PDA

Näytä tavallinen näkymä : Manitou Machete Air 100mm -esijännityksen säätön apuja



retry
29.09.2018, 16.16
Tervehdys,
Olen hieman +100kg polkija, kun istun pyörän satulaan niin keula painuu heti muutaman sentin, joka on tietenkin pois jousituksen suorituskyvystä selviytyä töyssyistä.
Asiaa on sekoittamassa vielä tuollainen vaijeri zydeemi, jolla keulan jousituksen voi vapauttaa tai lukita napista painamalla. Ihan kätevä, mutta aika turha loppupeleissä.. mutta takasin aiheeseen!

Fillarin mukana tuli pelkästä etujousituksesta pienoisromaani varmaan 10 eri kielellä, mutta Suomea siinä ei puhuta sanaakaan(ymmärrän kohtalaisesti Englantia, mutta tekninen sanasto on sitten toinen juttu).

Käsittääksini keula on ihan laadukas, joten esijännityksen säätö siitä todennäköisesti löytyy.
Osaisiko joku neuvoa aloittelijaa, että kuinka tulisi toimia jotta jousituksesta saisi kaiken irti?

Onko jotakin mitä tulee ottaa huomioon, niksejä/neuvoja homman hoitamiseen?

Kiitokset jo etukäteen!

Sambolo
30.09.2018, 02.48
Onko ilmanpaine kohdillaan? Se säädetään painon mukaan, yleensä noin saman verran psi kuin kiloja, mutta keuloissa on eroja sun keulassa taisi olla suositus 75-95psi 100 kiloiselle. Tätä varten tarvitset iskaripumpun. Toki keulan kuuluu mennä jonkin verran(noin 20%) sisään pyörän päällä ollessa, sitä kutsutaan sag:iksi. Tuossa keulassa voi kompressiota ja reboundia säätää ilmanpaineen lisäksi. Compressio vaikutta siihen kuinka herkästi keula joustaa ja rebound siiihen kuinka nopeasti palautuu.

retry
30.09.2018, 08.48
No perhana, hyvä että tuli tekstiä Suomeksi! Kun pääsin jo jyvälle, että tosiaan keulassa on ilmanpaineen lisäksi mainitsemasi lisäksi compressio ja rebound, mutta tosiaan homma pitänee aloittaa hankkimalla iskaripumppu. Jotta saan tietää paljonko siellä on paineita ja sitten otan selvää että kuinka helvetisttä niitä compressio ja rebound juttuja edes säädetään!

Näin perstuntumalta keula painuu aivan liikaa pyörän päällä ollessa, keula painuu noin 3-4cm.
Edellisessä fillarissa oli varmaan halvin mahdollinen joustokeula, kun sitä ei saanut edes lukittua.. On tämä pyöräily viety kyllä ihan eri levelille, mitä äkkinäinen voisi luulla!

Kiitos Sambolo, kun vaivauduit vastaamaan kysymykseeni, autoit kyllä asiassa aika tuntuvasti!

Laitan tähän vielä tarkempia kuvia keulasta, että kun saan paineet kohilleen niin sitä compressiota/reboundia pitänee kokeilla säätää, että mikä tuntuu hyvälle. Kiitän!

retry
30.09.2018, 08.59
Niin ja onko ne iskaripumput kaikki samanlaisella suulakkeella olevia vai merkkikohtaisia?

Ps. Jos jollain löytyy ylimääräinen toimiva pumppu, niin pistä viestiä!

Sambolo
30.09.2018, 12.30
Iskaripumppujen pitäisi periaatteessa käydä kaikkiin, suulake on sama mutta jossain malleissa se suulake kuitenkin ilmeisesti niin syvällä että tarvinnut jotain välikappaletta tai merkkikohtaista pumppua. Itsellä foxin pumppu ja käynyt ainakin tähän mennessä kaikkiin mihin olen kokeillut. Iskaripumppuja myydään myös motonetissä noin 30-40e. Uskon että oikeilla paineilla sag asettuu myös köhdalle. Monissa keuloissa on alajaloissa taulukko painesuosituksille, kannattaa katsoa omasta myös. Jos ei siinä ole niin ohjeissa luulisi olevan. Esim fox kuitenkin suosittelee painavemmalle kuskille lisäämään compressiota hieman. Monissa keuloissa on myös ilmapuolella volyymispacereitä joita lisäämällä ja poistamalla vaikutetaan keulan progressiivisuuteen. Itse olen compressio ja rebound säädöt pitänyy kutakuinkin vakiona, en usko että tämmöinen tavis kovin suurta etua saa niitä säätämällä, menee vähän hiusten halkomiseksi, mutta voihan sitä kokeila mikä sopii omaan ajoon.
Viisammat voivat varmaa vielä kertoa lisää jousituksen hienosäädöistä ja niiden vaikutuksista :)

retry
30.09.2018, 17.49
Minulle on koko maastopyöräily ihan uusi harrastus, joten suurin tekijä on varmasti tuo oikea paine iskareissa. Se että jousituksesta löytyy oheisia säätömahdollisuuksia tulevaisuutta varten on toki pelkkää plussaa. Näin maalikkona hieman ihmetyttää se, että ilmaa laitetaan vain toisenpuolen iskariin.. josko siellä on joku zydeemi sitten että paine tasaantuu molempiin yms.

Huomattava ero oli tämänpäivän lenkillä, kun tajusin(muistin) pudottaa renkaiden paineita, ajettavuus muuttui todella paljon paremmaksi ja vakaammaksi! Silti rullasi asfaltillakin vähintäänkin kiitettävästi.

SSGT-92
01.10.2018, 18.25
Eipä ole noissa ilmakeuloissa , eikä jousikeuloissakaan jakoa sinne toiselle puolelle . Siellä toisessa jalassa on vaimennuselementti eli heilahduksenvaimennin . Noissa vaimentimissa sitten on erilaisia ominaisuuksia , melkeinpä suoraan hinnan mukaan . . .

retry
05.10.2018, 11.38
Eipä ole noissa ilmakeuloissa , eikä jousikeuloissakaan jakoa sinne toiselle puolelle . Siellä toisessa jalassa on vaimennuselementti eli heilahduksenvaimennin . Noissa vaimentimissa sitten on erilaisia ominaisuuksia , melkeinpä suoraan hinnan mukaan . . .

Kiitoksia tiedosta, taas sitä viisastui hieman lisää! =)

MikkoJKL
22.11.2018, 22.03
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/manitou-machete-forks-15mm-boost/rp-prod149016?mx101=n onkohan millainen keula? Kokeillaan jos nyt toimis paremmin?