PDA

Näytä tavallinen näkymä : Roval Traverse 27.5 :: Kartiolaakeri taakse

Jore
22.10.2018, 08.59
Nyt menee n3wbiellä niin paljon tietämyksen ulkopuolelle, että morjens...

Spessun Turbo Levo ja takalaakerin jatkuva löystyminen ongelmana. Mistä ja millaisen voisi hankkia tilalle, ettei jatkuvasti tarttis kiristää/säätää.
Alkaa olemaan keli sellainen, että loppuu huumori kun on pihalla pilkkopimeää, sormet jäässä ja loskaa sataa vaakana - Säädä siinä sitten :mad:

Speksit ovat:
REAR HUB Specialized alloy disc, sealed cartridge bearings, 12x148mm, 10-/11-speed freehub, 28h
RIMS Roval Traverse 27.5, hookless alloy, 38mm inner width, tubeless ready, 24/28h

Onkohan pk-seudulla jotain mestaa mistä voisi kestävän ja riittävästi suojatun kartiolaakerin saada?

JackOja
22.10.2018, 09.04
Eihän tuossa kiristettävää kartiolaakeria ole. Mistä päättelet, että "laakeri löystyy"? Mikä sulla siellä oikeasti löystyy, akseliko? Mitä sä kiristät ja säädät kun kiristät ja säädät?

Isä nitro
22.10.2018, 09.10
Juu, ei tuossa mitään perinteistä kuulat ja kartio-tyyppistä systeemiä taida olla. Sen sijaan keskiöstä voi hyvinkin löytyä joku muu tapa säätää kireyttä, mutta nämä taas vaihtelevat suuresti. Laakerit siis tuskin ovat löysällä, vaan luultavasti se akseli, jonka säätösysteemi pitäisi nyt selvittää. Tällä tiedolla en osaa auttaa.

Jore
22.10.2018, 09.45
Kiitokset!! Totta, tuossa kun on enemmän tutustunut laakereiden maailmaan, niin eipä tuollaista mitenkään säädetä, keskiössä on oltava jotain...
Pyörän ensihuollossa juuri tuo klappi huomattiin, ja siitä muistaakseni kommentoitiin, että laakeri oli löystynyt. Tästä jäänyt tämä harhaluulo - Säätö kuulemma hyvin tarkka, että ei väljyyttä, mutta taas siten että myös pyörä pyörisi mahdollisimman vapaasti. Mutta siis itse en tuota ole vielä avannut.

Isä nitro
22.10.2018, 09.49
Kiitokset!! Totta, tuossa kun on enemmän tutustunut laakereiden maailmaan, niin eipä tuollaista mitenkään säädetä, keskiössä on oltava jotain...
Pyörän ensihuollossa juuri tuo klappi huomattiin, ja siitä muistaakseni kommentoitiin, että laakeri oli löystynyt. Tästä jäänyt tämä harhaluulo - Säätö kuulemma hyvin tarkka, että ei väljyyttä, mutta taas siten että myös pyörä pyörisi mahdollisimman vapaasti. Mutta siis itse en tuota ole vielä avannut.

Jos rohkeutta niin yritä avata itse, jotta näkisit miten kiristys toimii ja jotta voisit tehdä sen itse. Huolto oli ainakin siinä oikeassa, että oikea kireys on todella tarkkaa. Sitten pitäisi selvittää, että miksi se ei pysy oikeassa kireydessä.

Sent from my iPad using Tapatalk

JackOja
22.10.2018, 09.52
Mulla oli täpärissä kai tuo samainen napa ensiasennuskiekoissa. Päätykorkki kiertyi auki jatkuvasti ja napaan tuli klappia. Lopulta hajosi kokonaan ja napa vaihdettiin takuuna toimivampaan.