PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sopivatko nämä kampisarjat päikseen

Aleksi23
28.10.2018, 09.31
Pyörässä nyt kiinni tuo ylempi fc-m131. Sen heikon saatavuutensa takia ajattelin vaihtaa tuohon fc-m361 jos vaan sopii, tai paras vaihtoehto vaihtaa pelkät rattaat mutta ei kait ole mahdollista?

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-6-7-8-speed-crank-fc-m131-48-38-28-square-170mm-680595

https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-acera-7-8-speed-crank-fc-m361-48-38-28-square-170mm-548843

TERU
28.10.2018, 09.54
Niittaamalla kasattu nyt oleva, oletan ja koko kampisarja menee uusiksi, uusi sopii vaikka siinä ilmoitetaan ketjulinjaksi hieman pidempi luku, olisko myös uusi keskiökasetti lyhyemmällä akselilla paikallaan?

TERU
28.10.2018, 10.01
Toisessa kaupassa M361 kampisarjaan suositeltiin 122 mm akselia, joten jos kasetti ei lonksu kummemmin, niin ei vaihtoon, niin tuota jos akselinpituus sopii uudelle.

Aleksi23
28.10.2018, 10.19
Keskiökasetti pysyisi samana

nure
28.10.2018, 17.09
Jos nykyisen kasetin akselin pituus parin millin rajoissa niin hyvin voi pitää vanhan jos ei mitään vikaa.

hiilikuitumies
28.10.2018, 23.29
Jos epäilyttää, niin uusi keskiö maksaa alle kympin tuolla, että samallahan se olisi näppärä vaihtaa. Jos kyse on kovin vanhasta keskiöstä, niin se ei olisi hullumpi idea muutenkaan. Minä vaihtaisin paljon ajettuun / vanhaan pyörään keskiön tuossa samalla kampien ollessa irti, vaikka siinä ei mitään vikaa tuntuisi olevankaan. Vaihdoinkin muuten vasta kesällä yhteen pyörään, joskin lisämotiivina oli vaihtaa nelikantti Octalinkiin, josta pidän enemmän.

hiilikuitumies
28.10.2018, 23.35
BB-UN26 on tuolle suositeltu keskiö, mutta toki toinen vastaava käy. Eli saa olla parempaa sarjaakin kuin tuo Acera. Tuolle kampisetille oikea akseli on LL123 (tai "chain casen" kanssa käytettynä LL123-K). Tuolla kaupassa on 122,5 mm, mutta se on D-NL-versio. Shimanon dokumenteista löytyy D-NL122, kenties tuo on se. Puolikasta en ole nähnyt missään mainittavan. En tiedä, mitä tuo D-NL tarkoittaa. Mutta se on kuitenkin eri kuin LL123 ainakin Shimanon mukaan. Mutkikasta. Ei ihme, että itse päädyin Octalinkiin.

nure
29.10.2018, 16.30
^Aika epäolennaista tietoa, peruskasettia vaan kehiin mutta varaudu siihen että keskiö saattaa olla tosi tiukasti kiinni ja saattaa mennä väkivallan puolelle. Halvimmissa saattaa lukkorengas olla muovia ja melkein joutuu hajoittamaan kun usein rikkoo hahlot kiukuspäissään...
Jos tarvetta vaihtaa keskiötä ja sen tyyppiä niin budjetti kasvaa ja silloin kannattaa unohtaa jo Octalink ja siirtyä tähän päivään mutta tuskin kysyjän tarkoitus koska budjettikammet haussa.

hiilikuitumies
29.10.2018, 16.46
^Aika epäolennaista tietoa, peruskasettia vaan kehiin

Kuinka akselin pituus on epäolennaista tietoa? Mikä on peruskasetti? Kun tuota Un26:stakin saa 110-123 millin mitassa ainakin, niin mikä on perus? Mitä pitää ostaa, kun sinä sanot, että perus? Aika epäolennaista tietoa tuollainen perus.

Jos tarvetta vaihtaa keskiötä ja sen tyyppiä niin budjetti kasvaa ja silloin kannattaa unohtaa jo Octalink ja siirtyä tähän päivään mutta tuskin kysyjän tarkoitus koska budjettikammet haussa.
Octalink ei kasvata olennaisesti kustannuksia, koska siihen löytyy käytännössä saman hintaisia kampisettejä nimeen omaan siksi, että sekin on vanha ja painottunut halvimman pään osiin. Se on vain kivempi kuin neliskantti, jonka voi helpomman hajottaakin asentaessa (vetämällä liian tiukalle tai jättämällä liian löysälle).

nure
30.10.2018, 05.59
^Aksekin pituushan ja sen merkitys oli jo keskusteltu, parin millin poikkeama ei haittaa. Tarkoitin ettei kysyjää kannata hämmentää moisolla termeillä, riittää pelkkä mitta.
Itse en tosiaan pidä enää Octalinkiä vaihtoehtona, kuitenkin häviää markkinoilta kun nelikantti porskuttaa😂 Taitaa olla maailman yleisin keskiötyyppi joka tauksena. Jos tosiaan haluaa parantaa niin kannattaa siirtyä nykyaikaan kylläkin hinnan noustessa...

TERU
30.10.2018, 08.17
^ Akselin pituus ei tosiaan niin tarkka ellei itse rupea hiuksia halkomaan. Omassani kuitenkin olen aina minimoinut, koska polkimien pyöritysetäisyydellä on merkitystä, jos sentin saa lähemmäs, tuntuu kuin uudella ajais, anaki yhden kesän!��

Kahdelle rattaalle on yksi 107 mm akselinen ajettu loppuun, nyt siinä 110, koska pyörä on jo sivuosassa, kahdessa muussa on HTll ja niihin kapein mahdollinen järkevä kampisarja, muistaakseni Q-factor 147 mm tienoilla, tämä riittää.
Luulisin kysyjälle myös käyvän suositeltua lyhyempiakselinen, jos takahaarukan alaputket eivät ole kovin leveällä ja jos keskiö menee vaihtoon.

TERU
30.10.2018, 09.34
Fillari on niin pieni kipene maailmankaikkeudessa ettei siinä voi olla mitään liian pientä, vähäarvoista tai väheksyttävää...

hiilikuitumies
30.10.2018, 09.58
Itse en tosiaan pidä enää Octalinkiä vaihtoehtona, kuitenkin häviää markkinoilta kun nelikantti porskuttaa Taitaa olla maailman yleisin keskiötyyppi joka tauksena. Jos tosiaan haluaa parantaa niin kannattaa siirtyä nykyaikaan kylläkin hinnan noustessa...
Mitä on muuten parannus näissä? Itse esim. tuumin, että HTII ei ole auttanut minua mitenkään, vaan päinvastoin ikinä ennen ei ole tuhoutunut niin paljon keskiölaakereita. Puheet jostain jäykkyyksistä ovat vain puheita, koska en ole huomannut ikinä mitään eroa tuosta tulevan. Noiden vanhojen teknologioiden ostaminen ei ole riski, koska suurimmalla osalla kampien loppuun ajaminen kestää esim. 5-10 vuotta. Kuten tässäkin, niin minusta sen yhteydessä on ihan fiksua ennakoivasti vaihtaa keskiö, jos sen saa tuolla tavoin muutamalla eurolla. Jos Octalink häviäisikin sillä ajalla, niin vaihtaa sitten johonkin toiseen. Samapa tuo sinällään on, mitä siihen laittaa, mutta minusta nelikantti on huono, koska se on mahdollista rikkoa, kun taas muissa moinen vaatii selvästi enemmän virhettä.

TERU
30.10.2018, 10.51
Hyvä nelikantti ei ole huono tänäänkään, minulla mainitsemallani 110 keskiöllä on ikää 10v. eikä lonksu vähääkää, tuli Bianchin mukana. Ajettu sillä on kymmeniä tuhansia, tarkka en tiedä, kun ajoin kokeeksi yhden 107 mm keskiön välillä loppuun. Octalinkkiä taas en ole ajanut yhtään, Shimano HTll on ollut maineensa veroinen, ainakin Ultegra-laatuisena. Mieluummin näillä ajan kuin uudemmilla, joita on tullut liuta.

hiilikuitumies
30.10.2018, 11.22
Hyvä nelikantti ei ole huono tänäänkään, minulla mainitsemallani 110 keskiöllä on ikää 10v. eikä lonksu vähääkää, tuli Bianchin mukana. Ajettu sillä on kymmeniä tuhansia, tarkka en tiedä, kun ajoin kokeeksi yhden 107 mm keskiön välillä loppuun. Octalinkkiä taas en ole ajanut yhtään, Shimano HTll on ollut maineensa veroinen, ainakin Ultegra-laatuisena. Mieluummin näillä ajan kuin uudemmilla, joita on tullut liuta.
Kaikki toimivat keskiöt toimivat yhtä lailla ajossa normaalille kuolevaiselle, mutta minusta HTII on huonommin suojattu kuin vanhat perinteiset. Esim. ainakin Deore-sarja oli ihan roskaa vielä muutama vuosi imien veden sisälleen, mutta laitapa Acera-neliskantti, niin sehän toimii verrannossa ikuisuuden. Itse asiassa HTII:ssakin voi myös asentaessa mokata, jos laittaa esijännityksen huonosti ja sitä kautta tuhoaa laakerit turhan nopeasti.

TERU
30.10.2018, 14.33
Minulle tuli uusi pyörä yli 15 v sitten, neljäntonnin ja muutaman kuukauden ajon jälkeen naksui sen verra, että vein ostoliikkeeseen, jossa totesivat tuotetakuun vastaavan ja panivat Necon keskiökasetin, sillä menikin niin kauan kuin pyörällä ajoin, jotain vajaa 40 th, poistuneen keskiön merkkiä en tsekannut, nelikantteja on kehnoja ja kelpoja kuten kamaa muutoinkin. Pesuaineveden joutumista laakereihin varon kuin ruttoa ja noilla molemmilla HTll- keskiöillä on ajettu jo useampi kymppi kumpaisellakin.