PDA

Näytä tavallinen näkymä : Charger 2 RC2



ealex
26.10.2018, 21.01
Charger RC2 tuntuisi olevan erinomainen vaimenin, mutta ei pääse nauttimaan siitä montakaan minuuttia kerralla ulkona vallitsevassa syyssäässä, nimittäin alkuperäiset öljyt jähmettyy selkeästi.

Edit: 2019 Lyrikin manuaalista löytyi tietoa RC2 öljynvaihdosta:https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005684_service_manual_2019_lyrik_yari_e nglish_rev_b.pdf
Eli sitä ei avatakaan yläpäästä, niin kuin vanhempia Chargereita, vaan alapäästä (jos uskaltaa). :rolleyes: Mahtaako nyt käydä Avid-jarrujen ilmaussetin liitin, kun kovasti varoitetaan, että DOTin kanssa käytettyä ei saa käyttää? Olisiko joku jo yrittänyt vaihtaa öljyt RC2 Chargeriin?

Tmh
26.10.2018, 21.32
Ihan kuin jostain olisin bongannut, että käy sama ruisku ilmaamiseen kuin mm. Reverbin vipuun.

hakpas
27.10.2018, 00.38
Mahtaako nyt käydä Avid-jarrujen ilmaussetin liitin, kun kovasti varoitetaan, että DOTin kanssa käytettyä ei saa käyttää? Olisiko joku jo yrittänyt vaihtaa öljyt RC2 Chargeriin?

Näyttää ilmaus juurikin samalta kuin 2018 charger2 RC. Sellainen tuli joku viikko sitten ilmattua öljynvaihdon yms jälkeen. Työkaluina apteeekista hyllyyn jäänyt 20ml lääkeruisku ja pätkä sopivan paksuista Tygon-bensaletkua.
Tuo letku meni juuri sopivasti "kierteelle" vaimentimeen ja sisäpuoli sopi tiukasti ruiskuun.
Ei kai tuossa voi mennä pahasti pieleen jos liitin sopii ja laitteet on oikeasti puhtaat.

Antza44
27.10.2018, 01.23
https://www.bike-components.de/en/RockShox/Entlueftungskit-Charger-p40248/
Kävisköhän toi sama kitti minkä hommasin RC 2 Pikeeni. tosin en ole testannu vielä.

ealex
27.10.2018, 09.57
https://www.bike-components.de/en/RockShox/Entlueftungskit-Charger-p40248/
Kävisköhän toi sama kitti minkä hommasin RC 2 Pikeeni. tosin en ole testannu vielä.Tämä näyttää juurikin sellaiselta, mikä laitetaan yläkautta vaimenttimeen, eli vanhempiin chargereihin. Tuo uusi RC2 ei näyttäisi kovin helposti ylhäältä avattavalta. Alapäässä on pienempi kierre, näyttäisi että reverbin ja jarrujen nippa olisi sama, sellaisia löytyy, toivottavasti käy myös RC2 vaimentimeen. Nyt täytyy vaan uskaltaa avata uusi 300€ osa. :)

mtok77
27.10.2018, 10.12
Onko kukaan löytänyt tietoa mikä on alkuperäisen öljyn viskositeetti?

Minulla on hyllyssä valmiina ilmauskitti ja sen mukana tuli 2,5wt öljyä. Se on ohuinta mitä Rock Shoxilta on saatavana.

Tietysti pitäisi jostain löytää näistä Rokkarin öljyistä tuotetietokortti jotta voisi asiaa oikeasti verrata. Onko joku löytänyt sitä?

ealex
27.10.2018, 11.32
Alkuperäinen on 3wt. Tilalle kannattaa laittaa sellainen öljy, minkä viskositeetti ei juuri muutu kylmässä. RedLine on varma valinta (melkein, joku on onnistunut ostaa sellaistakin RedLinea, mikä jähmettyy kylmässä), mutta nyt tekisi mieli kokeilla Motulia...

Jukahia
27.10.2018, 21.44
Vaimentimen ilmauskitissä, ainakin Bike-components myymässä tulee mukana molemmat päät ruiskuun, eli vanha rct3 ja uusi rct3 rc2. Kannattaa sram:n sivuilta katsoa huoltomanuaalista esim lyrik -18 Service Guide jossa kuvitettu ohje purkamiseen ja ilmaamiseen. Homma on vähän vaativampi kuin vanhaan, mutta onnistuu jos on ennenkin tehnyt. Tämä uusi täytetään ensin 1/2 varsi avattuna, ruuvataan nippuun, täytetään loppuun ja ilmataan loppuun irrallaan ns. Väärin päin, kun vanhan sai ilmattua paikallaan 5min sisään... ruuvipenkki ja pari jakaria on sopiva apu ja muista avata/kääntää kaikki vaimennukset auki, ennen kuin alat purkamaan... hyvä aina muistaa toimia näin...

Itselle vaihdoin Fuchs silkolene RSF 2.5Wt vaimentimeen ja silkolenen 05 täyssynteettistä alajalkaöljyy voiteluun, niin parani kyllä keula kerrasta vielä smuutimmaksi. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan silkolene öljyjä, nämä pelittää kylmässä eikä ominaisuudet juuri muutu lämpötilan mukaan. Eikä ole mitn mustaa kuraa vaihdettaessakaan..

https://www.silkolene.com/motorcycle/suspension-fluids/rsf-2-5/

https://www.silkolene.com/motorcycle/suspension-fluids/05-synthetic-fork-oil/

02 on notkeempaa ja sopii usd keuloihin...

https://www.silkolene.com/images/news/Silkolene-Product-Guide.pdf
sivu 9

ealex
27.10.2018, 21.54
Kiitoksia kaikille! Hain RedLinen Likewater öljyä Motonetista, muutaman tunnin testi pakastimessa -21C – öljy oli silti juoksevampi, kuin 5wt huoneen lämpötilassa, eli RedLine ei pettänyt tälläkään kerta. :)

Vaimennin oli erittäin helppo avata ja Avid-jarrujen ilmausnippa sopii ilmausreikään, vanhat öljyt pois, uutta sisälle tämän ohjeen mukaan: https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005684_service_manual_2019_lyrik_yari_e nglish_rev_b.pdf

Alajalkoihin itse käytän siihen kehitettyä öljyä - Motorex Supergliss 100K, sekin toimii kylmässä erinomaisesti.

Lopuksi testilenkille, -2C pakkasta ja vaimennin toimii nyt paljon paremmin, tässä vielä fiilistelykuva:

https://lh3.googleusercontent.com/lO5jOU5VZrWofOHj1-aHOiN1v0IizAVaO2e3LqrEVu39THjWjTmrK1akOGje2Lk0Wgiv tUGqOWvy1ZMYAA=w600

zeppo
28.10.2018, 12.12
Kuin tilauksesta tuli tämä ohje :), kiitos ealex!. Blutoon laitoin viime viikolla tuon charger 2 'patruunan' joka sinällään muutti keulan ihan toisenlaiseksi - jopa tämmöinen täysin ei jousitusekspertti huomasi ajossa huikean eron. Mutta tuo öljynvaihto täytyy talvea varten tehdä, pitää käydä tänään motonetissä ja hakea tuota likewateria. Hypistelinkin tuota purkkia viime viikolla mutta mukaan ei se silloin tarttunut.

N-K
28.10.2018, 18.05
Eikös Supergliss nimenomaan jähmety aika pahasti kylmässä? Ainakin omassa keulassa alkoi selkeästi tahmaamaan.
RedLinen Likewateria itsekin pistin talvikelejä silmälläpitäen vaimentimeen, vaikka ei topikin mukainen keula olekaan. Hienosti pelaa. Pitänee laittaa vielä toiseenkin keulaan.

zeppo
28.10.2018, 19.23
Nyt saa talvi tulla koko voimallaan, olen valmis :) ja pyöräkin talvea varten huollettu. Semmonen huomio että tuo likewater ei oikein tykkää tuosta jarrujen ilmausruiskusta, mäntä jumittaa niin maan perusteellisesti ettei ruiskua tahdo jaksaa painaa millään. Vähän vaseliinia mäntään niin helpotti muttei siltikään ole kevyt. Pitää tässa talven aikana hommata toinen ruisku eri männällä.

ealex
28.10.2018, 20.26
Eikös Supergliss nimenomaan jähmety aika pahasti kylmässä?
Luulin, että kuten muutkin Motorexin tuotteet, se on suunniteltu toimimaan Alpeissakin. -21C lämpötilassa se tosin jäykistyy, mutta on vielä valuva, vaikea uskoa, että se vielä aiheuttaisi ongelmia. Aikaisemmin luulin, että vastaavia muita tuotteita (pystysuorien liukupintojen voiteluöljy) ei olisi saatavissa, mutta jos esim. Silkolene 05 kestäisi kylmää paremmin, niin voisi sitäkin kokeilla.

Edit: Itse asiassa näyttäisi, että Silkolene 05 ei ole Motorex 100K vastaava tuote, se on aivan liian juokseva pystysuorien liukupintojen voiteluun (valuu nopeasti pois)...

ealex
28.10.2018, 20.38
Semmonen huomio että tuo likewater ei oikein tykkää tuosta jarrujen ilmausruiskusta, mäntä jumittaa niin maan perusteellisesti ettei ruiskua tahdo jaksaa painaa millään. Vähän vaseliinia mäntään niin helpotti muttei siltikään ole kevyt. Pitää tässa talven aikana hommata toinen ruisku eri männällä.
Joo, DOT-kestävät tiivisteet eivät kestä yhtään öljyä, turpoavat. Tästä syystä nipan tiivisterengaskin kannattaa ottaa suosiolla pois ja hommata ruisku ilman tiivistettä (muovinen mäntä). Samasta syystä DOT-jämiä ei saa päästää yhtään keulaan.

zeppo
28.10.2018, 23.13
Joo, DOT-kestävät tiivisteet eivät kestä yhtään öljyä, turpoavat. Tästä syystä nipan tiivisterengaskin kannattaa ottaa suosiolla pois ja hommata ruisku ilman tiivistettä (muovinen mäntä). Samasta syystä DOT-jämiä ei saa päästää yhtään keulaan.

Jep, tuttua motskarihommista. Mutta ei epdm reagoi turpoamalla noin pikaisesti - se likewater ei vaan yksinkertaisesti voitele. Pitkässä juoksussa nuo jarrunesteyhteensopivat kumit ei toimi öljyjen kanssa ja tosiaan turpoavat. Ruiskun pesin jarrunesteestä mutta en usko että pieni määrä jarrunestettä tuossa öljytilavuudessa saisi tiivisteitä turpoamaan.

ealex
29.10.2018, 10.25
Jep, tuttua motskarihommista. Mutta ei epdm reagoi turpoamalla noin pikaisesti - se likewater ei vaan yksinkertaisesti voitele. Pitkässä juoksussa nuo jarrunesteyhteensopivat kumit ei toimi öljyjen kanssa ja tosiaan turpoavat. Ruiskun pesin jarrunesteestä mutta en usko että pieni määrä jarrunestettä tuossa öljytilavuudessa saisi tiivisteitä turpoamaan.Sramin jarrujen ilmaus-setin tiivisteet turpoavat hetkessä öljystä, omaa settiä en ole käyttänyt DOTin kanssa, vaan väärinkäytin öljyjen kanssa, toinen ruisku jarruöljyn ja toinen iskariöljyn kanssa. Kuivana tiivisteet luistavat ihan hyvin, mutta jumittuvat öljyn kanssa hetkessä.

zeppo
29.10.2018, 12.15
Pesin viimein tuon DOT ruiskun öljystä ja ruisku pelaa normaalisti enkä huomannut että mikään tiiviste olisi turvonnut. No joka tapauksessa pitää hommata uusi ruisku öljylle :).

Antza44
17.12.2018, 16.57
Kiitoksia kaikille! Hain RedLinen Likewater öljyä Motonetista, muutaman tunnin testi pakastimessa -21C – öljy oli silti juoksevampi, kuin 5wt huoneen lämpötilassa, eli RedLine ei pettänyt tälläkään kerta. :)

Vaimennin oli erittäin helppo avata ja Avid-jarrujen ilmausnippa sopii ilmausreikään, vanhat öljyt pois, uutta sisälle tämän ohjeen mukaan: https://www.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000005684_service_manual_2019_lyrik_yari_e nglish_rev_b.pdf

Alajalkoihin itse käytän siihen kehitettyä öljyä - Motorex Supergliss 100K, sekin toimii kylmässä erinomaisesti.

Lopuksi testilenkille, -2C pakkasta ja vaimennin toimii nyt paljon paremmin, tässä vielä fiilistelykuva:

https://lh3.googleusercontent.com/lO5jOU5VZrWofOHj1-aHOiN1v0IizAVaO2e3LqrEVu39THjWjTmrK1akOGje2Lk0Wgiv tUGqOWvy1ZMYAA=w600Oletan, että kyseessä oli siis Likewater.iksi nimetty kirkas öljy? Huomasin tuossa, että osa puhuu sinisestä 2.5WT Likewater.ina vaikka sehän on nimetty Extralight.iksi.

Viime yön oli Rock Shoxin 3W pakkasessa ei se vielä pahasti jähmettynyt. Tuntuu olevan shimmaukseltaan tuo RC Pike aika paljon kovempi, kuin tuo Manitoun Mastodon Pro missä siinäkin on heidän oma 3W mikä tuntui toimivan moitteetta -7 vielä. Tuo tiukemmaksi shimmattu vaimennuskin varmaan reagoi Öljyn jäykistymiseen herkemmin. No onhan eri öljyissäkin varmasti käytännöneroja vaikka onkin 3W.

ealex
17.12.2018, 17.36
Oletan, että kyseessä oli siis Likewater.iksi nimetty kirkas öljy? Huomasin tuossa, että osa puhuu sinisestä 2.5WT Likewater.ina vaikka sehän on nimetty Extralight.iksi.

Viime yön oli Rock Shoxin 3W pakkasessa ei se vielä pahasti jähmettynyt. Tuntuu olevan shimmaukseltaan tuo RC Pike aika paljon kovempi, kuin tuo Manitoun Mastodon Pro missä siinäkin on heidän oma 3W mikä tuntui toimivan moitteetta -7 vielä. Tuo tiukemmaksi shimmattu vaimennuskin varmaan reagoi Öljyn jäykistymiseen herkemmin. No onhan eri öljyissäkin varmasti käytännöneroja vaikka onkin 3W.
Joo, käytin juurikin Likewater öljyä, uudemmassa pakkauksessa:
https://www.redlineoil.com/content/images/thumbs/0000247_likewater-suspension-fluid_464.jpeg


En muistanutkaan, että välistä löytyy vielä Extralight, muuten olisin yrittänyt löytää sitä (motonetissa ei ole pienessä pakkauksessa).

Visa_äs
16.04.2019, 22.52
Onko kukaan teettänyt shimmipakan muutoksia vaimentimeen? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia siitä, että mitä muutoksia oli tarkoitus saada ja millä perusteilla ja kuinka ne onnistui?

Itestä tuntuu, että toi hsc säätö lyrikissä on aivan hyödytön ja pitäis saada nopeutta vielä lisää. Lisäks jos haluaa pehmeyttä siihen niin sagin joutuu laittaa vähä liian suureks. Kovin paljoa en vielä ole ajanut ja säädöt on vielä hakusessa paineiden, tokenien osalta ja lsc osalta. Katotaan mitä niillä saa aikaan.

Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla

makimies
23.04.2019, 00.33
Uudessa damper 2.1 mallissa on vissiin vähemmän lsc ja hsc 0- asennossa. Tuo my19 damper 2 rc2 on aika jämäkkä omaan makuun.

Rokkari suosittelee nyt maxima plush 5wt vaimentimeen ja dynamic seal grease ilmapuolelle

Antza44
15.11.2019, 13.30
Menee hitusen aiheen viereen. Olen aina ollut uskossa Charger.issa ei olisi shimmejä, kuin paluuvaimennukselle, mutta seuraava videon mukaan nopealle sisäänvaimennukselle olisi myös shimmit. Onko kukaan modannut tuota nopeaa vaimennusta näissä Charger.eissa. RC Pikeen sain nyt vihdoin vaihdettua vaimennin öljyksi Redlinen Likewaterit. Testiajot huomenna. Jotenkin aina semisti vaivannut keulan kovuus kesälläkin, jos ei notkeampi öljy tarjoa toivottua lopputulosta täytyisi alkaa suunnitella sisäänmenon shimmailua.
Pikellä ajettu 3 vuotta ja tunteja 600 ja vaimennnin öljy oli, kuin uutta. Olin aivan varma, että kauhea kura odottaa sillä, mutta ihmetys oli suuri. Eli ei näytä olevan tuolla vaimentimen huollolla ihan, niin kiire:D.

https://www.youtube.com/watch?v=eq5u8HsVrNE

Visa_äs
15.11.2019, 15.16
Ei sinne vaimentimen sisään kovin helposti mitään kuraa pääse paitsi ääritapauksissa. Se miksi öljyt pitää vaihtaa on se, että öljyn rakenne menee rikki aikanaan ja se ei toimi enää oikein. Lisäks jos siellä on vaahtoa niin öljyyn on sekottunu ilmaa.

Lähetetty minun SM-A530F laitteesta Tapatalkilla

Antza44
15.11.2019, 15.46
Ei sinne vaimentimen sisään kovin helposti mitään kuraa pääse paitsi ääritapauksissa. Se miksi öljyt pitää vaihtaa on se, että öljyn rakenne menee rikki aikanaan ja se ei toimi enää oikein. Lisäks jos siellä on vaahtoa niin öljyyn on sekottunu ilmaa.

Lähetetty minun SM-A530F laitteesta TapatalkillaNo en tarkoittanut kuraa sen varsinaisessa merkityksessä vaan juurikin käytöstä johtuvia muita silmin havaittavia muutoksia.

Tuossa Charger 2 modia ja kerrottu eroja 1 versioon.

https://www.youtube.com/watch?v=cuDJ7RKHs1o

Antza44
18.11.2019, 12.39
Kyllä muuttui Charger 1 RC Pike aika totaalisesti, kun vaihtoi vaimentimeen Likewaterit. Aiemmin vaivannut kovuus hävisi. Vaimennukset tuntuisi riittävän. Kyllä oli kiva paukuttaa menemään. Lisää testiä, mutta nyt vaikuttaisi, että shimmaukseen ei ole tarvetta kajota