PDA

Näytä tavallinen näkymä : E-Tube, Freemax, Emax, etc Shimano-softat

Sivut : [1] 2

MRe
30.10.2018, 18.47
No nyt sain sen oman SM-PCE1:n (josta näkyy juuri tulleen uusi malli SM-PCE02) ja katselin ETubella ja Freemaxilla hieman mitä fillari on syönyt. En lähtenyt vielä muuttamaan mitään, mutta mitäs muut olette koodailleet esim. avustuksien osalta?

Vähän kuumottaisi nostaa ECO-huippunopeus 30km/h tasolle, mutta sehän ei kai ollut mahdollista uusimpaan firmikseen. Ja sitä Di2-koodausta varten ilmeisesti pitää hankkia maksullinen lisenssi.

Joskus kun noita nopeuksia pääsee säätämään, niin ajattelin tyyliin: ECO 30km/h, Trail 25km/h ja Boost 15 (tai 10) km/h. Tuo Boost on minulla aika lailla käytössä vain oikein jyrkissä kohdissa.

Pexi
30.10.2018, 20.18
Tällä hetkellä mulla on sähkönsäästökampanja ja lomaretkeilymoodi menossa. Tiputin maksimiväännön Ecolla 25 Nm:iin, Trail on muistaakseni 110%/60 Nm ja Boosteri 180%/70 Nm.

Tänään Korsikalla pieniä paikallisteitä 50 km / 770 nousumetriä, koko ajan Ecolla ja vähäsen Offillakin, kämpille palatessa kolme tolppaa jäljellä ja näyttö kehuskeli pöljänä vielä 60 km rangesta.

MRe
31.10.2018, 08.09
Mulla oli ihan perusasetuksilla Eco 30 Nm, Trail 70%/70Nm ja Boost 200%/70. Tämä siis Shimanon omalla puhelinappilla säädettynä. Trailin maksimivääntöä voisi kyllä pudottaa.

Pipo
31.10.2018, 08.58
Pikkuisen nostin uusimman softan asennuksen jälkeen:
Näillä mennään nyt: Eco 40%/50nm, Trail 50%/70nm, Boost 100%/70nm

ealex
31.10.2018, 09.02
Vähän kuumottaisi nostaa ECO-huippunopeus 30km/h tasolle, mutta sehän ei kai ollut mahdollista uusimpaan firmikseen. Ja sitä Di2-koodausta varten ilmeisesti pitää hankkia maksullinen lisenssi.

Di2-koodaus on ilmainen, nopeuden nosto laiton ja maksullinen. :) Lisäksi uusimmilla Shimanon firmiksilla nopeuden nosto voi tehdä vain renkaan halkaisijaa muuttamalla, eli mittari näyttää väärin ja kaikilla avustustasoilla on sama nopeus.

Dille Vallaton
31.10.2018, 11.44
Sori jo etukäteen tyhmät kysymykset. Olen Shimanoa useasti kokeillut kavereiden pyörissä, mutta en ole kartalla noista prosenteista. Vääntö on ihan selkeä juttu, mutta tarkoittaako esimerkiksi Trailin 50 % sitä että se antaa silloin peak powerista sen verran. Brosessa pääsee spesiaalisoftalla peukaloimaan peak poweria eri tavalla. Täyden tehon täysi teho eli suurin avustus on Drive S-moottorissa 350 prossaa. Sen voi pudottaa esim. 300 prossaan tai 290 jne. Vääntöä siinä ei kai voi säätää. Ja taas anteeksi. En ymmärrä mihin tarvitsee sähköpyörää jos suomimaastoissa käyttää noin mopoja tehoja. Samaan vauhtiin pääsee luomunakin. Jossain alppimaissa varmaan toimii että hiipii hiljaa pienillä tehoilla ylös ja täräyttelee kiksit pitkissä laskuissa. Shimano kun on jo lähtökohtaisesti aika heikko potkimaan. On ajettu monta kertaa pitkiä nousuja "täysillä" polkien Shimano vastaan Brose ja reilussa minuutissa tulee eroa useita sekunteja. On vaihdeltu kuskeja ja alla samat renkaat eikä joustomatkoissakaan ole eroa. Kokemusten mukaan Shimano on myös paljon persompi sähkölle kuin Brose. Tämä siis niin että vedetty letkassa samaa kyytiä ja molemmissa pyörissä koko reissun ajan "turbo" päällä.

Pipo
31.10.2018, 11.52
Itse en taas näe järkeä noissa suurissa avustustehoissa :)
Jos vähänkin on jalkaa niin noilla pienilläkin avustuksilla ajelee kyllä hyvällä vauhdilla ihan minkä tahansa mäen /paikan Suomessa. Mutta kukin tyylillään ja siksikin säätömahdollisuus on must.

MRe
31.10.2018, 12.19
Di2-koodaus on ilmainen, nopeuden nosto laiton ja maksullinen. :) Lisäksi uusimmilla Shimanon firmiksilla nopeuden nosto voi tehdä vain renkaan halkaisijaa muuttamalla, eli mittari näyttää väärin ja kaikilla avustustasoilla on sama nopeus.
Ajaisinkin vain suljetulla alueella... :)

Tuo renkaan halkaisijan muuttaminen ei kiinnosta. Eli näillä näkymin ei siis maksulliselle softalle ole tarvetta.

MiG-77
31.10.2018, 12.21
Itse en taas näe järkeä noissa suurissa avustustehoissa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png
Jos vähänkin on jalkaa niin noilla pienilläkin avustuksilla ajelee kyllä hyvällä vauhdilla ihan minkä tahansa mäen /paikan Suomessa. Mutta kukin tyylillään ja siksikin säätömahdollisuus on must.

Itse myös mitä ajellut polkuja/teitä pitkin niin oikeastaa tosi harvoin käytän Jammussa (tehottomampi PW-SE versio, jossa vääntöä 70nm eli samaa luokka shimanon kanssa) täyttä tehoa. Ja tämä ihan siksi että niillä heikoimilla tehoillakin saa pyörän kulkemaan just niin kovaa kuin itse uskallan ajaa polkuja pitkin. Ja sitten jos mennään yli 25km/h niin avustusteholla ei ole mitään merkitystä. Toki jos kilpaa ylämäkeen kiipeää niin suuremmasta väännöstä on vain hyötyä.

MRe
31.10.2018, 12.36
Sori jo etukäteen tyhmät kysymykset. Olen Shimanoa useasti kokeillut kavereiden pyörissä, mutta en ole kartalla noista prosenteista. Vääntö on ihan selkeä juttu, mutta tarkoittaako esimerkiksi Trailin 50 % sitä että se antaa silloin peak powerista sen verran.
Mun käsittääkseni max. vääntö on max. vääntöä. Prossat taas olen olettanut, että on se prosentti paljonko sähkömoottori laittaa "jalkojen päälle" max. vääntöön asti. Eli 50% on itse asiassa 1.5-kerroin. Mutta korjatkoon joku, joka tietää asian.

Brosen sähkönsäästävyyteen en oikein usko. Jonkin verran voi olla eroja sen mukaan mitä tehoa hukkuu moottorin (alennusvaihteiston) sisäisiin häviöihin, mutta itse moottorin hyötysuhde lienee molemmissa sama. Kuten myös polkimista eteenpäin. Jos ajetaan letkassa samaa kyytiä "turbo" päällä, energiankulutukseen vaikuttaa paitsi se "turbon" avustuksen säätö, niin myös se, paljonko polkija itse laittaa tehoja. Joku Indurain polkee normiletkassa akku repussa, kun mulla ei riitä edes se turbo mukana pysymiseen.

---
Itse asiassa tässä hyvä ketju, pitää lukea ajatuksella myöhemmin, mutta laitan sen nyt tähän talteen:
https://electricbikereview.com/forum/threads/yamaha-assist-levels-and-percentage.15688/

Dille Vallaton
31.10.2018, 13.06
Kiire päivä töissä! Voi siis spekuloida. Väännön kanssa noilla Shimanon prosenteilla ei ole mitään tekemistä. Äsken löysin Shimanon omilta ulkomaan sivuilta vihdoin max tehonkin. Peakpoweri on ihan japanilaisten ilmoituksen mukaan vaan 500 wattia, kun Brose ilmoittaa Drive S-moottorista noin 900 wattia. Se selittää vauhtieron kun kiivetään täydellä tehomoodilla. Tietenkin 70 versus 90 newtonin vääntöerokin vaikuttaa. Valitettavasti se sähkön kulutus on faktaa, mutta vaan täydellä teholla ajettaessa. Eihän sitä muuten voi edes verrata. Shimanolla kaahaava frendi on ajanut minun Brosella montakin kertaa ihan saman vakion iltalenkin ja samaa vauhtia. Noin 100-kiloinen keijukainen saa simanovitsin akun tyhjäksi jopa vähän yli 20 kilsassa ja aikaa menee tunti ja vartti. Itse harkitsen jotain Shimano-filoa kun niihin saa seiskasatasia akkuja. Brosella kaiffari pääsee 500 akulla saman metsälenkin niin että akkua on vielä noin 10 kilsan ajoon. Uutta Levoa odotellessa. Kohta pitäisi kolahtaa kauppiaalle. Taas tulee yksi ajokaveri porukkaan lisää, kun meikän nykyinen ajokki lähtee kiertoon. Meikäläisellä jo viides sähköinen täysjousto. Toivottavasti Haibiken Flyon-moottori ei ole ylihyvä, sillä saattaa ensi kesänä vaihtua taas peliväline.

MRe
31.10.2018, 15.26
No, nämä Brose-jorinat voinee siirtää jonnekin muuhun topikkiin...

ealex
31.10.2018, 17.28
Prosentti on avustusprosentti (yllätys-yllätys :) ). Eli kun jalalla painaa 140Nm niin moottori avustaa esim. 50%, eli 70Nm, eli maksimit.

Omat arvot: Eco - 40%, Trail - 65%, Boost - 90%, vääntö on vakiona.

Dille Vallaton
31.10.2018, 18.17
Kiitos. Nyt alkoi mennä jakeluun Shimanon säätölogiikka. Onneksi löytyi sähköpyöräinsinööri taivuttamaan rautalankaa.

MRe
31.10.2018, 19.56
Omat arvot: Eco - 40%, Trail - 65%, Boost - 90%, vääntö on vakiona.
Aika miedot avustukset :D Voisihan tuota boostia itsekin pudottaa, nyt se on aika tunnoton ajaa. Jyrkimmissä nousuissa tosin tuo on tullut tarpeeseen. Olisi kiva tietysti tietää, paljonko itse noihin kampiin saa kulloinkin vääntöä aikaiseksi. Siksi peräänkuulutinkin joskus sitä, että noita arvoja saisi pyörästä ulos, kun se niitä mittaakin.

Pexi
31.10.2018, 23.27
On kyllä aika ihmeellistä, että sähköfillarit ei anna ulos ANT+ tehoprofiilia, kun ne (nämä uudemmat keskiömoottorit ainakin) joka tapauksessa tehoa ja vääntöä mittaavat. Erilliset tehomittarit maksaa lähemmäs tonnin, joten tuon verran "säästäisi" laitehankinnoissa, jos sähköfillarissa olisi sisäänrakennettuna tehomittari, jonka datan saisi hyötykäyttöön treeneissä. Sen verran olen nippainsinööri, että moinen ominaisuus voisi olla ihan ratkaiseva asia hankintahetkellä.

MRe
09.11.2018, 13.51
Pudotin nyt puhelinapp:illa asetukset kohtaan LOW ja se antaa ECO 30Nm/60%, Trail 70 Nm/70% ja Boost 70 Nm/150%. Noita vois vielä ehkä viilata suuntaan 40%, 60% ja 120%...

---
Kuten kävinkin tekemässä. Eli nyt on sitten:
ECO 30 Nm / 40%
TRAIL 70 Nm / 60%
BOOST 70 Nm / 120%

(ECO olikin oletuksena 60% eikä 40%, kuten olen luullut. Shimanon softakin voisi antaa säätää näitä vapaasti kuten tämä Freemax:kin)

Onko muuten kukaan säätänyt "konetta" Shimanon puhelin-app:illa sen jälkeen kun on ensin laittanut eri säädöt Freemaxilla. Että mitä se Shimanon softa tykkää, kun on epästandardit asetukset. Lähinnä, jos noita joutuu metsässä joskus säätämään, että kippaako koko fillari?

ealex
09.11.2018, 14.10
Kun freemaxin jälkeen säätää Shimanon softalla niin tulee Shimanon arvot, mitään pahaa ei tapahdu.

jumbojussi
09.11.2018, 18.12
Toimiiko äppi myös E6000:ssa?

MRe
09.11.2018, 20.38
Näyttäisi tukevan vain kasitonnista.

Vaikka tuolla täysversiolla ei tee mitään, niin voisin tästä ilmaisversiostakin maksaa muutaman kympin ihan kannatuksen vuoksi. Ajattelin heittää kehittäjää maililla ja kysyä, että onko hänellä mitään moista vastaan...

Pexi
09.11.2018, 22.06
Kun freemaxin jälkeen säätää Shimanon softalla niin tulee Shimanon arvot, mitään pahaa ei tapahdu.

Sama kokemus, vahvistan.

Shimanon päivityksistä sen verran vielä omaa kommenttia, että vaikka ne päivitykset vähän haittaavat "eMax-valonnopeussäätöjä" niin itse pidän kyllä viimeisintä pushaamaani versiota (4.5.1?) hienona päivityksenä. Se teki 25 km/h avustusrajasta tosi pehmeän, avustuksen tippumista tai päällemenoa hädin tuskin enää huomaa. Faux-platilla ajaessa kun loiva alamäki (ei avustusta) vaihtuu loivaksi ylämäeksi (avustus tulee mukaan), niin nyt jalat tuskin huomaavat tapahtumaa - se nouseva rinne vaan katoaa johonkin. Klonksuminen on tyystin kadonnut.

Pexi
14.11.2018, 22.56
Pieni heads-up, joka saattaa olla jäänyt kiireisillä shimanokuskeilla huomaamatta: eMaxin kehittäjä on lokakuussa julkaissut myös miniMax nimisen softan, jossa on sellainen hulppea ominaisuus tuon (toiseksi uusimman) 4.5.1 shimanon firmwaren kanssa, että sillä pystyy vaihtamaan kohdemaan USA:ksi. Maksimi avustusnopeus on silloin 32 km/h ja mikä parasta, nopeusnäyttö ja matkamittari näyttävät oikeaa nopeutta/matkaa.

Change of destination: Hereby it is possible, for example, to switch to the US variant with 32 km / h with correct display of the speed and distance on the display.

Saattaa olla, että itse maistelen tuota tilkkasen huomenna.

MRe
15.11.2018, 11.08
Kerrohan kokemukset. Itse tuli pudotettua jo se uusin firmis, eli ei pääse testailemaan.

Pexi
16.11.2018, 00.32
Yhden edestakaisen työmatkan* kokemuksella fiilikset on positiiviset, vaikka eroa mun ajotavalla tuolla matkalla tuleekin vain muutamassa paikassa:
1. Vilkkaassa liikenteessä kaupunkialueella (vain lyhyt pätkä työmatkallani onneksi) ylämäkipaikassa on paljon turvallisemman oloista ajaa vähän yli kolmeakymppiä kuin 25 km/h, koska autot eivät selvästikään enää pyrkineet väkisin ohi.
2. Muutamassa kumpuilevassa kohdassa saa nyt niin hyvän alkuvauhdin, että seuraava nyppylä nousee Ecollakin ilman vaihteiden räpläämistä. Jotenkin oli enempi normifillarin fiilis.

Loivassakaan alamäessä tai jyrkässä nousussa eroa ei ole lainkaan. Loivasti nousevalla tasaisella pätkällä jalat pääsee nyt helpommalla, jos nostaa nopeuden kolmeenkymppiin.

Taitaa muuten miniMaxissa tuki löytyä jo 4.6.0 firmwarellekin (jossa on kai pelkkä korean markkinoiden tuki lisäominaisuutena verrattuna 4.5.1:een).

*(15 km suuntaansa, noin puolet leveähkön metsätien tapaista, puolet asuinalueiden "katuja/kujia", korkeuseroa yhteen suuntaan noin 500 m, jyrkimmillään Garmin loggaa 20% pätkiä)

Fiolaristi_57
16.11.2018, 11.50
Loivasti nousevalla tasaisella pätkällä jalat pääsee nyt helpommalla, jos nostaa nopeuden kolmeenkymppiin.

Tuo kuulostaa erikoiselta. Nopeuden kasvaessa ilmanvastus kasvaa, jolloin samoilla avustustasoilla luulisi jaloille tulevan enemmän työtä. Eli onko lopultakin niin, että todellisuudessa avustus (+ akun kulutus) kasvaa?

Pexi
16.11.2018, 12.23
Tuo kuulostaa erikoiselta. Nopeuden kasvaessa ilmanvastus kasvaa, jolloin samoilla avustustasoilla luulisi jaloille tulevan enemmän työtä. Eli onko lopultakin niin, että todellisuudessa avustus (+ akun kulutus) kasvaa?

En ehkä ihan täysin ymmärrä kommenttiasi, mutta taustana/selitykseksi tuohon omaan edeltävään kommenttiini:

- tasaisella tai nousevalla faux-plat:lla (en tiedä kunnollista suomenkielistä vastinetta tälle, siis max 2% nouseva "valetasainen" tie) olen tavannut yrittää pitää nopeutta 30 paikkeilla (usein se jää vähän alle, mutta on kuitenkin yli 25 km/h), jolloin aiemmin avustusta ei ole ollut lainkaan ja jalat ovat tehneet kaiken työn. Nyt US-asetuksella avustus on mukana ja jalat pääsevät helpommalla.
- alamäessä, silloin kun reitti mahdollistaa yli 25/h vauhdit, niin vauhti on tyypillisesti myös yli 32 km/h, joten eroa US/EU-asetuksen välillä ei ole. Tämä siis omissa ajomaastoissani Alppien reunalla.
- jyrkässä ylämäessä vauhti jää joka tapauksessa alle 25 km/h, joten on ihan sama onko raja 25 vai 32 km/h. Tähän tietysti apinanraivo-riehumiset olisivat poikkeus, mutta niitä en nykytilassani pysty tekemään, kun jalka ei vaan vielä kestä.

Luulen, että jos ajomaastot olisivat mallia "pohjanmaan lakeuksilla", niin tuo EU/US ero tuntuisi huomattavasti isommalta kuin täällä "rantavuorilla".

Fiolaristi_57
16.11.2018, 13.47
olen tavannut yrittää pitää nopeutta 30 paikkeilla (usein se jää vähän alle, mutta on kuitenkin yli 25 km/h), jolloin aiemmin avustusta ei ole ollut lainkaan ja jalat ovat tehneet kaiken työn.

Ok, nyt meni jakeluun.
Ajattelin asiaa vain siltä kannalta, että tarkoittaisit nopeuden kasvattamisen olevan se juttu, joka helpottaa.

MRe
16.11.2018, 19.41
Voishan tuon lisenssin maksaa...

MRe
17.11.2018, 20.50
Eli onko lopultakin niin, että todellisuudessa avustus (+ akun kulutus) kasvaa?
Akun kulutus toki kasvaa, jos ennen yli 25km/h mentäessä akkua ei kulunut käytännössä ollenkaan ja nyt sitten viritettynä moottori avustaa sinne 32km/h nopeuksiin. Toinen juttu sitten paljonko noita kilometrejä tulee, muttta se sitten riippuu jokaisesta itsestään.

MRe
19.11.2018, 19.03
Eli nyt on sitten:
ECO 30 Nm / 40%
TRAIL 70 Nm / 60%
BOOST 70 Nm / 120%

Ja nyt
ECO ... 30 Nm / 30%
TRAIL . 70 Nm / 50%
BOOST 70 Nm / 120%

Katsotaan, josko pitäisi pudottaa vielä lisää. Ja taidan laittaa lisenssin tilaukseen...

Porepe
20.11.2018, 00.15
Itse tiputin FreeMaxilla econ ja boostin avustukset pienemmälle. Tiputin myös econ vääntöä samalla. Trail modessa vääntö 70 ja avustustusta pudotettu. Tuorein softa on sisällä joten Emaxilla ei nopeutta nosteta. Miettinyt kahta eri vaihtoehtoa joista toinen on MiniMax US asetus ja toinen EPlus Flash. EPlus vaikuttaa ihan fiksulta ja rajoittimen saisi helposti päälle ja pois. EPlus myös lupaa että toimii uusimman firmiksen kanssa, mutta haittapuolena on Emaxia korkeampi hinta. Plussana 1:n euron hintainen kännykkä softa jolla saa säädettyä kaiken ja jossa myös kartat/ reitin tallennus. Hieman vielä arvotaan että mitä pitäisi tehdä tai olla tekemättä 😂
EPlus Flash hinnoittelu on erikoinen. Avustusten säätö, rajoittimen poisto, etc ominaisuudet ovat kaikki ostettavissa erikseen tai sitten pakettina jolloin suositus ohjehinta töineen on 300€
Alle 200€ tuota ei taatusti tee kukaan noilla credit hinnoilla mitä sieltä sain🤬

Porepe
20.11.2018, 00.32
Mulla siis oli...
Eco. Trail. Boost.
Avustus. 60. 90. 300.
Max Nm. 30. 70. 70.
Watti. 500. 500. 500.

Ja nyt
Eco. Trail. Boost.
Avustus. 50. 70. 250.
Max Nm. 20. 70. 70.
Watti. 500. 500. 500.

Eco ja Trail modessa huomaa jo eron selvästi orkkis arvoihin. Boost tuntuu vieläkin aika älyttömältä. Trail modea saa ehkä pudottaa vieläkin. Vielä ei ole tietoa paljonko Econ asetukset säästävät akkua alkuperäiseen verrattuna. Alla Fat Freddiet melko matalilla paineilla joten mitenkään econominen tai kevyt poljettava tämä ei todellakaan ole näillä 3” renkailla ja liki 700:lla nastalla 😝

Suurin syy muutoksiin/ 3 osapuolen softaan oli se että Trail modea ei orkkis E-Tubella saanut säädettyä mieleisekseen vaan Trail mode oli joko liian löysä tai liian tehokas jolloin vei liiankin herkästi selälleen. Kai tuota joutuu vielä hieromaan aikansa ennenkuin on just sellainen kuin haluaa...

MRe
20.11.2018, 08.59
Katselin taas tuoa Eplus Flash-softaa ja harvinaisen sekavasti on lisensointi siellä selitetty. Ja toteutus tuntuu perustuvan samaan kuin kaikki muutkin: nopeusanturin pulssi jaetaan kahdella. Jos nyt vielä kolvi pysyyisi kädessä, niin tuollaisen "logiikkapiirin" tekemiseen ei montaa hetkeä mene. Tai siis noitahan saa kymmenellä sentillä ebaysta, suurin työ olisi johdotusten ja virransyötön hoitamisessa. Toisekseen en oikein pidä siitä, että pyörän oma näyttö näyttää matkan ja nopeuden osalta vain puolikkaita arvoja. Eritoten fillaria myydessä alkaa huijaaminen olemaan aika lähellä, jollei muista mainita, että totaalikilometrit ei pidä paikkaansa.

Itse taidan pitäytyä Emaxissa. Mulle nyt ehkä se tärkein ominaisuus on, että keväällä saan enabloitua Di2-vaihteiston. Ja senkin voi parilla kympillä koodauttaa lähihuollossa.

Pexi
20.11.2018, 11.25
Katselin taas tuoa Eplus Flash-softaa ja harvinaisen sekavasti on lisensointi siellä selitetty. Ja toteutus tuntuu perustuvan samaan kuin kaikki muutkin: nopeusanturin pulssi jaetaan kahdella. Jos nyt vielä kolvi pysyyisi kädessä, niin tuollaisen "logiikkapiirin" tekemiseen ei montaa hetkeä mene. Tai siis noitahan saa kymmenellä sentillä ebaysta, suurin työ olisi johdotusten ja virransyötön hoitamisessa. Toisekseen en oikein pidä siitä, että pyörän oma näyttö näyttää matkan ja nopeuden osalta vain puolikkaita arvoja. Eritoten fillaria myydessä alkaa huijaaminen olemaan aika lähellä, jollei muista mainita, että totaalikilometrit ei pidä paikkaansa.

Itse taidan pitäytyä Emaxissa. Mulle nyt ehkä se tärkein ominaisuus on, että keväällä saan enabloitua Di2-vaihteiston. Ja senkin voi parilla kympillä koodauttaa lähihuollossa.

Mun käsitys on, että EPlusalla voi muuttaa nopeusasetuksia renkaan vierintäkehää muuttamalla (ei siis muuttamalla nopeusanturilta tulevaa signaalia). Senkin seurauksena matkamittari ja nopeusnäyttö tietysti sekoaa. EPlus softan webbisaitti kertoo muuten kapitaaleilla, että FOR DEALERS ONLY.

BTW: Olen nyt upgreidannut oman fillarini firmwaren 4.6.0 tasolle ja voin vahvistaa, että uusin versio miniMaxista (se EU -> US asetus) toimii myös tuon version kanssa.

Ja vielä yksi huomio: eMaxiin, freeMaxiin ja miniMaxiin näyttää tulleen tuki myös sille uudemmalle Shimanon boxille SM-PCE02. Boxin tyyppi tarttee valita ennen connectoitumista fillariin.

MRe
20.11.2018, 12.19
Kaikkihan me diilereitä ollaan...

Enivei, ohessa mitä Emax-Markus kirjoitti boxien erosta, kun kysyin:

So, the differences between the PCE1 and the PCE02 are the following:

PCE1 is the old interface and will not be sold any more from Shimano
PCE02 interface has some capabilities of measuring the (leakage) current of your bike to see if a component is draining energy
PCE02 is a bit smaller than PCE1
PCE02 is a bit more expensive than PCE1
PCE02 was another attempt from Shimano to brick our optimizing tools, but fortunately we managed to analyze that interface to in our latest program versions;-)

Eli ei pelkästään face-lift, vaan ilmeisesti sinne on lisätty jotain muutakin mukavaa.

Nollaako firmiksen päivitys maa-asetuksen?

Porepe
20.11.2018, 14.39
EPlus Flash on pelkkä softaus ( käsittääkseni) mitään ylimääräisiä palikoita ei pyörään asenneta eli toimii sinäänsä samoin kuin tuo Emax. Lisenssi hinnasto on hieman sekava ja pro lisenssillä irtoaa alennuksia jos ostaa credittejä kasapäin. Yksittäisenä melko arvokas verrattuna Emaxiin, kun Emaxissa maksat vain nopeuden nostosta. Tosin Emax ei toimi uusimmalla firmiksellä mutta EPlus käsittääkseni toimii. EPlussan mobiili apila voi säätää kaikkea mutta niissä rajoissa jotka on softatessa asetettu eli jos nopeus on softatessa rajoitettu 35 niin appilla ei sitä sitten ylemmäs saa.

Tuo signaalin jakaminen kahdella menee helposti yhdellä halvalla IC piirillä jos jaksaa hardware hommiin ruveta ja sietää sen että mittari näyttää väärin sekä nopeuden että matkat. EPlus ja muut softa muunnokset muuttavat vain parametreja joten mittari näyttää silti oikeita lukemia vaikka rajoitinta olisi ruuvattu. EPlus apissa on käsittääkseni 6 eri tilaa joista yksi on vakio ja loput jotain muuta. Rajoitin päälle ja pois yhdellä klikkauksella tilanteesta tai paremminkin paikasta riippuen. Sähköpostin vaihto menossa juuri paraikaa tuon EPlussan myynnin kanssa.

Kaikki nuo softaus ohjelmat lukitsee käsittääkseni lisenssin moottorin sarjanumeron joten asetuksia voi muutella maailman tappiin asti kun on kerran maksanut lisenssin.

Porepe
20.11.2018, 14.46
Emax lisenssiä mulla ei ole joten en ole päässyt sitä niiltä osin testaamaan. Käsittääkseni hommaa menee juuri niinkuin MRe kertoi eli Minimax toimii uudella firmwarella mutta EMax käsittääkseni ei.

Itselläni on juurikin tuo PCE02 purkki ja toimii ainakin Freemaxin kanssa hienosti. Odotan paraikaa vastausta EPlussan porukalta että toimiiko tämä uudempi purkki myös heidän softalla???

MRe
20.11.2018, 14.49
Ok, no EPlus Lite ainakin perustuu asennettavaan mokkulaan ja sotkee sekä nopeuden & matkan.

https://www.eplus.bike/en/shimano-eplus-lite/

Flash ei tosiaan ilmeisesti vaadi mitään lisäkikkuloita, mutta "available only for dealers"...

Mutta kerro lisää jos saat tämän hankittua ilman dealer-statusta.

Porepe
20.11.2018, 14.49
Sen ”logiikkapiirin” virran saa otettua sieltä moottorin valo liittimestä. Nuo perus porttipiirit kun sietää aika laajaa jännitealuetta 😜
Kallein osa tällaisessa huijaripiirissä on nuo Shimanon liittimet.

Porepe
20.11.2018, 15.44
Tiedä sitten mikä lasketaan dealeriksi ja mikä ei mutta kysyvät kyllä yrityksen tiedot heti ensimmäisessä viestissään tuolta EPlussan puolelta. Pistin heille firman tiedot ja sain hinnaston ja lisäinfoa aiheesta. Vielä eivät ole vastanneet tuohon että toimiiko uudempi PCE02 purkki vai ei. Jahka nyt selviäisi saanko ylipäätään tuota toimimaan ja mitä joudun testaamisesta pulittamaan niin nähdään tartunko syöttiin vai en. Kysyin myös sitä että onko kyseessä pelkästään parametrien asetus vai kokonaan eri firmware, kun yhteensopivuustaulukon perusteella saa sen käsityksen että E-Tube toimii silti vaikka EPlussaa olisi käytetty.

Jos ETube kerta toimii niin haiskahtaa pelkältä parametriinnilta mutta tämä taasen sotii hieman sitä asiaa vastaan että heillä on oma App joka on yhteydessä pyörään ja näyttää sellaisia tietoja joita ETube ei näytä. Vai eikö ETube vaan sitten käytä/ näytä kaikkia ominaisuuksia???

Eniten itseäni ottaa päähän se että garminin pyörämittari vaatii omat anturit vain koska Shimanon softa ei lähetä ANT+ anturitietoja kaikilta tunnistimilta. EPlus softa näyttää jopa poljinvoiman watteina.

Shimanon moottori/ äly kuitenkin seuraa poljinvoimaa, nopeutta ja kampien nopeutta ja siinä on ANT+ lähetin niin miksi hemmetissä se ei voi noita tietoja lähettää oheislaitteille🤬

MRe
20.11.2018, 16.09
Shimanon moottori/ äly kuitenkin seuraa poljinvoimaa, nopeutta ja kampien nopeutta ja siinä on ANT+ lähetin niin miksi hemmetissä se ei voi noita tietoja lähettää oheislaitteille郎
Näinpä, eikä näiden tietojen lähettäminen olisi mitenkään Shimanolta pois.

Itse en ole noista arvoista kiinnostunut, jollen saa niitä suoraan Suuntoon.

Pexi
20.11.2018, 16.57
Nollaako firmiksen päivitys maa-asetuksen?

Hyvä kysymys ;)... mun pitäisi tietää, mutta ihan 100 varma en enää ole, kun samalla sessiolla tuli säädettyä kahta eri fillaria. Muistelisin kuitenkin (tai olen melko varma), että kohdemaan asetusta ei tarvinnut tehdä uudestaan firmwaren päivityksen jälkeen.

Minimax toimii uudella firmwarella mutta EMax käsittääkseni ei.

eMax kyllä toimii 4.6.0 firmwarella, mutta nopeusrajan nostoa ei (edelleenkään) voi suoraan tehdä muuten kuin renkaan vierintäkehää vaihtamalla. Muut säädöt eMaxilla kyllä onnistuu (Di2, ketjupyörien kokojen muutokset, vierintäkehän korjaus). Omalta kohdaltani freeMax + miniMax + eMax kombo (joihin siis riittää eMax-lisenssi) riittää kaikkeen säätämiseen, mitä osaan kuvitella tarvitsevani.

Uteliaisuudesta kuitenkin: tiedätkö Porepe EPlusan osalta varmasti, että sillä pystyy muuttamaan nopeusrajan vaikkapa 28 km/h siten, että nopeus- ja matkamittarit ovat edelleen tolkuissaan?

Porepe
20.11.2018, 20.34
Mikään ei ole varmaa ennen kuin on itse testannut 😂.

Näin kuitenkin asian ymmärsin. Hieman sekaannusta tosin aiheuttaa se että EPlus toimii 4.6.0 Firmwaren kanssa mutta Race editissä on jokin hassu maininta 4.4.4. Jne. Joten suhtaudun hieman skeptisesti siihen toimiiko nopeuden muutos oikeasti vielä uudella firmiksellä ilman että mittari sekoaa...

Esitin EPlussan myyntiin useamman teknisen kysymyksen, eivätkä ole ainakaan vielä niihin vastanneet. Tiedä sitten oliko kysymykset liian vaikeita asiakaspalvelulle/ myynnille, onko heillä muuten vain kiireitä vai vetivätkö herneen nenään kun sanoin että mietin Emaxin ja EPlussan välillä valintaa. 119€ vastaan 169€ on kuitenkin monelle valintaan vaikuttava hintaero. Varsinkin kun tiedän että saan PCE02:lla ja 119€ lisenssillä MiniMaxin ja FreeMaxin toimimaan juuri kuten haluan. Toisaalta 170€ ( 169€ Flash + 0,99€ app) ei ole paha sijoitus jos kaikki toimii, pyörän saa säädettyä ja saa viellä kännykkä softan jolla voi muokata asetuksia. EPlussan ilmaisella kännykkäsoftalla voi sitten tallentaa reitit, lukita moottorin, ohittaa rajoittimen, navigoida, etc. Tallennetut reitit voi exportata muihin karttasovelluksiin jne mutta en tiedä osaako muut sovellukset hyödyntää kerättyä telemetriaa esim poljin voimista, pyörityksestä jne vai pitääkö noita varten olla erilliset anturit.

Aika paljon on vielä avoimia kysymyksiä joihin haluaisin vastauksen. Toisaalta jos tarjoavat jotain tutustumishintaa tuolle niin sitten vois ottaa riskillä yhteen pyörään ja tutkia oikein ajan kanssa.

Porepe
20.11.2018, 20.49
https://youtu.be/yLzcPjsrxu4

Tässä videossa ainakin rajoitin ohitetaan ilman että pyörän mittaa muutetaan mitenkään. Tiedä sitten toimiiko vielä nykyään uudella firmiksellä?

MRe
20.11.2018, 20.59
Moottorin lukitus kyllä haisee omalle firmikselle, jollei Shimano ole sitä toteuttanut, mutta jostain syystä ei ole ottanut käyttöön. Se olisi kyllä ihan ehdoton ominaisuus näihin sähkövehkeisiin, varsinkin kun näitä ei kukaan kantamalla vie.

Mutta kaiken kaikkiaan tulee sellainen fiilis, että ei näiden sähköpyörien kaikkia mahdollisuuksia ole vielä kunnolla hyödynnetty. Tosin sama fiilis mulla on nykykameroidenkin kanssa: niissäkin softa on kuin -70 -luvulta.

Porepe
20.11.2018, 21.52
Taitaa yli 22 kiloa olla painoa omassa pyörässä jos lukot, valot, työkalut jne on mukana, joten ei sitä ihan jokainen nappaa syliinsä ja juokse. Toisaalta saahan tuota poljettua ellei moottori tosiaan mene lukkoon. Ainakin se on hankalampi myydä kun moottorin avaamiseen tarvitaan ohjelmointia eikä sitä voi mihinkään huoltoon ainakaan viedä 😂

Täytyy katsoa jos jaksais talvella kantaa fillarin sisälle ja tehdä laserilla omaisuusmerkinnät pyörään.

MRe
21.11.2018, 08.02
Kyllähän uuden firmiksen voi huollossa varmaan pakottaa, mutta tuskin piripäät noita huoltoihin kuskaa. Tosin jos sähköpyörät yleistyy, niin eiköhän noita sopivan hämäriä "korjauspajojakin" ala ilmaantumaan.

Mutta millähän ne saa edes moottorin lukkoon ohjelmallisesti? Asettamalla avustustasot nollaan?

Hmmm.... jollei se sitten käytä "RD protection"-ominaisuutta...

* In order to protect the system from fallingdown etc., if the bicycle is subjected to astrong impact, the RD Protection functionwill operate and the connection betweenthe motor and the link will be momentarilysevered so that the rear derailleur can nolonger operate. Executing RD ProtectionReset restores the connection between themotor and the link, as well as the functionof the rear derailleur

Jos tuon saa ohjelmallisesti päälle, niin se estää avustustasojen käytön. Vai estääkö?

MRe
21.11.2018, 08.03
Taitaa yli 22 kiloa olla painoa omassa pyörässä jos lukot, valot, työkalut jne on mukana,
Mikä pyörä sulla on? Helposti näissä on 22kg ihan jo ilman mitään muuta kuin fillari + akku.

Nixuu
21.11.2018, 09.26
Helpostihan tuollaisen 22 kiloisen keijukaisen kantaa pois. Sähköläskini painaa nyt jotain yli 30kg (akku 5kg ja moottori 4,6kg), siihen vielä päälle tarakka, täyspitkät lokarit, valot jne, joten kertyyhän sitä. Ja läskin muutenkin painavammat renkaat sisureineen jne. Ja hyvin tuonkin kantaa pois. Tulee joka päivä tuota kanneltua ylös ja alas rappusissa kun pyörän kannan partsille, joten tulee porrasjumpat siinä samalla :)

MRe
21.11.2018, 09.59
Perusnistit ei noita juuri lähde kantelemaan, varsinkaan näkyvillä paikoilla. Mutta ei tuota "ajonestoa" varmaan ainoana lukkona voi käyttää.

Porepe
21.11.2018, 10.23
Nixuu näköjään harrastaa aktiivista reisijumppaa ilman fillaria 😂

Toki sen kantaa kun on pakko mutta kuten MRe totesi niin perus piripää tms ei sitä viitsi kantaa varsinkaan jos on kevyempiä tarjolla😜

Tuo sähköinen lukitus lienee ihan Ok lisä perus Lukolle mutta ei missään tapauksessa korvaa mekaanista lukitusta.

Sähköpyörissä saattaa myös nuo jokaisen komponentin sarjanumeroinnit hieman vähentää varkauksia. Suomessa noita on vielä sen verran vähän että kalliimman ” kuuman” sähköpyörän myynti on varmasti hankalampaa kuin luomun ja kiinnijäämisen riski huomattavasti suurempi.

HannuK
21.11.2018, 13.05
Onko kellään kokemusta miten paljon tuon e8000 toimintaa on parannettu uusimmissa firmiksissä? Eli onko konkreettista syytä päivittää uudempaan? Jossain, en muista missä, oli mainintaa että se avustuksen päälle ja pois kytkeytyminen olisi jouhevampaa uusimmassa(?) softassa, mutta onko ero miten iso?

jpuu
21.11.2018, 13.57
Ero 4.4 ja 4.5:n välillä on ihan tuntuva. Avustuksen kytkeytyminen on melkein huomaamatonta tuon 25km:n molemmin puolin. Sen sijaan 4.5:n ja uusimman 4:6:n välillä en ole huomannut mitään eroa. Siinä ei taida ollakaan muuta kuin jokin alueellinen Korean tuki.

MRe
21.11.2018, 14.24
Siinä ei taida ollakaan muuta kuin jokin alueellinen Korean tuki.
Joo, 4.6:lla voi ajaa Pohjois-Koreassa...

(mut muuten samat huomiot)

jumbojussi
21.11.2018, 19.06
Ei varmaan kantsi hommata sitä toistasataa maksavaa palikkaa E6000-pyörän E-Tupetukseen?

Mitä kaikkea sitä kautta pystyy säätämään?

Porepe
21.11.2018, 19.18
Pelkästään E-Tuben säätöjä varten en sijoittaisi kyllä senttiäkään, koska säädöt ovat aika karkeita tyyliin low, mid, high kun taas FreeMax softalla saa säädettyä just sellaiseksi kuin haluaa. FreeMax vaatii toimiakseen 150€ PCE01 tai PCE02 ohjelmointi palikan, joka ei ole pelkkä väylämuunnin. PCE02:sen sisällä on 2 kappaletta 5,5V akkuja ja perus FTDI piiri joka muuntaa USB liitännän ensin sarjaväyläksi, tämän perässä on sitten joku Shimanon oma micropiiri ja nuo akut joiden jälkeen vasta Shimanon kaapeli. En ole scoopannut tuota ulostuloa että mitä väylää tai protokollaa tuo Shimano ihan oikeasti käyttää mutta samapa tuo kun kerta adapteri on olemassa 😉

Jos käyttö on harvinaista niin kannattaa maksaa jollekin muutama kymppi siitä että softaa purkin ennemmin kuin ostaa omaksi. Jos taas tykkää rakennella pyöriä tai saa siitä jopa rahaa niin kannattaa tietty ostaa työkalut.

Porepe
21.11.2018, 19.21
No nyt tuli senverran väli infoa EPlussalta että huomenna kuulemma vastaavat kaikkiin kysymyksiini 😃.

Ai niin ja MRe:lle mun pyörä on 2018 Cannondale cujo1

MRe
21.11.2018, 20.44
Samat säädöt kuin eTubella ja kaapelilla saa eTube-appsila ja BT:llä. Eli eTube-käyttöön ei mokkulaa kyllä kannata hankkia.

Liittyisiköhän nuo PCE02-purkin akut siihen vuotovirran tunnistamiseen? Itsellä tuli hankittua se PCE1, kun tilasin luokkaa viikkoa liian aikaisin. Mutta ohjalmoinnit saa kyllä silläkin. Ja sähköpyörässä ei välttämättä noilla vuotovirroilla ole niin suurta merkitystä kuin Di2-vehkeissä.

Porepe
22.11.2018, 19.21
No nyt tuli lisäinfoa Italiasta.
Eli testaavat lähipäivinä tuota PCE2 purkkia. Eli PCE01 purkilla toimii mutta uudesta ei vielä varmaa tietoa.

Sitten vastauksia kysymyksiin... ( Vastaukset perustuvat siihen tietoon jonka olen EPlussalta saanut EI OMIIN KOKEMUKSIIN)

Ensin pitää pyörä päivittää Etubella 4.6.0 versioon jonka jälkeen käynnistetään EPlus Flash. Eli toimii uusimmalla firmiksellä.

EPlus ei ohita rajoitinta renkaan kokoa muuttamalla tai nopeusanturin pulssia huijaamalla, joten mittaristo pitää paikkaansa myös rajoittimen poiston jälkeen.

Mikäli Race tila aktivoidaan voidaan vapaasti valita rajoitus vaikkapa 48 tai 56km/h jos halutaan.

jumbojussi
22.11.2018, 19.39
Sanokaas tietäväiset pystyykö E6000-motukkaa säätämään langattomasti?
Eli onko Simpalla langattomuusmokkulaa ja tukeeko se äppi edes E6000-sarjaa vai pelkästään E8000???

Kiitos etukäteen.

MRe
22.11.2018, 20.22
Löytyykö 6000-sarjasta Bluetooth sieltä asetus-menusta? Jos löytyy, niin yhteensopivuustaulukon mukaan toimii.

http://e-tubeproject.shimano.com/pdf/en/HM-CC.3.4.0-00-EN.pdf

(tuon perusteella myös XT Di2-kytkimen (SW-M8050-L) pitäisi toimia ajomoodien valinnassa. Eihän se maksa kuin muutaman kympin, joten taidan kokeilla keväällä.)

---
Eipä ole BT:tä 6-tonnisessa. Eli ei voi säätää langattomasti. Ja tosiaan varmaan tuo puhelin-appikaan ei sitten tue 6k-sarjaa.

Porepe
22.11.2018, 21.34
Mitenköhän nuo DI2:sen bluetooth mokkulat? Toimiikohan ne myös E6000:sen kaverina kun Epyöriin saa kuitenkin myös sähkövaihteet ja käsittääkseni keskustelevat samassa väylässä niin en näe estettä miksei Bluetooth mokkula toimisi myös siltana E6000:lle ???

Toisaalta en kyllä itse sijoittaisi tuohon ellei ole sähkövaihteita kun Etuben moottorisäädöt on aika olemattomat ainakin vielä toistaiseksi. Enemmin ostaisin sitten sen PCE01 tai 02 mallin.

MRe
22.11.2018, 21.42
Ei toimi. Kyselin tästä joskus FB:ssä ja näin mulle vastattiin.

jumbojussi
23.11.2018, 12.55
Ok. (onks ny 10 merkkiä, kele)

MRe
26.11.2018, 11.04
Ja nyt
ECO ... 30 Nm / 30%
TRAIL . 70 Nm / 50%
BOOST 70 Nm / 120%
Nyt on aika makeantuntuiset avustukset ainakin tuon ECOn osalta. Suljetulla virtuaali-USA -alueella kun kokeilin, niin kolmenkympin vauhdin pitämiseen joutuu polkemaan ihan kunnolla, mutta ei tule sitä typerää jarrutusta 25 km/h jälkeen. Ja mittari näyttää vain yhden palkin avustusta. TRAIL auttaa vielä riittävästi nousuissa ja muissa. BOOSTia voisi ehkä pudottaa vielä sataseen.

Kolmekymppiä riittää mulle nopeudeksi, sen verran sitä pääsee luomullakin, joten ei pitäisi tulla yllätyksiä.

jumbojussi
26.11.2018, 17.56
Lakialoite eduskuntaan: 30km/h rajoitukseksi!

Porepe
27.11.2018, 15.35
Vapaasti säädettävät kartat tarttis olla niinkuin on esim kilpa ruiskuissa. Sais säädettyä avausvaiheen väännön/tehon juuri sellaiseksi kuin haluaa, kuten myös koko alueen... Tämä mahdollistaisi sen että vääntö esim putoaisi nopeuden myötä ja saisi tiputettua pehmeästi pois.

HannuK
07.12.2018, 07.09
Eilen päivitin 4.6.0 firmiksen moottorille ja tosiaan se nopeusrajan ylittymisen jälkeinen päälle kytkeytyminen tapahtuu nyt tosi paljon pehmeämmin ja mukavammin. Eli oikeastaan se useimmin esiintynyt ja ärsyttävin vika on nyt korjattu. Täytyy vielä testailla huomaako muuta eroa. Niin ja päivitys ja muu säätö meni nätisti läppärin ja piuhojen kanssa.

MRe
23.12.2018, 21.51
Shimanolta on tullut uusi E-TUBE RIDE -puhelinsofta, jolla voi korvata kokonaan erillisen näytön. Jos nyt sellaista haluaa. IMHO puhelin stongassa on metsässä sitä erillistä näyttöä huonompi, mutta mielenkiintoiseen suuntaan Shimano on menossa.

https://ebike-mtb.com/en/shimano-e-tube-ride-app/

Ja tuolla lisää pohdintaa:
https://www.emtbforums.com/community/threads/shimano-launch-new-e-tube-ride-app.2969/

jpuu
25.12.2018, 13.37
Varmaan ihan kiva appi mutta en saanut sitä yhdistettyä pyörään. E-Tube Project toimii kyllä.

edit: jaahans, tuo vaatii toimiakseen lisäkalikan EW-EN100.

MRe
25.12.2018, 16.35
^Joo, ainoa mitä ei tue, niin juuri kasitonnisen BT... mikä sinänsä on vähintään outo (ja paska) juttu.

jpuu
25.12.2018, 19.53
Joten toden näköisesti ei jatkoon...:(

cyclomiha
01.01.2019, 21.45
Millä windows-versiolla olette noita softia ajaneet? Etube on ainoa joka aukesi win10pro-koneessa, muut ei toimi millään compatibility-kombinaatiolla

Sent from my iPhone using Tapatalk

jpuu
01.01.2019, 22.17
Mulla toimii nuo kaikki neljä (ETube, Emax, Freemax ja Minimax) 32bit Win10 Pro:lla.

HannuK
01.01.2019, 23.46
Mulla yksi vanhempi w10 läppäri ei suostunut pelittämään, mutta onneksi toisella w10 läppärillä toimii. En osaa sanoa varmaksi johtuiko se siitä ettei se shimanon kommunikaatiopurkki ollut ihan yhteensopiva toisen koneen kanssa.

Se viimeisin firmis toimii huikean paljon pehmeämmin ja paremmin, siis nimenomaan se avustuksen päälle ja pois kytkeytyminen 25kmh kohdalla. Muuta eroa en samalla tavalla havainnut.

cyclomiha
02.01.2019, 08.36
Mulla toimii nuo kaikki neljä (ETube, Emax, Freemax ja Minimax) 32bit Win10 Pro:lla.

Tarviipa kokeilla 32-bittisellä versiolla Win10:stä. Win7 64-bit toimi samoin kuin win10 64-bit; vain etube toimi.

MRe
02.01.2019, 10.02
Mulla toimii 64-bit W10:ssä kaikki softat. Kokeiltu kahdessa koneessa.

Emaxin manuaalissa on hyvät ohjeet ongelmanselvitykseen, en nyt jaksa kaivaa oikeaa sivua, mutta siellä manuaalin loppupuolella. Softa vaatii jonkun mikkisoftan Visual c++ tjsp lisäkilkkeen.

Pexi
02.01.2019, 10.31
Omassa pajassani kolmella eri ikäisellä 64-bit Win10 läppärillä kaikki kolme ***Max softaa ovat toimineet "ongelmitta".

"Ongelmitta" on lainausmerkeissä sen vuoksi, että se Shimanon oma eTube-softa on pitänyt asentaa ennen kuin nuo ***Max-softat suostuvat näkemään oikean virtuaali-COM-portin puhuakseen SM-PCE1:n kanssa. Manuaalia en ole lukenut, joten voi olla, että juuri noin tuo on suunniteltukin tapahtumaan.

HannuK
02.01.2019, 12.44
"Ongelmitta" on lainausmerkeissä sen vuoksi, että se Shimanon oma eTube-softa on pitänyt asentaa ennen kuin nuo ***Max-softat suostuvat näkemään oikean virtuaali-COM-portin puhuakseen SM-PCE1:n kanssa.

Tämä olikin hyvä vinkki, sillä hyvin mahdollista että tuo voisi olla syynä. Mielikuva on ainakin juuri tuo, että portin kanssa oli ongelmia.

cyclomiha
02.01.2019, 12.57
Omassa pajassani kolmella eri ikäisellä 64-bit Win10 läppärillä kaikki kolme ***Max softaa ovat toimineet "ongelmitta".

"Ongelmitta" on lainausmerkeissä sen vuoksi, että se Shimanon oma eTube-softa on pitänyt asentaa ennen kuin nuo ***Max-softat suostuvat näkemään oikean virtuaali-COM-portin puhuakseen SM-PCE1:n kanssa. Manuaalia en ole lukenut, joten voi olla, että juuri noin tuo on suunniteltukin tapahtumaan.

Olen asentanut aina etuben ensin. Win8:iin asensin myös frameworkin jota etube vaati. 8:sskaaan ei aukea mikään muu kuin etube. Etube tunnistaa kaikissa kokeilimissani windowsseissa pci02:n mutta noi kolme toimimatonta softaa ei edes aukea. Mistä olette softanne ladanneet? Minä latasin täältä: http://www.emax-tuning.com.

EDIT: Hmmm.. ehkä tämä on puuttunut kaikista windows-asennuksistani: C++ Redistributable for Visual Studio 2012 Updated 4

cyclomiha
02.01.2019, 13.18
Jep. Nyt aukeaa softat. Eli tuo C++ Redistributable for Visual Studio 2012 Updated 4 tarvii olla asennettuna .NET Frameworkin lisäksi. Tämä muille saman ongelman parissa painiville tiedoksi :)

mope
14.01.2019, 20.00
Pieni heads-up, joka saattaa olla jäänyt kiireisillä shimanokuskeilla huomaamatta: eMaxin kehittäjä on lokakuussa julkaissut myös miniMax nimisen softan, jossa on sellainen hulppea ominaisuus tuon (toiseksi uusimman) 4.5.1 shimanon firmwaren kanssa, että sillä pystyy vaihtamaan kohdemaan USA:ksi. Maksimi avustusnopeus on silloin 32 km/h ja mikä parasta, nopeusnäyttö ja matkamittari näyttävät oikeaa nopeutta/matkaa.

Tämän USA valinnan tekemiseksi tarvitsee ilmeisesti maksullisen lisenssin tohon miniMax softaan?

MRe
14.01.2019, 21.10
Kyllä. Mutta tukemalla rahallisesti kehittäjää, on toivoa että kiinnostus softan kehittämiseen säilyy jatkossakin.

jpuu
14.01.2019, 21.30
Niin ja lisäksi lisenssillä pääsee säätämään Emaxilla rengaskokoa joten homma on sen jälkeen aivan pröö. Tästä ja max nopeuden säädöstä kannattaa mielestäni vähän maksaa. Kolmenkympin maks. nopeus on jo aivan amerikkaa.

mope
15.01.2019, 07.47
Joo, mielellään tuosta maksaa että pääsee säätämään, ei todellakaan paha hinta kaikesta customoitavuudesta.

Sillä vaan kyselin kun testailin noita softia eikä kaikkia asetuksia voinut muuttaa. Kiitos vastauksista!

järtsy
26.01.2019, 21.33
Mä olen niin surkea näissä jutuissa, en saa edes yhdistettyä E-Tube puhelin appia fillariin, herjaa tälläistä, "this app utilizes bluetooth LE for wireless communication. The initial passkey for bluetooth LE is 000000"

Eli pitääkö tuo numerosarja lyödä johonkin?

Itseasiassa ensin tulee teksti "the aplication needs to be updated in order to connect this wireless unit"

Ja pitäisikö tuohon fillarin näyttöön myös valikosta löytyä Bluetooth LE valikko? jotain ohjetta netistä katsoin jossa tälläinen oli.

-W-
26.01.2019, 23.49
Valitettavasti se taitaa olla kyllä tuo Shimanon softa mikä tässä on umpisurkea ja oikea anti-intuivisuuden huipentuma.. :(

Yleensä näiden kanssa olen juttuun tullut aina, mutta tämä softa ja etenkin tuo yhteys pyörän ja puhelimen välillä on itselleni edelleenkin yksi suuri mysteeri. Spessun Mission Controlkin toimii kuin vettä vaan, mutta tämä Shimanon softa on ihan ihme viritys..

Eli ensin käsittääkseni pitää muodostaa yhteys puhelimen ja pyörän bluetoothin välille, mikä pitää siis tehdä puhelimen bluetooth asetusten kautta. Siellä siten saatetaan kysyä tuota pin-koodia joka pitäisi olla tosissaan 000000, mutta minulla tabletti ei esimerkiksi suostu sillä yhdistämään, vaan herjaa vain väärää koodia.. Puhelin sitävastoin ilmeisesti yhdistyi, vaikka se ei bluetooth asetuksissa sitä näytäkkään ikinä yhdistetyksi..

Ja pyörän näytön valikosta löytyy tuo Bluetooth LE valikko ja sinne pääsee kun painaa ensin pitkään sitä näytön alareunassa olevaa nappia ja valikon avauduttua napsuttelee alemmasta tangon tehonsäädin namiskasta sen palkin siihen Bluetooth LE valikon kohdalle ja kuittaa sen näytön alareunan pienen napin lyhyellä painalluksella.

Sitten kun sieltä on saanut sen päälle ja valitsee yhdistettäväksi laitteeksi sen SCE8000:n, niin pyörän näyttöön tulee lukemaan muistaakseni STEPS jne. ja sen pitäisi kai siinä lukea koko ajan kun yhteys on päällä. Minulla näkyy muutaman sekunnin ja näyttö palaa sen jälkeen alkuvalikkoon ja puhelimessa lukee "Connection interrupted.." Kerran olen saanut jollakin ihmeellä muodostettua yhteyden ja silloin päivitin moottorin softan jne, ja ne meni ihan normaalisti lävitse, mutta toista kertaa en ole yhteyttä saanut pelaamaan.. Turhauttava vekotin ja huonot ohjeetkin.. :mad:

järtsy
27.01.2019, 08.18
Kiitos tästä. Se tässä nyt ihmetyttää että en saa näkyviin pyörän näytöstä tuota Bluetooth LE kohtaa, pitäisköhän se puhelin olla ensin yhdistetty?. Pääsen kyllä siihen valikkoon ja osasin jopa kellonajan asettaa:D

-W-
27.01.2019, 09.11
Mikäs näyttö sun pyörässä on? Minun ohjeet koski E8000 näyttöä (=värillinen versio). E7000:ssa (mustavalko) proseduuri on käsittääkseni erilainen

järtsy
27.01.2019, 09.33
Joo se on tuo E7000, mutta mielestäni ohjeet ei erittele näitä jos olen oikein ymmärtänyt.

Lähinnä haluaisin tarkistaa että onko viimeisin päivitys moottorissa mutta sitä ei taida nähdä muuten kuin tuolla softalla?

MRe
27.01.2019, 09.53
7-tonnisessa ei ilmeisesti ole tuota BT-valikkoa ollenkaan, vaan se on yhteystilassa aina 15 sek sen jälkeen kun virrat on pantu päälle. Eli proseduuri lienee:
- virrat pois fillarista
- päätelaite (puhelin, tms) huutelemaan BT.yhteyttä
- virrat päälle fillariin

Nyt yhteyden pitäisi muodostua. Näin siis manuaalin mukaan. Mutta kuka niitä lukee.

järtsy
27.01.2019, 10.12
Juu puhelin tai softa kyllä löytää tuolla tavalla fillarin mutta sitten tökkää ja tulee nuo edellä mainitut herjat.

Tuohan siis kehottaa päivittämään sovelluksen mutta kun juuri sen latasin niin luulis olevan viimeisin.

-W-
27.01.2019, 12.04
Niinhän sitä luulisi, mutta Shimanovitsin kanssa ei välttämättä ole niin kuitenkaan..

Nimittäin asensin pariinkin kertaan puhelimeen uudestaan tuo e tuben ja joka kerta kun sen ekan kerran avaa, niin alkaa automaattisesti etsiä uutta päivitystä ja mystisesti joka kertaa löytyy uudempi versio jonka se lataa ja asentaa - vaikka siis juuri minuutti sitten latasit ja asensit sen uusimman softan..

Pexi
27.01.2019, 12.19
Ongelmasi lienee se, että eTube-appin uusinkaan versio ei tue E7000 avustus-controlleria (melko uskomatonta, mutta ilmeisesti totta).

Tähän ongelmaan on onneksi löytynyt kiertotie: ota ensin bluetooth-yhteys masiinaan, sitten irrota se E7000 controllerin piuha. Sen jälkeen ilmeisteti eTubella voi säädellä sen mitä sillä nyt voi säädellä. Tai jotenkin noin, alkuperäisohje löytyy täältä: https://www.emtbforums.com/community/threads/e-tube-help-please.3008/#post-49550

järtsy
27.01.2019, 14.18
Kyllä tuossa fillarin näytössä on tarrat jossa e-tube kuvake sekä bluetooth kuvake ja Iphone appi ei ainakaan mitään uusia päivityksiä ehdota. Näähän kuulostaa ihan Windows mailman jutuilta:)

Pexi
27.01.2019, 19.54
Kyllä tuossa fillarin näytössä on tarrat jossa e-tube kuvake sekä bluetooth kuvake ja Iphone appi ei ainakaan mitään uusia päivityksiä ehdota. Näähän kuulostaa ihan Windows mailman jutuilta:)

Oliko tämä vastaus mulle tuohon edelliseen viestiin? Yritin edellä selventää, että se E7000-painikeklusteri ("kontrolleri") ei vaan vielä pelaa lainkaan sen Shimanon e-Tube softan kanssa. Siinä linkissä oli ohjeet miten saa kuitenkin homman kikkailtua siten, että e-Tube suostuu puhumaan fillarin kanssa. Tarroilla tai Windowsilla ei ole vaikutusta näiden asioiden ikävään tilaan.

-W-
27.01.2019, 20.16
Minun ongelmaan ei taida olla muuta ratkaisua kuin resetoida koko systeemi ja sehän ei onnistu kotikonstein (tai onnistuu jos on tuo palikka + pc). Ilmeisesti mennyt salasanojen suhteen solmuun joku päivityksessä ja mikään ei nyt kelpaa. Melko paljon kaiken maailman ongelmia tuntuu ihmisillä olevan tuon kanssa maailmallakin..

https://www.emtbforums.com/community/threads/please-help-how-do-i-get-the-etube-app-to-connect-solved-thanks.577/

Järkyttävän kökkö tuo softapuoli ja sen luotettavuus tässä Shimanovitsissä. Mennyt jopa kokonaan jumiin joillakin moottorin softaa päivittäessä.

MRe
27.01.2019, 20.57
BT on yleensäkin aika turvaton päivityksissä ja Shimanon surkea päivitystoteutus ei juuri asiaa auta. Jos siirtotie (BT) on epäluotettava, pitäisi päivityksen toimia siten, että ensin paketti ladataan kontrollerin muistiin, tarkistetaan sen eheys ja sitten päivitetään. Nyt se ilmeisesti kirjoittaa suoraan vanhan softan päälle ja jos tulee tiedonsiirtohäiriö, on käsissä luomupyörä.

Shimanon omistajille suosittelen investoimista siihen palikkaan.

järtsy
27.01.2019, 21.16
Oliko tämä vastaus mulle tuohon edelliseen viestiin? Yritin edellä selventää, että se E7000-painikeklusteri ("kontrolleri") ei vaan vielä pelaa lainkaan sen Shimanon e-Tube softan kanssa. Siinä linkissä oli ohjeet miten saa kuitenkin homman kikkailtua siten, että e-Tube suostuu puhumaan fillarin kanssa. Tarroilla tai Windowsilla ei ole vaikutusta näiden asioiden ikävään tilaan.

No onhan se ristiriitaista että tuohon on präntätty E-Tube kuvake mutta ei ole yhteensopiva:seko:

En tosiaan vielä tuota linkkiä katsonut.

jpuu
27.01.2019, 23.26
Järkyttävän kökkö tuo softapuoli ja sen luotettavuus tässä Shimanovitsissä. Mennyt jopa kokonaan jumiin joillakin moottorin softaa päivittäessä.

Mulle tapahtui juuri noin. Meni kone uusiksi. Onneksi oli takuu voimassa. Harmittavasti prosessi kesti kuukauden ja vielä keskellä kesää. Olen tehnyt pari firmispäivitystä sen jälkeen iPadilla ilman ongelmia. Nyt on hankittu tuo PCE-02 kalikka, jolla voi säätää sitten muutakin kivaa.

-W-
28.01.2019, 07.04
Tuo palikka tulee ilmeisesti sitten ihan fyysisellä piuhalla kiinni tuohon näyttö yksikköön, eli ei käytä mitään bluetooth yhteyttä?

On kyllä aika hurja viritys jos tuolla bluetoothilla/puhelimella päivittämällä on mahdollista saada lopullisesti mykkä moottori! :O Eihän tuota uskalla enää takuun raukeamisen jälkeen päivittää sitten ollenkaan, jos vaarana on päätyä ostamaan tonnin moottori siinä sivussa..

cyclomiha
28.01.2019, 08.04
Tuo palikka tulee ilmeisesti sitten ihan fyysisellä piuhalla kiinni tuohon näyttö yksikköön, eli ei käytä mitään bluetooth yhteyttä?

Kyllä, laite kytketään johdolla fillarin näyttöön ja usb-johdolla tietokoneeseen. E-tube-softa ei toimi minullakaan tuolla E7000-sarjan näytöllä, E-tube Ride sen sijaan toimii kuten on suunniteltukin toimivan. Käytössä IOS-laitteita.

Täältä (http://www.emax-tuning.com/How_to_recover_a_non_working_STEPS8000_system_(eg_ from_broken_bluetooth_update).pdf) löytyy manuaali miten fiksata firmispäivityksessä rikkoutunut systeemi käyttäen SM-PCE2:ta ja E-tube:a. Toiminee myös SM-PCE1:llä

jpuu
28.01.2019, 09.10
Täältä (http://www.emax-tuning.com/How_to_recover_a_non_working_STEPS8000_system_(eg_ from_broken_bluetooth_update).pdf) löytyy manuaali miten fiksata firmispäivityksessä rikkoutunut systeemi käyttäen SM-PCE2:ta ja E-tube:a. Toiminee myös SM-PCE1:llä

Tämä pitäisi jokaisen shimano diilerin osata, ettei tarvitse vaihtaa koko moottoriyksikköä. Tosin onkohan kukaan joutunut kokeilemaan käytännössä, että toimiiko ohjeen mukainen temppu oikeasti?

Pexi
28.01.2019, 17.14
Tämä pitäisi jokaisen shimano diilerin osata, ettei tarvitse vaihtaa koko moottoriyksikköä. Tosin onkohan kukaan joutunut kokeilemaan käytännössä, että toimiiko ohjeen mukainen temppu oikeasti?

Veikkaan että eMax-softan kehittäjä (ja siis tuon ohjeen kirjoittaja) on itse päässyt tekemään sen operaation melko monta kertaa.

Head
02.02.2019, 12.54
Tietääkö kukaan miten saa Head Randall || 250w ebikestä avustimen auttamaan vaikka 40km/h nyt siis apu loppjuu 25km/h. Mistä siihen saa softan vai voiko manuaalisesti tehdä jotain?

jpuu
02.02.2019, 16.30
Ketjun otsikkoon viitaten voi olla, ettei täällä tiedetä muuta kuin Shimanoon liittyvistä ohjelmista. Tuossa fillarissa on ilmeisesti joku muu "avustin".

MRe
02.02.2019, 17.05
Jep, muiden moottorien softille voi perustaa oman ketjun.

järtsy
13.02.2019, 20.41
Tänään tuli E-Tubeen päivitys jotta pitäis toimia tuon E-7000 kanssa, vielä en ole ehtinyt kokeilemaan mutta kai sitä uskaltaa. Aina vähän jännittää jos joku bugi uudessa softassa ja mykistyy koko vehje.

järtsy
14.02.2019, 19.40
^Uskaltauduin kokeilemaan ja nyt yhdistää. Päivitykset pyörässä oli ajan tasalla, nopeasti vilkaisin noita avustustasoja mutta näytti jotenkin pelkistetyltä, en oikein päässyt jyvälle miten säädetään mutta täytyy tutkia ajan kanssa.

flassi
01.03.2019, 09.22
Ihan varmennukseksi kun tämä sähköllä sitkuttelu on vielä uutta minulle vaikka kovasti yrittänyt infoa imeä interwebistä.

Jos ostan Shimano SM-PCE02 PC Interface STEPS & Di2 (n.170e)
niin tällä saan muutettua eco,trail ja boost väännöt jne. ilman että tarvitsee maksaa lisenssimaksuja.

tuolla emax sivuilla lukee:
- display of real speed value on bike display.
- display of real total distance recorder value on bike display
- display of real day trip distance value on bike display

mitä nämä tarkoittavat ?

Sitten jos ostan emax softan lisenssin niin saan vielä muutettua esim itseni usaan niin että max nopeus nousee 32km/h (muuttuuko näyttö maileiksi?)

Meneekö tämä näin ?

nim.merk: boksi on jo ostoskorissa :)

MRe
01.03.2019, 12.21
^Noin se menee. Ja siis nuo kysymäsi asiat tarkoittavat sitä, ettei eMax muuta noita kyseisiä arvoja mitenkään, vaan ne näyttävät ihan oikein.

Näyttö ei muutu maileiksi.

Steni
01.03.2019, 12.37
Jos ostaisin tuon Shimano SM-PCE02, niin hankkisin luultavasti Setting Kit-paketin, joka maksaa noin 200 euroa

Update: Sivulla 2 taisikin olla 01 ja 02 versioiden eroista juttua, täytyypä perehtyä

flassi
01.03.2019, 13.07
Jos ostaisin tuon Shimano SM-PCE02, niin hankkisin luultavasti Setting Kit-paketin, joka maksaa noin 200 euroa

Onkohan tietoa, mitä eroa on SM-PCE01 ja SM-PCE02 versioilla? Ei oikein tietoa löydy mistään......

Katselin että siinä on tosiaan tuo SM-PCE01, en löytänyt setting kittiä PCE02:lla. mitä etua tuosta kitistä on ?

Steni
01.03.2019, 13.22
E-tube Project/faq:
Q. What is the difference between the SM-PCE1 and SM-PCE02 PC linkage devices? A. SM-PCE02 can be used to run a "battery consumption check" by connecting a bicycle (road, MTB, or urban/city) to a PC with E-TUBE PROJECT
3.4.0 or later installed.
As the final part of the error check, the battery consumption check function confirms whether or not there is anything wrong with battery consumption from any part of the connected unit

Ja täällä sivulla 2 MRE:n infoa myös noista eroista

MRe
01.03.2019, 13.25
Joo, tuo kakkosversio tunnistaa, jos virtapiirissä on maavuotoja. Sähköpyörässähän tuo ei ole niin kriittistä, kun akku on yleensä irti / virrat pois. Ilmeisesti Di2-vehkeissä ei varsinaista virtakatkaisijaa ole.

Ja ilmeisesti kakkoskaapelissa on myös jotain muuta jippoa, kun eMaxilla meni hetki ennen kuin alkoi tukemaan sitä.

jpuu
03.03.2019, 20.06
Laitoin Etuben pitkästä aikaa kiinni fillariin. Oli näköjään tullut uusi firmisversio mottiin (4.6.1). Tuossa on parannettu akun varaustilan näyttöä. Näkee nyt onko vaikutusta. Piti myös päivittää EMax softat ja tarkistaa ettei asetukset ole muuttuneet. Eivät olleet.
Mitä tuohon PCE02 purkkiin tulee, niin ei ainakaan ETuben ilmaisversiolla pysty tekemään sen kummempaa error checkiä kuin kännykkä apillakaan. Toisin sanoen tsekataan vain akusta ledit ym.

MRe
03.03.2019, 20.12
Hieman ohi aiheen, mutta onko muut huomanneet (tienneet aina), että Shimano E8000:ssa voi trippimittarin nollata suoraan päänäytössä menemättä sinne varsinaiseen huoltovalikkoon. Valitsee näyttöön trippimittarin ja pitää sitä alareunan nappia pohjassa tovin, kilometrit muuttuvat käänteiselle väreille ja sitten vapauttaa napin ja painaa heti perään uudestaan, niin kilsat on nollattu.

jpuu
03.03.2019, 20.45
Juu kyllä. Näin olen tehnyt aina. Samalla nollautuu muutkin parametrit, kuten keskinopeus, aika, ym.

hakpas
03.03.2019, 23.35
Shimano päivitys 4.6.1 ja varaustila. Pakkasta -11 astetta, 50km lenkillä kokeiltu ja ehkä pieni muutos siten että lenkin keskivaiheila vaihtui aiempaa aiemmin 4=>3 tolppaan. Lopussa ihan niinkuin ennenkin, pikkasenkin kun ajaa mäkeä yms lujempaa niin tippuu 3=>1 tosi nopeasti.
Vaan eipä tätä voi ihan kokonaan laittaa Shimanon syyksi.
Lithium akuissa kun käy kylmässä niin että kuormittamaton/pienellä kuormalla jännite pysyy varaukseen nähden linjassa mutta kun kylmää akkua kuormittaa, jännite notkahtaa ja akku näyttääkin yhtäkkiä tyhjältää.

Tässäkin tapauksessa puoli tuntia lämpösessä akun lopumisen jälkeen 50km kohdalla, näyttö tarjosikin 22km rangea ja kaksi tolppaakin näkyi.
Eipä tuota näytön virhettä voi korjata mitenkään kovin hyväksi kun akun lämpötilan muutosta ei voi ennustaa näin kun lämpimällä akulla lähtee liikkeelle. Kesällä ehkä parempi...

flassi
11.03.2019, 17.16
Juuri sain testattua SM-PCE02 laitetta Tunturi Emaxiin:

E-tubella löytyi uudempi firmware, pistin sen e8000:seen.
Muutin aika pirusti assistin arvoja

Alkutilanne:
Moodit ovat: ECO Trail Boost
Assist ratio [%] 60 -- 70 -- 300
max. torque [Nm] 30 -- 70 -- 70
Power limit [W] 500 - 500 - 500

Nyt on:
ECO Trail Boost
Assist ratio [%] 50 -- 60 -- 70
max. torque [Nm] 20 -- 30 -- 40

eli tein Trailista econ ja katson saanko lenkillä käytettyä tehokkaammin useampaa moodia.

Ilmeisesti ilman lisenssiä ei saa muutettua maata EU --> USA mutta fatbikessä tuo 25km/h on kyllä jo ihan kohtuu kiva nopeus.

MRe
11.03.2019, 19.57
^Eli nyt et sitten missään vaiheessa ota moottorista kaikkia irti?

flassi
11.03.2019, 20.43
^Eli nyt et sitten missään vaiheessa ota moottorista kaikkia irti?

Juu, en kaipaa sitä, todennäköisesti vähän boost modea nostan jossain vaiheessa mutta täytyy vetää parin tunnin lenkki ja katsella mitä kaipaan.

MRe
12.03.2019, 08.45
Ok, no mulla boost-mode on tarkoitettu niitä paikkoja varten mistä ei muuten pääse. Boostilla ajamisesta en kyllä pidä, kun häviää se viimeinenkin ilo ja tunto. Ecolla ajaminen tuntuu hyvin luonnolliselta.

Ja siis tarkoitin nimenomaan sitä, kun olet rajannut maksimiväännön myös boostilla.

jpuu
12.03.2019, 09.43
Muistanko oikein ettei noihin maksimi tehorajoihin (power limit) pysty vaikuttamaan?

Dille Vallaton
12.03.2019, 10.28
Jos pudottaa väännön ja avustuksen tasot noin alas, niin ei kai moottori anna 500 watin peak poweriakaan? Mielipiteitä on maailma täynnä, mutta eikö olisi helpoin jättää akku kotiin, niin pyörä olisi kevyempi ajaa ja vauhtikin samaa kuin noilla minitehoilla. Eihän nämä kulje boosteilla ja turboillakaan liikaa, kun oppii jaloilla voiman tuottoa hallitsemaan. Aluksi kyllä karkaili vehkeet lapasesta kivikossa sählätessä, mutta nyt pystyy polkemaan melkein missä tahansa lisää vauhtia. Trialia muistuttava hidas näpertelykin onnistuu täydellä teholla. Virran säästäminen on itsellä ainut syy ajaa mopomoodeilla. Ja välillä on kiva kiusata reisiä, mutta sitä on toisaalta kyllä kivempi tehdä cyclolla ja luomuna. Kukin tyylillään!

MRe
12.03.2019, 10.39
Kukin tyylillään!
Tämä tässä nyt on ehkä se määräävin asia. Ja sähköpyörä mahdollistaa tuon, varsinkin Shimano ja eMax.

Itse haluan, että Boost antaa sen verran jerkkua, että pääsee niistä paikoista mitkä muuten joutuisi 100% tunkkaamaan. Mutta en pidä sillä ajamisesta, tuntuma ei yksinkertaisesti ole minusta hyvän tuntuinen. Luonnollinen on ehkä väärä sana, koska täysin luonnolliseksi sähköpyörää ei saa, eikä kai liene tarkoituskaan. Sitä varten on sitten luomut.

ElBike
12.03.2019, 12.02
^Dillen kanssa samoilla linjoilla. Miksi hankkia sähköfillari jos sitä käytä? Tuntuu että joidenkin oikein kehumisen aihe on miten vähällä avustuksella ajavat lenkkinsä. Itse säästelen ainoastaan akun takia ja joskus kun intoudun räppäämään akullisen niin kyllä täydellä avustustasollakin saa sydämen hakkaamaan ja keuhkot huutamaan hoosiannaa.

MRe
12.03.2019, 13.22
^Niin, enpä tiedä. Itse en tykkää siitä tunnottomuuden fiiliksestä, mikä Boostilla tulee. Varsinkin jos se on siinä oletusasetuksessaan 70Nm/300%.

Ei kai sähköpyörän hankinta tarkoita sitä, että sillä on koko ajan ajettava täysillä avustuksilla? Meitä käyttäjiä ja tarpeita on niin monenlaisia.

flassi
12.03.2019, 13.31
Tämä tässä nyt on ehkä se määräävin asia. Ja sähköpyörä mahdollistaa tuon, varsinkin Shimano ja eMax.

Itse haluan, että Boost antaa sen verran jerkkua, että pääsee niistä paikoista mitkä muuten joutuisi 100% tunkkaamaan. Mutta en pidä sillä ajamisesta, tuntuma ei yksinkertaisesti ole minusta hyvän tuntuinen. Luonnollinen on ehkä väärä sana, koska täysin luonnolliseksi sähköpyörää ei saa, eikä kai liene tarkoituskaan. Sitä varten on sitten luomut.

Se voi tosiaan olla niin että boost modeen pistän lisää tehoa... nämä nyt olivat ensimmäiset millä haen sopivaa lenkkeily asetusta.

jyrmy
12.03.2019, 18.45
^Niin, enpä tiedä. Itse en tykkää siitä tunnottomuuden fiiliksestä, mikä Boostilla tulee. Varsinkin jos se on siinä oletusasetuksessaan 70Nm/300%.

Ei kai sähköpyörän hankinta tarkoita sitä, että sillä on koko ajan ajettava täysillä avustuksilla? Meitä käyttäjiä ja tarpeita on niin monenlaisia.

Jep, itse ajan tolla emaxilla käytännössä trailia ja boostia vaihdellen ecoo korkeintaa kun alkaa näyttään ettei pääse kotiin muuten.. . Mitä enemmän on kilsoja tullu sitä enemmän tulee tarvetta boostille :) no, mulla ei akku kestäkkään kun 25km. siksi kahdella akulla

flassi
17.03.2019, 18.52
Juuri sain testattua SM-PCE02 laitetta Tunturi Emaxiin:

Muutin aika pirusti assistin arvoja

Alkutilanne:
Moodit ovat: ECO Trail Boost
Assist ratio [%] 60 -- 70 -- 300
max. torque [Nm] 30 -- 70 -- 70

Nyt on:
ECO Trail Boost
Assist ratio [%] 50 -- 60 -- 70
max. torque [Nm] 20 -- 30 -- 40

eli tein Trailista econ ja katson saanko lenkillä käytettyä tehokkaammin useampaa moodia.

Se voi tosiaan olla niin että boost modeen pistän lisää tehoa... nämä nyt olivat ensimmäiset millä haen sopivaa lenkkeily asetusta.

Vihdoinkin sain aikaa muilta hommilta ja 45km lenkki takana...

Näyttäisi että pitää ainakin tosiaan tehoja nostaa, ajelin melkein koko lenkin vanhalla eco asetuksella.
Tuntui liian pienelle parannukselle jos otin boost moden käyttöön...

Assist ratio [%] 40 -- 60 -- 70
max. torque [Nm] 30 -- 30 -- 70

Huomenna pistän nämä asetukset.
eli originaali eco on trail ja entinen trail on boost... vain eco millä saa sitten pikkuriikkisen kovemmalle itsensä...

flassi
28.03.2019, 14.54
nyt on emax lisenssi, on tuo kyllä hyvä, tekee ihmeitä tuo pieni rajoituksen nosto (max 32km/h)... nyt on jo ilmanvastus jne niin kovia että ei edes tee mieli mennä lujempaa kuin 30km/h

jpuu
28.03.2019, 15.00
Lisäksi kulutus tuntuu kasvavan noilla 25+ nopeuksilla.

flassi
28.03.2019, 19.13
Nyt on testattu uutta max nopeutta 35km verran.
Näyttäisi että tuo 32km/h on hyvä, en tänään päässyt kuin pitkissä alamäissä yli 30km/h, maksimi taisi olla 38km/h.

Normaalisti 25km/h kohdalla olisi loppunut avustus ja vauhti tyssännyt, nyt se menee tasaisemmin 27-28km/h saakka ja sitten ennemminkin loppuu jaloista potku tuolla eco asetuksella. kivempi ajella nyt.

MRe
04.04.2019, 09.06
Nyt taas piiitkän tauon jälkeen laitoin Emaxin tulille, kun piti konffata Di2-setuppi fillariin. No se meni mutkattomasti, mutta hieman ärsyttää tämä sadan eri sovelluksen kanssa puljaaminen.

- enabloi sähkövaihteet -> E-Max
- päivitä firmikset, jotta käyttökytkimetkin toimivat -> E-Tube
- muuta avustustasoja -> Freemax
- laita valot päälle -> E-Tube mobile app
- ja jos vielä haluaa ajaa kuin ameriikan mantereella -> miniMax

Vielä tuon Maxien ja E-Tuben välillä hyppimisen ymmärtää, mutta:
a) miksi helvetissä niitä valoja ei voi enabloida E-Tubesta, vaan vaaditaan se mobile app
b) ja miksi helvetissä kaikki Max-ominaisuudet ei löydy yhdestä sovelluksesta...'

-W-
04.04.2019, 19.51
Minun ongelmaan ei taida olla muuta ratkaisua kuin resetoida koko systeemi ja sehän ei onnistu kotikonstein (tai onnistuu jos on tuo palikka + pc). Ilmeisesti mennyt salasanojen suhteen solmuun joku päivityksessä ja mikään ei nyt kelpaa. Melko paljon kaiken maailman ongelmia tuntuu ihmisillä olevan tuon kanssa maailmallakin..

https://www.emtbforums.com/community/threads/please-help-how-do-i-get-the-etube-app-to-connect-solved-thanks.577/

Päivitetäänpäs tämän tilanne jos jollakin sattuu olemaan samoja ongelmia yhteyden muodostamisen kanssa = hommasin tuon Shimanon mokkulan ja resetoin salasanan PC:llä -> nyt toimii taas yhteys puhelimeen ja muihinkin laitteisiin normaalisti. Eli oli mennyt salasana päivityksen yhteydessä solmuun jostakin syystä.

Täatä lähtien päivitän kyllä tuolla PC:llä kun nyt tuo mokkulan siihen on hommattu..

MRe
04.04.2019, 20.33
Se mokkula kannattaa kyllä hankkia, jos omistaa Shimanon sähkövermeet. Kirpaiseehan se, mutta elämä on sen jälkeen niin paljon helpompaa.

jpuu
04.04.2019, 20.35
,
Täatä lähtien päivitän kyllä tuolla PC:llä kun nyt tuo mokkulan siihen on hommattu..

Samat. En ole mokkulan hankkimisen jälkeen edes avannut mobiiliappia. Kaikki päivitykset ja säädöt pc:llä. Nyt oli tullut avustuksen säätökeppeihin joku päivitys. Niinkuin ämmärree lausui niin olishan se hienoa, jos olis vain yksi softapaketti kaikkeen.

Patavaltti
05.04.2019, 12.45
Saiko tuolla rajoittimen nopeuksia säädettyä? Vai pitääkö sille olla omat limiitterin poistajat?

-W-
05.04.2019, 13.17
Saiko tuolla rajoittimen nopeuksia säädettyä? Vai pitääkö sille olla omat limiitterin poistajat?

Eihän tuo ole kuin kommunikaatiopurkki PC:n usb-väylän ja Shimanon näyttö/ohjainyksikön välille. Siihen päälle pitää olla softat ja tuolla Shimanon omalla E-tube Projectilla nyt ei paljoa mitään voi tehdä vielä: http://e-tubeproject.shimano.com/application/

Sitten on kolmannen osapuolen softia kuten tuo manittu eMax jne. joilla sitten voi säädellä jo kai vaikka mitä ilmaiseksikin, mutta rajoittajien poistoon/moottorin "USA" moodiin laittoon (20 mailia /32km/h) pitää olla sitten maksullinen lisenssi joka on pyöräkohtainen: http://www.emax-tuning.com/

Näiden lisäksi on sitten varmaan olemassa joku Shimanon huollon softa vielä lisäksi jolla voi ainakin rengashalkaisijan jne. kalibroida, mutta sitä ei t aida missään olla saatavissa ainakaan toistaiseksi..

jpuu
05.04.2019, 19.00
Näiden lisäksi on sitten varmaan olemassa joku Shimanon huollon softa vielä lisäksi jolla voi ainakin rengashalkaisijan jne. kalibroida, mutta sitä ei t aida missään olla saatavissa ainakaan toistaiseksi..

Sitä ei tarvita. Rengashalkaisijan säätöön käy minimax lisenssillä. Shimanon eTube kannattaa ja pitääkin asentaa firmis pävitysten ja ajureiden vuoksi, jotta saadaan purkki ja eMax softat toimimaan.

Tuplis
05.04.2019, 20.29
Mites kun tuo E-tube ei tarjoa uusinta moottorin firmware päivitystä?

Kyseessä siis Shimano Du-e7000 jossa firmware 4.2.0.

Täällä taas näyttäisi uusimmaksi 4.3.1:sta:
http://e-tubeproject.shimano.com/firmware/template/?type=e-bike&series=&model=DU-E7000

Patavaltti
05.04.2019, 20.54
Joo vituksen e7000 odotellaan kun tupsahtaa, tuo jenkki asetusten muuttaminen olisi sopiva, vähä jaloissa tuolla 25km h. Onko jollakin laitetta pohjanmaan alueella?

jpuu
05.04.2019, 22.20
Niin. Lienee syytä mainita taas kerran, että eMax softat ovat tarkoitettu vain Steps 8000:een.

MRe
06.04.2019, 07.54
Eikä se pelkkä purkki auta, kun Emax-lisenssi on sidottu laitteeseen (moottori-yksikköön).

Vapari
06.04.2019, 08.53
Onko muuten tietoa miten noiden freemaxien ja muiden valmistaja suhtautuu, jos Shimano julkasee päivityksen, joka lukitsee koko systeemin, jos joku ulkopuolinen ohjelmisto käytössä? Pienellä präntätyssä varmaan maininta ettei oteta mitään kantaa ja kaikki omalla vastuulla, tuskin rahoja tulee takas tai uutta moottoria lähettävät?

jpuu
06.04.2019, 10.59
Kyllä tuossa järjestelmässä ihan Shimanon oma firmis jyllää. Emax ohjelmilla vaan pääsee säätämään tiettyjä parametreja. Nämä samat säädöt löytyvät esim. Shimano huoltojen käyttämästä softasta (esim. renkaan mitat, huippunopeus ja varmaan muutakin). Emax ym. käytetään aivan omalla vastuulla.

Vapari
06.04.2019, 14.44
Kyllä tuossa järjestelmässä ihan Shimanon oma firmis jyllää. Emax ohjelmilla vaan pääsee säätämään tiettyjä parametreja. Nämä samat säädöt löytyvät esim. Shimano huoltojen käyttämästä softasta (esim. renkaan mitat, huippunopeus ja varmaan muutakin). Emax ym. käytetään aivan omalla vastuulla.
Juu tiedän miten toimii, mutta pohdin etten itse uskaltaisi välttämättä kolmannen osapuolen ohjelmistolla mennä sorkkimaan. Jos Shimano joskus haluaa tuon estää niin voi kuolettaa koko järjestelmän kun yritetään emaxin tms kanssa mennä säätämän asetuksia. Mutta tokihan tuokin on jokaisen oma asia.

jpuu
06.04.2019, 15.37
Ilman muuta voi estää ja on estänytkin, sillä uusimmat firmikset eivät taivu enää eMaxin 60km/h huippunopeuksiin. Tuskin pystyy sentään tappamaan koko systeemiä eikä siinä ole oikein mitään järkeäkään.

MRe
06.04.2019, 15.48
Emaxin kehittäjä taitaa testailla nämä ensin omassa fillarissaan. Joten tuskin sieltä mitään pommia markkinoille tulee.

Pexi
06.04.2019, 16.25
Tuskin pystyy sentään tappamaan koko systeemiä eikä siinä ole oikein mitään järkeäkään.

Mun on vaikea nähdä millainen oikeus Shimanolla (tai siis millä tahansa muulla valmistajalla) olisi tuhota tai tappaa mun omalla rahalla itselleni ostamani laite. Takuun raukeamisen ymmärrän oikein hyvin, mutta en tarkoituksellista "tappamista" - sehän on minun kone, ei Shimanon eikä kenenkään muunkaan.

Markkinoillakin suhtauduttaisiin varmaan hyvin "positiivisesti" tuollaiseen tässä _kuviteltuun_ caseen. Oppikirjatapaus "kuinka tuhosimme oman markkinamme".

Vapari
06.04.2019, 17.05
Mun on vaikea nähdä millainen oikeus Shimanolla (tai siis millä tahansa muulla valmistajalla) olisi tuhota tai tappaa mun omalla rahalla itselleni ostamani laite. Takuun raukeamisen ymmärrän oikein hyvin, mutta en tarkoituksellista "tappamista" - sehän on minun kone, ei Shimanon eikä kenenkään muunkaan.

Markkinoillakin suhtauduttaisiin varmaan hyvin "positiivisesti" tuollaiseen tässä _kuviteltuun_ caseen. Oppikirjatapaus "kuinka tuhosimme oman markkinamme". Jos emax tekisi oman boksinsa niin ei varmaan olisikaan ongelmaa, mutta nyt kun käytetään shimanon boksia niin olen vähän varovainen. Ehkä koko järjestelmän tappaminen oli liioittelua, mutta harmittaisi maksaa softasta ja seuraavassa päivityksessä lukitsisi esim pce purkin. Ehkä vähän liian kaukaa haettua.

Pexi
06.04.2019, 17.46
Vielä tuon Maxien ja E-Tuben välillä hyppimisen ymmärtää, mutta:
a) miksi helvetissä niitä valoja ei voi enabloida E-Tubesta, vaan vaaditaan se mobile app

Päivittelin ja säätelin tässä juuri tuota omaa romuani eTubella ja miniMaxilla, niin huomasin että kyllähän tuo valojen enablointi onnistuu sieltä eTubestakin, ilman (teini)mobiiliappeja. Todisteena screenshotti:

https://photos.smugmug.com/photos/i-VVRhGqH/0/354749ff/L/i-VVRhGqH-L.jpg

Pexi
06.04.2019, 17.51
Jos emax tekisi oman boksinsa niin ei varmaan olisikaan ongelmaa, mutta nyt kun käytetään shimanon boksia niin olen vähän varovainen. Ehkä koko järjestelmän tappaminen oli liioittelua, mutta harmittaisi maksaa softasta ja seuraavassa päivityksessä lukitsisi esim pce purkin. Ehkä vähän liian kaukaa haettua.

Elämässä on riskinsä, mutta silti on parempi uskaltaa elää.

MRe
06.04.2019, 18.11
Päivittelin ja säätelin tässä juuri tuota omaa romuani eTubella ja miniMaxilla, niin huomasin että kyllähän tuo valojen enablointi onnistuu sieltä eTubestakin, ilman (teini)mobiiliappeja.
Kerpale.... no, sokeille on varmaan eri apit...

Muuten meni kyllä tuo Di2-konversio varsin mutkattomasti. Nyt on myös XT-vivut sekä hoitamassa vaihteita & avustustasoa. Ja tuntuu tosi hyvältä noi sähkövaihteet. Voin suositella.

jpuu
08.04.2019, 14.26
Mitä osia tarvitaan e8000:een? Meneekö vain Di2 takavaihtajalla, shifterillä ja parilla piuhalla? Boksissa taitaa olla kaksi porttia vapaana. Onko ylipäätänsä järkevää sähköistää vaihteet maastopyörään?

Smooth
08.04.2019, 14.44
Tämä kiinnostaa myös itseä. Ja mistä kannattaisi osia etsiä?

MRe
08.04.2019, 15.05
Tästä Di2-hömpästä on ihan oma ketjunsakin...

Eli tämä, jossa myös vastaus:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59139-Di2-vaihteet-Shimanon-s%E4hk%F6ihin&p=2836713#post2836713

Pipo
11.04.2019, 07.24
Mahtaakohan Freemax pelittää E7000 moottorin kanssa vai liekö pelkästään E8000 spesifinen..?

MRe
11.04.2019, 07.57
^RTFM-metodilla manuaalin etusivulta: "Things to know about our STEPS8000 productseMax, miniMax and freeMax"

järtsy
11.04.2019, 15.34
Mahtaakohan Freemax pelittää E7000 moottorin kanssa vai liekö pelkästään E8000 spesifinen..?

Toistaiseksi E8000, kysytty on.

Istvan
15.04.2019, 09.47
emax-tuning on julkaisemassa iOS pohjaisen appin huhtikuussa ja android version kesällä. Toimii samoilla lisensseillä kuin eMax ja miniMax. Vastaavat ominaisuudet, kuin FreeMax:ssa toimii ilman lisenssiä myös mobiili appilla.

http://www.emax-tuning.com/brief_intro_to_eMaxMobileApp.pdf

Toimii bluetooth yli, eli ei tarvitse Shimanon palikkaa.

jpuu
15.04.2019, 12.21

...kunnes updeittaus bt:n yli epäonnistuu.

MRe
15.04.2019, 14.47
^^Hyvä homma. Vielä kun saisi kaivettua tuolta ajonaikaista dataa, että saisi kännystä mittarin fillariin.

Patavaltti
15.04.2019, 20.10
Hienoa jos saisi mobiilisti asetella nopeudet offroad malliksi

Tuplis
20.04.2019, 05.55
Mites kun tuo E-tube ei tarjoa uusinta moottorin firmware päivitystä?

Kyseessä siis Shimano Du-e7000 jossa firmware 4.2.0.

Täällä taas näyttäisi uusimmaksi 4.3.1:sta:
http://e-tubeproject.shimano.com/firmware/template/?type=e-bike&series=&model=DU-E7000

Nyt löytyy uusin päivitys e7000:lle myös Android-appilla

Ekasalmi
25.04.2019, 00.36
emax-tuning on julkaisemassa iOS pohjaisen appin huhtikuussa ja android version kesällä. Toimii samoilla lisensseillä kuin eMax ja miniMax. Vastaavat ominaisuudet, kuin FreeMax:ssa toimii ilman lisenssiä myös mobiili appilla.

http://www.emax-tuning.com/brief_intro_to_eMaxMobileApp.pdf

Noniin, bongasin saman. Nyt alkaa olla jo vähän järkeä hommassa, kun tuo rahastukselta haiskahtava shimanon palikka saadaan välistä pois.

Tuo firmispäivityksen systeemi kanssa vaikuttaa erittäin typerältä, että koko päivityksen onnistuminen on BT tiedonsiirron varassa langattomassa vaihtoehdossa. No, ensinnäkin BT yhteys esim. langattomiin kuulokkeisiin ei ole minulla tainnut katketa odottamattomasti kertaakaan, joten on outoa, että tuo yhteys on näinkään altis pätkimään. Sitten vielä tämän päälle paska systeemi, ettei firmispäivitystä ensin ladata muistiin tarkistusta varten ennen varsinaista päivitystä.. Herran vuonna 2019... Toisekseen on kyllä niin klassinen IT-alalta tuttu temppu tehdä taas omat patentoidut boksit, jolla voidaan puristaa viimeisetkin mehut irti kuluttajilta ja huoltoliikkeiltä hyvällä katteella. Noh, kai sitä pitäisi olla vaan tyytyväinen että on edes mahdollisuus säätää mitään. Alkoi kyllä kiinnostaa lueskella vähän että miten aidan toisella puolella muilla valmistajilla on nämä hoidettu, mutta se ei kuulu tähän ketjuun.

Innolla odottelen käyttökokemuksia tuosta eMax mobiilisovelluksesta.

EDIT: Villi ajatus; Mitäköhän haittaa siitä itseasiassa Shimanon kannalta olisi, jos julkaisivat vaan suoraan oman virallisen huoltosoftansa jakoon joko järkevää veloitusta vastaan tai ilmaiseksi? Kaippa siitä pelkästä boksista voisi sen 100e+ maksaa jos softa vaikka tulisi kaupan päälle. Jos lainsäädännön asetukset kuitenkin täyttyisi sillä että pyörä on tehtaalta vakio ja käyttäjää kielletään ohjekirjassa tekemästä omia säätöjä + uhataan takuun raukeamisella. Noh, voihan se olla että porukka nousisi barrikaadeille jos yhtiö sekä tarjoaa moottorin että avaimet sen virittämiseen itse. Oli miten oli niin nyt Shimano katsoo vierestä kun eMaxin kehittäjä on käärii tuohet ja todennäköisesti tulevaisuudessa kuitenkin käyttää aikaa ja rahaa sen torjumiseen. Äkkiseltään tulee mieleen vertauskuvana viihdeteollisuuden yritykset tapella laitonta jakamista vastaan, onko järkee vai ei?

MRe
25.04.2019, 07.33
Toisekseen on kyllä niin klassinen IT-alalta tuttu temppu tehdä taas omat patentoidut boksit, jolla voidaan puristaa viimeisetkin mehut irti kuluttajilta ja huoltoliikkeiltä hyvällä katteella.
Tuo boksihan on alunperin tullut Di2-vaihteiden säätämistä varten ja varmaan kohderyhmänä enemmän huoltoliikkeet ja kilpapyöräily. Ja ei kukaan jossain huollossa ala välppäämään BT:n kanssa. Tai edes fillariseuran mekaanikko, jolla voi olla kymmeniä pyöriä vastuullaan.

Siihen BT:n avulla firmiksen päivitykseen on tullut jotain korjauksia Shimanon puolelta, jolloin sen ei pitäisi tehdä fillarista tiiliskiveä niin helposti. Mutta BT, kuten mikään langaton yhteys, ei ole 100% ongelmaton tai toimintavarma. Nuo Shimanonkin BT-ongelmat on paikannettu sinne puhelimen päähän ja puhelimen BT-toteutukseen.

Se että Shimano ei julkaise omaa huoltosoftaansa vapaaseen jakoon, lienee syynä laki ja pyörän tyyppihyväksyttäminen pedeleciksi. En tiedä, mutta näin voisi olla.

Ekasalmi
25.04.2019, 15.31
Tuo boksihan on alunperin tullut Di2-vaihteiden säätämistä varten ja varmaan kohderyhmänä enemmän huoltoliikkeet ja kilpapyöräily. Ja ei kukaan jossain huollossa ala välppäämään BT:n kanssa. Tai edes fillariseuran mekaanikko, jolla voi olla kymmeniä pyöriä vastuullaan.

Siihen BT:n avulla firmiksen päivitykseen on tullut jotain korjauksia Shimanon puolelta, jolloin sen ei pitäisi tehdä fillarista tiiliskiveä niin helposti. Mutta BT, kuten mikään langaton yhteys, ei ole 100% ongelmaton tai toimintavarma. Nuo Shimanonkin BT-ongelmat on paikannettu sinne puhelimen päähän ja puhelimen BT-toteutukseen.

Se että Shimano ei julkaise omaa huoltosoftaansa vapaaseen jakoon, lienee syynä laki ja pyörän tyyppihyväksyttäminen pedeleciksi. En tiedä, mutta näin voisi olla.

Okei, ihan mielenkiintoinen tuo juttu boksin historiasta. Noh, eipä tuo patenttiboksi nyt ainakaan vielä ole liian kallis edes kuluttajalle pyörän hankintahintaan verraten. Huoltoliikehän jää boksin hankinnalla pelkästään voitolle ja seuroissa jäsenmaksut kattaa hankinnan helposti.

BT tiedonsiirrosta: Näinhän se on ettei langattomat, varsinkaan BT, ole läheskään 100 varma. Juuri tästä syystä on mielestäni huvittavaa kuulla, että Shimanolla on lähdetty osoittelemaan puhelinvalmistajia sormella, kun ei voida itse implementoida yksinkertaisia ja yleisiä hyviä käytäntöjä softapaketin asennuksessa. Tulee ihan 90-luvun asennusmenetelmät mieleen. Kuitenkin jos otetaan huomioon nykypäivän BT laitteiden yleistymisen ja toimintavarmuuden kännyköiden kanssa, niin kyllähän Shimanon meiningistä ensivaikutelma on huono suunnittelu ja/tai rahastus. Positiivista kuitenkin kuulla, että jotain korjauksia on jo tehty asialle.

Ihan topicciinkin suoraan liittyen; Täytyypä lähipäivinä kokeilla tuota e-tube sovellusta BT yli ja katsoa mitä löytyy ja miten käy.

Pipo
27.04.2019, 19.42
Appstoressa on nyt Emax sovellus. Hakusanalla: ” emaxmobileapp ” löytyy.

hakpas
27.04.2019, 20.40
^Ja toimii hyvin, ainakin ilman lisenssiä. Kyllä tuosta euron maksaa mieluummin kuin Shimanon purkista 150...

Pipo
28.04.2019, 08.18
Onhan tuo aika kätevä. Kannattaa kyllä E8000 kuskien kokeilla.

Patavaltti
28.04.2019, 10.23
Onhan tuo aika kätevä. Kannattaa kyllä E8000 kuskien kokeilla.

E7000 vielä odotellessa, ilmeisesti ei ole tulossa?

cyclomiha
28.04.2019, 10.28
Versio 1.00 appiksesta (joka on tällä hetkellä jaossa oleva versio) ei toimi mustavalkoisen (SC-E7000) näytön kanssa. Kokeilin Canyon Spectral 7.0:n kanssa jossa E8000-sarjan moottori mutta näyttö 7000-sarjaa

Patavaltti
28.04.2019, 11.53
Versio 1.00 appiksesta (joka on tällä hetkellä jaossa oleva versio) ei toimi mustavalkoisen (SC-E7000) näytön kanssa. Kokeilin Canyon Spectral 7.0:n kanssa jossa E8000-sarjan moottori mutta näyttö 7000-sarjaa
No odotellaan jos päivittelevät 7000 sarjalle.

Ekasalmi
28.04.2019, 17.57
Tuo on kyllä ikävä uutinen, ettei mustavalko näytön kanssa toimi.. Kiitos tiedosta, eipä tule turhaan hankittua mitään, kun ei pakko vielä ole..

Patavaltti
28.04.2019, 18.11
Tuo on kyllä ikävä uutinen, ettei mustavalko näytön kanssa toimi.. Kiitos tiedosta, eipä tule turhaan hankittua mitään, kun ei pakko vielä ole..
Tuo kotikonstein nopeuden säätö olisi kyllä näppärä kun saisi

Pipo
05.05.2019, 11.11
Emax Android app on kuulemma tulossa noin 2-3 kuukauden kuluttua.

Newbiemtber
05.05.2019, 20.51
Minkälaista settiä (Spectral 7.0: Shimano 8000 moottori ja näyttö 7000) asiantuntijat suosittelevat, kun tarve olisi päästä kovempaa kuin tuo 25kmh?

hakpas
05.05.2019, 21.19
^Pääsee kait tuolla kovempaa, sen kun ketjua kiristää niin vauhti kasvaa...

flassi
06.05.2019, 06.14
Minkälaista settiä (Spectral 7.0: Shimano 8000 moottori ja näyttö 7000) asiantuntijat suosittelevat, kun tarve olisi päästä kovempaa kuin tuo 25kmh?

Itse ostin EMAX lisenssin ja shimanon sm-pce2 interfacen tietokoneelle ja muutin maa-asetuksen vain US. Fatbikellä ainakin 32km/h on just täydellinen, harvoin edes niin lujaa tulee mentyä, yleensä joku 28km/h.

cyclomiha
06.05.2019, 11.47

emax-lisenssi ja sm-pce02 tai emax-lisenssi ja 8000-sarjan näyttö. Ja kuten on jo vissiin mainittu niin polkemalla pääsee myös yli 25Km/h ;)

tane
06.05.2019, 11.56
tai bad ass boxi

Thorsson
06.05.2019, 17.08
tai bad ass boxi
Toimiiko sujuvasti?

tane
07.05.2019, 08.27
Toimiiko sujuvasti?

Mulla on ihan vakiopeli tuo oma Canyon, mutta työkaverin Haibike/Yamahassa on tuo ja toimii kuulemma hyvin. Kaveri päästelee 40km/h vauhteja töihin. Hänen kanssaan tsegattiin että Shimano E8000 saa myös tuon boxin. Tämän boxin etuna on helppo asennus ja tarvittaessa poisto.

cyclomiha
09.05.2019, 16.15

Päivitin näytön SC-E8000:aan ja emax ios-appi yhdisti moitteetta. 7000-sarjan napit toimivat myös normaalisti uuden näytön kanssa. Enää ei tarvitse kytkeä pci-purkkia kokeillakseen eri tehotasoja ja isompi värinäyttö tuli muutenkin tarpeeseen, kiitos kehnohkolle näölleni (ulkonäön lisäksi..)

MRe
09.05.2019, 18.23
^En muutenkaan ymmärrä tuota valmistajien intoa laittaa 8000-sarjan moottorin jatkeeksi 7000-sarjan näyttöä. Se värinäyttö on aivan loistava, kun värikoodi kertoo suoraan käytetyn avustustason. Ei siellä metsässä ole aikaa ruveta sihtailemaan, että mitä näytössä lukee. Värin näkee vilkaisemalla.

Vapari
09.05.2019, 22.35
^En muutenkaan ymmärrä tuota valmistajien intoa laittaa 8000-sarjan moottorin jatkeeksi 7000-sarjan näyttöä. Eiköhän siinä ole raha syynä. Ne samat pyörävalmistajat valitsee tarvikevaijerit jonkun kymmenen sentin säästön takia niin mikseivät säästäisi kymmentä euroa näytössä.

järtsy
19.05.2019, 18.53
Mitenköhän on, onko tuo näyttö vain näyttö ja väylä moottorille. ajatuksena sellainen että kun minulla ja kaverilla on nyt molemmilla E8000 sarjan moottorit tuolla 7000 sarjan näytöllä(Vitus vaihtui Canyoniin:)) ja haluaisin saada tuon Emax apin toimimaan niin pystyisiköhän esim ostaa vain toiseen 8000 sarjan näyttö ja vaihtaa sitä pyörästä toiseen ohjelmoinnin ajaksi..

cyclomiha
19.05.2019, 19.50
Kyllä, näyttöä voi käyttää vuorotellen kummassakin

Sent from my iPhone using Tapatalk

EMTBKing
24.05.2019, 06.40
Nyt löytyy myös Androidille softaa avustustasojen tuunaukseen ja rajoitusten poistoon.

http://www.stepsunlocker.com/

Features
Bike Info
Battery info (recharge cycles and health %)
Change Assistant Level, including maximum power
All Shimano motor firmwares are supported, including the latest 4.6.1

Speed limiter change features
Destination market
Circumference
Max Speed for each mode (works only with the firmware up to 4.3.2)

Näyttäs siltä, että Venäjän pojat tehneet freemax/emax-kloonin.
30 euroa rajoitusten poistosta ei ole kyllä enään paha hinta ollenkaan. Niin ja Windows-versio vain 15 egeä.

Sen verran ehdin kokeilemaan itse, että avutustasojen muokkaus toimii. Tilasin myös lisenssin ja toivottavasti viikonloppuna ehtii testailla lisää.

MRe
24.05.2019, 07.51
^Siistin näköinen interface ja plussana tuo akkustatus.

jpuu
24.05.2019, 07.54
Näköjään. Tuota Android appia vois mielenkiinnosta kokeilla. Siitäkin löytyy demo versio. Muuta ei tarvita, jos on jo Emax lisenssi. Odotellaan siitä Android appia.

hakpas
24.05.2019, 09.58
Shimano on julkaissut päivityksen jonka asennuksen jälkeen Emax-ei toimi. Eikä ole tietoa saako sitä toimimaan lainkaan.

tane
24.05.2019, 10.13
^ koska tämmöinen päivitys on julkaistu? Jos nopeusrajoituksen haluaa ohittaa niin bad ass box toiminee edelleen.

MRe
24.05.2019, 10.31
22.5. on näköjään julkaistu fw-versio 4.7.0

eMax-yhteensopivvudesta en tiedä, mutta sehän selviää jos kysyy. Dokumentaation mukaan viimeisin tuettu versio on 4.6.1. joten jos ei palavaa pakkoa ole, en päivittäisi ennen kuin tulee lisätietoa. Sama koskee tuota yllämainittua uutta (android) softaa.

Sinänsä harmi, jos näin on käynyt. Mitään bad ass boxeja en fillariini halua. Pääasiallinen käyttö eMaxille mulla on noiden avustustasojen säätö.

hakpas
24.05.2019, 10.35
Lainaus ulkomaan foorumilta:
ATTENTION: None of our programs eMax , miniMax , freeMax , eMaxMobileApp can currently carry out a modification on a bike equipped with motor firmware 4.7.0! We're working on it, but this could be a hell of a nutshell, as apparently a completely new authentication method was introduced by Shimano. As soon as there is news we will contact you again.

tane
24.05.2019, 10.49
^ bad ass boxin hyvä puoli on noin 1 sekunnin plug n play asennus verrattuna muihin boxeihin. Itselläkään ei tätä ole ja en ole näillä näkymin ostamassakaan.

Pitääpä jättää sw päivitykset tekemättä. Sw päivitetty viimeksi noin 2kk sitten.

MRe
24.05.2019, 11.09
^Ei kiinnosta nuo nopeusanturia modaavat boksit.

Teoriassa pyörävalmistaja voisi noitakin vastaan tehdä firmismuutoksen, kun pyörän range mittauksen mukaan puolittuu.

jpuu
24.05.2019, 12.32
Jees. Ei päivityspakkoa kun siitä ei näytä olevan mitään käytännön hyötyä. Eikä liioin bad ässejäkään.

Anttoni
26.05.2019, 14.50
Steps unlocker android softaa kokeiltu.4.6.1 version kanssa..käyttöliittymä on selkeä..alueen muuttaminen usaksi onnistui ja avustustasojen twiikkaus vaikuttaa kätevältä..30 euroa oli lisenssi ja tuli samantien kun maksu hoidettu.

Kurapyörä
26.05.2019, 16.41
Latasin myös tämän stepsunlockerin android-kännykkään ensin Google playstä ja kokeilin sillä toimiiko. No, toimihan se tasojen säätöön hienosti. Sen jälkeen lunastin 30 euron lisenssin ja sen linkki tuli heti sähköpostiin. Siitä yhdellä klikkauksella siirtyi sovellukseen ja naps. luvatut lisätoiminnot oli käytössä. Kännykän yhdistäminen pyörään bluetoothilla ja kynnystä maan vaihto US-kohtaan. Sitten kokeilemaan ja kas, kaikki toimi! Pyörä avusti hienosti 32 km asti. Nopeus ja matkamittari näyttää oikein.
Loistava appi...helppo ladata, hyvä käyttää ja kaikki luvattu toimii.

Patavaltti
26.05.2019, 20.09
Ja tämä step unlock ilmeisesti vain e8000?

cyclomiha
27.05.2019, 08.27
Lainaus ulkomaan foorumilta:
ATTENTION: None of our programs eMax , miniMax , freeMax , eMaxMobileApp can currently carry out a modification on a bike equipped with motor firmware 4.7.0! We're working on it, but this could be a hell of a nutshell, as apparently a completely new authentication method was introduced by Shimano. As soon as there is news we will contact you again.

Jos nyt (olemassa olevissa softaversioilla noista "tuunaussoftista") yrittää modata vaikka renkaan kokoa tai muuttaa maata EU->USA niin se ei tällä hetkellä onnistu jos fillarissa on SW-versio 4.7. Eli älä päivitä jos tarkoituksenasi on mahdollisesti muuttaa em. arvoja

järtsy
28.05.2019, 20.09
No niin, nyt on täällkin eMax ja lisenssi maksettu, helppo kyllä tuo puhelin appi.

Eikös se mene nyt niin päin että jos pienennän vierintäkehää softalla niin todellinen vauhti kasvaa? Pää lyö tyhjää nyt...

MRe
29.05.2019, 11.06
^Kyllä. Tosin jos muutat maaksi USAn, saat maksiminopeudeksi 32 km/h ja silti matka- ja nopeustiedot ovat oikein. Oman kokemuksen mukaan 32 km/h on maastopyörällä vähintään tarpeeksi.

järtsy
29.05.2019, 16.41
^Kyllä. Tosin jos muutat maaksi USAn, saat maksiminopeudeksi 32 km/h ja silti matka- ja nopeustiedot ovat oikein. Oman kokemuksen mukaan 32 km/h on maastopyörällä vähintään tarpeeksi.

GPS:n mukaan todellinen nopeus jää jonkun kmh:n mitä mittäri näyttää, sen nyt ainakin voisi korjata tuolla.

Anttoni
29.05.2019, 19.26
Tuo 32 asti avustuksen jatkuminen on mainio juttu..ei tuu usein nostettua vauhtia siihen asti vaan pysyttyä siinä 27 kmh vauhdissa mutta 25 rajoitin oli vähän rasittava tossa 25-27 kmh vauhdeissa kun onoffia tarjosi koko ajan....tosin akku tuntuu tietty kuluvan nopeammin kun koko ajan avustaa..luulen kuitenkin että kun löytyy oikeat asetukset eco avustukseen niin saadaan range suht lähelle tehtaan ilmoittamaa. Myös trail moden avustustasoa voinee hieman pudottaa.. tätä tulee näköjään käytettyä kovassa vastatuulessa ja jyrkemmissä ylämäissä mutta 90% ja 70 nm avustus tuntuu ehkä jopa omaan makuun liian tehokkaalta noihin tilanteisiin..joka tapuksessa mukavaa tuo omien säätöjen metsästämisen mahdollisuus!

Dude
31.05.2019, 09.48
^Ei kiinnosta nuo nopeusanturia modaavat boksit.

Teoriassa pyörävalmistaja voisi noitakin vastaan tehdä firmismuutoksen, kun pyörän range mittauksen mukaan puolittuu.

Itse asiassa käsittääkseni emaxin tekijät teki hetken aikaa jokunen vuosi sitten "bokseja" kanssa. Kyseessä on/oli Shimanon normianturi, joka oli purettu ja jotain elelktroniikkaa lisätty / vaihdettu. Ko. anturi vain normianturin tilalle plug&play ja rajoitus poistui. Mittari näyttää 21km/h asti oikein, sitten siitä kovemmissa vauhdeissa näyttää koko ajan 21km/h. Mulla on ko. boksi ja hyvin toimii. Mitein miksei muut ole tehneet vastaavaa...

https://www.youtube.com/watch?v=5id6qxZDzTo&t=48s

https://www.youtube.com/watch?v=PXgPOhZpPd8&t=515s

Smooth
31.05.2019, 18.18
Täällä myös laitettiin usa moodi, tälläinen se täytyisi jo uutena olla. Tosin mondrakerin vaapaaratas antautui niin ei pääse kunnolla polulle ajeleen. Ja eMax mobiili sovellus käytössä

Antennipaa
01.06.2019, 17.35
Asensin myös tämän stepsunlocker:n. Hyvin toimii ja nyt pääsee pyörä oikeuksiinsa. Jenkkivauhti on sopiva.

järtsy
01.06.2019, 19.23
Täytyy kyllä kehua tuota Emaxin asiakaspalvelua, olen useamman sähköpostin lähettänyt ja vastaus on tullut lähes välittömästi, jopa sunnuntaina.

Onhan tuo selvästi kalliimpi kuin tuo stepsunlocker mutta koen että emax on tehnyt ja tekee töitä tuon softan eteen ja ongelmatilanteissa varmasti myös auttaa.

tane
03.06.2019, 08.01
Miten muuten tuo 32km/h USA muutos jos sen tekee, miten käy takuun sen jälkeen?

jpuu
03.06.2019, 09.02
Ei kai mitenkään. Jos tulee takuuasiaa, niin voihan sen asetuksen muuttaa takaisin alkuperäiseen. Nyt kannattaa ilmeisesti vältellä Shimanon huoltoja, koska saattavat päivittää viimeisimmän firrmiksen jolloin tuo kiva usa feature ei enää toimi.

tane
03.06.2019, 09.15
^ hatara muistikuva on että tuosta muutoksesta jäisi jälki johonkin logiin, mutta en nyt muista oliko kyse Shimanosta vai jonkun muun valmistajan kamppeesta. Eli tuosta onko jollain varmaa tietoa? Näköjään ainakin muutama rikkoutuminen eli koneen vaihto takuuseen on tullut E8000 takuu-aikana fillarifoorumin juttujen mukaan, joten itse haluan takuun pysyvän voimassa. Itsellä hajosi Yamahan kone 2,5 vuoden iässä ja 2 vuoden takuu ei tuota korvannut. Momentintunnistin meni tuosta rikki ja korjaus 500 eur, uusi moottori olisi ollut 900 - 1300 eur vähän paikasta riippuen. Pyörä lähti multa kiertoon.

MRe
11.06.2019, 08.38
Valoa tunnelin päässä...

"June 2019:

...we already have made major breakthroughs towards compatibility with the new motor firmware 4.7.0 from Shimano, but still need some more days to release our new program versions. Please stay tuned!"

http://www.emax-tuning.com/

wiltzu
13.06.2019, 07.01
Sähköpostillako noita lisenssejä kysellään?

MRe
13.06.2019, 07.09
Kyllä joo. Sähköpostia vaan sinne.

Plug-in Erkki
18.06.2019, 14.02
Ja nyt
ECO ... 30 Nm / 30%
TRAIL . 70 Nm / 50%
BOOST 70 Nm / 120%

Katsotaan, josko pitäisi pudottaa vielä lisää. Ja taidan laittaa lisenssin tilaukseen...

pitää mennä mitään säätämään... noin 300 km testiä Emaxilla ja tuossa pyörässä on Ecot ja Trailit ja Boostit ainakin mulle ihan kohdallaan... jyrkkä mäki niin Boostilla vaan ja vaihdetta kun vaihtaa niin kiipiää kuin orava... asvaltilla riittää (myötätuuleen ) Eco-- Traililla kyykyttää normipyöräilijän ja sitten kun "ohittaa" ja varsinkin ylämäkeen / vastatuuleen niin aijai kun Boostilla täräyttää 100 kg suomalaista äijää ohi melekeen kenestä vaan.

Ainut mitä ei sitten vielä edes osaa tosissaan kaivata ois nopeuden nosto tuonne 30 hujakoille. Akkua riittää sekakäytöllä aina yli 30 km, asvalttia enimmäkseen mutta myös maastoa niin olen rullannut 67 km.. lataa 5 tunnissa ja sitten kun on toinen akkukin, niin ei tarvi sähkönsäästötalkoisiin ruveta..

Sminä
18.06.2019, 14.29
Onks vielä mitää keinoa, millä sais e7000 moottorin päivitettyä 32kmh nopeuteen? Laitteessa viel viimeisin päivitys.

jpuu
18.06.2019, 14.42
Sen android Shimano Steps unlocker -apin lisensillä pitäsi toimia seiskatonnisen kanssa. Onkohan kukaan kokeillut, miten pelaa uusimmassa firmiksessä? Itse en käytä ko. appia, joten en tiedä varmaa.

MRe
18.06.2019, 19.29
pitää mennä mitään säätämään... noin 300 km testiä Emaxilla ja tuossa pyörässä on Ecot ja Trailit ja Boostit ainakin mulle ihan kohdallaan... jyrkkä mäki niin Boostilla vaan ja vaihdetta kun vaihtaa niin kiipiää kuin orava... asvaltilla riittää (myötätuuleen ) Eco-- Traililla kyykyttää normipyöräilijän ja sitten kun "ohittaa" ja varsinkin ylämäkeen / vastatuuleen niin aijai kun Boostilla täräyttää 100 kg suomalaista äijää ohi melekeen kenestä vaan.
No, jos Shimanon vakiosäädöt tuntuvat hyviltä, niin sittenhän kaikki on hyvin.

Normipyöräiljöiden kyykyttämisestä ei ole omaan 1200 km ajon aikana vielä kokemusta, eikä se oikein ole tavoitekaan. Aina välillä kun tulee sähkiksellä kurko olo, niin riittää että ottaa seuraavalle lenkille luomun, niin palaa takaisin maan pinnalle. Mulle tämä on lähinnä kuntoilu ja harrastuslaite, ei muiden ärsyttämistä varten hankittu.

Luomupyöräijöiden kyykyttäminen vertautuu mulla siihen, että menee kansakoululaisten kanssa kuntosalille ja katsoo että keneltä nousee eniten penkistä.

Makro86
18.06.2019, 22.11

Ainut mitä ei sitten vielä edes osaa tosissaan kaivata ois nopeuden nosto tuonne 30 hujakoille. Akkua riittää sekakäytöllä aina yli 30 km, asvalttia enimmäkseen mutta myös maastoa niin olen rullannut 67 km.. lataa 5 tunnissa ja sitten kun on toinen akkukin, niin ei tarvi sähkönsäästötalkoisiin ruveta..

Etkö tosiaan ole vielä mitään säätänyt? Kyllä ite heitin melkein heti bt yhteyden puhelimeeni ja säädin Trailin Mediumille. Sitten vähän myöhemmin vielä laitoin sen High:lle. Säätämättä tuntui että Eco ja Trail olivat ihan samoja. Ei tuosta Trailista High:lla silti Boosti tullut, metässä ajo ehkä helpotti hiukan kun ei hyökkäile sillain kun Boost.

Ekalla akullisella ajoin 85km ja olisin varmaan sen 100km:kin saanut rikki ja tavoitteena onkin se tällä toisella akku "kierroksella". Yleensä itellä siis Eco päällä, sora/asfaltti/mettä ajeluita.

Muuten loistava peli kyllä tämä eMaxx ja hienoa kun 25kmh jälkeen ei juuri motti rajottele eli vielä en oikeastaan ole Shimanon kanssa tarvinnut suurempia rajoituksen poistoja. Boschin kanssa tuntui rajan ylitys hiukan erilaiselta....

E1: Eikö Shimanon laitteisiin jää jälkeä jos rajoja ohittelee??

Pexi
18.06.2019, 22.39
Tässä ketjussahan oli otsikon mukaan ideana keskustella emax nimisestä softasta, ei niinkään emax mallinimen omaavasta pyörästä.

Makro86
18.06.2019, 22.53
Tässä ketjussahan oli otsikon mukaan ideana keskustella emax nimisestä softasta, ei niinkään emax mallinimen omaavasta pyörästä.

Ei toki, oli mulla silti kysymyskin aiheeseen liittyen ettei "liikaa" mennyt ot:n puolelle, pahoittelen jos se sinne lipsahti :)

jpuu
18.06.2019, 23.03
3.Adapted for 3 new mode (High, Medium, Low) for riding characteristic of ECO Mode.
4.Display speed adjustable function added for cycle computer.

E-Tube Project appiin on tullut pari lisä ominaisuutta. Saako ECO moodiakin jo säädettyä? Entä mitä tuo nelos kohta tarkoittaa?

Makro86
18.06.2019, 23.10
3.Adapted for 3 new mode (High, Medium, Low) for riding characteristic of ECO Mode.
4.Display speed adjustable function added for cycle computer.

E-Tube Project appiin on tullut pari lisä ominaisuutta. Saako ECO moodiakin jo säädettyä? Entä mitä tuo nelos kohta tarkoittaa?

Koska tämmöinen päivitys on tullut?

jpuu
18.06.2019, 23.35
^Näyttäis olevan 13.6. En ole itse kokeillut, koska tuokin haluaa päivittää viimeisen firmiksen.

MRe
19.06.2019, 07.56
Sinänsä hyvä, että kehittävät tuotaa omaakin softaansa, mutta niin kauan kun ei noita avustustasoja sen kautta pääse muuttamaan vapaasti tyyliin e-max, niin eipä tuolle ole käyttöä.

Tuo neloskohta on vähintään hämärä...

lapimmies
19.06.2019, 11.26
Hyvin alkoi minunkin sähkömaastopyöräharrastus....

Hain eilen into pinkeänä pyörän kaupasta, mielessäni oli illalla päästä vähän testailemaan. Jostain löytyi auton tavaratilasta joku piikki (niin kuin havunneula) ja se oli puhakaissut tubeleksen ja kumi tyhjänä... Silloin pikkusen otti pattiin. Ajattelin sitten kokeilla muuttaa asetuksen 25km/h -> 32 km/h (EU -> USA ) Eipä sekäänn onnistunut kun laitteessa oli 4.7.0 FW paikallaan.

Taidan viedä kauppaan takasin koko helahoidon, jos tämä näin vastustaa ennen kuin on ajanut metriäkään :)

flassi
19.06.2019, 14.28
Ajattelin sitten kokeilla muuttaa asetuksen 25km/h -> 32 km/h (EU -> USA ) Eipä sekäänn onnistunut kun laitteessa oli 4.7.0 FW paikallaan.

...you also can downgrade to previous versions like 4.3.2, 4.5.1 or 4.6.1. Please send an email to us if you are interested.

emaxin sivuilla lukee.

Makro86
19.06.2019, 18.57
^Näyttäis olevan 13.6. En ole itse kokeillut, koska tuokin haluaa päivittää viimeisen firmiksen.

Kurkkasin tänään tuon ja ei ollut mitään uudempaa firmistä tullut, sitten kun sain pyöräni 2vko sitten. Eikä pysty ecoon kajoamaan, sinänsä nyt väliäkään ole

fyndi
28.06.2019, 08.03
Tätä ketjua kun olen lukenut, niin vaikuttaa että jokainen tuunaaja on oma seppä. Eli onko jokaisella erikseen softa ja esim. PCE02 yksikkö vai onko mahdollista ostaa joltain yksityiseltä sepältä nopeuden nostoa tuonne 32 km/h tasolle? Tätä palvelua tuskin saa pyöräliikkeistä?

Olen koeajanut muutaman sähköpyörän ja huomannut heti että 25 km/h tulee vastaan helposti, siksi olisi kiva saada vähän enemmän avustusta mukaan, niin mahdollinen työmatkakin menisi joutuisasti.

MRe
28.06.2019, 09.07
^Softa on sidottu pyörään. Eli et voi ostaa tuota "palvelua" keneltäkään. Toki PCE-boxin voit saada lainaan tarvittaessa.

Sillä kännykkä-sovelluksella ei PCE-boxia tarvita ja eikö lisenssikin ollut muutaman kympin luokkaa?

fyndi
28.06.2019, 09.53
^Softa on sidottu pyörään. Eli et voi ostaa tuota "palvelua" keneltäkään. Toki PCE-boxin voit saada lainaan tarvittaessa.

Sillä kännykkä-sovelluksella ei PCE-boxia tarvita ja eikö lisenssikin ollut muutaman kympin luokkaa?
Toimiiko myös iPhonella?

Pipo
28.06.2019, 10.20
https://www.emtbforums.com/community/threads/ios-app-for-shimano-motors-is-available.6148/

fyndi
28.06.2019, 10.48
https://www.emtbforums.com/community/threads/ios-app-for-shimano-motors-is-available.6148/
Eli Steps 8000 ja 7000 toimii appilla myös iPhonella, mutta entä 6100? Miten sitten on 6000 kanssa? Se ei toimi appilla, koska siinä ei ole bluetoothia, mutta ainakin Shimanon mukaan PCE02 toimii Steps E6000 kanssa. Eli voiko myös E6000 saada helposti kulkemaan 32 km/h?

Compatibility

STEPS E8000, E7000, E6100, E6000, E5000
Dura Ace Di2 9070
Dura Ace Di2 R9150
Ultegra Di2 6770
Ultegra Di2 6870
Alfine Di2 S705
XTR Di2 9050
XT Di2 8050

MRe
28.06.2019, 13.50
eMax-softa on yhteensopiva vain e8000:n kanssa. Eli ainakaan sillä ei tuota kohdemaan muutosta voi tehdä.

Makro86
28.06.2019, 18.49
eMax-softa on yhteensopiva vain e8000:n kanssa. Eli ainakaan sillä ei tuota kohdemaan muutosta voi tehdä.

Kerros tai kertokaas nyt vielä että jos tommosta appia (emax) kokeilisi android luurilla ja E8000:lla niin jääkös tästä joku "jälki" ettei motti tms menisi enää takuuseen?

MRe
28.06.2019, 19.07
^Täysin mahdoton sanoa. eMaxia ei tainnut saada androidiin.

Makro86
28.06.2019, 19.10
^Täysin mahdoton sanoa. eMaxia ei tainnut saada androidiin.

Entäs jos käyttää tuota ohjelmaa "STEPS Unlocker", silläkin kerta näyttäisi saavan 25kmh --> 32kmh pelkällä EU US muutoksella??

fyndi
29.06.2019, 00.03
Juttelin tänään pyöräkauppiaan kanssa aiheesta ja hän väitti että jälki jää mikropiirin lokiin. Hän myös sanoi että joku EU asetus olisi tulossa jonka mukaisesti tämä softa modaukset tulisi estää laitevalmistajien puolelta täysin, EU:n uhkasakkojen uhalla.

Makro86
29.06.2019, 01.05
Juttelin tänään pyöräkauppiaan kanssa aiheesta ja hän väitti että jälki jää mikropiirin lokiin. Hän myös sanoi että joku EU asetus olisi tulossa jonka mukaisesti tämä softa modaukset tulisi estää laitevalmistajien puolelta täysin, EU:n uhkasakkojen uhalla.

Mistäköhän tuonkin lokin saa auki että pystyisi sen löytämään? Onko siellä samassa lokissa "sekaisin" luomuna 40kmh ajettu käppyrä ja sitten 25kmh ohitettuna jollain chipillä tms appilla? Jotain tommoista itsekkin olen kuullu pyörien myyjiltä viime vuonna kun Boschilaisen ostin että jos sen nopeuden menee ohittamaan mutta luulisi tommosella bluetooth "modauksella" olevan hiukan eri asia.... No, tiedä näitä mikä on oikea totuus. Laitontahan se on, tiedä sitten mitä "ylinopeudestakin" voisi saada sakkoja pyörällä, modattuna =)

MRe
29.06.2019, 08.14
Yksinkertaisimmillaan lokista selviää nopeus ja avustuksen taso. Jos nopeus >25 km/h ja avustuksen taso >0, niin on modattu. Ja voihan sinne jäädä jälki siitä zone-vaihdostakin.

Pyöräkauppiaitten jorinoihin en välttämättä kauheasti luottaisi.

MRe
29.06.2019, 08.16
Entäs jos käyttää tuota ohjelmaa "STEPS Unlocker", silläkin kerta näyttäisi saavan 25kmh --> 32kmh pelkällä EU US muutoksella??
Juu, mutta saman se tekee kuin eMax:kin. Eli lokiin jää jälki jos sinne yleensäkään jää. Ohjelmasta riippumatta. Mutta STEPS unlocker on tosiaan Androidiin.

MRe
29.06.2019, 08.17
Hän myös sanoi että joku EU asetus olisi tulossa jonka mukaisesti tämä softa modaukset tulisi estää laitevalmistajien puolelta täysin, EU:n uhkasakkojen uhalla.
Taisikin just mun eOneTwentyn hinta pompsahtaa jälkimarkkinoilla...

Makro86
29.06.2019, 13.07
Yksinkertaisimmillaan lokista selviää nopeus ja avustuksen taso. Jos nopeus >25 km/h ja avustuksen taso >0, niin on modattu. Ja voihan sinne jäädä jälki siitä zone-vaihdostakin.

Juu juu, et tommosii juttui sielt sit näkyy valmistajasta riippumatta, jos näkyy. Ei taida olla mitää konkreettista tietoa kellää et olis takuu keissi rauennu näitte modauste takia??

Piti heti aamulla tänää kokeilla tota Steps Unlockeria. Hieno softa kyllä ku näkee mm montako kertaa akkua ladattu, akun kunto ja sit tarkasti voi säätää eco, trail ja boost moodit. Sitä EU aluetta ei voinu vaihtaa US:ksi eli 25 max edelleen. Silti kannatti maksaa 1.69e. Onks tää mun firmis motissa nii tuore et ei päässy käsiks US alueeseen vai onks tää joku ns Demo versio? Eipä silti, 25kmh on edelleen ok itelle ja pysyi se takuukin vielä =)

Aikasemmi ku oli juttua tost uusimmast E tube Project softasta ni joo saa siinäki jo eco muutettua Highille Customize välilehdellä mutta Unlockerilla saa vielä tarkemmin ja enemmän.

lapimmies
29.06.2019, 14.32
Minä päivitin eilen emax softan ja nyt Steps 8000 (firmware 4.7.0) lokaation pystyi muuttamaan EU -> US. Toimii kuten pitääkin.
Tuntuu tuo 32km/h just hyvältä. Se 25km/h oli ihan pikkusen liian vähän.
Samalla kokeilin säätää avustustasoja, ja nekin tuntuivat toimivan kuten pitää.
Nostin trialin prosentin 110%.
Toki tuo emax softan hinta pikkusen sylettää, mutta toimiipahan ainakin.

EDIT: niin ja iPhonella ja Bluetoothilla tein.

Makro86
29.06.2019, 14.38
Minä päivitin eilen emax softan ja nyt Steps 8000 (firmware 4.7.0) lokaation pystyi muuttamaan EU -> US. Toimii kuten pitääkin.
Tuntuu tuo 32km/h just hyvältä. Se 25km/h oli ihan pikkusen liian vähän.
Samalla kokeilin säätää avustustasoja, ja nekin tuntuivat toimivan kuten pitää.
Nostin trialin prosentin 110%.
Toki tuo emax softan hinta pikkusen sylettää, mutta toimiipahan ainakin.

EDIT: niin ja iPhonella ja Bluetoothilla tein.

Ite laitoi ecolle 60% & 70nm, trailille 150% & 70nm ja boostille 300% & 70nm ja vaikuttais ok:lle.

Nii oliko emax softa androidille lainkaan ja paljon makso? Siinä se sun takuu sitte meni, oliko paljon ajettu ennen tuota eu-->us muutosta?

veke
29.06.2019, 15.22

Tota, jos käyttää vaikkapa BadassBoxia, joka manipuloi pinnamagneettin impulsseja, niin mistä hitosta se pyörän originelli controlleri tajuaa, jotta sen hahmottama 20km/h onkin virtuaalikuplan ulkopuolella eli reaalielämässä 40km/h?