Näytä tavallinen näkymä : V- ja U-jarrujen historiaa
 
 
Nollabitti
23.10.2018, 19.29
Minua kiinnostaisi saada varmistusta ensimmäisten V- ja/tai U-jarrujen toimintaan. Niitähän tuli Suomessa markkinoille tavallisiin teräskiekkoisiin pyöriin. Toimiko se jarru painamalla jarrupalaa siihen kapeaan vanteen reunaan vaiko peräti jarrupala painui renkaan reunaan? Kiitos!
Kelpaisiko alkupalaksi ;https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake jarrujen historiaa fillareissa ?
 Lisää ;https://www.sheldonbrown.com/brakes.html , http://classiccycleus.com/home/thats-the-brakes/ ja https://www.parktool.com/blog/repair-help/rim-brake-identification
Olisit näitä itsekin vaikkapa googlesta löytänyt , jos oisit viittiny , tosin enklanniks löytyy ehkä paremmin ku suomalaisilla hauilla . . .
Vannejarru taitaa olla aikas vanha keksintö.
Edit. ; Varhaisemmat vannejarruthan painoi paloja vasten sitä pintaa , johon pinnatkin kiinnittyi . Kumia vasten painuvat lienee säädetty väärin.
V-jarru ainakin vain väärin säädettynä hankaa renkaan kylkeä ja tuskin u-jarrukaan moista tehnyt. V-jarruhan ei ole nykyisessä muodossa edes vanhakaan keksintö.
Nollabitti
23.10.2018, 22.44
Kelpaisiko alkupalaksi ;https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake jarrujen historiaa fillareissa ?
 Lisää ;https://www.sheldonbrown.com/brakes.html , http://classiccycleus.com/home/thats-the-brakes/ ja https://www.parktool.com/blog/repair-help/rim-brake-identification
Olisit näitä itsekin vaikkapa googlesta löytänyt , jos oisit viittiny , tosin enklanniks löytyy ehkä paremmin ku suomalaisilla huilla . . .
Vannejarru taitaa olla aikas vanha keksintö.
Täsmensin nyt viestiäni niin, että se pitäisi varmasti olla ymmärrettävissä Suomessa myynnissä olleisiin pyöriin liittyvänä kysymyksenä.
Yksikään U- tai V jarrumalli ei ole tuotantoversiona koskaan tarkoitettu osumaan kumiin. Vaikka itse olenkin ainoastaan reilu 40 vuotta ollut , joko ammattimaisesti, harrastuksenomaisesti, tai muuten pyörien kanssa tekemisissä, niin minulla on onnekseni lähes 100 vuotinen opastus kokemus taustallani.
Tiedän vain yhden jarrumallin jossa jarrutusvoima osuu kumiin ja sekin yhtenä pistemäisenä ylhäältä päin. Ymmärrettävistä syistä sekään ei ollut pitkä aikainen innovaatio. Typerät ihmiset keksivät typeriä asioita.
Tiedän vain yhden jarrumallin jossa jarrutusvoima osuu kumiin ja sekin yhtenä pistemäisenä ylhäältä päin. Ymmärrettävistä syistä sekään ei ollut pitkä aikainen innovaatio. Typerät ihmiset keksivät typeriä asioita.
Mulla on jopa ollut poikasena sellainen pyörä hetken aikaa. Taisi olla kaksivaihteinen rumpu siinä paikoillaan. En suosittele jarruksi tuota. :-D
^Juu, etulokasuojan läpi renkaaseen😆
Jos ei ollut ranskalaisten kehittelemä niin ihme.😁
Ilmeisesti  tämä jarrupala kumiin -jarru on tuon Wikipedia-artikkelin "spoon brake" (suoraan suomennettuna "lusikkajarru"?), https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake#Spoon_brakes Ja tuon mukaan historiallisesti ensimmäinen pyörän jarru ja jossain maailman kolkissa vielä hiljattain käytössä. Kaikkea uutta oppii.
Ehkä merkillisin minkä nähnyt livenä, tais olla Weinmannin mekaanin versio Maguran hydraulisista vamnejarrusta, vaijeri rullalla veti jarrupaloja vaakasuoraan valheeseen nähden, sääli että unohtui enkä ottanut talteen ex appiukon "pyörävarikolta".
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.