Näytä tavallinen näkymä : Ikuisuuskysymys, vanhalle miehelle jäykkäperä vai täpäri?

Ohiampuja
28.09.2018, 11.40
Tässä tällaista kevyttä syys-pohdiskelua 50 V synttärilahjan tiimoilta, siis oman lahjan.  :)

Eli takana on maastopyöräilyä yli 20 vuotta ja into on päässyt vähän nuupahtamaan. Ja mikäs olisi sen parempi herätys kuin uusi pyörä.  ;)

Nyt olen viimeiset 8-10 vuotta ajanut noin 12-13 kg painavilla alu-jäykkäperällä ja ajattelin että miltä mahtaisi tuntua kevyt hiilarijäykkis, esim Canyon Exceed. Mutta toisaalta tuoko se oikeasti mitään uutta, jäykkis on jäykkis. Olisiko järkevämpää ostaa samalla rahalla täpäri, vaikkapa Canyon Neuron?

Olen omistanut pari täpäriä siihen aikaan kun 29” renkaasta ei tiedetty vielä mitään, joten täpärit on jotenkin tuttuja. Mutta aikoinaan kyllästyin siihen laakeri/holkki/iskari remppaan ja tykkäsin 29” jäykkäperin tuomasta ”huoltovarmuudesta” ja hukkasin pois kaikki täpärit.

Mutta onko tuo täpäreiden luotettavuus parantunut tässä viimeisen 5-10 vuoden aikana? Olisiko aika suoda täysjouston pehmeys 50 vuotta vanhoille välilevyille? :)
Ohiampuja
28.09.2018, 12.00
Tässä jo tulikin vastaus.  :)
https://mpora.com/action/mountainbiking/23-reasons-hardtail-will-always-beat-full-suspension-mountain-bike/
Voithan sä kokeila vaikka plussa jäykkäperää tai jotain todella modernia geometriaa, ellei jopa sähköavusteista jos haluat jotain selkeästi erilasita jäykkäperää . Mutta suosittelen kuitenkin käymään testaamassa niin täpäriä kun jäykkiksiä :)
^^samoista syistä täysjäykkis on vielä parempi kuin jäykkäperä :p
Mutta jos itse asiaan oman 50 penniä antaisi niin tuollaisissa tasavuosissa on mahdollisuus sallia itselleen jotain hieman enemmän. Jonkun kaupan hyllyltä valmiin perusbulkkipyörän sijaan voisi palkita itsensä kunnolla. Joku kiva ja hieno runko teräksestä tai titskusta -ehkäpä customina- ja kasaa siihen ympärille tarkasti valikoidut kivat ja kevyet palikat. Niin mä tekisin (ja itse asiassa teinkin).
Iglumies
28.09.2018, 12.14
Kokeile ensin täysjäykkää, saa ihan uuden näkökulman ajotaitoihinsa ja vanhatkin polut muuttuu taas mielenkiintoisiksi.
Tunnen erään joka oli täpärien jälkeen hankkinut 29plus-pyörän jäykällä keulalla ja oli siihen kovin tyytyväinen.
Itsekin kohta 50-v täyttävänä vannon kyllä täpärin nimeen. Toki talvi- ja höntsäpyöränä on läski... Täpäri säästää ainakin meikäläisen selkää ja antaa ehkä anteeksi myös huonohkoa ajotaitoa. 
Kokeilemalla selviää. Mutta täältä ääni täpärille...
Ohiampuja
28.09.2018, 12.21
Täysjäykät on myös tuttuja. Tälläkin hetkellä pyörässä on jäykkäkeula talvea varten.  :)
Ohiampuja
28.09.2018, 12.27
Jonkun kaupan hyllyltä valmiin perusbulkkipyörän sijaan voisi palkita itsensä kunnolla.
Tuo olisi hienoa, mutta talouden realiteetit tulee vastaan. Toisaalta olen omistanut mittatilaustyönä tehdyn titaani-maantiepyörän D-A osilla, eikä se loppujen lopuksi mikään erikoinen juttu ollut. Vielä kun se titaanirunko repesi kahdesta kohdasta.  :)
Keskiäkäinen lohjalainen
28.09.2018, 12.28
Mutta onko tuo täpäreiden luotettavuus parantunut tässä viimeisen 5-10 vuoden aikana? Olisiko aika suoda täysjouston pehmeys 50 vuotta vanhoille välilevyille? :)
Luotettavuudesta en tiedä, mutta itse päädyin vaihtamaan hiilariläskistä (Canyon Dude) täpäriin (Canyon Spectral AL 7.0). Vaikka Dudekin oikeilla rengaspaineilla hävitti normijuurakon takapuolituntumasta aika hyvin, näillä lentotunneilla arvostaa vieläkin mukavampaa menoa. Muuten ajofiilis Dude vs. Spectral on aika samantyylinen, eli aivan helkkarin hauska. 
Näillä mennään. Ehkä jossakin vaiheessa kaduttaa. Duden pakkaamisessa laatikkoon ja lähettämisessä uudelle omistajalle oli vähän hautajaistunnelma...
Kokeile ensin täysjäykkää, saa ihan uuden näkökulman ajotaitoihinsa ja vanhatkin polut muuttuu taas mielenkiintoisiksi.
Voin myydä vm 08 punasen Garyn joku 950  e hintaan kun sitä remonttia on tehty siihen
Käys ihan piruuttas kokeilemassa täysjousto sähkömaasturia ja suuntaa paikalliseen mäkeen ja testaa polut.
Mulla on vähemmän ajohistoriaa, mutta tästä voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä: Ensin ajelin 26" alumiini hardtaililla -> sitten26" alumiini täpärillä-> 29" täysjäykällä terässinkulalla ->29"kiinakuitu xc ->29"cube keventely hardtail xc->29" alumiini allmountain hardtail. Tuntuu että aina alla olevasta pyörästä puuttuu jotain ja pitäisi kokeilla jotain muuta. Täysjäykkä ja allmountain ovat olleet mieleenpainuvimmat. Tulevat keventelytmassit tulen sijoittamaan kiekkoihin /pyöriviin massoihin, en enää "turhakkeisiin"
Tässä aika selkeä vastaus: https://www.youtube.com/watch?v=Yzravx5usvE
J.Kottenberg
28.09.2018, 16.01
Täysjoustoa ehdotan 50+ kuskille.
Tietenkin jos selkä, ranteet ja polvet on vielä nuoruuden kunnossa niin sitten vaikka täysjäykkäkin voi olla hyvä.
Kerrankin asiaa(!) tuossa genressä! Aina ennen on kuullut jotain kantaaottavaa yhteiskunnallista tekosyvällistä lässytystä tai vinkumista omista vaikeuksista.
J.Kottenberg
28.09.2018, 16.12
Kerrankin asiaa(!) tuossa genressä! Aina ennen on kuullut jotain kantaaottavaa yhteiskunnallista tekosyvällistä lässytystä tai vinkumista omista vaikeuksista.
Noi 25v pullaposkiset kikkelipojat voi laulaa ihan mitä haluaa. 
Tässä topikissahan oli puhe aikamiesten, siis yli 50v fillaroinnista.
Kuuskymppinen suosittaa tosimiehelle täysjäykkää!
Ohiampuja
28.09.2018, 16.38
Ihan mahtava!  :)
pyöräsimo
28.09.2018, 17.00
Jäykkäperälenkillä +40-setämies jätti joustamatta jaloillaan ja selkään kävi, mutta toistaiseksi lähden siitä, että lihaa lisää keskiruhoon ja kyllä se siitä ;)
P.S. Miul on Big Honzo, mutta jostain syystä haaveilen WoZosta...
pyöräsimo
28.09.2018, 17.01
WoZossa olisi myös sinkuladropoutit, hmm...
Jami2003
28.09.2018, 19.01
Jäykkäperälenkillä +40-setämies jätti joustamatta jaloillaan ja selkään kävi, mutta toistaiseksi lähden siitä, että lihaa lisää keskiruhoon ja kyllä se siitä ;)
P.S. Miul on Big Honzo, mutta jostain syystä haaveilen WoZosta...Mulla ikää 45+ ja täpäri "vaihtui"* Big Honzoon. Ehkä tämä jäykkäperä innostus on sitten osa jotain tulevaa viidenkympin villitystä mutta pirun hauskaa ainakin.
... Ja oon aika vakuuttunut että ihan halvimmasta ja turvallisimmasta päästä ko villitystä [emoji6]
* siis mitään "vaihtunut" vaan myös täpäri jäi taloon joskin on juurikin laakeri rempassa parhaillaan. Viiskymppinen voi huoletta jättää kaikki vanhat pyörät pyörimään nurkkiin [emoji2]
** olkoonkin Samuli (Youtube video) 25v pullaposki kikkelipoika niin silti kannattaa katsoa herran alapelti videoita. Erittäin viihdyttävää enduro pyöräily settiä.
*** olkoon 50v uusi pyörä täpäri tai jäykkäperä niin ihan uutta geometriaa kannattaa kokeilla. Itellä ainakin maistuu kisakireiden kihnuttimien jälkeen rennompi geo vaikka varmaan on myös hitaampi.
makimies
28.09.2018, 20.46
Noh, täytyy kyllä todeta että täpärien huoltoväli ei ole ainakaan pidentynyt. Holkkien ja laakerien kanssa saa rempata, ainakin kerran vuodessa.
Ja sanoisin myös että talveksi en suosittele täpäriä, vaan jäykkäperäistä mihin mahtuu isot renkaat.
pturunen
28.09.2018, 21.04
Onpas imelän jäykkä konsensus. Lisää haastetta ajamiseen saa myös, jos kenkään laittaa pienen ja terävän kiven, ei ota vesipulloa mukaan ja laittaa kypärän väärin päin päähän. 
Vastauksena kysymykseen: tietysti täpäri, koska sillä ajaa hajottamatta selkää (joka kerran rikkoutuessa vaivaa sitten jäljellä olevat vuodet).
Aikuisten oikeesti kyllä se 29" täysjousto pyörä on aika hyvä yleiskalu mutta itte tulee ajettu myös 29 ja 27 jäykkäperällä ja ne on vähempi mukavia ja inasen hitaampia Nokian kalliolla... itteltä puuttuu 29+ pyörä ja sekin on käynyt mielessä kun Rekin etujousto pyörää testasin niin jäu semmonen tuntuma että sillä ei kierretä kivee eikä juurta vaan täysiä päin
Jami2003
28.09.2018, 22.29
Sit sellainen näkökulma vielä että kyllä noi plussa renkaat on aika mukavat normaali levyisten jälkeen. Jälleen mitään järki perustetta asialle ei ole mutta vaihtelu virkistää.
Tuoreena plussatäpäröitsijänä voin vain todeta, että miksi, oi miksi, en jo aiemmin.
Ohiampuja
28.09.2018, 22.47
Ja sanoisin myös että talveksi en suosittele täpäriä...Totta juu, pyörän pitäisi soveltua ympärivuotiseen käyttöön ja mielellään lapsikärryn vetämiseen.
Kun tuolla mainittiin rungon ympärille omien mieltymysten mukaiseksi rakennettu pyörä menevän budjetin yli, varmaan sähkoavusteisetkin menee. Hinnat alkaen-malli ei kuitenkaan ole se, mikä lopulta itselle sopii. Monesti noiden perusmallien roolina on vain koukuttaa hiukan alemmalla budjetilla liikkuvia.
Täysjoustoa halvempi sähköavusteinen jäykkäperä tuntuu jo ajatuksenakin vaikealta ratkaisulta, kun jousittamaton massa on suuri. Muutenkin nuo sähköavusteiset ovat luonteeltaan aivan erilaisia kuin kevyet luomupyörät. Jos siis haluaa itse hallita ajamista, sähköavusteinen ei mielestäni ole oikea valinta. Ja onko se sähköavusteisuus oikea ratkaisu, jos täpärin korjaaminen aiheuttaa näppylöitä. Lisäksi kun makimiehen mukaan sillä saralla ei kehitystä ole tapahtunut, kannattaa toiseenkin kertaan miettiä, lähteekö tai miksi lähtee tuohon leikkiin uudestaan.
Täysjäykkä varmaan antaa ihan uutta haastetta helpommillekin poluille, mutta mitä pyöräilyltä hakee, edelleen se kannattaa itselleen selvittää. Itse en koe mielekkäänä ajaa kivikkoa tai juurakkoa täysjäykällä, tavallinen 29 keulajousitettu on huomattavasti mielekkäämpi. Mutta jos pitää sitä liian kovana, plussa tai läski voisi olla hyvä vaihtoehto. 
Hiukan erilainen lähestymistapa voisi olla gravel n. 2" renkailla, jossa ajot tietysti painottuu maaston sijaan sorateille, mutta noihin täysjäykällä mielekkäille poluillekin pääsee. Sopivalla rengasvalinnalla asfaltillakin ajaminen voi olla mielekästä. Toisilla kiekoilla ellei sitten muuten.
Kolmas vaihtoehto on hankkia nykyiseen pyörään vaikka uudet, kevyet kiekot ja parempi keula. Tuskin se silloin enää kaupan hiilikuitujäykkiksestä paljon eroaa.
Jami2003
29.09.2018, 08.47
Summa summarum: kun et oikein itse tiedä mikä toisi pyöräily intoa takaisin niin ei sitä viisautta ehkä löydy täältäkään. 
Suomessahan on pyöräkauppoja jotka jopa lähettää pyöriä testiin ja niillä saa ajella useamman päivän. Itelle oli herättävää että rakkaus uuteen pyörään ja sen kokoon (pykälää pienempi kuin aiemmat) löytyi vasta kolmannella parin tunnin lenkillä. Ja pyörä oli mulla testissä viikon jonka jälkeen tein hankinta päätöksen. Paljon varmempi tapa kuin meidän foorumi mielipiteet.
Ohiampuja
29.09.2018, 09.00
Mohkkulta hyvää pohdiskelua. Kotoa löytyy jo vaimon käytöstä yksi sähköpyörä, joten sekin tekniikka on jotenkuten tuttua. Eli sellaista en harrastuspyörääni halua.
Viime vuonna 9.2 kg painoisen gravel pyörän itselleni rakentelin, eli se osasto on nyt kunnossa. :)
Mutta tuo nykyisen pyörän tuunaaminen paremmilla kiekoilla on yksi varteen otettava vaihtoehto.
Ohiampuja
29.09.2018, 09.05
Summa summarum: kun et oikein itse tiedä mikä toisi pyöräily intoa takaisin niin ei sitä viisautta ehkä löydy täältäkään.
Juu, en minä olekkaan mitään "viisautta" täältä hakemassa. Kuten ekassa viestissä kirjoitin, tämä on syntymäpäivälahja pohdiskelua. ;)
Ps. Mutta eikö tämä ole juuri keskustelufoorumille sopivaa keskustelua pyöristä? :)
...
Mutta tuo nykyisen pyörän tuunaaminen paremmilla kiekoilla on yksi varteen otettava vaihtoehto.
...ja lopputulos on sellainen, ettet panostanut itseesi ja järkännyt puolivuosisataislahjaksi itsellesi käytännössä mitään.
Jami2003
29.09.2018, 09.11
Ps. Mutta eikö tämä ole juuri keskustelufoorumille sopivaa keskustelua pyöristä? :)
Juu erittäin hyvää.
Ja kuten tuossa kerroin niin ainakin itse tulen varmasti jatkossa(kin) suosimaan pyörien testaamista vuokraus ja testilainaus muodossa. Ompa syyslomalle varattu Italiassa sähkötäpäri vaikka yleensä suosin maantiepyöriä koska aattelin että viikon jälkeen olen varmaan sellaisesta vehkeestä viisaampi. Ja muutenkin tuntuu hauskalta ajatukselta kivuttomampi vuoristoon nousu aamuaurinkoa ihailemaan.
Sen verran vielä että mulla on ollut täpäri pääsääntöisenä talvipyöränä 3 talvea. Kovimmat ajot tehty yli parinkympin pakkasissa eikä mulla ollut sen kanssa mitään ongelmia. Tietysti jousto ei enää ihan herkkä noilla pakkasilla ole mutta ei myöskään ottanut pysyvästi siipensä.
Jami2003
29.09.2018, 09.15
...ja lopputulos on sellainen, ettet panostanut itseesi ja järkännyt puolivuosisataislahjaksi itsellesi käytännössä mitään.Ehdottomasti samaa mieltä.
Oon ostellut pyöräily urani aikana vaikka mitä komponenttia ja ikinä ei ole viikon päästä tuntunut juuri miltään. Hyvä pyörä on ollut edelleen hyvä ja keskinkertainen ei ole kummemmaksi muuttunut.
Kyllä pyöräkuume laukaistaan vain ostamalla uusi pyörä. Ja se tehdään 90 prosenttisesti fiiliksen perusteella. Loppu 10 saa perustua faktoihin.
Velogi teki joskus videon harjoittelumotivaation säilyttämisestä. Siinä pakattiin pyörä junaan ja mentiin uusiin maisemiin.
Onhan niin, että kun kalusto on riittävän hyvää, ei sen parantaminen motivaatiota pidä yllä. Silloin kannattaa miettiä itse tekemistä ja siksi joku muu lähtökohta kuin tuttujen polkujen hinkkaaminen tutulla tavalla voisi olla tarpeen.
Mitä haet nykyiseltä maastopyöräilyltä? Keskinopeutta, selviytymistä vaikeista maastonkohdista, tähtäin kilpaissa, yleistä kuntoilua vai jotain muuta. Mitä voisi muuttaa? Mtb-retki 150-200 km teltan kanssa kaupungista a kaupunkiin b tai joku Lapin vaellusreitti? Työkaverien kanssa tyky-päivä läheisessä kansallispuistossa? Perheen kanssa päiväretkiä laavulle lettupannut mukana ilman muita tavoitteita, kun saada lettu heittämällä käännettyä. Saattaisi muuten hekin ilahtua tällaisesta viidenkympin villityksestä, vaikka vaimo taatusti olisikin tyytyväinen hiilikuitupyörän hankintaan moneen muuhun paljon huonompaan vaihtoehtoon verrattuna. Silloin sen hiilikuitupyörän tilalle voi hommaa tukemaan muuten ajatella vaikka Hillebergin telttaa tms. varustetta, jos tarvetta on.
Sähköpyörä paksuilla kumeilla oli hauska testi ajo kun Epilänharjun polulla painoi 40 meneen ja kelvillä maantiepyörää  vähän kiusasin kun yritti mennä karkuun mutta ei pysynyt 50 vauhdissa mukana.... en kumminkaan  ostanut :eek:
Tolkun mies
29.09.2018, 10.56
Jäykkäperä plussapyörä jossa on sekä kapeammat 29er kiekot helppoon maastoon ja työmatkalle että leveämmät plussa-kiekot talvelle ja leppoisaan retkeilyyn on varsin toimiva kompromissi. Toki se on kompromissi ja itsekin tekisi välillä mieli kevyttä jäykkäperäistä helpomman maaston fillariksi. Terv ”51vee”
Mä aloittaisin siitä, että kysyisin itseltäni, mikä minut pitää metsästä poissa. Onko keski-ikäistyminen ottanut niskalenkin ja maastopyöräily alkanut tuntumaan liian rasittavalta, kuluttavalta tai epämukavalta? Vai onko syynä ennemmin leipiintyminen tuttuihin maastoihin ja uusien haasteiden puute? Vai joku muu? Jos suurin syy on ensimmäinen, täysjoustosta voi hyvinkin löytyä apu. Jos jälkimmäinen, ensihuuman jälkeen voi täysjouston vaikutus kääntyä jopa negatiiviseksi. Ellei uudet haasteet tarkoita esim. enskakisoihin osallistumista tai muuta vastaavaa.
Yksi näkökulma voisi olla myös se, että kun täyttää neljäkymmentä, alkaa alamäki ja vapaapudotus, kun täyttää viisikymmentä. Jos haluat rimpuilla sitä vastaan, niin keski-ikäistyvän keskivartalon keski-ikäistymistä hidastaa takajäykällä maastopyörällä maastopyöräileminen paljon tehokkaammin kuin täysjouston päällä istuminen, saatikka maantiepyöräily tai sorateiden graindaileminen. Selkäkin tykkää, kun pysyy core kunnossa. Vielä kun jättää vaihteet pois, saa yläkroppa ja käsivarretkin jumppaa ja täysjäykällä tulisi luustoliikuntakin kaupanpäällisenä.
Mohku kirjoittaa asiaa. Muistoja syntyy vain tekemällä. Omistamisen ilo on lyhytaikaista.
Jos nykyisellä into lopahtanut niin tuoko kiekot siihen jotain konkreettista muutosta? Itse en ainakaan ole niin herkkä hipiäinen että huomaisin esim painosta tulevan eron, en ainakaan huomannu tubelessin ja sisurin välillä :D Keulan vaihdossa huomasin kyllä eron mutta se olikin ehkä vähä radikaalimpi muutos. Koita miettiä löytyykö jotain konkreettista puutetta nykyisestä mikä vaikuttaa innostukseen ja sitten miettii miten asiaa lähtee ratkaisemaan :) Ite ajan plussakoon jäykkäperällä ja vaikeuksia aina lähteä metsästä pois kun ei millään malttaisi :)
Jami2003
29.09.2018, 13.38
Mä aloittaisin siitä, että kysyisin itseltäni, mikä minut pitää metsästä poissa. Onko keski-ikäistyminen ottanut niskalenkin ja maastopyöräily alkanut tuntumaan liian rasittavalta, kuluttavalta tai epämukavalta? Vai onko syynä ennemmin leipiintyminen tuttuihin maastoihin ja uusien haasteiden puute? Vai joku muu? Jos suurin syy on ensimmäinen, täysjoustosta voi hyvinkin löytyä apu. Jos jälkimmäinen, ensihuuman jälkeen voi täysjouston vaikutus kääntyä jopa negatiiviseksi. Ellei uudet haasteet tarkoita esim. enskakisoihin osallistumista tai muuta vastaavaa.
Yksi näkökulma voisi olla myös se, että kun täyttää neljäkymmentä, alkaa alamäki ja vapaapudotus, kun täyttää viisikymmentä. Jos haluat rimpuilla sitä vastaan, niin keski-ikäistyvän keskivartalon keski-ikäistymistä hidastaa takajäykällä maastopyörällä maastopyöräileminen paljon tehokkaammin kuin täysjouston päällä istuminen, saatikka maantiepyöräily tai sorateiden graindaileminen. Selkäkin tykkää, kun pysyy core kunnossa. Vielä kun jättää vaihteet pois, saa yläkroppa ja käsivarretkin jumppaa ja täysjäykällä tulisi luustoliikuntakin kaupanpäällisenä.
Mohku kirjoittaa asiaa. Muistoja syntyy vain tekemällä. Omistamisen ilo on lyhytaikaista.Hyviä pointteja mitkä ovat pitäneet minut viime aikoina poissa maantieltä. Jossain vaiheessa kilometrien haalimisen into vaan lopahti ja maantiepyörällä saavutettu treenihyöty tuntuu liian vaatimattomalta käytettyyn aikaan nähden. Itsekin olen ajatellut että mitä enemmän kroppa joutuu tekemään töitä sen sen parempi.
pturunen
29.09.2018, 20.05
Palatakseni alkuperäiseen kysymykseen. Koska merkkipäivä on tuloillaan, niin sijoita itseesi. Vaihtelua ja mukavuutta (ja uusia ulottuvuuksia) saat valitsemalla täpärin. Ajaminen muuttuu sillä eniten ja jousituksen tarjoamat mahdollisuudet ovat moninkertaiset mihinkään jäykkään verrattuna. Suorituskyky nousee perän pidon kasvaessa ja voit siirtää ajamisessa huomion suorittamisesta nautiskeluun ja uuden kokeiluun: mitäpä, jos droppaankin tästä? Mitä, jos menisinkin alas tästä, hyppäisin tuosta tai ajaisin tuohon permiin aikaisempaa lujempaa? Kun perä pysyy maassa sen aiemman pomppimisen sijaan, pystyt ajamaan paremmin ja helpommin linjat, huomaat pidon lisääntyneen ja suoritusvarmuuden kasvaneen. Kaikki ovat uusia asioita jäkärin jälkeen. Täpärillä ajon jälkeen palaudut nopeammin tai kääntäen kärsit vähemmän lihaskivuista.
Halutessasi vielä enemmän vaihtelua, sijoita sekä 29" että 27.5+ kiekkoja tukevaan pyörään. Ja sijoita siihen tarpeeksi. Entry level pyörä ja high end pyörä ovat erilaisia, sanoivat sulo vileenit mitä tahansa. Niillä on helvetin paljon hauskempaa ajaa.
Metriäkään en ole ikinä maastopyörällä ajanut, mutta parin viikon kuluttua olen. 54 vuotiaana on jotenkin alkanut kylmettää ajella kapealla pientareella, autojen hipoessa kyynärpäitä. Neuronit kun oli halvennuksessa, niin ajattelin sitten että josko sitten fossiili siirtyisi metsään.
Metriäkään en ole ikinä maastopyörällä ajanut, mutta parin viikon kuluttua olen. 54 vuotiaana on jotenkin alkanut kylmettää ajella kapealla pientareella, autojen hipoessa kyynärpäitä. Neuronit kun oli halvennuksessa, niin ajattelin sitten että josko sitten fossiili siirtyisi metsään.
Ei huono valinta varmaan...
Tää kauska topiikki olikin mennyt ohi, aattelin joskus ite että hommaan 50v lahjaksi täpärin mutta nyt ei tunnu kyllä mitään hinkua olevan siihen.
Sijoita itseesi ja osta traktori (https://youtu.be/CUiA4-dlId0) ;)
Olisiko aika suoda täysjouston pehmeys 50 vuotta vanhoille välilevyille? :)
Tämä taisi olla ihan heitto, mutta tartuin siihen kuitenkin. Jos välilevyt vaivaavat, niin niiden kuntouttamiseksi on kokemusteni perusteella paljonkin tehtävissä. Mulla myös ikää abt 50v. :)
Ohiampuja
30.09.2018, 10.58
täysjoustosta voi hyvinkin löytyä apu. Jos jälkimmäinen, ensihuuman jälkeen voi täysjouston vaikutus kääntyä jopa negatiiviseksi
Itsekin haluan ajatella kuin pturunen tuossa edellä, mutta pelkään että käy kuin tässä stenun tekstissä.  :)
Sehän tässä onkin kun mitään välttämätöntä tarvetta uudelle pyörälle ei ole. Ainostaan halu palkita itsensä. (Maasturilla tulee nykyään ajotunteja vuodessa ehkä 30-70 väliin, eli mitään kovin kallista ei ole järkevää hankkia noilla määrillä.)
Ps. Voisihan sitä palkita itsensä vaikka jolla on hyvällä reissulla.
Tavaraa ei tosiaan ole koskaan liikaa, mutta toisaalta kun ympärilleen katsoo, sitä on kaikkialla liikaa. Tuskin olen ainoa, jolla tulee paha olo, kun miettii ihmisen kulutustapoja. Ostetaan sitä, mikä halutaan sen sijaan, että ostettaisiin se, mikä tarvitaan (edes jollain kohtalaisella kriteerillä määriteltynä).
No mitä se muille kuuluu, mihin joku rahansa käyttää? 
Siten tietysti, että maapallo ei vaan kestä nykyistä kulutusjuhlaa. Kun tuosta saa kuitenkin niskaansa moitteet pilkunviilauksesta ja suomalaisten mitättömästä roolista ympäristöasioissa kiinalaisiin verrattuna, hiukan motivoivampi lähestysmistapa voi olla oman rahan ja ajan käyttö. Ellei ole selvillä, mihin uutta pyörää tarvitsee, ei tietenkään kannata ostaa siksi, että ostaminen on kivaa, kun ajatus on harrastaa pyöräilyä. Toisaalta jos ei tiedä, miten tai millaista pyöräilyä aikoo harrastaa, ostaa voi vasta kun on tarpeet selvillä. Silloin ei pidä ostaa vaan jotain (esim. maastofiksiä) ja kokeilla, olisiko se kiva. Ellei ole, menee rahat hukkaan. Toinen vaihtoehto on miettiä asiaa oman ajankäytön kannalta. Mitä ehtii tekemään ja mihin haluaa satsata. Haluaako tehdä mahdollisimman paljon erilaisia asioita, mutta joihin ei mihinkään ehdi keskittyä kunnolla. Vai haluaako tehdä vain tiettyjä juttuja, joihin ehtii keskittyä. Klassinen vähemmän on enemmän-ajattelutapa siis.
Maalainen
30.09.2018, 17.08
Toisaalta jos ei tiedä, miten tai millaista pyöräilyä aikoo harrastaa, ostaa voi vasta kun on tarpeet selvillä. Silloin ei pidä ostaa vaan jotain (esim. maastofiksiä) ja kokeilla, olisiko se kiva. Ellei ole, menee rahat hukkaan.
Toisaalta taas mistä sitä voi tietää, jos ei kokeile? Ja onko riittävä kokeilu lenkki-pari lainatulla pyörällä? Ja paljonko menee rahaa hukkaan, jos loppukesän tarjouksesta ostaa fillarin ja kevätauringon paistaessa laittaa sen myyntiin?
Ohiampujalta hyvä keskusteluaihe ja ihan mielenkiintoisia kommentteja siihen on tullutkin.
... olen ajatellut että mitä enemmän kroppa joutuu tekemään töitä sen sen parempi.
Juuri tuon kropan työllistämisen vuoksi olen ajatellut, että kaikki joustot ja tubelessit saavat jäädä ...
... tarkoitan omaa valintaani: jäykkäperä ja  joustotolppa. Yllättävän hyvä. 50+ selkä tykkää tuosta tolpasta kun ja  jos ei ehdi satulasta nousemaan juurien tullessa.
... mutta taas toisaalta on alkanut tuntua, että 60+ kroppa saattaisi tykätä tuommoisesta joustotolpasta.
Jami2003
30.09.2018, 18.22
Ennen kuin tulee lisää kivi kengässä kommentteja niin pyöräilyn tulisi olla niin kroppaa työllistävää kuin se mielekkyyden kannalta on mahdollista. Toisilla se tarkoittaa täysjäykkää, toisilla sähkötäpäriä. Sitten tulee vielä että kiva olisi että treenien välillä vaihtelua. Jo ihan pelkästään motivaation takia mutta myös treenivasteen.
Itse käyn ihan jonkin verran juoksemassakin koska se antaa taas erilaista treeniä kropalle kuin mikään pyörä. Mutta toisaalta pää ja jalat ei kestä jos pitäisi joka päivä juosta.
usko juntunen
30.09.2018, 20.13
Omalta kohdalta "viidenkympin kriisi" oli kiivainta marapapatus-aikaa:p Max satamillinen kisakireä xc pyörä ainut vaihtoehto. Vain luuserit ajaa sitä pidempijoustoisilla rukeilla.
Jossain vaiheessa kuitenkin talliin ikäänkuin varkain ilmestyi 120mm täpäri(t):o
Eikä nöryytys tähän loppuna. Nyt 130mm hiilaritäpäri on se ainut oikea pyörä. 
 Topicin avaajan taholta oli puhetta pyörävalinnan lisäksi myös motivaatiosta ja/tai sen puutteesta. 
Kuten Jami jo tuossa ylempänä totesi; vaihtelu virkistää. Jos vain suinkin mahdolista, kannattaa ottaa pyöräilyn rinnalle joku toinenkin laji.
Motivaatio ongelmaa liikkumisen suhteen ei ole vielä omalla kohdalle tullut, mutta yhtä lajia ympäri vuoden ei ruho eikä varsinkaan pää kestäisi. 
Siksipä noilla ulkoruokintaretkilläni on varalta myös vesikulkuväline mukana. 
Ja vielä yksi motivaattori kunnon hikilenkille. Uni ja ruoka. Jopa norjalainen pussiruoka maistuu taivalliselta ja iltapalaksi saa vetää huoletta vaikka paketin jäätelöä eikä tartte housuihin henkseleitä laittaa:)
(OT: pitäskö avata oma ketju kuuttakymppiä lähestyville?;))
(OT: pitäskö avata oma ketju kuuttakymppiä lähestyville?;))
Meitä yli kuusikymppisiä taitaa olla niin vähän, että voinemme ilman offtopiccia osallistua tuohon ketjuun.
pturunen
30.09.2018, 22.17
Aiheesta. Ohiampujalle vielä sellanen kommentti, että kokeile täpäriä. Fillaritoria seuraamalla huomaa, miten tiettyjen merkkien pyörillä on erinomaiset markkinat. Jos käy lykkästyttämään niin "oppirahat" ovat aika pienet.
https://www.youtube.com/watch?v=FF05PWVO_Dc
No Traktori ehdotettiin ja mä kävin tämmöstä kattomassa tänään mutta ei tullut kauppoja...
Suutuspäissään sitten lähdin Tiirismaan ja Salpausselän maastoihin jäykkäperällä jossa varusteena ohuet kumit ja mielessä kävi taas 29+ pyörä....
Kohta itsekin 50 enkä tiedä millä itseään palkitsisi? Ei jaksa enää juopotella edes viikkoa putkeen, saati viikonloppua pöh. 
Taidan panostaa ja ottaa viikon loman töistä, mitään en tarvitse.
Kysyjälle en osaa muuta sanoa kuin että paljon onnea! Fillareita ja mieltymyksiä on niin monenlaisia, jokaisella omansa. Itse oon yhden fillarin miehiä, toisilla nurkat täynnä. Toivottavasti löydät rauhan ja mieleisen lahjan.
Juha Jokila
01.10.2018, 00.29
Ääni plussakumitäpärille vaikka vähän olen vielä alaikäinen. Ei siihen maatoajonautintoon tarvita teräviä iskuja tai niveliä jyystäviä sinkuloita.
Jos vain suinkin mahdolista, kannattaa ottaa pyöräilyn rinnalle joku toinenkin laji.
Motivaatio ongelmaa liikkumisen suhteen ei ole vielä omalla kohdalle tullut, mutta yhtä lajia ympäri vuoden ei ruho eikä varsinkaan pää kestäisi. 
Allekirjoitan joka sanan. Reisien kanssa on ongelmaa, jota hoidan juoksemalla ja uinti ilman isompia tavoitteita on muuten vain mukavaa puuhaa etenkin avovedessä. Ehkä siksi maastotriathlon on erityisen kiinnostava, joskin valitettavan harvinainen laji, jota pitäisi päästä kokeilemaan. Hollolakin jäi tänä vuonna väliin, kun Jukola vei järjestäjältä paukut ja Eurassakaan ei taidettu kisaa järjestää. Taitaa olla myös pulaa osallistujista.
Yksi hyvä vaihtoehto on myös olla ottamatta paineita maastopyöräilyn jatkuvuudesta, jos joku muu laji alkaa kiinnostaa. Melonta, hiihto, suunnistus... onhan noita tarjolla.
Toisaalta taas mistä sitä voi tietää, jos ei kokeile? Ja onko riittävä kokeilu lenkki-pari lainatulla pyörällä? Ja paljonko menee rahaa hukkaan, jos loppukesän tarjouksesta ostaa fillarin ja kevätauringon paistaessa laittaa sen myyntiin?
Voi tietysti noinkin ajatella, mutta itselleni tulee mieleen käärmeen työntäminen pyssyyn. Kyllä kiinnostus pitää lähteä jostain oman pään pohjukasta, jotta haluaa edes kokeilla. Lainapyörä on kyllä tavallisen harmiton vaihtoehto, jos sellaiseen on mahdollisuus.
tempokisu
01.10.2018, 01.49
Kohta itsekin 50 enkä tiedä millä itseään palkitsisi? 
Onnittelut...minulla olisi kyllä ehdotus...väärinkäsitysten välttämiseksi vinkkinä että se "palkinto itelle" on erityinen, syksyinen makuelämys :D
Mä taas sanoisin, tuohon että pyöräilyn rinnalla pitäisi olla toinen laji, jalkavammaisena sanoisin että se toinen laji olisi hyvä olla jotain ihan muuta, jota voi harrastaa jos vaikka tulee urheiluvamma tjsp.
kuovipolku
01.10.2018, 12.02
I
Ps. Voisihan sitä palkita itsensä vaikka jolla on hyvällä reissulla.
Ääni tälle. Eikä vain hyvälle vaan sellaiselle jolle ei muuten lähtisi ja joka vaatii suunnittelua ja valmistautumista. Eli sen voi antaa palkinnoksi itselleen nyt heti tai syntymäpäivänä, mutta itse reissu voi olla vaikkapa vasta kahden vuoden päästä, jos sen tekeminen ja siihen valmistautuminen sen vaatii.
Kannatan myös sopivan lajikirjon ylläpitoa ja sitä että välillä antaa yhden lajin nousta keskiöön silloin kun olosuhteet ja innostus siihen johtavat. Jos esimerkiksi tykkää hiihdosta ja tulee mahtava lumitalvi, antaa fillareiden kerätä pölyä tai korkeintaan käydä kerran viikossa ajelemassa jos on siisti keli, 
Kolmantena voisin ehdottaa sitä että pyöräilyssäkin on hyvä ylläpitää vaihtelevuutta ja lajirikkautta, etenkin jos on olemassaolevaa kalustoa. Vaikka maantie olisi ruvennut kyllyästyttämään tai kapealla pientareella ajaminen mietityttämään, ei silti kannata hylätä "kilometrien haalimista" vaan ajaa säännöllisesti ihan perinteisiä maanrtielenkkejä, pitkiä tai lyhyitä. Niistä saa joka tapauksessa hiukan erilaista harjoitusärsykettä ja rakkaammaksi muodostunut pyöräilyn alalaji tuntuu niiden jälkeen kaksin verroin hauskemmalta. Tai jos ajaa tai joutuu ajamaan maastofillarillaan pitkiltä tai tylsiltä tuntuvia siirtymiä jne, ajaa välillä "underbiking"-tyyliin krossarilla, vaikkei siihen edes mahtuisi niitä vähintään 42-millisiä renkaita ja vaikka meno olisi paikoin kaukana mukavasta tai joutuisi pyörää kanniskelemaan siellä mistä muuten ajaisi helpohkostikin.
Ohiampuja
01.10.2018, 13.29
Kiitokset kaikille hyvistä vinkeistä. Onneksi tässä on talvi aikaa miettiä tätä juttua.
Tuossa on ollut monta kirjoitusta lajikirjosta ja pyörienkin monipuolisuudesta. Suksia onneksi löytyy muutama pari ja tykkään hiihtää, jos vaan lumitilanne sen suo.
Mutta pyörien kanssa on ongelmia. Uudehkossa rivarissa on niin kurjat säilytystilat, että käytännössä yhdellä pyörällä on tultava toimeen. Ja nyt se on maasturi,  sillä hoidetaan kaikki lenkit ja perhepyöräilyt. Gravel/cyclo on pakattu pyöräkassiin ja se on säilytyksessä olohuoneessa portaiden alla. Ja ehkä sitten kesällä pyörät vaihtaa paikkaa. 
Sinne pieneen varastoon kun pitää mahtua lastenvaunut ja vaimonkin pyörä, niin aika ahdasta on. Enkä raaski jättää pyöriä ulos sateeseen varkaiden armoille.   :)
pturunen
01.10.2018, 15.46
^tuohon tilanteeseen tulee mieleen oikeastaan yksi ratkaisu:
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/tallboy
Miksi? Tuolla ajaa kaikki em. ajelut. Tallboy yllättävänkin pystyvä metsässä ja poluilla. Mahdollistaa molempien rengaskokojen käyttämisen (29/27.5+), ja kiekkojen varastointi käy helpommin kuin toisen pyörän. Plussilla poluille ja joku XC-henkinen 29" kumi toiseen settiin. Tallboyn geo jostain kisakireän xc-vehkeen ja pystyvän enduron väliltä. Se kiipeää todella mallikkaasti ja VPP-linkulla polkee perusajotkin. Rouvalla on tuollainen yhden pyörä strategiaa varten. Käytössä työmatkoilla ja metsäajeluilla, sekä perheen kanssa poljeskellessa.
Keskiäkäinen lohjalainen
01.10.2018, 16.43
Jos nykyisin jäykkäperällä saa selkänsä kipeäksi ja täpärillä kipeän selän takaisin ehjäksi, on valinta aika selvä. Ei juurikaan kiinnosta, olisiko jonkin treeniohjelman avulla mahdollista saada jäykkäperälläkin ajettua siedettäviä lenkkejä. Maastossa joko ukko joustaa tai sitten pyörä. Viidenkympin kohdalla menneisyyden synnit ovat aika monella hävittäneet ruodosta lähes kaiken kimmoisuuden.
Ohiampuja
02.10.2018, 08.09
Itse tosiaan ajelen jäykkäperällä/täysjäykällä tunnin puolentoista mittaisia lenkkejä. Sen pidempään ei oikein jaksa. Joten uskon että täpäri auttaisi juuri tuossa kohtaa, vielä kun muistan sen ekan täpärilenkin fiiliksen. Tuntui kuin joku olisi vienyt juuret metsästä.
Mutta toisaalta olen aina ajanut painavilla maastopyörillä ja kiekoilla. Ja houkuttaisi kokeilla että millaisen kiksin se keveyden tuoma herkkyys oikein toisi. Jos ei ostaisikaan 1.5 tonnin pyörää vaan ostaisi kunnon hiilikuitukiekot? 
Täpärin hyödyt tuntee tietysti koko ajan, mutta turtuuko siihen kiekkojen keveyteen? Eli 2-3 kk päästä on jo unohtanut koko jutun, käy kuten JackOja vihjaisi.
Mutta toisaalta olen aina ajanut painavilla maastopyörillä ja kiekoilla. Ja houkuttaisi kokeilla että millaisen kiksin se keveyden tuoma herkkyys oikein toisi. Jos ei ostaisikaan 1.5 tonnin pyörää vaan ostaisi kunnon hiilikuitukiekot? 
Täpärin hyödyt tuntee tietysti koko ajan, mutta turtuuko siihen kiekkojen keveyteen? Eli 2-3 kk päästä on jo unohtanut koko jutun, käy kuten JackOja vihjaisi.
No lasketaas: jos sulla nyt on se "12-13kg jäykkäperä" siinä on varmastikin jotkut Mavic Crossridet tms kiekkoina. Tonnin kiekoihin sijoittamalla saat sellaiset 500g pois ja sulla on edelleen se sama "12-13kg jäykkäperä". Toki uudet kevyet kiekot on makeat ajossa jonkin aikaa, mutta vaikutus saattaa laimentua ajan mittaan.
Ja noin sivumennen sanoen, onhan 12-13kg jäykkäperä ihan sikamaisen painava, kyllä ainakin alle 11kg pitäisi ehdottomasti päästä. Kevyt pyörä on kiva pyörä.
Jami2003
02.10.2018, 10.15
Jos on jäykkäperä ja haluaa jotain uutta maastoon niin ainut oikea vastaus on täpäri. Ei kahta sanaa.
Sitten 60v synttäreillä voi laittaa taas vaihteeksi hipo jäykkäperän ;)
Iglumies
02.10.2018, 10.15
10 kilonen täysjäykkä 29  kulkee 35mm kuitukehillä ja 2,6" kumeilla aika mukavasti kivikossa ja juurakossa.
Luulin kanssa tarvitsevani 50v palkinnoksi kuitutäpärin, mutta päädyin myymään aluNomadinkin pois Beargreasen hankinnan jälkeen
ja nyt mennään Highballilla ja Bg:llä ilman jousia.
Tilanne voi toki olla eri hetkenpäästä.
No lasketaas: jos sulla nyt on se "12-13kg jäykkäperä" siinä on varmastikin jotkut Mavic Crossridet tms kiekkoina. Tonnin kiekoihin sijoittamalla saat sellaiset 500g pois ja sulla on edelleen se sama "12-13kg jäykkäperä". Toki uudet kevyet kiekot on makeat ajossa jonkin aikaa, mutta vaikutus saattaa laimentua ajan mittaan.
Ja noin sivumennen sanoen, onhan 12-13kg jäykkäperä ihan sikamaisen painava, kyllä ainakin alle 11kg pitäisi ehdottomasti päästä. Kevyt pyörä on kiva pyörä.Kohta parivuotta tullut ajettua Trekin 9.8 Stachella (29+) ja sanoisin, että se on todella kiva ja leikkisä jäykkäperä millä voi ajaa aika rohkeastikkin pahoissakin paikoissa vaikka painaakin minun setillä noin 12.8kg kaikkine hissitolppineen, Hucknorriseineen ja DHR eturenkaalla. Tuota jaksaa putkelta poleksia aivan mukavasti. No tuonkin saisi viilailtua tuonne 11kg tietämille ajettavuuden/ajomukavuuksien kustannuksella joten se ei ole minun tie ainakaan, kun viihdyn enemmän haastavilla poluilla, kuin pururadalla.
...No tuonkin saisi viilailtua tuonne 11kg tietämille ajettavuuden/ajomukavuuksien kustannuksella joten se ei ole minun tie ainakaan, kun viihdyn enemmän haastavillapoluilla, kuin pururadalla.
Plussat on oma taiteenlajinsa tietty, väkisinkin "peruspaino" enemmän. Mutta en ymmärrä millä lailla keveys huonontaisi ajettavuutta tai ajomukavuutta haastavilla poluilla.
Kuka hullu sitä nyt pururadoilla maastopyörällä ajaa muutenkaan?
Antza44 varmaa viittas siihen että painoo sais pienemmäks luopumalla hissitolpasta, hukeista, jytkyistä renkaista ym. Kyllähän nekin ajomukavuuteen vaikuttaa. Omasta mielestä kaikki alle 15kg on kevyttä, oon itse vain lisänny painoa pyörään sen saatuani ja mukavuus lisääntynyt(keula ja renkaat). Toki joku 12-13kg on varmaan paljon jossain ratakireessä xc jäykkäperässä, mutt ei am/trail plussa jäykkiksessä.
Ohiampuja
02.10.2018, 13.25
Kuka hullu sitä nyt pururadoilla maastopyörällä ajaa muutenkaan?
Minä ainakin, kun juuri kerroin että liki kaikki ajelut tehdään yhdellä ja samalla pyörällä.  :)
Antza44 varmaa viittas siihen että painoo sais pienemmäks luopumalla hissitolpasta, hukeista, jytkyistä renkaista ym. Kyllähän nekin ajomukavuuteen vaikuttaa. Omasta mielestä kaikki alle 15kg on kevyttä, oon itse vain lisänny painoa pyörään sen saatuani ja mukavuus lisääntynyt(keula ja renkaat). Toki joku 12-13kg on varmaan paljon jossain ratakireessä xc jäykkäperässä, mutt ei am/trail plussa jäykkiksessä.Juuri näin. Renkaista lähtis heti 900g, jos vaihtas vaikka 2.25" Rocket ronit ilman Huckeja, hissitolpasta 300g ja sitten, keventely tupeilla mitkä ei sovi omille käsille ja jarrulevyistä ym pikku hiluista loput ni oltas aika lähellä 11kg, mutta sitten ei olisikaan alla enään traili + vaan enemmän XC pyörä. Saatika, jos keula vaihdettaisiin jämystä Pikestä johonkin kevyeseen 32 liukuputkilla olevaan. Nuo asiat mitkä tuohon tuo minulle juuri sen ajomukavuuden tuo valitettavasti myös sen painon. Omilla seteillä tietysti, jos pääsisi 11kg tai alle olisi tietysti kivempaa, mutta ei se oikeen onnistu. Nytkin tuntuu osat olevan kovilla.
Antza44 varmaa viittas siihen että painoo sais pienemmäks luopumalla hissitolpasta, hukeista, jytkyistä renkaista ym. Kyllähän nekin ajomukavuuteen vaikuttaa. Omasta mielestä kaikki alle 15kg on kevyttä, oon itse vain lisänny painoa pyörään sen saatuani ja mukavuus lisääntynyt(keula ja renkaat). Toki joku 12-13kg on varmaan paljon jossain ratakireessä xc jäykkäperässä, mutt ei am/trail plussa jäykkiksessä.
Juuri näin. Renkaista lähtis heti 900g, jos vaihtas vaikka 2.25" Rocket ronit ilman Huckeja, hissitolpasta 300g ja sitten, keventely tupeilla mitkä ei sovi omille käsille ja jarrulevyistä ym pikku hiluista loput ni oltas aika lähellä 11kg, mutta sitten ei olisikaan alla enään traili + vaan enemmän XC pyörä.
Niin eli pointti teillä oli sellainen, että fillarissa pitää olla tietyt ja tietynlaiset roippeet saadakseen ajettua siellä ja sillai kuinka haluaa. Mutta jos tuon kaiken saisi keveyden lisäksi, itse keveys ei haittaisi mainitsemaanne käyttöä.
Niin eli pointti teillä oli sellainen, että fillarissa pitää olla tietyt ja tietynlaiset roippeet saadakseen ajettua siellä ja sillai kuinka haluaa. Mutta jos tuon kaiken saisi keveyden lisäksi, itse keveys ei haittaisi mainitsemaanne käyttöä.Joo ei haittais vaikka painas 6 kg kunhan olis mukava ja kestäs paukuttaa;).
J.Kottenberg
02.10.2018, 17.24
Jos nykyisin jäykkäperällä saa selkänsä kipeäksi ja täpärillä kipeän selän takaisin ehjäksi, on valinta aika selvä. Ei juurikaan kiinnosta, olisiko jonkin treeniohjelman avulla mahdollista saada jäykkäperälläkin ajettua siedettäviä lenkkejä. Maastossa joko ukko joustaa tai sitten pyörä. Viidenkympin kohdalla menneisyyden synnit ovat aika monella hävittäneet ruodosta lähes kaiken kimmoisuuden.
Tuo pitää paikkansa monen, ehkä jopa suurimman osan, viisikymmentä vuotta täyttäneistä. Kroppa ei vaan kestä enää samaa mitä nuorempana. 
Mutta kai tässäkin suhteessa ihmiset on yksilöitä ja joillain ei vielä reilu viisikymppisenä selässä, tai muissakaan paikoissa, tunnu missään jollain täysjäykällä kivikkojuurakossa pidemmänkään lenkin paukuttaminen.  Luulen että foorumilla vanhemmista konkareista  enemmistö on juuri näitä lähempänä nuoruuden kuntoa olevia.
Itsestä reilu viisikymppisenä tuntuu kyllä siltä että tällejä ei enempää eikä kovempina enää tarvita ja joustoa alkaa kaipaamaan. Eikä suinkaan aiempaa kovemmin rasittavia kulkineita ja rajumpaa menoa, joita täällä yllättävän paljon suositellaan "vanhalle miehelle".
Höh, itseltä hävis selkävaivat kun opettelin ajamaan jäykkiksellä täpärin jälkeen. 
Täpärillä ajaessa istuin satulassa ja selkä kipeytyi, nyt en istu enää satulassa niin paljoa, johtuisko siitä?
Huom, olen erilainen entinen nuori, laitan perunoihin suolaa ym hurjaa.
Jami2003
02.10.2018, 17.57
Jäykkäperässä rungon tarvitsee olla tarpeeksi pieni ja satulan riittävän matalalla että teknisemmässä paikassa satulaan tuetaan itseä, ei istuta.
Mutta ei näihin ole oikeita vastauksia. Itellä löytyy täysjäykkä plussa, jäykkäperä plussa ja täpäri. Kaikissa on puolensa. Täpärissä jos on lukittavat iskarit niin sillä voi (lähes) simuloida muita pyöriä. Sitten joku jäykkäperä kisakireä 29er raketti roneilla on taas ihan eri pyörä kuin plussa renkailla oleva enduro jne. Materiaalit, geometria, renkaan leveys, jouston määrä, ihan kaikki vaikuttaa...
pyöräsimo
02.10.2018, 18.25
Ei ole sattunut silmään, että tässä ketjussa kukaan puhuisi läskipyöristä. Onko täysin poissuljettu? Eikö ole riittävän hyvä tekniseen menoon, vai onko liian painava? On joustoa ja ilman ja  nykyään erikokoisia kiekkojakin. Jos läski kelpaisi, mikä niistä toimisi täällä esitettyyn tarpeeseen parhaiten?
pyöräsimo
02.10.2018, 18.27
No joo, taitaa kaikki kevyimmätkin läskit mennä yli 12-13 kg:n, jos se oli kriteerinä.
Munarello
02.10.2018, 18.55
Onhan niitä kevyempiäkin fättejä, mutta hintaahan niillä sitten on. Vaikka läskipyörissä on oma hauskuutensa, niin ehkä ne ei osu tähän tarpeeseen kun alunperin kyseltiin olisko kiva olla joustoa yhdessä vai kahdessa päädyssä. :)
Ei ole sattunut silmään, että tässä ketjussa kukaan puhuisi läskipyöristä. Onko täysin poissuljettu? Eikö ole riittävän hyvä tekniseen menoon, vai onko liian painava? On joustoa ja ilman ja  nykyään erikokoisia kiekkojakin. Jos läski kelpaisi, mikä niistä toimisi täällä esitettyyn tarpeeseen parhaiten?
Ekan sivun loppupuolella olevassa kommentissani heitin ilmaan tuonkin vaihtoehdon. Ongelmana nyt on se, mitä kaveri pyöräilyltä haluaa. Vasta kun tuo on selvinnyt, kannattaa alkaa miettiä kalustoa.
pturunen
02.10.2018, 21.15
Tuossa puhuttiin kevyistä kiekoista yhtenä optiona, jonka Jack perusteli kumoon. Mutta, kevyiden kiekkojen speksailu viittaa epäsuorasti rullaavuuteen ja läski ei rullaa vaikka kuinka yrittää selittää asiaa toisin.
Munarello
02.10.2018, 21.23
Sääh, miten niin ei rullaa? Sehän just on läskin ominaisuus että kun sen lopulta saat möyrimään niin sitten se menee. Kevyiden kiekkojen speksailu viittaa kiihdyttelyyn.
Eiiihh, nyt alkaa mennä vaikeeks. Siis hipokevyillä kiekoilla läski joka ei rullaa eikä saa istua, jossa on satula alhaalla ja liian pieni runko? Oliks muuta...etujoustoo vai jäykkänä vedellään?
Höh, itseltä hävis selkävaivat kun opettelin ajamaan jäykkiksellä täpärin jälkeen. 
Täpärillä ajaessa istuin satulassa ja selkä kipeytyi, nyt en istu enää satulassa niin paljoa, johtuisko siitä?
Huom, olen erilainen entinen nuori, laitan perunoihin suolaa ym hurjaa.
Minä olen kanssa syönyt suolaa ja ajellut täysjäykällä niin on selkä parantunut :rolleyes:
Saattaa tietty melonnalla olla vaikutusta
Eiiihh, nyt alkaa mennä vaikeeks. Siis hipokevyillä kiekoilla läski joka ei rullaa eikä saa istua, jossa on satula alhaalla ja liian pieni runko? Oliks muuta...etujoustoo vai jäykkänä vedellään?
Oisko takajousto jäykällä haarukalla?
Tämä on ollut hauska ketju. Jos pieni kärjistys sallitaan, keski-ikäinen mies etsii... jotain. ;) Ei vaan, olen jopa saman ikäinen, ja perustelut täpärin vs. jonkun muun puolesta ovat olleet mielenkiintoista luettavaa. Pyöräillä voi niin monella tavalla, maastossakin. Itse olen retkeily- ja fiilistelyorientoitunut ja kaihdan hieman liikoja huoltoja, joten mietin etten varmaan ikinä täpäriä halua vaan ehkä enempi plussaan tai läskiin päin joskus. Myöskään en maastopyöräilyyn myöhäisheränneenä kovin akrobaattiseksi enää opi. Nykyinen 29er jäykkäperä on hyvä mutta alkaa olla redundantti kohta kun gravel-puolella rengasleveys vain kasvaa. Liian monen pyörän kertyminen kauhistuttaa myös. 
Tommin pointti oli asiaa. Mikään määrä pyöriä tai pyörää ei tee tyytyväiseksi. Jos jaksaa tai pystyy, tai jopa kumpaakin, kannattaa ottaa vähän etäisyyttä ja miettiä mikä on tärkeää ja miten sitä edesauttaa. Toisaalta kun ikää kertyy, kaikki jolla itsensä saa liikkumaan on plussaa.
Jami2003
03.10.2018, 08.11
No tällaistahan se on keski-iän kriisissä. Jotain muuta pitäisi vielä saada mutta kun ei oikein itsekään tiedä mitä :)
hphuhtin
03.10.2018, 08.52
Mä ehdottaisin 50v-lahjaksi kevyttä täysjäykkää kuituläskiä. Rengastusta ja paineita vaihtamalla siitä saa monta eri pyörää ympärivuotiseen käyttöön. Keveys suhteellista, joku 12-13kg tms, tuunaamalla vähemmän. Läskeys tuo jouston ja armon selälle [emoji4]
Omia 5-kymppisiä odotellessa, vielä on muutama vuosi aikaa miettiä itse ;)
kuovipolku
03.10.2018, 13.29
No tällaistahan se on keski-iän kriisissä. Jotain muuta pitäisi vielä saada mutta kun ei oikein itsekään tiedä mitä :)
Tuo on yksi mahdollinen selitys. Pelottavinkin, koska siitä tilasta ei yleensä löydy pysyvää ulospääsyä uusilla, laadukkaammilla tai kalliimmilla harrastusvälineillä.
Silloin voisikin fillaristin paras 50-vuotislahja itselleen olla hankkiutuminen sellaiseen seuraan, porukkaan tai sakkiin jossa ajetaan aktiivisesti ja säännöllisesti, jossa ei kuunnella omia eikä toisten tekosyitä sille miksi ei tänään lähdetä lenkille tai miksi ei pysytä menossa, vauhdissa tai paikoissa mukana. Porukassa tulisi olla myös nuorempia joiden into on tarttuvaa sorttia ja vanhempia joiden esimerkki on milteipä velvoittavaa sorttia.
Viisikymppisen on ruvettava samaan aikaan sekä nauramaan itselleen että olemaan tietyllä tavalla kova itseään kohtaan. Muuten kohtalona on tulla juuri sellaiseksi keski-ikäiseksi mieheksi jollaisia on aina nähnyt ihan tarpeeksi ja kammoksunut.
Mä ehdottaisin 50v-lahjaksi kevyttä täysjäykkää kuituläskiä. Rengastusta ja paineita vaihtamalla siitä saa monta eri pyörää ympärivuotiseen käyttöön.
Tämä on jo ihan OT, mutta kuinka hyvin läskit muuten ovat konvertoitavissa 3" renkaille 29" vanteilla? Tuollainen nimittäin jo lähenisi ajettavuutta, ja läskirenkailla voisi sitten samalla pyörällä rypeä lumihangessa.
Oman vaatimattoman kokemuksen perusteella läskin kyvyt selviytyä pehmeässä ympäristössä (lumi, suo tms. märkä maaperä) on niin heikko, että mielummin ajan kapearenkaisella maasturilla. Toki leveydestä on pehmeässä hyötyä, mutta sopivasti pehmeää (normimaasturille liian pehmeää, muttei läskille) on hyvin harvoin tarjolla. Mielummin siis ajan kovapohjaisessa maastossa. Läski voisi olla vaihtoehto minulle silloin, jos jostain syystä haluaisin pehmeyttä ilman jousitusta. Toki tutkisin ensin plussat. Mutta ei läski huono pyörätyyppi ole, kunhan vain pitää sille luonteenomaisesta ajotyylistä.
Aloittajalla taitaa edelleen olla haussa se, mitä hän haluaa tehdä. Tuon vastauksen jälkeen on jo kohtalaisen helppo löytää siihen sopiva kalusto, jos sellaista ei valmiina ole.
Tietenkin voi jättää fillarin sikseen ja ostaa vaikka jonkin hienon rannekellon.
Minä ajattelin merikajakkia
hphuhtin
03.10.2018, 14.51
Aloittajalla taitaa edelleen olla haussa se, mitä hän haluaa tehdä. Tuon vastauksen jälkeen on jo kohtalaisen helppo löytää siihen sopiva kalusto, jos sellaista ei valmiina ole.
Muna-kana ongelma - vaikea kokeilematta tietää mistä tykkää. Ehkä aloittaja pitää lähettää koeajamaan erilaisia pyöriä ;)
Mulle tuli jäykkäperäläskin lisäksi täpäri kapeammilla renkailla. Eipä se nyt sitten ajamista muuttanut. Vähän pahimpiin kivipuistoihin tuli lisää vauhtia - mitä hainkin, mutta tajusin sitten, että en oikeastaan tarvinnut tai kaivannutkaan. 
Koeajolle siis?
Jami2003
03.10.2018, 15.49
Moni joutuu AAA-kerhoon 5kympin villityksessä eli vaihtaa akan, auton ja asunnon. Siihen nähden on ihan sama minkä pyörän laittaa ja vaihtaa sitten vaikka kuukauden päästä toiseen :D
Kannattaa tosiaan miettiä tätä kysymystä. Ettei tule mieleen vaihtaa noita muita juttuja.
makimies
03.10.2018, 21.06
Jep, osta minkä haluat. Ostat sitten taas seuraavan erilaisen. Ei se nyt maailman vakavin juttu ole.
J.Kottenberg
03.10.2018, 21.19
Moni joutuu AAA-kerhoon 5kympin villityksessä eli vaihtaa akan, auton ja asunnon. Siihen nähden on ihan sama minkä pyörän laittaa ja vaihtaa sitten vaikka kuukauden päästä toiseen :D
No tuossa ekassa lauseessahan on ideaa. Emäntä ja auto tietysti tuoreempaa vuosimallia. Vielä kun hankkii sen täysjäykän maastofiksin niin tulee itse nuoren miehen kuntoon.  Tämä vaihtoehto on aika ylivoimainen.  Sen jälkeen on ihan sama tuleeko kuuskytvuotispäiviä;-)
buttonfly
06.10.2018, 23.32
Tuo on yksi mahdollinen selitys. Pelottavinkin, koska siitä tilasta ei yleensä löydy pysyvää ulospääsyä uusilla, laadukkaammilla tai kalliimmilla harrastusvälineillä.
Silloin voisikin fillaristin paras 50-vuotislahja itselleen olla hankkiutuminen sellaiseen seuraan, porukkaan tai sakkiin jossa ajetaan aktiivisesti ja säännöllisesti, jossa ei kuunnella omia eikä toisten tekosyitä sille miksi ei tänään lähdetä lenkille tai miksi ei pysytä menossa, vauhdissa tai paikoissa mukana. Porukassa tulisi olla myös nuorempia joiden into on tarttuvaa sorttia ja vanhempia joiden esimerkki on milteipä velvoittavaa sorttia.
Viisikymppisen on ruvettava samaan aikaan sekä nauramaan itselleen että olemaan tietyllä tavalla kova itseään kohtaan. Muuten kohtalona on tulla juuri sellaiseksi keski-ikäiseksi mieheksi jollaisia on aina nähnyt ihan tarpeeksi ja kammoksunut.
Toi on niin totta. Rapa kuntoinen ja katkera, aina oikeassa oleva tyhjän puhuja, pahin mahdollinen skenaario.. elämästä pitää nauttia, Voihan olla että näitä saa vain yhden..
Tietenkin voi jättää fillarin sikseen ja ostaa vaikka jonkin hienon rannekellon.
Kuten pohjanmaalla sanottaisiin, s'oon, notta, sillä tavaalla jotta... S'oon totta.
Ohiampuja
07.10.2018, 09.48
50 on sellainen ikä, jossa on isoja eroja ihmisten mahdollisuuksien välillä. Jollain on reilusti vapaa-aikaa kun aikuiset lapset ovat jo muuttaneet kotoa pois. Tai toisilla on 2 vuotias poika, niin kuin minulla.  :)  Tai joku voi olla 85 vuotiaan isänsä omaishoitaja...
Eli kun lähtökohdat voi poiketa toisistaan aika paljonkin, niin yritetään pysyä pelkissä pyörissä. :)
Ps. Olen ollut kimppalenkki ja seuratoiminnassa mukana, mutta ajankäytöllisistä syitä jouduin jättäytymään sivuun. ;)
maantiepyörää ei varmaan kannata ostaa ainooksi pyöräksi kun sillä voi kuolla koko innostus pyöräilyyn... tämmöstä pohdin
J.Kottenberg
07.10.2018, 10.38
Tuossa on perää. Liian helposti tulee lenkkiä lyhennettyä, valittua helpompi maasto, tai pahimmillaan jätettyä joku lenkki ajamatta kun joku paikka kipuilee.  Ei pitäisi kovin pienistä välittää. Pitäisi tosiaan pystyä välillä ylittämään itsensä.  Nuorempien kanssa ajaessa on vauhti ihan eri kuin yksikseen mukavuusalueella ajellessa.  Eikä niin herkästi kierrä vaikeampia paikkoja.
joo nuorempien kanssa voi tulla kylmä odottaessa  ja niitä joutuu odotteleen teknisissä paikoissa kun kaikki ei vielä osaa ajaa kivikkoo
Keskiäkäinen lohjalainen
07.10.2018, 17.23
maantiepyörää ei varmaan kannata ostaa ainooksi pyöräksi kun sillä voi kuolla koko innostus pyöräilyyn... tämmöstä pohdin
Juuei. Molemmat pitää olla. Kulkuväline valitaan 10 minuuttia ennen lähtöä, fiilispohjalta.
Ohiampuja
09.10.2018, 18.03
Santa Cruz Chameleon runkosettinä on tässä alkanut kiinnostamaan... :)
Itsellä näillä näppäimillä myös 50 mittarissa ja muutama kuukausi sitten tuli hankittua Pole Evolink. Kertakaikkisen mahtava vekotin.
Ei tulisi mieleenkään ostaa jäykkää pyörää (paitti puhtaaseen talviajoon jäykkä läski).
Sitä en ymmärrä että jos ei aja kisaa niin mitä se muutama kilo painossa merkitsee?
Jos kuski painaa 85kg vermeineen ja pyörä 15kg, niin kolme kiloa on 3% ja sen verran se tuntuu nopeudessakin. Tästä oli jossain vaiheesa ihan mittadataakin palstalla.
Ymmärrän jos ajaa fillaritrialia niin pyörän pitää olla kevyt. Lajissa kun ei oikeastaan ajeta vaan hypitään pyörällä.
Jami2003
09.10.2018, 18.38
Ei kai sitä olla menty katsomaan tiettyjä videoita [emoji6][emoji16]
Petri Väisänen
09.10.2018, 19.23
Jep, osta minkä haluat. Ostat sitten taas seuraavan erilaisen. Ei se nyt maailman vakavin juttu ole.Joskus tuntuu että se on mutta samaa mieltä. Ei siihen ihan oikeasti kuole jos ostaa pyörän joka ei olekaan maailman paras interjnetin mielestä [emoji106][emoji51]
Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla
joo nuorempien kanssa voi tulla kylmä odottaessa  ja niitä joutuu odotteleen teknisissä paikoissa kun kaikki ei vielä osaa ajaa kivikkoo
Jäätäviä kommentteja täällä
Ohiampuja
09.10.2018, 22.03
Sitä en ymmärrä että jos ei aja kisaa niin mitä se muutama kilo painossa merkitsee?
Kevyt pyörä on mukavampi nostella auton katolle ja varastossa seinällä oleviin koukkuihin.  :)
J.Kottenberg
09.10.2018, 23.36
Ja jos innostuu etsimään uusia polkuja tai joskus käytössä olleita, saa välillä kantaa/raahata fillaria jossain ryteikössä helposti kilometrin pari, niin siinä hommassa kevyt pyörä on aika paljon painavaa mukavampi.  Mutta tämä nyt ei ihan varsinaiseen ajamiseen välittömästi liitykään.
Kevyempi fillari on kaiken lisäksi kivempi ajossakin.
Nyt olen viimeiset 8-10 vuotta ajanut noin 12-13 kg painavilla alu-jäykkäperällä..
Santa Cruz Chameleon runkosettinä on tässä alkanut kiinnostamaan..
Hmm...vanha koira ei opi uusia temppuja? Vai mites tää nyt menikään..? ;)
Ohiampuja
10.10.2018, 12.23
Hmm...vanha koira ei opi uusia temppuja? Vai mites tää nyt menikään..? ;)
Näyttää pelottavalta kun sen noin tiivistää. :)
Vanhana metallimiehenä teräs kyllä kiinnostaisi, mutta alumiinin huoltovapaus houkuttaa ehkä enemmän. Tiedän että pikkutarkkana nysvärinä olisi kokoajan huolissani teräsrungon naarmuista ja mahdollisista ruostevaurioista. Lisäksi Tectyliä pitäisi suihkutella putkien sisään joka toinen vuosi, vähintään. ;)
Vai onko huoleni ylimitoitettu? Kuinka konkreettinen tuo korroosio-riski maastokäytössä on? Jos pyörää on tarkoitus käyttää läpi vuoden ja useita vuosia...
Näyttää pelottavalta kun sen noin tiivistää. :)
Kyllähän tässä ympyrä sulkeutui.
Nyt olen viimeiset 8-10 vuotta ajanut noin  12-13 kg painavilla alu-jäykkäperällä...
Kameleontista saat tuollaisen samanlaisen.
ja ajattelin että miltä mahtaisi  tuntua kevyt hiilarijäykkis...
Sitä ajattelua voit jatkaa seuraavatkin 50 vuotta.

...Olisiko aika suoda täysjouston pehmeys 50 vuotta vanhoille välilevyille? :)
Ei ollut.
Ohiampuja
10.10.2018, 13.00
Sitä ajattelua voit jatkaa seuraavatkin 50 vuotta.
Älä nyt vielä innostu. :) Katsotaan katsotaan.  ;)
Jami2003
10.10.2018, 13.04
Joo ei kannata tappaa hyvää ketjua [emoji16]
pturunen
10.10.2018, 20.28
Hanki Tallboy! Piti olla vaihtelua muistatko?
PS. Itellä on Chameleon ja se on hjyvä....
Kuinka konkreettinen tuo korroosio-riski maastokäytössä on?
Fataaleista korroosiovaurioista pitää olla huolissaan, jos teräsrunkoisella pyörällä ajelee säännöllisesti esim. noita Hesan "priorisoidun talvihoidon reittejä" eli suomeksi suolakelvejä.
Ja ennenkuin seuraavaksi alkaa eeppinen vääntö siitä, että onko vaiko eikö runkomateriaalilla mitään väliä maastopyörän ajo-ominaisuuksiin tai mihinkään muuhunkaan, niin ilmoitan jo etukäteen, että en osallistu siihen keskusteluun. En myöskään ole teräsrunkoa lobbaillut. Se vaihtoehto pompsahti ilmoille ihan kysyjän itsensä toimesta :)
Minäkin haluan osallistua tuon aiheen käsittelyn tappamiseen. Toteutus ja käyttäjän kaipaamat ominaisuudet ratkaisee lopputuloksen, ei materiaali.
Jami2003
10.10.2018, 22.15
Kyllä. Mulla on runkoja alumiinista, teräksestä sekä hiilikuidusta ja kehtaan väittää että oleellisempaa on miten runko on suunniteltu ja mihin kuin mistä. Kaikista saa hyviä ja keskinkertaisia runkoja (harrastepyörissä ei huonoja runkoja olekaan, ne on biltemassa).
Ohiampuja
10.10.2018, 23.06
Minä sanoin teräs-sanan koska kiinnostavia teräsrunkoja on kivasti tarjolla ainakin Brittein saarilla. 
Ajo-ominaisuudet ei nyt kiinnosta yhtään, vaan käyttökestävyys.  :)
Mulla on 7,5-vuotias teräksinen NS Surge eikä ole käynyt edes mielessä että sen ruostumisesta pitäisi olla huolissaan. Monilla on ajossa varmaan vanhempiakin runkoja.
Tuosta: http://www.bikepacking.com/bikes/bombtrack-beyond-plus-2-review/
Ohiampuja
02.12.2018, 21.44
No niin pohdiskelu on päättynyt, ja tylsään lopputulokseen. :)
Kinesiksen jäykkäperä se Englannista runkosettinä saapui.
https://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Models/Maxlight/X
kuovipolku
02.12.2018, 23.54
Jos se on samanvärinen kuin linkin kuvassa, se ei yksinkertaisesti voi olla tylsä pyörä.
Vai tarkoititko että valintaprosessin lopputulos oli tylsä (koska se oli ennalta selvä tai koska päädyit juuri siihen mitä olit jo ensialkuun tuumaillut)?
PS Vanhalle miehelle uusi pyörä on hienompi juttu kuin nuorelle miehelle, koska vanhalla miehellä on kirkas käsitys siitä että oli mitä oli tai kävi mitä kävi niitä tulee olemaan vähemmän kuin nuorena miehenä:rolleyes:
Ohiampuja
03.12.2018, 08.04
Jos se on samanvärinen kuin linkin kuvassa, se ei yksinkertaisesti voi olla tylsä pyörä.
Juu, tuollainen se on. Carbon cyclesin jäykällä keulalla ja vanhoilla XT 11-Osilla. DT takakiekolla ja RaceFacen putkiosilla. :)

vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.