Näytä tavallinen näkymä : Continental GP 5000
Goomikko
07.05.2022, 13.33
Katsotaan jos jostain löytyy yhteystiedot.
Katsotaan jos jostain löytyy yhteystiedot.
https://www.continental-tires.com/bicycle/contact/contact
Voisko kuivuus(pieni ilmankosteus) olla osasyyllinen.
Tätä mietin itsekin nykyisissä muovipussitaloissa, jossa ilma(nkosteus) ei kierrä sitten niin mihinkään suuntaan ilman erillisiä laitteita. Ja tässä nyt ei sanota, että asianomainen asuisi muovipussitalossa, mutta ihan yleisenä kommenttina.
Omat GP5000 TL:t näyttävät tältä kohta pari kautta vanhoina. Ja samanikäiset sisurilliset GP5000 hyvin samanlaiset, ehkä hieman paremmat. Säilytys peruslämmöllä, ~10°C/välillä 15°C, olevassa tilassa vintillä. Pari kertaa talveen pumppaus.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220507/7129ef5eaef5350773d6ee08b1b839a7.jpg
Goomikko
07.05.2022, 19.45
Renkaasta ilmeisesti ilmestynyt uusi mallia Grand Prix 5000S TR. Onko kokemuksia.
https://www.continental-tires.com/bicycle/tires/race-tires/grand-prix-5000-s-tr
Edit. En asu muovipussi talossa. Asun sahajauho talossa. Aika outoa että mietitään onko asunnossa kosteusprosentti tai lämpötila oikea polkupyörän renkaan säilytykseen. Näillä ei pitäisi olla mitään merkitystä renkaan 5-6kk säilytyksen kannalta.
Renkaasta ilmeisesti ilmestynyt uusi mallia Grand Prix 5000S TR. Onko kokemuksia.
Pyöräilevä hullu, #736. Ja varmasti muitakin. Itse en ole vielä testannut.
Kyllä tuohon halkeiluun moni juttu vaikuttaa ja pakkasessa minulla on halkeillu schwalben maastokumitkin...
Mutta että lämpimässä varastossa +12 olleet renkaat on talven jäljiltä tuommoset, niin vika on renkaissa. Samassa varastossa on bontragerin, hutchinsonin ja schwalben renkaita, eikä niissä ole yhtään ainoaa tuollaista halkeamaa...
Pitää melkein kaivaa kuitit ja muut tiedot renkaasta ja laittaa valmistajalle kyselyä...
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
Kannattaa kuitenkin muistaa noiden olevan ohuita kisarenkaita.
Jännä olisi kuitenkin tietää mikä tuon aiheuttaa.Yli 3mm paksut kulutuspinnasta, ei ne taida kovin ohuet olla.
Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla
Pitää … kaivaa kuitit ja muut tiedot renkaasta ja laittaa valmistajalle kyselyä.
Ilman muuta. Mielelläni ainakin itse kuulisin, mitä Contsu vastaa. Schwalbelta on saanut aiemmin helposti takuuseen rengasta erinäisistä syistä, kun on ilmoittanut renkaan sisällä olevan numerokirjainyhdistelmän.
Jo vain ilman muuta rekkulaa kehiin. Jätetään se nyrkin puristelu taskussa pois. Tsägällä nuo vauriokumit saa valmistajan vastuuseen ostokuittia vastaan ilmatteksi. Varmaankin ostopaikasta.
Mulla näkyy myös olevan pientä lohkeilua vuoden vanhoissa tubeless-viistonnisissa. Olivat talven kylmässä saunatuvassa.
Täytynee laittaa Pirellin P Zero Racet tilaukseen, jos niistä vaikka olisi korvaajiksi. Harmi vaan, kun niitä ei näytä saavan yli 30mm leveydellä.
Täällä on tonnin verran kokemusta 28mm 5000S TR:istä. Ensivaikutelmat: perus Conti eli rullaavuus erittäin hyvä, mukavuus puutarhaletkun tasoa (kärjistys). Kestää hyvin sepelimatolla ajelua Espoolaisella murskalla. Reikiä nolla. Eli eipä näistä ole hirveästi kerrottavaa. Hyvät ne on.
EDIT. 28mm rengas 21mm sisäleveällä vanteella, tonni ajettuna ja 4 barin paineilla on turvonnut 29,3mm leveäksi. Heti asennuksen jälkeen 5 barin paineilla millin verran vähemmän.
En ole ajanut maantiepyörässä koskaan muilla kuin viistonnisilla poislukien joku vuokrapyörä, niin onko niitä parempiakin?...jos 5000 on "puutarhaletku". Ihan mielenkiinnosta kysyn.
En ole ajanut maantiepyörässä koskaan muilla kuin viistonnisilla poislukien joku vuokrapyörä, niin onko niitä parempiakin?...jos 5000 on "puutarhaletku". Ihan mielenkiinnosta kysyn.
Määrittele parempi.
Määrittele parempi.
Tai ehkä oikeammin kysymys on että onko viistonnista mukavampia renkaita?
Hääppönen
15.05.2022, 10.59
Sivusta määrittelen Michelin Pro 4 Endurancen varsin mukavaksi ja toimivaksi renkaaksi. Rullaa hyvin, pehmeä ajettava ja pistosuojaus hyvä.
Sivusta määrittelen Michelin Pro 4 Endurancen varsin mukavaksi ja toimivaksi renkaaksi. Rullaa hyvin, pehmeä ajettava ja pistosuojaus hyvä.
Pistosuojatuksi renkaaksi se on juuri noin, loistava rengas, mutta ei voi oikein missään ominaisuudessa verrata gp5000seen.
Rullauksessa ja pidossakin aika iso ero.
Mutta tosiaan tuo on the rengas jolla ajan itsekkin, jos haluan välttyä rengasrikoilta. Yksin matkaa ajaessa smoothi ja kiva.
Uusi misukan Cup rengas kiinnostelisi kovasti. Tästä pitäisi tulla piakkoin brr testi.
Kyllä tuohon halkeiluun moni juttu vaikuttaa ja pakkasessa minulla on halkeillu schwalben maastokumitkin...
Mutta että lämpimässä varastossa +12 olleet renkaat on talven jäljiltä tuommoset, niin vika on renkaissa. Samassa varastossa on bontragerin, hutchinsonin ja schwalben renkaita, eikä niissä ole yhtään ainoaa tuollaista halkeamaa...
Pitää melkein kaivaa kuitit ja muut tiedot renkaasta ja laittaa valmistajalle kyselyä...
Laitoitko kyselyä ja tuliko vastausta?
Laitoitko kyselyä ja tuliko vastausta?Millään en löytänyt kauppaa josta nuo renkaat tilasin, mutta laitoin kuitenkin kysymystä suoraan valmistajalle...
Vielä ei ole mitään kuulunut. Mainitsin myös että vaikuttaa etten ole lajissa ainoa jolla renkaat halkeilee.
Pitää tänne sitten ilmineerata mitä vastaavat.
Goomikko
17.05.2022, 19.46
Itsekkään en kuittia löytänyt enkä muista mistä renkaat tilasin. Contille pitäisi vissiin ulkomaille kirjoittaa ja vielä Lontooksi niin sekin jää tekemättä.
Jos netin kautta tilattu niin kuitit löytyy mailista. Tai viimestään verkkopankista.
Goomikko
17.05.2022, 20.25
En todellakaan ala käymään vuoden vanhoja maileja ja pankkitapatumia läpi.
En todellakaan ala käymään vuoden vanhoja maileja ja pankkitapatumia läpi.
Sähköposteissa on sellainen näppärä hakukenttä. Kannattaa testata. Paljon helpompaa mitä selata yksi kerrallaan kaikki mailit.
Ja jos on sattunut tekemään tunnarit puljun sivuille mistä renkaat tilasi, ne näkyy sielläkin. Mulla näkyy monen vuoden takasia tilattuja kamoja listalla. Esim bike discountin tilaus 22.4.2017 klo 18.55 noin esimerkiksi.
Goomikko
17.05.2022, 20.59
Luetaan niitä toisten viestejä ihan ajatuksen kanssa niin jää turha vääntäminen vähemmäksi.
Millä sanalla meinaatte että käytän hakua tai käynkö kaikki netissä olevat renkaita myyvät liikkeet läpi.
”Itsekkään en kuittia löytänyt enkä muista mistä renkaat tilasin”
Luetaan niitä toisten viestejä ihan ajatuksen kanssa niin jää turha vääntäminen vähemmäksi.
Millä sanalla meinaatte että käytän hakua tai käynkö kaikki netissä olevat renkaita myyvät liikkeet läpi.
”Itsekkään en kuittia löytänyt enkä muista mistä renkaat tilasin”
No esimerkiksi Continental Grand Prix 5000
(https://www.bike24.com/p2305160.html)
Goomikko
17.05.2022, 21.12
Mitä meinaat että teen bike24.com linkillä. Jos meinaat että renkaan nimellä löytyy tilaus sähköpostista niin ei löydy. Eipäs itselle tullut mieleen että etsisin renkaiden kuittia renkaan nimellä ;) Oikeesti lopetetaan tämä keskustelu tähän.
Mitä meinaat että teen bike24.com linkillä. Jos meinaat että renkaan nimellä löytyy tilaus sähköpostista niin ei löydy. Eipäs itselle tullut mieleen että etsisin renkaiden kuittia renkaan nimellä ;) Oikeesti lopetetaan tämä keskustelu tähän.
No millä muulla se nyt löytyisi kuin renkaan merkillä? Auton merkki toimii ainakin paljon huonommin hakukentässä.
Pyöräilevä Hullu
17.05.2022, 21.38
Ite sain kumista rahat takaisin kaupasta mistä kumin ostin, en kirjoitellut valmistajalle mitään. Kuitin löytymisessä meni monta päivää, kunnes lopulta muistin, että tämähän oli juuri se kerta kun tein kaverin kans kimppatilauksen..
Mitä meinaat että teen bike24.com linkillä. Jos meinaat että renkaan nimellä löytyy tilaus sähköpostista niin ei löydy. Eipäs itselle tullut mieleen että etsisin renkaiden kuittia renkaan nimellä ;) Oikeesti lopetetaan tämä keskustelu tähän.Eiku laitat nyt tänne sun meili- ja pankkitunnukset, niin me kaivetaan, ne renkaatkin :)
Mutta aiheesta, vähän jänskättää laittaa omat GP5k:t alle että miltä näyttävät. Luin kaikki uhkakuvaukset ja päätin ottaa ne pois vanteilta ja varastoida ne pahvilaatikkoon kuivaan varastoon, vajaasen 20 asteeseen. Jos ne ei tuota kestä niin valmistaja saa kuulla kunniansa. Ja är kakkonen kans, kun ne on sieltä tilattu.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Olen käyttänyt tällaista Kontinentaalien hilloamiseen. Ei halkeile. Kivana yksityiskohtana kannessa olevan ikkunan läpi varmistua että pienokaisilla on talvisäilössä ihanteelliset oltavat.
https://i.postimg.cc/cJ75sM0F/50-100-Cigar-Humidor-411292-4521-0-res.jpg
Noi kumidorit on kyllä käteviä rengassäilytykseen. ;D
Tässä kun on käyttänyt 10+ vuotta Contin renkaita, niin jotkut halkeilevat ja jotkut eivät. En ole keksinyt miksi näin on, koska samassa kylmävarastossa niitä pidetään.
Goomikolla ei homma hanskassa, itsellä ainakin löytyy 24:sta ja Nallekarkkikaupasta kaikki tilaukset vuosien varrelta.
Goomikko
18.05.2022, 10.03
On tää ihme foorumi kun ihmiset tietävät paremmin kuin minä itse mitä sähköpostistani löytyy. Tietävät jopa mistä kaupasta olen kumit tilannut vaikka itsellä ei ole mitään muistikuvaa tilauksesta.
Pitää vaihtaa salasana heti jos mun sähköpostien lukeminen on noin helppoa.
^Siis mitä selität sähköpostista? Tiedot löytyy liikkeen "omilta sivuilta". Yksinkertaista!
Goomikko
18.05.2022, 13.03
^Siis mitä selität sähköpostista? Tiedot löytyy liikkeen "omilta sivuilta". Yksinkertaista!
Kerrotko vielä mistä liikkeestä ostin renkaat niin voin sitten katsoa liikkeen ”omilta sivuilta” tiedot.
Pulimonni
18.05.2022, 13.30
Mitä firmoja normaalisti käyttää. Kirjautuu sivuille ja katsoo ostoista, mistä ostanut. Pari minuuttia menee aikaa.
^^Kaipa itse tiedät mistä olet ostanut? Jos et niin kysy vaikka äidiltäsi! Kaiketi muistat edes mistä liikkeistä olet ostanut yleensä niin ei ole suurikaan vaiva käydä ne läpi?
Antakaas ny olla.
En minäkään enää muista mistä ostin erään tuotteen (5v sitten). Löytyy kyllä itse ottamani kuva tuotteesta kun sain sen käsiini mutta siinä kaikki. Ei kuittia, ei tilausvahvistusta jne mistään meilistä. Kaikki lähteet/webbikaupat, joista sen olen mahdollisesti tilannut, on koluttu läpi, ei mitään jälkeä. Muthei, mä selviän!
EDIT: ja nyt kun otin asian puheeksi, niin tilaus löytyi. Johtuikin siitä, että ostin tuotteen toisilla tunnuksilla kuin normaalisti.
^Aina löytyy kun tosissaan yrittää. Tarkistin ajamattomat 25millin viistonniset toisilla kiekoilla kun saitte huolestumaan ja syvä helpotuksen huokaus kun aivan kunnossa.
Goomikko
18.05.2022, 14.42
^^Kaipa itse tiedät mistä olet ostanut? Jos et niin kysy vaikka äidiltäsi! Kaiketi muistat edes mistä liikkeistä olet ostanut yleensä niin ei ole suurikaan vaiva käydä ne läpi?
Siitähän tässä on kohta pari sivua väännetty että en muista mutta eräät vaan vääntää että tieto löytyy sähköpostista tai liikkeen sivuilta. Kysyn äidiltä kun käyn seuraavan kerran viemässä kukkia tai kynttilän haudalle.
Minusta tuo sähköpostista tarkistaminen on hyvinkin kätevää. Kaikki vuosien varrella tehdyt nettikauppatilausvahvistukset eri kaupoista ovat siellä ja sähköpostin haku löytää hetkessä ostokaupan, ostopäivämäärän ja tuotteen tarkan tyypin.
Bicyclerollingresistancen vanha artikkeli, jossa verrataan uuden ja käytetyn renkaan vierintävastusta, näyttää myös aika halkeilleen vanhan renkaan.
https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/new-vs-worn-gp4000s-ii
^Kyllä mielestäni liikkeiden tiedot riittää, itse 3-5 puotia suht aktiivisesti käyttänyt ja Bike24 näyttää kahden vuoden ja Nallekarkkikauppa yli neljältä vuodelta... Harvoin mikään osa kauempaa edes käytössä säily.
StevieRayVehkakoski
18.05.2022, 22.48
Hienoa keskustelua herrat! Voisiko kuitenkin ajatella että keskustelisi renkaista eikä vänkäisi sivukaupalla siitä löytyykö tilauksia sähköpostista?
^Jos jo 27 sivua niin renkaistakin jotain! Tuo hieman vaihtelua ja luulisi että tuossa sivumäärässä kyllä löytynee kaikki mahdollinen renkaasta...
Goomikko
19.05.2022, 12.48
Uudet Grand Prix 5000 S TR 30mm renkaat on nyt ollut jonkin aikaa käytössä. Eroa edelliseen malliin en ole huomannut paitsi että takarengas hieman vuotaa mutta toivottavasti litku tukkiin pienen vuodon. Rengas ei noussut vanteelle pienellä Makitan kompuralla kuten edellinen rengas teki. Joutui käymään huoltsikalla täyttämässä renkaat. Nyt mennään uudella ajatuksella näiden Continental renkaiden kanssa ja hyväksytään että kyseessä on yhden kesän renkaat. Lähdetään uuteen kesään aina uusilla renkailla niin ongelmaa ei ole.
25mm ja 32mm versiot 5000S TR kumeista asenneltu. Jokainen asentui todella helposti ja normi tornipumpulla (25mm meni i18 levykiekolle ja 32mm meni i25 kiekoille). Kiekot myös mallia "helppo tubeless" eli eivät vaadi teippausta.
32mm versiolla jonkun verran ajettu ja saattaa se hieman olla nopeampi kuin GP5000TL.
^^Yleensä "kisarenkaat" on kauden käytössä ihan ok, ei ole tarkotettukaan usean vuoden käyttöön. Renkaat kuitenkin halpaa kamaa kilometreihin nähden.
^^Yleensä "kisarenkaat" on kauden käytössä ihan ok, ei ole tarkotettukaan usean vuoden käyttöön. Renkaat kuitenkin halpaa kamaa kilometreihin nähden.
Kyllä ne kuule saisi talven säilytyksen kestää. Yksi rengas ei kuteinkaan kestä koko kesän ajoja millään.
Hinnasta voi olla montaa mieltä. Mulla ainakin pyörän maantiekumit maksaa saman tai enemmän per km kuin auton 18” rengassarjat.
En ole missään vielä kuullut että autoilijat sanoo renkaiden olevan halpaa kamaa, enkä sano itsekään..
Niin ei se 140e parilta ole ainakaan itselleni kauhean edullinen hinta.
Jep. Ja kun se 70€ rengas voi olla entinen jo ekan lenkin jälkeen kun tarpeeksi kovaa pamautta routakuoppaan.
Jep. Ja kun se 70€ rengas voi olla entinen jo ekan lenkin jälkeen kun tarpeeksi kovaa pamautta routakuoppaan.
Tässä juuri frendin kanssa mietitään korjausta. Hänelle kävi juuri noin hyrylässä.
TipTopilahan voi paikata pistoreiän onnistuneesti sisäpuolelta, mutta entä pieni repeämä? Jollain venyvällä siimalla voisi ehkä onnistua repeämän ompelu.
Tässä juuri frendin kanssa mietitään korjausta. Hänelle kävi juuri noin hyrylässä.
TipTopilahan voi paikata pistoreiän onnistuneesti sisäpuolelta, mutta entä pieni repeämä? Jollain venyvällä siimalla voisi ehkä onnistua repeämän ompelu.
Kerro ihmeessä jos tuohon joku luotettava tapa löytyy joka kestäisi tubeless -käytön. Ite korjannut myös tip topilla mutta sen jälkeen olleet vaan käytössä varakiekoilla sisurien kanssa.
Millään en löytänyt kauppaa josta nuo renkaat tilasin, mutta laitoin kuitenkin kysymystä suoraan valmistajalle...
Vielä ei ole mitään kuulunut. Mainitsin myös että vaikuttaa etten ole lajissa ainoa jolla renkaat halkeilee.
Pitää tänne sitten ilmineerata mitä vastaavat.
Lähetetty minun SM-G781B laitteesta TapatalkillaValmistajalta ei ole kuulunut mitään. Tämän ketjun innoittamana jaksoin etsiä liikkeen, josta renkaat viime vuonna tilasin.
Pyysivät kuvia ja palauttavat rahat kaikista renkaista. Tulee jatkossakin tilattua Bike24:sta
Kerro ihmeessä jos tuohon joku luotettava tapa löytyy joka kestäisi tubeless -käytön. Ite korjannut myös tip topilla mutta sen jälkeen olleet vaan käytössä varakiekoilla sisurien kanssa.
Minä olen kyllä ainakin gravell renkaita korjannut onnistuneesti tiptopeilla ja ajanutkin paljon tubeleksena tuon jälkeen. Mutta noissa ei tietysti ole ollut kudosvaurioita, joka kyllä vaatii jotain ompelua.
How To Repair A Cut In A Tyre | MTB Maintenance - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=s0FxUqlXba8)
Tää ei taida toimia tubeleksena?
EDIT: eiku, tässähän tehdäänkin tubelessia...
How To Repair A Cut In A Tyre | MTB Maintenance - YouTube (https://www.youtube.com/watch?v=s0FxUqlXba8)
Tää ei taida toimia tubeleksena?
EDIT: eiku, tässähän tehdäänkin tubelessia...
Niin tuossahan se juuri neuvoo ompelemaan rengast. Mitä lankaa tuo on? Maantierenkaaseen se tiptop paikka on takuulla toimivin, jos vaan saa ommeltua ensin repeämän.
Kyllähän tuollaisen reiän varsinkin GG tai MTB kumista helposti paikkaa TipTopilla. Mutta jos maantiekumista repeää kylki niin ei taida kestää maantiepaineta paikan liimaus pelkästään
https://ompelutarvikkeet.com/tuote/pellavalanka-50-m-musta-gutermann/
Pellavalankaa.
Malamuutti
20.05.2022, 11.24
Olen myös lukenut jonkun käyttäneen sulamatonta tikkilankaa renkaan kyljen korjaamiseen. Toimi kuulemma ihan hyvin, tosin minulla ei ole mitään tietoa tuollaisen langan saatavuudesta tai hinnasta.
Siima (kalastus siis) liian jäykkää?
Kenties: COATS KARHULANKA 30 150M musta - Eurokangas (https://www.eurokangas.fi/coats-karhulanka-30-150m-musta-erikoisvahva-lanka-150m-5507585m100)
Siima (kalastus siis) liian jäykkää?
Kenties: COATS KARHULANKA 30 150M musta - Eurokangas (https://www.eurokangas.fi/coats-karhulanka-30-150m-musta-erikoisvahva-lanka-150m-5507585m100)
Tai vaikka siitä, jos satut olemaan siikajoella. 62 Eur lanka.
https://www.suomiapteekki.fi/epages/SiikajoenApteekki.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/SiikajoenApteekki/Products/359208
Pulimonni
20.05.2022, 14.25
Karhulankaa tai ohutta kuitusiimaa ja liimaa päälle?
Goomikko
20.05.2022, 18.25
…. ja alamäessä 60km/h vauhtia ja toivoo että kestää :)
...vähän jänskättää laittaa omat GP5k:t alle että miltä näyttävät. Luin kaikki uhkakuvaukset ja päätin ottaa ne pois vanteilta ja varastoida ne pahvilaatikkoon kuivaan varastoon, vajaasen 20 asteeseen. Jos ne ei tuota kestä niin valmistaja saa kuulla kunniansa. Ja är kakkonen kans, kun ne on sieltä tilattu...
Mun muutaman satkun ajetut ei-tubeless viistonniset selvisivät yllä mainitulla säilytyksellä ehjinä. Liekö sitten sisuriversio vähemmän kranttu säilytystavasta, vaikka täälläkin on jokunen haljennut yksilö.
Minkä levyinen 30mm (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/694742/Continental-Grand-Prix-5000-30-622-musta-maantiepyoran-renga)sisuri versio on todellisuudessa? Onko leveydessä eroa 28mm renkaaseen.
Tubeless-litkut tuhoaa renkaita! ?:)
Niin!
"Not suitable for colder regions.
Tyre sealants are not made for winters. They easily freeze and will cause a lot of issues in wheel balancing if that happens. It's best you stay away from them during winters."https://www.tyreplex.com/news/should-you-use-tyre-sealants-pros-and-cons-explained
- Vai onko tuo huuhaa-palkinnon arvoinen väite?
Kyllähän täällä moni ajaa tubelessina talvellakin... Halkeilu on nimenomaan GP5000:n ongelma.
Ainakin Stanin litkulle ja Orangen sub Zerolle luvataan -28°C pakkaskestoa.
Niin!
"Not suitable for colder regions.
Tyre sealants are not made for winters. They easily freeze and will cause a lot of issues in wheel balancing if that happens. It's best you stay away from them during winters."https://www.tyreplex.com/news/should-you-use-tyre-sealants-pros-and-cons-explained
- Vai onko tuo huuhaa-palkinnon arvoinen väite?
Ainakin Stanin litkulle ja Orangen sub Zerolle luvataan -28°C pakkaskestoa.
Noni, nyt voi hower ajella turvallisin mielin viistonnosilla läpi talven :)
Pyöräilevä Hullu
07.06.2022, 19.03
Pyöräilevä hullu, #736. Ja varmasti muitakin. Itse en ole vielä testannut.
Nyt on muutama sata kilometriä takana 25mm GP5000S TR -versiolla. Asennus onnistui erittäin helposti DT Swissin Arc -kehälle. Primen aerokehälle oli aika tuskainen asennus ilman kompuraa. Tais olla vähän löysempi mitä vanha GP5000 TL, niin ei meinannut saada nousemaan hyllylle, vaan ilmat karkaili kumin ollessa keskiuralla. Piti sitten käsin/rengasraudan kans nostaa hyllylle kun ei jaksanut lähtä huoltoasemalle. Vanhat GP5000 TL:t oli tiukemmat saada kiekolle, mutta pois lähtivät erittäin helposti kiekolta.
Painoa noilla uusilla oli 248g ja 254g. Ajossa en tiiä oonko huomannu eroa. Ainakin yhden pikku reijän sain noihin jo aikaseksi kulutuspintaan, kun vanhempiin ei tullu kertaataan reikiä. Paikkaantui kyllä litkulla ja on pitänyt ilmansa sen jälkeen. Ajettua tulee välillä hiekkatiellä aika lujaakin, niin ei periaatteessa ihme jos tuleekin pieni reikä..
Tubelessoin DT-Swissin ER-1400 spline kehille 25mm S-TR: ät. Asymmetrinen 23 korkea kehä näyttää lähinnä riisitautiselta Zippin 404 firecresteihin verrattuna. :) Aiheutti hilpeyttä ja naurunremakkaa muissakin kuin vain minussa. Kaikkeen se silmäkin tottuu.
Vajaa 300km kesti avo-GP 5000 ennen kuin tuli kylkeen reikä :( Oli kyllä aika paljon kiviä, oksia ym. kelvillä eilisen myrskyn jälkeen. Liekkö tosiaan vaikutusta leveillä kiekoilla, 30mm ulko/23mm sisä, 25mm kumit.
Leveät kiekot ja kenties vähän alhaiset "nykymuodin mukaiset" paineet niin alkaahan se kylki aika lähellä maanpintaa mennä.
Kaveri painaa vähän reilut 80kg ja noita avo viistonnisia meni kuin näkkäriä viime kesänä. Kylkiä ja sisureita.
Mulla kevyempänä ei ole ollut koskaan ongelmia, eli varmaan justiinsa tuo kylki osuu vaan helpommin uriin/kiviin painavamman kuskin alla.
Nyt oli 5,5 bar edessä Silcan suositusten mukaan. Rengas mitattuna hiukan n. 28mm, yhteispaino vajaa 100 kg. Sen verran mukavat kyydit ollut, että kärsii hieman jopa nostaa paineita. Pitää laittaa joku paikka kylkiä varten satulalaukkuun ja ruuvilukitetta Contin varasisurin sieluun :)
Kuulostaa kyllä tosi pieneltä paineelta.
Firlefanz
15.07.2022, 13.42
SILCA Pro Tire Pressure Calculator (https://silca.cc/pages/sppc-form)
Tänään antautui itselläkin litkutetut GP5kS TR 30mm koossa. Kivi tms. kulutuspinnasta läpi. Kesti hurjat 140km. Paineet n. 4.7 bar. Aiemmilla TL versioilla tuli ajettua useampi tonni viime kausi ja tämä kevät asfalttia ja soraa. Ei vakuuta nämä uudet.
Pyöräilevä Hullu
15.07.2022, 16.51
Mulla ehkä 500km takana ja onkohan jo 4 pientä reikää tullut 25mm GP5000S TR:iin. Paikkaantu litkulla vasta kun pumppas kumin täyteen ja piti reikäkohtaa aina alaspäin jonkuaikaa. Vanhoihin GP5000 TL kumeihin ei tullu ainuttakaan reikää kahden vuoden aikana. Ei nämä oo pistosuojauskestossa lähellekkään samaa tasoa noiden vanhempien kans.
Napsun vajaa 5000 km ajettu GP5000 TL alkaa näyttää kangasta. TWI:t kuluneet näkymättömiin. Kohta saanee vaihtaa pois.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220722/4652feb49ab17a98f7a87e0d900fea44.jpg
E. TWI = tread wear indicators.
Firlefanz
23.07.2022, 08.09
Eihän lyhenne renkaiden käyttäjille tietenkään outo ole ja ehkä se kuuluu jo pyöräilijän yleissivistykseen ja osaahan sen asiayhteydestä päätelläkin, mutta näin aamutuimaan se pysäytti lukemiseni lyhyeksi hetkeksi...
Tread wear indicators show the status of the tyre's tread depth.
PS Tuurilla ne laivatkin seilaavat jne. mutta minun rengastuurillan ei kannattaisi lähteä porukkalenkille tuolla renkaalla. Mutta perusnuukana miehenä, jolle on hyvin vastenmielistä heittää mitään vähääkään käyttökelpoista ennen aikojaan pois saattaisin minäkin vielä pari pientä lenkkiä ajaa:cool:
Onko muuten olemassa mitään paikka-ainetta, jota voisi laittaa kumin pintaan kohtiin, jossa vaikka kovan jarrutuksen takia kangas alkaa paistamaan muuta kumia aikaisemmin?
Tai sitten isommat vekit. Kumiliimaako tms niihin?
Pulimonni
13.08.2022, 20.53
Eilen räjähti Conti kyljestä täysin yllättäen. Olin kääntymässä ja posahti ihan kunnolla. Lähemmäs sentin pystysuuntainen vekki renkaan kyljessä. En ole vielä tarkemmin katsonut.
Kysymys: voiko lateksia paikata tiptopeilla?
Edit: kirjoitusvirheet
Eilen räjähti Conti kyljestä täysin yllättäen. Olin kääntymässä ja posahti ihan kunnolla. Lähemmäs sentin pystysuuntainen vekki renkaan kyljessä. En ole vielä tarkemmin katsonut.
Kysymys: voiko lateksia paikata tiptopeilla?
Edit: kirjoitusvirheet
Voi ja komeasti. Myös pikapaikka toimii, mutta tiptop on nätimpi.
Pulimonni
13.08.2022, 21.32
^kiitos vastauksesta. Harmi että ulkokumi menee kierrätykseen, ei lähellekään käyttöikänsä puoltaväliä.
Mulla on toi Schwalben TT kumi alla pari kautta ja seon tubeleksena ottanut sen 4 reikää eturenkaaseen ja pari taakse. Aina on litku paikannut kiitos Orange. Toiveissa olisi että saisi ajettua nuo ihan finaaliin jotta voisi niistä luopua. Saisi vaihdettua zipeille 5ks tr
Napsun vajaa 5000 km ajettu GP5000 TL alkaa näyttää kangasta. TWI:t kuluneet näkymättömiin. Kohta saanee vaihtaa pois.
Vaihdoin nyt pikkusen reippaan viiden tonnin jälkeen pois. Yhtäkään reikää ei osunut tuolle matkalle. Olen vähintäänkin yllättynyt, kun on tullut ajettua myös hiekkateitä. Edessä on ollut normaali GP5000 ja se on paukkunut muutamaan kertaan. Katotaan, kuinka uusi GP5000 TL kestää ja tämän jälkeen voisikin harkita GP5000 S TR:ää.
BRR
Continental Grand Prix 5000 S TR (tanwall)
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-s-tr-transparent
^ Katoppas kummaa. Piti oikein keskittyä lukemaan kyseinen testi kun tuntuu että nämä eivät ole ollenkaan samat renkaat kuin mustat versiot. Silvottuani Schwalben tt eturenkaan siihen kuntoon ettei litkut pidä, eikä siitä ole edes sisurin kanssa käytettäväksi, päätin vaihtaa loppukaudeksi ripulikylki s tr:ät. Mä jo hetken ihmettelin miksi tuntuu siltä että ei oikein kulje. Tai ehkä sana liimattuna tien pintaan kuvastaa paremmin eroa mustakylkiseen. Etsin mä syyllistä kiekkovalinnoistakin. Mustat kun on Dt swissweillä ja ruskeat zipeillä.
^ Tuossa se on aika hyvin sanottu
1. There is a difference in the casing by use of a different material or an extra layer somewhere which is likely because of the smaller size when inflated.
2. The compound mixing is off, or Continental changed the compound specifications for the entire Grand Prix 5000 S TR range in the past 6 months to offer better wet grip.
Eli voi olla että uudet mustat käyttäytyy samoin?
Käyttäjä kokemuksia odotellessa.
Se voi tosiaan olla että uusi erä onkin erilainen. Wet grippiä en oikeestaan kaipaa. Nopeutta vain:)
Erot eri kokojen on suurempia kuin kuvitella saattaisi. Tai sitten mun persaus on jotenkin herkempi noita tunnistamaan. Koko setti löytyy varsinkin tätä uutta s tr settiä.
Eihän 5k ole ollut mun suosikkirengas mutta on se luotettavuudeltaan omaa luokkaansa.
Kirjotellaanpa tähän kokemuksia misukan uusista 28mm cup renkaista myös tubeleksina ensimmäisen lenkin jälkeen.
Todella smoothit ajaa. Laitoin 4.2 ja 4.5bar painetta. Assun saumat tai mukulakivet eivät pahasti tunnu. Tosin se smoohti tunne saattoi selittyä osittain takarenkaan vuotamisella. Kotona näytti olevan enää 2bar painetta.
Täytyy kirjoitella lisää kokemuksia muutaman tonnin jälkeen. Kisarenkaiksi näitä en kyllä laittaisi, vaikka rullauksen pitäisi olla contia vastaava. Se kulutuspinta loppuu oikeasti aika nopeasti kantatessa. Myös 28mm koossa 17mm kehillä. Tuo ei herätä luottamusta. Mutta kilometrejähän nämä voisivat kestää paljon paremmin kovan keskikohdan ansiosta. Niin ja ovat tosi hiljaiset. Sitä tuttua contien hurinaa ei kuulu lainkaan.
Huriseeko ne? Kiekot taitaa humista enemmän joten ei kai tuollaista erota.
^^ Tota kulutuspinnan kapeutta pohdiskelin itsekin. Paljonko noilla pystyy kanttaamaan ennen kuin kylki osuu maahan?
^^ Tota kulutuspinnan kapeutta pohdiskelin itsekin. Paljonko noilla pystyy kanttaamaan ennen kuin kylki osuu maahan?
No en kyllä uskalla koettaa. WW-foorumilla on kuva noista misukoista, varmaan 25mm ja leveät kehät. Näyttää mennen jo kylkien varassa.
Mutta tosi fantsuthan nuo tanwallit on.
Itellä kanssa noi misukan cup versiot tubeleksena 20mm sisäleveillä vanteilla. Ovat 2mm nimellismittaa leveemmät.
Edessä 25mm ja takana 28mm. Ihan ok tuntuset gp 5 tonniseen verrattuna.
Itellä kanssa noi misukan cup versiot tubeleksena 20mm sisäleveillä vanteilla. Ovat 2mm nimellismittaa leveemmät.
Edessä 25mm ja takana 28mm. Ihan ok tuntuset gp 5 tonniseen verrattuna.
On ne kivan tuntuiset. Mutta katsohhan sitä eturengasta, tai laita vaikka kuva tänne.
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?p=1762993#p1762993
No en kyllä uskalla koettaa. WW-foorumilla on kuva noista misukoista, varmaan 25mm ja leveät kehät. Näyttää mennen jo kylkien varassa.
Mutta tosi fantsuthan nuo tanwallit on.
Niin meinasin että paikallaan ollessa kanttaat pyörää ja katsot, että koska kylki osuu maahan. Hurjat toki tekee tuon vauhdissa :D
Niin meinasin että paikallaan ollessa kanttaat pyörää ja katsot, että koska kylki osuu maahan. Hurjat toki tekee tuon vauhdissa :D
Haha, joo.
Mutta tuohon tosiaan vaikuttaa kehän leveys ja ehkä muotokin tosi paljon. Tuo ww linkin takana oleva rengas näyttää aika kantikkaalta ja flatilta, eli varmaan leveä kehä kyseessä.
Tosi kapea se pehmeän kumin osuus kuitenkin renkaassa on.
Ei sitä kallistuskulmaa voi kyllä katsoa ilman ajamista. Rengashan painuu kasaan tosi paljon. Ilman kasaan painumisesta kylki ottaa kiinni jossain 30ast kohdilla, mutta oikeassa tilanteessahan tuossa kohdalla on jo tasan puolet kontaktipinnasta kylkeä.
Mitä matalammat paineet, sen isompi maahan kiinniottava pinta ja pito on.
Continental Grand Prix 5000 TT TdF
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-tt-tdf
Nopeampi!
Kevyempi!
Mikähän näitten gravel-kestävyys on? Cyclossa takana GP5000 25mm (kapea kun outletista muinoin löytyi) ja tuntuu fillari hakeutuvan noille hiekkareiteille automaagisesti kommuutteriajoissakin
Mikähän näitten gravel-kestävyys on?
Heikko.
Kuten tuolla testissä kerrotaan niin perus 5000s versioon verrattuna kulutuspinta on 0,5 mm ohuempi ja ennenkaikkea kyljissä vain kaksi kerrosta ja 5000s:ään oikein gravel rengas ole.
Lähinnähän tuo on tempoon tarkoitettu rengas.
^Mulla on siis perus GP5000, ei tietenkään tuohon ole tarkoitettu .. mutta enemmät graveloinnit tulee sitten gravelfillarilla hoidettua :) , cyclo on kaupunkisukkula
Uusi misukka testattu sisuriversiona. On se vähän contia hitaampi.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/michelin-power-cup
^Tuotahan voisi kokeilla seuraavaksi. Marginaalisesti perus-GP5k:ta hitaampi mutta tuskin erotan. Märkäpidolla ei ole mulle väliä, pistosuojaus aika sama.
Mitenhän misukka kestää käyttöä? Bike24:ssa joku ei ollut tyytyväinen, kun kesti vain 4tkm.
Tuotahan saikin max. 28mm leveänä? Ajatus oli laittaa 32mm seuraavaksi...
Tuotahan saikin max. 28mm leveänä? Ajatus oli laittaa 32mm seuraavaksi...
25 mm oli 27,1 mm leveä ja testeissä käytetään 18 mm leveää vannetta. 28 mm "pitäisi" olla 30 mm leveä + leveämmän vanteen vaikutus.
Ja tlr versiona tuo kannattaa ottaa. Tosi smoothi ajaa ja nopea.
30 voisi olla tulossa. Ainakin bd on sen listannut.
GP5000:sta tulossa myös "all season" -versio. Tähän valmistaja lupailee parempaa pistosuojaa, kulutuskestävyyttä sekä pitoa märällä ja kylmässä. Luonnollisesti painoa on enemmän kuin nykyisessä 5000s:ssä. Renkaasta on saatavana myös 35mm versio, jolla painoa on n. 430g. Kuulostaa siis aika lailla nykyisen 4seasonin tubeless-versiolta. Ihan kiinnostava vaihtoehto esim. Vittorian next:lle.
Tästä oli r2:ssa postaus, joka jo poistettiin näkyvistä. Rengas tullenee siis myyntiin piakkoin.
GP5000:sta tulossa myös "all season" -versio. Tähän valmistaja lupailee parempaa pistosuojaa, kulutuskestävyyttä sekä pitoa märällä ja kylmässä. Luonnollisesti painoa on enemmän kuin nykyisessä 5000s:ssä. Renkaasta on saatavana myös 35mm versio, jolla painoa on n. 430g. Kuulostaa siis aika lailla nykyisen 4seasonin tubeless-versiolta. Ihan kiinnostava vaihtoehto esim. Vittorian next:lle.
Tästä oli r2:ssa postaus, joka jo poistettiin näkyvistä. Rengas tullenee siis myyntiin piakkoin.
Tuo r2 hintahan oli tolkuton, mutta ei varmastikkaan pidä paikkaansa. On kyllä kiva nähdä millainen rengas tulee ulos.
Spessulta julkaistu muutama päivä sitten uudet renkaat.
Ennakkoarviona että yhtä nopeat/hieman nopeammat kuin aiemmat spessut, hieman kestävämmät ja parempi pito. Ei tule pärjäämään testeissä GP5000:lle.
Spessulla on ilmeisesti oma BRR:ää vastaava testipenkki.
According to Kiesel, the new RapidAir is one watt faster than the previous version (measured at 40 km/h, 100 psi tyre pressure, 45 kg load for a single wheel) and is a close efficiency match with the Continental GP5000 S TR (https://cyclingtips.com/2021/10/continental-grand-prix-5000-s-tr-tubeless-road-clincher-officially-announced/). It also matches the rolling resistance of the company’s Turbo Cotton clincher tyres run with a latex tube. And it’s now a few grams lighter, with my samples weighing 238 and 240 grams.
https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/2023-specialized-turbo-tyres-lineup.jpg
Hoi misukan cupeilla ajavat! Nyt lienee rullattu joku tonni lisää? Mikäs on tuomio? Kandeeko vaihtaa misukkaan vaiko jatkaa viistonnisella? Ens kesän valintoja mietin...
Meinasin tilata kulutus osia jemmaan ja olis samalla tilannut renkaat kesäksi, mutta missään ei oo mittään. Onkohan tulossa jotain uutta vai onko samaa vanhaa saatavuus ongelmaa?
28-622 renkaat mutta gp5000s vai Power cup vai vaan sitä mitä saa?
^tuosta https://www.tonitoni.fi/rengas-continental-gp5000s-tr
^tuosta https://www.tonitoni.fi/rengas-continental-gp5000s-tr
Hienoa että Suomesta löytyy.
Challenge Criterium RS 25
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/challenge-criterium-rs
Kevyt, hyvä pistosuojaus, pieni vierintävastus.
Vain 25 ja 27 mm, heikko märkäpito
Tulossa joku https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Grand-Prix-5000-AllSeason-Tubeless-28-700-x-28C-BlackChili-VectranBreaker-black-reflex-skin
Kestävämpikin versio? 4Seasonin korvaava?
Tulossa joku https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Grand-Prix-5000-AllSeason-Tubeless-28-700-x-28C-BlackChili-VectranBreaker-black-reflex-skin
Kestävämpikin versio? 4Seasonin korvaava?
Saa olla tosi kestävä tuohon hintaan.
^Tarkoitin kestävyydellä suojausta, en kulutusta. Tietenkin uutuuksista saa maksaa ja eikä ole halvin puoti. Toisaaltaan eihän nuo kalliitkaan kun läskien hintoja katselee...
^Tarkoitin kestävyydellä suojausta, en kulutusta. Tietenkin uutuuksista saa maksaa ja eikä ole halvin puoti. Toisaaltaan eihän nuo kalliitkaan kun läskien hintoja katselee...
Joo, toivottavasti pistosuojaus olisi hyvä. Jos on rullaava rengas, mielellään tuosta ylimääräisestä suojauksesta ehkä kympin pari ylimääräistä maksaisikin. Itsekin laittanut tänä talvena reilun varttitonnin läskipyörän talvirenkaisiin, joten tuo tuntuu loppujen lopuksi edulliselta siihen verrattuna :)
^Juuri noin, pikkuraha siihen vitukseen verrattuna tienpäällä rengasta vaihtaessa...
Challenge Criterium RS 25
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/challenge-criterium-rs
Kevyt, hyvä pistosuojaus, pieni vierintävastus.
Vain 25 ja 27 mm, heikko märkäpito
On hyvä rengas. Persetuntuma pitää parempana noin reippaan tuhannen kilometrin kokemuksella kuin contin s tr vaikka testit kertoo toista. Tuo on aika pitkälti halutunlainen minulle ominaisuuksiltaan vaikka ei ihan Corsa speedin veroinen olekaan. märkäpitoa en osaa kaivata koska harvoin lähden sateessa ajelemaan ja jos matkalla kova sade yllättää niin sitä tulee laskettua nopeuksia automaattisesti. Aerokiekoille oli hankala laitettava josta tulee miinusta. Ei conti huono rengas silti ole. Jos pitäis rankata renkaat puhtaasti asfaltille olisi kolmen kärjen järjestys suurinpiirtein;
1. Vittoria Corsa Speed (25mm)
2. Challenge criterium (27mm)
3. ContinentalGP 5000 S TR ( 25mm ja 28mm sekä 30mm)
^Lenkkipyöräiljä arvostaa usein suojausta rullaavuden ohella.
^^
Kaikki nuo handmadet on oman kokemuksen mukaan hankalia asennettavia paketista vedettäessä, vanteesta ja renkaan mallista riippumatta.
Toinen asennus on jo ihan normaali, jos sen siis on käyttänyt pois vanteelta välillä.
Mulla on niin hyviä kokemuksia challengen htlr kumeista että käytän niitä tuosta asennusvähdistä huolimatta mielelläni jatkossakin.
^Lenkkipyöräiljä arvostaa usein suojausta rullaavuden ohella.
Jotkut lenkkipyöräilijät.
^Niin, ei kivaa jos rengas hajoaa 50km päästä kotoa.
^ Sehän on ihan sama kuinka paljon kotiin on vielä matkaa, 5 km vai 50 km, kun joutuu rengashommiin. Yhtä lailla se merkitsee katkosta ajamiseen ja samalla lailla siihen on valmius ja saman ajan se vie ennen kuin pääsee jatkamaan matkaa.
JackOja kai halusi vihjaista että tubelesseilla ajavan iistalla suojaus ei ole niin korkealla, koska litku joko hoitaa paikkauksen niin ettei sitä juuri ehdi huomata tai käytännössä takaa sen että matka jatkuu sisurinvaihtoa verrattomasti nopeammin, pelkällä pumppauksella tai jonkun tubelessplugin laiton ja pumppauksen jälkeen.
No mikseipä niinkin, mutta enemmän taistelen sitä vastaan, että esitetään oma mielipide yleisenä totuutena.
Jos vain jotkut lenkkipyöräilijät arvostavat rullaavuuden ohella suojausta niin useimmat siis eivät arvosta suojausta. Taidan kuulua vähemmistöön ja tykkään kun gummit ei puhkeile.
Liekö autoilijoiden suhteen sama ilmiö, että kaikki ei välitä renkaiden hajoamisesta
navajokoira
11.03.2023, 19.20
Katsoo nyt miltä hinta ja testit lopulta näyttää, mutta 35 milisenä toi voisi olla ihan kiinnostava vaihtoehto sellaisille retkille joilla olen tähän asti käyttänyt saman levyistä Pirelli Cinturato Veloa.
Jos vain jotkut lenkkipyöräilijät arvostavat rullaavuuden ohella suojausta niin useimmat siis eivät arvosta suojausta. Taidan kuulua vähemmistöön ja tykkään kun gummit ei puhkeile.
Niin, tässä meillä taitaa olla taas oppikirjatapaus siitä miten eri tavalla voidaan yksinkertaiselta ja selviltä näyttäviä lauseita lukea. Tarkemmin sanoen kyse on siitä minkä merkityksen lukija antaa nuren kommentissa sanalle "ohessa".
Minusta kommentti on niin tyhjää täynnä etten kykene ymmärtämään miksi se piti esittää, jos sen sisältö oli ettei pidä suojausta täysin merkityksettömänä. Luulisin kaikille olevan selvää etteivät watteihin tuijoittavatkaan halua renkaita, jotka testeissä tai kaverien käytössä ovat osoittautuneet vauhdin totaalitappajiksi.
Siksi ainakin minä luin sen niin että nuren lenkkipyöräilijät arvostavat suojausta yhtä paljon kuin rullaavuutta. Eli he ikään kuin laskevat suojauksen ja rullaavuuden pisteet yhteen ja valitsevat renkaansa yhteispisteiden mukaan (siinä missä JackOjan lenkkipyöräilijät valitsevat epäröimättä parhaimmat pisteet rullauksesta saaneen renkaan, kunhan sen saama arvosana suojauksesta ei ole ala-arvoinen).
Liekö autoilijoiden suhteen sama ilmiö, että kaikki ei välitä renkaiden hajoamisesta
En näin 30v autoilleena ole kuullut mistään pistosuojatuista renkaista. Veikkaan että huonosti menisi kaupaksi vaikka +20% kulutusta nostavat renkaat jotka eivät puhkea kovin helposti.
Howerin tavoin kuulun samaan ryhmään, ei niitä renkaita tienposkessa mukava vaihtaa.
^ Ei, mutta toisaalta ne ovat kaikesta huolimatta niin harvinaisia sattumuksia, ettei niiden välttäminen ole kaikille yhtä tärkeää kuin ajamisesta nauttiminen - mikä sekin vaatii jotain renkaalta.
^ Ei, mutta toisaalta ne ovat kaikesta huolimatta niin harvinaisia sattumuksia, ettei niiden välttäminen ole kaikille yhtä tärkeää kuin ajamisesta nauttiminen - mikä sekin vaatii jotain renkaalta.
... ja kukin itse määrittää paljonko on "niin harvinaisia." Mulla on 28mm sisuri GP5000:lla 2 flättiä 3000km matkalla. Onko se paljon vai vähän? Ei ainakaan niin paljon, että olisin nakannut kumit mereen.
Ehdottomasti. Ja sekin miten tärkeää rengashommiin joutumisen välttäminen renkaan valinnassa jonkun mielestä on voi vaihdella ajankohdan mukaan. Ainakin itse ajan kesällä surutta renkailla, jotka vaihdan suojatumpiin siinä vaiheessa syksyä kun huonolla tuurilla joutuu renkaanvaihtoon sateessa (eikä silloin tietenkään näköpiirissä ole minkäänlaista suojaa sateelta).
Joskus laskin pitkän ajan keskiarvoksi rengasrikko per 3000 km. Silloin renkaina oli muistaakseni Schwalben Ultremo ja Vittorian Rubino eli semmoiset hyviksi harjoitusrenkaiksi luokitellut. Mutta eivät ne tietysti tasaisin välein tulleet...
Kyllä renkaan rullaavuus ja kestävyys kummatkin osa nautintoa ja kuitenkin jos haluaa kumpaakin niin sitten renkaat sen mukaan. Edlliset 5000:set ajoin kylläkin loppuun ilman rikkoja. Uuteen projektiin testattavaksi Gatorskinit, saa nähdä miten toimii...
... ja kukin itse määrittää paljonko on "niin harvinaisia." Mulla on 28mm sisuri GP5000:lla 2 flättiä 3000km matkalla. Onko se paljon vai vähän? Ei ainakaan niin paljon, että olisin nakannut kumit mereen.
Pitää varmaan koputtaa puuta itsellä 1 rengasrikko noin 50,000km ajalta gp5000 (ei tubeless) kanssa siinäkin selvittiin pelkällä ilman lisäyksellä kun vuoti niin hiljaa.
Gambinamiäs
14.03.2023, 10.58
Sisuri-GP5000 32mm kaksi kautta alla ja ehkä 4 000km takana eikä yhtään rengasrikkoa. Takarenkaassa aika häijyn näköisiä viiltoja, mutta kestävät kumit nämä on. Nyt alkaa eka kausi 28mm S TR-versíolla. Pitää vähän ensi ajaa sisään mutta bikepacking henkisille vedoille ajatuksena ehkä laitttaa joku vähän leveämäpi ja ehkä kestävämpi 32mm malli, kenties tämä uusi all season.
Kolmen viimeisen aktiivisen vuoden aikana kaksi rengasrikkoa joista toinen täysin oma vika. Tietenkin voi sanoa että kestävät renkaan oli kohdillaan mutta myös sekin että eihän silloin sada jos sateenvarjon otat mukaan...
Mulla on tullut cyclon 25mm takarenkaaseen kaksi flättiä aika lyhyillä kilsoilla, eivät johtuneet sepelistä tai hiekkateistä vaan Espoon kanttikivistä ja muista ylläreistä. Tai toinen itseasiassa taisi tulla työmaalouhikosta eli melkein hiekkatietä :)
Kyllähän noita reikiä saa aikaiseksi allekirjoittanut kaudessa ainakin kerran jos ei useamminkin. Ja melkein kaikilla rengassarjoilla. Kun litkut vaihtoi oranssiin niin eipä ole taksia tai anoppia tullut soiteltua hätiin. Aikamoisia reikiä tuntuu paikkaavan.
Jostain kumman syystä kun kyydin joutuu soittelemaan tai kaivelemaan sisuria jossain tiellä tietämättömällä niin silloin on saanut kunnon piston renkaan kylkeen.
Nuo litkuhommat on toimineet omalla ja vaimon kohdalla niin hyvin ettei ole juuri syytä painottaa pistosuojausta joka on varsin hyvä noissa pierunkuorissakin. En siis pistä paljoakaan painoarvoa kestävyydelle.
^Hyvä kun toimii, viime kesänä katselin kaveria joka vaihtoi sisuria litkutettuun renkaaseen, tuli nuo vanhat tuubirenkaan vaihtamiset ja vahvisti käsitystä sisureissa pysymistä.
maalinni
15.03.2023, 09.09
Mikä on muuten paras litku maantierenkaisiin? Jos vaikka ensi kesänä kokeilisi.
Mikä on muuten paras litku maantierenkaisiin? Jos vaikka ensi kesänä kokeilisi.
Omien kokemusten mukaan Orange ja Caffelatex toimii hienosti, normi Orange kyllä kuivuu melko nopsaan, reilun kuukauden välein vaatii täyttöä, Caffelatex vähän harvemmin. Stans ei paikkaa kunnolla maantiepaineissa, mutta kestää juoksevana varmaan koko kauden. Asennusvaiheessa nuo kaikki on toimineet hyvin.
Nyt kokeiluun tulossa Continentalin litku kun oli alessa (22Eur/l), noidenkin hinnat on räjähtäneet ihan älyttömiksi. Esim Caffelatex oli 19,90 viime vuonna, nyt 36. Orange taitaa olla jo yli 40 eur / l.
maalinni
15.03.2023, 14.57
Kiitos. Varasto on kyllä täynnä latex sisureita, kun niitä tulee aina tilailtua muiden roinien kanssa ja 2-3 vuoteen ei ole puhjennut maantiellä kumi kertaakaan...
Veloflex Record TLR 25
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/veloflex-record-tlr
6,3 W
N 2 W vähemmän kuin GP5000S
^On kyllä aikamoinen nakinkuori, kun kumin paksuus keskeltä on 1,1mm.
^Niin on. Mutta kun vedetään 50 km maximia niin ei väliä. Joka päiväisessä käytössä ehkei paras vaihtoehto.
Yllättävän pieneksi vierintävastukset saadaan.
Tuo voi olla silti varsin käyttökelpoinen kumi jos vaan paikkautuu litkun kanssa hyvin. Vaikka napsahtavassa nakissa onkin enemmän paksuutta. Renkaiden paikkautavuudessa olen ollut huomaavinani eroja. Toki useampien millien reikä on reikä mutta tälläiset mikroreiät jotka litku kerkiää pakkaamaan ennekuin kummemmin edes huomaan reiän syntyneen.
Schwalben TT.t kun ajoin loppuu niin molemmista renkaista löytyi varsin mittava määrä reikiä. Yhden reiän olen varmuudella noteerannut kun jouduin taluttamaan himaan viimeiset pari kilsaa.
Vittorialta löytyi ainakin joskus joku helevetin ohut rengas joka oli vissiin tarkoitettu enemmänkin velodromelle kuin maantielle. Paino taisi pyöriä samoissa lukemissa Veloflexin kanssa. Tuotakin pääsi kokeilemaan peräti 500km verran kun lähettivät väärät renkaat eivätkä halunneet niitä takaisin.
Gambinamiäs
31.03.2023, 20.57
Grand Prix 5000 All Season TR 25 testattu BRR:ssä. Hitaampi ja kestävämpi kuin GP 5000 S TR, mikä ei ole yllätys. Kestävään Vittorian Nextiin verrattuna taas nopeampi mutta ei niin pistosuojattu. Siitä välistä siis.
Grand Prix 5000 S TR 25
Grand Prix 5000 All Season TR 25
Corsa N.EXT TLR 26
9.1 Watts
11.6 Watts
13.2 Watts
(100 psi / 6.9 bar)
(100 psi / 6.9 bar)
(100 psi / 6.9 bar)
10.1 Watts
12.6 Watts
14.6 Watts
(80 psi / 5.5 bar)
(80 psi / 5.5 bar)
(80 psi / 5.5 bar)
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-as-tr
25/28 koossa Challenge Criterium RS omaan käyttöön olisi selvästi parempi.
Aika moinen jötikkä AS on koossa 35, 425 g.
Eli tuo ei ole tosiaankaan 4seasonin korvaaja. Lähempänä vanhaa Tl versiota, tosin vanha Tl on nopeampi ja ainakin keskeltä paremmin suojattukin.
Vähän outo julkaisu, mutta voi tuo todellisessa käytössä kestää selvästi nykyistä S-mallia paremmin. Hidashan tuo ei edelleenkään ole.
Mutta ei asiaa sepelille.
Gambinamiäs
01.04.2023, 01.25
25/28 koossa Challenge Criterium RS omaan käyttöön olisi selvästi parempi.
Aika moinen jötikkä AS on koossa 35, 425 g.
No on kyllä, 34mm Vittoria NEXT painaa 315g. Rene Herse Snoqualmie Pass 44-622 vahvana Endurance-versiona painaa 425g :D.
Näillä näkymin molemmat, GP5000 AS 35mm ja Vittoria NEXT 34mm ovat tulossa BRR testiin eli mielenkiintoista nähdä miten tulokset seuraavat 25-26mm kumien tuloksia.
Laitetaan vielää noiden kapeiden mitat, niissä ei kyllä mitään älytöntä painoeroa ole, joten ton 35mm leveän ilmoittu paino kyllä kuulostaa todella oudolta.
Model
Grand Prix 5000 S TR 25
Grand Prix 5000 All Season TR 25
Corsa N.EXT TLR 26
Specified Weight
250 grams
300 grams
285 grams
Measured Weight
255 grams
282 grams
268 grams
Measured Width
25.7 mm
25.5 mm
26.1 mm
Measured Height
21.8 mm
22.2 mm
23.1 mm
Kyllä tuo uusi conti vaikuttaa kuitenkin fiksulta renkaalta. Tuo on heti kisarenkaan alapuolelle jäävä tosi nopea, pitävä ja kyljiltään paremmin suojattu rengas.
Aika monella painavammalla kuskilla on kuitenkin ollut ongelmia uuden s mallin kylkien kanssa.
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Grand-Prix-5000-28-700-x-28C-BlackChili-VectranBreaker Tuota itse suunnittelin syksyn keventelyyn.
Laitoin 5000s teeärrät pari viikkoa sitten uusille Dt swissin kiekoille. Eteen 28 mm ja taakse 30 mm leveänä. Eturengas pitää paineensa useamman päivän, mutta takarengas vaan muutaman tunnin. Upotin molemmat renkaat vesiastiaan ja takarenkaasta tulee pieniä ilmakuplia kyljistä läpi runsaasti, varsinkin renkaan saumakohdista, etuenkaasta ei yhtään. Peaty`sin litkut sisällä, korjaantuukohan tuo vuoto ajastaan, vai onko maanantai kappale?
Vaihda uuteen. Susihan tuo.
Toinen vaihtoehto Kaffelatexilla tai Orangella kyllästää. Ne jättää kuivuessaan ilmaa pitävän kalvon renkaaseen.
^Tai laita sisurit, en aina ymmärrä tuota maantie renkaiden litkutusta, ei oikeastaan kukaan sen kummempia perusteluja esittänyt moderneihin sisureihin verrattuna.
Orangea tilasin, sekä uuden renkaan. Latexeilla on tullut tähän asti ajettua maantiellä, mutta kokeillaaan nyt tubelesta tälläkin puolella, maastossa olen ajanut Stanin litkuilla.
Otin GP 5000 S TR:t pois vanteielta ja korvasin ne GP 5000 -renkailla. Pääsyy oli se, että halusin mustat renkaat ja noissa TR:ssä oli ruskeat kyljet. Hyvä, että vaihdoin, koska olivat TR:t niin tiukassa vanteella, että tien päällä sisärenkaan vaihto olisi ollut varsin ikävä homma. Vanteet olivat DT Swiss ARC 1400:t. Jotenkin tuntuu, että ennen tubeless-aikaa renkaat oli paljon helpompi laittaa vanteelle.
Goomikko
10.04.2023, 03.08
^Tai laita sisurit, en aina ymmärrä tuota maantie renkaiden litkutusta, ei oikeastaan kukaan sen kummempia perusteluja esittänyt moderneihin sisureihin verrattuna.
Pienemmät rengaspaineet, parempi rullaavuus, puhkeamattomuus (pienet reiät) sekä kevyempi kokonaisuus.
Itsellä Gp 5000 s tr:t meni Dt swissin vanteille ihan sormin vääntämällä.
Pienemmät rengaspaineet, parempi rullaavuus, puhkeamattomuus (pienet reiät) sekä kevyempi kokonaisuus.
Itsellä Gp 5000 s tr:t meni Dt swissin vanteille ihan sormin vääntämällä.Kuinka alhaisilla paineilla pitää päästä ajamaan vaikka 28mm koossa?
Maantierenkaissa paino taitaa mennä kyllä sisuriversiolle, jos ajetaan latexilla tai tpu:lla. BRR:ssä vanha GP5000 28mm 235gr ja siihen tavallinen Tubolito n. 40gr. Tubeless-rengas itsessään painaa saman ja siihen vielä venttiilit ja litkut päälle.
Paikkautuvuus ja rullaus ovat sitten plussaa.
^Miksi maantiellä täytyy olla pienemmät paineet ja ei mielestäni se tuo rullaavuuttakaan. Mikään ei ole puhkeamatonta ja paljonko laitat lientä esim. 28mm:n renkaaseen?
R2:ssa GP5000 25mm & 28mm tarjouksessa 36,47 eur. Hinta ja laatu kohtaavat tässä aika hyvin vrt. 5000 S TR.
^Miksi maantiellä täytyy olla pienemmät paineet ja ei mielestäni se tuo rullaavuuttakaan. Mikään ei ole puhkeamatonta ja paljonko laitat lientä esim. 28mm:n renkaaseen?
Avainsana lihavoitu.
Mielestäni tubeleksen isoin etu sisuriin verrattuna maantiellä on se että se eliminoi käärmeenpuremat.
^Snakebitet hyvin harvinaisia maantiepaineilla... Lisäksi modernit sisurit kestää niitäkin hyvin.
Maanteillä alkaa olla sen verran paljon korjausvelkaa, että pienemmillä paineilla on huomattavan paljon mukavampaa ajaa. Kyllä tuon tubelessin rullaavuuden huomaa kovemmissa vauhdeissa. Toissapäivänä 32 mm GP5000 S TR 3,5 bar paineilla 200 km lenkki eikä tuntunut käsissä tai selässä lainkaan. Aamulla oli kylätie jäässä ja rengas piti hyvin. Ehkä tuo 30 mm alkaa olla sellainen raja, jonka yläpuolella tubelessilla on enemmän etuja kuin haittoja maantiellä.
Goomikko
10.04.2023, 12.34
Katsokaa mitä Velogi on mieltä tubeless renkaista. Videolla myös pieni testi. Noilla ajatuksilla itse lähdin renkaita kokeilemaan. Taas sana mielestäni tubeless toi ajomukavuutta paremmalla rullaavuudella. Sehän on tärkeintä miltä itsestä tuntuu eikä se miltä toisesta tuntuu.
https://www.youtube.com/watch?v=Poufo1zOAQQ
Moderneilla sisureilla tarkoittanet TPU-sisureita? Niistä ja niiden eduista ja ei-eduista niin butyyleihin, latekseihin kuin tubelesseihin nähden on keskusteltu - aivan kuten on keskusteltu tubelessien eduista ja ei-eduista maantiekäytössä.
Jos olet unohtanut vanhat keskustelut (joihin olet itsekin osallistunut) etkä välitä kaivaa niitä esiin, niin nopealla haulla "pros and cons" löytyy melko vähällä vaivalla kaikki tarpeellinen tieto. Kylmä totuus taitaa olla että se millaisina edut ja ei-edut näkee riippuu ihan sairaan paljon sitä miten ajaa, millaisia ajoja ajaa ja miten paljon eri asioita arvostaa. Ne kenties pienet erot, jotka eivät sinusta ole kummoisiakaan tai joita et omassa ajossasi ehkä ole huomannutkaan, voivat olla toiselle sen verran tuntuvat ja merkittävät, että valinta on itsestään selvä.
Vaikka minusta keskustelu samoista aiheista yhä uudestaan ja uudestaan voi olla viihdyttävää, avartaaa ja hyödyllistä ainakin niille, joille asiat ovat vielä suhteellisen uusia, niin en näe keskustelua kovin hedelmälliseksi silloin jos puhutaan "mielestäni"-tasolla ilman kummoistakaan omaa kokemusta siitä minkä etujen merkittävyyttä epäilee tai minkä ei-etuja pitää niitä etuja suurempina.
Goomikko
10.04.2023, 12.53
Vaikka minusta keskustelu samoista aiheista yhä uudestaan ja uudestaan voi olla viihdyttävää, avartaaa ja hyödyllistä ainakin niille, joille asiat ovat vielä suhteellisen uusia, niin en näe keskustelua kovin hedelmälliseksi silloin jos puhutaan "mielestäni"-tasolla ilman kummoistakaan omaa kokemusta siitä minkä etujen merkittävyyttä epäilee tai minkä ei-etuja pitää niitä etuja suurempina.
Tälläkään foorumilla ei olisi paljonkaan kirjoituksia jos kirjoitukset eivät saisi perustua omiin kokemuksiin. Niitähän nämä "mielestäni" kirjoitukset ovat. Jos samasta aiheesta ei saisi keskustella uudestaan niin ei tänne foorumile viikossa montaa viestiä tulisi. Vanhoista yli miljoonasta viestistä löytyy lähes kaikki oleellinen.
Tälläkään foorumilla ei olisi paljonkaan kirjoituksia jos omat kirjoitukset eivät saisi perustua omiin kokemuksiin. Niitähän nämä "mielestäni" kirjoitukset ovat. Jos samasta aiheesta ei saisi keskustella uudestaan niin ei tänne foorumile viikossa montaa viestiä tulisi. Vanhoista yli miljoonasta viestistä löytyy lähes kaikki oleellinen.
Ymmärsit valitettavasti ihan päinvastoin kuin oli tarkoitus (mikä tietysti on yksinomaan minun ja koukeroisten lauseiteni vika). Halusin sanoa että omista kokemuksista sopii ja pitääkin kertoa - mutta se mitä en parhaalla tahdollanikaan osaa pitää hedelmällisenä on se että alkaa puhumaan "mielestäni" asioista, joista ei ole joko lainkaan tai ei riittävää kokemusta, mutta joiden kohdalla nimenomaan se omakohtainen kokemus ratkaisee onko jollain ominaisuudella tai jonkin eron suuruudella merkitystä vai ei.
Etenkin silloin kun on kuurot korvat niille vastauksille, joissa toiset kertovat omista kokemuksistaan.
PS Minun pääni tosiaan tuottaa tuollaista tekstiä - enkä nytkään jaksa lähteä sitä oikomaan ja uudeksi kirjoittamaan. Selvän siitä kuitenkin saa jo toisella lukukerralla. Siis jos ensimmäinen on tuottanut semmoisen täh?! mitä soopaa tuo taas nyt suoltaa!? -elämyksen...
^Jaa.
Mielestäni asioita saa tarvittaessa kyseenalaista = kysyä perusteluita esitetyille mielipiteille, vaikka "asioista ei ole joko lainkaan tai ei riittävää kokemusta".
Goomikko
10.04.2023, 13.16
^
^Mikä on riittävä kokemus että saa kirjoittaa omista kokemuksista. Kenellä kuuro korvalla ei ollut riittävää kokemusta osallistua keskusteluun?
tri-nisti
10.04.2023, 13.38
Laitoin 5000s teeärrät pari viikkoa sitten uusille Dt swissin kiekoille. Eteen 28 mm ja taakse 30 mm leveänä. Eturengas pitää paineensa useamman päivän, mutta takarengas vaan muutaman tunnin. Upotin molemmat renkaat vesiastiaan ja takarenkaasta tulee pieniä ilmakuplia kyljistä läpi runsaasti, varsinkin renkaan saumakohdista, etuenkaasta ei yhtään. Peaty`sin litkut sisällä, korjaantuukohan tuo vuoto ajastaan, vai onko maanantai kappale?
Sama homma, 30 millisestä 5000 S TR tulee Stanin litkut läpi, pieniä kuivuneita tahroja on ihan kulutuspinnalla koko matkalla. Paine pysyy päivän tai pari ok tasolla, ettei onneksi isosti vuoda.
Edessä Pirelli P Zero Race TLR (valkoisella fontilla) 28mm on lähes 100% pitävä samalla litkulla.
Opulus voisi tiivistää tekstiään ja vähentää sanahelinää että ydinkin voisi löytyä...
Jos foorumin jutut ja mielipiteet perustuisi johonkin epämääräisiin ja vahvistamattomiin Youtube/blogeihin niin tylsäähän tämä olisi. Kokemukset ja mielipiteet ovat elämän suola!
^Snakebitet hyvin harvinaisia maantiepaineilla... Lisäksi modernit sisurit kestää niitäkin hyvin.
Sama kokemus, eli ovat harvinaisia kyllä ja muunlaisia reikiä ei omalle kohdalle ole juuri osunutkaan. Snakebiteissa on vaan se ikävämpi homma että niitä tulee helpoimmin porukassa ajaessa jolloin todennäköisyys vakaville seuraamuksille on suurempi. Pyrin minimoimaan turhat riskit itselleni ja muille ja siinä tubeless mielestäni auttaa.
Tarkoitat ilmeisesti TPU-sisureita? Kerro lisää.
^Tubolito, Revoloop ja Pirellin kyseiset olleet käytössä siitä asti kuin tulleet markkinoille. Ekoissa Tuboissa oli laatu ongelmia mutta sen jälkeen en ole saanut puhki ajamalla, yhteen jokin metallinsirpale jäikun duunissa vaihdoin kesärenkaat alle.
Painoltaan aivan ylivoimaisia ja olleet erinomaiset kestävien renkaiden kanssa. Maastokumit litkuttanut joskus ja vieläkin voisin mutten maantierenkaisiin muita harkitse.
Mielestäni asioita saa tarvittaessa kyseenalaista = kysyä perusteluita esitetyille mielipiteille, vaikka "asioista ei ole joko lainkaan tai ei riittävää kokemusta".
Meillä on sitten eri käsitys siitä mikä on kyseenalaistamaista ja mikä jotain ihan muuta.
Mielipiteille voi toki kysyä perusteluita, mutta ei ole kovin hedelmällistä kysyä perusteluita mielipiteille, joiden on juuri kerrottu perustuvan omille kokemuksille.
^
^Mikä on riittävä kokemus että saa kirjoittaa omista kokemuksista. Kenellä kuuro korvalla ei ollut riittävää kokemusta osallistua keskusteluun?
(1) Pitempi kuin 12 min. Useampi kuin yksi kokeilukerta. Suurempi kuin jokseenkin olematon. Valitse mieleisesi!
(2) Ketjua lukeneille olisi luullut olevan selvää sen kenellä tällä kertaa oli kuurot korvat. Keskusteluun osallistumista en ollut rajoittamassa keneltäkään.
Aiheetta enempään - ja tämäkin vain sen takia että pidän hyvänä tapana vastata kommentteihin, jos joku viitsii sellaisen kirjoittaa ja pysyy edes jossain määrin asiallisena.
^Sanahelinää ilman asiaa. Et edes tainnut sanaa "rengas" kertaakaan ;-)
Gambinamiäs
11.04.2023, 16.11
Saako laittaa dataa vänkäämisen väliin?Grand Prix 5000 S TR 25-622 Rolling Resistance Test Results
Grand Prix 5000 S TR 25-622 Rolling Resistance Test Results
Inner Tube
Type
Weight
RR
100 psi
6.9 bar
RR
80 psi
5.5 bar
RR
60 psi
4.1 bar
Grams
Watts
Watts
Watts
Tubeless (20 ml sealant)
~ 20
9.2
10.3
12.1
Vredestein Latex
Latex
50
9.4
10.5
12.4
Vittoria Latex 25/28
Latex
80
9.4
10.6
12.6
Revoloop Ultra
TPU
25
9.6
10.9
13.0
Tubolito S-Tubo Road
TPU
22
9.9
11.2
13.2
Revoloop
TPU
39
10.2
11.4
13.5
Schwalbe Aerothan
TPU
43
10.3
11.4
13.5
Conti Race28 Light
Butyl
75
10.5
11.8
14.2
Schwalbe SV20 Light
Butyl
72
10.7
12.0
14.6
Tubolito Road
TPU
39
10.7
12.2
14.9
Conti Race28
Butyl
102
11.3
13.0
15.9
Eli rullaus ei olisikaan "mielipide kokeilematta" -kysymys.
Vaikea kyllä uskoa tuota Tubolito Roadin heikkoa vierintävastusta, verrattuna normaaleihin butyylisisureihin..
edit. Jatketaan vielä, että tuo GP5000 All Season TR voisi olla hyvä korvaaja nykyisille Pirelli Cinturato Velo 35mm-renkaille. Ei vaan tällä hetkellä taida saada tuota leveämpää versiota oikein mistään, ja on tuo melkein 90e kpl hintakin aika suolainen.
Gambinamiäs
11.04.2023, 16.56
Pirelli Zero Race TLR SpeedCore 35mm varmaan ihan pätevä vaihtoehto? Nopeus aika samaa luokkaa kuin GP 5000 AS, pistosuojaus parempi. Pistosuojaus toki molemmissa aljon heikomppi kuin Cinturato Velo. Vittoria NEXT 34mm toki myös ykis vaihtoehto. Noista itsekin arvon maantiepyörään retkirenkaan, kunhan BRR saa GP 50000 AS 35mm ja NEXT 34mm testit ulos.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/compare/continental-grand-prix-5000-as-tr-vs-pirelli-p-zero-race-tlr-28-vs-vittoria-corsa-next-tlr-28
Vaikea kyllä uskoa tuota Tubolito Roadin heikkoa vierintävastusta, verrattuna normaaleihin butyylisisureihin..
edit. Jatketaan vielä, että tuo GP5000 All Season TR voisi olla hyvä korvaaja nykyisille Pirelli Cinturato Velo 35mm-renkaille. Ei vaan tällä hetkellä taida saada tuota leveämpää versiota oikein mistään, ja on tuo melkein 90e kpl hintakin aika suolainen.Tuleeko ylimääräistä tasoitusta kuinka paljon siitä, että tubeless-kumekseen tungetaan ylipäätään sisuria?
Mulla menee seuraavaksi Aerothanit GP5k:n seuraksi.
^ Mysteerio kuitenkin säilyy - siis jos Tuboliton rullaavuus muiden (TR tai ei-TR) renkaiden kanssa on ollut lähempänä lateksia ja selvästi parempi kuin butyylilla (kuten TPU-sisureilla valmistajien testien mukaan on):
Mikä tässä renkaassa voisi aiheuttaa sen että Tuboliton testitulokset ovat noin heikot?
Tuleeko ylimääräistä tasoitusta kuinka paljon siitä, että tubeless-kumekseen tungetaan ylipäätään sisuria?
Michelin Latex A1 (80 gr) + gp5000 6,9 bar 8,9 w
Eli noin 0,5 w
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/continental-grand-prix-5000-latex-tube
Ei nyt rullaavuuteen vaikuta mutta 20ml litkua renkaaseen on lähinnä vitsi. Kolminkertainen määrä vähintään jos jotain luottoa haluaa pidemmäksi aikaa.
Onko missään testattu miten litkun määrä, esim 30, 45, 60 ml, vaikuttaa vierintävastukseen maantierenkaassa?
Pari testiä ainakin löytyy. Muutenkin noita testejä voi katsoa vähän ristiin
aero-coach: https://www.aero-coach.co.uk/tubeless-sealant-and-rolling-resistance
brr: https://www.bicyclerollingresistance.com/specials/road-bike-tubeless-sealant
ja vielä sisureista : https://www.aero-coach.co.uk/inner-tube-rolling-resistance
Muistin että jossain oli testattu.
Kisaan mahdollisemman vähän ja muuten niin paljon että pääsee kotiin.
Joskus vaan miettii että jos renkaan paine esim. 6baria niin mistä johtuu ero siinä mitä renkaan sisällä on? Miksi painavampi sisuri on parempi ja mikä muka tekee litkusta noilla paineilla paremman?
Toisaaltaan jos keväällä laitat esim. 60ml renkaaseen niin missä vaiheessa joudut lisäämään? Kuinka paljon lisäät renkaan elinikänä litkua?
Luin tuon kolmasti, enkä vieläkään tajua mitä et tajua, vaikka olet ollut foorumilla tietäjänä varmaan 20 vuotta.
^Lienee kyse myös siitä ettemme muutenkaan tajua toisiamme. Ja mistä minä edes sinun tajuamisen kapasiteettiakaan tiedä?
Just tuli tilattua varasisuriksi tollanen tavallinen tubolito. Huono rullaus nyt ei niin haittaa taskussa olevan sisurin kanssa, mutta pettymys oli myös koko; se ei ole merkittävästi butyyliä pienempi. Kevyempi kuitenkin on. Ehkä S-malli olis ollut oikea valinta.
Aiheeseen enemmän liittyen mulla on noi S TR mallit menny vanteille tosi mukavasti kaikki. TL mallien kanssa oli samoille vanteille tosi hikistä punnerrusta. Yhtään ei nykyään jännitä saako sisurin laitettua jos tulee iso viilto lenkillä. Toisaalta ei oo kyllä yhtään S TR rengasta vielä hajonnutkaan, mutta otantakin on pieni.
^Joskus S mallia suositettiin vararenkaaksi koon vuoksi mutta ainakin 4Seasoneissa kesti kauden verran. Itse en ole noita "Ultra" versioita käyttänyt kun normitkin keveitä.
https://r2-bike.com/GOODYEAR-tire-Eagle-F1-Tube-Type-Dynamic-GSR-R-Shield-Protection-700-x-28C Tuollaiset tilasin testiin viistonnisten sijaan, kevyet ainakin ovat ja halvat!
https://r2-bike.com/GOODYEAR-tire-Eagle-F1-Tube-Type-Dynamic-GSR-R-Shield-Protection-700-x-28C Tuollaiset tilasin testiin viistonnisten sijaan, kevyet ainakin ovat ja halvat!
Miehille jotka mittaavat pyörästä ainostaan painon ja ripustavat sen jälkeen laitteen seinälle.
Näyttää ainakin nopeilta. Laita kokemuksia sitten kun olet päässyt testaamaan. Mä tyypittelin tänään 32 mm GP5000 S TR nakkeja soralla, rikkinäisellä asfaltilla ja hiekalla. Hyvin riitti pitoa kantata mutkiin eikä tullut flättejä.
^^Voi sua rassukkaa ja sun juttuja, oletetusti aikuinen mies!
^Mennee vasta Gatorien jälkeen testiin jos pyörä muuten sopiva.
Nuren ja paatonin keskusteluun offtopicina vielä - tässä harrastuksessa on myös tämä speksailupuoli, joka on myös kivaa. Tuskin esimerkiksi Dangerholm ajaa kovin paljoa omilla pyörillään. Kevyet pyörät on nätin näköisiä. Entisöin vuosi sitten teräsrunkoista Rossinia nykypäivän vaatimusten mukaiseksi enkä ole ajanut sillä metriäkään, oli hauskaa joka tapauksessa. Moottoripyöräporukoissa on paljon sellaisia, jotka ajavat kilometreinä vähemmän vuodessa kuin vakuutusmaksut ovat euroina, mutta silti sellainenkin on hyvä harrastus.
Aiheeseen sen verran, että tuo mun pari on 19,5 mm vanteella tasan 32 mm. Sen verran jää sivuille tilaa, että ehkä tuohon maantiepyörään sopisi jopa 35 mm terraspeed alle. Siinä ei näytä kuitenkaan olevan sen kummempi pistosuojaus kuin GP5000 S TR:ssä, joten voisiko tästä päätellä että molemmilla pärjäisi esim. hiekkateillä yhtä hyvin. Ehkä voisi kokeilla inserttienkin kanssa näitä. Nyt alla on noin 500 km ja sen perusteella nämä ovat ainakin paremmat kuin Gravelking slicksit ja samaa tasoa G-One Speedin kanssa omien havaintojen perusteella todetun pistosuojauksen osalta.
^Jotkut vaan ei hyväksy kaikkea/kaikenlaisia kuten ei eräs puoluekaan ;-)
Se mitä maantierunkoihin menee niin tuohon SuperStariin menisi hyvin 32millinen, taakse jopa leveämpikin vaikka valmistaja ilmoittaa maksimiksi 28mm.
No mutta 9gr tosiaan säästää painoa ja vaihtokaupassa saa selvästi hitaamman renkaan.
Ei vaan pysty käsittämään.
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Grand-Prix-5000-28-700-x-28C-BlackChili-VectranBreaker
^Ajankuluksi ja vaihtelun vuoksi... Äläkä taas aseta sitä käsityskykyäsi kyseenalaiseksi...
No mutta 9gr tosiaan säästää painoa ja vaihtokaupassa saa selvästi hitaamman renkaan.
Ei vaan pysty käsittämään.
https://r2-bike.com/CONTINENTAL-Tire-Grand-Prix-5000-28-700-x-28C-BlackChili-VectranBreaker
Ai se painoero on noin pieni. Pari flatspottia GP5000 renkaaseen ja sitten ne painavat saman verran.
^Oikeastaan paino eikä hinta ollut mikään juttu vaan pelkkä uteliaisuus. Ollut viime vuosina kaikissa pyörissä Contin renkaita pois lukien nastat ja kiinnosti katsoa mitä muuta tarjolla. Kun kauden ajelee niin voi taas hyvällä Omatunnolla palata juurille.
Onko jollakulla ollut ongelma GP5000S TR:n kanssa? Suht. helposti meni vanteelle ilman työkaluja ja napsahti tubelessiksi helposti. Näyttäisi olevan kaikin puolin kohdallaan, mutta rengas "woblaa", eli heittää 5mm sivusuunnassa muuten suoralla kiekolla. Olen kokeillut asentaa uudestaan, mutta sama homma. Ostin renkaat torilta "uutena", mutta tulikin irtonumerona muovipussissa, eli taisi olla jotain OEM-kamaa. Reunalanka vaikuttaisi ehjältä ja napsuu paikoilleen tubelessiksi komeasti. Mavic Allroad tublelsskiekot, eli ei tarvita vanneteippiä ja renkaat 32mm. Onkin sitten viimeinen kerta, kun ostan renkaat jostain fillaritorilta.
Kannattaa kysyä siltä torin myyjältä. Voisi melkein laittaa nickin näkyville.
Varmistus vielä, että kai silmämääräisesti tarkistit nousi vanteelle joka puolelta?
navajokoira
25.04.2023, 19.24
Mulla tuli ehkä vähän huolestuttavan näköisiä nirhaumia gp5000s tr seinämiin aika nopeasti, kivisillä poluilla puikkelehtiminen varmaankin oli liikaa. Tai liikaa ja liikaa, enköhän mä kuitenkin vielä kesäksi laita taas alle.
HXX1100H
25.04.2023, 21.31
^^^^ Jos rengas nousee tasaisesti vanteelle niin mahdollisesti myyjä on todennut saman woblauksen ja laittanut " vahingon kiertämään" .
Kuminauha
25.04.2023, 22.21
Kannattaa tarkistaa, että se "tarkistusviiva" on tasasella etäisyydestä vanteen reunasta. Vai onko näissä maantiekumeissa edes sellasia?
Kyllä se on kaikin puolin oikeassa paikassa se rengas, mutta woblaus jatkuu samassa kohdassa, vaikka vaihdoin edestä takavanteelle . En nyt lähde myyjää tässä syyttämään, hyvässä uskossa lie luullut myyneennsä virheettömät kumet. Ehkä tuo on vaan sellainen artikkeli, mikä kannattaa ostaa uutena - nimittäin Continental pesi kätensä asiasta kun kerroin olevan "second hand" -renkaat.
No jos noin on, niin myyjä ottaa renkaan takaisin.
Joskus jotain rengasta joutunut hieromaan periaatteella täydet paineet sisään, tyhjäksi ja käännellyt/väännellyt puolelta toiselle, paineet uudelleen ja usein/joskus saanut renkaan asettumaan suoraan.
Välillä kun joku kohta renkaasta asettuu alemmas vanteelle muuhun nähden on auttanut paineet pois ja rengasraudalla nostelee siitä kohdasta ja vähän sivuille päin. En tosin tiedä toimiiko tubeless renkaissa.
Kaksi kesää kattelin vipattavaa gp 5000 tl (vanhempaa sarjaa) olevaa 28mm rengasta edessä. Nyt laitoin taakse sen ja ajan loppuun. Takana ollut 32 mm versio oli suora ja pari kesää kesti.
GP5000S TR 28mm, asennettu 3/2022, ajettu 3900km. Eturenkaan kulutuspinta repeilee toiselta puolelta lähes koko matkalta. Vanhemmissa malleissa on ollut ilmeisesti samaa vikaa. Oletteko reklamoineet ja saaneet uutta rengasta tilalle?
https://i.postimg.cc/6qHhLypw/4104-E1-E7-CCC4-4918-A7-B9-7-A424966439-C-1-201-a.jpg
https://i.postimg.cc/KzDfj9X1/DE2-B9-BAB-6-F10-4535-BF13-AD8-D719-CD90-F-1-201-a.jpg
GP5000S TR 28mm, asennettu 3/2022, ajettu 3900km. Eturenkaan kulutuspinta repeilee toiselta puolelta lähes koko matkalta. Vanhemmissa malleissa on ollut ilmeisesti samaa vikaa. Oletteko reklamoineet ja saaneet uutta rengasta tilalle?
https://i.postimg.cc/6qHhLypw/4104-E1-E7-CCC4-4918-A7-B9-7-A424966439-C-1-201-a.jpg
https://i.postimg.cc/KzDfj9X1/DE2-B9-BAB-6-F10-4535-BF13-AD8-D719-CD90-F-1-201-a.jpgMiten tuo rengas talvehti?
^Ja oliko paineet sisällä?
Miten tuo rengas talvehti?
Lämpimässä tallissa kiekolle asennettuna. Pyörä oli trainerilla ja toisinaan tuli ajettua aika alhaisilla paineilla. Mietin, että voisiko johtua siitä, mutta tuo on korkannut koko matkalta ja vain toiselta puolelta niin ehkä syy on kuitenkin jossain muualla.
^Ja oliko paineet sisällä?
Juu, paineet oli sisällä mutta silloin tällöin aika alhaiset.
Lämpimässä tallissa kiekolle asennettuna. Pyörä oli trainerilla ja toisinaan tuli ajettua aika alhaisilla paineilla. Mietin, että voisiko johtua siitä, mutta tuo on korkannut koko matkalta ja vain toiselta puolelta niin ehkä syy on kuitenkin jossain muualla.
Ok, mun ei-tubeless GP5000 talvehti edellistalven menestyksekkäästi vanteelta pois otettuna. Nyt kun tämän sanoin, niin en olekaan vielä tsekannut miten viime talvi meni.
Juu, paineet oli sisällä mutta silloin tällöin aika alhaiset.
Jos pinnan repeily kyljessä on tullut tai havaittu vasta matalilla paineilla ajamisen jälkeen, niin eiköhän tuossa löysällä kumilla ajamisessa liene syy.
https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews/tufo-comtura-4-tr
Tufo Comtura 4 TR 28
Ensimmäinen Tufon maantierengas.
Painotettu pistosuojausta selvästi.
Goomikko
12.05.2023, 22.16
Jos pinnan repeily kyljessä on tullut tai havaittu vasta matalilla paineilla ajamisen jälkeen, niin eiköhän tuossa löysällä kumilla ajamisessa liene syy.
Ainakaan minulla ei ollut löysällä kumilla ajaminen syy kylkien repeilyyn. Olen tänne aikaisemmin jo tästä ongelmasta kirjoittanut. Rengas kestää kesän hyvin mutta talvisäilytystä se ei kestä. Mulla on ollut sisuri versio ja tubeless versioita. Rengas on uudistunut jo kolme kertaa mutta aina sama juttu keväällä. Rengas säilytetty vanteella ja vanteelta pois otettuna. Huoneen lämmössä ja viileässä ja valolta suojattuna jätesäkissä. Kaikkea on kokeiltu mutta aina keväällä sama juttu. Jääräpäisesti ostan aina samat renkaat kun en muuten yhtä hyvää tai parempaa osaa ostaa. Takuuseen en ole uusia renkaita kysynyt enkä usko että takuu korvaa vuoden vanhoja renkaita.
Jokuhan tässä on nyt pielessä kun omat renkaat ovat pääsääntöisesti huoneilmassa kasvamassa. Jos nyt näin voi sanoa. Eikä ole renkaat porsineet. Mutta tosiaan pitkittäissuuntainen repeilemisenkuvittelisin menevän jatkuvilla matalilla paineilla ajon. Minun on oikeasti vaikea uskoa etteikö joku menen säilytyksessä pieleen.
Goomikko
12.05.2023, 22.37
Ei pidä kuvitella eikä epäillä että toinen ajaa väärillä painella vuodesta toiseen. Jos näin olisi renkaat repeäsi pyöräily kaudella ei säilytys kaudella. Millainen virhe säilytyksessä saa kyljet repeämään?
Minulla oli pyörä talven lasitetulla parvekkeella paineet sisässä. Molemmat kumit oli ihan haperoa kyljistä keväällä, toki olisin uudet ostanut joka tapauksessa. Ei siis kestä kylmässä säilyttämistä.
Itsellä vuosien takaa kokemus erään tuubirenkaan säilytyksestä vanteella lasitetulla parvekkeella. Oli suht kovat paineet sisässä ja talven jälkeen oli halkeamia täynnä.
Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk
Aina sanottu lämmin pahasta renkaille, mielummin viileässä säilytys.
arctic biker
15.05.2023, 17.20
Maantievehkeen Michelin Powerit olleet pyörässä kiinni ja säilytys kylmässä aitassa (kolmevuotiaat) eikä mitään vikaa. Muuten eiajossa olevat pidän perunakellarissa plus 5 ja pimeetä
Gambinamiäs
15.05.2023, 17.38
Pakottavista syistä lasitettu etelän puolenen parveke on harrastepyörien säilytystila. Aurinko kesällä ja pakkasta talvella. 5000GP sisuriversiot ovat nyt kestäneet kaksi talvea pakkasta ja kaksi kesä aurinkoa ja S TR yhden talven. Muissakaan renkaissa ei ole mitään ihmeellistä ilmennyt. Maltilliset säilytyspaineet ympäri vuoden.
Kylmyys ei ole koskaan vahingoittanut renkaita, joskus ollut parvekkeella useita talvia kesäkiekot ja renkaat. Valo, lämpö ja aurinko tod.näk. pahempia.
Älkää muuten oikeasti ostako niitä transparent conteja. Mä ihmettelin mitä tonit eilen nauraa kiherti tiskin takana kun möivät mulle eilen nuo.
Näähän on ihan jarrut ja prkleen kovat. Paljon kapeammat ja matalammat kuin normaalit. Jeesus mitä pskaa.
On noissa sitten isoja eroja. Ihan perus sisuri-GP5000 32mm leveinä vaikuttavat oikein mukavilta kumeita. Nopeudesta en osaa sanoa mutta eipä tuo jarrulta vaikuttanut Porvoon reissulta.
Juu, latekseilla normi gp5000 rullaa nätisti.
Älkää muuten oikeasti ostako niitä transparent conteja. Mä ihmettelin mitä tonit eilen nauraa kiherti tiskin takana kun möivät mulle eilen nuo.
Näähän on ihan jarrut ja prkleen kovat. Paljon kapeammat ja matalammat kuin normaalit. Jeesus mitä pskaa.
No tämänhän sanoi järkikin kun renkaan määritelmä on aina ollut 'musta ja pyöreä". Jokohan alkais poistua muodista nuo ruskekylkiset kumit. Erikoista tosiaan jos kyljen väri vaikuttaisi rullaukseen?
Contin ruskeat kyljet ovat feikkiä. Oikeat tanwallit kuten Veloflex Record TLR 25 ovat nopeammat kuin kokomusta GP5000 TR.
Ruskeat kyljet niin kasaria, sopii hyvin johonkin retropyörään ja niihinkin huonosti. Muistan kuinka onnellinen olin kun sain aikoinaan mustat Panaracerin Dartit alle paskanruskeiden tilalle!
Contin ruskeat kyljet ovat feikkiä. Oikeat tanwallit kuten Veloflex Record TLR 25 ovat nopeammat kuin kokomusta GP5000 TR.
En muista miten GP5000, mutta RaceKing Bernstein editionissa on pykälä kyljen ja kulutuspinnan välimaastossa, että on tehty tosiaan lisäämällä kerros.
Juu nuo ruskeat kyljet on kyllä vähän 2018. Toivottavasti tuosta hömpötyksestä päästään eroon kohta.
Onko jollain ollut jo testissä AllSeasonit 35mm leveänä? Kokemukset kiinnostaisi.
Jo Jarno Biermann on testannut ruskeakylkiset hitaammiksi kuin mustat. Ero ei kylläkään ole iso.
Ruskeat kyljet ovat OG Contia, kyllä ei saanut Grand Prixiä tai Grand Prix 3000 kumeja muulla kuin ruskealla kyljellä.
Jo Jarno Biermann on testannut ruskeakylkiset hitaammiksi kuin mustat. Ero ei kylläkään ole iso.
Kyllä sen huomaa. Ennenkuin BRR oli noi testannut totesin saman tällä palstalla. Mutta eipä ole renkaan kyljen väriin katsominen. Schwalben keltakylki TT rengas on niin sukkela että kaiholla muistelen. Ajoittain tulee selailtua nettiä josko vielä laittaisi. Muuta vikaahan noissa ei ole kuin että hieman ohkaset… Jos vaan jaksaa Orangea niihin tuupata niin sitte.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.