PDA

Näytä tavallinen näkymä : Continental GP 5000



Sivut : 1 2 3 4 [5]

paaton
24.05.2023, 17.05
Juu. Misukan tlr Cup rengaskin on nopeampi ja ennenkaikkea pehmeämpi. Oli kyllä surkeiten kulutettu raha ikinä renkaisiin.

Tarttee ajaa nyt määrää niin pirusti, niin saa nuo äkkiä roskikseen.

Föhn
24.05.2023, 17.29
Melkein itsepäisesti innttäisin että Challengen Criterium RS:t on vähintään yhtä nopea kuin TT Schwalbe mutta kestää murikkaa paremmin. Kylkihaavaa en ole vielä saanut mutta on se vähintään samalla tasolla kuin mainitussa TT:ssä ja Corsa speedissä.

On se ripulikylki tyhjää parempi ja ainakin parempi kuin sisuricontit mutta että s tr mustana ja 25, 28 ja 30mm on kyllä nopeampi. Mun mielestä siis. Testattu Dt-Swissillä ER ja PRC-1400. Zipeistä 404 ja 808.

jalkkis
12.06.2023, 00.00
Onhan 32mm sisuri-GP5000 selkeesti 28mm versiota mukavampi kumi. 28mm ajoin 4.8/4.9 paineilla, nyt 32mm:llä 4.4/4.5. En minä 28mm varsinaisesti epämukavaksi kokenut mutta 32mm on parempi

JKO17
29.07.2023, 16.15
Ohessa Tourin testi.
28 mm renkaat. Tubelessina 40 ml litkua ja clincherina 40 g schwalbe aerothan tpu
85 kg systeemipaino ja nopeus 35
sileä pinta:tasainen betoni
karkea pinta: karkea asfaltti
paineet 5 bar

Testattu myös mm. märkäpitoa ja suojausta. GP 5000:t oli heidän mukaansa parhaat sekä clincherinä ja tubelessina
Erot rr:ssä kuitenkin aika pieniä




https://i.postimg.cc/fRFHXsnK/tourRR.jpg

Arosusi
29.08.2023, 22.32
Vaihtoehto Gp5000s:lle

Tufo Comtura Prima TR 28

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/tufo-comtura-prima-tr

Pastu
01.09.2023, 22.11
Ohessa Tourin testi.
28 mm renkaat.

Bike Radarin (https://www.bikeradar.com/features/tech/fast-road-tyre-group-test/?image=5&type=gallery&gallery=1&fbclid=IwAR2seELkEDGx3Wton69TbldocXM-ybSvYa3ATfQ74niGK6ejFjV21GQurbk&embedded_slideshow=1) testi samassa kokoluokassa

Juha Lehtinen
04.09.2023, 20.52
Asensin äsken ensimmäiset GP5000:set itselleni. Ainakin Rovalin hiilikuitukiekkoihin oli helpot asentaa. Saas nähdä mitenkä rengas kestää kerman värisellä sidewallilla. Lienee heikompi kuin täysin musta vai mitenkäs?.

Juha Lehtinen
06.09.2023, 11.09
Eilen tuli tehtyä 35km testilenkki GP5000 25mm renkailla. GP4000sII renkaat sai poistua, oli jo kulutuspintakin jo siinä mallilla että parhaat ominaisuudet oli jo aika jättänyt. Mutta olipas miellyttävä kokemus uusilla GP5000 renkailla. Itselläni on 85kg painoa joten arpomalla paineeksi eteen 6,3bar ja taakse 6,8bar ja lenkin perusteella tuntui olevan sopiva. Eilen iski myös ihan hyvä sadekuuro lenkillä, en tiedä kuinka paljon sateella märkätie vastustaa renkaan rullaavuutta mutta ihan hyvin rengas hoiti tuonkin olosuhteen.


Sent from my iPad using Tapatalk

hubba
06.09.2023, 12.24
Varmaan molemmista renkaista voisi vielä arviolta 0.5 baria pudottaa paineita.

Juha Lehtinen
06.09.2023, 12.57
Varmaan molemmista renkaista voisi vielä arviolta 0.5 baria pudottaa paineita.
Saatan hyvinkin kokeilla kun tuntui ettei testatuillakaan paineilla ei kauheasti hakoteillä oltu.

Arosusi
22.11.2023, 19.34
Melkein itsepäisesti innttäisin että Challengen Criterium RS:t on vähintään yhtä nopea kuin TT Schwalbe mutta kestää murikkaa paremmin. Kylkihaavaa en ole vielä saanut mutta on se vähintään samalla tasolla kuin mainitussa TT:ssä ja Corsa speedissä.

On se ripulikylki tyhjää parempi ja ainakin parempi kuin sisuricontit mutta että s tr mustana ja 25, 28 ja 30mm on kyllä nopeampi. Mun mielestä siis. Testattu Dt-Swissillä ER ja PRC-1400. Zipeistä 404 ja 808.


Jos ensi kesäksi tulee hankittua uudet renkaat niin noi Criteriumit on ykkös vaihtoehdot. Oletko mitannut käytössä olleista renkaista leveyttä ja korkeutta, vannejarrut niin tilaa ei ole liiemmin.

Bike Discountin mukaan tulossa (18.12.) olisi myös 30 mm versio. Valmistajan sivuilta en löytänyt.

https://www.bike-discount.de/en/challenge-criterium-rs-te-handmade-tlr-folding-tire?__delivery=8

Föhn
23.12.2023, 19.13
Katoppas kun mennyt aivan ohi tämä kysymys. Vastaan silti vaikka olisitkin jo löytänyt vastauksen. Zippin 808 kiekon 23mm sisäleveydellä 27mm Criterium on aikalailla 28,5mm/5 bar. Korkeuden olleessa likimain 25mm.
Nämähän on älyttömän matalat renkaat. Jos onnistuu puhkaisemaan totaalisesti, tietää se kiekolle asfalttiihottumaa.
Omistin joskus vuosia sitten samanlaiset renkaat jotka on melkein 1:1 kuvioinnin ja profiilin kanssa. Merkkiä en kyllä muista. mutta ne oli hyvät ja niin on nämäkin.

nure
23.12.2023, 20.30
Mikähän taitaa olla kevein (ja kestäviin) 28millinen 5tonninen?

Föhn
23.12.2023, 20.52
Kestävyys ja keveys onkin sellainen yhdistelmä mitä ei kovinkaan usein tapaa. Contin uusin TT on todella hyvä mutta on aika onneton muissa maisemisssa kuin ehjällä ja kuivalla maantiebaanalla. mihin ne tietenkin suunniteltukin. Uutena (pari kolme tuhatta km ) kestävät kyllä isojakin rymistelyjä. S TR: ät on hyviä tai ssanotaanko että hyvä kestävyyden ja painon suhde. Contin AS TR on kyllä oikeasti pirun toimiva. Kestävyyttä löytyy ja pysyy sillä vauhdisssakin jopa mukana. 35mm on kyllä todellinen yllättäjä nyt kun tässä on saanut kelattua kilometrejä niillekin. Sanoisin että 28mm AS TR tai S TR

nure
24.12.2023, 01.04
^Täytyy tutkiskella asiaa tarkemmin...

Arosusi
24.12.2023, 11.45
Katoppas kun mennyt aivan ohi tämä kysymys. Vastaan silti vaikka olisitkin jo löytänyt vastauksen. Zippin 808 kiekon 23mm sisäleveydellä 27mm Criterium on aikalailla 28,5mm/5 bar. Korkeuden olleessa likimain 25mm.
Nämähän on älyttömän matalat renkaat. Jos onnistuu puhkaisemaan totaalisesti, tietää se kiekolle asfalttiihottumaa.
Omistin joskus vuosia sitten samanlaiset renkaat jotka on melkein 1:1 kuvioinnin ja profiilin kanssa. Merkkiä en kyllä muista. mutta ne oli hyvät ja niin on nämäkin.

Kiitos vastauksesta. Kevään hankintalistalla joten ei mitään kiirettä ollut.
Kriittisin kohta on edessä korkeus haarukan yläosassa muuten tila pitäisi riittää. 18 mm sisäleveällä vanteella renkaasta taitaa tulla hehkulampun muotoisempi ja korkeus hiukan kasvaa.
Edelleen listan kärjessä, rullaa yhtä hyvin kuin 5000s ja selvästi parempi pistosuojaus.

Condor Heritage
25.12.2023, 22.57
Oma lenkkiporukkani arvostaa, että ei tarvitse pysähtyä minun rengastani paikkaamaan. https://www.bike-discount.de/en/challenge-elite-xp-pro-handmade-clincher. Rullaa riittävästi, pistosuojaus hyvä. -CH-

nure
26.12.2023, 00.32
Toisilla kiekoilla Goodyearin Eagle F1:sen alla, kevyet kyllä mutta piintyneenä Conti kuskina kestävyys/suojaus mietityttää...

Teemu H
29.02.2024, 12.33
Tämä taitaa olla maantierenkaiden yleisketju, vaikka nimenä onkin Continental GP 5000.

GP 5000 S TR 28 lienee perusvarma valinta kaudelle 2024?

Sellaiset meinasin junnun kilpapyörään laittaa tubelessina. Itse olen ajanut tuubeilla, joten ei ole kapeista avorenkaista nyt omakohtaista tuntumaa. BRR:n (https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr-28) raporttien mukaan pitäisi olla hyvä.

paaton
29.02.2024, 12.36
Jep. Varmin valinta kyllä. Nopea, pitävä ja kestävä.

Gambinamiäs
29.02.2024, 13.11
Onhan noi hyvät ja rullaa pirun hyvin. Pistosuojaus vähän heikko, itsellä yksi kunnon reikä viime kesänä noihin, mutta ajoin silloin vielä sisureilla. Jos haluaa kestävämmän niin sitten All season versio, mutta watteja tulee lisää.

jalkkis
29.02.2024, 13.36
Vieläkö tuo halkeilee?

Mulla oli ei-tubelessit 28mm leveinä ja niiden pinta alkoi halkeilemaan toisen ajokauden jälkeen.

Nyt on alla samat 32mm ja en ole katsonut miltä pinta näyttää.

paaton
29.02.2024, 13.45
Junnun kisapyörä. Vähän eri juttu mitä meidän kaljamahaisten työmatkafillarit.

hubba
29.02.2024, 13.47
Onko 30mm GP5000 (clincher versio) tosiaan vaan paksumpi (lisää kulutuspintaa) versio 28mm renkaasta eikä tosiasiassa leveämpi?
Huonosti löytyy tuosta tietoa mutta tuollaista monet väittävät, että e-bike käyttöön lähinnä suunniteltu.

Arosusi
29.02.2024, 16.48
Tämä taitaa olla maantierenkaiden yleisketju, vaikka nimenä onkin Continental GP 5000.

GP 5000 S TR 28 lienee perusvarma valinta kaudelle 2024?

Sellaiset meinasin junnun kilpapyörään laittaa tubelessina. Itse olen ajanut tuubeilla, joten ei ole kapeista avorenkaista nyt omakohtaista tuntumaa. BRR:n (https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr-28) raporttien mukaan pitäisi olla hyvä.

Gp5000 on hyvä. Toinen vaihtoehto
Challenge Criterium RS
Rullaa kuin gp5000, parempi pistosuojaus, huonompi märkäpito, vaikeampi asennus.

Föhn
29.02.2024, 17.13
^ Kummatkin hyviä. S TR on varmaakin varmempi tapaus. Helppoa asentamista missä koossa tahansa. Jos vielä enemmän luotettavuutta hakee niin sitte AS TR. Vähän raskas, tunnoton, jos tienpinnan rosoja haluaa tuntea. rullaa kuitenkin mukavasti.

Criteriumista on tullut myös 28mm versio. Nuo nyt paikallaan olevat myytiin 27mm. Mutta nyt kun ostin nämä 28mm versiot niin nämä oli parikyt- rammaa kevyemmät. Muita mittoja ei kerennyt ottamaan.

Föhn
29.02.2024, 17.46
Sellainen huomio Challengen ja contin eroista tubelessina että kun/jos ilma karkaa tai rengas tyhjenee totaalisesti, molemmat pysyy kyllä hyllyllä, mutta Conti pysyy muodossaan mutta Challengesta tulee likimain littana. Ja tämä vaan korostuu mitä leveämpi rengas.

Arosusi
01.03.2024, 23.24
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/vittoria-corsa-pro-speed-tlr

Vittoria Corsa Pro Speed TLR 28

6,2 bar 6 W (gp5000s 9 W)

Föhn
02.03.2024, 04.35
^ Kun tuota rengasta ja jotain suht samanpainoista rengasta hypistelee handuissaan, tajuaa kuinka älyttömän ohut uusi Vittoria on. Ihan kuin sisäkumia hiplaisi. Tuolle en odota kovin pitkää kilometrimäärää. Mietin vielä että Vittoriat alla pakottaa jo reittisuunnitteluun. : )

JKO17
02.03.2024, 10.33
Onko 30mm GP5000 (clincher versio) tosiaan vaan paksumpi (lisää kulutuspintaa) versio 28mm renkaasta eikä tosiasiassa leveämpi?
Huonosti löytyy tuosta tietoa mutta tuollaista monet väittävät, että e-bike käyttöön lähinnä suunniteltu.

Varmuudella en tiedä, mutta valmistaja ilmoittaa noille eri leveydet ja eri ETRTO "koodin" joten voisi olettaa että leveydessä on eroa.
Itsellä 21 mm iv:llä 28 mm on 28 mm ja 32 on 31, 1 mm. Tuohon väliin sopisi hyvin yksi rengas vielä. Kyseessä juuri nuo clincherit

nure
02.03.2024, 12.26
Tuleekohan tuo AS syrjäyttämään 4Seasonin? 4S kyllä kestävä vaikkei nopein, kahdet ajanut vaihtokuntoon ilman rengasrikkoja.

jalkkis
03.03.2024, 12.17
Junnun kisapyörä. Vähän eri juttu mitä meidän kaljamahaisten työmatkafillarit.Mulla ei ole työmatkapyörää. Eikä prkl edes kaljamahaa. Eikä noi kumit, joihin viittasin, halkeilleet (kesän) ajokaudella. Tai en ainakaan kiinnittänyt huomiota.

Ja nämä olivat 28mm perusGP5000:t. Ehkäpä litkuversiot ovat auvoisemmat.

Smo
03.03.2024, 14.12
Junnun kisapyörä. Vähän eri juttu mitä meidän kaljamahaisten työmatkafillarit.

Minullahan oli cyclossa takarenkaana 25mm (kun halvalla sain) jolla hiekkateitäkin menin, edessä cyclorengas ettei keula lähde vauhtihiekkamutkassa alta .. rapakunto kun tarvii kaikki helpotukset pidempien matkojen liikkumiseen :)
Pitää muuten lumellakin yllättävän hyvin. Tämä oli kylläkin toissakesän viritys, pari kertaa puhkesi sisäkumi Espoon infran (lue:skarppaamisen puutteen) takia.

Teemu H
04.03.2024, 11.49
Hyvä, kiitos, GP 5000 noudettu Verkkokaupasta ja asennettu junnun pyörään.

Periaatteessa kai samoja kiekkoja ja kumeja voivat muutkin talouden harrastajat lainata omiin pyöriinsä, khrmm.. :rolleyes:

Goomikko
27.03.2024, 16.07
Tässä sitä taas ollaan GP 5000:n kanssa. Olisko tämä jo viides tai kuudes talvi näiden renkaiden kanssa. Kaikki on nyt kokeiltu että sais kestämään talven yli. Ajetuilla kesän kilometreillä ei ole vaikutusta. Aikaisemmin on ollut yksi pyörä ja pari rengasta. Nyt on kaksi pyörää ja neljä rengasta. Tulee ihan älyttömän kalliiksi nämä renkaat kun nyt pitää ostaa neljä uutta rengasta kesäksi. Nyt pitäisi oikeasti löytää vaihtoehto näille. Renkaat jotka varmuudella rullaa kesällä yhtä hyvin.
https://img.aijaa.com/t/00218/15230635.t.jpg (https://aijaa.com/t0eniC)

Qps
27.03.2024, 16.52
Toi ei ole mun kokemuksella mitenkään tyypillistä GP 5000:lle. Joskus on renkaat hapertunut noin ja yleensä ei. Merkistä riippumatta. Voisko olla joku kemikaali joka kuivattaa kumin?
Käyttämättömät kumit ei oo muistaakseni ikinä hapertunut.

maalinni
27.03.2024, 16.57
Itellä on säilynyt kanssa hyvin. Millaisissa oloissa säilöt ne?

Föhn
27.03.2024, 17.21
Tsekkasin just rouvan kolmatta kautta starttaavat 32 STR. Hyvässä kondiksessa ovat.
Miten se voi osuakin tollanen rengas joidenkin kohdalle? Onkai tässä pakko olla jo vaikutustas käyttäjä/olosuhteet aspektilla. Kiinnostaisi kyllä tietää mistä moinen johtuu.

Juha Lehtinen
27.03.2024, 17.27
Goomikon kuvasta huolestuneena kävin katsomassa omat GP5000:set ja hyvässä kunnossa ovat. Mene ja tiedä miksi Goomikon renkaat ovat tuollaiseksi tulleet. Itselläni on pyörä läpimässä ja pitänyt huolen siitä ettei renkaat pääse tyhjiksi. Kun maantiekausi tulee korkattua niin täytyypi katsoa miltä renkaat näyttää sen jälkeen.

plr
27.03.2024, 17.34
Joskus Contit menevät tuollaiseen kuntoon, joskus eivät. Ei ole selvyyttä miksi näin on. Varastointi on ollut samanlaista, tosin kylmässä varastossa on erilaisia lämpötiloja eri talvina. Kaikesta huolimatta olen ajanut myös tuolla tavalla halkeilleiden renkaiden kulutuspinnat loppuun. Joskun kauan aikaa sitten Nokian-merkkiset renkaat halkeilivat samalla tavalla ja valmistaja vaihtoi ne uusiin ja muistaakseni mainitsi jotakin jostakin valmistukseen liittyvästä virheestä.

Goomikko
27.03.2024, 17.35
Itellä on säilynyt kanssa hyvin. Millaisissa oloissa säilöt ne?
Ensimmäinen talvi pimeässä ulkovarastossa pakkasen armoilla. Toinen talvi noin +10 asteen lämmössä kuivassa varastossa. Kolmas talvi noin +20 asteen lämmössä pimeässä ja jätesäkissä. Neljäs talvi myös +20 lämmössä jätesäkissä mutta paineet otettu pois renkaista. Viides talvi pannuhuoneessa reilu lämpö ja paineita tarkistettu usein kerran talven aikana. Kuudes talvi toiset pari rengasta makuun huoneessa sängyn alla vanteilla ja toiset renkaat autotallin seinällä +10 asteen lämmössä vanteilta poistettuna. Nyt jos joku sanoo vielä että renkaat on väärin säilytetty kuten tässä vuosien saatossa on sanottu niin kertokaa ihmeessä miten nämä renkaat pitää säilyttää. Itse en keksi enää mitään muuta vaihtoehtoa kuin uutena alkuperäisessä myyntipakkauksessa kaupan hyllyllä.

Föhn
27.03.2024, 17.50
Onhan kuitenkin ajeltu valmistajan suosittelemissa painerajoissa? Oikeastaan ihan käsittämätöntä miten yhdelle kaverille osuu aina maanantaisatsit.

Reilusti satakilonen tuttuni ajelee niiin kauan kunnes vanteen ulkokehä vastaa mukulakiveen jonka jälkeen hän täyttää sen uudelleen. Kun niitä renkaita kattoo niin onhan ne aika karun näkösiä. siinä vielä ihmettelee ettei miks nykyrenkaat ei kestä. :)

Goomikko
27.03.2024, 17.56
^ varmasti on ajettu oikeilla paineilla. Voisin sanoa että tarkistan paineet joka kerta kun lähden ajamaan. On lenkki sitten lyhyt tai pitkä. Samoja veikkauksia täällä tulee vuodesta toiseen ja vikaa yritetään etsiä minusta mutta ette vaan löydä minkä virheen minä olisin tehnyt ja toistanut tuon saman virheen joka vuosi.

Föhn
27.03.2024, 17.59
Oletkos kokeillut udella Continentalin kantaa?

Föhn
27.03.2024, 18.04
Samoja veikkauksia täällä tulee vuodesta toiseen ja vikaa yritetään etsiä minusta mutta ette vaan löydä minkä virheen minä olisin tehnyt ja toistanut tuon saman virheen joka vuosi.
Vaihdat vaan suosiolla merkkiä. Pari kautta selvittänee onko kyseessä olosuhteet. Itte olen kyllä niin hölmö että jos löydän hyvän renkaan, niin sitä käytän vaikka kestäisi vaan kesän.

Goomikko
27.03.2024, 18.17
^Itsellä se on just näin. Nämä on niin pirun hyvät renkaat kesällä joten olen tyytynyt siihen että pyöräilykausi aloitetaan aina uusilla renkailla. En vaan jaksais taas alkaa etsimään tai kokeilemaan uusia renkaita.

maalinni
27.03.2024, 19.43
Miksi ne talvirenkaat muuten halkeilee? Pakkanen? Ice spikerit ja piikkisiat ihan ruvella yhden talven jälkeen. Kesäkumeissa en muista samaa, vaikka luulisi auringonkin hapertavan.

paaton
27.03.2024, 20.13
Ostat nyt vaan ne misukat. Ne ovat oikeasti loistavat renkaat. Ehdottomasti paremmat ajaa mitä contit. Ja nopeat kuin penteleet.

paaton
27.03.2024, 20.16
^Itsellä se on just näin. Nämä on niin pirun hyvät renkaat kesällä joten olen tyytynyt siihen että pyöräilykausi aloitetaan aina uusilla renkailla. En vaan jaksais taas alkaa etsimään tai kokeilemaan uusia renkaita.

No ei kai tuossa ole sitten mitään ongelmaa? Vaihdat keväällä uudet renkaat, jos ne ei sulla talvea kestä.

Melkein pitää tehdä se valinta. Joko kokeilla uusia tai ostaa edelleen conteja.

Goomikko
27.03.2024, 20.27
^Ei muuta ongelmaa kuin 300€ hinta(4xConti). Tai ei kai sekään ongelma ole.

nure
27.03.2024, 21.36
ISP:t kyllä kuluneet loppuun eikä halkeilleet. Itse olen suosinut vuosia Conteja mutta en kyllä hakkaisi päätäni seinään jos ei muuta kuin huonoja kokemuksia.

Goomikko
27.03.2024, 22.16
^ Tuskin kenelläkään on näistä Contin renkaista pelkkiä huonoja kokemuksia. Jos minulla olisi pelkkiä huonoja kokemuksia olisin vaihtanut merkkiä jo ensimmäisen rengas parin jälkeen.

jalkkis
29.03.2024, 16.23
^ Tuskin kenelläkään on näistä Contin renkaista pelkkiä huonoja kokemuksia. Jos minulla olisi pelkkiä huonoja kokemuksia olisin vaihtanut merkkiä jo ensimmäisen rengas parin jälkeen.Mun ekat 28mm GP5k:t halkeili kanssa, oliko toisen ajokauden jälkeen. Talvet meni 15-20 asteissa poissa vanteelta. Nykyiset 32mm jätin pyörään kylmään ulkovarastoon. Toistaiseksi en nähnyt niissä halkeamia mutta eipä niissä ollut ajopaineita.

Goomikko
29.03.2024, 21.19
Kesän nuo renkaat kestävät aina. Talvella kun pyörällä ei ajeta niin mitä sellaista voi tapahtua ettei renkaat sitä kestä. Jos noilla vois ajaa koko talven niin säilyiskö ne silloin ehjänä.

paaton
29.03.2024, 21.27
Pyöritä ne kelmuun ensi talveksi. Foorumi seuraa mielenkiinnolla miten contien kanssa käy.

Fillarijeti
30.03.2024, 13.03
Kesän nuo renkaat kestävät aina. Talvella kun pyörällä ei ajeta niin mitä sellaista voi tapahtua ettei renkaat sitä kestä. Jos noilla vois ajaa koko talven niin säilyiskö ne silloin ehjänä.

Omat renkaat jäävät pyörään niine hyvineen kauden päätyttyä, mutta ne ovatkin täysmustat Vittoriat. Keväällä kauden alkaessa niissä on painetta noin 2 bar eli 5 bar on haihtunut. Takarengas on kulunut omassa käytössä loppuun kaudessa, jos se on edes riittänytkään koko kaudeksi. Eturenkaan kesto on noin kolminkertainen.

Edellisen perusteella ehdotan seuraavaa. Jos takarengas kestää esimerkiksi 5000 km, vaihda se eteen, kun sillä on ajettu 3750 km ja asenna eturengas taakse. Kun vielä sovitat kauden ajomääräksi 5000 km, mitään käyttökelpoista ei jää sängyn alle talveksi pyörimään. Takarenkaan siirtoaika on 75 % mahdollisista ajokilometreistä.

Goomikko
30.03.2024, 13.53
^ En aja 5000km kesässä mutta pitää yrittää.

janik
30.03.2024, 15.31
Onko käytössä litkuja tai muita nesteitä renkaan sisä- tai ulkopuolella? Omassa tasamaapyörässä on gp5000 olleet jo 3 tai 4v, ajettu ehkä 100km.. Viimeksi kun katsoin niin ei ollut halkeilua.

Smo
30.03.2024, 18.04
Piti taas käydä katsomassa tuota omaa ja vielä ei näkynyt yhtään halkeamaa. Kilometrejä varmaan alle tuhat ja näyttäisi olevan jopa vuodelta 2018 leiman mukaan.

maalinni
30.03.2024, 18.06
Omat renkaat jäävät pyörään niine hyvineen kauden päätyttyä, mutta ne ovatkin täysmustat Vittoriat. Keväällä kauden alkaessa niissä on painetta noin 2 bar eli 5 bar on haihtunut. Takarengas on kulunut omassa käytössä loppuun kaudessa, jos se on edes riittänytkään koko kaudeksi. Eturenkaan kesto on noin kolminkertainen.

Edellisen perusteella ehdotan seuraavaa. Jos takarengas kestää esimerkiksi 5000 km, vaihda se eteen, kun sillä on ajettu 3750 km ja asenna eturengas taakse. Kun vielä sovitat kauden ajomääräksi 5000 km, mitään käyttökelpoista ei jää sängyn alle talveksi pyörimään. Takarenkaan siirtoaika on 75 % mahdollisista ajokilometreistä.


Tuota takaa eteen olen itekin miettinyt, mutta GCN ei suositellut sitä. Kait saman kuin autossakin aina paremmat taakse.

Smo
30.03.2024, 18.24
^kyllä ainakin maastossa ja talven liukkailla laitetaan pitävämpi eteen. Takarenkaan luisto on helposti hallittavissa mutta keulan alta lähtö voi tarkoittaa nurinmenoa.

Fillarijeti
30.03.2024, 18.46
^kyllä ainakin maastossa ja talven liukkailla laitetaan pitävämpi eteen. Takarenkaan luisto on helposti hallittavissa mutta keulan alta lähtö voi tarkoittaa nurinmenoa.

En minäkään suosittele, mutta lähestyin goomista ongelmaa, jossa renkaat olisi käytettävä loppuun yhdessä kaudessa. :D

Asialla ei liene mitään tekemistä pidon kanssa, vaan maantiepyörän takarengas tuppaa kulumaan enemmän tai vähemmän kanttiseksi, joten sen siirto eteen saattaa heikentää pyörän kaarreajettavuutta. Normaali kierrätyssuunta on edestä taakse.

Smo
30.03.2024, 18.53
Ja mielellään tietty takana ei kovin ohutta rengasta pitäisi kun siellä puhkeaa helpommin

Fillarijeti
30.03.2024, 19.22
Ja mielellään tietty takana ei kovin ohutta rengasta pitäisi kun siellä puhkeaa helpommin

Olen kyllä ajanut aina Vittoriat takana kudoksille asti niin, että langat ovat näkyneet vähintään kolmanneksella kehästä. Micheliniä en ole laittanut edes uutena taakse heikon pistonkestävyyden takia. Edessä on voinut olla 12 tkm ajettu Michelin Prox ja takana uusi Vittoria. Michelin edessä oli pieni lisäriski, joka ei onneksi puraissut.

Sisärenkaan käyttäjälle sivujen pienet halkeamat eivät ole kovin suuri riski, jos riski ollenkaan. Uskoakseni rengas muuttaa muotoaan ja sisärengas pullistelee ennen hajoamista.

Goomikko
31.03.2024, 13.42
Onko käytössä litkuja tai muita nesteitä renkaan sisä- tai ulkopuolella? Omassa tasamaapyörässä on gp5000 olleet jo 3 tai 4v, ajettu ehkä 100km.. Viimeksi kun katsoin niin ei ollut halkeilua.
Kyllä käytän tubeless renkaissa litkua muita nesteitä en käytä renkaan ulko tai sisäpuolella. Toi on tietysti yksi vaihtoehto ettei aja pyörällä 4 vuoteen (25km/vuosi) juuri ollenkaan. Kai ne kesällä ajetut kilometrit kuitenkin vaikuttaa miten rengas säilyy talven.

JohannesP
31.03.2024, 16.56
Onko ollut saman valmistajan litku käytössä kaikissa pareissa? Joskus muistan lukeneeni/kuulleeni maininnan, että joissakin litkuissa voi olla renkaille vahingollisia aineosia.

Tuskin johtuu säilytysolosuhteista, kun ollut lasitetulla partsilla GP5000 muutaman vuoden säilytyksessä ja siinä aikana altistunut 30 asteen pakkaselle, kasvihuonelämpötiloille ja suoralle auringonpaisteelle. Ei mainittavaa halkeilua.

Goomikko
01.04.2024, 12.58
^ Vuosien saatossa olen käyttänyt monen eri valmistajan litkuja.

zort
06.04.2024, 11.29
Mitenkäs pyörää/renkaita talviteloille laittaessa, mitä pesuainetta käytät pyörää/renkaita pestessä? Mietin että jos aine ei kuitenkaan ole huuhtoutunut täysin vaan kuivahtanut renkaan kylkiin.


Sent from my iPhone using Tapatalk

fiber
06.04.2024, 12.43
Koska zortin kommentti on GP5000-ketjussa, olettaisin että lajina on maantiepyöräily eikä mtb tai muta-cx. Niinpä suosittelen nauttimaan ajamisesta vaikka vähän likaantuneella renkaalla, sen sijaan että pitäisi pohdiskella pesemisen mahdollisia haittavaikutuksista.

JohannesP
06.04.2024, 13.28
Vähän pirstaloitunut ketju, mutta ehkä kannattaisi lukea viestit taaskepäin niin tietäisi mihin se renkaan pesun haittavaikutuksien arvuuttelu liittyi... :)

Opulus
06.04.2024, 13.30
^ Mä veikkaan että zort pyrki kommentissaan löytämään tai poissulkemaan yhtä mahdollista, vaikkei välttämättä kovinkaan todennäköistä, syytä Goomikon GP5000-renkaiden outoon ja poikkeavaan käytökseen talvisäilytyksessä.

zort
06.04.2024, 13.56
^Kyllä. Ei varmaan juu kovin todennäköinen syy mutta mahdollinen jos on jotain kumille epäystävällistä pesuainetta. Itse en paljoa pesuaineita pyörää puhdistaessa käytä niin en ole minkäänzortin asiantuntija mutta heräsipä tuollainen ajatus mieleen jos ne renkaat nimenomaan talvisäilytyksessä toistuvasti tuppaa pykimään.


Sent from my iPhone using Tapatalk

fiber
06.04.2024, 16.34
Ok, otan onkeeni eli en tunnistanut kontekstia. Tai oikeastaan minulla tähän ketjuun sekoittui vienosti Facebookin Roadbike cycling -ryhmän käry. Siellä oli eilen ja tänään useampikin renkaisiin liittyvä typerä kysymys. Päätinkin jättää ryhmän, mutta näköjään liian myöhään. Sorry offtopic, siirryn katsomoon.

zort
06.04.2024, 19.22
No, toivottavasti et koe tarvetta jättää tätä foorumia. Tuntuu että täällä rivit vaan harvenee.


Sent from my iPhone using Tapatalk

nure
06.04.2024, 20.40
Jos tuohon säilyttämiseen voi kommentoida, joskun kun oli enemmän varastossa renkaita niin silikonisprayllä suojasin.

Arosusi
09.04.2024, 22.09
Continental Grand Prix 5000 S TR (tanwall) 28

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr-transparent-28

On se hitaampi kuin musta.

JKO17
10.04.2024, 11.06
Tuossa on pari juttua vuoden sisään, jossa muutkin kuin BRR on testannut renkaita ja niiden rr:ää.
Molemmissa testit latexilla, erot mm:
- bikeradarin/silverstonen tehty rummulla, aerocoachin rollereilla.
- kiekon sisäleveys 19,7 vs 20
- nopeus 30 vs 45
- bikeradar 1 rengas, aerocoach pari

En ole sen kummemmin katsonut ja verrannut noita keskenään, mutta sellainen mutu että gp5000:n erot muihin pienemmät/jos ollenkaan kuin BRR:n testeissä.
https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2023/07/Pirelli-P-Zero-Race-TLR-08-ae81d49.jpg?webp=1&w=1200











https://escapecollective.com/wp-content/uploads/2023/05/image.png

https://www.bikeradar.com/features/tech/fast-road-tyre-group-test

https://escapecollective.com/aerocoach-reveals-new-rolling-resistance-data-including-for-track-tyres-this-time/

paaton
10.04.2024, 11.37
Eikös tuo aerocoachin testi ole linjassa brr kanssa? Noihin muihin ei ole kamalasti luottoa.

JKO17
10.04.2024, 12.11
Juu, saattaa olla. Ensisilmäyksellä aerocoachin erot näyttivät pienemmiltä (ero jaettuna kahdella ja nopeuden vaikutus, joka kuitenkin kasvattaa eroa) , ja mm. itsellä ollut spessun turbo cotton näyttää noissa erilaiselta.

Toinen juttu on sitten tuo luotettavuus. En itse osaa sanoa miksi BRR olisi jotenkin luotettavampi kuin https://silverstonesportshub.co.uk/about/

paaton
10.04.2024, 12.25
No eikös tuo ole yritys, jolta ostetaan palveluita. Ihan sama juttuhan se on kaikkialla muuallakin. Testejä tehdään tilaajan spekseillä.

JKO17
10.04.2024, 12.46
Tilaajana ei ole mikään noista rengasvalmistajista vaan lehti. Testimetodit ilmoitettu ja laitteet näyttäisi vähintään vertailukelpoisilta.

paaton
10.04.2024, 12.53
Tilaajana ei ole mikään noista rengasvalmistajista vaan lehti. Testimetodit ilmoitettu ja laitteet näyttäisi vähintään vertailukelpoisilta.

No joo. Bikeradar ilmeisesti? Mainosrahotteinen "lehti"

Itse en ihan kamalasti usko mitään bikeradarin tai monen muunkaan sivuston/lehden arvosteluja. Hyvät jutut myyvät ja saavat klikkauksia. Isoja mainostajia ei passaa moittia.

Aivan sama se näkyi ainakin aiemmin ihan suomalaisessa fillarilehdessäkin. Tavara ja pyörät liikkuvat halvalla arvostelujen tekijöille ja artikkelit ovat mieluisia, jos nyt ei tuon enempää sponssausta valmistajilta tulekkaan.

Riippumaton brr ja esimerkiksi espace collective.

Tietysti jos joku esittää faktaa miksi brr testit ei pidä paikkaansa niin ok. Mutta siihen asti en jaksa välittää muista.

JKO17
10.04.2024, 13.49
En väitä etteikö BRR olisi ok testaaja.
Vähän erilaiset rumpujen läpimitat ja metallikuviot, testataanko butyyleilla, latexeilla vai tubelessina, tai kokonaan erilaiset menetelmät kuten Tour Magazinella , jossa rengas liikkuu kuvan mukaisella tavalla kahdella erilaisella alustalla (sileä ja karkea asfaltti) antanevat kuitenkin toisistaan jonkin verran poikkeavia lopputuloksia, myös renkaiden välisistä suhteista
Kuitenkin GP5000 pärjää kaikissa ihan hyvin. Tuossa yksi vanhempi Tourin testi



https://www.renehersecycles.com/wp-content/uploads/2018/04/tour-test-rig.jpg?w=640


https://cdn.bicyclerollingresistance.com/images/pictures/continental-grand-prix-5000-s-tr-transparent-28-169-960.jpg















https://www.renehersecycles.com/wp-content/uploads/2018/01/tour_fastest_tires.jpg?w=640

paaton
10.04.2024, 14.19
Continental Grand Prix 5000 S TR (tanwall) 28

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr-transparent-28

On se hitaampi kuin musta.

Niin juu, tämä oli eri testi 28mm renkaasta. Ehdin jo kaivatakkin jotain varmistusta, koska tuntuu tosi oudolta, että ruskea olisi oikeasti hitaampi. Mutta näin se tosiaan näyttää olevan.

paaton
10.04.2024, 14.27
Vielä tuosta miten tilaaja vaikuttaa helposti tuloksiin. Tilaaja toimittaa renkaat. Muistaakseni juurikin tuossa bikeradarin testissä oli valittuna tanwall conti renkaaksi.

Edit: on siinä musta conti ainakin laatikon mukaan testissä.

zort
10.04.2024, 17.40
Continental Grand Prix 5000 S TR (tanwall) 28

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr-transparent-28

On se hitaampi kuin musta.

Peijooni. Mahtaako sama ilmiö olla myös Pirellin P Zerossa? Mä just tilasin tan wallit kun oli muutamia euroja mustia halvemmat. Eihän tässä kilpaa ajeta mutta rimppakintut tarvii kaiken helpotuksen mitä saa [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Arosusi
10.08.2024, 16.37
Continentalilta uusi aerorengas

Continental Aero 111

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-aero-111

JKO17
26.08.2024, 11.21
Road.cc:ssä oli maininta tästä alkukesän testistä. Enve race day 29.
Kevyempi, nopeampi, pistosuojatumpi , parempi märkäpito kuin GP 5000 S TR.
Brr testeissä, jos oikein ymmärrän

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/enve-raceday?utm_source=Klaviyo&utm_medium=campaign&utm_campaign=2024-08-14%20ROLLING%20RESISTANCE%20%2801J59A32CPXGVN4MF9B 7SM6K0V%29&tw_source=Klaviyo&_kx=d9PYGYZcUBacLoUqU__rZvQ7KE60E6gg_qorJrp-ZNw.rHwQpi