PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onko kyseessä liian iso pyörä?

TicoT
23.10.2018, 14.42
Moi!

Kävin eilen ostamassa elämäni ensimmäisen kippurasarvisen pyörän, Cannondale CAADX 105 SE vm. 2018, onko sen nyt sitten cyclocross. Pyörällä olis tarkotus ajaa 11-14km työmatkaa.

Kävelin siis keltanokkana liikkeeseen ja painotin myyjälle että tarvitsen apua koon valinnassa, eikä minulle riitä pelkkä pyörän kokeileminen ja sen perusteella sopivan koon arviointi. Myyjä sanoi hyvin äkkiä 58 koon olen minulle paras ja that's it (pituuteni 183 cm, lyhyellä selällä ja pitkillä käsillä). Itse ehdotin että kokeillaanko kuitenkin pienempääkin kokoa vertailun vuoksi. Kokeilin sitä mutta myyjä oli jo toisen asiakkaan luona, eikä arvioinut tämän pyörän sopivuutta mulle. No, sanoin että jään miettimään asiaa.

Palasin kahden päivän päästä liikkeeseen ja sanoin että voisin ostaa pyörän, ja pyysin että testataan vielä tuo 56 koko että varmuuden vuoksi. Testattiin ja myyjä totesi hyvin äkkiä että joo asento on huono, ota isompi.

Niin otin siis isomman ja nyt ekan lenkin jälkeen kun olen hieman päässyt tämän tyylisen pyörän ajamiseen sisään, tuntuu siltä että mun todella pitää kurottaa että yllän jarruille. Myös pienen googlailun ja youtube-videoiden katselun jälkeen on herännyt pelko että pyörä on liian iso mulle - ohjaamon ollessa liian kaukana.

Kertokaa kokeneemmat ihmeessä mielipiteenne, mitä olette mieltä kuvan perusteella? Pahoittelut asusta.

https://drive.google.com/open?id=1fJqV_z7JLi230SdxD_K5kqLInxMgg-3q

-Tico

tempokisu
23.10.2018, 14.55
Ei se nyt ainakaan liian isolta näytä...lyhyempi kannatin? Hyvä toi asu :D

Kampinalle
23.10.2018, 14.57
Mulla ekana pyöränä sama merkki ja malli. 177 cm pitkä ja ostin käytettynä runkokoa 54 olevan CAADX:n. Ajelin sillä vajaan 1000 km, kunnes kiltisti menin kauppaan ja ostin asiantuntevan myyjän avittamana saman pyörän kokoa 51 ja sillä huristelen vieläkin onnellisena.

Toki voit stemmillä hieman asiaa korjata ja totta kai pelkkä kuskin pituus ei vielä kerro millään lailla tarpeeksi pyörän runkokoon valinnassa jne jne. Mutta ihan mutu-vastaus kysymykseesi: kyllä, 58-kokoinen CAADX on sinulle liian iso.

TicoT
23.10.2018, 15.16
Ei se nyt ainakaan liian isolta näytä...lyhyempi kannatin? Hyvä toi asu :D

​Joo, mustakaan ei muuten näytä yhtään isolta, paitsi kun kattoo käsiä niin näyttää että kurotan ohjaamoon. Mutta kuuluuko sen ollakin sitten noin, jos olen vaan tottunut ajamaan city-pyörällä lepoisassa asennossa... Mene ja tiedä! Asu on tarkkaan valittu tätä kuvaa varten :)

TicoT
23.10.2018, 15.17
Mulla ekana pyöränä sama merkki ja malli. 177 cm pitkä ja ostin käytettynä runkokoa 54 olevan CAADX:n. Ajelin sillä vajaan 1000 km, kunnes kiltisti menin kauppaan ja ostin asiantuntevan myyjän avittamana saman pyörän kokoa 51 ja sillä huristelen vieläkin onnellisena.

Toki voit stemmillä hieman asiaa korjata ja totta kai pelkkä kuskin pituus ei vielä kerro millään lailla tarpeeksi pyörän runkokoon valinnassa jne jne. Mutta ihan mutu-vastaus kysymykseesi: kyllä, 58-kokoinen CAADX on sinulle liian iso.

Okei! Mullakin on jotenkin sellanne perstuntuma että toi on vähän iso, mutta tuntuma saattaa johtua myös siitä etten oo tottunut tämän mallisiin pyöriin. Tunnustelen vielä uskaltaisinko mennä "haastamaan" myyjää, että on myynyt liian ison pyörän mulle. Meinaa vähän turhauttaa kun juuri sen takia halusin ostaa liikkeestä että saisin varmasti oikean koon, vaikka netistä saisi tilattua halvemmala.

JackOja
23.10.2018, 15.19
...tuntuma saattaa johtua myös siitä etten oo tottunut tämän mallisiin pyöriin...

Tässä se oli.

Kyynärpäihin pikkusen mutkaa vielä ja ylävartaloa alemmas. Mutta älä nojaa käsiin koko painolla vaan kannattele ajoasentoa vatsalihaksilla.

Jos ihan kauheeta on niin voihan stemmiä tarvittaessa 10(-20) milliä lyhentää.

pypli
23.10.2018, 15.19
Mulla on 56 tuosta samasta pyörästä. Olen 180 cm pitkä. Noin 500 km pyöräilty ja tuntuu sopivalta, vaikka aluksi tuntui hieman pitkältä. 54 oli liian pieni omaan makuun.

Kommuutteri
23.10.2018, 15.23
Minusta tuo ei ole mitenkään iso maantieasennoksi. Kädet ei ole jäykkänä ja suorana. Toki cx- pyörällä jotkut/monet haluaa ajaa pystymmässäkin. Liekö satula vähän alhaalla vai valehteleeko kuvakulma?

Sent from my iPad using Tapatalk

TicoT
23.10.2018, 15.27
Tässä se oli.

Kyynärpäihin pikkusen mutkaa vielä ja ylävartaloa alemmas. Mutta älä nojaa käsiin koko painolla vaan kannattele ajoasentoa vatsalihaksilla.

Jos ihan kauheeta on niin voihan stemmiä tarvittaessa 10(-20) milliä lyhentää.

Jep, asennon muuttaminen olisi varmaan paikallaan! Oikeastaan sen takia oikeestaan ekan kerran heräs ajatus et onko liian iso, kun istuin pyörälle, kädet asettuivat nätisti suoraan tangon taitekohtaan josta mutka alkaa. Jos taas haluan kädet (pari sormea jarruille), vaattii se kyyristymistä. Toisin sanoen, olisiko runko ehkä liian pieni, jos kädet ylttäis "liian" pystyssä/rennossa asennossa heittämällä jarruille?

Joo, lähettelinkin jo meiliä Cannondalelle jos osaisivat kertoa kyseisen pyörän stemmin pituuden, että onko siinä "varaa" vaihtaa tarvittaessa lyhyempään. Ohjasivat kysymään myyjältä.:D

TicoT
23.10.2018, 15.39
Minusta tuo ei ole mitenkään iso maantieasennoksi. Kädet ei ole jäykkänä ja suorana. Toki cx- pyörällä jotkut/monet haluaa ajaa pystymmässäkin. Liekö satula vähän alhaalla vai valehteleeko kuvakulma?

Sent from my iPad using Tapatalk

Okei. Eli "kuuluukohan" ollakin niin, että kun istahtaa rennosti pyörän päälle ja tarttuu ohjaustangosta, kädet eivät asetu jarrujen läheisyyteen, vaan jäävät siihen taitekohtaa, tai jopa vaakasuoralle? Totta, itsellä tosin ei oo tarkotus lähteä kikkailemaan. Valitsin pyörän oikeastaan lokarimahiksen ja sen vuoksi että poljen muutaman kilsan hiekkatietä työmatkalla. Myyjä sen mulle mittaili hänen mielestään oikealle korkeudelle. Kuva on kyllä aika heikko että sekin voi vääristää, en vaan malttanut otattaa uutta kuvaa vaan piti päästä selvittämään tämä heti! :)

kuovipolku
23.10.2018, 16.07
Mahdoton sanoa koska (1) ei mulla ole niin hyvää silmää eikä edes tarvittavaa näkemystä ja (2) kuva on tarkoitukseen jokseenkin täysin kelvoton.

Mutta jos vaikutelmasta puhutaan, niin satula näyttäisi olevan hiukan liian matalalla ja ehkä takanakin. Suorat käsivarret ovat hirvittävät katsella. Mutta ehkä kun ajoa tulee enemmän ja sen myötä tottumusta ja kadoksissa ollut notkeus löytyy, niin ensi vuonna asento näyttää kokonaan toiselta ja ohjaustankoa voi jopa laskea?

Muuten olen sitä mieltä että olisi parempi jos ensiksi kokeilisi pienempää runkokokoa kuin minkä itse arvelee sopivaksi tai mitä myyja pitää oikeana. Hiukan liian pienen runkokoon tunnistaa näet helpommin ja nopeammin kuin hiukan liian ison. (Se ainakin on käsitykseni.)

Mutta eihän tuo ole mikään katastrofi. Kun vuoden, kahden tai kolmen päästä joka tapauksessa iskee tarve tai halu vaihtaa uuteen, parempaan, erilaiseen tai hienompaan pyörään, on silloin paljon viisaampi tämänkin asian suhteen - ja siihen saakka pyörällä on saanut ajettua ajonsa aivan mainiosti.

PS Jonkinlaisena nyrkkisääntönä on mainittu että jos (seisoo pyörän vieressä ja) asettaa kyynärvartensa ja ojennetun kätensä vaakatasoon siten että kyynärpää on satulan nokassa, sormenpäiden tulisi yltää ohjaustangon keskelle.

PPS Vähän urheilullisempi tapa on istua satulassa ja nojautua ylävartalolla eteenpäin siten että kyynärvarret lepäävät ohjaustangolla, kyynärpäät hieman sen takana. Jos siinä asennossa pysyy, pyörä ei ole liian iso. (Ja jos tuntuu ettei oikein meinaisi mahtua, pyörä on liian pieni...)

PPPS Molemmista nyrkkisäännöistä voidaan todennäköisesti olla melko lailla eri mieltäkin, ihmisillä on tunnetusti varsin erilaisia mittasuhteita.

Jami2003
23.10.2018, 18.29
Lisäksi ohjaustangon etäisyyteen on yksi hyvä "nyrkkisääntö" joka ainakin minulla toimii. Kun olet ajoasennossa, peittääkö ohjaustangon putki, se stemmissä kiinni oleva suora osuus, etuakselin. Jos peittää, etäisyys on oikea. Jos akseli näkyy ohjaustangon suoran osuuden takapuolella on ohjaustanko liian kaukana eli pyörä liian iso. Ja toisinpäin tietysti päinvastoin.

Näin niinku erittäin karkeasti.

vectori
23.10.2018, 20.09
Mun silmään tuo näyttää ihan sopivalta. Satulan paikkaa voi nostaa tai laskea. Ehkä stemmiä voi lyhentää sitten, jos siihen on vielä tarvetta.

Kannattaa ajella välillä alaotteella tasaisella ja ylämäessäkin niin kroppa tottuu uudenlaiseen ajoasentoon.

TicoT
24.10.2018, 08.17
Mulla on 56 tuosta samasta pyörästä. Olen 180 cm pitkä. Noin 500 km pyöräilty ja tuntuu sopivalta, vaikka aluksi tuntui hieman pitkältä. 54 oli liian pieni omaan makuun.

Ok, kenties itelläkin tottumis kysymys.

TicoT
24.10.2018, 08.27
Mahdoton sanoa koska (1) ei mulla ole niin hyvää silmää eikä edes tarvittavaa näkemystä ja (2) kuva on tarkoitukseen jokseenkin täysin kelvoton.

Mutta jos vaikutelmasta puhutaan, niin satula näyttäisi olevan hiukan liian matalalla ja ehkä takanakin. Suorat käsivarret ovat hirvittävät katsella. Mutta ehkä kun ajoa tulee enemmän ja sen myötä tottumusta ja kadoksissa ollut notkeus löytyy, niin ensi vuonna asento näyttää kokonaan toiselta ja ohjaustankoa voi jopa laskea?

Muuten olen sitä mieltä että olisi parempi jos ensiksi kokeilisi pienempää runkokokoa kuin minkä itse arvelee sopivaksi tai mitä myyja pitää oikeana. Hiukan liian pienen runkokoon tunnistaa näet helpommin ja nopeammin kuin hiukan liian ison. (Se ainakin on käsitykseni.)

Mutta eihän tuo ole mikään katastrofi. Kun vuoden, kahden tai kolmen päästä joka tapauksessa iskee tarve tai halu vaihtaa uuteen, parempaan, erilaiseen tai hienompaan pyörään, on silloin paljon viisaampi tämänkin asian suhteen - ja siihen saakka pyörällä on saanut ajettua ajonsa aivan mainiosti.

PS Jonkinlaisena nyrkkisääntönä on mainittu että jos (seisoo pyörän vieressä ja) asettaa kyynärvartensa ja ojennetun kätensä vaakatasoon siten että kyynärpää on satulan nokassa, sormenpäiden tulisi yltää ohjaustangon keskelle.

PPS Vähän urheilullisempi tapa on istua satulassa ja nojautua ylävartalolla eteenpäin siten että kyynärvarret lepäävät ohjaustangolla, kyynärpäät hieman sen takana. Jos siinä asennossa pysyy, pyörä ei ole liian iso. (Ja jos tuntuu ettei oikein meinaisi mahtua, pyörä on liian pieni...)

PPPS Molemmista nyrkkisäännöistä voidaan todennäköisesti olla melko lailla eri mieltäkin, ihmisillä on tunnetusti varsin erilaisia mittasuhteita.

Joo, kuva on aika heikko.

Kävin liikkeessä uudestaan ja useampi myyjä oli yhä sitä mieltä että isompi koko on mulle parempi. Jätin pyörän vielä liikeeseen ja vaihtavat siihen lyhyemmän stemmin (110mm-> 110mm), jos siten saisi pykälää rennomman asennon.

TERU
24.10.2018, 09.30
Kuskin pituuden ja pyörän geometriamittojen perusteella olisin suositellut myös pienempää kokoa, mutta kun koon valintaan vaikutta kehon mitat muutenkin. Toivottavasti myyjät ovat ammattitaitoisia ja sentin lyhyempi stemmi vaikuttaa huomattavasti, piuus taisi lyhetä 110 - 100 mm. Tuo ei huononna ajettavuutta, jos ei riitä, seuraavaksi compactimpi tanko.

TicoT
24.10.2018, 09.59
Kuskin pituuden ja pyörän geometriamittojen perusteella olisin suositellut myös pienempää kokoa, mutta kun koon valintaan vaikutta kehon mitat muutenkin. Toivottavasti myyjät ovat ammattitaitoisia ja sentin lyhyempi stemmi vaikuttaa huomattavasti, piuus taisi lyhetä 110 - 100 mm. Tuo ei huononna ajettavuutta, jos ei riitä, seuraavaksi compactimpi tanko.

Jep, hämmentää pahasti kun goolailujen perusteella saman pyörän ostaneet on valinnu suhteessa pienemmän koon, kun 183 senttiselle 58:n. Oikeastaan oma tuntuma (täysin aloittelija) ja muiden pyörän omistajien kommentit on 56:n puolesta, ja useampi oletettavasti ammattitaitoinen "myyjä" kallistuu yksimielisesti 58:n. Myyjät kyllä varmasti tietää paljon pyöristä, mutta mietin vaat että voiko heillä olla kynnystä "myöntää" jälkikäteen että "no joo tulipa myytyä ehkä myytyä liian iso pyörä". Ei oo helppoa, kyseessä on kuitenkin tähän astisen elämäni kallein hankinta... :D Toivottavasti 1cm lyhyempi stemmi tuntuis hyvältä. Sanoivat kyllä että voin toki vaihtaa pienempääkin, mutta kun 3 alan ammattilaista argumentoi pelkästään isomman puolesta niin tuntuis tyhmältä valita toisin...

TERU
24.10.2018, 10.20
Myyjälle on tullut kynnystä takaisin paluulle, pidä vaihtomahdollisuus auki, tarkkaile vaakaputken pituuden lisäksi emäputken pituutta, saako tangon riittävän alas myöhemmin. On ainoastaan hyvin varmaa ettei pienempi olisi liian pieni pidempään ajettuasi, näin ajattelen täältä kaukaa...vaakaputki on emäputken lisäksi melkoisen pitkä.

fiber
24.10.2018, 10.31
Jep, hämmentää pahasti kun goolailujen perusteella saman pyörän ostaneet on valinnu suhteessa pienemmän koon, kun 183 senttiselle 58:n.
Googlatessa kannattaa muistaa, että CaadX-mitoitukset ovat muuttuneet. Joitain vuosia sitten ostamani 54 on minulle (187cm) sopiva, mutta näistä uudemmista malleista varmaankin tuo 58 olisi oikea.

EDIT: jos kuvasta voi mitään päätellä, niin tosiaan satulaa eteenpäin esim. 2 cm. Jos asento tuntuu edelleen "pitkältä", niin sitten stemmin lyhentäminen sentillä.

pätkä
24.10.2018, 10.38
Ei.​...........

TicoT
24.10.2018, 11.54
Googlatessa kannattaa muistaa, että CaadX-mitoitukset ovat muuttuneet. Joitain vuosia sitten ostamani 54 on minulle (187cm) sopiva, mutta näistä uudemmista malleista varmaankin tuo 58 olisi oikea.

EDIT: jos kuvasta voi mitään päätellä, niin tosiaan satulaa eteenpäin esim. 2 cm. Jos asento tuntuu edelleen "pitkältä", niin sitten stemmin lyhentäminen sentillä.

Ahaa, se saattaa selittää. Tänään selviää jeesaako 1cm lyhyempi stemmi. Aionpa pyytää myös että säädetään pyörä satulasta alkaen mun mitoille. Ekalla ja tokalla käynnillä ei muutettu kuin satulan korkeutta (voi toki olla että vaaka suunta oli valmiiks ok)

TicoT
24.10.2018, 11.55
Myyjälle on tullut kynnystä takaisin paluulle, pidä vaihtomahdollisuus auki, tarkkaile vaakaputken pituuden lisäksi emäputken pituutta, saako tangon riittävän alas myöhemmin. On ainoastaan hyvin varmaa ettei pienempi olisi liian pieni pidempään ajettuasi, näin ajattelen täältä kaukaa...vaakaputki on emäputken lisäksi melkoisen pitkä.

Täytyy vielä ystävällisesti haastaa myyjää ja kysyä että onko pienemmässä koossa objektiivisesta näkökulmasta mitään "etuja", vai onko 100% isomman kannalla.

paaton
24.10.2018, 11.59
Pienemmän koon etu on se, että saat ajoasennon matalammaksi.

Se ajoasennon pituus kasvaa oikeasti useilla sentillä, kun keskikroppa alkaa kannattelemaan ajoasentoa. Tuon jälkeen tangon paikka vaikuttaa oikeastaan vain kyynervarsien kulmaan. Pidempi parempi, jolloin kaikkia tangon otteita on helpompi käyttää hyväksi.

TicoT
24.10.2018, 12.10
Pienemmän koon etu on se, että saat ajoasennon matalammaksi.

Se ajoasennon pituus kasvaa oikeasti useilla sentillä, kun keskikroppa alkaa kannattelemaan ajoasentoa. Tuon jälkeen tangon paikka vaikuttaa oikeastaan vain kyynervarsien kulmaan. Pidempi parempi, jolloin kaikkia tangon otteita on helpompi käyttää hyväksi.

Okei. Eli kenties kun kroppa vahvistuu ja tekniikka kehittyy, isompi saattaisi toimia paremmin tulevaisuudessa?

Tätä mä vielä pohdi. Jos pyörät pultataan maahan kiinni ja istutaan satulalle, onko pyörä liian pieni jos kädet asettuu heti jarruille ja tuntuu että on rento "tauko-asento". Tällä isommalla koolla satulaan istuessani kädet menevät automaattisesti tangon taite kohtiin, joista on vielä matkaa jarruille muutamia senttejä, sitten jos haluan sormet jarruille (eli asentoon josta voin jarruttaa ja vaihtaa vaihteita) täytyy jo kyyristyä ja ottaa "jännite" kroppaan. Taas pienemmässä koossa kun istun satulaan, asettuu kädet heti niin kauas tangolle kun voi, eli sinne jarrujen ja vaihteiden läheisyyteen.

Onkohan tähän minkäänlaista nyrkkisääntöä? Tulisiko rento asento olla vipujen holleilla, vai ollaanko jo silloin liian lähellä...

paaton
24.10.2018, 12.34
Riippuu ihan siitä miten istut pyörän päälle. Selkä suorana yletyn ehkä juuri ja juuri omassa pyörässä tangon poikittaiseen osaan.

Mutta juu, sellainen rennon letkeä kaupunkiasento sattuu minullakin juurikin tangon mutkien kohdalle. Ja tuon vuoksi se pidempi asento onkin hyvä. Pyörä pysyy vakaana kaikista tangon asennoista. Jos reach on lyhyt, niin ainoastaan kahvoilta on tukevan tuntuista ajaa.

VesaP
24.10.2018, 12.37
Ei hajuakaan ko pyörän geometrioista kun en jaksa tarkistaa mutta koko 58 ja pituus 183 kuulostaa totaalisen väärältä. Toki jos kropan mittasuhteet on jotkut speciaalit niin ehkä sitten menis.

T: 179cm ja joko 51 tai 53 rungot riippuen mallista.

Edit: Ja lisään tähän että AINA ennemmin liian pieni kuin liian iso. Liian pieni on nopee, linjakas, kevyt jne ja sen voi tuunata sopivaksi laittamalla sen 1-5cm pitemmän stemmin. Liian iso on vain, no, liian iso.

TicoT
24.10.2018, 12.44
Ei hajuakaan ko pyörän geometrioista kun en jaksa tarkistaa mutta koko 58 ja pituus 183 kuulostaa totaalisen väärältä. Toki jos kropan mittasuhteet on jotkut speciaalit niin ehkä sitten menis.

T: 179cm ja joko 51 tai 53 rungot riippuen mallista.

Edit: Ja lisään tähän että AINA ennemmin liian pieni kuin liian iso. Liian pieni on nopee, linjakas, kevyt jne ja sen voi tuunata sopivaksi laittamalla sen 1-5cm pitemmän stemmin. Liian iso on vain, no liian iso.

https://www.cannondale.com/~/media/Images/Dorel/Cannondale/Common/Geo%20Images/2017_GEOS/MY17_GEOS_09_CAADX.ashx

Ite en osaa juurikaan geometria-taulukoita vielä tulkita. Kiinnostais kuinka paljon lähemmäksi 1cm stemmin lyhennys vie 58 koon pyörää 56:sta. Kropan mittasuhteet yksinkertaisuudessan: pitkät raajat, lyhyehkö selkä.

Oman kokemuksen perusteella ja nettiä tonkiessani on tullu huomattua ettei tää oikenalaisen pyörän/asennon löytäminen näytä olevan monelle muullekkaan helppo rasti.

Juha Lehtinen
24.10.2018, 12.49
Kannattaa tosiaan laittaa ajoasennon osalta säädöt kohdalleen. Satula oikealle korkeudelle ja satulan pituus säätö niin että polkimen akseli on jotakuinkin samassa linjassa polvilumpion takaosan kanssa linjassa. Sitten on helpompi arvioida ulottuvuutta ohjaustankoon ja kahvoihin.

paaton
24.10.2018, 12.53
Myyjät voivat tietää paremmin kuin internetti. Esimerkiksi canyonin reachit ovat hämäriä, koska uudet mallit on suunniteltu lyhyemmille stemmeille.

Juha Lehtinen
24.10.2018, 13.06
Ostin viime talvena uuden Cervelon ja huomasin että vuosien saatossa runkojen geometriat ovat jonkin verran muuttuneet. Varsinkin satulaputken kulmissa on jonkin verran eroavaisuuksia mikä saattaa satulan paikkaa hakiessa tuottaa yllätyksiä. Onneksi omasta löysin hyvän paikan.

TicoT
24.10.2018, 13.18
Ostin viime talvena uuden Cervelon ja huomasin että vuosien saatossa runkojen geometriat ovat jonkin verran muuttuneet. Varsinkin satulaputken kulmissa on jonkin verran eroavaisuuksia mikä saattaa satulan paikkaa hakiessa tuottaa yllätyksiä. Onneksi omasta löysin hyvän paikan.

Joo, lopullinen päätös kun sentin lyhyempi stemmi ja säädöt hartaudella laitetu kohilleen.

Ei oo helpoksi tehty - ammattitaitoisten myyjien rooli korostuu aloittelijoille.

TERU
24.10.2018, 13.31
Tässä ko. pyörän mitoitus
https://www.cannondale.com/en/Europe/Bike/ProductDetail?Id=0598b6c7-ac2f-4206-949f-ad9f1c5e510f
Hyvinkin voi tulla toimeen 58 koolla, se on niin monesta seikasta kiinni. Lehtemme viimeisessä numerossa on testissä juuri koko 54 ja testaajat suosittelevat sitä 175-180 cm pituiselle. Kovin olen edellee koon 56 kannalla kysyjälle, pienemmältä puolelta pyörä on näppärämpi, kuitenkin kun tietää sijoittuvansa kahden koon väliin, on jo vahvoilla, valita voi kummalta puolen tahansa. Kun kysyjällä on pitkät kädet ja jos vielä ylävartalo on rotevaa tyyppiä isompi on paikallaan, kun taas lyhyeksi mainittu selkä puoltaisi pienempää.

Juha Lehtinen
24.10.2018, 13.49
Joo, lopullinen päätös kun sentin lyhyempi stemmi ja säädöt hartaudella laitetu kohilleen.

Ei oo helpoksi tehty - ammattitaitoisten myyjien rooli korostuu aloittelijoille.
Ei tämä aina helppoa enemmänkään harrastaneelle ole. Välillä saattaa housuissa olla paksumpi pehmusta jolloin huomaa että ajoasento ei ole nyt ihan vimpan päälle, puhumattakaan päivistä jolloin kropasta on loppukin notkeudesta hävinnyt.

TicoT
24.10.2018, 13.51
Tässä ko. pyörän mitoitus
https://www.cannondale.com/en/Europe/Bike/ProductDetail?Id=0598b6c7-ac2f-4206-949f-ad9f1c5e510f
Hyvinkin voi tulla toimeen 58 koolla, se on niin monesta seikasta kiinni. Lehtemme viimeisessä numerossa on testissä juuri koko 54 ja testaajat suosittelevat sitä 175-180 cm pituiselle. Kovin olen edellee koon 56 kannalla kysyjälle, pienemmältä puolelta pyörä on näppärämpi, kuitenkin kun tietää sijoittuvansa kahden koon väliin, on jo vahvoilla, valita voi kummalta puolen tahansa. Kun kysyjällä on pitkät kädet ja jos vielä ylävartalo on rotevaa tyyppiä isompi on paikallaan, kun taas lyhyeksi mainittu selkä puoltaisi pienempää.

Paha paha! Tekis mieli vaihtaa 56:n vielä kun on mahis, mutta voin niin kuvitella että jos kroppaa alkais jostain kohtaa kolottamaan tms, alkais päässä kummittelemaan myyjien kommentit "ota isompi"..."58,58,58"...

VesaP
24.10.2018, 13.56
Mä sanoisin jos epäilee sen olevan liian iso, se on liian iso. Kyllähän se nyt oma kroppa kertoo onko tässä kiva istua. Jos et vaihda pienempään niin tulet miettimään asiaa aina. Kun sehän nyt on varmaan fakta että 56 ei ole TOTAALISEN liian pieni missään nimessä, vain korkeintaan sit ihan vähän, minkä voi kompensoida penkin asennolla ja ohjainkannattimen pituudella/kulmalla.

Moska
24.10.2018, 18.36
Vaikka tuo vaikuttaisikin aika lyhyeltä pyörältä, niin varmasti 56 riittäisi myös ja siinä saisi sarvet pari senttiä alemmaksi, jos/kun tarve tulee.
Tosin itsellänikin oli kuukauden ajan lyhyempi stemmi käytössä, kun hommasin ensimmäisen maantiepyörän ja siitä sarvet on siirtynyt edemmäs ja alemmaksi.

Plus
24.10.2018, 18.51
CAAD X:n 58 on ihan nappikoko 183cm pitkälle, 568 vaakaputki ja 110 stemmi ei ole yhdistelmänä mikään erityisen pitkä.

183 pitkällä satulan korkeus on yleensä jotain 78cm, pitkäjalkaisella 80, eli 56-koossa tulisi olemaan ihan jäätävä kasa spacereita koska haluat nöösinä varmaankin tangon aika ylös.

Itse olen saman mittainen ja kaikissa pyörissä on 57 vaakaputki ja 120 stemmi. Pitkät kädet ja jalat sekä lyhyt torso...

Usko myyjiä, on se oikea koko.

TERU
25.10.2018, 06.03
Suoratankoisen ajopituus, käy ehkä joillekin kippurakuskeillekin ja noin ajettiin vuosikymmeniä sitten, nyt harvinaista.

Highlander
25.10.2018, 08.43
Asentoa alemmaksi...kädet oikeaan kulmaan. Satula on liian matalalla mielestäni. Jos tämän jälkeen yllät normaalisti jarrukahvoille ja kahvaotteelta pystyt vaihtamaan myös vaihteita, niin koko on aika lailla oikea. Käsissä ei tule tuntua yhtään ylimääräistä painon tunnetta tai sitä, että asennon pitämisen takia pitää puristaa ohjaustankoa. Vatsa- ja selkälihakset hoitavat homman.

Highlander
25.10.2018, 08.49
Ei tämä aina helppoa enemmänkään harrastaneelle ole. Välillä saattaa housuissa olla paksumpi pehmusta jolloin huomaa että ajoasento ei ole nyt ihan vimpan päälle, puhumattakaan päivistä jolloin kropasta on loppukin notkeudesta hävinnyt.
Joo, mulla ei tulisi mieleenkään ostaa uutta pyörää tai runkoa. Kun joku runko/setup on todettu hyväksi, niin ajaa sillä seuraavat 10 vuotta varoen satulaan, tolppaan, stemmiin tai tankoon koskemista. Toimii...kaikki muut ilmenevät ongelmat johtuvat silloin pelkästään omasta itsestä :D

TicoT
25.10.2018, 09.41
Kiitti kaikille kommenteista! Hienoa saada mielipiteitä ja apua vaikkei lähipiirissä olekaan ketään aiheesta tietäviä. Pysyin 58:ssä, senttiä lyhyemmällä stemmillä (100mm) ja se tuntui hyvältä! On muuten hieno ajaa kun pääsee niin hurjaa kyytiä verrattuna pystyasentoiseen citypyörään! :)

TERU
25.10.2018, 12.37
Ei muuta kuin onnea vaan uudelle!
Hyvä pyörä eikä huonone vakikka joutuis lyhentämään stemmiä tuostakin vielä 10 mm lyhyemmäks. Säätöihin käsiksi, satula ensin kohdilleen ja sitte tankoa palikka kerrallaan alas, kunnes parhaan ajoasennon ja pyörän käsiteltävyyden saavuttaa.

JiiPee
25.10.2018, 20.38
Hyvä se on, stemmiä lyhyemmäksi jos tuntuu isolta.

TicoT
27.10.2018, 16.14
Nyt on pyörällä ajettu kerran töihin ja takas, yhteensä vajaa 25km. Pyyhin eturattaasta irtoskeidaa pois ja huomasin että näyttää mun silmään kyllä eturatas liian kuluneelta siihen nähden että olen ostanut uuden pyörän ja ajanut sillä kerran..

Mielipiteitä, onko aihetta taas pistäytyä liikkeessä vai oisko tähän joku järkevä selitys?

https://drive.google.com/file/d/1FcGnXw_CXX7Ep3KcpXPlKolLC1rc9wG3/view?usp=sharing

TERU
27.10.2018, 16.56
Ei huolta, nuo piikit on tuollaset, jotta ketju nousee pieneltä isolle jouheammin.
On nuo FSA rattaat melkoisen rouheat näöltään!

TicoT
27.10.2018, 19.16
Ahaa. Outo kun kuitenkin jokanen lyhyempi "rattaan kärki" on kuitenkin eri muotonen eikä ole mitään logiikkaa että esim. joka kolmas kärki ois matalampi.