PDA

Näytä tavallinen näkymä : 80-luvun Peugeot Paris



Kipn
01.10.2018, 20.00
Pelastin liiterin perukoilta vanhan ratsuni 80-luvulta, kesäpyörän tuosta ajattelin tehdä kun runko näyttää olevan asiallisessa kunnossa vielä. Jarrut ei toimi kunnolla, takavaihtajakaan ei vaihda (vaihdinvivussa/vaijerissa jotain vikaa) ja etuvanne vähän vipattaa yhdestä kohtaa, varmaan pinnoja kiristämällä sais suoraksi? Laakerien kunnosta ei varmuutta, mutta ei ne aivan hirveästi äännä, mutta ei ihan hirmu kevyiltäkään tunnu. Poistin kumit, tarakan, lokarit, dynamon ja valon. Tekisi mieli modernisoida nuo jarrut ja ehkä vaihteetkin, tietysti myös kumit. Saakohan noista vanteista vielä asialliset (Michelin niissä lukee)? Tanko ja jarrukahvat tekisi mieli uusia myös. Saisiko suosituksia osista ja onko helpointa viedä johonkin liikkeeseen? Kokemusta jarrujen/vaihteiden asentelusta ei ole, jakoavain ja ruuvimeisseli kyllä yleisesti pysyy kädessä. Mitään käsitystä osien hinnoista ei ole? Linkki valokuviin tässä alla, toivottavasti toimii.. en saanut tähän liitettyä suoraan?

https://www.dropbox.com/sh/vjsdn28rrnuf1n6/AACzbrEvg4vgoK1pQ9AvmTPDa?dl=0

nure
02.10.2018, 06.57
Kyllä kaiken saa uusittua mutta kannattaa miettiä että kuinka paljon valmis uhraamaan rahaa. Yleisin ongelma tuon ikäisissä yhteensopivuus nykyisten standardien kanssa (Navat, laakerit, keskiö jne...).
Vaijerissa ei ole vikaa koska noissa Positronin paskoissa muistaakseni pianolanka siirtää mutta niiden uusimisesta voisi aloittaa 😃
Ilta netissä selaillen auttaa myös saamaan yleiskuvaa.

Kipn
02.10.2018, 14.57
kiitos, juuri tätä mietin, että saako uusia osia miten sopimaan..? Taidan käydä vehkeen kanssa liikkeessä juttelemassa ja kyselemässä.

nure
02.10.2018, 18.27
Kannattaa miettiä että saako mahtumaan modernit kiekot niin saa kyllä mieleisen vetosysteemin rakennettua mutta taas kannattaa miettiä, ko. pyörähän ei ole mikään harvinainen aarre mutta jos intoa ja ylimääräistä rahaa niin mikäs siinä...

arctic biker
02.10.2018, 19.12
Mulla on jotain muistikuvia tästä Peugeotista, en ny omistanut kuitenkaan, onnekseni. Sanotaan näin jotta jos ilmaiseksi saisin oikean kokoisen Pariksen niin en alkais tuosta pyörää tekemään.

Vaikka mulla kaikki osatkin löytyyy niin silti. Ranskalainen versio Suomen Rautaruukin vesijohtoputkesta.

JackOja
02.10.2018, 19.37
Mä tekisin tuosta jonkinlaisen hipsteripyörän. Kaupunkisinkula baari- ym. pyöräksi. Tangoksi bullhorn tai suora. Sit vielä viime vuoden joulukortit pinnoihin.

Tai jos et itse tee niin myy torilla jollekin toiselle siihen tarkoitukseen.

Kommuutteri
03.10.2018, 09.04
Omasta varastosta ”löysin” muutama vuosi sitten 1990- vuotisen Cresecentin, joka oli hyvin samannäköinen ja ehkä -kuntoinen kapistus.

Tein siihen pienen projektin, mikä tarkoitti:
- uudet Tektron jarrut
- uudet shimpan jarrukahvat
- pienempi pikkuratas eteen
- uudet vaijerit
- tankoteippi
- satula
- kiekkojen rihtaus ja napojen huolto
- kumeiksi cyclocross speedit
- uudet ketjut
- lukkopolkimet

Navat huolsi ja vipottavan takakiekon rihtasi kaveri, muuten väkästelin itse ilman ongelmia.

Noilla tempuilla kauhtuneesta retkipyörästä tuli oikein hauska ja mielestäni tyylikäs mökkigravel-pyörä, jolle tulee ajoa aina pari sataa vuodessa. Hintaa remontille noin 290 euroa. En tiedä kannattiko, mutta hyvä mieli tuli. Runko notkuu toki runtatessa, mutta on myös ihan leppeä Itä-Suomen nimismiehen kiharissa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181003/24ee8c2020782c739c7d0008de28c5e0.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk

Kipn
03.10.2018, 20.59
Wau! Jotain tämän tyyppisiä juttuja itekkin ajatellut.. kiitos!


Omasta varastosta ”löysin” muutama vuosi sitten 1990- vuotisen Cresecentin, joka oli hyvin samannäköinen ja ehkä -kuntoinen kapistus.

Tein siihen pienen projektin, mikä tarkoitti:
- uudet Tektron jarrut
- uudet shimpan jarrukahvat
- pienempi pikkuratas eteen
- uudet vaijerit
- tankoteippi
- satula
- kiekkojen rihtaus ja napojen huolto
- kumeiksi cyclocross speedit
- uudet ketjut
- lukkopolkimet

Navat huolsi ja vipottavan takakiekon rihtasi kaveri, muuten väkästelin itse ilman ongelmia.

Noilla tempuilla kauhtuneesta retkipyörästä tuli oikein hauska ja mielestäni tyylikäs mökkigravel-pyörä, jolle tulee ajoa aina pari sataa vuodessa. Hintaa remontille noin 290 euroa. En tiedä kannattiko, mutta hyvä mieli tuli. Runko notkuu toki runtatessa, mutta on myös ihan leppeä Itä-Suomen nimismiehen kiharissa.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181003/24ee8c2020782c739c7d0008de28c5e0.jpg


Sent from my iPad using Tapatalk

Kipn
03.10.2018, 21.03
niimmuttako oon entinen rautaruukkilainen.. eli nyt tulee vain tunnetta lisää mukaan :D


Mulla on jotain muistikuvia tästä Peugeotista, en ny omistanut kuitenkaan, onnekseni. Sanotaan näin jotta jos ilmaiseksi saisin oikean kokoisen Pariksen niin en alkais tuosta pyörää tekemään.

Vaikka mulla kaikki osatkin löytyyy niin silti. Ranskalainen versio Suomen Rautaruukin vesijohtoputkesta.

teeässä
03.10.2018, 21.45
Käy tuolla hakemassa inspiraatiota. Paljon retrohenkistä osaa ja tarviketta. https://www.veloduo.co.uk/

Kipn
03.10.2018, 22.59
kiitos kommenteista! Hirveästi satasia en ole tuohon valmis uhraamaan, mutta juurikin Kommuutterin esittelemällä tyylillä ois kiva tuosta toimiva kesäajokki saada. Jos ainakin jarrut yrittäisi uusia ja niiden kahvat samaan tyyliin.. ja sais vaihteet pelittämään.

Renkaista kysymystä sen verran, että nyt paikalla olleet lahonneet kamppeet olivat kokomerkinnältään 28-622 (700x28C - 28x1 5/8 x 1 1/8) niin käykö tuohon siis nykymerkinnöistä tuo 28-622 rengas vai meneekö joku muukin? Saisko suositusta mitkä kumit tuohon kävis tai olis asialliset, pistosuojatut saisivat olla.

Kommuutteri
05.10.2018, 09.51
622 käy. Tuossa cressussani oli alunperin 28 millin gumet ja halusin leveämmät ja pehmeämmät. Kokeilin noita speedejä ja yllättäen mahtuivat hyvin. Varmaan kannattaa kokeilla / mitata miten leveät mahtuu, se riippuu haarukoitten, erityisesti takasen tilasta ja jarruista.

Kun tila on selvillä, erilaisia vaihtoehtoja gumeksi on vaikka kuinka, mutta pistosuojatuista semislickseistä tykkään itse Contin fourseasoneista ja Schwalben marathoneista. Tuosta cyclocross speedistäkin on nyt pistosuojattu versio, vähän eri nimellä.


Sent from my iPad using Tapatalk

MacKonte
05.10.2018, 11.59
Omalle kohdalle osui myös 1987 vuoden Peugeot Paris järjettömällä 66cm korkuisella rungolla. Oli tarkoitus siitä ottaa vain Maillardin pikalinkku toiseen pyörään, mutta ihastuin runkoon sen verran, että tein sinkulan. Tuolla on muutama tuhat kilometriä poljettu työmatkoja ja lenkkiä. Renkaina on Specialized Infinity 700x35C hyvällä pistosuojauksella. Jarrut on alkuperäiset huolletut keskivetoiset Shimanon Exage-kahvoilla. Ja lokasuojat SKS Commuter tietenkin.

http://www.mackonte.com/FullSizeRender%20(3).jpg

Saman kohtalon kokivat 1980-luvun Helkama Kulkuri XII sekä Raleigh Record. Kaikista on alkuperäinen tekniikka tallessa ja pyörät sen puoleen entisöitävissä. Näissä vanhoissa on helppo navat ja keskiöt purkaa ja huoltaa.

Sinkula on vaan niin leppoisa ajettava työmatkoilla ja kyllä sillä sellainen 60km lenkkikin menee siinä missä vaihdepyörällä.

arctic biker
05.10.2018, 19.51
[QUOTEJa lokasuojat SKS Commuter tietenkin. McKonte
[/QUOTE
Joskus täällä harrastepyörissä oli lokarit ehdoton nogo... Ilokseni olen huomannut asian muuttuneen.

Pyörällä ja autolla
05.10.2018, 19.57
Vaihderojut pois ja teet tosta sinkulan.

Köfte
05.10.2018, 22.02
^ Velipojan vastaava Pesonen muuntautui perintönä saadulla
SRAM-tekniikalla "Drinkulaksi". Droppitankoinen ihan mikä vaan:)

Laroute
06.10.2018, 00.13
^^Tekemällä pyörästä "hinttisinkulan" tapat tuon pyörän alkuperän, olkoonkin se kuinka halpa tahansa. Vanhasta louskustakin saa arvoisensa pelin, kun viitsii perehtyä pyörään ja sen aikakauteen. Tekemällä siitä jonkun mielihalun, tuhoat sen tarinan.

MacKonte
06.10.2018, 09.55
Vanhan maantiepyörän sinkulointi on monitahoinen juttu. Pyörän voi säilyttää ja kunnostaa alkuperäiseen loistoonsa tai riisua ja modernisoida huolella uuteen käyttöarvoon. Pahimmillaan entisöity pyörä seisoo koristeena tai sinkuloitu makaa baaripyöränä sateessa.

Omassa tallissa on puolenkymmentä 1980-luvun alunperin vaihdepyörää. Peugeot Ventoux 1989 on uudenveroinen, pyöräliikkeen takavarastoon aikanaan unohtunut 12-vaihteinen kulkupeli. Täysin huollettu ja kaikki toimii. Mutta - pyörä on jollain tavalla ”museoitunut” ja kolmen vuoden aikana mittariin on kertynyt kesäisten rautarunkolenkkien jäljiltä vain 198km. Pyörässä on samaa tunnelmaa kuin nuoruuden Peugeot Super Sportissa, mutta se on myös samanlainen kuin nuoruuden ensimmäinen auto, Kupla-Volkkari : kaunis katsella ja kiva joskus ajella, mutta ei varsinainen käyttöpeli nykyaikana.

Saman vuosikymmenen alkupuolelta peräisin oleva Kulkuri XII on aluperin kuulunut nuoruudenystävälle. Pyörä oli menossa romuksi pikkuvikojen vuoksi. Kunnostin sen aluksi alkuperäiseksi, mutta pyörällä ei tullut ajettua. Tarmonpuuskassa purin vaihteet ja kahvat pois ja korvasin ne Shimano 105 alkusarjojen jarrukahvoilla, asensin jo mainitut SKS Commuter mustat lokasuojat, pullotelineen ja Roselta johonkin aiempaan projektiin hankitut kiekot SammySlick -renkailla. Runko on edelleen patinoitunut ja satula alkuperäinen mokkanahkainen. Välitys 42/20, joten huippunopeus on ”rajoitettu” noin 25km/h. Pyörä on letkeän hauska ajettava ja sillä on tullut parissa vuodessa poljettua sään suhteen epävakaisina päivinä yli 2.000km.

Pyörän tarinan voi tuhota entisöimällä tai uudistamalla sen tarpeettomaksi. Pyörät on tehty poljettavaksi ja paras tapa kunnioittaa vanhaakin pyörää on ajaa sillä. Näin pyörän tarina saa jatkoa. Vaihteilla tai sinkulana.

Köfte
06.10.2018, 23.26
^ Noin juuri. Tuo mainittu velipojan Pösö oli tekniikaltaan roskalava-osastoa.
Äijävainaan jäämistöstä "Monark" Sramin palikoilla --> Alupaska kiertoon ja
Pesonen taas käyttöön, on edelleenkin. Oma -86 Hekama VI luopui Positronista,
nieli kakistelematta Torpedon ja jatkaa eloaan pojan rospuuttokulkineena.
Henkisesti oikeasti häirii/nyppii vanhojen hipo-teräsrunkojen raiskaaminen
moiseen käyttöön. Columbus TSX baarisinkulassa on pyhäinhäväistystä.

Kipn
11.10.2018, 14.49
No niin, jarrupalat uusittu, jarrut rasvailtu ja kunnostettu. Etuvanne rihtautettu, pystysuuntaista heittoa siihen vähän jäi, täytyy nyt tunnustella minkä verran haittaa ajossa.. Kumeiksi nappasin Prismasta -70% alennuksessa olevat Contintentalin pistosuojatut Ride Tourit, 32x622. Ehkä jatkossa vois vielä vähän leventää ja pehmentää noita..? Vaihteita vähän säädelly myös, mutta takavaihtajaa en saa säätöruuvilla pyörittelemällä oikein kunnolla pelittämään, jää joko pienin tai suurin vaihde käyttämättä, joten säädin nyt niin, että suurimmalla pystyy tarvittaessa myötätuuleen keulat pystyssä menemään :) Liekö sitten sitä vaijeria pitäis johonkin suuntaan rustailla?

Ensimmäinen työmatkalenkki tuolla jo ajeltu ja mukavalta tuntui vuosien Nexusvaihteisen Helkama CS2800:n jälkeen. Se droppitanko vaan oudoksuttaa, on melkoisen kapea nykymalleihin nähden ja en kyllä ymmärrä miten joku pystyy ajamaan tuommoisella munamankelilla siten, että pitää sieltä alaosasta kiinni..? :rolleyes: Jarrukahvat vois ehkä modernisoida vielä, semmoiset mitkä tulis vähän ylemmäs ja mistä vois pitää vähän ajossa otettakin, Kommuutterin kuvan tyyliin. Toisaalta nuo alkuperäiset on helppo käyttää niistä poikittaisvivuista silloin kun pitää ylempää tangosta kiinni ja varmaan 95% ajostani tulee olemaan niin. Sinkulaksi jotkut suositteli, mutta toistaiseksi tyydyn noihin kymmeneen alkuperäiseen vaihteeseen (joista 9 toimii). :)