PDA

Näytä tavallinen näkymä : Aloittelijalle ensimmäinen Cyclocross?

ZeroG
30.10.2018, 14.12
Moikka.

Eli kysyisin vinkkejä ja esimerkkejä millainen olisi hyvä ensipyöräksi. Jonkin verran olen nettiä kolunnut aiheesta ja etsinyt tietoa, mutta suurin osa on edelleen täyttä hepreaa, ja tuntuu että tässäkin harrastuksessa jakaudutaan vahvasti "leireihin" että mikä on se maaginen ja oikea pyörä:D.
Saa laittaa ihan linkkejä tietyistä pyöristä jotka kriteereihin sopisivat. Aion käydä myös kivijalkaliikkeessä jossain vaiheessa kun on enemmän selvillä millaista sieltä pitäisi etsiä.

Taustasta sen verran että ennen harrastin juoksua, mutta polven rikkoutumisen myötä ortopedi suositteli sen lopettamaan ja suositteli pyöräilyä tilalle. Pitkään kesti sulatella asiaa että juoksu tysää vasta 29 vuotiaana nivelrikkoon/rustorappeumaan ja osittaiseen eturistisiteen repeämiseen kierukan tilasta puhumattakaan :(, mutta liikkumisen halu on sen verran suuri että testataan, josko se pyöräily olisi "mun juttu" jatkossa.:)

- Budjetti: Ikävän pieni. Joku 800 on aivan pakkoraja, ei tarvitse olla uusi. (juu tiedän että säästämällä lisää tuohon summaan ei tarttisi laadusta tinkiä tai tyytyä huonoon ja edulliseen, mutta omakotitaloremontin keskellä kaikki ylimääräinen mammona menee torpan rakentamiseen. Oikeastaan pyöräänkään ei olisi varaa mutta pää ei kestä liikkumattomuutta enempää)
- Käyttö: Ei ihan päivittäistä. Maantie- ajoon missä autot kaahaavat ohi 80-100km tunnissa ja maaseudun sorateille (cyclocrossia vakavasti oon harkinnut)
- Pituutta on 173cm ja jalan sisäpituus 83cm. Naispuoleinen.
- Alkuun riittää pyörä jolla totutella lajiin, ilman mitään kondenssimittareita ja muuta "hifistely" härpäkettä. Ostan lisäjuttuja sitten kun tuntuu että harrastus/ tietämys on jotenkin hanskassa ja haluan viedä tulevaa harrastusta pykälän eteempäin.
- Kokemus: Polkenut yläasteella veljen maastopyörällä koulumatkat. Aikuisena hankin 3- vaihteisen kaupunkipyörän jolla poljin vain 2 kertaa. Eli ihan pohjakuopasta lähdetään liikkeelle.

Näitä olen katsellut, onko mielipiteitä foorumilaisilla?

https://www.bikester.fi/kona-rove-al-se-maantiepyora-musta-777069.html?_cid=22_-1304_90206_90210_240876_1880369_0_Vertaa.fi&c=816&_cid=22_-1304_90206_90210_240876_1880369_0_Vertaa.fi&c=816

https://www.bikester.fi/serious-valparola-comp-maantiepyora-musta-586531.html?_cid=22_-1304_90206_90210_90617_1162768_0_Vertaa.fi&c=816&_cid=22_-1304_90206_90210_90617_1162768_0_Vertaa.fi&c=816

https://www.bikester.fi/haibike-seet-race-40-maantiepyora-harmaa-musta-851557.html?_cid=22_-1304_90206_90210_90617_2152645_0_Vertaa.fi&c=816&_cid=22_-1304_90206_90210_90617_2152645_0_Vertaa.fi&c=816

Padex
30.10.2018, 18.50
Kyllä minä ennemmin suosittelisin Planet X:n London Roadia käyttötarkoitukseesi, se on moneen menoon kykenevä. Ei ihan puhtaaseen maantieajoon, mutta kyllä hyvä lenkkipyörä varmasti ja pääsee poluillekin ajelemaan.

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBFBPXLDNAPEXMECH/planet-x-london-road-sram-apex-1-mechanical-disc-urban-road-bike

TERU
30.10.2018, 19.19
^ tuossa kysyjälle oivallinen pyörä eikä tilaamista maailmalta tarvitse pelätä. Kokosuosituskin täsmää, minun mittani täsmälleen sama kuin kysyjällä, tosin miespuoliset, mutta myyjän suosittelema koko kävisi. Tuossa olisi ainesta enemmänkin kuin totutteluun.

ZeroG
30.10.2018, 21.19
kiitos vinkistä! Aloin myös miettimään, kun erikseen on olemassa "miesten" ja "naisten" pyöriä, että onko sillä oikeasti juurikaan merkitystä kummasta kategoriasta omansa ostaa.. sillä jokainen ihminenhän on yksilö omine mittoineen ja standardit eivät ole yleispäteviä. Esimerkiksi minullakin on pidemmät kädet kuin miehelläni joka on kuitenkin minua pidempi...

Tuohon planet x pyörään ei taida suomen maasta saada ostettua lisätarvikkeita yms?

hiilikuitumies
30.10.2018, 22.12
kiitos vinkistä! Aloin myös miettimään, kun erikseen on olemassa "miesten" ja "naisten" pyöriä, että onko sillä oikeasti juurikaan merkitystä kummasta kategoriasta omansa ostaa..
Ei ole merkitystä. Vaikka joskus toisin puhutaan selkien ja käsien pituuksista, niin ei niitä eroja taida edes merkittävästi olla, eikä ainakaan niin, että niistä voi yksiötasolla tehdä mitään järkevän varmoja arvauksia. Nuo erot ovat näkemieni mittausten mukaan enemmänkin vain myytti.

Tuohon planet x pyörään ei taida suomen maasta saada ostettua lisätarvikkeita yms?

Kaiken luulisi saavan Suomestakin paitsi ehkä vaihtajan korvaketta. Yksi sellainen on hyvä pitää varastossa. Rahalla tietysti saa myös niiden asennuksen. En ehkä tosin oikein ymmärrä, mitä lisätarviketta tarkoitit. Ihan standardien mukaisia tarvikkeethan ovat yleensä ovat, eivätkä mitenkään pyöränmerkkikohtaisia kuin aniharvoin.

hiilikuitumies
30.10.2018, 22.21
Mitä pyörään tulee, niin sorateille haluat mahdollisimman leveät renkaat, eikä niistä muuallakaan ole mitään haittaa, vaan päinvastoin on mukavampi ajella surkean karheilla asvalteilla. Kannattaa mielestäni siis katsoa sitä puolta ja unohtaa esim. maantiepyörät täysin.

Moska
30.10.2018, 23.47
kiitos vinkistä! Aloin myös miettimään, kun erikseen on olemassa "miesten" ja "naisten" pyöriä, että onko sillä oikeasti juurikaan merkitystä kummasta kategoriasta omansa ostaa.. sillä jokainen ihminenhän on yksilö omine mittoineen ja standardit eivät ole yleispäteviä. Esimerkiksi minullakin on pidemmät kädet kuin miehelläni joka on kuitenkin minua pidempi...

Tuohon planet x pyörään ei taida suomen maasta saada ostettua lisätarvikkeita yms?Taitaa satula olla merkittävin ero miesten ja naisten pyörien välillä, mutta sekin on niin perskohtainen asia, että monesti menee vaihtoon joka tapauksessa.

Pexxi
30.10.2018, 23.50
Ja ohjaustanko varmaan naisilla kapeampi?

Padex
31.10.2018, 10.41

Lisätarvikkeet eivät ole pyöräkohtaisia, eli saat Suomesta ostettua lokasuojat ym.

Pyörän koko on oltava sopiva, ja veikkaan että näissä se pienin koko on sinulle sopivin. Pyörän vaakaputken pituus on hyvä ottaa huomioon, ettei liian pitkää pyörää osta.

Hieman halvemmalla olisi teräsrunkoinen pyörä, jossa vaihteisto on perinteinen 2x10, mutta eturattaat ihan kivat 48x32-hampaiset. Painaa parisen kiloa enemmän kuin London Road. Ehkä leppoisampaan menoon mukava pyörä?
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908

ZeroG
31.10.2018, 11.04
Mitä pyörään tulee, niin sorateille haluat mahdollisimman leveät renkaat, eikä niistä muuallakaan ole mitään haittaa, vaan päinvastoin on mukavampi ajella surkean karheilla asvalteilla. Kannattaa mielestäni siis katsoa sitä puolta ja unohtaa esim. maantiepyörät täysin.

Juurikin sillä cyclocrossia ajattelin, kun kuitenkin on asfaltti ja maantieajoa... oikeastaan näillä kotikulmilla väkisinkin joutuu molempia käyttämään aikalailla tasaisesti. Kun cycloonhan saa leveämpää rengasta, ja jopa nastaa talvea ajatellen.

ZeroG
31.10.2018, 11.09
Lisätarvikkeet eivät ole pyöräkohtaisia, eli saat Suomesta ostettua lokasuojat ym.

Pyörän koko on oltava sopiva, ja veikkaan että näissä se pienin koko on sinulle sopivin. Pyörän vaakaputken pituus on hyvä ottaa huomioon, ettei liian pitkää pyörää osta.

Hieman halvemmalla olisi teräsrunkoinen pyörä, jossa vaihteisto on perinteinen 2x10, mutta eturattaat ihan kivat 48x32-hampaiset. Painaa parisen kiloa enemmän kuin London Road. Ehkä leppoisampaan menoon mukava pyörä?
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908

jotenkin olin luullut, että jotkut pyörän osat saattaisivat olla merkkikohtaisia, mutta näköjään näin ei ole.
Nuo vaihteisohommat ovat vielä tuntematon asia minulle, en ole niihin kerennyt vielä perehtymään ollenkaan. Olisiko joitain yksinkertaista vinkkiä millainen vaihteisto olisi hyvä olla, ja onko niissä paljonkin eroavaisuuksia?

hiilikuitumies
31.10.2018, 11.25
Tämä on paras tähän astisista, JOS koko käy. Teräs on parempi materiaali. Paino on yhdentekevä. Ei kukaan jätä ajamatta siksikään, että on kropassa 2 kiloa ylimääräistä. Pienet eturattaat ovat aloittelijaystävällisiä. Tosi monessa pyörässä on absurdin isot eturattaat, joista isompaan ei monen aloittelijan ainakaan tarvitse koskea kuin joissain alamäissä.

Padex
31.10.2018, 11.54
jotenkin olin luullut, että jotkut pyörän osat saattaisivat olla merkkikohtaisia, mutta näköjään näin ei ole.
Nuo vaihteisohommat ovat vielä tuntematon asia minulle, en ole niihin kerennyt vielä perehtymään ollenkaan. Olisiko joitain yksinkertaista vinkkiä millainen vaihteisto olisi hyvä olla, ja onko niissä paljonkin eroavaisuuksia?

Cyclocrosstyyppisissä pyörissä on joko 1x11 -vaihteisto tai sitten 2x(9,10,11) vaihteisto. 1x11-vaihteisto on yksinkertainen, siinä ei siis ole eturattaita kuin yksi ja takarattaat ovat laajalla skaalalla (esim pienin 11- ja suurin 42-hampainen). Maantiekäytössä parempana pidetään 2x -vaihteistoa, koska siinä takarattaitten hampaiden lukumäärän välit ovat "tiheämpiä" (esim. 11-25), eli vaihteesta toiseen välit ovat lyhempiä kuin 1x11 -vaihteistossa. Joskus voi tuntua maantiellä ajaessa 1x11-vaihteistolla, että ei löydy ihan sitä sopivaa vaihdetta, koska vaihteiden väli on isompi 1x11:ssa. Mutta tämä "rajoitus" on lähinnä puhtaaseen maantieajoon, jossa pyöritysnopeus pyritään pitämään koko ajan suunnilleen samana. En siis tuohon hirveästi kiinnittäisi huomiota.
Sitten taas hiekkatiellä ja maastopoluilla 1x11 -vaihteisto on yksinkertaisempi käyttää. Ei tarvitse vaihtaa alamäessä isommalle eturattaalle tai ylämäessä pienemmälle eturattaalle, koska on vain yksi eturatas ja vaihdetaan vain ketjua takarattailla. Itse suosisin tätä vaihteistoa, esim. vaimo ei koskaan tottunut etuvaihtajaan vaan lenkille lähtiessä pyysi laittamaan sen oikean eturattaan päälle riippuen meneekö poluille ajamaan vai maantielle..

hiilikuitumies
31.10.2018, 12.46
Minä rakastan etuvaihtajaa. Minä en ole ikinä ymmärtänyt, mitä mutkikasta siinä on tai mitä millään tavoin merkittävää etua sen poistamisesta saa, koska se yksinkertaisesti levittää välitysten aluetta ja mahdollistaa sellaisia temppuja vaihtamisessa, joita ei muuten voisi tehdä. Nämä puheet monimutkaisuudesta ovatkin tulleet itselleni isona hämmästyksenä. En ikinä joudu miettimään, kumpaa vipua painan, vaan se tulee selkärangasta. On vaikea kuvitella, etteikö tällaiseen pääsisi jo yhden kesän ajamisilla, jos ei ihan parin viikon.

ZeroG
31.10.2018, 12.47
Cyclocrosstyyppisissä pyörissä on joko 1x11 -vaihteisto tai sitten 2x(9,10,11) vaihteisto. 1x11-vaihteisto on yksinkertainen, siinä ei siis ole eturattaita kuin yksi ja takarattaat ovat laajalla skaalalla (esim pienin 11- ja suurin 42-hampainen). Maantiekäytössä parempana pidetään 2x -vaihteistoa, koska siinä takarattaitten hampaiden lukumäärän välit ovat "tiheämpiä" (esim. 11-25), eli vaihteesta toiseen välit ovat lyhempiä kuin 1x11 -vaihteistossa. Joskus voi tuntua maantiellä ajaessa 1x11-vaihteistolla, että ei löydy ihan sitä sopivaa vaihdetta, koska vaihteiden väli on isompi 1x11:ssa. Mutta tämä "rajoitus" on lähinnä puhtaaseen maantieajoon, jossa pyöritysnopeus pyritään pitämään koko ajan suunnilleen samana. En siis tuohon hirveästi kiinnittäisi huomiota.
Sitten taas hiekkatiellä ja maastopoluilla 1x11 -vaihteisto on yksinkertaisempi käyttää. Ei tarvitse vaihtaa alamäessä isommalle eturattaalle tai ylämäessä pienemmälle eturattaalle, koska on vain yksi eturatas ja vaihdetaan vain ketjua takarattailla. Itse suosisin tätä vaihteistoa, esim. vaimo ei koskaan tottunut etuvaihtajaan vaan lenkille lähtiessä pyysi laittamaan sen oikean eturattaan päälle riippuen meneekö poluille ajamaan vai maantielle..

Ei kyllä kuulosta mitenkään yksinkertaiselta tollas.et eturatas/ takaratas jutut, kun tän hetken tietotaito niistä rajoittuu vaan siihen että "väännä vaihdetta, pyörä tekee jotain ja pyörän polkeminen joko kevenee tai päinvastoin" :D ... tai ehkä niistäkin tajuais enemmän jos olisi kokemusta alla...

Arosusi
31.10.2018, 12.52
Minä rakastan etuvaihtajaa. Mnä en ole ikinä ymmärtänyt, mitä mutkikasta siinä on tai mitä millään tavoin merkittävää etua sen poistamisesta saa, koska se yksinkertaisesti levittää välitysten aluetta ja mahdollistaa sellaisia temppuja vaihtamisessa, joita ei muuten voisi tehdä.

Samaa mieltä.

hiilikuitumies
31.10.2018, 12.56
Ei kyllä kuulosta mitenkään yksinkertaiselta tollas.et eturatas/ takaratas jutut, kun tän hetken tietotaito niistä rajoittuu vaan siihen että "väännä vaihdetta, pyörä tekee jotain ja pyörän polkeminen joko kevenee tai päinvastoin" :D ... tai ehkä niistäkin tajuais enemmän jos olisi kokemusta alla...
Olen ihan varma, että tuollaista miettimistä ei kovin pitkään joudu tekemään. En tekisi päätöstä tuolla perusteella, koska sinä olet kohta pyöräilijä, joten sinä osaat vaihtaa miettimättä. Ja oikeasti on kiva, jos sinulla on se pienempi eturatas, koska silloin ei ole aina pakko vääntää tiukkoja nyppylöitä ylös polvet tai vaihtoehtoisesti keuhkot armoa huutaen, vaan voi hidastaa ihan leppoisaan menoon. Minä ajan joskus mäet ylös ihan kävelyvauhtia, jos olen esim. pitkällä reissulla, enkä halua väsyttää itseäni turhaan, koska matka väsyttää ihan jo riittävästi ihan turhaa hapottamista mäissä.

nure
31.10.2018, 13.43
Kyllä 1x11 voi laittaa kireämmänkin pakan, mikä sitä rajoittaa?
Teräs kyllä hieno materiaali ja muutenkin nuo Viruksen pyörät keränneet kehuja.

hiilikuitumies
31.10.2018, 14.55
Kyllä 1x11 voi laittaa kireämmänkin pakan, mikä sitä rajoittaa?

Ylä- ja alamäet?

kuovipolku
31.10.2018, 14.59
Olen ihan varma, että tuollaista miettimistä ei kovin pitkään joudu tekemään. En tekisi päätöstä tuolla perusteella, koska sinä olet kohta pyöräilijä, joten sinä osaat vaihtaa miettimättä. Ja oikeasti on kiva, jos sinulla on se pienempi eturatas, koska silloin ei ole aina pakko vääntää tiukkoja nyppylöitä ylös polvet tai vaihtoehtoisesti keuhkot armoa huutaen, vaan voi hidastaa ihan leppoisaan menoon. Minä ajan joskus mäet ylös ihan kävelyvauhtia, jos olen esim. pitkällä reissulla, enkä halua väsyttää itseäni turhaan, koska matka väsyttää ihan jo riittävästi ihan turhaa hapottamista mäissä.

On kiistatta totta että vaihteet ja välitykset ja miten niitä käytetään selviävät paremmin pyörän satulassa ja ajamalla kuin foorumia ja kovin monenlaisia vastauksia lukemalla. Eihän aloittelijana usein edes tiedä mistä puhutaan kun "vaihteella" joskus tarkoitetaan "välitystä", joskus etu- tai takaratasta ja joskus vipua tai muuta millä ketju saadaan siirtymään edessä tai takana toisenkokoiselle rattaalle, jolloin välitys vaihtuu!

Ja sitten se jargoni tai salakieli "kireine pakkoineen"! Mitä tarkoittaa kireä, onko se sama kuin raskas? Entä onko iso välitys kevyempi kuin pieni, välityshän on kevyempi silloin kun ketju on takana isolla rattaalla? Ja mitä eroa on pakalla ja kasetilla?

Mutta hiilikuitumiehelle kommenttina että eihän välitys tiedä minkäkokoisella eturattaalla se on aikaansaatu tai onko käytössä yksi vai kaksi eturatasta! Eikä etuvaihtaja mitenkään itsestäänselvästi tuo pyörään kevyempiä välityksiä eikä yhdellä eturattaalla ajavan ole pakko vääntää polvet tai keuhkot armoa huutaen - hänellä voi vallan hyvin olla sellainen takapakka josta löytyy välityksiä joilla mennään mäkiä ylös ihan kävelyvauhtiakin.

PS Eikä sorateillä tarvitse haluta eikä tarvita "mahdollisimman" leveitä renkaita, "riittävän" leveät renkaat riittävät:cool: Ja se mikä on riittävää, riippuu siitä millaisia sorateitä ajaa, siitä pitääkö niitä välttämättä ajaa silloinkin kun ne juuri sorastettu tai kun ne ovat pahimmilla nimismiehen kiharoilla - ja tietenkin siitä millaiset mieltymykset kuskilla itsellään on; jotkut tykkäävät siitä että meno on mukavaa tai että voi ajaa surutta ja kovaa takapuoli satulassa, jotkut tykkäävät siitä että välillä ei ole oikein mukavaa, että ajolinjoja joutuu katselemaan ja että käsivarsia ja jalkoja joutuu käyttämään tärinän- tai iskunvaimentimina.

Padex
31.10.2018, 15.13
2x vaihteiston pyörässä on siis kaksi vaihdevipua ja vaihtajaa. Vasemmalla vivulla vaihdetaan eturattaita ja oikealla vivulla takarattaita. 1x11 vaihteiston pyörässä on vaihdevipu vain oikealla eli 1x11 on 50% vähemmän vaihteita ja 50% yksinkertaisempi käyttää. 2x ja 1x vaihteiston pienin vaihde on noissa kahdessa yhtä keveä eli molemmilla pääsee jyrkän mäen samalla lailla ylös. 2x vaihteistossa on raskaampia kolme? isointa vaihdetta eli pääsee lujempaa samalla pyörittämisnopeudella alamäkeen kuin 1x11 vaihteistolla.
Itse ja puolisoni tykätään enemmän 1x-vaihteistosta. Kun poluilla ajan kovaa alamäkeä ja tulee jyrkkä ylämäki niin sopiva vaihde(välitys) menee simppelimmin sisään.

Padex
31.10.2018, 15.20

Noissa kahdessa esimerkissä on ihan yhtä kevyet ne pienimmät välitykset, joko 42:42 tai 32:32 eli 1:1 molemmissa.

hiilikuitumies
31.10.2018, 16.51
Mutta hiilikuitumiehelle kommenttina että eihän välitys tiedä minkäkokoisella eturattaalla se on aikaansaatu tai onko käytössä yksi vai kaksi eturatasta! Eikä etuvaihtaja mitenkään itsestäänselvästi tuo pyörään kevyempiä välityksiä eikä yhdellä eturattaalla ajavan ole pakko vääntää polvet tai keuhkot armoa huutaen - hänellä voi vallan hyvin olla sellainen takapakka josta löytyy välityksiä joilla mennään mäkiä ylös ihan kävelyvauhtiakin.

Välitys ei tiedä, mutta ihminen tietää. Laajempi alue on laajempi alue. Jos voimme olettaa, että sen alueen laittaa jokseenkin järkevään kohtaan, niin kahdella pääsee alemmas kuin yhdellä.

PS Eikä sorateillä tarvitse haluta eikä tarvita "mahdollisimman" leveitä renkaita, "riittävän" leveät renkaat riittävät:cool: Ja se mikä on riittävää, riippuu siitä millaisia sorateitä ajaa, siitä pitääkö niitä välttämättä ajaa silloinkin kun ne juuri sorastettu tai kun ne ovat pahimmilla nimismiehen kiharoilla - ja tietenkin siitä millaiset mieltymykset kuskilla itsellään on; jotkut tykkäävät siitä että meno on mukavaa tai että voi ajaa surutta ja kovaa takapuoli satulassa, jotkut tykkäävät siitä että välillä ei ole oikein mukavaa, että ajolinjoja joutuu katselemaan ja että käsivarsia ja jalkoja joutuu käyttämään tärinän- tai iskunvaimentimina.
Sorateille halutaan mahdollisimman leveät renkaat tässä pyörätyypissä tässä kontekstissa, koska ei ole mahdollista mitään traktorin rengasta näihin edes saada, ellei ihminen sitten halua ajaa epämukavammin, hitaammin, itseään enemmän väsyttäen ja huonommasta rullaavuudesta kärsien. Toki jotkut haluavat jälkimmäistä, joten olen samaa mieltä siitä, että heidän ei kannata metsästää mahdollisimman leveitä.

hiilikuitumies
31.10.2018, 16.54
Noissa kahdessa esimerkissä on ihan yhtä kevyet ne pienimmät välitykset, joko 42:42 tai 32:32 eli 1:1 molemmissa.
Missä kahdessa esimerkissä? En ole puhunut mistään esimerkeistä, vaan yleisestä periaatteesta. Mutta eihän tuokaan tule ilmaiseksi, vaan sitten tulee eroja tiheydessä tai vaihtoehtoisesti toiseen voi laittaa vieläkin pienemmän, niin päästään oikeasti kävelyvauhtiin. Eihän 32:32 ole pieni. 24-36 on pieni. Sillä ajetaan sopivan kevyesti jyrkät nyppylät ylös noin 7 km/h. 32-32 on jo karmeaa yli kymmenen kilometrin tuntinopeutta. Vitsit sikseen, tuo lukuna kuulostaa pieneltä erolta, mutta oikeasti se on tosi iso, jos vaikkapa pehmeällä hiekkatiellä haluaa ajaa tiukan nyppylän mahdollisimman itseään rasittamatta. Tuollaisia välityksiä ei toki näistä pyörissä yleensä edes löydy.

hiilikuitumies
31.10.2018, 17.07
eli 1x11 on 50% vähemmän vaihteita ja 50% yksinkertaisempi käyttää.

Yksinkertaisuus on suhteellista, koska jos huomioidaan myös, mitä sillä pitäisi saavuttaa. Tuollainen 11-lehtinen pakka on mielestäni erittäin ikävä kelattava reunasta toiseen. Etuvaihtaja mahdollistaa nopeat pudotukset ja nostot sieltä (samalla tai pelkästään).

Kun poluilla ajan kovaa alamäkeä ja tulee jyrkkä ylämäki niin sopiva vaihde(välitys) menee simppelimmin sisään.

Tämä on täysin päinvastainen ajatus kuin minulla. Kun tulee nopea muutoksen tarve, niin etuvaihtajan avulla sen tekee hetkessä.

Kukin tyylillään. Onnea teille, koska muoti suosii teidän tyyliänne. Pitää kohta alkaa hamstrata kampisettejä, vaihtajia ja vipuja varmaan varastoon.

kuovipolku
31.10.2018, 17.23
Periaatteessa olen hiilikuitumiehen kanssa samoilla linjoilla: voi olla ärsyttävää joutua vaihtamaan 1x systeemissä pakan toisesta reunasta toiseen, etenkin ennen kuin siihen on kehittynyt sellainen rutiini että painallukset tai naksuttelut menevät ikään kuin automaattisesti - ja on paljon sujuvampaa vaihtaa vain eturatasta ja nopeampaakin vaikka heti perään vaihtaisi takana yhden rattaan verran.

Mutta hiilikuitumies unohtaa se että kahden eturattaan systeemissä vastaan voi samalla tulla etuvaihtajan trimmauksen tarve (ellei pyörässä ole sähkövaihteita tai Sramin jotain osasarjaa jossa trimmaustarvetta ei pitäisi olla). Se lisää vaihtamisen monimutkaisuutta ja osoittautuu harmillisen usein vaikeaksi aloittelijalle tai epätyydyttävästi toimivaksi halvemman pään osasarjoissa, jos säädöt eivät ole juuri eikä melkein kohdallaan. Ja onhan kieltämättä myös niin että se mitä ei ole ei voi mennä pois säädöistään tai rikkoutua...

Padex
31.10.2018, 17.33
Niin, kuten kysyjä huomaa, pyörään liittyvistä jutusta on kiva väitellä. Mikä on sopivin itsekullekin. Se London Road on minusta aloittelijalle hyvä ja sopiva pyörä ja vaihteiden käyttö helppoa omaksua.
Jos tarvitsee vielä kevyempää välitystä, niin eturatas pienemmäksi ja ketjun vaihtaminen tuo avun. Mutta tämä tarvitsee tehdä vain jos sellaista huomaa tarvitsevansa.
Seuraavaksi voitaisiin keskustella siitä mikä pienin välitys on paras cyclogravelcrossariin. Itse pärjään 38:40 välityksellä kaikilla poluilla.

hiilikuitumies
31.10.2018, 17.34
etuvaihtajan trimmauksen tarve

Tämä tuntuu olevan monille haaste, mutta se johtuu siitä, että ihmiset yrittävät vain sorkkia tuota fiilistuntumalla sen sijaan, että tekisivät samoin kuin takavaihtajaa säätäessään eli tehdään tietyt asiat tietyssä järjestyksessä. Käytännössä tarvitsee siis vain lukea ja seurata vaihtajan ohjeita. Jos huomioidaan vaikkapa b-ruuvi mukaan, niin voiko takavaihtajan säätämistä silloin edes sanoa helpommaksi? Muutenkin se on hiinä ja hiinä. Minä olen sitä mieltä, että etuvaihtaja on nimenomaan sellainen osa, jossa ei tunne yhtään, mitä sarjaa se Shimanoltakin on, koska se on vain sellainen jokin peltiläpsykkä, joka siirtyy, kun vaijeria kiristetään tai löysätään.

ZeroG
31.10.2018, 19.15
On kiistatta totta että vaihteet ja välitykset ja miten niitä käytetään selviävät paremmin pyörän satulassa ja ajamalla kuin foorumia ja kovin monenlaisia vastauksia lukemalla. Eihän aloittelijana usein edes tiedä mistä puhutaan kun "vaihteella" joskus tarkoitetaan "välitystä", joskus etu- tai takaratasta ja joskus vipua tai muuta millä ketju saadaan siirtymään edessä tai takana toisenkokoiselle rattaalle, jolloin välitys vaihtuu!

Ja sitten se jargoni tai salakieli "kireine pakkoineen"! Mitä tarkoittaa kireä, onko se sama kuin raskas? Entä onko iso välitys kevyempi kuin pieni, välityshän on kevyempi silloin kun ketju on takana isolla rattaalla? Ja mitä eroa on pakalla ja kasetilla?

Amen! vihdoinkin joku joka ymmärtää alottelijan tietämättömyyden :D

ZeroG
31.10.2018, 19.26
Kävin tänään muutamassa polkupyöräkaupassa treen ja lielahden suunnassa. Toiveenani oli että myyjä hieman selventäisi että mitä kaikkea eroa pyörillä + ominaisuuksilla on ja mitä kaikkea olisi alkuun hommattava, sekä että näkisin pyöriä ja niiden tekniikkaa livenä. Sensijaan että olisin hyväntahtoisia neuvoja/ vinkkejä/ opastusta saanut mainittuani että olen aivan noviisi ja mistään mitään tietämätön, sain vastineeksi myyntipuhetta.
Itsellä oli naurussa pidättelemistä kun myyjät kiidättivät minut kalliiden pyörien pariin vaikka olin alkuun kertonut hintarajani. Siinä ne sitten tohkeissaan esittelivät mitä vaihdepakkaa on missäkin yms muuta hienoa termistöä.... Sisäisesti naureskelin kun katsoin vieressä aivan hoomoilasena ja mielessäni mietin että en ymmärrä sanaakaan mitä yrittivät kertoa, muutakuin että "viimeinen kappale, vain nyt tällä tarjouksella, et muualata tähän hintaan löydä vastaavaa, huipputarjous".
Eli etsinnät pyörän suhteen jatkuvat edelleen

Padex
31.10.2018, 19.38
Kannattaa pyytää koeajoja joistain malleista, jos et ole aiemmin cyclocrosseilla ajanut. Xxl:ssä ainakin lyhyet koeajot varmaan onnistuvat ja varmaan asiantuntevissa pyöräliikkeissäkin. Jos joku kaveri tai puolituttukin harrastaisi pyöräilyä niin siitä olisi suuri apu.

Niistä vaihteista kun höpötin, niin Xxl:ssä on pari esimerkkiä, 2x10:

https://www.xxl.fi/white-gx-pro-ane-18-naisten-gravel-pyora-sininen/p/1143987_1_style

Ja samantyyppinen pyörä 1x11:

https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-apex-1x11-18-unisex-gravel-pyora-valkoinen/p/1143988_1_style

Eli koeaja vaikka nuo, jos sopivaa kokoa on ja myyjältä opastusta ja kerrot mihin käyttöön tulisi ym.

hiilikuitumies
31.10.2018, 20.21
Siinä ne sitten tohkeissaan esittelivät mitä vaihdepakkaa on missäkin yms muuta hienoa termistöä.... Sisäisesti naureskelin kun katsoin vieressä aivan hoomoilasena ja mielessäni mietin että en ymmärrä sanaakaan mitä yrittivät kertoa, muutakuin että "viimeinen kappale, vain nyt tällä tarjouksella, et muualata tähän hintaan löydä vastaavaa, huipputarjous".
Eli etsinnät pyörän suhteen jatkuvat edelleen
Eihän noista tarvitsekaan ymmärtää mitään, koska ei noilla ole suuremmin aitoa merkitystä. Pyörässä tärkeintä on se, että se istuu mitoiltaan ja on tyypiltään ajoihin sopiva. Jotkut eivät ymmärrä asiakasta, koska he haluavat myydä välittämättä siitä, mitä toinen tarvitsee, ja ehkä he itse ovat sellaisia, että näkevät asiat osalistauksien kautta, vaikka eiväthän ne itsessään ole edes ominaisuuksia, vaan se, mitä niillä sitten lopulta tehdään.

Marsusram
31.10.2018, 20.34
Tämä tuntuu olevan monille haaste, mutta se johtuu siitä, että ihmiset yrittävät vain sorkkia tuota fiilistuntumalla sen sijaan, että tekisivät samoin kuin takavaihtajaa säätäessään eli tehdään tietyt asiat tietyssä järjestyksessä. Käytännössä tarvitsee siis vain lukea ja seurata vaihtajan ohjeita. Jos huomioidaan vaikkapa b-ruuvi mukaan, niin voiko takavaihtajan säätämistä silloin edes sanoa helpommaksi? Muutenkin se on hiinä ja hiinä. Minä olen sitä mieltä, että etuvaihtaja on nimenomaan sellainen osa, jossa ei tunne yhtään, mitä sarjaa se Shimanoltakin on, koska se on vain sellainen jokin peltiläpsykkä, joka siirtyy, kun vaijeria kiristetään tai löysätään.
Etuvaihtajat ovatkin helppoja jos ne ovat alunperin rataskombolle sopivia.
Pidän kyllä 2x eturattaista, eli saa tarvittaessa mummorattaan käyttöön jos on paljon kuormaa tai iso ylämäki. Nopea kevennyspudotus veto päällä on mahdollista paremmin kuin takarattaita noustessa.
Silti 1x on minulla vienyt voiton koska se mahdollistaa NW-eturattaan käytön. Ketjun hyppiminen ja takeltelu ovat historiaa (satunnaista, liekö siis hifistelyä?). 11v pakkana voi käyttää vaikka laajan välitysalueen maastopakkaa.

Koeajaessa fillarista saa ihan eri tuntuman jos se on ohjaamoltaan kuskille säädetty. Eli jos myyjä on viitsivä, niin tekee sen verran myyntityötä että säätää ajoasennon kuntoon. Sen jälkeen voi ajo-ominaisuuksistakin jotain sanoa.

hiilikuitumies
31.10.2018, 20.45
Koeajaessa fillarista saa ihan eri tuntuman jos se on ohjaamoltaan kuskille säädetty. Eli jos myyjä on viitsivä, niin tekee sen verran myyntityötä että säätää ajoasennon kuntoon. Sen jälkeen voi ajo-ominaisuuksistakin jotain sanoa.
Se pitäisi aina säätää, mutta en minä usko, että silti ihan hetkessä pystyy sanomaan pyörästä kuin koon, jos ei tiedä tarkasti, miltä mieleisen pyörän täytyy tuntua. Jos nuo myyjät ovat tuollaisia, kuten ZeroG kuvasi, niin netistä vain, kunhan selvittelee vain itselleen sopivan koon, mutta siihenkin on laskureita ja nettikaupoista voi kysyä suosituksia jne.

Paikallisia liikkeitä on toki hyvä tukea, mutta kun nyt budjettikin on noin tiukka, niin minä suosittelen sitä netistä tilaamista. XXL:ssä voisi teoriassa olla jokin sopiva pyörä ja kun heiltä saa pari huoltoakin siihen päälle, mutta ei siellä nyt taida oikein olla tuossa hintaluokassa. Tuolla budjetilla on vaikea löytää edes pyöriä, saati päästä paljon valikoimaan. Kun ostetaan halpaa, niin siinä saa olla tarkempana, ettei tule turhan huonoa eli siksikin on tarkkaa yrittää nyt puristaa nuo rahat riittämään mahdollisimman hyvin.

kuovipolku
31.10.2018, 21.27
Tämä tuntuu olevan monille haaste, mutta se johtuu siitä, että ihmiset yrittävät vain sorkkia tuota fiilistuntumalla sen sijaan, että tekisivät samoin kuin takavaihtajaa säätäessään (...)

Milläs osasarjalla hiilikuitumies itse ajaa, kun etuvaihtajan trimmaus oli niin outo asia että hän sekoitti sen etuvaihtajan säätämiseen?

"Trimmauksella" tarkoitetaan sitä että etuvaihtajassa on ikään kuin useampi kuin kaksi asentoa (iso/pieni eturatas) ja niitä voidaan tarvita riippuen siitä millä takarattaalla ketju on. Yleensä se vaatii kuskilta toimenpiteen eli etuvaihtajan käyttöä.

"Säätäminen" on sitten sitä kun laitetaan vaijeri sopivalle kireydelle ja niin pois päin. Silloin ei yleensä ajeta samaan aikaan:cool:

hiilikuitumies
31.10.2018, 22.08
Milläs osasarjalla hiilikuitumies itse ajaa, kun etuvaihtajan trimmaus oli niin outo asia että hän sekoitti sen etuvaihtajan säätämiseen?

En ymmärtänyt tuosta sanaakaan, joskaan en jaksanut laittaakaan kuin noin 5 prosenttia yritystä pelin. En ymmärrä, mikä on "ikään kuin asento", en ymmärrä, mitä väliä valitulla vaihteella on oikein säädettyyn etuvaihtajaan, kunhan ei vaihda ns. ristiin. Enkä ymmärrä, mistä ihmeen toimenpiteistä puhut. Minä säädän vaihteet kuntoon ja ajaessani vaihdan vaihteita. Muu on ihan hepreaa.

Nyt tosin tuntuu, että joku olisi joskus jostain tuon kuuloisesta puhunut. Liekö liittyy ikivanhoihin pyöriin. En tiedä, eikä kiinnosta, kun omat vaihteet napsahtavat ihan kohdalleen ja pysyvät siinä. Eniten ajan nykyisin Deoren side-swing etuvaihtajalla.

Padex
31.10.2018, 22.16
Ai etuvaihtajassa voi olla myös trimmausmahdollisuus ajaessa? Siis kahvasta hieman väännetään sopivasti riippuen mikä ratas takana on käytössä? Enpä ole tuota ihmettä kokeillut, pitäisköhän se etuvaihtaja laittaa takasin ja kokeilla? Siinähän pysyy ajaessa aivot napakkana kun vielä tuotakin pitäisi trimmata ajon aikana..Mutta tämä tarkoittanee varmaan jotain Ultegran etuvaihtajaa vähintään?

nure
31.10.2018, 22.19
Hiilikuitu, kaikki on vain kuskista kiinni, välitykset vain mukautuu kuskiin... Itse myös kai kymmenen viimeistä ollut 1x vaihteilla eikä ainakaan täällä varsinaisessa suomessa kummempia ole ollut ympärivuotiseesa ajossa....

Ande749
31.10.2018, 23.06
Ai etuvaihtajassa voi olla myös trimmausmahdollisuus ajaessa? Siis kahvasta hieman väännetään sopivasti riippuen mikä ratas takana on käytössä? Enpä ole tuota ihmettä kokeillut, pitäisköhän se etuvaihtaja laittaa takasin ja kokeilla? Siinähän pysyy ajaessa aivot napakkana kun vielä tuotakin pitäisi trimmata ajon aikana..Mutta tämä tarkoittanee varmaan jotain Ultegran etuvaihtajaa vähintään?

Ainakin juuri 6800-Ultegroissa tuollainen toiminta on.

Moska
31.10.2018, 23.29
Ainakin juuri 6800-Ultegroissa tuollainen toiminta on.On jo 10s 105 kahvassa (5700?). Ainakin siinä jossa vaijerit on piilossa. Vanhemmasta en tiedä.
Ja tietenkin sähköiset trimmaa etuvaihtajaa joka vaihteella.

kuovipolku
31.10.2018, 23.55
Joskus kauan, kauan sitten, kun hiilikuitumies ehkä oli vielä hiilikuitupoika, ajoin pyörää jossa osasarjana oli Tiagra ja silloin se tarkoitti 2x9 (ja komeita vaijerinkaaria ohjaustangon etupuolella). Ja se oli pyörä jolla opin mitä etuvaihtajan trimmauksella tarkoitettiin, mitä varten se tehtiin ja miten se tehtiin.

Minun täytyy myöntää etten tunne nykyisiä osasarjoja ja niiden ominaisuuksia juuri ollenkaan. Enkä niitä joita on ollut siinä välillä, olivatpa ne Soraa, 105:a tai Ultegraa.

Olen jopa niin uuno että jos joku mainitsee Deoren - oli siinä side swing tai ei - en osaa ajatella hänen puhuvan käyräsarvisesta cyclocrosspyörästä.

Padex
01.11.2018, 00.04
Ai hitto, minulla on juuri tuollaiset Pyykkinarutiagrat, olleet jo monta vuotta. En sitten trimmausta opetellut kun etuvaihtaja oli paikallaan. Etuvaihtaja oli vanha numerosarjashimano, 8 vaihteistoon tehty, vastasi kai Clarista. Hyvin se toimi kun kerran sääti kohdalleen, ei hankausta. Ehkä jos vaihteet ristissä ajoi niin oli mahkuja hankaukseen ja trimmaus olisi auttanut. Mutta koetin välttää ristiinajamista.

Valekasi
01.11.2018, 09.49

Tätä ei kannata liikaa murehtia. Kuten tästäkin topicista hyvin huomaa, kaikkein yksinkertaisimmatkin asiat on mahdollista saada kuulostamaan äärimmäisen monimutkaisilta, kunhan niistä vain keskustelevat asiaan tarpeeksi perehtyneet ihmiset. Polkupyörien vaihteiden käyttäminen ei ole mitään ydinfysiikkaa, ja oman pyörän vaihteiston toiminta kyllä iskostuu selkärankaan jo parin lenkin jälkeen, oli eturattaita sitten yksi, kaksi tai vaikka kolme.

Oikean pyörän valinta on - ainakin omasta mielestäni - myös pitkälti mielikuvakysymys. Kaikkein paras pyörä sinulle on se, joka nostattaa suurimmat ajohalut ja jonka selkään on mukava hypätä. Itselläni on tuollainen Kona Rove, jonka ensimmäisessä viestissäsi linkkasit. Kaikkein kaameimilla nimismiehenkiharoilla pyörän alumiinen etuhaarukka iskee välillä ilkeästi näpeille, mutta muuten olen ollut hankintaan tyytyväinen. Olen poljeskellut Rovella ongelmitta niin parin korttelin kauppamatkat, 40 kilometrin työmatkat kuin satasen lenkitkin.

Padex
01.11.2018, 10.01
Kyllä tuo Konakin on varmasti hyvä pyörä, mutta jos annetaan budjetti 800 euroa, niin toki parasta mahdollista suositellaan?
Hitsi kun XXL:ssä ei enää ole sitä Meridan halvinta cycloa, siinä oli hyvä hintalaatusuhde 500 euroon..Merida cx100 taisi olla malli?

Ja löytyi muuten ihan melkein samanlainen ketju keväältä, etsitään 800 euron cycloa. :)

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58347-Cyclocross-budjetti-n-800%80

hiilikuitumies
01.11.2018, 10.27
Olen jopa niin uuno että jos joku mainitsee Deoren - oli siinä side swing tai ei - en osaa ajatella hänen puhuvan käyräsarvisesta cyclocrosspyörästä.
Kysyit, millä osasarjalla itse ajan. Minä vastasin, että eniten ajan nykyisin sellaisella, jossa on tuollainen etuvaihtaja. Jos et osaa sen perusteella ajatella asioita, joita haluaisit ajatella, niin ehkä seuraavalla kerralla osaat asettaa kysymyksesi paremmin.

Tosin kun tämä ei nyt ole ainoa kerta, kun sinun tarkoituksesi on irviä toisia, niin seuraavaa kertaa ei tule. Minä en vastaa enää sinulle, koska minä en tykkää siitä, että jos ollaan eri mieltä asioista, niin sen seurauksena aletaan henkilöön käyvästi vaikkapa tuolla tavoin yllä nähdysti pojutella ja alkaa jumittaa tuollaiseen, että etkö tiedä trimmausta. Nyt muistan, että joskus olen tietänyt, mutta en enää muista sitä vertaa, että tuossa aiemmin olisin edes muistanut tietäneeni joskus. Pyörissä on muitakin asioita, joita en tiedä, kuten epäilen suurimmalla osalla palstalaisista olevan. Sinä olet aika myrkyllinen palstatyyppina, koska sinä teet tuollaista aika paljon. Sen verran nyt päädyn luonnehtimaan myös minä sinua. Mutta tämä ei tapahdu enää koskaan, joten eipä tällä minulle sen enempää merkitystä ole.

hiilikuitumies
01.11.2018, 10.38
Tätä ei kannata liikaa murehtia. Kuten tästäkin topicista hyvin huomaa, kaikkein yksinkertaisimmatkin asiat on mahdollista saada kuulostamaan äärimmäisen monimutkaisilta, kunhan niistä vain keskustelevat asiaan tarpeeksi perehtyneet ihmiset. Polkupyörien vaihteiden käyttäminen ei ole mitään ydinfysiikkaa, ja oman pyörän vaihteiston toiminta kyllä iskostuu selkärankaan jo parin lenkin jälkeen, oli eturattaita sitten yksi, kaksi tai vaikka kolme.

Oikean pyörän valinta on - ainakin omasta mielestäni - myös pitkälti mielikuvakysymys. Kaikkein paras pyörä sinulle on se, joka nostattaa suurimmat ajohalut ja jonka selkään on mukava hypätä. Itselläni on tuollainen Kona Rove, jonka ensimmäisessä viestissäsi linkkasit. Kaikkein kaameimilla nimismiehenkiharoilla pyörän alumiinen etuhaarukka iskee välillä ilkeästi näpeille, mutta muuten olen ollut hankintaan tyytyväinen. Olen poljeskellut Rovella ongelmitta niin parin korttelin kauppamatkat, 40 kilometrin työmatkat kuin satasen lenkitkin.
Olen samaa mieltä. Jos pyörä herättää ajohaluja vaikkapa värityksellään, niin se on tärkeämpää kuin jokin osasarja. Paras pyörä on sellainen, jolla on mukava ajaa. Ne ihmiset, joilla on mitattavia tulostavoitteita, ovat toki asia erikseen.

nure
01.11.2018, 10.45
Kuovipolku, nyt loukkasit (taas) yhden herkkäsielun tunteita, hyi häpeä😉

kuovipolku
01.11.2018, 10.56
Kysyit, millä osasarjalla itse ajan. Minä vastasin, että eniten ajan nykyisin sellaisella, jossa on tuollainen etuvaihtaja. Jos et osaa sen perusteella ajatella asioita, joita haluaisit ajatella, niin ehkä seuraavalla kerralla osaat asettaa kysymyksesi paremmin.

Voi rakas lapsi! Jos sinä et osaa ymmärtää yksinkertaista kysymystä ja sen selvää tarkoitusta asiayhteydessään, niin älä tee siitä kenenkään muun kuin itsesi ongelmaa. Oli vain kovin outoa että kirjoittaja joka jakaa auliisti neuvoja ja esittelee omia vahvoja mielipiteitään tässä tapauksessa cyclocrosspyörien vaihteista ei ollut kuullutkaan etuvaihtajan trimmaamisesta, joten oli luonnollista kysyä millä osasarjalla ko. kokemus oli hankittu.

Sille minä en tietenkään voi mitään jos kokemus on hankittu ajamalla muilla kuin STI-kahvoilla tai lukemalla.

Tosin kun tämä ei nyt ole ainoa kerta, kun sinun tarkoituksesi on irviä toisia, niin seuraavaa kertaa ei tule. Minä en vastaa enää sinulle, koska minä en tykkää siitä, että jos ollaan eri mieltä asioista, niin sen seurauksena aletaan henkilöön käyvästi vaikkapa tuolla tavoin yllä nähdysti pojutella ja alkaa jumittaa tuollaiseen, että etkö tiedä trimmausta. (...)

Ihan miten vaan. Minä en voi ottaa vastuuta sitä miten sinä luet vastauksiani. Tai jätät lukematta, jos niikseen on. Mutta tiedoksi: (1) en pojitellut, (2) en irvinyt, (3) tarkoitukseni ei ollut irviä, (4) minulla ei ole minkäänlaista halua tai kiinnostusta irviä sinua tai ketään muutakaan, (5) en "käynyt henkilöön" enkä käy nytkään ja (6) en kirjoittanut irvailevaan tai vähättelevään tyyliin sinun tietämättömyydestäsi.

Mutta jos ja kun minä ilmeisesti sitten olen niin helkutin myrkyllinen palstatyyppinä, minun on kai vedettävä siitä omat johtopäätökseni ja toimittava niiden mukaisesti.

hiilikuitumies
01.11.2018, 11.03
Kuovipolku, nyt loukkasit (taas) yhden herkkäsielun tunteita, hyi häpeä
Ei tässä mitään loukkaantumista ole tapahtunut, mutta minä en vain ymmärrä, mitä järkeä tuossa on, kun tosiaan eihän tuo ollut kuovipolulta mitenkään eka kerta, vaan yksi osa jatkumoa, joka kohdistuu muihinkin kuin minuun. Minä kuitenkin tiedän jostain jotain, joten ehkä sen joku haluaisi kuullakin. Ei tunnu mielekkäältä käyttää vapaa-aikaansa vihamielisessä ympäristössä, joten siksi en halua tuhlata sitä ihmisiin, jotka tarjoilevat minulle vain paskaa niskaan. Ei se minua loukkaa, jos sellaiseksi ei lasketa tätä asian järjellistä puolta, että miksi tehdä tätä. Minä en nimittäin aina tiedä. Minä voin olla kirjoittamattakin. Jos kirjoitan, niin se vaatii sen, että esim. nyt hiljensin mainitun käyttäjän. Jos se ei ole vaihtoehto, niin lopetan tekemästä ollenkaan tätä.

Ja sinuakin kehotan miettimään, että millaista henkeä sinä luot esim. nytkin tuolla viestilläsi. Mitä tuo viestisi palvelee ja mitä sen on tarkoitus palvella? Minusta tuo on väsyttävää, koska jos minä yritän auttaa ihmisiä, jotka eivät ehkä joistain asioista niin paljon tiedä kuin minä, niin en minä halua kuulla haukkuja palkaksi. Jos tämä on herkkäsieluisuutta, eikä voi rajoittua vain asioista puhumaan, niin olkaa täällä keskenenne. Jos tietty kuovipolkujen ja nurejen osuus ylittyy, niin sitten tosiaan saatte olle keskenänne siten, että minä en tällä palstalla enää ole. Sekin on ihan ok. Ei siitä kenenkän maailma mihinkään järky, mutta yleisenä ilmiönä ehkä se vähän järkkyykin, kun joka puolella näkee nykyisin niin paljon turhaa ivallisuutta ja siten negatiivisuutta ja toisaalta ihmiset yrittävät parantaa elämäänsä. Se pakottaa monet valitsemaan, mistä sitten palstat, jotka ovat muun somen puristuksessa, etenkin kärsivät. Foorumit ovat muutenkin valitettavan hiipuvia paikkoja.

Minusta tämä on aika järjellinen suhtautuminen, koska nytkin voisin tehdä töitä tai viettää taukoa jotenkin toisin. Ja edelleen painotan, että tässähän ei oikeastaan ole edes kyse tästä kerrasta, joka oli hyvin lievää, vaan siitä jatkuvasta toisten pienestä nyppimisestä.

Padex
01.11.2018, 11.03
Marttyyrimaista briljeerausta minun mielestäni. :)
Eihän tuota "trimmausta" tavan tallukka älyä käyttää ja liekö ensinkään tarpeellista.

Leewi
01.11.2018, 11.04
Itse laittaisin varmaan tän tulemaan: Oho tää olikin jo, ja syystä.
Vitus Substance 705,49 eur https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908

(https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908)

hiilikuitumies
01.11.2018, 11.28
Eihän tuota "trimmausta" tavan tallukka älyä käyttää ja liekö ensinkään tarpeellista.
Minulle tuollaisen tarpeellisuus ei ole käynyt mielessänikään, koska vaihtajahan toimii oikein säädettynä rahinoitta ja muutenkin oikein. Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuossa saa hieman siirrettyä vaihtajaa lisää, jos hankaa, mutta eihän se hankaa kuin silloin, jos on vaihtanut liikaa "ristiin". Minusta sellaiseen ratkaisu on olla vaihtamatta liikaa ristiin, eikä vain sen etuvaihtajan vuoksi, vaan muutenkin. En ole siten osannut antaa ikinä tuolle mitään merkitystä, enkä jatkossakaan, koska minusta on aika absurdi ajatus, että minä alkaisin tehdä jotain ylimääräisiä toimenpiteitä niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin vaihtaminen, jonka odotan menevän kerrasta kohdalleen ilman mitään trimmauksia.

Nyt lukiessani netistä huomaan, että moni muukaan ei noita ole käyttänyt ja pitää koko touhua aika monimutkaisena.

Tämä aihe saa puolestani jäädä tähän. Ei tällä ole mitään merkitystä tässä pyörän ostamisen kannalta. Toivottavasti ketjun aloittaja löytää mieleisensä pyörän. Toisaalta tuonkin voi nähdä positiivisesti, että tiukalla budjetilla ei ole kovin montaa vaihtoehtoa, joten niistä on helpompi seuloa se lopullinen.

kuovipolku
01.11.2018, 11.31

Vaikka hiilikuitumies minut - kuten jo kertoi - hiljensikin, täytyy tähän vielä huomauttaa että kyllä se mainitsemasi tavan tallukkakin ennenpitkää huomaa että jokin ei ole kohdillaan, mikäli ajaa pyörällä jossa on trimmattava etuvaihtaja mutta ei ole älynnyt trimmausta käyttää. Kyse ei näet ole mistään hifistelystä tai siitä että joku watti hukkuu sen vuoksi että ketjulinja ei ole täysin optimaalinen.

Haukkumatta ketään tai tarjoilematta paskaa kenenkään niskaan ja haluamatta tuottaa entistä suurempaa vihamielisyyttä tähän foorumiympäristöön: jos etuvaihtajan asentoa ei trimmaa, kuuluu varmasti ainakin silloin tällöin jonkin verran ääntä joka aiheutuu siitä että ketju hankaa etuvaihtajaan.

Mutta ei mulla ole kerrassaan mitään sitä vastaan jos cyclocrosspyörissä on olemassa osasarjoja joiden etuvaihtajaa ei tarvitse trimmata.

hiilikuitumies
01.11.2018, 11.40
Itse laittaisin varmaan tän tulemaan: Oho tää olikin jo, ja syystä.
Vitus Substance 705,49 eur https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908
(https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908)
Minä äänestän tätä myös, jos koko ei ole liian iso. Tuossa on monta perusasiaa kunnossa alkaen jo rungosta.

Valekasi
01.11.2018, 12.12
Kyllä tuo Konakin on varmasti hyvä pyörä, mutta jos annetaan budjetti 800 euroa, niin toki parasta mahdollista suositellaan?
Hitsi kun XXL:ssä ei enää ole sitä Meridan halvinta cycloa, siinä oli hyvä hintalaatusuhde 500 euroon..Merida cx100 taisi olla malli?

Toki näinkin. Tarkoitukseni oli lähinnä kertoa, ettei tuo ZeroG:n harkitsema Kona ainakaan omien kokemusteni mukaan ole missään nimessä huono pyörä. Ei se varmasti osiensa puolesta hintaluokkansa paras vaihtoehto ole, mutta kostautui siitä huolimatta juuri mulle sopivimmaksi.

Tuo Vitus kyllä innostaisi itseänikin. Hinnan sekä laadun suhde vaikuttaa olevan kohdillaan ja näyttääkin nätiltä. Ilmaisen toimituksen vuoksi budjettiin jää vielä mukavasti tilaa peruspolkimille ja muille tykötarpeille.

Padex
01.11.2018, 12.46
Mites tuo painoasia, kun Vitus taitaa 12kg painaa, että haittaako? Itse n. 13 kiloista pyörää keventelin 9,5 kiloon, niin havaitsin kyllä suuren eron..
Ja jostain luin että Vituksen teräs on aika jäykkää, niin eikö alumiininen hiilarikeulalla ja tolpalla ole jopa parempi?
Ulkonäöllisestihän Vitus on ostohaluja herättävö kyllä, ja renkaat ovat hyvät myös.

nure
01.11.2018, 14.43
Kyllä 12kg melko painava, suosittelisin kyllä alumiinia, kuitenkin paino aika olennainen seikka. Perus teräsrunkojen ongelmana juuri tuo paino, saa sen alas mutta siihen sitten taas palaa rahaa.
Kylläkin lähtökohtaisesti sitä mieltä että runko kannattaa olla kelvollinen, jos innostuu niin mielekkäämpää päivittää.

Kuovipolku, tsemppiä äläkä masennu😉

hitlike
01.11.2018, 15.50
Ottaisin paljon mielummin tuon XXL:n GX Pro:n kuin Vituksen.

Puolitoista kiloa kevyempi ja ennen kaikkea Shimanon hydraulisilla kahvoilla vs Vituksen mekaaniset jarrut. Bonusta vielä koeajomahdollisuudesta joten ei tarvitse stressata kokoa.

Kivijalasta saisi varmaan tingattua hintaa vähän alemmas koska talvi tulossa tai odottaa seuraavaa X% kaikesta-alea ja pyörä menee alkuperäiseen budjettiin.

hiilikuitumies
01.11.2018, 16.02
Minä en anna tuolle painolle merkitystä. Puolitoista kiloa pyörässä vs. läskeissä on sama asia etenemisen helppouden kannalta. Tai jos ajaa juomapullojen kanssa tai ilman, niin eihän se kovin olennaista ole muuten kuin janon kannalta. Nykyaikana toki saisi olla hydrauliset jarrut. Jos tuon XXL:n pyörän saa samaan hintaan, niin se voi olla parempi, mutta ei minusta painon takia.

Nure sanoo, että paino on kuitenkin aika olennainen. Kuinka olennainen? Mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Onko vaikkapa 20 sekuntia tunnin matkalla olennaista? Entäpä ilmanvastustekijät? Tai jos ostetaan kapeilla renkailla ja ajetaan kovaksi pumpattuina niillä hankalaa soratietä kasvattaen vierintävastusta jopa kymmenillä wateilla tai ei uskalleta edes ajaa kovaa. Kuitenkin painoa katsotaan usein tarkasti, koska se on helppo lukea tuolta tekstistä, vaikka se ei tuntuisi enempää kuin 1,5 kiloa lihavampana uuteen kauteen lähteminen.

Tuota runkoa voi arvioida, mutta omasta mielestäni kannattaa keskittyä muihin mittareihin siinä kuin painoon. Ilmanvastuskerroinkin olisi mielekkäämpi, mutta eihän sitä ikinä näissä kerrota. Paino saa minun mielestäni näissä suhteettoman ison painoarvon.

Minusta tuo Vitus on paljon hienomman näköinen kuin tuollainen XXL:n musta pyörä minusta aika rumilla teippauksilla. Minä itse painottaisin tällaistakin enemmän kuin painoa. Tuntuu kivalta, jos tuntuu, että pyörä näyttää kivalta. Joku toinen ei toki välitä tällaisesta asiasta mitään.

Jukka
01.11.2018, 17.08
Rungon painolla on teräsrunkoisissa aika helppo arvioida myös rungon mukavuutta. Useinhan teräsrunkoiseen päädytään mukavuussyistä, mutta joidenkin runkojen jopa yli kolmen kilon paino voi tarkoittaa jopa alumiinipyöriä kovempaa kyytiä. On tietenkin eri asia, jos ostaa teräsrunkoisen retkipyörän, johon laittaa sen 20-40 kg tavaraa kytiin (tai on itse reilusti suunniteltua pyörän käyttäjää raskasrakenteisempi). Tuolloin hieman jäykempi runko on usein paikallaan. En tiedä minkä verran esim. tuo Vituksen runko painaa, tuskin lähelläkään esim. kahta kiloa. Aloittelijan on näillä ehkä turha liikaa päätä vaivata, mutta on hyvä tiedostaa, ettei teräsrunko aina ole yhtä, kuin mukavan leppoisa kyyti. Ensimmäisessä pyörässä kannattaa keskittyä etsimään pyörä, jonka päällä tuntee viihtyvänsä ja jonka ulkonäkö myös miellyttää omaa silmää. Tuolloin pyörää tulee luultavasti myös käytettyä ja seuraavassa hankinnassa tietää ehkä paremmin mitä menopeliltä haluaa.

nure
01.11.2018, 17.16
Hiili, oikeastaan ei tässä sinulle pyörää edes suositellakaan.
Joskus sitä oikein tulee mietittyä että miksi nuo kilpapyöräilijät ajavat tuollaisilla alle seitsemän kilon pyörillä ei kä juuri tuollaisilla +12kg:n pyörillä jos painolla ei ole merkitystä...

Padex
01.11.2018, 18.00
..
Nure sanoo, että paino on kuitenkin aika olennainen. Kuinka olennainen? Mitä tuo tarkoittaa käytännössä? Onko vaikkapa 20 sekuntia tunnin matkalla olennaista? Entäpä ilmanvastustekijät? Tai jos ostetaan kapeilla renkailla ja ajetaan kovaksi pumpattuina niillä hankalaa soratietä kasvattaen vierintävastusta jopa kymmenillä wateilla tai ei uskalleta edes ajaa kovaa. Kuitenkin painoa katsotaan usein tarkasti, koska se on helppo lukea tuolta tekstistä, vaikka se ei tuntuisi enempää kuin 1,5 kiloa lihavampana uuteen kauteen lähteminen.
..

Ei se ole sama, jos laihtuu 3 kiloa tai ostaa 3 kiloa keveämmän pyörän. "Ai kun tuo 8kg:n cyclo himottaisi ostaa. Noh, enpä ostakaan vaan laihdutan kaksi kiloa ja olen tyytyväinen, rahaa säästyy 1500 euroa ja Jonnet ei vaan tajua.."

nure
01.11.2018, 18.35
No ei tosiaan tajua! Mutta jokainen tyylillään tai ilman sitä...
Käytetty voi olla myös vaihtoehto, Fillaritorilla hyväkuntoinen perus Merida 400€... Taitaa olla juuri se mitä XXL myi, itse en ostaisi mutta kysyjän toiveet täyttyisi.

hiilikuitumies
01.11.2018, 18.59
Ei se ole sama, jos laihtuu 3 kiloa tai ostaa 3 kiloa keveämmän pyörän. "Ai kun tuo 8kg:n cyclo himottaisi ostaa. Noh, enpä ostakaan vaan laihdutan kaksi kiloa ja olen tyytyväinen, rahaa säästyy 1500 euroa ja Jonnet ei vaan tajua.."
Ei ole sama, koska laihtuminen on toki parempi, jos on sen tarvetta.

Miksi suositellaan kevyitä pyöriä? Suorituskyvyn takia, mutta sillehän on likimain sama, ovatko kilot pois vyötäröltä vai pyörästä. Toki kevyemmät kiekot kiihtyvät vähän nopeammin, mutta likimääräisesti puhuttuna ja tuosta vain rungosta puhuessa asia on noin. Tämän voi lukea niin, että painon merkitys on hyvin pieni. Jos sanotaan, että pyörän paino on olennainen, niin moni (eikä ainakaan aloittelija, joka ei ole tutkinut, miten paljon mikäkin vaikuttaa pyörän liikuttamiseen) ei ehkä osaa suhteuttaa sitä siihen, että kuinka paljon kovempaa sama pyörä kulkee, jos ajan sitä vaikkapa 78-kiloisena kuin aiemmin 76,5-kiloisena. Onko se ero olennainen? Pyörä retkivarusteilla täyteen lastattuna voi olla vähän hankala käsitellä, mutta eihän tässä puhuta sellaisista ja niissäkin ongelmat ovat usein enemmän siitä, että mihin se paino on sijoittunut: ylös ja sivuille näin vaikuttaen painopisteeseen ikävästi.

Tämän minä soisin ihmisten ymmärtävän. Onko siis tärkeä kriteeri pyörän valinnassa se, että toinen on esim. 1-2 kiloa painavampi. Tällä palstalla jopa useimmat sanovat sen olevan. Tällä palstalla moni on myös optimoinut pyöränsä jo ihan harrastuksen kannalta sellaiseksi, että on vuosikymmeniä jopa haettu aina jotain parannusta. Minä yritän tässä suhteuttaa asiaa siihen, mitä tuollainen painoero merkitsee käytännön ajamisen kannalta.

hiilikuitumies
01.11.2018, 19.08
Hiili, oikeastaan ei tässä sinulle pyörää edes suositellakaan.
Joskus sitä oikein tulee mietittyä että miksi nuo kilpapyöräilijät ajavat tuollaisilla alle seitsemän kilon pyörillä ei kä juuri tuollaisilla +12kg:n pyörillä jos painolla ei ole merkitystä...
Ei tässä minulle pyörää suositella, mutta enhän minäkään suosittele tässä pyörää sinulle sen enempää, joten mihin tuosta ajatuksestasi pitäisi päästä?

Kilpapyöräilijät ajavat kevyillä pyörillä, koska heille sille on valtava merkitys, koska he kamppailevat sekunneista jopa työkseen. Kuntoilijalle ei ole yleensä merkitystä sillä, onko hän perillä lenkiltä esim. puoli minuuttia nopeammin, eikä sitä niin pientä jatkuvaa (mäissä ja kiihdytyksissä, jos tarkkoja ollaan) nopeuseroa pysty tuntemaan. Toisin sanottuna käyttötarkoitus määrää sen, onko pienillä painoeroilla merkitystä vai ei.

Silti tässä jää se suhteellisuudentajuttomuus, vaikka näkisikin tällaisissa tuolla merkitystä, koska mm. ilmanvastuksella pystyy vaikuttamaan paljon enemmän, mutta siihen ei näissä edes yritetä kiinnittää huomiota. Ei mietitä ajoasennon optimointia, eikä pinnojen määriä tai vanteiden muotoja. Vanteissakin tuijotetaan aina painoa, paitsi he, jotka ajavat kilpailuita. Heitä kiinnostaa mm. se, että painavampi vanne voi olla nopeampi.

Vuodesta toiseen tämä sama painolla pyörien myyminen jatkuu. Minä uskon, että se johtuu siitä, etteivät ihmiset yleensä tiedä noiden kilojen todellisia merkityksiä sekunneiksi muutettuina. Sinä sanoit, että paino on "aika olennaista". Minä kysyn, että kuinka olennaista? Mitä se oikeasti tarkoittaa? Ei tarvitse vastata, mutta tästä olennaisen määrittelystä erimielisyydessämme on kyse. Ja kyllä, minä ihan ajattelen sitä kysyjän tarvetta, enkä omaani, joten toivottavasti et vetoa siihen toistamiseen. Minä suosittelen mieluummin katsomaan esim. mieleisemmän väristä pyörää.

Padex
01.11.2018, 19.13
Ei ole sama, koska laihtuminen on toki parempi, jos on sen tarvetta.

Miksi suositellaan kevyitä pyöriä? Suorituskyvyn takia, mutta sillehän on likimain sama, ovatko kilot pois vyötäröltä vai pyörästä. Toki kevyemmät kiekot kiihtyvät vähän nopeammin, mutta likimääräisesti puhuttuna ja tuosta vain rungosta puhuessa asia on noin. Tämän voi lukea niin, että painon merkitys on hyvin pieni. Jos sanotaan, että pyörän paino on olennainen, niin moni (eikä ainakaan aloittelija, joka ei ole tutkinut, miten paljon mikäkin vaikuttaa pyörän liikuttamiseen) ei ehkä osaa suhteuttaa sitä siihen, että kuinka paljon kovempaa sama pyörä kulkee, jos ajan sitä vaikkapa 78-kiloisena kuin aiemmin 76,5-kiloisena. Onko se ero olennainen? Pyörä retkivarusteilla täyteen lastattuna voi olla vähän hankala käsitellä, mutta eihän tässä puhuta sellaisista ja niissäkin ongelmat ovat usein enemmän siitä, että mihin se paino on sijoittunut: ylös ja sivuille näin vaikuttaen painopisteeseen ikävästi.

Tämän minä soisin ihmisten ymmärtävän. Onko siis tärkeä kriteeri pyörän valinnassa se, että toinen on esim. 1-2 kiloa painavampi. Tällä palstalla jopa useimmat sanovat sen olevan. Tällä palstalla moni on myös optimoinut pyöränsä jo ihan harrastuksen kannalta sellaiseksi, että on vuosikymmeniä jopa haettu aina jotain parannusta. Minä yritän tässä suhteuttaa asiaa siihen, mitä tuollainen painoero merkitsee käytännön ajamisen kannalta.

Minusta ainakin kiekkojen ja keulan painoa keventämällä yhteensä ~3kg sai pyörästä ihan eri tuntuisen. Paljon kivempi sillä on ajaa. Ehkä vauhtikin ensialkuun vähän parani, mutta nykyään se on tahtonut oman painon ja kunnon myötä hiipua. Ja vaikka paino on itsellä lisääntynyt, niin sillä pyörällä on yhtä mukava ajaa kuin silloin laihempana. Siis sitä (pyörää) on helpompi ainakin mielikuvissa polkea kun se ei ole niin painava. Ei sekuntikellolla vaan tatsilla mitaten.

Tässä yksi video, kelaa kohtaan 5:18, conclusion. Samaa mieltä justiinsa olen.

https://www.youtube.com/watch?v=le_LSWfGJUo

hiilikuitumies
01.11.2018, 19.53
Minusta ainakin kiekkojen ja keulan painoa keventämällä yhteensä ~3kg sai pyörästä ihan eri tuntuisen.
Kiekkojen merkitys onkin paljon selvemmmin huomattavissa, joskin yleensä kyse on tottumuksesta. Muutaman ajokerran jälkeen keveyden tunne muuttuu uudeksi normaaliksi, jota ei oikein huomaa kuin vaihtaessa taas raskaampaan pyörään. Mutta en minä täysin mitätöi painon merkitystä, enkä etenkään kiekoissa. Kevyempi on parempi, jos sen saa antamatta mitään vaihdossa, mutta useinhan siitä jotain joutuu maksamaan. Vastahan itsekin suosittelin toisessa ketjussa, että 670 gramman vanne ei ole välttämätön retkipyörään, kun puolenkin kilon vanteella pärjää. Mutta etenkin rungossa herkkyyden ero on sitä, että juomapullot täysinä ja tyhjinä. En ole ikinä kokenut siitä mitään herkkyyden muutosta kuin kantaessani pyörää. Ajaessa minä en tunne sitä, että nyt olen juonut 2 pulloa tyhjäksi, joten nyt on todella herkkä pyörä. Se on kuitenkin omilla juomapulloillani 1,42 kiloa pyörän runkoon liitettynä, mikä tekee noin 1,5 prosenttia yhdistelmän kokonaismassasta. Jos se nostaisi suorassa suhteessa ajoaikaa, niin se tekisi vähän alle minuutin tunnissa, mutta eihän se tietenkään nosta.

Minulle on ihan hyvä asia, jos ihmiset maksavat kalliimmista kevyistä pyöristä enemmän, koska se pitää talouden pyörät pyörimässä, mutta on hyvä, jos ihmiset tietävät, mistä he maksavat, jotta he osaavat tehdä valistuneita päätöksiä.

Padex
01.11.2018, 20.02
Kiekkojen merkitys onkin paljon selvemmmin huomattavissa, joskin yleensä kyse on tottumuksesta. Muutaman ajokerran jälkeen keveyden tunne muuttuu uudeksi normaaliksi, jota ei oikein huomaa kuin vaihtaessa taas raskaampaan pyörään. Mutta en minä täysin mitätöi painon merkitystä, enkä etenkään kiekoissa. Kevyempi on parempi, jos sen saa antamatta mitään vaihdossa, mutta useinhan siitä jotain joutuu maksamaan. Vastahan itsekin suosittelin toisessa ketjussa, että 670 gramman vanne ei ole välttämätön retkipyörään, kun puolenkin kilon vanteella pärjää. Mutta etenkin rungossa herkkyyden ero on sitä, että juomapullot täysinä ja tyhjinä. En ole ikinä kokenut siitä mitään herkkyyden muutosta kuin kantaessani pyörää. Ajaessa minä en tunne sitä, että nyt olen juonut 2 pulloa tyhjäksi, joten nyt on todella herkkä pyörä. Se on kuitenkin omilla juomapulloillani 1,42 kiloa pyörän runkoon liitettynä.

Jep, siksi vierastankin juomapulloja ja laukkuja pyörässä. No jos pitempää lenkkiä heittäisi, niin ottaisin kyllä puolilitraisen juomapullon varuilta mukaan, jos tulee jano matkalla. Äh tämä riittänee tähän ketjuun, ajelkoon kukin miten haluaa ja millaisella pyörällä haluaa.

hiilikuitumies
01.11.2018, 20.07
Jep, siksi vierastankin juomapulloja ja laukkuja pyörässä. No jos pitempää lenkkiä heittäisi, niin ottaisin kyllä puolilitraisen juomapullon varuilta mukaan, jos tulee jano matkalla. Äh tämä riittänee tähän ketjuun, ajelkoon kukin miten haluaa ja millaisella pyörällä haluaa.
Juomapullo voi jopa joissain pyörissä nopeuttaa menoa oikein sijoitettuna ja siten ilmanvastusta parantamalla :) Samoin hyvä nesteytys voi nopeuttaa, mutta kukin tavallaan. Jätetään tämä vain tähän. Minusta tällaisia keskusteluja on kuitenkin hyvä joskus käydä, niin tulee vastapainoa eri näkemyksille.

Laerppi
02.11.2018, 13.11
Suosittelen planet x london roadia, itse ajan 10km temmot, triathlonikisat ja yli 200km lenkit tällä pyörällä. Mahtuu lokareiden kanssa 38mm renkaat. Olen ajanut myös strava segmentteihin pohjat tällä pyörällä. Maantiepyörä jäi käyttämättä kun tämän hommasin.

pyöräsimo
02.11.2018, 14.00
Aloittaja, jos et lähikaupoista löydä hyväntuntuista ja kooltaan sopivaa pyörää ja myyjien jutut epäilyttävät, laita tuo Planet X London Road tilaukseen. Ei varmasti mene pieleen - täällä sitä on monikin kehunut ja varmasti syystä. Turha vaivata päätään ja miettiä monimutkaisia.

TERU
02.11.2018, 16.24
^ Tuota jo tuolla ketjun alussa, vaikka omissani onkin etuvaihtaja ja kaksi ratasta kammissa, niin hyvin tuolla voisi aloittaja ajaa niitä teitä ja matkoja, joita hän pyöräänsä tavoitteli alun määrittelyssään. Tämä ketju on noussut raketin lailla ulkogalakseihin, toivon mukaan aloittaja ei ole hypännyt kyydistä jo ennen ilmakehän loppua.😁

Padex
02.11.2018, 19.09
^ Jep, tämä ketju lähti kivasti lentoon. Paha oli tuo vaihteistokysymys, sen melkein arvaa mitä siitä seuraa..

Mietin, että mistä mulle tulee deja vuuta, mutta selvenihän se, juomapullo -ja painoväittelyitä on täällä ollut kolme vuotta sittenkin..

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54149-Hybridin-hankinta&

Mohkku
03.11.2018, 08.39
Painon merkitys on tosiaan olemassa, mutta pyörää ostavan on syytä tiedostaa, mistä on kyse. Nopeuteen ei parin kilon erolla tosiaankaan arkiajossa ole merkittävää vaikutusta, joten sillä ei asiaa voi perustella, jos pyörän laihdutus maksaa merkittävän määrän rahaa. Suurin ero on ajotuntuma. Kevyt pyörä (etenkin kevyet kiekot) tuntuu kevyeltä ajaa, koska se kiihtyy herkästi, on herkkä käsitellä jne. Tällainen pyörä todennäköisesti tuntuu mukavammalta kuin painavampi pyörä, joten se on ihan merkittävä kriteeri pyörän valinnassa (erot voi korostua tai kumoutua myös eri pyörien geometrian erojen takia). Kuitenkin kun retkipyörillä ajetaan ajoittain todella pitkiä matkoja, keveys ei ole edellytys mukavalle ajamiselle. Niissä geometria on usein ns. rauhallinen, joten pyörä on vakaa, eikä välttämättä samalla tavalla herkkä kuin kisakäyttöön soveltuva cyclo. Täytyy siis vain osata painottaa asiat omien toiveiden mukaan. Karrikoiden voisi sanoa, että oikeaa ja väärää ei ole, on vain käyttötarkoitukseen sopivat ja soveltumattomat ominaisuudet. Tämän asian kanssa on syytä olla tarkkana, kun muiden mielipiteitä kuuntelee. Kaikki eivät osaa asettua kysyjän saappaisiin, vaan arvioi pyöriä omien mieltymysten perusteella.

Aloittajalle (älä pidä itseäsi aloittelijana, minusta se on huono luokittelu) en osaa suositella mitään tiettyä pyörää varsinkaan tuossa hintaluokassa, kun en vähään aikaan ole markkinoita tarkkaan seurannut. Muutama ominaisuus on sellainen, jota itse arvostan ja niitä kannattaa katsoa (jos koet vastaavan tarkoitusta), kun sopivaa etsii. Näitä ovat monikäyttöisyyden takia kiinnikkeet kiinteille lokasuojille, lokasuojienkin kanssa riittävä rengastila (talveksi vähintään 35 mm nastarengas, mutta 40 mm on vielä parempi) ja kiinnikkeet tavaratelineelle. Joissain malleissa on 47 mm leveät 650b-renkaat tavanomaisen 622-kiekon sijaan ja ne ovat muuten on, mutta kunnollisia talvirenkaita ei ole (vielä?) saatavilla.

Ajoasento pitää olla itselle mukava, todennäköisesti pitkä ja/tai matala ei ole arjessa yhtä kiva kuin hiukan pystympi. Selviää kokeilemalla ja hienosäätöä voi myöhemmin tehdä ohjauskannakkeen vaihdolla (30 €) tai asennon muutoksella. Välitykset kannattaa valita riittävän kevyeksi, ykkösvaihteella etu- ja takarattaan piikkien lukumäärän suhde 1,0 riittää minulla ylämäkeen myös kuormattuna. Vielä kevyempi eli pienempi luku on tietysti mukavampi, kun pelivaraa riittää pidemmänkin lenkin loppupuolelle. Itselläni on suurin vaihde 3,83 (46/12) ja se riittää hienosti kovissa nopeuksissa. Eturattaat (2 kpl) on minulla 36/46 hampaiset ja sitä pidän toimivana yhdistelmänä. Nykyään monissa pyörissä eturattaiden kokoero on usein isompi ja niihin suhtaudun epäillen, mutta kokemusta ei ole. Ero on siksi kiinostava, että etuvaihdetta vaihtaessa pitää palauttaa takavaihtajalla pari pykälää, jotta välitys pysyy suunnilleen samana tai muuttuu yhden vaihteen verran. Ylä- ja alamäessä tuo kompensoituu kivasti ilman takavaihtajan käyttöä, mutta loivemmassa maastossa ei. Mutta rattaiden vaihto jälkeenpäin ei ole iso ongelma, joten liikaa ei tätä kannata painottaa.

Mekaaniset jarrut voi olla ihan ok. Takajarrussa sijoitus takakolmion sisään voi tuottaa talvella jäätymisongelman, koska vesi valuu vaijeria pitkin kuoren sisään. Jarrun sijoitus runkokolmion päälle poistaa ongelman (vesi valuu toiseen suuntaan) ja hydraulisissa jarruissa ei jäätymisongelmaa ole sijoituksesta riippumatta. Kolmion päälle sijoitettu jarru voi vaikeuttaa tavaratelineen asennusta, joten tuokin yksityiskohta kannattaa katsoa.

Keskiön tyypistä saadaan hyvä keskustelu, jos näin halutaan. Itse edelleen välttäisin pressfit-tyyppistä keskiötä, koska siinä on ollut paljon ongelmia. Pidän kierteellistä keskiötä parempana. Moni ajaa silti pf-keskiöllä tyytyväisenä. Pyörien teknisistä tiedoista asia ei aina ilmene, pf ei ehkä ole hyvä markkinointivaltti (korkeintaan kerrotaan sen jäykkyydestä yms. teoreettisista eduista), mutta kierteellinen useammin ilmoitetaan. Valmistaja valitsee tyypin todennäköisesti valmistuskustannusten perusteella, pf-keskiötä käyttävä pyörän runko on halvempi valmistaa.

Varvastilan puute on näissä pyörissä oleva ominaisuus. Useissa pyörissä varpaat osuut eturenkaaseen, kun ohjaustankoa kääntää sopivasti. Normaalissa ajossa tällä ei ole merkitystä, kun tuollaisia kääntökulmia ei vauhdissa tehdä. Joissain pienpiirteisissä tilanteissa silti se voi yllättää. Esim. jos liikennevaloissa odottaessa etupyörä kääntyy ja polkimella oleva jalka jää eturenkaan ulkopuolelle, tulee liikkeellelähdössä ylimääräistä ohjelmaa varsinkin, jos käyttää lukkopolkimia. Kannattaa siis tiedostaa tämäkin asia. Jalan sijoituksen muutos polkimella ei ole asia, jolla tätä piirrettä kannattaa yrittää poistaa. Joko ominaisuus pyörässä on tai sitten ei ole ja sen mukaan eletään. Uuden pyörän ostajalla on kuitenkin mahdollisuus huomioida se.

Pyöriä tutkiessa ei kannata lukkiutua cycloihin, koska nykyinen muoti on kehittänyt gravel-pyörät moneen arkeen ominaisuuksiltaan sopivammaksi. Cyclon rasitteena on kilpailusäännöt ja tietyt kilpailukäytön edellyttämät ominaisuudet. Gravel on usein suunniteltu enemmän tavallisen ihmisen arkeen sopivaksi. Erot ei välttämättä ole isoja tai ei ollenkaan, mutta olennaista on, että myös gravel- tai adventure-nimikkeiden alta löytyy sopivaa kalustoa.

Sitten kun kuitenkin aletaan tuijottaa vaihtajan tyyppiä (=pyörän kenties tärkein markkinoinnissa käytettävä highlight), kannatta muistaa kyseessä olevan muutaman kympin arvoinen osa. Esim. kiekot maksaa helposti 200 €/pari, mutta niiden laatua on paljon vaikeampi arvioida ja runko on vielä kalliimpi. Toki kaikki voimansiirron osat yhteenlaskettuna maksaa jo kohtalaisen summan, joten ei sekään asia merkityksetön ole. Shimanolla Tiagra ja Sramilla Apex ovat kaikinpuolin ongelmattomia valintoja. Merkkien erona on pieni ero käytettävyydessä ja paremmuuden ratkaisee makuasiat. Monesti pyörissä takavaihtaja on parempaa sarjaa kuin muu voimansiirto ja pyörää myydään tuon perusteella, joten tähän harhautukseen ei kannata mennä.

ZeroG
09.11.2018, 12.44
[QUOTE=Leewi;2822558]Itse laittaisin varmaan tän tulemaan: Oho tää olikin jo, ja syystä.

(https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-substance-gravel-bike-tiagra-2018/rp-prod159908)tämä on ollut jo tovin vertailussa parin muun kanssa joita olen netistä löytänyt. Kiitos silti vinkistä :)

ZeroG
09.11.2018, 12.59
^ Tuota jo tuolla ketjun alussa, vaikka omissani onkin etuvaihtaja ja kaksi ratasta kammissa, niin hyvin tuolla voisi aloittaja ajaa niitä teitä ja matkoja, joita hän pyöräänsä tavoitteli alun määrittelyssään. Tämä ketju on noussut raketin lailla ulkogalakseihin, toivon mukaan aloittaja ei ole hypännyt kyydistä jo ennen ilmakehän loppua.

Hahhaha :D. Kieltämättä yksinkertainen avunpyyntö erilaisiin pyöriin on lähtenyt aasinsiltaa pitkin korkeakiitoiselle laukalle.... sitä se tuppaa foorumeilla olemaan kun mielipiteet on vahvoja ja kinaamisen tarve on suuri. Olen saanut kyllä hyviä vinkkejä ja samalla itseäni huvitettua lukemalla foorumilaisten kiivasta keskustelua. Muutamia pyöriä olen löytänyt kyllä, mutta päätösken tekeminen tuntuu silti hankalata.

ZeroG
09.11.2018, 13.54
https://www.fun-corner.de/en/14-road-bikes

tuolla olisi hintahaarukkaani nähden hyvinkin sopivia pyöriä, varsinkin cube ja trekki. Osaisko joku foorumilaisista kertoa mikä noista olisi järkevin?

TERU
09.11.2018, 15.24
Mukava kuulla että olet vielä hengissä ja et muutoinkaan ihan kypsynyt meihin.
Vähän kaposia ovat renkaat noissa, mitä nyt edullisen pään pyöriä katselin. Pyörän oikea koko on hyvin tärkeä seikka, meillä sentit täsmäävät, joten kun sopivan ehdokkaan löydät, voin yrittää auttaa kokovalinnassa, myyjät monestikin ehdottavat sopimatonta kokoa, jostain syystä jotain kasvuvaraa, vaikka senttejä ei olisi varmasti enää tulossa. Ylisuureen runkoon kasatulla on tuskaista ajaa ja sopivaan suuri nautinto!

Esa S
09.11.2018, 15.36
Ainakin Cubessa on 28mm renkaat vakiona, kyllähän niillä useimmat soratiet ajelee. Mielestäni aika hyvä kompromissirengastus, jos kuitenkin suurin osa on asvaltilla ajelua. Levyjarrullisena tuohon voi mahtua vähän isompikin, 30 - 32 millinen rengas.

TERU
09.11.2018, 15.54
Alun luonnehdinnan mukaan pidän noita leveyksiä miniminä, vaikka 28 mm renkaalla jo ajaakin eikä mitään hurjan leveää tieajoon tarvitse.

ZeroG
09.11.2018, 20.17
https://www.baiks.fi/poistonurkka/ktm-canic-cxa-105-cx70-20-v.html

tuohon törmäsin tänään, laitoin heille viestiäkin että onko koko 55 liian suuri itselleni mutta vastausta ei ole vielä kuulunut. Osaisko joku asap neuvoa. Mittasin itseni uudestaan tällä kertaa avustajan kanssa ja jalan sisäpituus onkin 84, pituus edelleen siinä 172-173 pintaan

Moska
09.11.2018, 21.09
https://www.baiks.fi/poistonurkka/ktm-canic-cxa-105-cx70-20-v.html

tuohon törmäsin tänään, laitoin heille viestiäkin että onko koko 55 liian suuri itselleni mutta vastausta ei ole vielä kuulunut. Osaisko joku asap neuvoa. Mittasin itseni uudestaan tällä kertaa avustajan kanssa ja jalan sisäpituus onkin 84, pituus edelleen siinä 172-173 pintaan

Pahoin pelkään että on liian pitkä. Ihteeni verraten (83/178) sulla on lyhyt selkä ja luultavasti tuo koko olisi mulle sopiva. Tuossa voi tulla ongelmia yltää sarville.

TERU
09.11.2018, 22.58
Mittoja pyörälle ei löytynyt, mutta samoin pelkään koon 55 olevan liian iso, keskusvarastosta myyjältä löytyy kokoa 52, se voisi olla se oikea, keskeiset mitat olisi hyvä saada ennen hankintaa. Pyörässä ei kummempaa moitetta.

PS mitat löyty samaan runkoon ja pitkäjalkaiselle kuskille mielestäni 52 sopisi. Tarvittaessa hienosäätöä putkiosilla, ajopituutta hitunen lisää tarvittaessa.
https://www.merlincycles.com/ktm-canic-cxa-disc-cyclocross-bike-101371.html

TERU
10.11.2018, 06.56
Tuota ajopituutta hitunen lisää olisi 75 asteisen satulaputken ja pitkähköjalkaisen kuskin ehken parasta ottaa sattulaputkeen jättöön lisää sentti tuohon vakioputkeen. Satulan kiskoissa säätövara on pieni ja kuvan mukaan putki on pienellä jätöllä. Hyvin lähelle optimia pienellä hienosäädöllä olettaisin päästävän.

ZeroG
12.11.2018, 13.18
Tuota ajopituutta hitunen lisää olisi 75 asteisen satulaputken ja pitkähköjalkaisen kuskin ehken parasta ottaa sattulaputkeen jättöön lisää sentti tuohon vakioputkeen. Satulan kiskoissa säätövara on pieni ja kuvan mukaan putki on pienellä jätöllä. Hyvin lähelle optimia pienellä hienosäädöllä olettaisin päästävän.

mites jos esimerkiksi tuolta linkkaamaltasi sivustolta pyörän tilaa, niin onko vaarana järkyttävät tullimaksut tai jotain muita ylimääräisiä kuluja hähetyskustannuksien päälle? kokemuksia ulkomailta tilatessa?

hiilikuitumies
12.11.2018, 13.21
mites jos esimerkiksi tuolta linkkaamaltasi sivustolta pyörän tilaa, niin onko vaarana järkyttävät tullimaksut tai jotain muita ylimääräisiä kuluja hähetyskustannuksien päälle? kokemuksia ulkomailta tilatessa?
Britannia kuuluu vielä EU-alueeseen, joten sehän on sisämarkkinoilta tilaamista, joten ei siiihen mitään tulleja tai veroja tule. Tarvittaessa kauppias huolehtii alv:ista, jos se eroaa Suomen alvista. Takuujutut voivat olla vaikeita. Ei siinä muuta.

TERU
12.11.2018, 13.42
^ Näin se on.
Kokonaista pyörää ei ole minulle tullut, yksi runkosarja Saksasta ja osia hyvin monia kertoja niin briteiltä kuin saksalaisiltakin. Kaikki nämä menneet kiitettävästi, samoin tältä palstalta nähnyt monilla menneen hyvin maailmalta tilattuna koko pyöräkin, joitakin ongelmia myös. Aivan hyvin voi tilata, kun tietää oikean koon, pyörän osakoostumuksen, takuuasiat ei ihan samoin kuin lähikaupasta. Lähettäjä vastaa tuotteen perille vastaanottajalle saakka.

hiilikuitumies
12.11.2018, 13.57
Minä olen ostanut ulkomailta. Viimeksi oli rungossa vähän virhettä, mutta hioin itse sen kuntoon ja sain vähän hyvitystä vaivani palkaksi. Sen lisäksi etuhaarukassa oli vikaa, mutta irrotin sen ja hoidin maahantuojan kautta. Minulla oli siis aika huono tuuri, mutta selvisin omaa vaivaani käyttäen. Ehkä todennäköisin ongelma on vaihteiden säädöissä tai jossain vastaavassa, eli aina on hyväksi, jos postimyyntinä tilatessa osaa tarvittaessa itse tehdä pyörälle jotain. On toki mahdollista joskus käyttää paikallisessa korjaamassa myyjän laskuun yms. Jos pitää lähettää takaisin, niin se vie jo aikaakin aika paljon, mutta sanoisin, että huonoja säätöjä lukuun ottamatta viat ovat aika harvinaisia.

ZeroG
12.11.2018, 20.39
Britannia kuuluu vielä EU-alueeseen, joten sehän on sisämarkkinoilta tilaamista, joten ei siiihen mitään tulleja tai veroja tule. Tarvittaessa kauppias huolehtii alv:ista, jos se eroaa Suomen alvista. Takuujutut voivat olla vaikeita. Ei siinä muuta.

Ok, hyvä tietää. Juoksuun olen kyllä tarvikkeita tilannut ulkomailta vielä kun polveni sitä iloa kesti. Mietitytti tuossa tullikysymyksessä lähinnä se että paketin koko ja paino on paljon isommat kun esimerkiksi barefoot- kenkien tilaamiseen vertaa, niin ajattelin ottaako suomen tulli siitä jotain (suomen valtio kun tuntuu nykyään vievän tuhkatkin pesästä säännöksillään) :D

Coasting
13.11.2018, 13.21
Tässä on aika kiva vertailu CX vs gravel pyörä.
https://www.youtube.com/watch?v=ZRe3rMyw5F8

Loppupäätelmä taisi olla; "ellei niitä ajaa peräkanaa, ei välttämättä huomaa eroa"

ZeroG
27.11.2018, 11.08
PYÖRÄ ON VALITTU! Kiitos kaikille avusta ja vinkeistä, ne olivat hyödyllisiä vaikka jutun aihe hieman jossain kohtaa laukalle lähtikin. Kiitos Black Fridayn, löysin mielestäni itselleni soveltyvan pyörän 55% alennuksella. Ostoskoriin kilahti suomen urheilupyörästä Crescent zepto Tiagra. Nytkin kys. pyörä on alennetulla hinnalla mutta ei edelleenkään lähelläkään sitä summaa minkä itse siitä maksoin.
Tilasin myös toisesta kaupasta itselleni kypärän (sain yli 100e kypärän noin 40 eurolla), Combi- polkimet (mitä mielestäni on hyvät sillä ei heti tarvitse kenkiä ostaa), heijastintuotteita ja valoja että en jää (toivottavasti) tampereentiellä autojen alle.