Näytä tavallinen näkymä : Työmatkaan "pystyin/mukavin" ajoasento Canyon Inflite, Grail vai Endurace?
Olen ensimmäistä kippurasarvista ostamassa ja nimenomaan työmatka-ajoon 25km per suunta EDIT: 98% asfaltilla. Etusijalla olisivat mukavuus (ajoasento ja pehmeys) ja sitten keveys ja tehokkuus. Hiilariversiota (2-3k€) olen miettimässä, kun noita on kovasti kehuttu, mutta onko kukaan ajanut näitä ristiin ja osaisi sanoa mihin järjestykseen nuo ko. pyörät menisivät em. kriteereillä? Huomaako 3k€:n pyörän hiilarivanteissa eroa 2k€:n pyörän aluvanteisiin?
Selän kanssa harvakseltaan pieniä ongelmia, niin pahentavatko nämä kippurasarviset tätä ongelmaa, ts. pitääkö unohtaa koko homma?
Kiitos ja kumarrus :)
Omat alaselän ongelmat pysyvät kurissa kahden kippurasarvisen avulla, käytännössä alaselkä ollut kivuton siitä lähtien kun olen niillä ajanut. Kumpikaan omista pyöristä ei ole mitenkään pystyjä malliltaan (Merida Scultura 904 stemmi ilman spasereita ja CX600 vähän ylempänä). Toki jokaisella on oma selkä, mutta itsellä näin.
Nuista pyöristä ei valitettavasti ole mitään kokemuksia.
Viimeiseen kysymykseesi. Erilaiset vanteet pystyy tuntemaan, jos ne ovat kyllin erilaiset. Joku saattaa huomata pieniäkin eroja. Esim. hinnat alkaen Mavic aksiumien ja n. 700 euron muttta niin ikään alumiinisten Campagnolo Shamalien välillä huomaan eron. Ja vastaavasti FFWD:n 6 cm korkealaippaisten hiilikuitukiekkojen ero kahteen edellä mainittuun on selvä. Mutta ei mukavuudessa selän kannalta, vaan ajotuntumaltaan, kiihtyvyyden tuntumaltaan (keveä vs painava) tms. Ajotuntuman pehmeyteen (vähempi tärinä vähentää kehon rasitusta) vaikuttaa monin monin verroin enemmän se, onko niissä vanteissa kuinka leveät renkaat ja mitkä renkaat. Lateksiset sitäkumit ovat myös vähän pehmeämpää ajotuntumaa tarjoavat mutta niitä en laittaisi työmatkapyörään, jos ei ole ihan joka päivä halukas niitä pumppaamaan. Tavallisilla sisureilla voi mennä yksilöstä riippuen viikon verran ilman lisäilman tarvetta. Ja sitten on vielä jo tubeless- eli sisäkumittomia maantiepyöränvanteita. Niitä en ole kokeillut mutta ainakin maasturissa se tuo entisestään mukavuutta.
Yhteenveto: Vanteella (halvempi alumiini tai kalliimpi hiilikuitu) ei kysymässäsi tapauksessa ole selän/mukavuuden kannalta suoraan suurta merkitystä. Sen sijaan sisämitalta leveämpään vanteeseen saa kauniimmin (paremmin) myös leveämmän (28 mm) ulkorenkaan asettumaan ja sitä kautta parhaimman työmatka-ajotuntuman ja vaimennuksen. Samoin kannattaa katsoa mihin noista kolmesta runkomittojen puolesta valmistajan mukaan mahtuu se levein rengas sen lisäksi, että mietit missä on paras geometria eli ajo-asento kannaltasi.
kuovipolku
02.10.2018, 11.14
"Pystyin" ei tosiaan ole "mukavimman" synonyymi eikä selänkään kannalta mukavamman ajoasennon hakeminen tarkoita pystympää ajoasentoa.
Tärkeämpää on että lonkan kulma on oikea eikä selkää joudu taivuttamaan väärästä paikasta. Eli jälleen kerran rungon oikea koko, satulan oikea paikka keskiöön nähden ja ohjaustangon oikea paikka satulaan nähden - siis suunnilleen noin ja tuossa järjestyksessä - ovat kaikean A ja O.
Sitten meitä on erilaisia: samoilla mitoilla varustettujen ajajien pyörät voivat olla niin selvästi eri säädöissä ettei tarvitse olla kokenut bike fittaaja nähdäkseen sen paljaalla silmälläkin - ja pyörät ovat silti ajajilleen juuri sopivat.
Eli tämän viestin sellainen take home message voisi olla: sekin on harkinnanarvoinen vaihtoehto että uhraa hieman aikaa, vaivaa ja rahaa osaavan bike fitting mestan hakemiseen ja saa sitä kautta itselleen selvät mitat ja kenties jopa ehdotuksen sopivasta pyörämallista.
IceCyclo
02.10.2018, 13.48
Olen ensimmäistä kippurasarvista ostamassa ja nimenomaan työmatka-ajoon 25km per suunta EDIT: 98% asfaltilla. Etusijalla olisivat mukavuus (ajoasento ja pehmeys) ja sitten keveys ja tehokkuus. Hiilariversiota (2-3k€) olen miettimässä, kun noita on kovasti kehuttu, mutta onko kukaan ajanut näitä ristiin ja osaisi sanoa mihin järjestykseen nuo ko. pyörät menisivät em. kriteereillä? Huomaako 3k€:n pyörän hiilarivanteissa eroa 2k€:n pyörän aluvanteisiin?
Selän kanssa harvakseltaan pieniä ongelmia, niin pahentavatko nämä kippurasarviset tätä ongelmaa, ts. pitääkö unohtaa koko homma?
Kiitos ja kumarrus :)Tämä näyttää olevan ikuisuuskeskustelu. Se mikä sopii yhdelle, ei sovi välttämättä toiselle. Mitä rungon materiaaliin tulee, monesta ulkomaisesta pyöräilyfoorumista olen lukenut, että hyvä alumiini voittaa
ajo-ominaisuuksissa aina halvimmasta päästä olevan hiilikuidun, mutta harvemmin keskusteluissa puhutaan mukavuudesta. Oma alumiinicycklo on kyllä luvalla sanoen kova ja kaikki mahdolliset tärinät tuntuvat, vaikka alla onkin 35mm leveät renkaat. En tiedä, voisiko kovuutta pehmentää paremmilla vanteilla. Paremmat vanteet vain maksavat jo niin paljon, että melkein kannattaa miettiä uuden pyörän hankkimista. Seuraava pyörä on kyllä hiilari. Titaani olisi varmasti vieläkin parempi (kysymysmerkki), mutta maksaa maltaita (toinen kysymysmerkki).
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Eihän se renkaan koko vaikuta tärinöihin yhtään mitään. 25mm rengaskin on mukavampi, mitä maksimipaineisiin pumpattu jäykkäkylkinen 35mm cyclokumi.
hiilikuitumies
02.10.2018, 14.29
En tiedä, voisiko kovuutta pehmentää paremmilla vanteilla.
Jos uusilla saa leveämmät renkaat käyttöön, niin silloin tietysti voisi, mutta muuten en usko, koska on vaikea kuvitella sellaisia muodonmuutoksia vanteessa, että siitä tulisi mukavuuseroja. Renkaiden ilmanpaine on minusta selvästi olennaisin tekijä. Jousitus sitten, koska osa tärskyistä on isompia. Runko ja kosketuspinnat kehoon, kuten satula/satulatolppa ja kädensijan pehmusteet. 35 mm ei ole paljon renkaissa. Itse koen, että kyyti on mukavan pehmeää vasta alle 2 barin, mutta se koskee jo hiekkateitäkin ja vaatii jo 55 millin renkaat. Asvaltillakin kuitenkin tähtäisin alle 3 barin paineiden saavuttamiseen. Cyclotyyppisessä pyörässä yrittäisin tähdätä ainakin 42 milliin, mutta mielellään enemmänkin saisi olla. Esim. katselen tässä, että tämä mies on ollut hyvin tyytyväinen 42 millin renkaisiin. Leveyden haitat ovat tosiaan monille hyvin pienet. Suurin haitta lienee se, että ei meinaa löytyä sopivaa runkoa. https://janheine.wordpress.com/2014/01/01/tires-how-wide-is-too-wide/
Mutta kovempi kuin maastopaineinen joustavakylkinen cyclokumi :-)
Pitkästä aikaa ajoin cyclolla ja alkoi oikein epäilyttämään, että onko ilmat pysynyt kun oli niin pehmeää kyytiä.
hiilikuitumies
02.10.2018, 14.34
Eihän se renkaan koko vaikuta tärinöihin yhtään mitään. 25mm rengaskin on mukavampi, mitä maksimipaineisiin pumpattu jäykkäkylkinen 35mm cyclokumi.
Vaikuttaa se sitä kautta, että kapeaa rengasta ei voi ajaa niin alhaisilla paineilla. Sitä yhtälöä ei pakene yksikään rengas, joten ei voi todellakaan sanoa, etteikö koko vaikuttaisi tärinöihin mitenkään.
hiilikuitumies
02.10.2018, 14.41
Huomaako 3k€:n pyörän hiilarivanteissa eroa 2k€:n pyörän aluvanteisiin?
Kyllä, noin viikon ajan siirtyessä oletettavasti selvästi kevyempiin vanteisiin. Sen jälkeen ei huomaa eroa, koska tottumuksen kautta siitä tulee uusi normaali. Ne ovat toki hyviä päiviä, mutta sinun itsesi täytyy päättää, ovatko ne tuhannen euron arvoisia. Käytännön vaikutusta noilla ei ole, ellet olet sellainen työmatkatempoilija taistellen verisesti jokaisesta sekunnista.
Mitä noihin luettelemiisi pyöriin tulee, niin Grail olisi noista sopivin, mutta siinä on tällainen erikoisuus, joka kannattaa huomioida. Jos tuohon tökkää normaalin tangon kiinni, niin siitä on pysty ja mukava asento hyvin kaukana. Sopiiko tuohon edes normaali stemmi (en jaksa lukea koko juttua)? Eli jos tulee tarvetta säätää ajoasentoa, niin se voi mennä vaikeaksi. Sanoin valojen kiinnitys ei-pyöreään jne. Ehkä olisi pitänyt vain pysyä standardeissa. https://www.bikeradar.com/road/gear/article/canyon-cp01-hoverbar-specs-details-51934/
Vaikuttaa se sitä kautta, että kapeaa rengasta ei voi ajaa niin alhaisilla paineilla. Sitä yhtälöä ei pakene yksikään rengas, joten ei voi todellakaan sanoa, etteikö koko vaikuttaisi tärinöihin mitenkään.
No tottakai. Mutta jos ajaa kovilla paineilla, niin isoista renkaasta saa aikaan lähinnä kovemman ilmanvastuksen ja paskemman ajofiiliksen lisääntyneen painon myötä. Onneksi traktorimaiseen ajoon tottuu äkkiä ja lopputalven ajaakin taas tyytyväisenä.
Niin ja tuosta ajoasennosta voi tosiaan olla montaa mieltä. Laskin ja jatkoin tälle syksyä cyclon geometrian samaksi, mitä maantiellä, tai no jäi se vielä 10ast stemmilläkin vähän korkeammaksi, mutta pituus on sama. Varsinkin vastatuuleen sotkiessa matala on vaan mukava. Eturenkaallekkin tuntuu saavan hiekalla enemmän pitoa.
IceCyclo
02.10.2018, 15.37
Eihän se renkaan koko vaikuta tärinöihin yhtään mitään. 25mm rengaskin on mukavampi, mitä maksimipaineisiin pumpattu jäykkäkylkinen 35mm cyclokumi.Ei ole läheskään maksimipaineissa. Olen yrittänyt etsiä optimipainetta sekä mukavuuden että suorituskyvyn näkökulmasta.
Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Markku Liitiä
02.10.2018, 15.59
Mitä noihin luettelemiisi pyöriin tulee, niin Grail olisi noista sopivin, mutta siinä on tällainen erikoisuus, joka kannattaa huomioida. Jos tuohon tökkää normaalin tangon kiinni, niin siitä on pysty ja mukava asento hyvin kaukana. Sopiiko tuohon edes normaali stemmi (en jaksa lukea koko juttua)?
Linkatusta Bikeradarin jutusta:
"Canyon’s official line is that although it would be possible to swap out the Hover bar for something else, it strongly cautions against doing so.
The primary issue is the incredible stack/rise of the Hover bar (81mm to the centre of the tops!). The Grail is designed around the upright riding position afforded by the shape of the bars, which means that using anything but the highest rise stem on the Grail would result in an insanely aggressive position."
Olen ensimmäistä kippurasarvista ostamassa ja nimenomaan työmatka-ajoon 25km per suunta EDIT: 98% asfaltilla. Etusijalla olisivat mukavuus (ajoasento ja pehmeys) ja sitten keveys ja tehokkuus.
Onko tarkoitus ajella myös talvella? Jos kyllä, niin joko Grail tai Inflite - molempiin mahtuu pyörimään 38mm nastarenkaat.
Onko tarkoitus ajella myös rospuuttokeleillä? Grailissa on kiinnityspaikat aisallisille lokasuojille.
Onko tarkoitus ajella vain kuivalla kelillä? Mikä tahansa em. pyöristä sopii työmatkojen taittamiseen. 98% asfaltilla ajoon parhaiten sopii Endurace tai Grail, sileämmillä renkailla mieluiten. Infiliten keskiö on noin 10mm korkeammalla kuin kahdessa muussa, matalampi on parempi.
Onko tarkoitus ajaa työmatkatempoa? Endurace.
OT, mutta jos itse olisin valitsemassa pyörää sekakäyttöön, sis. työmatka-ajot, niin listan kärjessä olisi Kona Sutra Ltd, Surly Straggler tai vastaava.
Kyllä toki 35 mm monikäyttörengas Cyclossa vaikka Schwalbe g one 35 on n. 3 bar paineella pehmeämpi ajaa verrattuna vaikka 25 mm GP4000IIS renkaaseen 6.5 barin paineella. En tiedä miksi 35 mm renkaassa pitäisi kovempaa painetta, kun se rullaavuus on hyvä 3 barilla
Ai mä oon aina kuvitellut että kuuluu olla maksimipaineet eikä kaiken niin mukavaa...😉
Faktahan on se että pystyin asento harvoin mukaviin, suuri osa painosta kertyy selälle...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.