PDA

Näytä tavallinen näkymä : Moottoreiden (Shimano, Bosch, Steps jne.) luotettavuus ja huollon tarve



Speedgoat
12.11.2018, 12.18
Itse olen varovasti harkinnut sähköfillarin hankkimista yleiskulkineeksi ja varsinkin tuon "Boschin laakerin kesto.." -ketjun perusteella moottorit näyttävät kärsivän kestävyysongelmista (lastentaudeista), niin mitkä ovat raadin kokemukset eri valmistajien moottoreiden kestävyydestä, huollon tarpeesta sekä yleisestä luotettavuudesta? Shimano tuntuu olevan luotettavimman maineessa, pitäneekö paikkansa? Tässä tapauksessa myös vuosimallilla lienee väliä?

ElBike
12.11.2018, 16.26
Shimanon moottoreiden päivittäminen puhelinsovelluksen avulla tökkinyt joillain.
Brosella mennyt hihnoja ja uusi hihna pitää asennuttaa tehtaalla ja se maksaa useita satasia. Brose alkanut pitää häiritsevää ääntä.
Kaikissa moottoreissa kai joskus tullut jotain vikakoodia. Esim. Shimanon E8000:lla meni ihan sekaisin eikä mikään toiminut. Akku irti ja takaisin ja kaikki toimi taas ok.
Bosch performance moottoreissa tunnetuin (mutta onko miten yleinen?) vika ison vetoakselin laakerin hajoaminen. En ole kuullut että kellään olisi jumittanut täysin meno vaan ongelma ollut pääasiassa ikävä kahina ja rahina polkiessa.

Huomioitava myös se että Shimanon E8000 ja Yamahan PW-X moottorit tuli markkinoille myöhemmin kuin Bosch Performance CX joten eipä niistä ole kokemustakaan niin pitkältä ajalta. Lisäksi kannattaa huomioida moottoreiden myyntimäärät maailmanmittakaavassa ja vikojen määrät prosentuaalisesti. Ja huomioidaanko Specializedin viat Brosena vai Specializedina? Sama moottori, mutta Spessulla oma räätälöity softa.

jpuu
04.01.2019, 14.20
Shimanon E8000 moottorissa tuli toisen kerran mielenkiintoinen ilmiö. Oltuaan eilen ulkona pakkasessa (n. -10 astetta) työpäivän verran (8 tuntia), niin polkusimien pyörittely taaksepäin aiheuttaa saman ilmiön myös eteenpäin:mad:. Siis tyhjää pyörii hetken aikaa. Eli ei kannata pyöritellä kampia kovinkaan paljoa taaksepäin jos aikoo päästä liikkeelle, ainakaan meikäläisen tapauksessa. Kun saa vedon päälle niin sitten kulkee. Pikkupakkasilla ei ongelmia.

MRe
04.01.2019, 14.44
^Eli jostain syystä se vapaaratas ei kytkeydy... itse havaitsin jollain lenkillä, että alamäessä vaikkei pyörittänyt polkimia, ketju liikkui.

Saas nähdä mitä tapahtuu sitten kun on ihan oikeasti pakkasta. Onkohan Shimanon voimalinjassa muovisia osia?

Pexi
04.01.2019, 16.48
Ai täällä oli tällänen oikea flame-ketjukin...

Shimanon koneesta löytyi pikahaulla aika vähän räjäytyskuvia, mutta tällainen screenshot youtubesta tuli vastaan:
https://i.ytimg.com/vi/A8PoEcbJXD8/maxresdefault.jpg

Kuvasta silmällä ja moniteholasien läpi katsoen hammaspyörät näyttävät metallisilta ja vinohampaisilta. Boschin Performancessa (CX) vastaavat hammaspyörät ovat mielestäni joko nylonia tai muuta kuttaperkkaa ja suorahampaisia.
Suorahampaisuus voi muuten osaltaan selittää Boschin voimakkaampaa voimansiirron ääntä.

Tuo jonkun sisäisen vapaarattaan kytkeytymättömyys kylmänä kuulostaa ihan mutulla heitettynä liian jähmeiltä rasvoilta joissakin pikkunippeleissä. Aika ikävä ongelma, jos tarttee oikeissa pakkasissa polkea.

Sitten varsinaiseen luotettavuuteen liittyvää kommenttia: 2019 mallin Spessun Levoissa kuulostaisi olevan monenlaista murhetta: jotkut moottoriyksilöt kuulostavat Star Warsin Enterprise-aluksen jylinältä, moottorin takana olevasta aukosta valuu kuraa suoraan koneen sisälle, päävirtakaapeli poikkii ja pätkii ja olikohan hissitolppassakin takkuamisongelmaa. Ja nyt mennään vuoden 2019 neljättä päivää.

Fat Boy
04.01.2019, 18.30
Jos nyt moottorista puhutaan, niin brosen moottoreista osa näyttää kärsivän meluongelmasta, hissitolpan toiminta tuskin liittyy moottoreihin mitenkään tai rungon kurareiät. Johdotuksetkin lienee spessun heiniä.

Mutta itseäni kyllä kiinnostaa tiedot vanhemmista brosen versioista, kestävyyden suhteen. Foorumin keskusteluissa kaiketi yksi on vaihdettu uuteen ja fillaritoria selaillessa sattui toinen kohdalle, ellei kyseessä ole sama yksilö. Maailman foorumeita lueskelemalla, jonkun verran on moottoreita vaihdettu.. Mutta kaiketi, ei mitään kummempaa tyyppivikaa.

magnuken
05.01.2019, 18.21
Perheessämme on ollut noin 9 vuotta käytössä pari saksalaisfillaria Panan keskiömoottorilla. Mitään ongelmaa ei ole moottorien suhteen ollut. ensiörattaan olen molempiiin vaihtanut suurempaan muutama vuosi sitten nopeuden nostamiseksi.

jpuu
05.01.2019, 19.30
Vanhentunutta tekniikkaa mutta toisaalta vanhassa vara parempi.

magnuken
05.01.2019, 21.24
Vanhentunutta tekniikkaa mutta toisaalta vanhassa vara parempi.

Nimenomaan, ovathan nuo Panat jo vanhentuneet mutta edelleen sekä moottorit että Panan akut toimivat aivan buiccin lailla! Lisäksi se Panan keskiömoottori on siitä vinkeä, että sen huipputeho ei sunkaan ole se 250W vaan jotakin lähemmäs 1 kW. Tämän huomaa kuin vaihtaa ensiörattaan todella suureksi, niin vääntöön ei mitenkään vaikuta mutta nopeus lisäntyy merkittävästi!

hakpas
10.02.2019, 01.19
Shimano e8000.
Kuuluuko asiaan että avustuksen tullessa peliin kammissa tuntuu pieni välyksen tapainen nytkähdys eteenpäin.
Toisin sanoen kun pyöritän kampia pienellä voimalla niin ettei moottori vielä avusta ja sitten kun lisään voimaa kammelle niin tuntuu että polkimet "luistais" himpun verran eteenpäin hetkellisesti juuri sillä hetkellä kun avustus tulee mukaan.

Kaikki osat tuntuu olevan kiinni ja en ole varma tuntuiko tuo heti uudesta alkaen. Nyt ajettu reilu 200km.

Smooth
10.02.2019, 08.21
Taitaa olla shimanon ominaisuus, varsinkin ecolla ja hyvin hiljaa poljettaessa tuon huomaa. Itsellä meni hetki totutellessa koska edellinen bosch cx ei nykiny milläänlailla.

jpuu
10.02.2019, 10.15
Shimano e8000.
Kuuluuko asiaan että avustuksen tullessa peliin kammissa tuntuu pieni välyksen tapainen nytkähdys eteenpäin.

Mikä ohjelmaversio? Uusimmassa (4.6) ei tunnu tuota "nytkähdystä".

hakpas
10.02.2019, 11.22
Uusin ohjelmaversio on käytössä.

MRe
10.02.2019, 11.44
Miten kampia voi pyörittää niin että avustus ei ole mukana? Siis jos veto on päällä? Alamäessä ehkä voi noin tehdäkin ja se nykäisy voi johtua vapaarattaan kytkeytymisviiveestä.

Pipo
10.02.2019, 11.45
Ei ole mullakaan tuota...tai sitten vaan olen jo niin seniili etten sitä huomaa.

hakpas
10.02.2019, 12.21
Saattaa olla että siinä on hieman avustusta jo mukana ja kun lisää voimaa niin avustuksen lisääntyminen saa aikaan pienen nytkähdyksen.
Avustus pois päältä tuota ei tunnu.

Reba
10.02.2019, 14.29
Kyllä tuo pieni nykäys kuuluu asiaan, mulla 2018, eikä päivitelty. Hissukseen ajossa joskus tuntuu, mutta vauhdikkaammassa ajossa en ole huomannut.

jmm89
10.02.2019, 15.36
Ihan normaalia. Itse huolestuneena kyselin samasta asiasta kun ostin pyörän. Nyttemmin olen ajanut neljää shimanon e8000 moottorilla olevaa pyörää, kaikissa sama nykäys.
Muoks: ja on uusin ohjelmisto sisässä.

jpuu
10.02.2019, 17.57
Olkoon sitten niin. Olen säätänyt eco ja trail moodeja, joten voi olla että mahdollinen nykäys on jäänyt pois.

jmm89
10.02.2019, 18.45
Kaverilla on kaksi pyörää shimanon moottorilla, eikä se ollut huomannut edes moista ominaisuutta ennenkuin kävin kokeilemassa molempia, ja molemmissa se sama naksaus tuntui. Aika moni siis ei varmaan edes ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Ei muuta kuin kovaa ajoa. 🤗

-W-
10.02.2019, 21.02
Olen kuutta tai seitsemää Shimanon e8000 koneella olevaa pyörää ajanut tässä vuoden sisään ja jokaisessa ihan sama nykäys - riippumatta mikä avustustaso, ohjelmistoversio tai omat asetukset olleet. Niin myös omassa.

Mutta suurin osa ihmisistähän tuota ei edes huomaa..

hakpas
10.02.2019, 22.05
Kiitti kommenteista.
No tavallaan hyvä että on ominaisuus eikä vika, vaikka mieluummin niin että tuotakaan pientä juttua ei olis.

pyorahullu
01.08.2023, 12.25
Suurin ongelma Shimano steps moottoreissa on se että Shimano ei korjaa niitä eikä toimita varaosia. Joten takuuajan jälkeen on edessä tenka på

pyorahullu
01.08.2023, 16.35
Katso Mtb forum niin ehkä hyödyt

pyorahullu
01.08.2023, 16.36
Itse olen varovasti harkinnut sähköfillarin hankkimista yleiskulkineeksi ja varsinkin tuon "Boschin laakerin kesto.." -ketjun perusteella moottorit näyttävät kärsivän kestävyysongelmista (lastentaudeista), niin mitkä ovat raadin kokemukset eri valmistajien moottoreiden kestävyydestä, huollon tarpeesta sekä yleisestä luotettavuudesta? Shimano tuntuu olevan luotettavimman maineessa, pitäneekö paikkansa? Tässä tapauksessa myös vuosimallilla lienee väliä?
Katso mtb forum. Voi olla hyödyllistä tietoo

mehukatti
02.08.2023, 10.59
Suurin ongelma Shimano steps moottoreissa on se että Shimano ei korjaa niitä eikä toimita varaosia. Joten takuuajan jälkeen on edessä tenka på

Kyllähän niitä rahalla saa ostettua rikki menneen tilalle takuuajan jälkeen, ainakin niin pitkään kun vanhanmallisia moottoreita on saatavilla.

pyorahullu
02.08.2023, 11.29
Kyllähän niitä rahalla saa ostettua rikki menneen tilalle takuuajan jälkeen, ainakin niin pitkään kun vanhanmallisia moottoreita on saatavilla.
Eiks valmistajalla kuitenkin pitäis olla velvoite esim varsosuen toimittamiseen jonkin aikaa.