Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Ongelma takakiekon/akselin kanssa

Jagge_
10.11.2018, 20.53
Huomasin tänään että takakeikon linkku oli löysällä.Yritin kiristää mutta en saa taka-akselia mitenkään ylttämään jengoille. Siis se oli ja on yhä kokonaan irti, se ei yltä niin pitkälle että menisi jengoille. Pyörä on aika uusi enkä ollut tuohon vielä koskenut. Tuntuu ihan kuin se olisi liian lyhyt ja olisi kierretty koottaessa vain vähän alkuun, sen verran kun yltti eli joku onneton neljänneskierros, ja nyt ei enää mene sitäkään. Vai missaanko nyt jotain? Miten helposti tuon pitäisi ylttää? Bikeshopista ostettu fillari reilu kuukausi sitten.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20105&d=1541870905

Toimitus ei ollut järin vakuuttava esitys bikeshopilta, esim vaihteet säätämättä, suunnilleen ensimmäisellä polkaisulla ketju isoimman rattaan ja pinnojen väliin ja minä turvalleni nurmikolle. Ja hissitolpan vipu jäi ensimmäisellä painalluksella jumiin jarrukahvan taakse eikä tullut takaisin irroittamata/asentamatta vipua uudelleen. Nuo nyt laittaa miettimään onko tämä tätä samaa vai enkö vain osaa.

Boost speksien mukaan, eli onkohan tässä nyt tavallinen akseli laitettu tylysti tilalle ja se 6mm puuttuu? Osaako joku tuosta mitasta sanoa onko tuo alkseli boost ja minä en vain osaa vai onko bikeshop myynyt kuraa ja minä lasketellut alamäkivikoita ihan pommivehkeellä.

Jagge_
10.11.2018, 21.38
Olihan siinä osassa tiedotkin, eli 148mm näyttää olevan. Enkö siis vain osaa? Miten ihmeessä tuon saa ylttämään jengoille?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20107&d=1541874926

Marsusram
10.11.2018, 21.45
Boost speksien mukaan, eli onkohan tässä nyt tavallinen akseli laitettu tylysti tilalle ja se 6mm puuttuu? Osaako joku tuosta mitasta sanoa onko tuo alkseli boost ja minä en vain osaa ..

On boost. Eli 148 ja sen verran lisää molemmin puolin että takahaarukkaan menee. Kokeile ilman kiekkoa.
Siinä linkussa voi olla hienosäätöruuvi keskellä.

Jagge_
10.11.2018, 21.52
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20108&d=1541875707

Tuossa mainoskuvassa akseli tulee nätisti pitkälle läpi. Mulla ei koskaan ole tullut, tyhjässä reijässä oli tuollainen muovitulppa täytteenä. KOska muovitulppa olikokonaan siellä reijässä se akseli ei koskaan ole voinut olla kovin pitkälle kierrettynä. Siis eikös tuo tulppa ja se että se valtaa pääosan kerteistä tarkoita että akseli ei ikinä ole ollut kunnolla kierteillä? Ei kai ole ihan ok että se on vain vähän huulilla? Ja tuon perusteella aihetta kysellä Bikeshopista apua?

Jagge_
10.11.2018, 22.12
Mittailin vähän, tuo muovitulppa tosiaan vie melkein kokonaan kierteiden tilan, eli tuo takaakseli ei ole koskaan voinut olla kunnolla kiinni, siis ainakaa puolta kierosta enempää jengoilla. Laite on tainnut olla lähinnä vaarallinen. Siis eikös siinä voi käydä huonosti jos taka-akseli voi irrota (ei siis pelkästään löystyä) millä hetkellä tahansa? En rupea rengasta irrottelemaan, maanataina kyseltävä mitä Bikeshop sanoo.

Tuskin olen ainoa jolla on ongelma tuon kaupan kanssa. Miten luotettavana sitä noin yleensä pidetään ja miten ne yleensä suhtatuu reklamaatioihin? Ihan että tietää millainen taistelu on edessä.

Jagge_
10.11.2018, 22.34
Yes! Tuo hienosäätöruuvi oli hyvä vinkki, eihän tällainen aloittelija sellaisista tiedä. Sain takakiekon kiinni ja huominen lenkki on pelastettu eikä bikeshoppia tarvitse ahdistella. Ja meni niin pitkälle kierteille että se muovitulppa ei enää mene paikalleen. Ehkä huolimattomasti koottu eikä hienosäätöruuvilla oltu huolehdittu että ylttää kunnolla kierteille. Kiitokset Marsusramille, jälleen kerran.

Jagge_
10.11.2018, 23.18
Tuossa vielä kuva siitä miten pitkälle se nyt meni. Eli ei nyt kovi pitkälle, mutta kuitenkin kierteille ja sevästi pidemmälle kuin uutena. Aleman kuvan tulppa siis upposi uutena koloon kokonaan ja psyisi siellä, nyt tulppa ei mene tuon syvemälle eikä pysy siellä.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20109&d=1541880640

Rupean ymmärtämään niitä jotka sanovat että uusi pyörä pitäisi ensimmäisenä purkaa ja koota uudelleen itse.

jouniu
11.11.2018, 10.27
En kyllä uskaltas ajaa tolla. kyllä sen akselin pitää tulla sieltä kunnolla. koita liikutella vannetta niin että se niinku "klonksahtaa paikalleen ja vasta sitten alat pyörittää akselia kierteille. kannattaa ny mitata varmuuden vuoks siitä navasta vaikka työntömitalla kuinka pitkä se reikä on.

vihtis83
11.11.2018, 11.31
Ja tuota ensimmäisen viestin kuvaa kun katsoo, näyttää siltä että rungosta olisi mennyt kierre sileäksi alkuosalta. Tämä voi olla hyvinkin mahdollista jos akseli on ollut paikallaan vain muutaman kierroksen ja vielä löysälläkin.

lai
11.11.2018, 12.01
Ja tuota ensimmäisen viestin kuvaa kun katsoo, näyttää siltä että rungosta olisi mennyt kierre sileäksi alkuosalta. Tämä voi olla hyvinkin mahdollista jos akseli on ollut paikallaan vain muutaman kierroksen ja vielä löysälläkin.
Itse tutkailin kanssa tuota kuvaa, näyttäisi olevan ainakin "kierteen " pituinen lastu tuolla olevan. Ei silti näyttäisi olevan kierre kovin pahasti vioittunut. Kierretapilla ulkokautta kierteen avaus ja pitäisi olla pelastettavissa oleva kierre. Tuo taka-akselin kierre näyttää ainakin kuvassa ehjältä.

Jagge_
11.12.2018, 18.47
Pyörä kävi ensihuollossa, tekivät huollon mutta eivät uskaltaneet koeajaa, sitten pyörän vei matkahuolto takaisin liikkeeseen ihmeteltäväksi ja siellä ollut kohta pari viikkoa. Ei ole vielä kuulunut mitään.

Toivottavasti tulee jossain vaiheessa takaisin ajoon, ehdin tykästyä laiteeseen, oli kyllä just järkevä budjettilaite mun käyttöön - takajäykkä että saa olla jalkojen päällä, semiplussarengasta vähän pehmentämässä ja helpottamassa ajotaidotonta noviisia, keskiö epämuodikkaan korkealla ettei niin tarvii ressailla kampiosumia, loivahkoa keulaa 130 joustolla, hissitolppaa rohkaisemassa ettei tarvii kaikkia alamäkiä taluttaa, gx eaglea, jarruissa kai vähän tingitty mutta eipä mun 68kg massalla kakkein järeimpiä jarruja tarvii kun vauhditkin on uskalluksen ja osaamisen puutteen takia mitä on.

Jagge_
08.01.2019, 14.57
Liikkessä totesivat saman kun saivat pyörän, akseli liian lyhyt eikä kasaaja huomannut sitä muovitulpan takia. Uutta runkoa valmistajalta kyselevät. Sen koommin ei ole kuulunut mitään.

Ylihuomenna tulee 6 viikkoa pajalla täyteen. Miten kauan on tällaisessa yleensä menee, tällainen pari kuukautta pajalla lienee vielä tavallista ja kohtuullisita? Montako kuukautta ei enää ole?

maalinni
08.01.2019, 16.18
Liikkessä totesivat saman kun saivat pyörän, akseli liian lyhyt eikä kasaaja huomannut sitä muovitulpan takia. Uutta runkoa valmistajalta kyselevät. Sen koommin ei ole kuulunut mitään.

Ylihuomenna tulee 6 viikkoa pajalla täyteen. Miten kauan on tällaisessa yleensä menee, tällainen pari kuukautta pajalla lienee vielä tavallista ja kohtuullisita? Montako kuukautta ei enää ole?

No ei todellakaan ole pari kk kohtuullista, vaadi 30% hinnasta takaisin tai kauppojen purku! Sano, että olisin voinut vaikka kuolla liian lyhyen akselin takia, jos se rengas olisi irronnut alamäessä.

Jagge_
09.01.2019, 11.24
Nooh, ajattelen kyllä niin että ihan asiallisesti ovat varmasti hoitaneet, eihän ne Turussa rungoksi voi muuttua ja vuodenvaihteen lomakausi ollut hidastamassa. Ja kaupan purku vähiten kiinnostaa kun pyörä oli muutoin sitä mitä halusinkin. Toki jossain tolkullisessa ajassa (~2kk?) jotain nytkähdystä johonkin suuntaan pitäisi ruveta tapahtumaan, kiva olis saada taas pyörä alle.

Jagge_
19.01.2019, 14.46
Tiedustelin tiistaina tilannetta kun kuukauteen ei olla mitään viestitelty. Eivät ole vielä vastanneet, mutta tuonkin ymmärtää, taitaa näiden kelien ansiosta käydä fatbike kauppa sen verran kuumana etteivät ehdi sähköposteja lukemaan kovin usein. Mutta eiköhän tämä tästä vielä hoidu.

Jagge_
24.01.2019, 11.17
Tästä on hävinnyt maalinnin hauska viesti, foorumin katkokohan sen söi.

No, tämä episodi jatkui ja päättyi siten että pyörä oli lähtenyt tehtaalle ja luultavasti välikäsien ja tonguebarrierien takia kukaan ei tiennyt mitä ja milloin jotain tapahtuu. No, pyörä putkahti takasin ja rungon vaihdon sijaan kierre oli korjattu, mikä on minusta hyvä juttu sillä helicoil kestänee paremmin minun tulevia sössimisiä. Sinällään hoopoa kuskailla pyörää ympäriinsä pelkän kierteen korjaamisen takia, mutta takuun säilyminen ehkä vaatii että tehdas tekevät koneistukset tekevät itse. Hommasin samaan syssyyn sopuhintaiset nastat ja pyöräliike laittoi ne alle eivätkä edes suostunee laskuttamaan asennuksista, kiinnittivät pyytämättä takaisin minun epähuomiossa pyörän mukana lähettämäni roiskeläpät tms romppeet. Paketti taisi lähteä minulle samana päivänä kun pyörän saivat. Matkahuolto hukkasi paketi päiväksi mutta löysivät lopulta ja eilen jo kävin taluttamassa pyörää lumihangessa. Hyvä sitä oli tunkata, selvästi paremmat sykeet kuin ilman pyörää hangessa kävellessä. Vähän alle 2 kk meni, mutta ompa nyt peräpää pykälää vahvempi kestämään minun sössimisiä. Eli kaikki lopulta meni ihan jees, kasvattelematta mitään sarjoja tai yksittäisiä.