. Hikoilu on tosin kovin yksilöllistä, joten kaikille tämä ei kai sovi. Takin alla merinovillaa. Siirryin jossain vaiheessa lyhyillä matkoilla lähes kokonaan flättipolkimiin, ajan huonot säät kevyissä vaelluskengissä ja paremmat Merrellin barefoot (!) -kengillä. (Tykkään jostain syystä 20 vuoden lukkopoljinkokemuksen jälkeen fläteistä: voi liikkua vapaammin satulassa ja polkea varpaisillaan tai jalan keskiosalalla jne.)

Kuivaan kamoja töissä tuolin perällä yms. sopivissa paikoissa jos tarvis. Merinovillat ja fleecet ovat sen verran siistejä, että niillä pärjää päivälläkin jos haluaa, pl. "balettihousut" (tai no kyllä niilläkin pärjää :)). Merinovilla ei myöskään haise.

Jos tuosta haluaisi tiivistää niin ehkä: alas Powerstrech, ylös hengittävä sadettapitävä kuoritakki, vaatteet mahd. mukaan merinovillaa ja kylmemmällä lisäksi fleeceä. Jos säätää vaatteiden määrän ajaessa oikein, ns. vaihtovaatteita tarvitsee vain housut ja mukavuuden kannalta kevytuntuvatakin ja/tai pipon lounaalle. YMMV; jos pitää olla kovin edustavan näköinen päivällä, tai on tyyliltään liian hipsteri tms., tai hikoilee tolkuttomasti, tarvitsee enemmän vaihtovaatteita.

Joskus ei kotona tiedä mitä tarvitsee, silloin on esim. kahdet ajohousut mukana. Pidän painavat runkolaukussa, joskus on jopa satulatolpassa vaatteille laukku mutta aika harvoin. Sellainen disclaimeri vielä että ulkoilen muutenkin kuin pyörällä, joten olen yrittänyt minimoida pyöräilyspesifit vaatteet. Kaikki on tässä mielessä geneeristä kamaa.

paaton
14.11.2018, 17.19
Ratkaisu on castelin alpha takkina tai jerseynä, sekä kuorishortsit takataskuun, mikäli vettä tulee reilusti.
Pitää vettä ja hengittää. Veden ja tuulenpitävyys täysin toista luokkaa, mitä vettä imevällä gaballa.

Toinen vaihtoehto on tietysti kuoritakki, mutta alpha on helpompi noin lyhyelle matkalle.
Kuoritakkina uber kalliit goren ja castellin shake dry takit ovat ensimmäisiä kokeilemiani, jotka oikeasti hengittävät. On aika mahtava fiilis ajaa sateella kovaakin, kun et paahdu sinne kuoren sisään.

En muutenkaan nää tässä mitään ongelmaa, mutta töissä tietystikkin käytössä kuivaushuone ja sinisten haalareiden alle riittävät pelkät kuivat kalsarit ja sukat.

Vivve
14.11.2018, 17.41
Sitten on aina nahka ja alimmat kamppeet märkänä, vaikka olisi kuivakin keli.
Höpöhöpö, ei tolla matkalla tule edes hiki.

Moska
14.11.2018, 17.45
Höpöhöpö, ei tolla matkalla tule edes hiki.Kyllä ainakin minä ehdin omalla työmatkalla hien saada pintaan, huono kunto varmaankin :-D

JiiPee
14.11.2018, 17.51
Täällä käytössä puolivartiset goretex-turvakengät (http://www.temrex.fi/verkkokauppa/product_details.php?p=8377) plus flätit. Housuna endura singletrackit. Rotsina useimmiten rabin sawtooth tai joskus löflerin softshell. Näiden alle merinoa ja fleeceä kelin mukaan. Repussa haglöfs lim ultimate gore-asu jos isommin sataa. Asu pakkaantuu todella pieneen tilaan ja näin jää enemmän tilaa eväille jotka ovat prolen tähtihetki joista ei tingitä. Duunipaikalla vaate- sekä kuivauskaappi.

Märkiä kamoja on hankala kuivailla jos ei ole käytössä riittävän hyvää sosiaalitilaa.
Näistä varusteistani ehdottomasti parasta ovat puolivarrelliset turvakengät boa-kiinnityksellä. Helpot pukea ja pitävät adventtisohjon ulkopuolella. Toisena tulee kuoriasu.

arctic biker
14.11.2018, 18.20
Jiipeen setti kuulostaa ihan hyvältä, itsellä nuo Singletrackit jotka ainakin nyt kun Nikwaxin DWR-käsittelyn tein ekaan kertaa kohta kolmeen vuoteen sietää pikku tihkusateen aivan hyvin.

arctic biker
14.11.2018, 18.24
Paaton "Kuoritakkina uber kalliit goren" kirjoitetaan siis über! Se kun vaan kiusaan.

mahead
15.11.2018, 00.36
Hyviä pointteja, kiitos tähän mennessä vastauksista. Kommentoin ensin Kallen viestiä, jossa oli seikkaperäisesti esitetty asiat:

*Cycloa ei toistaiseksi ole tulossa säilytystilan puutteen takia. Tasaisesti pyörittelen tuota mielessä, mutten ole valmis vielä luopumaan maasturista. Mudhuggereilla on vesi pysynyt hyvin siellä missä pitääkin. Oikeasti ovat toimivat (puoli)irtolokarit, mutta jäätävän rumat.
*Softshellit kyllä vettyvät läpi kaatosateessa 10 min aikana, jokainen pintakäsittelyn säännöllisestä uusimisesta huolimatta. Ovat ihan laadukkaitakin takkeja/housuja. Sadetakki/housut on pakko olla mukana.
*Koetin jossain välissä jättää kaarilukon työpaikan telineisiin roikkumaan, mutta joku kiinteistöihminen ei asiasta pitänyt ja lukkoja ei saa jättää enää yöksi. Tuskin sille mitään voidaan tehdä, mutta turhaa pahaa verta ei kannata kehittää. Kannetaan siis mukana, kun matka offiicille pyöräparkista on sen verran pitkä, etten uskalla jättää lukitsematta lukon haun ajaksi.
*Pikalukollinen varustelaukku kuulostaa erittäin toteuttamiskelpoiselta vaihtoehdolta. Suosituksia saa laittaa tulemaan.


Olen samaa mieltä pakollisista sadevaatetuksen olemassaolosta, täytynee löytää jotkut hyvät, kevyet ja vähän tilaavievät takki sekä housut. Ehdotuksia otetaan vastaan. Tällä hetkellä isoin tila menee gtx-takkiin, joka on siis normaalikuoritakki.
Kyllä hiki saa tulla repun muodossa, mutta tuo hissitolpan kanssa yhteensopiva satulalaukku on hyvin kiinnostava vaihtoehto repulle. Vedenpitävä reppukin on ollut mielessä, mutta mikä? Läppäri ja/tai A4-kokoinen kansio pitää mahtua kyytiin?

Erittäin hyvä pointti on löytää vedenpitävät kengät ja hanskat, jolloin pari varustetta saadaan poistettua yhtälöstä. Onko suosituksia riittävän pitkävartisista ajokengistä flättipolkimille, joiden päällä sadehousun lahje pysyy polkiessa?
Samaten otan vastaan ehdotuksia hansikkaista.(Sori koko viestin lainauksesta, Tapatalk vetää itsensä jojoon jos yritän muokata lainausta...)

En tiedä onko liian kerettiläinen vaihtoehto, mutta kengissä olen ollut älyttömän tyytyväinen Original Swatin Hawk-mallin maihareihin. Löytyy kalvon kera tai ilman. Pitkävartiset, mutta joustavat hyvin ja ovat kevyet. Joku vertas keveyden ja mukavuuden puolesta niitä lenkkareihin, mutta en uskonut ennen kuin itse koin. Käytän sekä läskipyörälenkeillä että työmatka-ajossa (nykyään 5 km / sivu, mutta entistä 10 km / sivu ajaisin näillä samoilla myös). Kengän pohja pitää flättipolkimella hyvin.

Muuhun pukemiseen heitän ehdotukseksi kotimaisen Svalan verkkoaluskerraston. Jos eroottisen ulkoasun pystyy sietämään, saa vastineeksi todella lämpöisen ja kuivan tuntuisen alusasun. Setillä oli hintaa 60-70 e, mutta rahalle sai hyvää vastinetta. Tuota mainostetaan myös kesäkäyttöön, mutta ainakin minulle se osoittautui liian kuumaksi. Nyt syyskeleillä olen kuiyenkin pystynyt ajelemaan pahemmin hikoilemisen vuoksi kastumatta jopa Craftin sadevaatteet päällä. Tarvittaessa merinovillaa vielä väliin, niin lämpöä riittää.

Tuolla alusasulla olen voinut käyttää myös selkäreppua (Haglöfsin Tight large), vaikka aiemmin se oli no go.

Kalle H
15.11.2018, 10.28
Muuhun pukemiseen heitän ehdotukseksi kotimaisen Svalan verkkoaluskerraston. Jos eroottisen ulkoasun pystyy sietämään, saa vastineeksi todella lämpöisen ja kuivan tuntuisen alusasun. Setillä oli hintaa 60-70 e, mutta rahalle sai hyvää vastinetta. Tuota mainostetaan myös kesäkäyttöön, mutta ainakin minulle se osoittautui liian kuumaksi. Nyt syyskeleillä olen kuiyenkin pystynyt ajelemaan pahemmin hikoilemisen vuoksi kastumatta jopa Craftin sadevaatteet päällä. Tarvittaessa merinovillaa vielä väliin, niin lämpöä riittää.
Tätä on kyllä helppo kompata. Edellis talvena ajelin pitkät pätkät Alciman verkkomerinopaidalla sekä Enduran MT500 Rainproof II -takilla. Toimi kyllä todella hienosti ja hengitti kyllä juuri niin hyvin kuin tuollainen kuori nyt vaan voi hengittää (luvattu 64000 g/m2/24h). Totesin kuitenkin tuon talven jälkeen, että softshellit ovat vaan niin paljon mukavampia päällä, etenkin siinä vaiheessa syke nousee ja soijaa rupeaa pukkaamaan. Parhaimmillaan nuo hyvätkin kuoret silloin kun metsässä tallustelee rauhallsesti.

jii.haanpaa
15.11.2018, 12.28
Mä olen oppinut kiertämään kuorivaatteet. Oma valaistuminen oli hommata sopiva sadeviitta niille keleille kun vettä tulee saavista. Ei hiosta lähellekään niin kuin kuorivaatteet. Syys-talvi-kevätkelit menen leppoisalla leikkauksella olevilla joustavilla sadehousuilla (whiten commuutterit), jotka ovat yllättävän hyvät, kun alla pitää asianmukaista välihousua - ei juuri hiosta. Ylhäällä päälimmäisenä aina tuuli/tihkuliivi ja softcell-pusakka, alempana aluspaitaa kelin mukaan. Kenkinä gorekalvolliset jäykkäpohjaiset maastolenkkarit. Repusta löytyy vielä tihkusaiteille tihkkua pitävä takki, joka painaa jonkun gramman ja menee tennispallon kokoiseksi mytyksi, samoin repussa on tuo viitta, joka vie tilaa kaksi tennispalloa ja irtohihat kylmille aamuille. Reppuun mahtuu näiden lisäksi helposti läppäri, aamupala ja muu tilpehööri. Reppu on Ortliebin mainio Velocity heijastinversiona.

Näillä ja Bromptonilla mennään joka päivä 15-20km päivässä, ei ongelmia.

harald
15.11.2018, 15.00
Sähköfillari tosiaan muuttaa hiukan asetelmaa. Itsellä on repussa säärystimet ja berghausin kevyet paclite gore-tex housut (vähän päälle 100€). Päällä gore-tex takki. Näillä on pärjännyt niin että alla on toimistovaatteet. Ei ole suihkussa tarvinnut käydä eikä kukaan ainakaan vielä ole valittanut tästä.

maalinni
15.11.2018, 16.19
Kaveri kysyy varustevinkkejä ja täällä ehdotetaan sähköpyörää 👍