Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Trek Full Stache 29+

Antza44
04.10.2018, 13.26
Avataas oma ketju tälle mielenkiintoiselle Full Stachelle.

Näitä on nyt jo jonkun verran liikenteessä, niin kiinnostaisi kuulla kotimaisia kommentteja tuosta perän löysyydestä ja miksei muustakin? Monissa testeissähän tuota jo raportoitiin julkaisu hetkellä tulleissa koe-ajo testeissä ja MTBR foorumilla on aihetta vatvottu.
Perän kiertojäykkyydessä on selkeästi toivomisen varaa ja syy taitanee löytyä jo suunnittelupöydältä. Eilen viimeksi tutkin 2 yksilöä jossa ketju hipsii 3" kumiin todella pienellä painamisella kammesta. Minkä laisia käytännön fiiliksiä kuskeilla on aiheesta ärsyttääkö löysyys oikeasti ajossa? Takuuseen näihin on vaihdeltu takakolmiota ja linkuston puslia, mutta eipä näillä ole kummempaa vaikutusta ole ollut, koska kolmiohin ei ole mitään muutoksia toistaiseksi tehty Trekin toimesta.

Itse ajoi Fiskarsissa keväällä moista ja sillä vajaan 30min rupeamalla en kerennyt moisesta mitään havainnoida. Eilen testailin vaan "renkaan potkimismeiningilla".

ealex
04.10.2018, 14.14
Split Pivot on paholaisen keksintö, se kun poistaa takanavan jäykistävän vaikutuksen sekä chainstay:sta että seatstay:sta. Full Stachessa jäljellä on aika vähän takakolmiota jäykistäviä rakenteita. :rolleyes:

Itse fanitin Salsaa, kunnes lähtivät Split Pivot leiriin… Spearfish oli teknisesti (IMHO) paras täysjoustoratkaisu, yksinkertaisin näkemäni, käytännössä täysin huoltovapaa ja runko iskarilla painoi 2,4kg, eli kevyempi, kuin suurin osa hiilikuiduista…

PK1
05.10.2018, 00.05
Mun pyörä on edelleen ajokelvottomana myyjäliikkeessä odottamassa tuomiota. Itse olen ehdotellut pikkuhiljaa kaupan purkua tai reilua hyvitystä vaihdossa johonkin toiseen pyörään.
Pidin kyllä pyörästä sen mitä sillä ehdin ajaa, mutta valitettavasti takapää on niin löysä että ketju hankaa renkaaseen jatkuvasti.

Antza44
05.10.2018, 09.30
Mun pyörä on edelleen ajokelvottomana myyjäliikkeessä odottamassa tuomiota. Itse olen ehdotellut pikkuhiljaa kaupan purkua tai reilua hyvitystä vaihdossa johonkin toiseen pyörään.
Pidin kyllä pyörästä sen mitä sillä ehdin ajaa, mutta valitettavasti takapää on niin löysä että ketju hankaa renkaaseen jatkuvasti.Tosiaan keskipakalta asti ketju ottaa jo renkaan runkoon kevyhköllä painamisella kammesta, joten tuo on kyllä ihan todellinen ongelma ja häiritsee ajoa varmasti. Oma luotto on kyllä Trekkiin varissut aika tehokkaasti tuon oman 9.8 Stachenkin kanssa. Saattaa olla, että meidän pyörät pitää siellä pajalla seuraa toisilleen tälläkin hetkellä:(.

Tais olla Trekillä pikkasen kiireellinen tuo Full Stachen julkaisuun keväällä ja proto testit jäi vähille ennen tuotannon aloitusta. Olisihan tuo ilmiö pitänyt testikuskienkin jo huomata tai sitten niitä ei vaan kiinnosta laadun teko.

J.Kottenberg
05.10.2018, 11.34
Split Pivot on paholaisen keksintö, se kun poistaa takanavan jäykistävän vaikutuksen sekä chainstay:sta että seatstay:sta. Full Stachessa jäljellä on aika vähän takakolmiota jäykistäviä rakenteita. :rolleyes:

Itse fanitin Salsaa, kunnes lähtivät Split Pivot leiriin… Spearfish oli teknisesti (IMHO) paras täysjoustoratkaisu, yksinkertaisin näkemäni, käytännössä täysin huoltovapaa ja runko iskarilla painoi 2,4kg, eli kevyempi, kuin suurin osa hiilikuiduista…

Kun kuvista katselee Trekin Split Pivot:ia niin aika vaikeaa on tosiaan tuollaisella systeemillä saada aikaan riittävän jäykkää takapään rakennetta. Vaatisi varmastikin paljon tukevampia osia ja isompia laakereita. Ja tämä johtaisi suurempaan painoon, jota ei varmaan kaivata. Tai kevyen ja lujan materiaalin käyttöä, vaikka hiilikuidun, mutta tämä varmasti nostaisi kustannuksia, jota ei varmaan myöskään haluta.

En kyllä usko ettei tätä takapään turhan herkästi periksi antavaa ominaisuutta ole koeajossa havaittu. Ammattimaisemmassa koeajossa luulisi käytävän eri ajotilanteissa ja sopivilla testeillä kaikki pyörän ominaisuudet läpi. Ja toi aiemmin mainittu "polkimesta painamistesti" on aivan varmasti jokaisen koeajokuskin tuntema.

Mutta ihan helvetin ikävä juttu että näin tunnettu valmistaja päästää käsistään tällaisia pyöriä ja kuluttajat sitten saa vääntää niistä.

Pyhä Risti
05.10.2018, 19.06
Yetiltä tulossa jossakin vaiheessa varmaan täydentävää rehellistä raporttia ko pyörästä. :)
Saa nähdä onko hyvä ensivaikutelma saanut takapakkia...
Raamikas kaveri, luulisi takapään jäykkyysongelmien tulevan esille. Surlyn teräsrunkokin meni päreiksi...

J.Kottenberg
05.10.2018, 20.06
Yetiltä tulossa jossakin vaiheessa varmaan täydentävää rehellistä raporttia ko pyörästä. :)
Saa nähdä onko hyvä ensivaikutelma saanut takapakkia...
Raamikas kaveri, luulisi takapään jäykkyysongelmien tulevan esille. Surlyn teräsrunkokin meni päreiksi...

Ihan mielenkiintoista jos saadaan lukea Yetinkin kokemuksia.

Toisaalta en kyllä pysty PK1:n kertomaa, tai muidenkaan palstalaisten, asettaa kyseenalaiseksi, niin yhtäpitäviä ovat kuvaukset. PK1:n pyörän tilanteeseen on vielä myyjäliikekin perehtynyt. Jos ei olisi perusteita niin ei se olisi asiaa ottanut käsittelyyn.

Pyhä Risti
05.10.2018, 21.12
Ihan mielenkiintoista jos saadaan lukea Yetinkin kokemuksia.

Toisaalta en kyllä pysty PK1:n kertomaa, tai muidenkaan palstalaisten, asettaa kyseenalaiseksi, niin yhtäpitäviä ovat kuvaukset. PK1:n pyörän tilanteeseen on vielä myyjäliikekin perehtynyt. Jos ei olisi perusteita niin ei se olisi asiaa ottanut käsittelyyn.

Juu, en epäile ollenkaan kirjoittajien rehellisyyttä, tarkoitus oli tuoda esille luottamukseni Yetin kirjoituksiin. Aika usein natsaa omiin kokemuksiin.
Hyvää raporttia ilman turhaa hifistelyä ja kivoja kuvia oli sitten kyseessä pyöräillyt tai melonnat sun muut.
Todella mukava että joku jaksaa noita väkertää.

PK1
05.10.2018, 21.23
Mulla kävi sen verran onnellisesti että myyjäliike teki tänään päätöksen ja hyvitti täyden ostohinnan, myös lisävarusteista, vaihdossa uuteen Powerfly 9.9:n. Väliraha jäi todella sopivaksi. Toki asiaan vaikutti hyvä asiakassuhde, kun on tuonne tullut kannettua rahaa ihan riittävästi.
Vika alkoi aika pienenä, mutta reklamoin siitä heti kun huomasin renkaan ottavan ketjuun. Silloin myyjä arveli takakiekon olevan löysä, ja sovittiin että takuuna tulee uusi kiekko. Odotellessa vika kuitenkin paheni ja lopussa ei tarvinnut enää edes polkea, vaan rengas otti ketjuun myös rullatessa, jos pyörä oli yhtään kallellaan tai jousitus sisäänmenossa.
Vein fillarin silloin muutama kuukausi sitten liikkeeseen ja sanoin että tehkää jotain. Uuden kiekon saavuttua vika oli edelleen päällä, enkä saanut pyörää enää liikkeestä takaisin. Liikkeen mielestä sillä ei voinut ajaa. Ajoin pyörällä kaikkinensa ehkä noin 300 km.

J.Kottenberg
05.10.2018, 22.17
Todella hyvä että pääsit noin hyvään ratkaisuun asiassa. Ei tuollaisten puutteiden kuulu jäädä kuluttajan vahingoksi.

Ei voi kuin hämmästellä Trekin laatua ja tuotekehitystä. Vuosi taaksepäin XXL:stä hankkimassani karvan alle kahden tonnin plustäpärissä on hyvien osien lisäksi takajousitus toteutettu varsin toimivasti. Aika samanlainen kuin Giantin maestro, jäykkä hitsaamalla koottu takakolmio on liitetty linkillä runkoon ja ylhäältä iskarin linkkuun. On jäykkä, ei polkimesta painaen helposti myötää. On myös ihan hyvä poljettava. Luulisi Trekin pystyvän helposti samaan.

scellus
05.10.2018, 22.25
Isot firmat pystyvät usein kaikenlaiseen, periaatteessa. Organisaatio voi vain olla sellainen että syntyy sekundaa vaikkei kukaan sitä oikeastaan tahallaan tee. Tietty huonojen tuotteiden pääsy markkinoille on oireellista, eli että samaa voi jollain tavalla odottaa samalta firmalta lisää.

Yeti
05.10.2018, 22.43
Onko näitä oikeasti hajonneet? Millä tavalla? Edit: Ilmeisesti PK1 on kohdannut ongelmia. Kuukkelihaku ei löytänyt ainakaan heti varsinaisia ongelmia.

Oma kokemus on että perän löysyys huomataan kahdella tavalla: Joskus hitaassa teknisessä paikassa voi tuntea että perä jotenkin elää. Vähän samanlainen tunne kuin jos olisi liian vähän ilmaa renkaissa, mutta selkeästi perä elää. Ja jos unohtaa kevyt vaihde päällä kun alamäki alkaa, ketju ottaa kiinni renkaaseen, mutta se ei todennäköisesti johdu siitä että perä joustaa. En ole muuten huomannut että että ajossa ketju ottaisi kiinni, ei edes kun runttaa kunnolla putkesta. Takana on käytössä enintään jotain 14 psi painetta, joten voi olla se jossain määrin syö energiaa mitä muuten näkyisi takahaarukan joustamisena. Eli omalta osaltani takahaarukan löysyys on toistaiseksi ollut enemmän foorumijuttu kuin käytännön ongelma. En oikein tiedä mitä tästä pitäisi ajatella.

Ainoa ärsyttävä asia pyörässä on mielestäni ollut vaihteet. Tuntuu siltä että 12-osainen SRAM Eagle on todella paljon tarkempi säädöistä kuin 11-osainen GX-sarja, joka on ollut todella loistava. Ja jarrut eivät riittäisi jos olisi pidemmät laskut, mutta toistaiseksi niitä ei Turun seudulla ole.

Kokonaisuutena tämä on edelleen ylivoimaisesti paras täysjoustopyörä mikä minulla on ollut tai edes ajanut. Rengaskoko on ratkaisevan paljon parempi kuin esim 27.5+ ja pyörä on kokoonsä nähden erittäin ketterä ja hauska.

https://lh3.googleusercontent.com/lltoNcVRK9dVJ1J58iiJtISs5JnjA9zOACi0DDvrry3st1s7DL ATfsUuY08qI3zaYqsnysRN0MElN6y4TFjKTmmqA4s9C8TZI6bv T9kJI3seJBWAUXko9QiILhn5Nj64kHgY_OfRN2JlVsTsu3e8xU X6lHtxcPywpkVjinQ8w3iiXJAZ1geoY_lxo7jhAnGdXbkjCVdi wDIsVl8qCXAfGfo86xvt0Bk6-OOojgO6vpPXauECyWfGdG5k68LdLZJtbxOo-PXT_Zz7be9c3AGc7b_VvHsgeyssZ7Ls45OH7zGanFJnzlYL-ie026wE6sjAR2w3SoTF4jTO-qyPyez6eNvPKrrJzUhje4Zh1Ww_7i7iSqVt0ModvdMPhOiv9G0 KWX5f7OJqEy6e4F2uO12rGCo_-rUm-sA59YFGg9jfzGx27KhAQCMhdYFHe5eaZec5HlM9ehTZ35jHxqR Du-udihu39xSIYmzIxm6qgu01AXnXln5b-PnG5waPRW-8V9lyCdqi-Xo8ZLn1z-lubQMUJHAZf4sc_evCbvmVVHpC_eVtytUMyPJtN-IjWQIXz2N0nIOOGtAcd02vGNVjk1skFkuOisaChWpOppmJUFNI zqqjZs8fJJdrHrWELJ9W-JcFPkypgnGoJLBrvs9csqL7AlUmIiaXLrEK5r67sb5BC874fct A1XBR1kNJMA=w500

Antza44
05.10.2018, 23.24
Minun ja PK1 jälleen myyjällä puhuttiin lähinnä koosta 19.5" se onko takakolmio isommassa tai pienemmässä jämäkämpi oli lievää mutuilua. Yetillä on ainakin isompi ja kiva kuulla, että siellä pyörä toimii suunilleen OK. Ei varsinaisesti ole hajonneita vaan löysiä. Lähtökohtaisesti, kun on jo löysä, niin sitten, kun sattuu vielä huono yksilö, niin sitten onkin äkkiä vaikeaa. PK1 tais olla alla XR2/Chupacabrat niissä taitaneen nappulat tulla enemmän kyljelle, kuin orkkis XR4, joten hankaus voi olla pahempaa. Onhan tuo normi alu Fuel EX perä selvästi kiertojäykempi, kuin ainakin noiden 2 Full Stache yksilöiden mitä minä tutkin. No onhan rakennekkin erilainen.

Tuolta MTBR foorumin lätinöitä Full Stachesta.
http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/trek-full-stache-1074347.html

Yeti
06.10.2018, 09.30
Olen lukenut MTBR:n keskustelu. Siellä tuntuu enemmän olevan ongelma tieto löysyydestä, kun itse löysyys. Toki löysyys on lähtökohtaisesti huono juttu. Minulla oli kymmenen vuotta sitten Fisher Hifi 29, jonka takahaarukka oli löysä. Ei häirinnyt ajoa lainkaan, mutta runsaan vuoden käytön jälkeen siihen syntyi halkeamia. Takuurunko oli sitten huomattavasti jäykempi.

F. Kotlerburg
06.10.2018, 09.47
Ei voi kuin hämmästellä Trekin laatua ja tuotekehitystä. Vuosi taaksepäin XXL:stä hankkimassani karvan alle kahden tonnin plustäpärissä on hyvien osien lisäksi takajousitus toteutettu varsin toimivasti. Aika samanlainen kuin Giantin maestro, jäykkä hitsaamalla koottu takakolmio on liitetty linkillä runkoon ja ylhäältä iskarin linkkuun. On jäykkä, ei polkimesta painaen helposti myötää. On myös ihan hyvä poljettava. Luulisi Trekin pystyvän helposti samaan.
Trek varmasti osaa ja pystyy, mutta tilannehan nyt on varmasti Trekillä sama kuin monella muullakin isolla firmalla. Tietyille projekteille annetaan tietty budjetti ja niin edelleen. 29+ täpäri ei liene niitä projekteja, joista odotetaan massiivista myyntihittiä, joten budjetilla lienee menty ja päädytty käyttämään muissa pyörissä hyväksi havaittua jousitusratkaisua lähes sellaisenaan. Eihän tuo 29/27.5+ platformissa eli käytännössä Fuel EX:ssä ole ollut mikään ongelma, mutta 29+ Stache konseptiin nostettuine chainstayneen se ilmeisesti ei ole ollut optimaalinen ratkaisu. Olen ajanut 29er ABP peräisellä Trekillä muutaman tuhat kilsaa eikä siinä ollut mitään velttousongelmia havaittavissa.

Näitä 29+ täpäreitä ei ihan pilvin pimein markkinoilla ole ja se toinenkin eli Salsan Deadwood luottaa Split Pivottiin niin mikä lie tilanne sellaisessa. Kellään kokemusta?

Antza44
06.10.2018, 10.07
Salsa on pitkäperäinen eli chainstaytä ei ole nostettu ja tukipisteitä muutettu normaalista. Ongelmia tuskin on.
Trek halusi pitää kiinni Stachen lyhyestä perästä ja sinänsä hyvä niin, mutta tälläistä lieve ilmiötä tuli. Fuel Ex perään, jos olisi tehneet pidemmän takakolmion löysyyttä tuskin olisi, mutta Stachen sielu olisi pilattu. Näinhän toteuttiva Farley Ex läskin.

Yeti
16.10.2018, 19.33
...
Ja jos unohtaa kevyt vaihde päällä kun alamäki alkaa, ketju ottaa kiinni renkaaseen, mutta se ei todennäköisesti johdu siitä että perä joustaa. En ole muuten huomannut että että ajossa ketju ottaisi kiinni, ei edes kun runttaa kunnolla putkesta.
...

Pyörä kävi ensihuollossa ja takakiekkoa vähän kiristettiin kun oli ollut pientä heittoa. Eipä enää ottanut ketju kiinni renkaaseen alamäessä kevyimmällä vaihteella.

Antza44
18.10.2018, 14.57
Pyörä kävi ensihuollossa ja takakiekkoa vähän kiristettiin kun oli ollut pientä heittoa. Eipä enää ottanut ketju kiinni renkaaseen alamäessä kevyimmällä vaihteella.
Mulla pakasta vedetty 19.5" runko joka kasattiin 9.8 jäykkäperän osilla, eli i41mm kuituvanteilla ja takana Chupacabra ja vaihteistona 1X11 28 etu rattaalla ja kyllä se ketju kumiin hipsi jossain vaiheessa kauempaakin pakkaa, no minä en anna asian tässä vaiheessa häiritä, koska tiedostin tuon, kun pyysin takuuna Full Stachen runkoa jäykkäperän tilalle, kun en enään kolmatta jaksa rikkoa seattuben juuresta vaikka muuten olikin loistava tuo 9.8 jäykkis. Ketjulinja on suora keskellä pakkaa, niin kuin pitääkin.

Eihän tuo ihan samanlailla liikahda ja taivu, kuin jäykkäperä, mutta onhan tuossa sitten taas muuta mitä jäykkis ei tarjonnut. 60mm pidemmästä akselivälistä huolimatta ei ole kankea tuokaan. No vasta 2 tuntia ajettu ja säädetty, niin aika pintaa raapaiseva koe-ajo vasta.

Ohjaamon kanssa meni painiksi, kun on niin erilainen geometria. Kuvittelin, että saan pitkän Reachin ansiosta lyhentää stemmin jäykkiksen 70mm->50mm, mutta tuossa on tuo satulaputki niin edessä, että penkistä ajoasentoon ei meinaa saada samaa mittaa aikaiseksi, kuin jäykkikseen vaikka putkelta ajoon, kyllä tilaa riittää. Efektiivinen vaakaputki on selkeästi lyhempi Fullissa, kuin jäykkiksessä vaikka Reachia on enempi tästähän tuo johtuu. Setback tolpallahan tuo poistuisi, mutta nyt täytyy ensin unohtaa vanhat opit ja aloittaa ohjaamon säätö uusin opein, niin eiköhän se sieltä löydy.

Full Stache kyllä tuntui muuten hyvältä. Laina Fuel EX 8 plussalla ajelin pari viikkoa ja onhan nuo selkeästi erituntuiset pyörät geometriasta johtuen. Fuelin pikku renkaat on kyllä hitaassa teknisessä synkän pienet ja keskiö matala ja kammet kolisee. Vauhtia jos on tuo ei häiritse, niin paljon. Stachessa en moista ensilenkillä havainnut yllättäen:D. Fuelin perä oli kyllä odotetusti selkeästi tukusampi tuon letkumisen suhteen siinä en ns "löysäkumi efektiä" huomannut, niin kuin Full Stachessa. Tosin siinäkin voisi ketju hipsiä kumia, jos laittas 3" kumin. Hyvin tuolla Stachella manuaalit tuntui luonnistuvan jokatapauksessa.

Tänään vielä keulahuolto ja DebonAir 140mm ilmajousi Pikeen. On mielen kiintoista kokea mikä alkuherkkyys ero tulee tuolla paljon kehutulla päivityksellä. Vanhakin jo 140mm joustolla.

no-saint
19.10.2018, 00.12
Sen verran aiheen sivusta vaikken Full Stachea omaakkaan mutta:
Nyt alla pari vkoa Farley ex8 alkuperäisillä kiekoilla/renkailla. Ajossa en löysyyttä huomaa mutta huoltaessa kun kiekkoa ja akselia ei välissä ole jäykistämässä niin jösses! On kyllä todella taipuisat nuo takahaarukan putket.
Aiemmin ollut Hifi Deluxe 29" täpäri ja tämän takahaarukkaan tuli juurikin murtumia ja nirisi/narisi ajossa.
Ennen Farleytä ajossa oli Ninerin rip9 täpäri ja se oli jäykkä! Toki etunen oli kuitua mutta takahaarukka oli alua mutta selvästi jäykempi.
Kevään aikana kasaan Farleyhyn 29+ kiekot ja sitten saa paremman tuntuman mahdolliseen löysyyteen kun renkaat eivät niin paljon jousta...
Kaikesta huolimatta loistava hyökkäysvaunu tuo Farley on, point and shoot taktiikka todellakin toimii!

Antza44
22.10.2018, 17.10
^Testasin muuten Full Stachen perää ilman kiekkoa ja akselia painamalla haarukan päitä yhteen. Ei ollut mitenkään erityisen löysä. 9.8 Stache jäykkäperä taipu ainakin saman verran.
Jonkun kerra on ketju ottanut 1 ja 2 vaihteella selvästi kumiin, mutta toistaiseksi olen samaa mieltä, kuin Yeti, että kovaa ajoa vaan.

Parin lenkin jälkeen osu kunnon momenttiavain käteen ja kävin linkuston läpi 1 Minolink seatstaystä selkeästi löysällä. Joku toinenkin nivel oli löysällä, mutta ei niin pahasti. Chainstayn kumisuoja ja muutkin rungon suoja kumit on liimailtu perinteiseen Trek laatuun eli sinne päin pysyy kiinni tyylillä.

Vielä 4 ajelun ja ahkeran ohjaamon säädöllä en ole oikein päässyt sinuiksi tuonhon erilaiseen geometriaan. Putkelta ajoon 50mm stemmi olis varmaan sopiva pitkän Reachin ansiosta(tulossa) nyt 60mm, mutta satulan ollessa taka asennossa sitä vaan tekisi mieli siirtää lisää taakse, että istuma ajoasentoon saisi tilaa lisää (makaavuutta). Selkäsuorassa ajeluhan tuolla geolla onnistuu kivasti, kun penkistä ajoasento on lyhyt suhteessa pitkään Reachiin. Paikat ei vaan ole tottunut moiseen.

Muutenhan tuo Stache toimii, mutta kyllä vuosikausia jäykkäperällä ajaneena tuosta takajoustosta ei osaa vielä nauttia, muuta kun silloin, kun nokka on alaspäin tai pyörä on ilmassa tulossa alas. Tietysti runkokin painaa sen noin 1.8 kiloa enempi iskarin kanssa, kuin 9.8 kuitunen ja se kyllä tuntuu. Pyörää ei neppailla kivikossa enään samalla tapaa ja on selkeästi raskaampi polkea. Keuliminen ja manuaalit onnistuu kyllä tällä joustavalla selkeästi paremmin.

No nyt voikin Dudeen alka suunnitella ensikesäksi Mastodonia keulalle ja mahdollisia 29+ kiekkoja, niin sitten on ainakin kesällä vaihtelua ajopeleihin, nyt 2 vuoteen Dude ei ole juuri liikkunut, kuin lumella.

Weston
23.10.2018, 16.53
Mulla oli vaihtoehtona Full Stache, mutta en saanut itselleni perusteltua ostosta kun oli jo läski. Tosin jäykkäperä. Nyt on 29+ -kiekot sekä 26”- läskikiekot ja olen ollut tyytyväinen. Tarpeen ja fiiliksen mukaan voi sitten vaihtaa kiekkoja, eikä tarvitse omista kuin yksi pyörä. Mulle toimiva kompromissi.

Yeti
23.10.2018, 18.22
Minulla oli myös 29+-kiekot Salsa Muklukille. Minulle niin kiva ja nopea pyörä että piti hankkia sille joustokeulan, mikä vähensi rengasrikkoja merkittävästi. Silti oli selvää että halusin 29+-täpärin, sen verran hyvä oli formaatti. Full Stache oli ensimmäinen järkevä sellainen, ja se on tarpeeksi erilainen kuin paksupyörä jotta pystyi perustelemaan sellaisen.

Antza44
23.10.2018, 23.30
Mullakin pari vuotta sitten, kun oli 29+ kuume myin 2 läski pois ja mietin Dudeen 29+ kiekkoja, mutta silloin ei ollut kunnon läskikeuloja ja päädyn tuohon 9.8 jäykkäperä Stacheen. Itse olen todennut, että 2 pyörää on oltava, vikojen varalta. Keväällä ajoin Fiskarsissa tuon Full Stachen ja ihastuin. Runkosettejä ei ollut saatavilla, kuin nyt vasta syksyllä. No kuis sattukin ja toinen 9.8 runko meni jälleen seattuben juuresta ja päädyin pyytämään takuuna Full.in runkoa ja sehän onnistui. No nyt opetellaan sitte yhteis eloa tuon peräjoustavan kanssa. 50mm 31.8 tangon knock block stemmikin tuli tänään. Tosin lenssu pitää sohvalla nyt.

rush
25.10.2018, 19.05
Oma kokemus on että perän löysyys huomataan kahdella tavalla: Joskus hitaassa teknisessä paikassa voi tuntea että perä jotenkin elää. Vähän samanlainen tunne kuin jos olisi liian vähän ilmaa renkaissa, mutta selkeästi perä elää.

Tuon olen pari kertaa huomioinut itsekin ja nimenomaan hitaassa teknisessä tilanteessa. Itse en ole kokenut sitä ongelmaksi.
Oma fillari on heinäkuun erästä joka maahan tuli.
Mainio laite ja olen tykännyt kovasti.
Tätä fillaria ennen edelliset 4 vuotta pelkkää beargrease läskeilyä. BG on nojaillut tallin seinää vasten heinäkuusta lähtien... lumien myötä osat vaihtunee.

KotooTöihin
25.10.2018, 19.50
Ei liity mitenkään aiheeseen mutta sanonpa kuitenkin. Vanhan takajäykän markettimaasturin perän velttouden huomas jopa hieman enemmän voimaa kampiin laittaessa. Ei tuo olis maastoajoa kestäny, kommuutterina olis menny iänkaiken.

Yeti
04.11.2018, 20.56
Kirjoitin arvostelun kolmen kuukauden jälkeen (http://www.yetirides.com/2018/11/trek-full-stache-three-month-review.html). Eipä siinä mitään mitä en ole jo täällä kirjoittanut. Erinomainen pyörä, tykkään tosi paljon.

greenman
05.11.2018, 14.46
Toukokuusta asti on kertynyt kokemusta ja aikalailla samoilla linjoilla Yetin kanssa.

Mulla osuu ketjut renkaaseen isoimmilla rattailla röykkyisessä alamäessä ja joskus jyrkissä kurveissa. Melkein kyllä tuntuu, että "löysyys" johtuu enemmän ison renkaan elämisestä ja mahdollisesti myös kiekosta, kuin varsinaisesti siitä että runko vääntyisi. Laittaisin suunnitteluvirheen piikkiin sikäli, että ketju kulkee jo lähtökohtaisesti todella lähellä kumia (kevyimmällä välityksellä). Ei mulla ainakaan mikään muukaan pyörä ole niin jäykkä ettei kiekosta väätämällä saisi liikkumaan muutamaa milliä.

Ajossa en tunne mitään löysyyttä. Isommilla välityksillä ei tosiaan mitään ongelmaa. Onhan tuo ketjun osuminen renkaaseen hieman ärsyttävää, mutta ei sillä kyllä ole minulle mitään muuta vaikutusta. Loistavasti toimiva pyörä. hästäg hauskuuskeroin.

Antza44
05.11.2018, 15.44
Mulla osuu ketjut renkaaseen isoimmilla rattailla röykkyisessä alamäessä ja joskus jyrkissä kurveissa. Melkein kyllä tuntuu, että "löysyys" johtuu enemmän ison renkaan elämisestä ja mahdollisesti myös kiekosta, kuin varsinaisesti siitä että runko vääntyisi.
Yhtä kaikki minulla oli 9.8 jäykkäperä minkä Line pro 40 kuitukiekoilla ja osilla kasattiin Full Stache ja ketju ottaa nyt kumiin 1 ja 2 vihteelta ja jäykkäperässä ei ikinä, eli kiekkoja ei voi ainakaan tässä tapauksessa syyttää. Full Stachen orkkis alukiekoillahan voi tilanne olla pehempi, mutta suurin syy ei ole siinä.

No yhtä kaikki tuo ei minun ajoakaan haittaa. Muuten vaan en ole tuohon oikeen päässyt vielä täysin sinuiksi näillä 10 ajokerralla. Ehkä tuo 2 kilon lisä massa hitsaa eniten nyt teknisessä hitaassa ja ylämäissä. No lopullista tuomiota odotellessa.

Renkaiden pito on nyt märillä juurilla hanurista Maxxis Minionin 3c Terra DHF edessä ja Chupacabra takana. Viime syksyltä en moista muista, mutta ehkä ei ollut kylmää ja märkää vaihetta (0 - +8 keliä). Tuolla toisessa ketjussa on mainittu Maxxisen kovettumisesta tuossa kelissä ja sen nyt huomaa, kun pito on tipotiessään. Eikä tuo Chupacabrakaan tunnu kummonen olevan nyt. Kesällä ja lumellahan nuo toimii oikein hyvin. XR4 oli lainapyörässä 27+ ei nekään tainnut ihan loisteliaasti pitää, mutta liekö oli paremmat. Mites XR4 kuskit mikä on pito märällä juurella ja kivellä 0- +8 keleillä?

Surlyn DirtWizard alko syyhyttää, koska Budin kanssa pitoa on aina syksyssä ollut ihan kivasti. Josko tuo Surly toimis 29+ koossakin. Miten lie noi Terrenet toimis tosin 2.8".

Kyllähän se hienosti menee pahassa rölli juurakossa sama pätkä laina Fuell EX 27.5/2.8" kumella oli melkosta tökkimistä siinä, kun Full Stache menee "liitämällä" yli.

Just 15 kiloa tuossa kokoonpanossa 19.5" sisältäen vara sisurin. Punaset teipit lähti keulasta. Neon keltaisia Pike decalseja koitin katella, mutta vielä tilaamatta. Yleis Rockari teippejä löyty ja värikoodilla sais teetettyä, kun tietäs mikä on oikea keltainen.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181105/833ffe01a003f82712c683ff9b5fb651.jpg

Antza44
12.11.2018, 16.04
Renkaiden pito on nyt märillä juurilla hanurista Maxxis Minionin 3c Terra DHF edessä ja Chupacabra takana. Viime syksyltä en moista muista, mutta ehkä ei ollut kylmää ja märkää vaihetta (0 - +8 keliä). Tuolla toisessa ketjussa on mainittu Maxxisen kovettumisesta tuossa kelissä ja sen nyt huomaa, kun pito on tipotiessään. Eikä tuo Chupacabrakaan tunnu kummonen olevan nyt. Kesällä ja lumellahan nuo toimii oikein hyvin. XR4 oli lainapyörässä 27+ ei nekään tainnut ihan loisteliaasti pitää, mutta liekö oli paremmat. Mites XR4 kuskit mikä on pito märällä juurella ja kivellä 0- +8 keleillä?

Surlyn DirtWizard alko syyhyttää, koska Budin kanssa pitoa on aina syksyssä ollut ihan kivasti. Josko tuo Surly toimis 29+ koossakin. Miten lie noi Terrenet toimis tosin 2.8".

Nyt on taas vissiin opittu ajamaan märällä. Pari lenkkiä noin +3-4 kelissä ja pitokin alkoi löytyä taas, kun älysi tyhjentää DHF 0.82 baarin kesälukemista 0.7bar huiteille ja Chupacabran 1.1 barista 0.9. Eteen vois pistää pikkasen lisää, kun alkaa olla riskirajoilla kivikossa läpilyönnit.

Jaquel´s
14.11.2018, 23.58
Sama tarina kuin Anzalla. Kaks runkoa murtui mullakin satulaputken alapuolelta niin vaihdoin Full Stacheen. Tosin joudin maksaa vähän väliä.
Nyt muutama lenkki Full Stachella ja takaiskarin kanssa säätöä. Maksimi paineet iskarissa ja sagia siltikin reippaasti. Tasamaalla käyttää kaiken jouston. Eli varmaan pohjaa ku jostain droppaa. Pitänee laittaa iskari jonnekkin pajalle shimmaukseen. Onko suosituksia?

greenman
15.11.2018, 08.14
Sama tarina kuin Anzalla. Kaks runkoa murtui mullakin satulaputken alapuolelta niin vaihdoin Full Stacheen. Tosin joudin maksaa vähän väliä.
Nyt muutama lenkki Full Stachella ja takaiskarin kanssa säätöä. Maksimi paineet iskarissa ja sagia siltikin reippaasti. Tasamaalla käyttää kaiken jouston. Eli varmaan pohjaa ku jostain droppaa. Pitänee laittaa iskari jonnekkin pajalle shimmaukseen. Onko suosituksia?

Eiköhän tuo mene takuun piikkiin, eli takaisin ostopaikkaan?

Pyhä Risti
30.11.2018, 10.50
Ihan mielenkiintoisen oloinen pyörä ja tuntuu olevan monennäköisiä käyttökokemuksia.
Ei kannata ainakaan heti tyrmätä. Ehkä perän mahdolliset ongelmat korjataan seuraavaan versioon.
Voisi tulla omaankiin talliin, jos olisi liikaa rahaa ja tilaa.
Yetille kiitos kolmen kuukauden raportista. Hyvät kuvat!

Antza44
30.11.2018, 13.17
Nyt muutama lenkki Full Stachella ja takaiskarin kanssa säätöä. Maksimi paineet iskarissa ja sagia siltikin reippaasti. Tasamaalla käyttää kaiken jouston. Eli varmaan pohjaa ku jostain droppaa. Pitänee laittaa iskari jonnekkin pajalle shimmaukseen. Onko suosituksia?Pakko kysyä paljon on painetta iskarissa ja painoa kuskissa. Mulla muistaakseni 270 PSI ja painoa kamoineen 103 kiloa. Sagi on 15mm. Ei todellakaan pohjaa mulla normiajossa noin metrin dropistakin jää vielä vähän. Perä toimii sika hyvin.

Noilla paineilla suhahtaa 15psi.tä ulos helposti jo pumpun irroituksessa. Onko Pumpun mittattari varmasti ehjä?

Tuo joutuuko maksamaan väliä takuu vaihdossa kalliimpaan runkoon on pitkälti kiinni kauppiaan halusta jutella Trekin takuu vastaavan kanssa. Itsellä oli, niin pitkä lista kaikista takuu vammoista tuon 9.8.n kanssa, että se nyt näkyi minun onnekseni solidaarisuutena Trekiltä.

Antza44
30.11.2018, 13.40
Ihan mielenkiintoisen oloinen pyörä ja tuntuu olevan monennäköisiä käyttökokemuksia.
Ei kannata ainakaan heti tyrmätä. Ehkä perän mahdolliset ongelmat korjataan seuraavaan versioon.
Voisi tulla omaankiin talliin, jos olisi liikaa rahaa ja tilaa.
Yetille kiitos kolmen kuukauden raportista. Hyvät kuvat!Tämä pyörä kyllä vaati ainakin omalla kohdalla ihan reilusti ajoa ennen, kuin siihen tottui ja oppi ajamaan. Toissa lenkille aattelin laskea perän Low asentoon, mutta yllätys olikin iloinen, kun se olikin jo Low asennossa tehtaalta tullessaan. Perä High asentoon ja ajamaan. High asennolla oli kyllä ilo ajaa. Pyörästä tuli ketterämpi, keskiö nousi vielä vaikka se ei ollut ongelma Low asennossakaan ainakaan mulla, kun on 140mm keula ja perässä painetta reilusti. Ylösnousukyky parani entisestään. Alaspäin menokaan ei oikeastaan kärsinyt ja ohjaus on nyt tarkempi ja vähemmän kaatava, ehkä Bike parkki ajoon Low on toimivampi kuitenkin, kun on vielä enemmän päin ajettava. Täytyy taas joskus laittaa takas Low asentoon ja testata, miltä muutos toiseen suuntaan tuntuu.

Yhtä kaikki tuo tuntuu nyt sika hyvältä peliltä. Full Stachella olen ajanut semmoisia teknisiä mäkiä ylös nyt, mitä ei ole ennen edes älynnyt koittaa.

- On tuossa.
-Rungon aika kova paino .
-Linkun pultit on saanut liimailla 243 Loctitellä, kun ei pysy tehtaan jäljiltä kiinni, vaikka niissä onkin sitä sinistä tököttiä ja vaikka uudelleen kiristelinkin alkuun ilman 243 lisäystä.
-Ketju ottaa kiinni renkaaseen 3-4 vaihteelta asti vielä, jos on kunnon paine oikealla jalalla kurvissa. No tuohan ei ajoon sinänsä vaikuta, mutta ei sitä voi olla huomaamatta.
-Linkuston laakereiden ulkopinnat vetää ruostehileeseen, jos pyörä jää märäksi ja kuivuu hitaasti, sitten ruoste väriä tulee näkyviin pultin koloihin. Täysin kosmeettista tämäkin, mutta tuossa, kun katselin uutta Canyonin Neuronia, missä kaikki linkuston laakerit on vielä suojakansien alla tuli väkisin taas mieleen, että markettivehkeessä, et maksa merkistä, mutta saat laatua ja Trekin tapauksessa maksat merkistä ja et saa laatua.

Jaquel´s
02.12.2018, 11.20
Moi,

Painoa ajokamojen kanssa 115kg ja painetta nyt iskarissa täydet 300psi. Ei vieläkään tyydytä mutta parempi kuin 275psi paineilla millä aiemmin ajoin. Pumppu on ehjä ja letkussa sellainen systeemi mikä avataan ensin niin ei päästä paineita pois kun ottaa pumpun liittimen iskarista irti.

Tämä ongelma tulee useissa pyörissä kun tehtaat käyttävät iskareissa kuskin painoa 75kg. Vaikka ostat isoimman rungon niin iskari on sama kuin pienimmässä eli painavemmat kuskit joutuvat laittamaan lisää painetta ja iskari ei toimi niin hyvin mitä kevyemmillä. Jokaiseen täysjousto pyörään olen joutunut takaiskarin shimmaamaan ja sen jälkeen on pystynyt käyttämään iskarin reboubdiakin normaalisti. Sama pitänee tehdä tähänkin pyörään.

Saman löystymisen huomasin linkkujen laakereissa ja olivat tehtaan jälkiltäkin liian pienessä momentissa.

J.Kottenberg
02.12.2018, 12.49
Moi,

Painoa ajokamojen kanssa 115kg ja painetta nyt iskarissa täydet 300psi. Ei vieläkään tyydytä mutta parempi kuin 275psi paineilla millä aiemmin ajoin. Pumppu on ehjä ja letkussa sellainen systeemi mikä avataan ensin niin ei päästä paineita pois kun ottaa pumpun liittimen iskarista irti.

Tämä ongelma tulee useissa pyörissä kun tehtaat käyttävät iskareissa kuskin painoa 75kg. Vaikka ostat isoimman rungon niin iskari on sama kuin pienimmässä eli painavemmat kuskit joutuvat laittamaan lisää painetta ja iskari ei toimi niin hyvin mitä kevyemmillä. Jokaiseen täysjousto pyörään olen joutunut takaiskarin shimmaamaan ja sen jälkeen on pystynyt käyttämään iskarin reboubdiakin normaalisti. Sama pitänee tehdä tähänkin pyörään.

Toi on muuten totta. Olen joskus itsekin hämmästellyt että pyörävalmistajien suunnittelijat kai olettavat että isompien runkojen ostajat on aina jotain kukkakeppejä ja kuikeloita, vaikka pidemmät kuskit todellisuudessa on usein myös riskejä kavereita ja näin myös selvästi painavampia kuin S ja M-kokojen ostajat.

Muuten, mikä pumppu sulla on? Itseäkin häiritsee helposti 10-15 psi:tä laskeva suhaus kun pumppua irroittaa iskarista.

TurboKoo
02.12.2018, 13.19
https://bikerumor.com/2018/10/11/suspension-tech-how-much-air-do-you-lose-disconnecting-a-shock-pump/

JiiPee
02.12.2018, 13.35
No kuis sattukin ja toinen 9.8 runko meni jälleen seattuben juuresta

Omassa stachessa pieni murtuma seattuben juuressa. Jotenkin oudossa kohdassa ja mietin mihin oisin voinu sen kolhia? Oisko kuvaa tallessa tai tarkkaa paikkaa murtumasta, sorry ot.

Edit. Ei toi pieni cräkki kyllä mikään murtuma ole...kuuluisia viimeisiä sanoja :)

Jami2003
02.12.2018, 14.54
Hieno pyörä mutta luvattoman paljon runko ongelmia. Vai saako vaan ketjua seuraamalla väärän käsityksen.

Jaquel´s
03.12.2018, 08.38
Moi,

Rungon murtumat ovat olleet takajäykässä Stachessa ei tässä Full Stachessa.

Jaquel´s
03.12.2018, 08.40
Tällainen pumppu: https://www.topeak.com/global/en/products/shock-pumps/261-pocketshock-dxg

Antza44
03.12.2018, 13.51
Omassa stachessa pieni murtuma seattuben juuressa. Jotenkin oudossa kohdassa ja mietin mihin oisin voinu sen kolhia? Oisko kuvaa tallessa tai tarkkaa paikkaa murtumasta, sorry ot.

Edit. Ei toi pieni cräkki kyllä mikään murtuma ole...kuuluisia viimeisiä sanoja :)Veikkaan murtumaa. Omatkin 2 runkoa olis varmaan ajoa kestänyt vielä, mutta paskat roskiin heti, kun on viitteitä, että kaikki ei ole kunnossa.
Jälkimmäisessä hankas hissitolpan etupuolelle alapäähän ihan uran rungon sisässä, no selvis sekin natina.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181203/9cff48fb3fc05720a190fb6803ed6880.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181203/c4f3678874ac3281ced0bbedd0114e1c.jpg

Tässä oli eka runko mikä meni vaihtoon alta 100h. Pieni pitkittäinen hiushalkeama tuossa seattuben edessä kaaressa.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181203/2c55a30c530b02ead18acaa94b81628c.jpg

Antza44
03.12.2018, 14.11
Hieno pyörä mutta luvattoman paljon runko ongelmia. Vai saako vaan ketjua seuraamalla väärän käsityksen.Molemmat Stachet 9.8 ja Full Stache on kyllä hienoja pelejä ajaa, mutta Trekki vois pistää myös laadun kuntoon siitä ei pääse mihkään. Minä en ainakaan ole niitä miehiä, että en kertoisi todellista mielipidettä omista vehkeistäni oli ne sitte hyvää tai paskaa. Välillä tuntuu, että oma on aina paras puheissa ja negatiiviset asiat jää mainitsematta, kun hehkutetaan vaan.

F-foorumillakin saa helposti helposti mielikuvan, että isojen Jenkki merkkien pyörissä ei olisi mitään vikoja ja "marketti" vehkeet on ihan sutta ja sekundaa ja takuut ei toimisi. Tämähän on täysin väärä mielikuva.

Eilen taas oli, niin lystiä Full Stachella. Tutkittiin uusia polkuja ja yhteyksiä. Välillä ajetti hyvääkin polkua, mutta paljon ns koskematonta mettää, risukkoa. Lunta oli kaikki 2cm mikä oli vähän korppaantunutta. Kyllä tuo 29+ on vaan ihan ykkönen ja oikeen jokapaikan höylä, kun ei ole vielä lunta, että tarvisi polkuja aukomiseen läskin leveyksiä.

Itseasiassa Lauantaina testasin läskia 4" kumeilla kuutisentuntia, kun sain Mastodonin siihen kiinni ja kyllä se tuossa kuorppa lumessa vastusti selkeästi enemmän ja on se 4" vaan onneton halkaisijaltaan ja silti ohjaus selkeästi vammasempi. Voipi se tuohon Dudeenkin tulla kesäksi eteen ainakin 29+ kumi, jos sillekkin tulis nyt kesä ajoa, kun on joustokeppi.

JiiPee
03.12.2018, 17.40
Antza@ Tänks kuvista, mä epäilen että oon kolhinut oman rungon koska ei tuossa mun silmillä ole varsinaisesti läpimurtuma vaan joku muu lovi tuossa ehkä on.
Kestänyt ajoa keväästä asti eikä oo levinny.

https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Forum/20181203_163337.jpg?img=medium

https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Forum/20181203_163305.jpg?img=medium

J.Kottenberg
04.12.2018, 00.15
Tällainen pumppu:

Kiitos. Pistin ostoslistaan, niin ei tarvi sitten enää arpoa "paljonko yli pitää pumpata".

Tapio H
04.12.2018, 23.03
^^^^ Ettei pelkästään huonoja uutisia. Minulla myös Stache 9.8 ja sen runko on toistaiseksi pysynyt ryhdissä. Piti oikein paremmassa valossa syynätä. Lämpimillä keleillä kuului monenmoisia natinoita ylämäkeen kiivetessä mutta nyt kylmemmillä ovat natinat häipyneet. Onko myssy tiukemmin korvilla vai kuulo huonontunut entisestään.
Minulla kuskin ja kamppeitten paino veihtelee 80kg molemmin puolin ja runko on 17,5 tuumainen. Oikein mukava väline!

Antza44
05.12.2018, 10.43
^^^^ Ettei pelkästään huonoja uutisia. Minulla myös Stache 9.8 ja sen runko on toistaiseksi pysynyt ryhdissä. Piti oikein paremmassa valossa syynätä. Lämpimillä keleillä kuului monenmoisia natinoita ylämäkeen kiivetessä mutta nyt kylmemmillä ovat natinat häipyneet. Onko myssy tiukemmin korvilla vai kuulo huonontunut entisestään.
Minulla kuskin ja kamppeitten paino veihtelee 80kg molemmin puolin ja runko on 17,5 tuumainen. Oikein mukava väline!Mulla jälkimmäinen natis aikansa, kun satulatolpan alapää hankas runkoon. Sitten tolppaan kulu tarpeeksi uraa ja natina loppu. Tästä jonkun aikaa huomasin jäljen tuolla takarenkaan edessä. No eihän nämä kaikki varmaan mene kaikilla rikki.

Onhan tuo 9.8 pehmeä runko ajaa vaikka verrattuna Canyonin Dudeen, mutta kumma, kun Trekki sietää tätä, kun Farleyt ja Stachet paukkuu tuosta seattuben seudusta. No tietysti volyymit on kovat, niin kuin hinnatkin ja prosentti osuus rikkoutuneille voi olla pieni ja rungon hinta on olematon valmistajalle vaikka niitä takuuna joutuukin antamaan, mutta luusis tuon vaikuttavan pitkässä juoksussa myyntiä huonontavana mainoksena.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181205/c4c42ea4048d9dc0d7f953b6b0ffd9ab.jpg

J.Kottenberg
05.12.2018, 11.49
Onhan tuo 9.8 pehmeä runko ajaa vaikka verrattuna Canyonin Dudeen, mutta kumma, kun Trekki sietää tätä, kun Farleyt ja Stachet paukkuu tuosta seattuben seudusta. No tietysti volyymit on kovat, niin kuin hinnatkin ja prosentti osuus rikkoutuneille voi olla pieni ja rungon hinta on olematon valmistajalle vaikka niitä takuuna joutuukin antamaan, mutta luusis tuon vaikuttavan pitkässä juoksussa myyntiä huonontavana mainoksena.

Ei varmasti paljoa pelkkä runko Trekille maksa. Joten takuutapaukset ei varmastikaan ole merkittävä asia. Eikä niitä runkoja luultavasti paljoa hajoa suhteessa myytyyn määrään. Jos nimittäin kaikki Suomessa kuiturunkoisen Stachen hankkineet keskustelisi tällä foorumilla, olisivat rikkoutuneista rungoista kertovat viestit varmasti tosi pieni osa keskustelua.

Olen ymmärtänyt että amerikkalainen bisnesajatus on juurikin sellainen että tuotteen ei tarvitse olla täydellinen, tärkeintä on että tavara ja raha liikkuu. Takuupuoli hoitaa mahdolliset ongelmat. Ja uusia runkojahan on takuuseen vaihdettu rikkoutuneiden tilalle ihan hyvin, joten yleisesti ottaen ei ole suurempaa moitittavaa.

Tapio H
05.12.2018, 13.44
Joitain kulumajälkiä satulatolpassa on mutta ei onneksi tuollaista teräväreunaista koloa. Tolpan vahaaminen on käynyt mielessä.
Täytyy seurata sitä satulaputken, takahaarukan liitosta.
Natinoihin on hiukan auttanut vaseliini takakiekon kiinnityshärpäkkeisiin.

Tukkasotka
06.12.2018, 17.04
Ei varmasti paljoa pelkkä runko Trekille maksa. Joten takuutapaukset ei varmastikaan ole merkittävä asia. Eikä niitä runkoja luultavasti paljoa hajoa suhteessa myytyyn määrään. Jos nimittäin kaikki Suomessa kuiturunkoisen Stachen hankkineet keskustelisi tällä foorumilla, olisivat rikkoutuneista rungoista kertovat viestit varmasti tosi pieni osa keskustelua.

Olen ymmärtänyt että amerikkalainen bisnesajatus on juurikin sellainen että tuotteen ei tarvitse olla täydellinen, tärkeintä on että tavara ja raha liikkuu. Takuupuoli hoitaa mahdolliset ongelmat. Ja uusia runkojahan on takuuseen vaihdettu rikkoutuneiden tilalle ihan hyvin, joten yleisesti ottaen ei ole suurempaa moitittavaa.

Olen ymmärtänyt, että amerikkalainen autoteollisuus on nimenomaan kuolemassa tuollaisen ajattelun takia. Japoniassa tunnetaan "kaizen" ja jatkuva parantaminen, Lexus omaa maailman tyytyväisimmät asiakkaat. Aiheen vierestä, mutta silti..

Yeti
30.05.2019, 19.38
Itse olen edelleen erittäin tyytyväinen Full Stacheen. Paras pyörä mikä minulla on ollut. Blogissa hiukan juttua (http://www.yetirides.com/2019/05/trek-full-stache-ten-month-review.html) siitä.

https://1.bp.blogspot.com/-28pZdrWuzu0/XO_CcHC-wmI/AAAAAAAAmEU/rZDI1pGti9Uf4Xq0Cq4LFt0SZFCpeo_wwCLcBGAs/s800/PN_09904.jpg

https://1.bp.blogspot.com/-peYd1jDwvhI/XO_CbviukGI/AAAAAAAAmEQ/n3sDm17dcecjA7lzYdShrWEE-edS1cjRgCLcBGAs/s800/PN_00135.jpg

https://1.bp.blogspot.com/-yWup2UKg3qY/XO_CaXyDUnI/AAAAAAAAmD8/uKKXF0t3b3U4erLut1fED-Gjft6DMdwKgCLcBGAs/s800/PN_00069.jpg

Ilipo_81
01.06.2019, 00.41
Itse kanssa ajellut nyt kevään ko. Pyörällä, ja mitä enemmän ajaa, sitä enemmän tuntuu että oli oikea valinta mulle.

Renkaiksi päivitin WTB Rangerit ja tuntuu tosi kivalta.

Mitään ketjun hankaamisia tai muita ei ole ollut. Perä ehkä vähän elää, mutta ei ole menoa haitannut. Jarrut on pyörän selkeä heikko kohta. Läskissä olevat perus Shimanot vaan tuntuu paremmalta.

Lisää kokemuksia kertyy joka viikko [emoji4]

Antza44
05.06.2019, 12.53
Käytiin Full Stachen kanssa Sloveniassa. Pyörä on kyllä aivan loistava. On kyllä oikeen jokapaikan höylä, jos nyt ei mikään XC kisarassi ja lumella Fätti pesee.

Ajoa tuli Bike parkissa tosin mutakeli vei parhaimman fiiliksen tuolta, vuoristossa, traileilla ja vaellus reiteillä. Kelit oli alkuviikosta aika märkää, mutaa ja vuorilla tuli luntakin vastaan. Alla oli DHF ja XR4. Rengas valinta oli kyllä oikea. Aiemmin ajelin takana XR2 kotimaassa, mutta kyllä tuo 4 on kivempi sillä pyörällä pääsee melkein mistä vaan ylös, jos jalka riittää. Kaverit oli aika tuskissaan perus 2.4" 29" monesti. Puolen nyrkin kokosta kiveä oli leveämmillä vaellus reiteillä ja sitä mutaa riitti Stachehan oli, kuin kotonaan;). Ehdottoman hyvä kiipeäjä on ja ei alas tulossakaan ole moitittavaa. Itse ajan low asetuksella perää taas nykyään ja tykkään enemmän. Keula mulla 140mm.

Linkuston pultit tuppaa löystyilemään ja satula tolpan kiristys naksuilee. Loppuu aina, kun avaa clampin, mutta jatkuu taas. Nyt laitoin carbon tahnalla. Tuntus vähän auttavan. Vaseliinillä luisti tolppa, kun liikaakaan ei voi kirrata.

Mulla 28 edessä ja takana 10-42. Pikkasen löysempää olis Sloveniassa kaivannut joten joko eaglea tai sitten e13 9-46 pakka tulee seuraavaksi.

Evocin XL fatbike laukkuun mahtui hienosti, kun otti takavaihtajan irti. Stonga/keula pussia en käyttänyt vaan nappasin stongan stemmeineen irti. Kumit mahtu just halkaisijastaan, kun paineet tyhjenteli.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190605/413ef7996f5f85fec51ad57c146de414.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190605/178074a9a279e70b6c46685d8cd485f0.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190605/5f644ee6d029dee3cdad2600b6cceaa5.jpg

Ilipo_81
05.06.2019, 22.07
.

Linkuston pultit tuppaa löystyilemään ja satula tolpan kiristys naksuilee. Loppuu aina, kun avaa clampin, mutta jatkuu taas. Nyt laitoin carbon tahnalla. Tuntus vähän auttavan. Vaseliinillä luisti tolppa, kun liikaakaan ei voi kirrata.

Nämä ominaisuudet olen itsekin huomannut. Lisäksi iskarinpultit on ruostuvaa mallia... Toki enemmän kosmeettinen juttu, mutta harmittaa silti. Pitäisi varmaan ajaa enemmän ja hinkata pyörää vähemmän.

Antza44
28.06.2019, 09.37
XR4 em. mainittua ketjun hipsumista kumiin ei tapahdu käytännössä juuri ollenkaan. Kuningas pultti otettu irti ja rasvattu suosittelen tekemään. Natinaa aiheutti luultavammin.

Sotanorsu666
27.07.2019, 18.01
Kaikki testit luettu, videoita katseltu ja vähän tekisi mieli ostaa tämmöinen nyt kun saisi vielä alle kolmen tonnin. Onko jotain syytä miksi en ostaisi ? Ajot pääasiassa Helsingin keskuspuistoa ja Sipoonkorpea yms. ja siirtymät ajan myös pyörällä, mutta kai tuo möhköfantti isoine kumeineen rullaa ihan hyvin. Olen nykyään yhden maastopyörän mies, joten talviajoakin tulisi vähän. Onko jotain syitä miksi en tämmöistä ostaisi ? Noi ketjun hankaamiset kumiin ja pulttien löystymiset taitaa olla yleisimmät viat, mutta onko jotain muuta mitä pitäisi huomioida ?

Ilipo_81
28.07.2019, 16.55
Omaani olen ollut kovasti tyytyväinen. Ainoat modaukset ovat olleet litkutus ja renkaiden vaihtaminen paremmin rullaaviin [emoji106]

Antza44
29.07.2019, 14.24
Kaikki testit luettu, videoita katseltu ja vähän tekisi mieli ostaa tämmöinen nyt kun saisi vielä alle kolmen tonnin. Onko jotain syytä miksi en ostaisi ? Ajot pääasiassa Helsingin keskuspuistoa ja Sipoonkorpea yms. ja siirtymät ajan myös pyörällä, mutta kai tuo möhköfantti isoine kumeineen rullaa ihan hyvin. Olen nykyään yhden maastopyörän mies, joten talviajoakin tulisi vähän. Onko jotain syitä miksi en tämmöistä ostaisi ? Noi ketjun hankaamiset kumiin ja pulttien löystymiset taitaa olla yleisimmät viat, mutta onko jotain muuta mitä pitäisi huomioida ?
Kaupoille vaan. Loistava monikäyttöinen peli. Pyörän geomertia on aivan loistava. Itse tykkään taas ajella rouheilla kumeilla pystyy paremmin hyötyntämään pyörän kyvyt oli sitten suunta ylös tai alas.

pm-
29.07.2019, 17.52
Alle kolmeen tonniin tossa on paljon pyörää :)
Kuten yllä mainittu, niin on todella monikäyttöinen pyörä, myös varsin ketterä kokoisekseen, jolla on ilo ajella ylös ja alas sekä tasamaalla.
Itse en ole ketjun hankaamista renkaaseen huomannut. Linkustojen pulttien kireys kannattaa säännöllisesti tarkastaa. Satulan suunnilta kuuluu toisinaan natinaa, mutta siitä pääsee eroon kun laittaa tolppaan ja satulan ja tolpan pultteihin vaikkapa kitkatahnaa.

JohnnyBuzz
08.08.2019, 01.43
Eka postaus tälle foorumille ja aiheena toki suosikkipyöräni Trek Full Stache. Oon nyt kesäkuun alusta ajellut kyseisellä pyörällä ja kilsoja kertynyt maastossa hieman vajaa 600 km. Ennen pyörän hommaamista mulla oli melkein 20 vuoden tauko maastopyöräilystä ja nyt on moneen kertaan miettinyt, että miks helvetissä tuli oltua pois niin pitkään pois näin hauskan harrastuksen parista.

Tää on mulle eka täysjousto ja pyörä on ollut super-hauska ajaa. Itseluottamus ajamiseen on tullut takaisin nopsaan ja nyt mennään jo haastavista paikoista niin kevyesti, ettei olisi pari kuukautta sitten uskonut. Pyörällä ajaminen on ollut silkkaa nautintoa ja aina kotiin palatessa miettii, koska pääsisi taas poluille takaisin.

Vaikka pyörään oon ollut suurimmaksi osaksi tyytyväinen, niin pieniä teknisiä haasteita on osunut matkan varrelle useita. Tässä ketjussa näyttää vain muutamaan niistä törmänneen muut. Ensimmäisenä tuo naksunta, josta yllä mainittiin. Sen lähde on ollut hankala paikantaa. On liikkeen kanssa tsekattu kaikki keulaa, kamppia ja etukeskiötä myöden. Kaikki on tsekattu, rasvattu jne., mutta naksunta ei ole poistunut. Tuota satulatolppaa ei ole tullut tsekattua ja se voisi hyvin olla syy. Täytyy ehdottaa sen tarkastamista nyt, kun pyörä on taas pajalla.

Onkohan kukaan kohdannut takapäästä tulevaa hentoa metallista kitinää/ vinkunaa? Kuuluu omassa pyörässä parhaiten pehmeällä polulla polkiessa, kun renkaat ja takapakka ei pidä liikaa ääntä. Sen lähteen etsinnässä on käyty takapää aika kattavasti läpi jarrujen ja kiekon säätöjen myöden, taka-akseli on rasvattu, takalaakerit vaihdettu (palaan tähän pian), mutta vieläkään ei ole lähde selvinnyt. Kyseinen ääni on naksunnan lisäksi vaivannut about heti ekan viikon jälkeen pyörän ostosta.

Takalaakerit olikin sitten outo homma. Yllämainittuja ongelmia selvitellessä kävi ilmi, että takavanteessa oli klappia ja se antoi hieman periksi väännettäessä sivuttaissuuntaan. Yllätys olikin suuri, kun takalaakereiden irrottamisen jälkeen kävi ilmi, että ne oli aivan loppu. Tässä vaiheessa ajoa oli takana melko tarkalleen 500 km. No, ne vaihdettiin uusiin laadukkaampiin, mutta tällä viikolla pyörää pajalle taas viedessä samainen ongelma oli jälleen läsnä. Ajatuksia, mistä voisi johtua?

Näiden lisäksi on ollut pieniä ongelmia kuten ekalla vähän kovemmalla lenkillä vaihtaja meinasi irrota ohjaustangosta kiinnikeruuvin löystyttyä (hoitui kiristämällä), dropper postin peukalovipu lähti irti juuri, kun oli selvittänyt haastavan kivikon ja pysähtyi huilaamaan tasamaalle. Onneksi tippui siinä eikä aiemmin, niin sai osat takaisin kiinni eikä mennyt ruuvi hukkaan. Takajarrun kaapeli myös hankasi aluksi hieman pinnoihin ja nyt väliaikaisesti sidottu nippusiteellä haarukkaan. Pitäisikin irrottaa ja tsekata pysyisikö muodossa ilman sitä.

Onko jengi törmännyt vastaaviin ongelmiin? Vai onko mulla ollut vaan huonoa tuuria oman yksilön kanssa? Liike on hoitanut kaikki korjaukset mallikkaasti, mutta alkaa vähän hävettää vaivata heitä jatkuvasti ongelmilla. Toki pyörä on siinä hintaluokassa, ettei tällaisia ongelmia olettaisi olevan ja ehdottomasti haluan viat kuntoon.

Kaikesta tästä huolimatta oon ollut pyörään super-tyytyväinen. Tää ei oo ihan se perusmaastopyörä, mutta niin monipuolinen ja nautinnollinen ajaa. Kiipeää todella hyvin, laskut sujuu mallikkaasti ja yllättävän ketterä on myös. Itseltä vahva suositus pyörälle, vaikka omalle kohdalle teknisiä ongelmia on osunutkin näin paljon. Nii joo, ja ketjun hankaamista takarenkaaseen en ole havainnut kertaakaan. Renkaina orkkikset ja runko kokoa L. Mielenkiinnolla odotan kommentteja.

kaakku
08.08.2019, 13.41
Onko Full Stachessa sama Bontragerin takanapa kuin jäykkäperäisissä Stacheissa? Siinä on ilmeisesti sellainen huono ominaisuus että akselin ei-vetopuolen mutterit löystyvät ja tulee klappia. 19 mm kartioavain ja 12 mm kuusiokolo riittävät säätöön ja kiristämiseen. Jarrulevyn voi tietty irroittaa jos oikein hifistelemään alkaa niin on vähän enemmän tilaa hakea sopivaa kireyttä. Siinä on 2 kpl 19 mm avaimella pyöriteltäviä lukkomuttereita ja niitten alla 17 mm kartioavaimella pyöriteltävä säätöprikka. On vähän vittumainen säätää jos koko paketin purkaa. Parhaiten onnistuu siis tökkäämällä akselin päätyyn 12 mm kuusiokoloavaimen ja 19 mm avaimella säätää nämä kaksi ulointa lukitusmutteria siten ettei napa klappaa ja laakerit pyörivät smuuthisti.

..itsehän hankin jo DT 350 boostinavat odottelemaan että löydän jostain sopivat kehät. Mutis voisi heittää inboksiin tarjousta Nexien kuitukehistä? :)

JohnnyBuzz
08.08.2019, 15.47
Kiitti vinkeistä! Täytyy välittää pajalle. Mielestäni tsekkasivat nuo mainitut kohdat. Full Stachessa on Bontragerin Boost 148 takanapa jo vakiona eli sen tuoma lisäjäykkyys on jo käytössä.

Edit: näemmä sama takanapa kuin jäykkäperäisessä 9.8 Stachessa.

JohnnyBuzz
08.08.2019, 17.07
Minkälaisilla rengaspaineilla jengi muuten ajelee Full Stacheillaan? Mulla on käytössä jostain Jenkki-forumilta/ arviosta lainattu 18 psi edessä ja 20 (vai oliko se 22) psi takana. Vähän se fiilis, että vois paineita hyvin laskeakin jonkin verran. Itsellä painoa vajaa 90 kg ja ajokamojen kanssa vähän päälle.

Ilipo_81
08.08.2019, 20.09
Mulla on edessä 0,9bar (~13psi) ja takana 0,95bar (~14psi)

Vikoja ei muuten ole tullut ilmi. Pitää tuo takanapa tarkistaa...

Ilipo_81
08.08.2019, 20.39

Ja painoa on varmaan ajokamat päällä joku 80-85kg.

JohnnyBuzz
09.08.2019, 01.36

Täytyy kokeilla itekin vähän laskea paineita vielä. Bontragerin boost -takanapoihin liittyen löysin oheisen ketjun. Niissä näyttää olleen jengillä ongelmia ja on mennyt laakerit vähemmilläkin kilsoilla kuin mulla. Pitäiskö tässä laittaa takakiekko vaihtoon, jotta välttyis näiltä potentiaalisilta ongelmilta jatkossa? https://forums.mtbr.com/trek/anyone-else-having-problems-bontrager-hubs-1045561.html

Antza44
09.08.2019, 09.38
Kiitti vinkeistä! Täytyy välittää pajalle. Mielestäni tsekkasivat nuo mainitut kohdat. Full Stachessa on Bontragerin Boost 148 takanapa jo vakiona eli sen tuoma lisäjäykkyys on jo käytössä.

Edit: näemmä sama takanapa kuin jäykkäperäisessä 9.8 Stachessa.Saanen epäillä, että on sama napa, kuin 9.8, sen napa oli semmoinen nopeakytkentäinen 6 asteinen. Tosin ei sekään kestänyt ja päivittyi takuuna DT 54T Rachettiin.

Satulatolppa on suurella todennäköisyydellä natinan/naksunnan syy. Taas otin omani irti ja laitoin kitkatahnaa reilusti koko tolpan varteen, ni johan hiljeni, saas nähdä kuinka pitkäksi aikaa.

Antza44
09.08.2019, 09.40
https://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/mountain-bikes/trail-mountain-bikes/full-stache/full-stache-8/p/28679/?colorCode=tealdark_teal 20 Malli julkaistu. oho iso kuva.

https://trek.scene7.com/is/image/TrekBicycleProducts/FullStache8_20_28679_A_Primary?$responsive-pjpg$&wid=1920&hei=1440

Ilipo_81
09.08.2019, 10.34
Pikaisesti katsoin että keula on päivittynyt, muuten vaikuttaa pysyneen ennallaan

kaakku
09.08.2019, 10.55
Väri on n. piljoona kertaa hienompi! Tyylikäs laite.

JohnnyBuzz
09.08.2019, 13.30
Väri on n. piljoona kertaa hienompi! Tyylikäs laite.

Sama. Oisin mieluummin tossa värissä kyllä ottanut, mut on tosta rumankauniista army-neon -kombosta oppinu tykkäämään.

Edit. nyt kun tota uutta turkoosia väritystä katteli useampaan kertaan, niin onhan se enemmän perus eli tylsempi. Ton pyörän luonteeseen sopii ehkä sit kuitenkin paremmin vähän räväkämpi linja värimaailmassa.

JohnnyBuzz
09.08.2019, 16.55
Saanen epäillä, että on sama napa, kuin 9.8, sen napa oli semmoinen nopeakytkentäinen 6 asteinen. Tosin ei sekään kestänyt ja päivittyi takuuna DT 54T Rachettiin.

Satulatolppa on suurella todennäköisyydellä natinan/naksunnan syy. Taas otin omani irti ja laitoin kitkatahnaa reilusti koko tolpan varteen, ni johan hiljeni, saas nähdä kuinka pitkäksi aikaa.

Ainakin Trekin saitin speksien mukaan takanavat on samat, mut enhän mä näistä oikeesti mitään tiiä. Ihan täysnoviisi oon tässä aihepiirissä.

Vinkkasin pajaa tosta satulatolppa-asiasta. Ens viikon alussa sit näkee, josko ongelma poistui.

Ilipo_81
09.08.2019, 18.00
Oli näköjään takapyöränlaakerit aika kypsänä... nyt vaan mietin että vaihdanko itse vai vienkö pajalle... kympin osien takia ei viitsi kauheasti ruveta tappelemaan. Toisaalta jos joku muu porsii takanavasta niin rupeeko ne sitten siitä nillittään... vaikea valinta!

JohnnyBuzz
09.08.2019, 18.12
Oli näköjään takapyöränlaakerit aika kypsänä... nyt vaan mietin että vaihdanko itse vai vienkö pajalle... kympin osien takia ei viitsi kauheasti ruveta tappelemaan. Toisaalta jos joku muu porsii takanavasta niin rupeeko ne sitten siitä nillittään... vaikea valinta!

Minkä verran sulla oli kilsoja takana? Mä veisin liikkeeseen, jos vaan kohtuullisen matkan päässä. Tuleepahan kirjattua pyörän huoltohistoriaan, niin helpottaa takuuhommia, mikäli homma toistuu.

Ilipo_81
09.08.2019, 22.12
Minkä verran sulla oli kilsoja takana? Mä veisin liikkeeseen, jos vaan kohtuullisen matkan päässä. Tuleepahan kirjattua pyörän huoltohistoriaan, niin helpottaa takuuhommia, mikäli homma toistuu.

Oiskohan niitä joku 500-600. Tunteja sitäkin enemmän kun tällä on tullut möyrittyä pääsääntöisesti metsässä. Täytyy käydä näyttämässä kaupassa. Ei hirveän matkan päässä ole kuitenkaan...

JohnnyBuzz
10.08.2019, 00.22
Oiskohan niitä joku 500-600. Tunteja sitäkin enemmän kun tällä on tullut möyrittyä pääsääntöisesti metsässä. Täytyy käydä näyttämässä kaupassa. Ei hirveän matkan päässä ole kuitenkaan...

Joo, sit varmaan aika saman verran ajettu kuin meikäläisen siinä vaiheessa, kun takalaakerit vaihdettiin. Maastossa oon kans oikeastaan pelkästään ajanut. Mut pitäisihän noiden laakerien pidempään kestää? Useita vuosia keskimääräisellä ajotahdilla voisin ainakin kuvitella olevan käyttöikä.

Sotanorsu666
10.08.2019, 12.43
17.5" runkoinen full statche 2019 Sportaxilla Tampereella 2699€.

Vähän korpeaa nyt, kun kokokin olisi oikea, mutta muutin suunnitelmia rahatilanteen takia ja ostin vähän halvemman jäykkäperän väliaikaiseksi pyöräksi, niin voi rauhassa miettiä mitä tekee ja mitä haluaa.

Olishan toi tohon rahaan kelvannut vaikka väliaikaiseksi pyöräksi, kun ei se 2999€ ollut paha hinta sekään.

JohnnyBuzz
10.08.2019, 13.47
17.5" runkoinen full statche 2019 Sportaxilla Tampereella 2699€.

Vähän korpeaa nyt, kun kokokin olisi oikea, mutta muutin suunnitelmia rahatilanteen takia ja ostin vähän halvemman jäykkäperän väliaikaiseksi pyöräksi, niin voi rauhassa miettiä mitä tekee ja mitä haluaa.

Olishan toi tohon rahaan kelvannut vaikka väliaikaiseksi pyöräksi, kun ei se 2999€ ollut paha hinta sekään.

Käykää nyt ihmeessä joku hakemassa tohon hintaan pois. Siinä saa kyllä rahalle kunnolla vastinetta.

Märkä Mörkö
13.08.2019, 17.43
Vanha väri ehdottomasti parempi - itse asiassa jäisi nykyvärillä ostamatta. Mutta onko muilla omistajilla tai Stache-kuskeilla ylipäätään ollut ongelmaa takakiekon kanssa? Itselläni taisi mennä jo neljäs pinna poikki ja alkaa syödä ajoiloa repiä teippejä taas irti. Otan kiitollisena vastaan myös suosituksia laadukkaammasta kiekosta.

JohnnyBuzz
13.08.2019, 18.15
Vanha väri ehdottomasti parempi - itse asiassa jäisi nykyvärillä ostamatta. Mutta onko muilla omistajilla tai Stache-kuskeilla ylipäätään ollut ongelmaa takakiekon kanssa? Itselläni taisi mennä jo neljäs pinna poikki ja alkaa syödä ajoiloa repiä teippejä taas irti. Otan kiitollisena vastaan myös suosituksia laadukkaammasta kiekosta.

Pinnojen kanssa ei oo mulla ollu ongelmia onneksi, kun muita haasteita on osunut matkaan. Ei nyt mitään mega-droppeja oo tullut tehtyä. Korkein droppi varmaan vajaasta metristä tasaiselle nurtsille. Hypyt on niin säälittäviä vielä, ettei oo pelkoo, että niissä menisi. Millaisilla paineilla ajelet? Varmaan jonkin verran vaikuttaa. Jos itellä noi takalaakerien ongelmat vielä toistuu, niin sit varmaan pistän takakiekon kera navan vaihtoon, vaikka kallista onkin. Suositukset siis myös täällä kiinnostaa.

EvilTwin
13.08.2019, 19.04

Vm. 2017 Stache 5:sta meni aika uutena pinna nippelin juuresta poikki. Takakiekko kävi rihtauksessa ja samantien pamahti toinen pinna poikki samasta kohdasta kun pyörä nojasi seinää vasten. Kiekko vaihdettiin takuuseen, myös takanavan/vaparin kanssa oli ongelmaa.
Uudessa kiekossa on pinnat kestänyt, mutta kiekossa on klappia sivusuunnassa jos pyörän päällä ei ole painoa (preloadit ja pikalinkku ovat aika tiukalla, ei tunnu olevan vaikutusta). Voi olla normaalia, koska ei tunnu ajossa haittaavan, mutta ei silti hirveästi luottamusta herätä.
Etunapa sirisee/kuulostaa ehkä hieman kuivalta reilun vuoden ajon jälkeen, rasvaamisella pääsisi luultavasti eroon.
Uudet kiekot ovat käyneet itselläkin mielessä.

Weston
13.08.2019, 19.54
https://www.actionsports.de/en/dt-swiss-370-boost-disc-is-trailride-40-comp-race-wheelset-29er-2060g-27002?c=730

Näihin olen itse ollut tyytyväinen. Hinta/laatu/paino kohdallaan. Tubeless toimii hyvin ja tuntuvat kestävän. Ainoa miinus on että tekstit on maalattu vanteeseen.

JohnnyBuzz
13.08.2019, 21.54
Toi Swissin hinta on parille? Hinta kyllä hyvin kohdillaan, jos laatukin hyvää. Pitää laittaa muistiin.

Märkä Mörkö
13.08.2019, 22.29
Pinnojen kanssa ei oo mulla ollu ongelmia onneksi, kun muita haasteita on osunut matkaan. Ei nyt mitään mega-droppeja oo tullut tehtyä. Korkein droppi varmaan vajaasta metristä tasaiselle nurtsille. Hypyt on niin säälittäviä vielä, ettei oo pelkoo, että niissä menisi. Millaisilla paineilla ajelet? Varmaan jonkin verran vaikuttaa. Jos itellä noi takalaakerien ongelmat vielä toistuu, niin sit varmaan pistän takakiekon kera navan vaihtoon, vaikka kallista onkin. Suositukset siis myös täällä kiinnostaa.

En ole itse ajanut droppeja ollenkaan. Jokainen pinna on mennyt poikki ylämäkeen polkiessa. Paineet ovat niin alhaiset kuin 90kg painolla pystyn ajamaan ilman kivien tulemista vanteille, mutten ole mittaillut lukemia.

Kiitos Westonille tuosta linkistä, en olisi itse tuota huomannut tai löytänyt.

JohnnyBuzz
19.08.2019, 19.43
Viikonloppuna Poronpolun loppupuoliskolla katkesi eka pinna meikäläisen pyörästä. Jos alkaa toistumaan, niin vois noita linkattuja kiekkoja harkita, kun ei hintaa oo mikään älytön. Mitenhän paino vertautuu Pyörän mukana tulleisiin Bontragereihin? Ei sillä, että muutamalla sadalla grammalla olis ees väliä.

Weston
19.08.2019, 23.11
https://icancycling.com/products/29er-plus-50mm-fat-bike-wheelset-with-novatec-d711sb-d712sb-hubs-pillar-psr14-spokes-1?_pos=7&_sid=f8077dce8&_ss=r
En tiedä mitä orkkisvanteet painaa, mutta yllä oleva 50mm hiilikuitu 29+ vannepari painaa 200g enemmän ja maksaakin enemmän.

JohnnyBuzz
20.08.2019, 22.11
https://icancycling.com/products/29er-plus-50mm-fat-bike-wheelset-with-novatec-d711sb-d712sb-hubs-pillar-psr14-spokes-1?_pos=7&_sid=f8077dce8&_ss=r
En tiedä mitä orkkisvanteet painaa, mutta yllä oleva 50mm hiilikuitu 29+ vannepari painaa 200g enemmän ja maksaakin enemmän.

Joo, painoeroa johtuu varmastikin siitä, että toi on 10 mm leveämpi.

Weston
21.08.2019, 21.23
Jälkimmäinen on sisämitaltaan 5mm leveämpi. Tarkoitus oli lähinnä pohtia, että ei ne varmaan radikaalisti painavammat orkkiksiin verrattuna ole, jos kiinankuitukiekot Novatecin navoilla painaa 10% enemmän.
http://lundberg247.fi/product_details.php?p=1581
44,4mm sisäleveät Mulefutit näkyy painavan 2800g

JohnnyBuzz
22.08.2019, 16.45
Trekin asiakaspalvelu-chat kertoi Bontragerin kiekkojen painoksi 2006 g eli aika lähellä noita Westonin linkkaamia. Jos muuten on jotain kyssäreitä Trekin pyöriin liittyen, niin toi Jenkki-saitilta löytyvä chat on tosi hyvä. Palvelu on nopeaa ja ystävällistä.

Ilipo_81
08.09.2019, 17.05
No nyt meni multakin pinna poikki... täytyypä korjailla. Täytyy takuusta kysellä, mutta luulen että korjausajat on niin hurjia että menee omatoimihommiksi...

Ilipo_81
28.10.2019, 18.38
Matka Full Stachella jatkuu. Kovasti tykkään edelleen ja mitä huonommaksi keli muuttuu, sitä mukavammalta meno tuntuu.

Nastarenkaat varmaan pitäisi hommata... hainhampaat saa vissiin unohtaa, joten jäljelle jää kakunsyöjät tai itse nastoitus... vai onko joku löytänyt 29”+ koossa jotain uusia vaihtoehtoja?

Antza44
29.10.2019, 13.05
Matka Full Stachella jatkuu. Kovasti tykkään edelleen ja mitä huonommaksi keli muuttuu, sitä mukavammalta meno tuntuu.

Nastarenkaat varmaan pitäisi hommata... hainhampaat saa vissiin unohtaa, joten jäljelle jää kakunsyöjät tai itse nastoitus... vai onko joku löytänyt 29”+ koossa jotain uusia vaihtoehtoja?Kyllä ite laittasin Minioneihin vaan ite nastat suosiolla. 3C terra seoksella en ole lumella huomannut ongelmia, mutta läskissä nyt Dual seoksella olevat pitää, kyllä syys liukkaalla paremmin, joskaan ei ne oikein rullaakkaan.

mattim
01.11.2019, 20.55

Nastarenkaat varmaan pitäisi hommata... hainhampaat saa vissiin unohtaa, joten jäljelle jää kakunsyöjät tai itse nastoitus... vai onko joku löytänyt 29”+ koossa jotain uusia vaihtoehtoja?

Mites nää? https://45nrth.com/products/wrathchild_29

Ilipo_81
01.11.2019, 23.44
Mites nää? https://45nrth.com/products/wrathchild_29

Ei raaski ostaa. On niiiiiin hirveän hintaiset. No laitoin Maxxis renkaat tilaukseen, Mcarbonin nastat ja Clasulta -17% alella Dremelin. Ilmaista ei ollut tämäkään, mutta saa itsetekemisen iloa (ehkä)

Antza44
04.11.2019, 13.50
Mites nää? https://45nrth.com/products/wrathchild_29Ei nää kyl 29+ pyörään oikeen sovi, kun on niin kaposet. Tietty, jos on jää ja lumi renkaat erikseen, mut sithän voi ajaa vaikka 2.25 ISP.eillä.

mattim
04.11.2019, 17.01
Ei nää kyl 29+ pyörään oikeen sovi, kun on niin kaposet. Tietty, jos on jää ja lumi renkaat erikseen, mut sithän voi ajaa vaikka 2.25 ISP.eillä.

No ei ne ihan plussat ole, mutta ISP:n verrattuna uskoisin, että lumiominaisuudet ovat eri tasolla. Toki 3" olis taas ihan eri tarina.

Ilipo_81
09.11.2019, 18.45
Taas napsahti pinna poikki [emoji22]

Täytynee ruveta seuraileen noita

JohnnyBuzz
19.11.2019, 00.05
Mullakin nyt mennyt kaks pinnaa poikki. Toinen meni vähän pieleen menneessä hypyssä, kun en niitä oikein osaa ja tuli liikaa takarenkaalle alas, vaikkei kyllä mikä iso hyndä ollutkaan. Muuten tuntuu olevan aiemmat ongelmat vihdoin selätetty ehkä kuudennen takuuhuollon jälkeen. Tosin nyt kilsoja ei ole kertynyt samaan tahtiin kuin kesällä, kun ei jaksa olla koko ajan pesemässä pyörää näillä keleillä.

Onko muuten kellään muulla ollut ongelmaa takapyörän pikalukon kanssa? Mulla on joitakin kertoja vipu auennut kesken ajon, vaikka tiukalle oon laittanut. Tullut tavaksi aina tarkistaa se.

Edelleen diggaan kyllä pyörästä paljon ja hirvee polte on koko ajan poluille.

Antza44
19.11.2019, 09.25
Meneekö teillä pinnat J mutkasta poikki? Mullakin alkanut J mutkasta mennä poikki. Aikoinaan tuohon Line Pro kuituvanteeseen vaihtui Bontragerin suoravetonavan tilalle normi DT240 napa, kun suoravetonavat oli kiven alla ja kiekko piti saada ajoon, nyt alkanut semisti harmittaa, että ei tullut suoraveto napaa silloin. Veikkaan, että siinä olisi pinnat kestänyt, koska kiekko on kyllä jämäkkä vaikka ei olekkaan, kuin 28 pinnanen. Pinnat on 2mm, mutta eipä se näytä auttavan, kun katkeaa mutkasta.

Ajelin tuossa kuukauden päivät Dudella, kun testailin uusia 27.5" kiekkoja ja Stachen Pike odotteli tallin nurkassa täyshuoltoa, nyt sain taas Stachen nippuun ja täytyy vaan todeta, että on maastopyöriä ja sitten on Full Stache. On se vaan niin loistava peli. Kiipeämiskyky perä loivassakin asennossa 140mm keulallakin on aivan uskomatonta. Taas alaspäin mentäessä enskakivikkoon ei kyllä pyörä ole vauhdin rajoittava tekiä. Mulla 9.8 jäykkis Stachesta siirtynyt RC Pike Charger 1 vaimentimella on ollut aina jotenkin kova käsille, nyt vaihdoin vaimentimeen Redlinen LikeWaterit ja voi, että mikä ero. Keulasta tuli tosi smuutti, mutta vaimennukset tuntuisi riittävän täysin.

ealex
19.11.2019, 14.21
^ Tuo 2mm paksu on varmaan se syy, miksi katkea, eli tasapaksu pinna ei jousta, vaan katkea.

JohnnyBuzz
19.11.2019, 15.43
Joo, J:n mutkasta menny mulla poikki.

Antza44
19.11.2019, 16.35
^ Tuo 2mm paksu on varmaan se syy, miksi katkea, eli tasapaksu pinna ei jousta, vaan katkea.
Voi olla. Takuuna tekivät aikoinaan tuon navan vaihdon eivät kysellyt siiinä vaiheessa. Noutaessa sain kuulla vasta millä kasasivat, jos vielä monta napsahtaa poikki, niin sitten kasaan koko kiekon uusiksi jollain normi DT.n compeilla.

Antza44
02.01.2020, 14.58
1 kappale murrettuja Chainstay.ta a250h sekalaista ajelua ilman kolareita. Takuuna uudet alaputket. Jaa se tapatalkki kääntelee kuvat, no olkoon asia käy ilmi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200102/3929fea53feb39acff8579f519d096f3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200102/e0c125148b6dcd11d401e47447607f8c.jpg

JohnnyBuzz
02.01.2020, 16.05
1 kappale murrettuja Chainstay.ta a250h sekalaista ajelua ilman kolareita. Takuuna uudet alaputket. Jaa se tapatalkki kääntelee kuvat, no olkoon asia käy ilmi.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200102/3929fea53feb39acff8579f519d096f3.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200102/e0c125148b6dcd11d401e47447607f8c.jpg

Oho! Ootko hypyistä tai dropeista ajellu? Liekö syntynyt ajan mittaan vai kenties jostain tilanteesta, jossa tullut hetkellisesti isompi rasitus takapäähän? Rungon takuu taisi olla Trekillä elinikäinen, joten korjausvastuusta ei pitäisi olla epäilystä. Ilmoittele ihmeessä, kuinka hyvin takuuasiat hoituu. Mulla näyttäis olevan vasta 80 h mittarissa. Hyvin oot ehtinyt pyörän kyydissä olla! :)

Antza44
02.01.2020, 16.17
Oho! Ootko hypyistä tai dropeista ajellu? Liekö syntynyt ajan mittaan vai kenties jostain tilanteesta, jossa tullut hetkellisesti isompi rasitus takapäähän? Rungon takuu taisi olla Trekillä elinikäinen, joten korjausvastuusta ei pitäisi olla epäilystä. Ilmoittele ihmeessä, kuinka hyvin takuuasiat hoituu. Mulla näyttäis olevan vasta 80 h mittarissa. Hyvin oot ehtinyt pyörän kyydissä olla! :)On tullut droppailua harjoiteltua. Isompaa rasitusta tulee aina, kun perä letkuaa. Muutaman lenkin ihmettelin perän extralöysyyttä. Kiristelin linkustoa ja kaikki oli kiinni. Ilmeisesti silloin oli sisäpuolelta jo mennyt eikä osunut silmään. Viimisellä reisulla huomasin, että oho. Jousitushan tuossa on tosi hyvä eikä pohjaa oikeilla paineilla. Onhan tuo 4 kategorian pyörä, että pitäs kestää ajoa, mutta näyttää mulla kuuluvan Trekin vuosihuoltoon rungon vaihdot. Uusi on alla jo, niin kuin totesinkin. Joo viimesyksynä sain rungon takuuna ja koko viime talven ajoin melkein läskillä.

JohnnyBuzz
02.01.2020, 17.33
On tullut droppailua harjoiteltua. Isompaa rasitusta tulee aina, kun perä letkuaa. Muutaman lenkin ihmettelin perän extralöysyyttä. Kiristelin linkustoa ja kaikki oli kiinni. Ilmeisesti silloin oli sisäpuolelta jo mennyt eikä osunut silmään. Viimisellä reisulla huomasin, että oho. Jousitushan tuossa on tosi hyvä eikä pohjaa oikeilla paineilla. Onhan tuo 4 kategorian pyörä, että pitäs kestää ajoa, mutta näyttää mulla kuuluvan Trekin vuosihuoltoon rungon vaihdot. Uusi on alla jo, niin kuin totesinkin. Joo viimesyksynä sain rungon takuuna ja koko viime talven ajoin melkein läskillä.

Selkee. Ite tullu droppailtua korkeimmillaan vajaasta metristä tasaselle nurtsille + sit toki maastossa olevat dropit lisäksi. Viime viikonloppuna puolestaan taas hyppyreistä räpiköintiä ja gapillisessä hyndässä jäi pari kolme kertaa vajaaksi, niin siinä joutui takapää aika kovaan rasitukseen.

Täytyy tarkkailla tilannetta ja kiva kuulla, että takuuasiat on hoitunut hyvin.

Antza44
02.01.2020, 18.22
Takakolmiolla on 5 vuoden takuu paitsi 2020 malleista alkaen niilläkin on elinikäinen takuu. Päärungoilla vanhemmissakin elinikäinen takuu.

stumpe
02.01.2020, 18.47
Takakolmiolla on 5 vuoden takuu paitsi 2020 malleista alkaen niilläkin on elinikäinen takuu. Päärungoilla vanhemmissakin elinikäinen takuu.

Ihan mielenkiinnosta niin kuinka monta Trekkiä sulla on hajonnut? Vielä oot uskollinen merkille. :D

Antza44
02.01.2020, 18.55
Ihan mielenkiinnosta niin kuinka monta Trekkiä sulla on hajonnut? Vielä oot uskollinen merkille. :D3 vuotta sitten ostin kuitusen 29+, niitä meni 2 seat tuben juuresta sitten pyysin tämän täysjousto 29+ rungon takuuna. Pakkohan se on olla merkkiuskollinen, kun joka vuos saa uutta osaa takuuna. Tuskin silti rahalla uutta Trekkiä enään haen. Välirahan saatan maksaa, jos joku kerta vaihdetaan taas kokonaan johonkin muuhun malliin.

Ilipo_81
02.01.2020, 22.45
Mulla meni omasta pyörästä lopulta takakiekko rikki. Vannekehä oli haljennut muutamasta kohtaa. Takuuseen sain uuden kiekon. Täytyy toivoa että tämä uusi nyt kestää. Pisteet Espoontorin pyörälle hyvästä ja nopeasta palvelusta!

Antza44
29.05.2020, 11.55
No niin nyt on toistamiseen vaihdettu chainstay. 4 kk ja noin 100h kesti nyt. Tismalleen samasta kohtaa murtui, kuin aiempi tosin nyt älysin seurata paikkaa tarkemmin ja huomasin heti, kun naksahti pumptrakkiä ajaessa sen kuuloisesti perä ja pieni murtumahan se sielä oli takapuolella. Takuuhan hoitui taas nopeasti 1.5 viikkoa perän tilauksesta Trekiltä uusi oli jo ajossa.

Täytyy taas todeta, että on tuo vaan hieno peli. Ajelin pari viikkoa 2020 Fuel EX. Onhan siinä perä uudistuksen myötä selkeästi tukevampi sivu suunnassa, mutta siihen ne ilot sitten jääkin. Geo on siinä seattuben osalta liian loiva. High asennossa jää satula taaemmas kuin Full Stachessa Low asennossa 140mm keulalla. Fuel EX olisi selkeästi kaivannut 150mm keulan, jotta olis alkanut vastaamaan Full Stachea ja se olisi loiventanut satula kulmaa entisestään. L Stache hitusen isompi ja parempi minulle. Fuelin 44 Offsetilllä oleva keula on kyllä nopeampi ohjata, mutta pahoissa paikoissa ei kyllä anna sellasta luottoa, kun eturengas ei kulje, niin kaukana, mutta olis kiva koittaa omassa pyörässä tuota pienempää offsettiä, nykyisen normi 29 Rockarinhan vois laittaa 150mm samalla AC.lla, kuin 140mm 29+, mutta tilat riittäisi vielä 3" kumille.

Trekiltä kysyttiin välirahaa vaihtona kuituseen Fuel EX runkoon, mutta se oli sama hinta, kuin millä sen olisi suoralla rahalla saanut, no parempi näin em syistä ja oletinkin, että väliraha ei tule olemaan järkevä, koska takuuna selviavät pelkillä perän alaputkilla. Fueliin olis 2.8" kumit mennyt i41mm vanteella. Uusi Fueli on siis pilattu minun mielestä lähinnä liian loivalla satulakulmalla ja kyllä sen pidemmä takahaarukan huomaa ajossa -ketteryydessä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200529/7fbfdeaa946973cafd4f23f3d94e14bd.jpg

JohnnyBuzz
29.05.2020, 14.55
Mä oon kanssa ollut edelleen tosi tyytyväinen, vaikka omallekin kohdalle on osunut teknisiä haasteita. Mulla meni takakiekko vaihtoon hiljattain. Parkissa ajaessa tuli sivuttaisheittoa vanteeseen ja kävin lähiliikkeessä rihtauttamassa. Siinä huomasivat, että vanteeseen oli tullut pyörän suuntaisi rasitusmurtumia varmaan kymmenkunta kohdassa aina pinnan molemmin puolin. Takuuasiat onnistui liikkeen kanssa taas erittäin hienosti ja viime viikolla sain uuden kiekon alle.

Samalla kävi ilmi, että takarenkaan ulkokumiin oli tullut pieni viilto. Joten vaihtoivat samalla Maxxiksen Minion DHF & DHR -kumit siihen. Renkaissa lukee 3,0”, Maxxiksen saitti väittää leveydeksi 2,8”, mutta työntömitalla 2,6”. Kyllä sen silmämääräisesti jo näki, että eivät yllä XR4:n mittoihin. Pieni henkinen kyynel vierähti, kun ne isot renkaat on ton juttu. Onhan noikin edelleen isot, ei siinä mitään. Ehkä vähän kevyemmin tuntuisivat rullaavan muutaman testilenkin perusteella ja yhdellä omalla Strava segmentillä tuli parannettua aikaa merkittävästi. Tiedä sit johtuuko renkaista. Pitoa noissa Maxxiksissakin tuntuu olevan eli ei ihan niin haikein mielin muisteli XR4:ia, vaikka olihan ne ihanat. Ja ainahan niitä saa uusia.

Antza44
29.05.2020, 15.39
Mä oon kanssa ollut edelleen tosi tyytyväinen, vaikka omallekin kohdalle on osunut teknisiä haasteita. Mulla meni takakiekko vaihtoon hiljattain. Parkissa ajaessa tuli sivuttaisheittoa vanteeseen ja kävin lähiliikkeessä rihtauttamassa. Siinä huomasivat, että vanteeseen oli tullut pyörän suuntaisi rasitusmurtumia varmaan kymmenkunta kohdassa aina pinnan molemmin puolin. Takuuasiat onnistui liikkeen kanssa taas erittäin hienosti ja viime viikolla sain uuden kiekon alle.

Samalla kävi ilmi, että takarenkaan ulkokumiin oli tullut pieni viilto. Joten vaihtoivat samalla Maxxiksen Minion DHF & DHR -kumit siihen. Renkaissa lukee 3,0”, Maxxiksen saitti väittää leveydeksi 2,8”, mutta työntömitalla 2,6”. Kyllä sen silmämääräisesti jo näki, että eivät yllä XR4:n mittoihin. Pieni henkinen kyynel vierähti, kun ne isot renkaat on ton juttu. Onhan noikin edelleen isot, ei siinä mitään. Ehkä vähän kevyemmin tuntuisivat rullaavan muutaman testilenkin perusteella ja yhdellä omalla Strava segmentillä tuli parannettua aikaa merkittävästi. Tiedä sit johtuuko renkaista. Pitoa noissa Maxxiksissakin tuntuu olevan eli ei ihan niin haikein mielin muisteli XR4:ia, vaikka olihan ne ihanat. Ja ainahan niitä saa uusia.Minusta nuo erot on kyllä aika hälyvän pienet vaikka on ne XR4 hitusen isommat. Minusta silmällä ei juuri eroa huomaa ja täten luokittelen Maxxiset ihan täysiverisiksi 3" ainakin 2.6" Rekonit ja 2.6" XR4 on ihan pikku kumit näihin verrattuna.

Uusi DHR 74.8mm nappuloista, 73.9 mm kylet ja korkeus 66.6mm.
Ajettu useampi vuosi DHF 75.2mm nappulat, 74.4mm kylet ja arvio korkeudesta kulumattomana 67.9mm.
Ajettu vuosi XR4 77.8mm nappuloista, kylet 76.9mm ja korkeus 65.9mm

Mulla i41 vanteet.

JohnnyBuzz
29.05.2020, 16.27
Minusta nuo erot on kyllä aika hälyvän pienet vaikka on ne XR4 hitusen isommat. Minusta silmällä ei juuri eroa huomaa ja täten luokittelen Maxxiset ihan täysiverisiksi 3" ainakin 2.6" Rekonit ja 2.6" XR4 on ihan pikku kumit näihin verrattuna.

Uusi DHR 74.8mm nappuloista, 73.9 mm kylet ja korkeus 66.6mm.
Ajettu useampi vuosi DHF 75.2mm nappulat, 74.4mm kylet ja arvio korkeudesta kulumattomana 67.9mm.
Ajettu vuosi XR4 77.8mm nappuloista, kylet 76.9mm ja korkeus 65.9mm

Mulla i41 vanteet.

Okei, ei noissa mitoissa isoa eroa kyllä ole. 40 mm vanne mullakin (eli siis se alkuperäinen). Mä sain Minionille leveydeksi työntömitalla 2,6” (n. 66 mm) nappulasta nappulaan, mutta ehken vaan osannut. Täytyy mitata jossain vaiheessa uudestaan. Kattelin kuvia puhelimesta, jossa vielä vanhat kumit, niin voi olla, että XR4:n vähän pyöreämpi muoto luo sen illuusion leveydestä.

Antza44
29.05.2020, 16.42
Okei, ei noissa mitoissa isoa eroa kyllä ole. 40 mm vanne mullakin (eli siis se alkuperäinen). Mä sain Minionille leveydeksi työntömitalla 2,6” (n. 66 mm) nappulasta nappulaan, mutta ehken vaan osannut. Täytyy mitata jossain vaiheessa uudestaan. Kattelin kuvia puhelimesta, jossa vielä vanhat kumit, niin voi olla, että XR4:n vähän pyöreämpi muoto luo sen illuusion leveydestä.Huomion arvoista on, että orkkis Duroc 40 sisäleveys on vain 36mm ja 40mm on ulkoleveys. Minulla siis sisä leveys tuon 41mm. 36mm vanne on minusta aika hassu valinta valmistajalta ko pyörään vai liekö hakivat lisää tilaa ketjulle, koska se ajautuu 3" kumilla väkisin lähelle kumia Boost ketjulinjalla.

Jäykkis Stacheissa käyttävät kuitenkin i41 kuituna ja Duroc 50 eli i46mm vanteita aluna.

sboke
29.05.2020, 17.55
Pääsin kokeilemaan ja on muuten hyvä pyörä luokassaan. Jos pitäisi polulle älyttömään röllijuurakkoon valita yks pyörä niin tämä varmaan paras tähän asti koitetuista. Tuli tukevampi fiilis perusajossa kuin enduropyörällä mutta ei silti tylsä tai raskas, ihan hyvin saa käsiteltyä. Oli kokoa liian suuri ja en ole pitkä mutta yllätti miten hyvin tuota pystyy pyörittelemään hankalissakin paikoissa. Pitkään lenkkiajoon ei ehkä omiaan mutta lyhyemmille lenkeille hauskan oloinen peli jos tykkää jyrämeiningistä. Harmi että ei takapää kestä.

Antza44
29.05.2020, 18.07
Se on ketterä peli vaikka ei uskoskaa. Voi kun uudistasvat perän tukusammaks ja kevyempikuitu raami kruunasi.

jones mäkinen
29.05.2020, 18.34
Jos haluu helpol välil hiekkatiel ajaa, niin Vittoria Barzon 2.6 rengas menee helposti tubelesina tän pyörän kiekoille, ei vaadi edes litkua, pitää ilmat lenkillä 1.5t-2tuntia. Pumppu hyvä pitää mukana, ja voi lisätä tarpeen mukaan ilmaa. Huomaa kyl rullaavuudessa kovan eron ja saa tästä monipuolisen pyörän.

JohnnyBuzz
29.05.2020, 19.08
Se on ketterä peli vaikka ei uskoskaa. Voi kun uudistasvat perän tukusammaks ja kevyempikuitu raami kruunasi.

Tiedätkö onko noita takahaarukan ongelmia ollut maailmalla paljonkin? Täytyy tuolta varalta tarkistaa oma pyöräkin aika ajoin. Menee rungon elinikäisen takuun piikkiin, eikös?

Antza44
29.05.2020, 20.24
Tiedätkö onko noita takahaarukan ongelmia ollut maailmalla paljonkin? Täytyy tuolta varalta tarkistaa oma pyöräkin aika ajoin. Menee rungon elinikäisen takuun piikkiin, eikös?2020 malleista alkaen vasta swingeillä ikuinen. Ennen sitä 5V. Mtbr foorumilla 1 ainakin. Tuppaa vaan jäämään nää ns merkkipyörien viat ulos foorumi keskusteluista vs postimyynti pyörien.

JohnnyBuzz
29.05.2020, 20.37
2020 malleista alkaen vasta swingeillä ikuinen. Ennen sitä 5V. Mtbr foorumilla 1 ainakin. Tuppaa vaan jäämään nää ns merkkipyörien viat ulos foorumi keskusteluista vs postimyynti pyörien.

Niihän se olikin. Trekin takuu parani tänä vuonna. Ei kuitenkaan vaikuttaisi kovin yleiseltä ongelmalta, jos tota voi käyttää mittarina.

Antza44
29.05.2020, 20.40
Jos haluu helpol välil hiekkatiel ajaa, niin Vittoria Barzon 2.6 rengas menee helposti tubelesina tän pyörän kiekoille, ei vaadi edes litkua, pitää ilmat lenkillä 1.5t-2tuntia. Pumppu hyvä pitää mukana, ja voi lisätä tarpeen mukaan ilmaa. Huomaa kyl rullaavuudessa kovan eron ja saa tästä monipuolisen pyörän.Onhan sitten se Schwalben G-one speed 2.35" a 530g ni kyllä liikkuu, jos jaksaa renkaita puljata tai on toiset kiekot.
https://www.schwalbe.com/en/gravel-reader/schwalbe-g-one-speed

Antza44
29.05.2020, 20.46
Niihän se olikin. Trekin takuu parani tänä vuonna. Ei kuitenkaan vaikuttaisi kovin yleiseltä ongelmalta, jos tota voi käyttää mittarina.Joo ei varmasti kaikki saa rikki, mutta silti 4 gategoriian luokiteltuun vehkeeseen on tullut selkeästi suunnittelu moka. Maanantai kappaleisiin en usko enään toisen jälkeen. Mutta kyllä itse ainakin annan kyytiä sekä ylös, että alaspäin vaikka en mikään rämäpää olekkaan. Sen verran se perä fleksaa, että ihmekkös, et väsyy. Samoihan ne kuitu jäykkis Farleyt ja Stachet ratkeaa seattuben juuresta, mutta onhan ne mukavia ajaa, kun ei ole jäykkiä, kun rautakanki.

Itse käyn linkun pultien momentit läpi ennen joka ajoa ja kumma, että sieltä aika ajoin löysyyttä löytyy kierrelukitteista huolimatta. Uudessa Fuelissa oli momentit huomattavasti järemmät tosin, niin oli osa pulteistakin.

JohnnyBuzz
29.05.2020, 20.56
Joo ei varmasti kaikki saa rikki, mutta silti 4 gategoriian selkesti luokiteltuun vehkeeseen on tullut suunnittelu moka. Maanantai kappaleisiin en usko enään toisen jälkeen. Mutta kyllä itse ainakin annan kyytiä sekä ylös, että alaspäin vaikka en mikään rämäpää olekkaan. Sen verran se perä fleksaa, että ihmekkös, et väsyy. Samoihan ne kuitu jäykkis Farleyt ja Stachet ratkeaa seattuben juuresta, mutta onhan ne mukavia ajaa, kun ei ole jäykkiä, kun rautakanki.

Itse käyn linkun pultien momentit läpi ennen joka ajoa ja kumma, että sieltä aika ajoin löysyyttä löytyy kierrelukitteista huolimatta. Uudessa Fuelissa oli momentit huomattavasti järemmät tosin, niin oli osa pulteistakin.

Mä en oo tota perän fleksaamista tunnistanut. Kv-forumeilla siitä oli puhetta, kun tein taustatyötä ennen ostopäätöstä, mutta itse en ole huomannut moista ajossa. Ei toki tarkoita, ettei sitä voisi tapahtua, voi jäädä huomaamatta. Linkun pultteihin en ole myöskään kertaakaan koskenut. Mulla rungon kokona siis XL. Vaikee sanoa käyttäytyykö eri koot eri tavalla.

Antza44
02.06.2020, 09.07
Mä en oo tota perän fleksaamista tunnistanut. Kv-forumeilla siitä oli puhetta, kun tein taustatyötä ennen ostopäätöstä, mutta itse en ole huomannut moista ajossa. Ei toki tarkoita, ettei sitä voisi tapahtua, voi jäädä huomaamatta. Linkun pultteihin en ole myöskään kertaakaan koskenut. Mulla rungon kokona siis XL. Vaikee sanoa käyttäytyykö eri koot eri tavalla.Eilen taas, kun kaahailin polkuja, niin 8 vaihteelta sain vielä mutkassa ajettua ketjun kiinni renkaaseen ja puolesta välistä pakkaa 11 vaihteisella eli 6 vaihteella saa ketjun kumiin ihan penkistä ajellessa, kun sopivasti on mutkaa ja jousitus toimii, että luokittelen tuo fleksaamiseksi. Esim hyppyissä/dropeissa aistii myös alastullessa, kun ketju saattaa hipsia kumiin. Pari viikkoa, kun tuossa välissä ajeli uudella Fuel EX missä perän rakenne on muutettu on kyllä ero aika valtava jäykkyydessä. Tietysti 2.6 kuminkin kylki on paljon kauempana ketjusta samalla boost ketjulinjalla, mutta siinä ei edes 1 vaihteella saanut ketjua kumiin ja perstuntuma perään on tosi jämy.

Eipä minullakaan ollut muihin täpäreihin oikein vertailukohtaa ennen tätä, kun HT.eilla olin ajellu monta vuotta ja tiedossa oli tuo ongelma, kun 9.8 kuitusen vaihtoa tuohon halusin, kun ei siinäkään rungot kestänyt, mutta kyllä tuo nyt on aika ärsyttävä piirre. Mitä enemmän antaa kenkää sitä enemmän tuo löysyys luonnollisesti vaikuttaa ajotuntumaan ja nyt sitä ei voi olla enään huomaamaatta. Toivotaan, että uudistavat vielä tuon Full Stachen rungonkin samaan suuntaan, kuin muutkin rungot.

Ilipo_81
19.08.2020, 08.26
Pyörä kuumetta pukkaa ja juutuubi on kahlattu läpi... jotain vähän kevyempää ja nopeampaa olisi haussa ja tuo Fuel EX kovasti kutkuttelisi. TREK hoitaa takuuasiat niin mallikkaasti, että ei tohtisi merkkiä vaihtaa.

Pari kesää tuolla Full Stachella on ajeltu, eikä takakiekkojen hajoamista lukuunottamatta ole ollut ongelmia. Perä toki notkuu ja elää, mutta halkeamia en ole löytänyt, eikä tuo ajamista estä.

Lompakolla hierotaan ohimoita jatkuvalla syötöllä. Katsotaan miten tässä käy [emoji4]

Antza44
16.09.2020, 15.24
Pyörä kuumetta pukkaa ja juutuubi on kahlattu läpi... jotain vähän kevyempää ja nopeampaa olisi haussa ja tuo Fuel EX kovasti kutkuttelisi. TREK hoitaa takuuasiat niin mallikkaasti, että ei tohtisi merkkiä vaihtaa.

Pari kesää tuolla Full Stachella on ajeltu, eikä takakiekkojen hajoamista lukuunottamatta ole ollut ongelmia. Perä toki notkuu ja elää, mutta halkeamia en ole löytänyt, eikä tuo ajamista estä.

Lompakolla hierotaan ohimoita jatkuvalla syötöllä. Katsotaan miten tässä käy [emoji4]Itse ajelin Fuel EX 8 muutaman viikon keväällä. Tubelekseksi laitoin 2.6 XR4.set eipä tuo ainakaan sen nopeampi ollut, kuin oma Full Stache Line Pro kuitukiekoilla ja Minioneilla. Fuel EX pitäs olla kuitunen ja kevyillä kuitukiekoilla saadakseen selkeeä muutosta.

zeppo
07.10.2020, 13.30
Full Stachea miettinyt toiseksi pyöräksi jo pitkän aikaa. No nyt ei enää tarvitse, Stache mallisto poistuu Trekiltä - vain jäykkiä runkosettejä on tarjolla. Varastossa vielä jäljellä joitain Full Stache runkosettejä.

JohnnyBuzz
07.10.2020, 13.49
Full Stachea miettinyt toiseksi pyöräksi jo pitkän aikaa. No nyt ei enää tarvitse, Stache mallisto poistuu Trekiltä - vain jäykkiä runkosettejä on tarjolla. Varastossa vielä jäljellä joitain Full Stache runkosettejä.

Mikä koko hakusessa? Oon miettinyt mahdollisesti omasta luopumista. Mulla siis löytyy XL.

Antza44
09.10.2020, 15.00
Perhana nythän tässä ei sitten ainakaan kannata omasta luopua vaikka ostaskin jonkun toisenkin.

Antza44
15.10.2020, 14.01
Eipä ole tullut tätä täysjoustoversiota ajettua Chubacabrat(XR2)molemmissa päissä.
Nyt laitoin alle, kun ei Parkkeihin tule enään mentyä. Pikkasen alko kovemmilla pohjilla pyörä liikkumaan verrattaen DHF/DHR tai XR4 comboon verrattuna. Takana olen DHF kaverina alussa ajanut, mutta siinä tuntui jo etteihän tää kulje mihinkään verrattaen edelliseen jäykkis 9.8 mikä oli samoilla Line Pro kiekoilla ja kumeilla, kun painoa tuli liki 2 kiloa siinä kohtaa lisää pyörään ja perä alkoi joustaa.

Nyt täyty tilata 1 WTB Rangeri kaveriks, kun toinen Chuba on lähes sileä. Kovalla hiekkakentällä rinki sladia ajaessa tuntuu tuo pikku nappula pitävän selkeästi paremmin, niin kuin olettaa voikin. Yllättävan hyvin toimii tuolla mudattomassa syysmetsässä noi 4 vuotta kovettuneetkin renkaat, mutta eroa uusin on varmasti. Mudallahan nää kirjottaa herkästi. Meilläpäin ei nyt niin kauhean irtonaista maata ole missä välttämättä tarvitsee kauhen rouheaa kumia, vaikka etunsa niilläkin. Nyt nautitaan toistaiseksi vauhdista. Eikä miteenkään ole oikeasti fiilis, noiden järeämpien jäljiltä, että pitoa ei riittäisi vaikka kaahaakin. Luottoa täytyy kyllä hakea, kun järki sanoo, että eihan nää voi pitää:). Ihan kuin olisi saanut uuden pyörän alle.

Ilipo_81
16.10.2020, 08.42
Nyt täyty tilata 1 WTB Rangeri kaveriks, kun toinen Chuba on lähes sileä. .

Ranger ei omassa ajossa kestänyt, vaan molemmat renkaat joita kokeilin takarenkaana repesi kyljestään kevyen kivikosketuksen jälkeen. XR2 ollut nyt alla ja samanlaista ongelmaa ei ole ollut. En tiedä oliko huonoa tuuria vai onko tuo WTB vähän huonommin suojattu... Hyvin rullaava rengas kyllä on, tosin XR2:n ja Rangerin välillä en osaa sanoa eroa.

F. Kotlerburg
16.10.2020, 09.06
Ranger ei omassa ajossa kestänyt, vaan molemmat renkaat joita kokeilin takarenkaana repesi kyljestään kevyen kivikosketuksen jälkeen. XR2 ollut nyt alla ja samanlaista ongelmaa ei ole ollut. En tiedä oliko huonoa tuuria vai onko tuo WTB vähän huonommin suojattu... Hyvin rullaava rengas kyllä on, tosin XR2:n ja Rangerin välillä en osaa sanoa eroa.
Rangeristahan on kaksi versiota. Tough ja Light. Ekassa on paremmin suojatut kyljet.

Antza44
16.10.2020, 13.21
Rangeristahan on kaksi versiota. Tough ja Light. Ekassa on paremmin suojatut kyljet.Valmistajan mukaan olis vielä Light/high grip.kin 29/3" koossakin alasvetovalikossa.
https://www.wtb.com/collections/tires/products/rangerplus?variant=33036406325325

Toisaalta Tough malliakin on aika huonosti näkynyt kaupoissa 3" eikä niin väliksi, kun painaa jo 1144g.

Maxxis Rekon plus.san saisvat tehdä vielä 3". Ei luonto anna laittaa noita alamittasia 2.8" tälläseen 29+ pyörään.

Antza44
16.10.2020, 13.25
Chubacabrat(XR2) kestää minun ajelut ainakin kyljistä. Vanhaan loppuun ajettuun sain ajopintaan darttia tunkea yks päivä kivikko laskun jäljiltä, mutta näitä nyt välillä sattuu rouheemmillekkin kumeille. Vaikka onhan se selvä, että korkea nappula suojaa kumin runkoa ajopinnassa enempi.

Juha Jokila
16.10.2020, 20.06
Maxxis Rekon plus.san saisvat tehdä vielä 3". Ei luonto anna laittaa noita alamittasia 2.8" tälläseen 29+ pyörään.

Mä tarttisin 3.2" Maxxis Rekonin 29+ ja 27.5+ pyöriini.

J.Kottenberg
17.10.2020, 11.56
Valmistajan mukaan olis vielä Light/high grip.kin 29/3" koossakin alasvetovalikossa.
https://www.wtb.com/collections/tires/products/rangerplus?variant=33036406325325

.

Onpas mielenkiintoinen rengas. Light /High grip 29x3 tuntuisi äkkipäätään juuri siltä mikä olisi hyvä märillä syksyn keleillä. Mutta mistä ihmeestä tuota voi ostaa? Ei muistaakseni ole missään nettikaupoissa näkynyt?

Vuoti
18.10.2020, 21.40
Tämän viestin voi ohittaa