PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantievaihteet hybridipyörään



Oiva K
03.11.2018, 13.10
On ruvennut maantiepyöräily kiinnostamaan ja haluaisin muokata nykyisestä pyörästäni sellaisen (Lapierre urban shaper 600). Etuvaihtajana on Shimanon deore ja takana slx joten voinko pistää vaihdevivuiksi Shimanon 105 3x10 vaihtajat kun vanhassakin on jo 3x10 vai eikö maantievaihdevivut sovi yhteen maasto vaihtajien kanssaja pitääkö hydrauliset levyjarrut vaihtaa mekaanisiin.

YocceT
03.11.2018, 14.01
Rahan sijoittaminen tuohon menee hukkaan. Osta mieluummin edullinen oikea maantiepyörä. Uusi tai käytetty.

tiaalto
03.11.2018, 15.03
Shimanon 10sp maantie- ja maasto-osat eivät ole yhteensopivia (ysit vielä olisivatkin) ja jarrut menisivät myös uusiksi. Eikä tuosta pyörästä varsinaista maantiepyörää saisi vaikka kaikki osat vaihtaisikin, todennäköisesti lopputulos olisi painava ja oudolla geometrialla varustettu sekasikiö.

Oiva K
03.11.2018, 16.00
Ok, kiitos vinkistä

nure
03.11.2018, 19.15
Moni ns. Fittnesspyörä käyttää maantie komponentteja mutta tullee kyllä kalliiksi uusia vaikka edes Tiagra tasoisiin palikoihin. Ja eikös tuo 3x välitys ala olemaan jo menneisyyttä?

plr
03.11.2018, 20.09
En minäkään lähtisi konvertoimaan vaihteita. Hybridillähän voi ajella aika mukavasti maantielenkkiä sellaisenaan. 3x10 on erittäin hyvä maantiellä. Toivottavasti 3x alkaa taas yleistyä enemmänkin, niin on elämä helpompaa.

TERU
03.11.2018, 21.29
On ruvennut maantiepyöräily kiinnostamaan ja haluaisin muokata nykyisestä pyörästäni sellaisen (Lapierre urban shaper 600). Etuvaihtajana on Shimanon deore ja takana slx joten voinko pistää vaihdevivuiksi Shimanon 105 3x10 vaihtajat kun vanhassakin on jo 3x10 vai eikö maantievaihdevivut sovi yhteen maasto vaihtajien kanssaja pitääkö hydrauliset levyjarrut vaihtaa mekaanisiin.

Laske tankoa nykyisin osin palikka kerrallaan, saat siihen ajoasennoksi tuollaisen maantiepyörän yläoteasennon, sillä ajaa kummasti!

nure
04.11.2018, 08.44
En ymmärrä mitä hyvää kotimaassa tekee maantiellä kolmella eturattaalla, jos reidet on makaroonia niin kyllä takapakalla saa kompensoitua voimanpuutetta...
Terulla hyvä idea, itse rakensin yhden Konan hybridin maantiemäiseksi ohjaamoa duunaamalla ja homma tosiaan toimi: Pitempi kannatin miinuskulmalla, kapeampi tanko ja Coda Bullhorn barendzit jatkeeksi ja homma tosiaan toimi.

TERU
04.11.2018, 12.59
Omakohtainen kokemus, josta ammensin.
Vielä alkuperäiselle kysyjälle nuren kuin omankin kokemuksen mukaan, kun vaihtaa taakse pieniportaisen pakan, niin maantiepyörämäisyys vaan paranee. Kolme ratasta nuo tehtaat pakkaavat kampiin laittaa ja taakse julmetun maastopakan ja mainokseen kissankokoisin kirjaimin LAAJA välitysala.😁

nure
04.11.2018, 17.05
^Komps, itse ainakin ajan yhdellä eturattaalla hieman vaihtelevilla hammasluvuilla ja takana 11-21/23, syntyy kyllä maantiemäinen vaikutelma. Perinteisen 22-32-42 eturattaiden tuo pienin aivan käsittämätön maantiekäytössä ja varsinkin jos kollegaa siteeraten luodaan LAAJA välitysalue vielä jollakin 12-32 pakalla.

plr
04.11.2018, 17.37
Perinteisen 22-32-42 eturattaiden tuo pienin aivan käsittämätön maantiekäytössä ja varsinkin jos kollegaa siteeraten luodaan LAAJA välitysalue vielä jollakin 12-32 pakalla.

22 edessä, 32 takana, kadenssi 90, niin pyörä kulkee 7,8 km/h. 10%:n mäessä satakiloinen pyörä+kuski tarvitsee tuohon vauhtiin vähän alle 250W tehoa. Mielestäni maantiepyörissä voisi olla vielä tuotakin lyhyempiä välityksiä, koska niitä kuitenkin myydään tavallisille kuolevaisille eikä vain prokuskeille. Ulkomaille sitten vielä lyhyemmät välitykset.

Joskus on maantielläkin mukavaa pyöritellä kevyesti eikä juntata menemään kovilla tehoilla 50 kadenssilla.

hiilikuitumies
04.11.2018, 18.08
22 edessä, 32 takana, kadenssi 90, niin pyörä kulkee 7,8 km/h. 10%:n mäessä satakiloinen pyörä+kuski tarvitsee tuohon vauhtiin vähän alle 250W tehoa. Mielestäni maantiepyörissä voisi olla vielä tuotakin lyhyempiä välityksiä, koska niitä kuitenkin myydään tavallisille kuolevaisille eikä vain prokuskeille. Ulkomaille sitten vielä lyhyemmät välitykset.

Joskus on maantielläkin mukavaa pyöritellä kevyesti eikä juntata menemään kovilla tehoilla 50 kadenssilla.
Näinhän tämä on, mutta tätä eivät tunnusta monet, jotka kuitenkin ovat mielestään tavallisia pyöränostajia auttamassa aikana, kun nuoretkaan miehet eivät keskimäärin jaksa Cooperissa kuin 2 400 metriä. Sen jälkeenhän ikähän alkaa jo tuoda alamäkeä. Ei sellaisella hapenotolla ja lihaskunnolla vielä ihmeitä tehdä. Noita ihmettelyjä siitä, mihin tuollaista muka tarvitsee, tekevät usein ihmiset, jotka ajavat jopa 10 000 km vuodessa tai enemmän tai muuten ovat koko ikänsä kestävyysurheilua harrastaneet.

plr
04.11.2018, 19.03
Nyt sähkövaihtajien aikakautena olisi teknisesti helppoa laittaa eteen vaikka 4 ratasta ja taakse tiukka 11-vauhtinen 11-21. Sitten synkromoodissa vain naksuttelisi pienempää tai isompaa ja homma pelaisi.

nure
04.11.2018, 20.44
^Voipi olla ketjut solmussa😉 Oliskos kuitenkin niin että pyöräily on liikuntaa ja siinä kuuluu tulla hiki ja rasittua, kysehän kuitenkin maantiepyörän kaltaisesta kapistuksesta.