Näytä tavallinen näkymä : Sinkulan takakerran päivitys projekti
Flighter
03.11.2018, 23.46
Sinkula-projekti seisoo ja olisi kova hinku saada pyörä taas radalle.
Projektina on Vitus Bike dee-1 26" jarrujen ja takakerran päivitys. Kyseessä on CRC:n mallistosta jo poistunut malli Vitus Bike dee-1 26" (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-bikes-dee-1-26-city-bike-2014/rp-prod80998)
Jarrut ennätin tilata ja tarkoituksena olisi asentaa Avidin BB7-jarrut kiekkoineen eteen ja taakse.
Suurimmat kysymykset tässä projektissa liittyvät takakerran päivitykseen ja tarvitsen mielipiteitä, kuinka asian suhteen kannattaisi menetellä.
Irrotin takarattaan osineen sekä taka-akselin, mutta varsinaista napaa en saanut irroitettua. Onko tähän olemassa jotakin keinoa? (kuusiokolo, oma työkalu) Osia irroittaessa tuli havaittua, että ne vaatisivat vähintään perusteellista puhdistusta ja omien havaintojen perusteella ei olisi pahitteeksi, jos Vituksen alkuperäiset osat vaihtaisi hieman laadukkaimpiin.
Omat vaihtoehdot / veikkaukset projektin edistämiseksi:
1) Ostan uuden takakiekon napoineen. Tässä tulisi huomioida, että kiekon napaan voi asentaa Avid BB7 160mm levyn ja, että se toimii sinkulakäytössä eli saan asennettua siihen esim. 20T rattaan. Tälläisista takakiekkovaihtoehdoista minulla ei ole käsitystä.
2) Vaihdan takanavan ja ostan uuden takarattaan kokoa 20T sekä puhdistan ja rasvaan muut osat. En ole kuitenkaan varma, onko sopivaa takanapaa olemassa.
3) Ostan uuden vapaarattaan White Industries ENO (https://www.veloshop.fi/fi/white-industries-eno-vapaaratas.html) tai BLB Royal ED Freewheel (108 clicks) (https://www.veloshop.fi/fi/blb-royal-ed-freewheel-108-clicks-vapaaratas.html) ja puhdistan ja rasvaan muut osat. Voiko pelkkää vapaaratasta ostaa ja onko se yhteensopiva? Tarvitseeko jotakin muita säätöjä tehdä?
Mielipiteitä ja ratkaisuja projektin loppuunsaattamiseksi otetaan vastaan.
Suuret kiitokset jo etukäteen!
-Flighter
maalinni
04.11.2018, 07.48
Mikä on takakerta?
Kaikkiin normaaleilla vapaarattailla varustettuihin takakiekkoihin saa kyllä sinkularattaan sopivalla setillä https://www.bike24.com/p276680.html?q=Singlespeed
Ilmeisesti takanavassa vapari kierteillä. Halvemmalla pääsee jos ajaa nykyisellä 18t:llä ja laittaa pari piikkiä pienemmän eturattaan. Jos kuitenkin uusi vapaaratas niin vahvasti suosittelen ostamaan White. Kallein, mutta imho huutaa hintansa. Ko. komponentti kuuluu osastoon asenna ja unohda. Ite viisastuin vasta kun olin polkemalla paskonut useamman Dictan ja yhden BLBn.
Flighter
04.11.2018, 11.55
Piti keksiä joku "kuvaava" nimi projektille, jossa tarkoituksena päivittää yksi tai useampi osa, jotka liittyvät yksivaihteisen pyörän takanapaan ja rattaaseen. Pelkän rattaan vaihtokin on käynyt mielessä.
Flighter
04.11.2018, 12.07
Vaikuttaisi siltä, että Vitukessa on vapaanapa. En saanut vielä irti vapaanapaa, mutta yritän tänään irroittaa sen, jotta saan selville, mitä sen takaa löytyy.
Ymmärtääkseni vapaanapa ja vapaaratas ovat eri asioita.
Voiko vapaarattaan asentaa vapaanavan paikalle? Onko järkevämpää uusia nykyinen vapaanapa?
maalinni
04.11.2018, 13.36
ei voi asentaa. Kierrepakka eli vapaaratas menee erilaiseen napaan kuin kasetti. Nyt olen jo itsekin sekaisin näiden termien kanssa.
Osta siis a) uusi 20 hampainen vapaaratas b) pienempi eturatas c) uusi takakiekko ja yllä mainittu sinkulasetti.
vaihtoehto b) taitaa olla helpoin ja halvin.
edit: pari kuvaa selventäisi kummasti tilannetta.
Vaikuttaisi siltä, että Vitukessa on vapaanapa. En saanut vielä irti vapaanapaa, mutta yritän tänään irroittaa sen, jotta saan selville, mitä sen takaa löytyy.
Tuossa pyörässä on melkoisella varmuudella BMX takanapa/vapaaratas. Eli vapaaratas/ratasyhdistelämä on yksi yhdistetty osakokonaisuus. Tuo ratas on kierteellä kiinni takanavassa ja pitäisi aueta vastapäivään kiertämällä. Jos pyörää on säilytetty ulkona on melkoisella varmuudella todella piukassa ja ei aukea ihan helpolla.
Tässä näkyy tuo navan rakenne ja ohjeet miten irtoaa hakkaamalla vasara/lekamenetelmällä. Kannattaa ehkä viedä jonnekkin irroitettavaksi missä on ruuvipenkki ja irroitustyökalu ettei hakkaa käsiään verille.
https://youtu.be/8_hHdjW-6xU
Flighter
04.11.2018, 16.38
Kuvia takanavasta, jne. (https://drive.google.com/drive/folders/1BZAjLu249aJISIiZozLQ0-ciI0kve3f1?usp=sharing)
Flighter
04.11.2018, 17.00
Takakiekon vaihto alkoi houkuttelemaan. Uuden takanavan vaihto ei onnistu, koska kyseessä näyttäisi olevan joku idänihme. Navasta ei löydy mtn mallimerkintöjä ja sen irroittaminen näyttäisi olevan lähes mahdotonta. Pelkän takarattaan, esim. 20T vaihto ja alkuperäisen osian puhdistus ja rasvaus voisi tulla kyseeseen, mutta jotekin tuntuu, että tämä ratkaisu ei ole kovin pitkäikäinen.
Seuraavaksi herääkin kysymyksiä uuden takakiekon valinnan suhteen. Millaista takakiekkoa /kiekkosettiä tähän pitäisi lähteä metsästämään ja kuinka kiinnityksen suhteen pitäisi menetellä? Nykyisessä ei ole pikalinkkuja, joten onko pikalinkkukiinnitys toimiva ottaen huomioon Vituksen rungon. Onko nykyinen taka-akseli mahdollista asentaa uuden kiekon pikalinkku virityksen tilalle?
Takakiekon vaihto alkoi houkuttelemaan. Uuden takanavan vaihto ei onnistu, koska kyseessä näyttäisi olevan joku idänihme. Navasta ei löydy mtn mallimerkintöjä ja sen irroittaminen näyttäisi olevan lähes mahdotonta. Pelkän takarattaan, esim. 20T vaihto ja alkuperäisen osian puhdistus ja rasvaus voisi tulla kyseeseen, mutta jotekin tuntuu, että tämä ratkaisu ei ole kovin pitkäikäinen.
Tuo vapaaratas näyttäisi kuvan perusteella olevan samannäköinen kuin Shimanon vapaarattaat. Tuon vapaarattaan irroittamista voit kokeilla vaikka tuolla Parktoolin ohjeella, kohta nro:2 antaa hyvät ohjeet: https://www.parktool.com/blog/repair-help/freehub-service
Ihan mielenkiinnosta kysyn että onko tuossa navassa oikeasti mitään vikaa? Toinen kartioista näyttää ihan ok kuntoiselta ja akseli suoralta. Puhdistus, rasvaus ja säätö ja kamat nippuun.
Marsusram
04.11.2018, 19.06
On siis Shimano tyyppinen, jossa rataspakan tilalla on sinkulakitti. Irtorattaita saa liikkeistä.
Navan vaihtaminen ei ole mahdotonta, käytännössä kiekon joutuu purkamaan ja kasaamaan uudestaan.
Huomioitava vanteelle sopiva pinnamäärä, mikä tuossa vanhassa navassa näyttäisi olevan 36.
Pikalinkulla voi olla vaikea saada pitämään kiekkoa kohdallaan vaakahahlossa.
Usein sinkularungoissa käytetään vastavoimana säätöruuveja, jälkikäteen voi laittaa jonkin tuggnutin (https://surlybikes.com/parts/drivetrain/tuggnut)tapaisen kiristimen.
Akselin voi vaihtaa jos hankkii vastaavan mallisen navan, jonka osat ovat yhteensopivat.
Deore tasoinen ei vielä paljoa maksa. Akselin mittoja vertaillen näkee onko samat kierteet.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-deore-rear-hub-fh-m525a-disc-36h-56319
Flighter
05.11.2018, 09.03
Ei varsinaisesti. Ennakoivana toimenpiteenä ajattelin päivittää navan ja tässä tapauksessa olen kallistumassa siihen, että hommaan uuden takakiekon napoineen.
Jos sopivaa takakiekkoa navalla ei löydä, täytyy tyytyä puhdistamaan, rasvaamaan nykyinen kokoonpano. Lopuksi vaihtaa uuden 20T rattaan.
Flighter
05.11.2018, 12.06
Alright,
Mittailin hieman ja sain seuraavanlaisia mittoja:
Takahaarukan leveys 137mm.
Nykyisen akselin halkaisija 9mm ja pituus 185mm
Ja ainakin CCR:n mukaan "The Vitus Dee runs a 10mm hoirzontal rear dropouts"
Alustavasti katselin seuraavanlaisia kiekkoja:
Takakiekko 26 X 1.90 Shimano Deore 8/9-Pakalle Musta (2018) (https://www.bikester.fi/bike-parts-mtb-kiekko-26-x-190-shimano-deore-8-9-fach-musta-365688.html)
Rodi M460 Takakiekko, 26x1,9, 32L, Levy, Alivion 6-Reikäisellä Levyllä , Musta (2018) (https://www.bikester.fi/rodi-m460-mtb-renkaat-takakiekko-26x19-32l-levy-alivion-6-reikaisella-levylla-musta-283012.html#rating)
Shimano | Mavic - Deore M525 | XM 319 - 26" Wheelset - 6-Hole - QR - Black (https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=201858;menu=1000,2,140,17; pgc%5B72%5D=248;page=2;orderby=2)
Mahtaisikohan joku edellä mainituista sopia?
Kiitoksia kaikille jo tässä vaiheessa hyvistä vastauksista!
maalinni
05.11.2018, 14.52
Kaikki nuo sopii.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.