Näytä tavallinen näkymä : Kierrepakka heiluu & rattaat heiluu
-97 Cannondalen kasipakassa & rattaissa on välystä sivusuunnassa n. 1.5mm. Tien epätasaisuuksissa pakka myös kolisee häiritsevästi. Miten asiaa kannattaisi lähteä ratkaisemaan?
Onko oikeanlainen pakka, puuttuuko joku spacer... Pikkuisen muisti heikennyt tuon ikäisten suhteen, enmuistanut sitäkään että tuon ikäisessä vielä kierrepakka olisi...
maalinni
28.09.2018, 09.57
Onhan niitä kierrepakkoja ihan uusissakin. Eli vapaaratas integroitu takapakkaan? Oisko vaan laakerit loppu. Uusi kierrepakka maksaa alle 20, joten uutta osaa kehiin vaan.
maalinni
28.09.2018, 09.58
Ja uusi samalla ainakin ketju.
^En tosiaan vaan törmännyt, luulin että kivikausi on jo päättynyt.
maalinni
29.09.2018, 10.13
Moisia löytyy marketti ja urheilukauppafillareista. Xxl:stä ostettiin tytölle 21 vaihteinen kierrepakalla reilu vuosi sitten. Sittemmin se pöllittiin, mutta yllättävän hyvin sekin toimi.
Tietääkseni kierrepakkojen ratasluku päättyy seiskaan, kasit olis jo kasettipakkoja. Pakan pohjalle pitäis laittaa soviterengas kuten nure jo neuvoikin.
maalinni
29.09.2018, 13.55
Onhan noita kasinakin https://www.velobia.fi/ba-takaratas-kierrepakka--8v-13-32-
Ei usko ennenkuin näkee!
Uskottava on.
maalinni
29.09.2018, 14.04
Tosin kuvassa taitaa olla vaan 7 lehteä?
Onhan noita ysinä ja kymppinäkin https://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=87962
En tiedä että näenkö väärin mutta kumpikin ehdotus näyttää kasetilta, voin olla väärässä kuten usein muutenkin...
Kyllä siinä jengat on takana, tuolla kuva myös takaa: https://www.sjscycles.co.uk/freewheels/sunrace-10-speed-freewheel-1136t/
maalinni
30.09.2018, 11.45
Samaan hintaan saa melkein uuden takakiekon ja 10v kasetin 🤨
Onks tuossa jokin vapaaratas integroitu? Maalinni, tosiaan ja jos alkaa jonkun mooseksen aikaista päivittämään niin saa uuden pyöränkin samaan hintaan.
Onhan noita ysinä ja kymppinäkin https://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=87962
Mukava tietää tuokin ettei tarvitse pimeydessä elää. Sisältyy noihin vapaaratas kuten wanhaan aikaan.
Kysyjälle ehdotus, jospa "lockring" löysällä.
arctic biker
01.10.2018, 09.53
Kysyjälle ehdotus, jospa "lockring" löysällä.
Kierrepakkahan kiristyy napaan ketjuvedon vaikutuksesta, lukkorenkaana toimii yleensä pienin tai joskus kaksi pienintä ratasta. Poljettaessa omia aikojaan kiristyy eli hyvä OEM tilanne on mahdoton.
Tuossa aikaisemmin pääteltiin että kysymyksessä saattaa olla sunrace 8s jossa lisäratas näyttäis olevan kiinni samalla tavalla kuin heidän kierrepakallisissa 9s ja 10s, eli lukkorenkaalla.
Ei olis pitäny kommentoida ollenkaan kun en oo nähny tuommosta. Onhan se mahdollista että
koko kierrepakka on pois kierteiltä tai mikä muu tahansa kun kysymyksessä annettu vähän tietoa.
Ehdottomasti minun olisi pitänyt kirjoittaa " jos on" mut tehty mikä tehty eli kirjoitettu.:(
arctic biker
01.10.2018, 14.38
[QUOTE=oem;2813799]Tuossa aikaisemmin pääteltiin että kysymyksessä saattaa olla sunrace 8s jossa lisäratas näyttäis olevan kiinni samalla tavalla kuin heidän kierrepakallisissa 9s ja 10s, eli lukkorenkaalla.
Ei olis pitäny kommentoida ollenkaan kun en oo nähny tuommosta. Onhan se mahdollista että
koko kierrepakka on pois kierteiltä tai mikä muu tahansa kun kysymyksessä annettu vähän tietoa.
Ehdottomasti minun olisi pitänyt kirjoittaa " jos on" mut tehty mikä tehty eli kirjoitettu.:([/QUOTE
Et sinä täysin väärässä ole, 5/6/7 kierrepakkoja olen jopa purkanut, niissähän on irtorattaat ja pienimmässä kierteet joilla paketti pysyy kasassa. Tallilla on nyt kolme, Falcon ja Sachs 7spd ja Sunracen 9spd, kaikissa pienin ratas toimii lukkorenkaana. Eli rattaiden irrottaminen vaatii kaksi ketjuruoskaa
Mutta http://www.sunrace.com/en/products/detail/mfez1 tuossapa onkin lockring niinkuin se nykyisin ymmärretään. mutta
Mun 9spd Sunrace aukeaa kahdella ruoskalla tai yhdellä ja tällä http://www.sunrace.com/en/products/detail/tlef1. ja pienin 14hampainen ratas toimii lukkorenkaana.
Mitään järkeähän avaamisessa ei ole ja on aivan pirullisen tiukassa.
Pakan heilumisen luulen johtuvan vääntyneestä akselista, ei ollenkaan harviishomma tuolla rakenteella. Vetopuolen laakeri on siellä navan sisällä.
^Tästä pääseekin kysymään:
Kuinka paljon pitempi tuo 9spd on kuin 7s shimanon MF-TZ21, (pituusmittaa)?
arctic biker
01.10.2018, 15.45
Tarkoitat pakan tai siis ny freewheelin leveyttä? 9spd 40,5mm ja 7spd 35,6 mm.
Jos aikeissa on syntyjään 7pakalle tehtyyn kierrepakkakiekkoon vaihtaa 9lehtinen niin sanon että unohda! Kerran olen operaation tehnyt, toista kertaa en. Ekaksi hyvin todennäköisesti tarvitset pidemmän akselin ja sehän pitää sitten keskittää, seuraavaksi huomaat että vannetta pitää siirtää pakan puolelle, muistelen jotta 4 mm tai jotain. Itsellä oli pidempi akseli jemmoissa ja pinnojenkin kierteet piisas. Ja kun se vetopuolen ainoa laakeri on siellä navan sisällä niin akselin vääntymisongelma pahenee.
maalinni
01.10.2018, 15.53
Offtopic: mikä etu nykyisellä kasetilla on kierrepakkaan?
arctic biker
01.10.2018, 16.10
Taka-akselilla on kaksi laakeria navassa, nykyrakenteessa noiden lisäksi vapaarattaan sisällä on kaksi lisää, 4 yhteensä. Akselin vääntymis- ja jopa katkeamisongelmat
on historiaa.
Sheldon Brown- vainaa on tätäkin aihetta käsitellyt...
Edit. https://www.sheldonbrown.com/freewheels.html tuolta löytyy kolmannella kotimaisella kielellä faktaa, kuin myös se kuinka tunnistetaan nuo pirun keksinnöt. Ja
oem saakin kiittää, irrotin nimittäin ihan mittausta varten navasta 9spd freewheelin, oli muuten tiukassa. Työkaluna tämä https://www.ebay.co.uk/p/Cyclo-Tools-Bicycle-Freewheel-Remover-Shimano-UG-Fit/1505507039 Kalu viilapenkkiin ja vanteesta vääntäen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.