Näytä tavallinen näkymä : Kysely pysyvään kesä/talviaikaan siirtymisestä
https://kellojensiirto.otakantaa.fi/fi/osallistuminen/568/kysely/
Euroopan komissio on ehdottanut, että kahdesti vuodessa tapahtuvasta kellojen siirtelystä luovutaan EU:ssa vuonna 2019.
Tämä tarkoittaa sitä, että kellonaikaa ei enää siirrettäisi tunnilla eteenpäin maaliskuussa eikä tunnilla taaksepäin lokakuussa.
Nykyisin kesäaikaa noudatetaan seitsemän kuukautta ja talviaikaa viisi kuukautta vuodesta.
Kesäajassa illat ovat yhden tunnin pidempään valoisia ja vastaavasti aamut valkenevat tuntia myöhemmin kuin talviajassa. Talviajassa pimeä tulee illalla tuntia aikaisemmin ja vastaavasti aamut valkenevat tuntia aikaisemmin kuin kesäajassa.
Ehdotuksen mukaan EU-maat voisivat valita itse, haluavatko ne noudattaa pysyvästi kesä- vai talviaikaa taikka siirtyä johonkin muuhun aikavyöhykkeeseen.
Tämän kyselyn tulokset kuulemma otetaan huomioon kun päätetään pysyvään kesä/talviaikaan siirtymisestä, käykääpä äänestämässä.
Kesäaikaan päädyttäessä olisi vuodessa iltaisin 74 valoisaa tuntia enemmän aikaa harrastaa vaikkapa pyöräilyä. Minusta tämä on parempi perustelu kuin "talviaika on normaali-aika, koska näin on joskus ennen kekkosta päätetty".
Normaaliaika perustuu kyllä ihan maantieteeseen eikä mihinkään epämääräiseen päätökseen. Suomi sattuu nyt vain sijaitsemaan 2h Greenwichistä itään.
Itse herään paremmin valoisampaan aamuun ja nukahdan paremmin pimeällä. Pyörässäni on valot, joten ääni normaaliajalle.
Vastattu.
Itselleni aamuvaloisuudella ei ole merkitystä, enempi käyttöä mahdollisimman paljolle luonnonvalolle iltaisin.
Normaaliaika, eli ns. talviaika. Perustelut:
- Valoisuus helpottaa liikkeellelähtöä aamuisin.
- Pimeä illalla auttaa nukahtamista. Helpottaa suht. normaalin työaikarytmin pitämistä muutenkin aamu-unisella.
- Vähemmän pimeyttä, kylmyyttä ja liukkautta työmatkaliikenteen aikana.
- Ulkotöitä tekevien ei tarvitse tuhrata lamppujen kanssa pitkälle aamupäivään.
- Aurinkoaika, eli aurinko etelässä klo. 12 osuu kohdalleen edes jossain päin maata (suunnilleen Joensuun linjalla). Kesäajassa se menee kauas venäjän puolelle.
- Jos Keski-Euroopan maat siirtyy pääosin kesäaikaan, niin normaaliajassa pysymällä olemme samassa ajassa.
- Jos Keski-Euroopan maat valitsee normaaliajan, on sitäkin tärkeämpää pysyä normaaliajassa myös Suomessa, ettei aikaero kasva entisestään.
- Pimeän ajan lamppulenkit pyörällä on pelkästään mukavaa vaihtelua tavalliseen tahkoamiseen.
Niin, pyöräily. Lapsi ei vapaaehtoisesti mene bussilla kouluun, vaikka on bussikortti. Pyöräilee mieluummin.
Mä asetan aika monen asian edelle sen, että mukula saa pyöräillä kouluun valoisaan aikaan.
Noh, kesäajan puolustajat on vissiin jo valmiiksi sitä mieltä että koulutkin voisi alkaa myöhempään koska hekään eivät viitsi herätä.
Lapissa tulee oltua joka talvi kaamosaikaan. Aamut siellä menee nytkin päivän nousua odotellessa, että pääsee vaikkapa kelkkailemaan. Kesäajassa saisi ventata vielä tunnin pidempään.
Vastattu.
Itselleni aamuvaloisuudella ei ole merkitystä, enempi käyttöä mahdollisimman paljolle luonnonvalolle iltaisin.
samaa mieltä ja ei mitään lisättävää muuta kuin vois vielä kelloo kaksi tuntia rukata kesä ajasta niin sais nauttia valosta koko vuoden :eek:
Mites se meni... Tyhmä ei opi omista virheistään, fiksu oppii. Viisas sen sijaan oppii muiden virheistä.
Venäjä lopetti kellojen siirtelyn ja kansan pyynnöstä jäätiin kesäaikaan. Kunnes huomattiin, että ei tää niin hyvä idea ollutkaan ja kolme vuotta myöhemmin siirryttiin pysyvään talviaikaan.
Pitäisikö meidän toistaa muiden virheitä?
^LOL. Ei pahemmin mun mielestä kannata ottaa mallia MISTÄÄN mitä tuo Venäjä tekee. Jos joku olettaa että ko maan tekoset on järjestään OIKEITA ja JÄRKEVIÄ niin on aika pahasti metsässä.
Joo, mä kannatan kesäajassa pysymistä. Aamun valoisalla ajalla ei tee hevon *askaakaan.
Kuntoilija
26.09.2018, 15.13
Toivotaan kesäajan voittavan. Kyllä vapaa-ajalla valoisuus on parasta ihmiselle.
tempokisu
26.09.2018, 15.28
^ juuri siksi talviaika. Valoisammat aamut ( ja tämä kuvausharrastuksen takia) fillaroimaan pääsee pimeelläkin.
Pitäisi yhdistää kesä- ja talviaikojen hyvät puolet. Keskipäivällä siirrettäisiin kelloa tunnilla eteenpäin ja keskiyöllä taaksepäin.
Noh, kesäajan puolustajat on vissiin jo valmiiksi sitä mieltä että koulutkin voisi alkaa myöhempään koska hekään eivät viitsi herätä.
Mä kyllä herään aina aikaisin oli kello mitä tahansa. Aamulla joutuu töihin ellei ole lomalla tai viikonloppu ja autossa sekä fillarissa on valot.
Talvella on jokatapauksessa pimeää ja kesällä valoisaa, ei se tunti sinne tai tänne juuri vaikuta.
Kai jokainen vastaa tuohon omista lähtökohdistaan ja näennäisdemokratiassa enemmistön kanta voittaa. Katsotaan kuin käy. Aika jännää itse asiassa, kiintoisampaa kuin poliittiset vaalit.
Normaaliaika, eli ns. talviaika. Perustelut:
- Vähemmän pimeyttä, kylmyyttä ja liukkautta työmatkaliikenteen aikana.
Valot, vaatteet, talvirenkaat... etätyö?
- Pimeän ajan lamppulenkit pyörällä on pelkästään mukavaa vaihtelua tavalliseen tahkoamiseen.
Näin on, onneksi talvella on jokatapauksessa tarpeeksi pimeyttä.
Viime talvi opetti pitkästä aikaa sen, että aamun valolla oikeasti on merkitystä. Silloin kun asuin vielä kaupungissa ja tein vuorotyötä, niin ei sillä ollut väliä mitä kello oli, sillä keinovaloa riitti. Sitten kun alkoi taas pitkästä aikaa totutella näihin maaseudun haja-asutusalueen talviin, niin se tunne alkuvuodesta kun valo alkaa voittaa ja aamulla kun seisot unisena bussipysäkillä ja aurinko alkoi nousta - voi että! Se on kuin virtaa suoraan suoneen. Siksi ääni talviajalle.
tempokisu
26.09.2018, 15.58
^ niinpä, talvella pimeetä on aina ja mulla on kämpässä pimeetä koko ajan muutenkin. Eipä tunti sinne tänne mitään meinaa, mutta pääasia että kellonajan siirtelystä luovutaan. Mulla on niin paljo vapaapäiviä että ehtii kyllä, kuvaamaan ja lenkille.
^Eli koska sulle on ihan sama, äänestä sit meidän muiden puolesta "kesäaika" valintaa. Thanks!
Talvella on jokatapauksessa pimeää ja kesällä valoisaa, ei se tunti sinne tai tänne juuri vaikuta.
No se vaikuttaa aika paljon just siihen lasten koulumatkaan.
Kelatkaa. Pimeää, liukasta. Tietä ylittää pieni kävelijä, just kun joku höyrypää klaukkalalainen on työmatkallaan "vapautunut" jonkun nysvärin peesistä ja kaasu painuu kohti lattiaa...
Noita asioita miettii sitten kun perheessä on muutakin huolehdittavaa kuin kissojen paskat.
^No, kaikki ei dumppaa niitä paskovia kissoja sentään jos muita harrasteita (vaikka nyt laskettelu) keksii... Joillekin ne paskovat kissat on perheenjäseniä jotka joskus jos on ottanut, niistä huolehditaan heidän elämänsä loppuun asti.
Edit: Joten haista kuule haiseva (kissan) ripulipaska sentään.
Oatmeal Stout
26.09.2018, 16.08
Normaaliaika perustuu kyllä ihan maantieteeseen eikä mihinkään epämääräiseen päätökseen. Suomi sattuu nyt vain sijaitsemaan 2h Greenwichistä itään.
Itäräja sijaitsee suunnilleen, kaikki itärajasta länteen ei enää. Siksi Helsingin keskiaurinkoaika eli -1,5h.
...ja aamulla kun seisot unisena bussipysäkillä ja aurinko alkoi nousta - voi että! Se on kuin virtaa suoraan suoneen. Siksi ääni talviajalle.
Siis jos ymmärsin oikein, seisot aina bussipysäkillä kun aurinko nousee? Eli ajoitat bussipysäkillä seisomisen auringonnousun mukaan? Voit tehdä tuota jatkossakin oli aika tai aikavyöhyke mikä hyvänsä :)
Siis jos ymmärsin oikein, seisot aina bussipysäkillä kun aurinko nousee? Eli ajoitat bussipysäkillä seisomisen auringonnousun mukaan? Voit tehdä tuota jatkossakin oli aika tai aikavyöhyke mikä hyvänsä :)
Huonosti tulkittu. :D Ei ole kuin yksi bussikyyti tältä kylältä aamuisin klo 07:15 ja siinä on iso ero, pitääkö siellä tienposkessa seistä pimeydessä vai aamun valossa. Valoisammilla illoilla ei ole niin suurta merkitystä. Fillariin saa valon, jos iltalenkille tahtoo.
Pitäisi yhdistää kesä- ja talviaikojen hyvät puolet. Keskipäivällä siirrettäisiin kelloa tunnilla eteenpäin ja keskiyöllä taaksepäin.
Kannatan tätä. Töistä pääsee tuntia aikaisemmin ja saa tuntia pidemmät yöunet.
Valot, vaatteet, talvirenkaat... etätyö?
Oma työmatkani on niin pieni, että sen pääsen vaikka kierien. Ajattelin tätä vähän laajempana yhteiskunnalisena kysymyksenä. Muuten aamun valolla on kyllä merkitystä omalla kohdallanikin.
Ilta/myöhäpainotteisen työn omaavana kesäaika olisi luonnollinen valinta.
Näin foorumin pohjoisemman osion edustajana päiväsaikaisen valon lisääminen
ei voine olla pahasta, mutta tämä on vain minun mielipide. Noin vastasin.
Kannatan tätä. Töistä pääsee tuntia aikaisemmin ja saa tuntia pidemmät yöunet.Itse kokisin yöunta häiritsevänä seikkana sen että puoliltaöin pitää herätä siirtämään kelloa. Ja joka yö. Muuten kannatan kyllä.
Edit: ei mut hei, voisinhan sinnitellä sinne puolilleöin, kääntää kelloa tunnin taaksepäin ja mennä goisimaan ajoissa klo 23. Hohoo, tämä idea senkun paranee vaan.
Sent from my SM-G950F using Tapatalk
tempokisu
26.09.2018, 21.10
Ja sekin Aamulehden juttu että "näin paljon valoisaa aikaa menetät" on ihan puppua. Valoisa ja pimeä aika pysyvät ihan tasan samana, se on vain että miten sä suvaitset nukkua ja herätä, vapaapäivinä on mahdollista nukkua ja heräillä ja olla hereillä ihan kuten ite tykkäät. Turha siitä on Luonnon omaa kelloa syyttää, syytä ihan sitä omaa "sisäistä kelloa" vaan.
Nyt varmistui aikavyöhyke ja Suomi jää kesäaikaan ja ihan oikein... eilenkin jo valo loppui kesken töitten illasta
Kesäaikaan jäämistä on Venäjän lisäksi kokeiltu aiemmin myös Irlannissa, Portugalissa ja Britanniassa. Kaikissa siitä on luovuttu muutamassa vuodessa.
Etelä-Suomessakin valoisa tulisi keskitalvella vasta noin klo. 10 aikoihin, pohjoisempana vielä myöhemmin.
Kesäaika ehdottomasti ja valoisammat illat.
Tähän säikeeseen olisi pitänyt liittää aanestys, niin nähtäisiin miten fillarifoorumilla mielipiteet jakautuvat kesä- & normaaliajan suhteen.
tempokisu
27.09.2018, 15.29
Mä en ole siirtäny kellon viisareita vuosikausiin enää. Talviaikana työt on 12-18 ja kesäaikana 11-17, niinä harvoina päivinä kun on. Mun puolesta pimee saisi tulla jo keskipäivän jälkeen.
Taidamme olla molemmat pimeitä, minusta kaamos loppuu aina kesken, saisi kestää ja kestää...harmi kun hyvää pimeää menee hukkaan nukkuessa...kellonaika on tärkeä näytti mitä näytti...mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään on yksi mottoni...
Ihan sama, kunhan ei olla Moskovan ajassa.
Vuosituhansien takaa käyttöön tullut aurinkoaika sopii ja kellon kun siirtää sitä lähimmäksi.
Naapurilla on muutoin niin tarkka kello, että aurinkoa on kaksi kertaa siirretty sen mukaan.😁
Jopotuinen
27.09.2018, 19.45
Toisaalta, ulkomaanretkillä toi tunnin aamuinen aikalisä on ollut ihan ponteva starttiapu aamuisin illan baaripumppujen jälkeen.
Vastavuoroisesti vierailijat joutuvat ponkaisemaan tunnin aiemmin, mistä taas ei ole suurempaa haittaa.
Ameriikan yhteydet ovat sitten oma lukunsa, jonne se yksi tunti on jo paljonkin yhteydenpidon kannalta.
Oatmeal Stout
28.09.2018, 20.21
Kesäaikaan jäämistä on Venäjän
Lisäksi siellä on kokeiltu aikavyöhykkeiden poistoa, hyvin toimii ja Putin on tyytyväinen tekoseensa.
. Aamuvarhaisella ja aamuyöllä tästä aiemmasta auringonnoususta olisi iloa vain harvoille. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta onnettomuuksia tapahtuu aamuyön tunteina hyvin vähän....
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/valoa-iltaan-vai-aamuyohon-aikavyohyke-vaikuttaa-myos-liikenneturvallisuuteen/
kyllä... se iltavalo on tärkeempi monelle....
Itänaapuri kypsyi tarinan mukaan kellon räpläämiseen siinä vaiheessa, kun Anwar Sadat murhattiin ja neukut lähetti surunvalittelusähkeen melkein tunnin etukäteen...
Historian valossa vaikea kuvitella, että esim. Viro valitsisi vapaaehtoisesti Moskovan ajan (UTC+3). Mielenkiintoista olisikin mikäli Suomessa ja Virossa olisi jälleen eri aika.
usko juntunen
30.09.2018, 15.01
Kommenteista päätellen sama vääntö täälläkin.
https://www.suomenlatu.fi/uutiset/kaikki-uutiset/vaikuta/ulkoilua-valoisaan-aikaan.html
Jokainen tieten katsoo oman etunsa ja sen mukaan "äänestää" vaikka kuinka monta kertaa, sillä otakantaa piste fi ei vaadi tunnistautumista. Nyt vaan kone laulamaan:rolleyes:
Itelle kävis tämä kesäaika ko aamun TMT reitillä on valot kaupungin puolesta- ja työpaikalla firman.
Illalla työpäivän jälkeen metässä pittää olla omat valot. Tunti valoisaa säästäisi sähkölaskussa, kun ei tarttis latailla pöörän lyhtyä.
Käsittämätöntä oikeastaan, että kesäajassa pysymistä perustellaan lähinnä ulkoilun näkökulmasta. Fiksuimmat kommentit aiheen parista ovat kyllä olleet heiltä, jotka ovat kysyneet halutaanko me jossain määrin säilyttää nykyinen aikaero Eurooppaan vai pienentää sitä. Ensin sitä itsekin ajatteli vain oman kokemuspiirin pohjalta, mutta ei toisaalta tämän tason kysymyksiä edes tulisi yrittää ratkaista fiilisten mukaan.
Jopotuinen
30.09.2018, 18.44
Jättäytyminen talvi- eli normaaliaikaan on jees.
Jossain iltapaskoissa vilahti juuri otsikko, jossa talviaikaa perusteltiin terveysnäkökohdista ja sehän kuulostaa ihan käypäseltä perustelulta.
Jami2003
30.09.2018, 18.52
. Aamuvarhaisella ja aamuyöllä tästä aiemmasta auringonnoususta olisi iloa vain harvoille. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta onnettomuuksia tapahtuu aamuyön tunteina hyvin vähän....
https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/valoa-iltaan-vai-aamuyohon-aikavyohyke-vaikuttaa-myos-liikenneturvallisuuteen/
kyllä... se iltavalo on tärkeempi monelle....Fiksuin kommentti tähän mennessä. Kuinka paljon jalankulkijoita ja pyöräilijöitä kulkee enemmän pimeässä jos pysytään talvi ajassa koko ajan.
Entä lapset, ajatelkaa lapsia!
Mitä siitäkin tulee jos otetaan talviaika ja kolme kuukautta vuodessa ei ole yhtään valoisaa tuntia koulun jälkeen? Lapset eivät näe kirmata ja pelata ja leikkiä ulkona pimeässä vaan joutuvat istumaan sisällä roplaamassa puhelinta ja pleikkaa!
Voi vittujen kevät mitä urpoja kansa on! Demokratia imee. Propaganda meni täydestä. Talviaika sai enemmän kannatusta. Ihmettelen. Jotkut haluaa siis että lokakuussakin on jo viideltä illalla pimeää? Jos tuohon päädytään alan kannattaa kellojen siirtelyä :D
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005867018.html
EDIT: ahaa, nyt juttua onkin editoitu ja talviaikalaiset ovatkin antaneet 200000 ylimääräistä ääntä.
^ Täysin arsesta ja kertoo vaan siitä, ettei kansalta pidä kysyä yhtään mitään yhtään mistään.
No reilun viikon päästä sitten nähdään kuinka hienoa se talviaika oikein onkaan, kun pimeys tulee sen tunnin aikaisemmin illalla.
The flying Chocobo
17.10.2018, 12.45
Tämä arsesta oleva urpo on tyytyväinen. Toivottavasti nyt kansaa myös kuullaan. Inhoan pimeässä pyöräilyä todella paljon, silti sitä teen, mutta kyllä vaan minun vartalolle normaaliaika sopii ehdottomasti paremmin. Sama koskee tuota meidän nuorisoa.
Oatmeal Stout
17.10.2018, 14.27
Jättäytyminen talvi- eli normaaliaikaan on jees.
Jossain iltapaskoissa vilahti juuri otsikko, jossa talviaikaa perusteltiin terveysnäkökohdista ja sehän kuulostaa ihan käypäseltä perustelulta.
Siinä ei ymmärretä vertailla länsirajan ja itärajan ihmisille tulevaa terveysvaikutusta - siinä on tunnin ero.
Jokainenhan kokee tämän asian omasta näköpiiristään. Itse olen sisätöissä jossa valot laitetaan päälle aamulla ja viimeinen sammuttaa illalla - kesät talvet. Työaika kestää neljään ja lapset käyvät päiväkotia. Lapsille suositellaan liikuntaa paljon mutta talvisin kun töistä ehdit hakea lapset ja pääset kotipihalle - on jo joko pimeää tai hämärä tulee niin nopeasti ettei arkisin ehdi pulkkamäkeen. Lapset tykkäisivät telmiä pihalla ja lähimetsässä, mutta pimeä asettaa siihen rajoitteita.
Kaikki eivät ole eläkeläisukkoja, työttömiä tai opiskelijoita, jotka voivat itse määrätä että tänään lähdenkin lenkille aamulla ja teen muita hommia sitten illalla kun on pimeää. Aamun valoisuudesta en koe olevan minkäänlaista hyötyä koska voin kulkea töihin pimeälläkin. Ne ketkä valittaa että aamulla on vaikea herätä kun on pimeää, hankkikaa saratusvalo. Se on valaisin jonka voi laittaa yöpöydälle kirkastumaan haluamaansa aikaan ja voi valita haluaako herätä Moskovan vai Greenwichin aikaan :D On muutes todella pätevä vehje aamu-unisille. Itse käytin aikoinaan paljonkin ja herääminen kellonsoittoon on ihmeellistä kun kroppa on tottunut pikkuhiljaa kirkastuvaan valoon jo puoli tuntia ennen sitä.
Mielestäni koululaisille ja muille lapsille suotava tunnin pidempi leikkiaika ulkona on paras perustelu kesäaikaan jäämiseksi. Vaihtoehto on koulun jälkeen uppoutua television ja pleikan kirkkaisiin valoihin. Kyllä se pimeä ilta kuluu sitenkin - onko sitten kansanterveydellisesti järkevää...?
Minä olen tyytyväinen päätökseen. Aurinko on meridiaanin mukaan klo 12 etelässä ja kaikki niin kuin kuuluukin olla.
Miten se vaikuttaa sinun elämääsi että aurinko on klo 12 etelässä?
Miten se vaikuttaa sinun elämääsi että aurinko on klo 12 etelässä?
Sitä nyt voi jokainen kohdallaan miettiä.
Jokainenhan kokee tämän asian omasta näköpiiristään. Itse olen sisätöissä jossa valot laitetaan päälle aamulla ja viimeinen sammuttaa illalla - kesät talvet. Työaika kestää neljään ja lapset käyvät päiväkotia. Lapsille suositellaan liikuntaa paljon mutta talvisin kun töistä ehdit hakea lapset ja pääset kotipihalle - on jo joko pimeää tai hämärä tulee niin nopeasti ettei arkisin ehdi pulkkamäkeen. Lapset tykkäisivät telmiä pihalla ja lähimetsässä, mutta pimeä asettaa siihen rajoitteita.
Kaikki eivät ole eläkeläisukkoja, työttömiä tai opiskelijoita, jotka voivat itse määrätä että tänään lähdenkin lenkille aamulla ja teen muita hommia sitten illalla kun on pimeää. Aamun valoisuudesta en koe olevan minkäänlaista hyötyä koska voin kulkea töihin pimeälläkin. Ne ketkä valittaa että aamulla on vaikea herätä kun on pimeää, hankkikaa saratusvalo. Se on valaisin jonka voi laittaa yöpöydälle kirkastumaan haluamaansa aikaan ja voi valita haluaako herätä Moskovan vai Greenwichin aikaan :D On muutes todella pätevä vehje aamu-unisille. Itse käytin aikoinaan paljonkin ja herääminen kellonsoittoon on ihmeellistä kun kroppa on tottunut pikkuhiljaa kirkastuvaan valoon jo puoli tuntia ennen sitä.
Mielestäni koululaisille ja muille lapsille suotava tunnin pidempi leikkiaika ulkona on paras perustelu kesäaikaan jäämiseksi. Vaihtoehto on koulun jälkeen uppoutua television ja pleikan kirkkaisiin valoihin. Kyllä se pimeä ilta kuluu sitenkin - onko sitten kansanterveydellisesti järkevää...?
Jep, kaikki ei tosiaan ole eläkeläisukkoja, työttömiä ja opiskelijoita. Jotkut tekevät jopa työtä, jossa sillä päivänvalolla on oikeasti merkitystä. Itsekin teen töitä konttorissa keinovalossa, eli ei kovin paljoa merkitystä näissä hommissa. Sen sijaan jossain raksalla, tietyömailla ja metsissä sillä on väliä. Sen verran olen aiemmin tehnyt ns. oikeita töitäkin ruudun tuijottelun sijaan, että tiedän mikä ero on työskennellä päivänvalossa tai heijastelevissa ja häikäisevissä keinovaloissa, jotka jättää varjoja kaiken maasta koholla olevan taakse. Jo kuopion korkeudella aurinko nousee vasta kymmenen aikoihin keskitalvella. Talviajassa saavat duunarit tehdä sentään valtaosan työpäivästä valoisassa. Ei tarvitse tuhertaa lamppujen kanssa puoleen päivään.
Huvin vuoksi ulkona liikkumiseen ei valo tai sen puute vaikuta mitään. Mistä lähtien pimeä on estänyt pihalla peuhaamisen? Olen lähtöisin paikasta, josta lähimpään katuvalolamppuun oli noin 20km, eikä siellä ollut mitään vaikeutta lähteä ulos koulun jälkeen. kaiket illat siellä oltiin liikkeellä, kesät talvet. Pihoilla on valot, ja esim. pellolle tehtyä latua pitkin pystyi hiihtämään pimeälläkin, silmät tottuu nopeasti. Nykyisin suuri osa lapsista asuu kuitenkin valaistujen leikkipaikkojen ja liikuntapaikkojen läheisyydessä.
...Huvin vuoksi ulkona liikkumiseen ei valo tai sen puute vaikuta mitään. Mistä lähtien pimeä on estänyt pihalla peuhaamisen? ...
Potaskaa. Senhän näkee nyt vaikkapa seuraamalla omaa naapurustoaan, ettei siellä iltaisin ole pihalla ketään, paitsi ne koirankusettajat ja himokuntoilijat.
tempokisu
17.10.2018, 16.57
Entä lapset, ajatelkaa lapsia!
Mitä siitäkin tulee jos otetaan talviaika ja kolme kuukautta vuodessa ei ole yhtään valoisaa tuntia koulun jälkeen? Lapset eivät näe kirmata ja pelata ja leikkiä ulkona pimeässä vaan joutuvat istumaan sisällä roplaamassa puhelinta ja pleikkaa!
Mitään lapsia aattele, kun itteäni vaan. Jos en ajattele itteäni, sitä ei kukaan muukaan tee. Joten, talviaika kiitos.
Minä vanhus olen jo alkanu pelätä pimeessä ajamista, nuorempana ja hyväkuntoisena pimee oli parempi, mutta eipä ole enää.
Potaskaa on se, että pimeällä ei voi lähteä ulos. Tekosyitä voi kyllä keksiä, kenellä sellaiseen on taipumusta.
No niin tai näin oma empiirinen havainto on se, että suuri massa jää pimeän tultua ennemmin kotiinsa kuin lähtee ulos. Esimerkiksi lehtien haravointia nyt mieluummin tekee päivänvalossa kuin pimeässä.
Potaskaa on se että aamulla pitäisi olla tuntia aiemmin valoisaa kun ei voi tehdä muka raksatöitä. Niillä on siellä kunnon valonheittimet. Kysymys on vain tunnista, mutta tunnista joka iltapäivällä jatkaa lyhyttä valoisaa vapaa-aikaa tunnilla. Se on paljon jos esim. lähtee pulkkamäkeen.
Joo meilläkin hiihdettiin lapsena 25km kouluun joka päivä ja hätisteltiin siinä sivussa susia. Ja raksalla olen minäkin ollut -20 asteen pakkasessa - valonheitinten loisteessa. Mutta kun enää ei eletä sitä 60-lukua. Nykyaika on nykyaikaa ja vaikka valaisimet ovat kehittyneet paljon viime vuosina, on ulkona ilman keinovaloa vietetty aika monelle tärkeää myös henkisesti. Pimeimpään aikaan aamulla on pimeää kun mennään töihin/kouluun ja sieltä lähdettäessä taas palaa katuvalot.
Jos pienellä konstilla saataisiin lapsille ja nuorille edes hieman pidempi valoisa aika ennen xboxin ääreen istahtamista - mielestäni se olisi aika hieno juttu.
tempokisu
17.10.2018, 18.00
No niin tai näin oma empiirinen havainto on se, että suuri massa jää pimeän tultua ennemmin kotiinsa kuin lähtee ulos. Esimerkiksi lehtien haravointia nyt mieluummin tekee päivänvalossa kuin pimeässä.
Ei tammikuussa enää lehtiä haravoida, toivottavasti. Ja jo kolmelta iltapäivällä on hämärää oli mikä oli.
Mikä piru tässä nyt on että lapset, lapset, lapset - aatelkaa nyt vanhuksiakin! meilläkin on elämä, ei ehkä kauaa enää mutta kyllä näistä loppuvuosista haluaisi edes vähän iloita. Joka tapauksessa sitä pimeetä ja valoisaa on ihan tasan saman verran, herätkää sitten tunti aikasemmin jos se on niin vaikeeta se talviaika.
Meidän lähin pulkkamäki on valaistu. Osataan myös mukulan kanssa hiihtää valaistulla ladulla. Ja lasketella valaistussa rinteessä. Luistella valaistulla kentällä.
Se kaikkein pimein aika, suurin piirtein talvipäivän seisauksesta loppiaiseen, tulee muuten oltua joka vuosi pois töistä, eikä lapsikaan ole tuota väliä koulussa. Ja joka aamu lomalla odotellaan että se päivä jo nousisi.
Jopotuinen
17.10.2018, 18.28
Hienoa, saa nukkua tunnin pidempään :)
Kyllä nykyaikana se vapaa-ajanvietto on muuttunut siinä määrin, että niinä muutamina kevät- ja syysviikkoina, joihin tuo talvi- ja kesäajan ero vaikuttaa, ei ehditä luonnonvalolla kilpailemaan Xboxin ja Netflixin kanssa. Joka haluaa pelata, pelaa myös hyvällä kelillä. Se ylimääräinen valokin katoaa helposti vain sadepilvien taakse. Jotain nykylasten ja -nuorten liikkumattomuutta ei oikeasti millään kesäajalla ratkaista.
Ja minusta ihmisiltä jää myös tässä pimeän kammossaan paljon kokematta. Maailma on hitosti erilainen jos vaikka haravoi lehtiä otsalampun valossa. Itse saan enemmän kiksejä siitä, että tekee normiasioita joskus toisin, eikä vain hyvällä kelillä ja valoisaan aikaan.
Kampinalle
17.10.2018, 19.20
Olen tässä viime viikot töiden jälkeen tehnyt polttopuuhommia ja en välttämättä kauheasti kaipaa kiksejä moottorisahan ja kirveen käyttämisestä pimeässä.
Ei vaan yksinkertaisesti voi ymmärtää tätä h*lvetin joukkopsykoosia, että kesäaika, yksi ihmiskunnan parhaista keksinnöistä polttomoottorin ja pyörän ohella, lopetetaan.
Näin normaaliajan kannattajan näkökulmasta kesäajankannattajat ovat puolestaan joukkopsykoosissa. :D
Jami2003
17.10.2018, 19.24
Kyllä nykyaikana se vapaa-ajanvietto on muuttunut siinä määrin, että niinä muutamina kevät- ja syysviikkoina, joihin tuo talvi- ja kesäajan ero vaikuttaa, ei ehditä luonnonvalolla kilpailemaan Xboxin ja Netflixin kanssa. Joka haluaa pelata, pelaa myös hyvällä kelillä. Se ylimääräinen valokin katoaa helposti vain sadepilvien taakse. Jotain nykylasten ja -nuorten liikkumattomuutta ei oikeasti millään kesäajalla ratkaista.
Ja minusta ihmisiltä jää myös tässä pimeän kammossaan paljon kokematta. Maailma on hitosti erilainen jos vaikka haravoi lehtiä otsalampun valossa. Itse saan enemmän kiksejä siitä, että tekee normiasioita joskus toisin, eikä vain hyvällä kelillä ja valoisaan aikaan.Joo teen paljon lenkkejä valoilla. Kun on maastopyöräillyt, juossut ja suunnistanut useita vuosia pimeässä niin ei se ole kuin yksi mauste suoritukseen. Varsinkin nykyisillä ledi valoilla.
Silti ottaisin kesäajan ja pidemmät valoisat illat.
Demokratia on näemmä perseestä, jos enemmistö on eri mieltä kuin itse sattuu olemaan.
Mutta, kaiketi vian ei tartte olla kovin iso, kun se on päässä. Koska omassa lapsuudessa touhuaminen pimeässä metsässä oli varsin mukavaa. Ja vaiva ei ole parantunut. Edelleen on kiva lähteä maastoon pimeällä.
Jos aikuiset valittaa pimeydestä, niin ei kai ne muksutkaan uskalla pihalle mennä, vaan jää siihen pleikkarin ääreen.
Isät ja äidit ajavat autoillaan valojensa loisteessa työpaikoilleen, mutta entäs lapset; pimeillä huonosti säädetyillä rikkinäisillä pyörillään heikosti valaistuilla teillä kouluihinsa aamun pimeinä tunteina?
Isät ja äidit ajavat autoillaan valojensa loisteessa työpaikoilleen, mutta entäs lapset; pimeillä huonosti säädetyillä rikkinäisillä pyörillään heikosti valaistuilla teillä kouluihinsa aamun pimeinä tunteina?
Onko tilanne sitten illalla pimeässä koulusta palatessa jotenkin parempi?
Jos aikuiset valittaa pimeydestä, niin ei kai ne muksutkaan uskalla pihalle mennä, vaan jää siihen pleikkarin ääreen.
Ihmisen muisti on myös lyhyt. Vuoteen 1995 saakka kesäaika päättyi aina syyskuun lopussa eli periaatteessa koko oman lapsuuteni elin koko lokakuun aina normaaliajassa. En kyllä muista, että kauheasti olisi jäänut lapsuus elämättä pimeyden vuoksi. Enemmänkin syksyllä ventattiin sitä, että voi lähteä ulos taskulamppujen kanssa pelottelemaan toisiamme.
Onko tilanne sitten illalla pimeässä koulusta palatessa jotenkin parempi?
Jälki-istunnosta pimeässä palavat ovat vähemmistönä, päivän valoisana aikana tiet täyttyvät kouluistaan palaavista iloisena rupattelevista pienistä lapsista...
Ihmisen muisti on myös lyhyt. Vuoteen 1995 saakka kesäaika päättyi aina syyskuun lopussa eli periaatteessa koko oman lapsuuteni elin koko lokakuun aina normaaliajassa. En kyllä muista, että kauheasti olisi jäänut lapsuus elämättä pimeyden vuoksi. Enemmänkin syksyllä ventattiin sitä, että voi lähteä ulos taskulamppujen kanssa pelottelemaan toisiamme.
Eräs parhaita ellei paras EU:n tuoma uudistus oli kesäaajan jatkaminen lokakuuhun. Olen aina viimeistään helmikuun lopulla malttamattomasti odottanut kesäajan tuloa, ja toivonut, että symmetrisesti kesäaika voisi alkaa jo helmikuun lopulla. Ja nyt seitä herkkua voisi saada koko pimeimnmän vuodenajan yli. On se aina ihan eri asia lähteä ulos vielä vaikka päivänvalon viime kajossakin kuin kokonaan pimeässä.
Oatmeal Stout
17.10.2018, 21.18
Minä olen tyytyväinen päätökseen. Aurinko on meridiaanin mukaan klo 12 etelässä ja kaikki niin kuin kuuluukin olla.
Monenako päivänä vuodessa?
En kyllä muista, että kauheasti olisi jäänut lapsuus elämättä pimeyden vuoksi. Enemmänkin syksyllä ventattiin sitä, että voi lähteä ulos taskulamppujen kanssa pelottelemaan toisiamme.
Näin minäkin muistan olleen. Ja vaikka itsellä ei lapsia olekaan, niin sen minkä noita tunnen, ei tavat ole siitä muuttuneet. Valtaosasta lapsia näyttää olevan vaan jännää päästä pimeään touhuamaan vaikkapa otsalamppujen kanssa. Jotkut vanhemmat tosin on omien päähäpinttymiensä vuoksi pelotelleet lapsensakin pelkäämään pimeitä iltoja tai vähintäänkin kieltäneet tuon ilon heiltä.
Ja en tiedä, olenko sitten itsekin jonkin verran lapsellinen tuolta osin, vai mikä, mutta kovasti olen odotellut pimeiden syysiltojen pyörälenkkejä lampun kanssa. Nyt alkaa jo olla sellaista, ettei tarvitse venyttää lähtöä turhan myöhään, ainakaan pilvisellä säällä. Ensi viikon lopulla vaan paranee, pääsee liikkeelle jo melkein suoraan töiden jälkeen.
Monenako päivänä vuodessa?
Neljänä? Joku tähtiaurinko ja kelloaurinkohommeli se oli? En tiedä...siis se kiertää semmosta kahdeksikkoo...emmätiiä, kysy Esko Valtaojalta :)
Jami2003
17.10.2018, 22.23
^^Kannattaa tehdä niitä heti kun kesäyö pimenee niin otsalampun kanssa touhuaminen on ihan normaalia eikä sen kummemmin jännittävää.
Muistan kun siirryin pimeä treenaamiseen joskus 10v sitten ja siinä oli jotain jännää. Nykyään se on nyanssi kuten pilvinen keli yms.
^^Kannattaa tehdä niitä heti kun kesäyö pimenee...
Lapsiako, vai mitä? Niitäkin varmaan kesäyössä tekevät, omalta osaltani se juna ehkä meni jo. Yölenkkejä pyörällä joskus teen, mutta valitettavasti se onnistuu vain lomien aikana. Muulloin ei jaksa.
Jami2003
17.10.2018, 22.45
No kunhan provoilen kun tässä pimeä/valo keskustelussa aina tulee esiin joku pimeyden hienous ilmeisesti niiden osalta jotka eivät pimeässä koko ajan touhuile (siis Suomessahan voi harrastaa 8 kk vuodessa pimeässä vaikka yöt nukkuisikin)...
Tätä kirjoittaessa ulkona on aivan pimeää. Aurinko nousee tunnin kuluttua.
Muksu (9) lähtee vartin päästä pyöräilemään kouluun. Ensi viikolla on syysloma, sitä seuraavalla viikolla ollaankin normiajassa ja kouluun pääsee taas valoisalla.
Toisaalta, olisihan se helvetisti tärkeämpää että pääsisi valoisalla pulkkailemaan, vs. turvallisesti kouluun.
Näin normaaliajan kannattajan näkökulmasta kesäajankannattajat ovat puolestaan joukkopsykoosissa. :D
Niinpä. :)
Onko täällä kaikki muut liian nuoria ollakseen jo kokenut pysyvän talviajan? Setä kertoo: Se oli kuulkaapas ankeaa aikaa se!
No tjaa olihan Kekkonenkin presidenttinä ja Neukkula & DDR voimissaan. Sekin varmaan vaikutti, mut silti!
Ei tammikuussa enää lehtiä haravoida, toivottavasti. Ja jo kolmelta iltapäivällä on hämärää oli mikä oli.
Mikä piru tässä nyt on että lapset, lapset, lapset - aatelkaa nyt vanhuksiakin! meilläkin on elämä, ei ehkä kauaa enää mutta kyllä näistä loppuvuosista haluaisi edes vähän iloita. Joka tapauksessa sitä pimeetä ja valoisaa on ihan tasan saman verran, herätkää sitten tunti aikasemmin jos se on niin vaikeeta se talviaika.
Ota huomioon että aikuiset voivat säätää omia aikataulujaan paljon enemmän kuin lapset. Varhaiskasvatus ja koulutusjärjestelmämme on typerästi rakennettu siten että laitokseen pitää mennä aamulla ja viettää siellä pääasiassa sisällä päivän valoisimmat tunnit. Laitoksesta pääsee ulos vasta iltapäivällä ja tämän jälkeen olisi mahdollisuus viettää aikaa valoisassa ulkona ja tehdä jotain ilman keinovaloa. Aikuinen (jolla ei ole lapsia) voi itse herätä aiemmin, neuvotella ehkä mahdollisuudesta säätää työaikoja lyhyemmiksi tai jopa aloittaa työpäivän myöhemmin.
Tein joskus työtä jossa sai vapaasti määritellä mihin aikaan vuorokaudesta sen tekee. Lähdin usein aamupäivällä lenkille ja aloitin työt vasta iltapäivästä. Tällaista mahdollisuutta ei lapsillamme ole.
Kuten aiemmin kirjoitin, moni ajattelee asiaa omasta itsekkäästä näkökulmastaan. Kyllä minäkin pärjään pimeyden kanssa ja polttopuita olen tehnyt virittämällä pari isoa valonheitintä viereen. Mutta muistan myös oman lapsuuden kun koulusta lähtiessä oli pimeää ja ankeaa. Toki teini-iässä ratkaistiin sitä pimeysongelmaa rakentamalla yhä parempia valoja fillareihin. Nykyäänhän niitä saa kaupasta valmiina.
Itse olen kokenut pimeyden rasittavana omien lasten kautta. Päiväkodista tullessa on yleensä nälkä ja puolen tunnin aterioinnin jälkeen saa katsoa ikkunasta että se valoisa aika meni sitten siinä. Meillä ei ole omakotitalon pihalla valtavia valonheittimiä, joiden valossa lumilinnan tekeminen olisi mukavaa. Pulkkamäkiä ei ole valaistu, kuten näköjään jossain muualla päin suomea enkä lähde lasten kanssa pulkkamäkeen otsalamppujen valossa kun siellä on aina niitä vaaranpaikkoja joihin osuessaan on luut murskana tai kallo halki.
Kuten moni täällä kirjoittaa, kokee mielelleen tärkeäksi että aamulla aurinko nousee ja kokee elävänsä. Aivan samalla tavoin lapset ja nuoret kokevat että illalla on kiva kun näkee luonnonvaloa vähän pitempään. Ne jotka pystyy sopeutumaan pimeyteen parhaiten, voivat pistää päähänsä otsalampun tai herätä eri aikaan. Päiväkotilapset ja nuoret koululaiset pakotetaan olemaan laitoksissa kirkkaimman päivänvalon ajan, joten ihan hyvin heille voisi sallia valoisaa aikaa iltaisin hieman pitempään.
tempokisu
18.10.2018, 14.14
^ liian pitkä viesti, ei jaksa lukea. Se on kuule niin että jos mä en ajattele omaa parastani, niin sitä ei kukaan muukaan tee tai ajattelee just mun pahintani ( kuten Taysissa) joten, kyllä mä itsekkäästi aattelen omaa parastani. En pidä lapsista, en ajattele yhtään kenenkään lapsen parasta, saa ne omat vanhemmat sen tehdä.
Olen minäkin lapsi ollut, ja harrastin lapsena hiihtoa ja juoksua. Kävin lenkillä usein ennen koulupäivän alkua, usein hölkkäämässä pimeellä tiellä ja hankin hiihtoreissuille akkuvarusteiset lamput ( ja se oli tosi painava varustus) ja siinä sitä mentiin eikä valitettu, ja saa ne lapset nykyisinkin mennä vallitsevien olosuhteiden mukaan. Ja silloin ei ollu pakkasella mononsuojia, ei mitään aurinkolaseja hiihtolenkeillä ja talvilenkeillä hölkkäsin ihan kesälenkkareilla, äiteen tekemissä verkkareissa hiihdin ja hölkkäsin. Nykyisin ollaan ronkeleita ja tarvis ponsoreita ja ulkomaanleirejä, ja kaikenlaisia teknisiä vaatteita ja jotkut läpyskät näyttää useimmilla olevan olkavarressa. Ei osata kartasta laskea sitä omaa reittiä, pitää olla jotkut hassut seurantalaitteet, pyh.
Talviaika tulee ja hyvä niin.
Meille keskinkertaisille taviksille se on normaaliaika ja se on hyvä aika, ei kesä- eikä talviaika!
Onko täällä kaikki muut liian nuoria ollakseen jo kokenut pysyvän talviajan? Setä kertoo: Se oli kuulkaapas ankeaa aikaa se!
No tjaa olihan Kekkonenkin presidenttinä ja Neukkula & DDR voimissaan. Sekin varmaan vaikutti, mut silti!
Niin olikin. Puhelinkin oli pultattu seinään eikä koskaan voinut tietää kuka soittaa? :)
tempokisu
18.10.2018, 16.39
Niin olikin. Puhelinkin oli pultattu seinään eikä koskaan voinut tietää kuka soittaa? :)
Ei kukaan turha, koska piti vääntää numberot käsin ja sitä ei kukaan ihan turhanpäiten tehnyt. Oli asiaa. Meillä se puhelin tosin oli ihan pöydällä...ai hianoo kun tuli ensimmäiset näppäinpuhelimet, ja muistan että ihan ekoissa pyöräkisoissa kauempana, Turussa, sain isältä lainaksi KÄNNYKÄN mukaan! Ihmiset osasi katsoa eteensä kävellessään ja ajaessaan, nyt saa joka toiselle vastaantulijalle ( kelvillä) huudella että kato etees! mä en ymmärrä, mulla on se puhelin joskus repun pohjalla ja useimmiten kotona.
Ennen elämä oli yksinkertaisempaa ja helpompaa. Ja halvempaa. Ai että, ilman nettiä ja nettikauppoja mullakin voisi olla hieman enempi rahaa säästössä, mutta kerranhan täällä vaan eletään ja voi olla että en elä enää kovin kauaa niin anti mennä vaan kun mennäkseen on.
Joo, aika on. Aikaa on, 24 tuntia vuorokaudessa ja talvisin suurin osa siitä ajasta on aika hämärää, kesällä valoisampaa, ja niin sen kuuluu ollakin. Saisi kyllä tulla vuorostaan kovia pakkasia ja keskipaljon lunta, kiitos.
Päiväkotilapset ja nuoret koululaiset pakotetaan olemaan laitoksissa kirkkaimman päivänvalon ajan, joten ihan hyvin heille voisi sallia valoisaa aikaa iltaisin hieman pitempään.
Kaikki me lienemme viettäneet lapsuutemme kyseisissä laitoksissa kirkkaimman päivänvalon ajan, mutta muistaakseni kylläkin siellä usein myös patistettiin etenkin ala-asteella ulos leikkimään, joten ihan en muista omaa lapsuuttani niin, että siellä koulussa olisi nyyhkytetty ikkunan takana koko päivää. Haja-asutusalueella koulu voi myöskin olla se ainoa paikka, jossa näkee niitä leikkikavereita.
Mikäli ongelma on siinä, että laitostuneet lapset eivät pääse liikkumaan valoisaan aikaan, niin näkisin enemmän hyötyä siitä, että kouluissa ja päiväkodeissa käytettäisiin sitä aikaa myös leikkimiseen.
Vähän jäänyt sellainen mielikuva että kesäajan puolesta huutaa 1. gen. pullamössöt ja niiden jälkikasvu.
Vähän jäänyt sellainen mielikuva että kesäajan puolesta huutaa 1. gen. pullamössöt ja niiden jälkikasvu.Hmm, mää varmaankin olen sitten 1.gen. tai sitten vaan mössöytynyt jossain vaiheessa. [emoji16]
Täällä napapiirin vaikutusalueella ja varsinkin tuolla pohjoisempana on oikeastaan ihan sama missä ajassa eletään, kesällä aurinko paistaa yötä päivää ja talvella on vastaavasti pimeää.
Olipa mukavan kuulas syksyinen ilma haravoida lehtiä. Se oli paree tehdä nyt, sillä ensi sunnuntaina on pimeää jo päivällä.
Nyt uistinta heittämään, viikon päästä sitten kai tuulastetaan?
Talviajassa saa nukkua tunnin enempi ja se vie univelkaa pois kun ei ittelle se 8 h riitä mutta kaikesta huolimatta tykkään valosta kesällä ja talvella
Talviaika tuli ja pimeää ollut jo hyvän tovin. Synkkää...
Mukavaa kun aamulla on valoisampaa.
Nää kesäajat ja aikavyöhykkeet on niin old school. Mitä jos vain kampanjoitaisiin aamupainotteisemman yhteiskunnan puolesta - seitsemäksi töihin ja kouluun niin jää sitä arvokasta valoisaa ulkoiluaikaa töiden jälkeen?
Keskimääräinen vaikutus ihmisten terveyteen perusteena puollan siirtymistä Keski-Euroopan aikaan. Oman työajan vuoksi kohta 30v ollut kello soimassa viideltä; sikäli vähän oma lehmä ojassa :P
Muoks: BTW, ärsyttää kun valtamediassakin puhutaan kesä- ja talviajasta; se on kesäaika ja NORMAALIaika!
Onneksi mielenterveyspotilaat voivat nyt paremmin kun illat on pimeitä.
Kylläpä oli ihanaa lähteä töistä pimeässä, on tätä jo odotettukin. Eiku hei eihän siellä ollutkaan pimeätä kun maassa oli sitä ihanaa kaiken valaisevaa lunta, hallelujah.
Nehän vois hei alkaa heräämään kuudelta niin ehtisivät vielä töiden jälkeen ladulle ennen kuin tulee pimeetä hei.
Joo, ja muutkin kuin ko potilaat pimeässä töihin. Pimeässä kotia. Liikaahan se olis vaadittu että näkis valoa edes joskus työpäivinäkin. Vitutti herätä aamulla 4.30 nyt normaaliajassakin. Eli normaaliaikaan siirtyminen ei ainakaan omaa heräämistä auttanut hevon kakkaa. Eikös sitä pitänyt nyt olla virkee ja iloinen jne kun on normaaliaika eikä kesäaika päällä?
Joo, pimeässä töihin. Pimeässä kotia. Liikaahan se olis vaadittu että näkis valoa edes joskus työpäivinäkin....
Ei sun hyvinvoinnilla ole väliä koska sinäkin olet (ilmeisesti?) terve. Mutta terveysviranomaiset pitävät jostain syystä pysyvää talviaikaa parempana mielenterveysongelmista kärsiville. Terveiden viihtyvyydestä viis. Terveysviranomaisten lausuntojen johdosta saatiin kansa äänestämään jatkuvaa pimeyttä. Ilmeisesti mielenterveysongelmat ovat yleisempiä kuin luullaan. Ihmettelen.
^Muista lapset! Nyt heillä on valo!
Nää kesäajat ja aikavyöhykkeet on niin old school. Mitä jos vain kampanjoitaisiin aamupainotteisemman yhteiskunnan puolesta - seitsemäksi töihin ja kouluun niin jää sitä arvokasta valoisaa ulkoiluaikaa töiden jälkeen?
joo jää mukavasti nyt valoisaa ulkoiluaikaa illasta... 2-3 min noin vaikka ennen seitsemää töissä:seko:
tempokisu
30.10.2018, 12.34
Ihan höpöhöpöä että "kun illat on pimeempiä niin saa paremmin unta" tai vastaavasti herääminen on helpompaa. Mulla on pimennysverhot, vaikka olisi heinäkuussa aurinkoinen päivä kello 12 niin siinä huoneessa on pilkkopimeää.
Mun mielestä se on mukavampaa kun illat on pimeempiä, mä pidän hämärästä.
BB Holland
30.10.2018, 13.57
Aamulla töihin rupee puolessa välissä valkenemaan, viikon päästä ei sitäkään. Päivät kellarissa. Mutta pakko sanoa että olis hyvä jos suuret urheilulähetykset keski-Euroopasta tulis tunnin aikaisemmin. Jalkapallo sun muu.
ajatella jos saataisiin jatkuva yöaika, niin mistähän sitten naristaisiin? valojen laadusta ulkona? sitähän tehdään jo toisessa ketjussa ;)
Jopotuinen
31.10.2018, 19.46
Mulla ei toi siirtymä talviaikaan mennyt nyt ihan putkeen. En tiedä johtuiko se siitä, että päätin keväällä olla ovela ja siirryin ainoastaan puolella tunnilla kesäaikaan ja nyt sitten koko tunnilla takaisin talviaikaan.
Nyt kuitenkin heräilen viideltä, eli puoli tuntia etuajassa herätysaikaan nähden :(
tempokisu
31.10.2018, 20.06
^ mulla on helpompaa, heräilen neljältä...eli oikeesti kolmelta. Vapaapäiviä on nyt jo 300 vuodessa eli ihan sama vaikka oltaisiin kello 05.50 koko vuoden, kunhan merisäätiedot saa kirjattua. Tänään istuskelin jo kynä valmiina...ja kello olikin 4.50 ja olin jo merisäätä odottamassa...
Jopotuinen
01.11.2018, 15.47
Eihän tästä tule mitään, eilen simahdin kesken Parmas ja Kontio :(
Saatanan kellonkiertäjät!
callahan
08.08.2019, 11.42
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006197722.html
Saattaa kellojensiirtelyn lopettelu ottaa takapakkia.
tempokisu
08.08.2019, 11.59
....ja mitäs se rakas ystäväiseni VesaP totesi, että miten ( mun elämä) voi olla niiiiiin vaikeeta. No on toi kellonajan siirtelyn kumoaminen tehty kyllä niin vaikeeksi että ......vaikeeta käsittää. Missä se sotilasvallankaappaus kuppailee, tai joku yksinvaltius pitäisi olla että saataisi typerät toiminnot kumottua, kuten esimerkiksi Venäjällä.
ok, kyllä se näin syksyllä sopii että ah, kello onkin vasta kolme kun heräilee....mutta kevättalvella on pirullista.
EU on kyllä kaiken pskan takana, niin kellonajan siirtelyn ( kellojahan ei tarvii välttämättä siirrellä, ainoastaan aikaa....) kuin pankkimaksamisenkin. Kansalaiset eivät kiitä.
Kello on vähemmän. En oo innoissani
On se kumma että EU päättää kellojen siirtelynki. Kyl on itsenäisyys mennyttä
Maailmassa on kyllä monenlaisia aikavyöhykkeitä.
https://yle.fi/uutiset/3-10421886
Maailmassa on useita outoja aikavyöhykkeitä – syyt ovat usein poliittisia, mutta taustalla on myös turismin edistämistä
Maailmassa on kyllä monenlaisia aikavyöhykkeitä.
https://yle.fi/uutiset/3-10421886
Maailmassa on useita outoja aikavyöhykkeitä – syyt ovat usein poliittisia, mutta taustalla on myös turismin edistämistä
Henkilökohtainen suosikkini on Kiina jossa koko maa on samalla aikavyöhykkeellä
Äiten koira on ihmeissään taas kun ei tiedä koska täytyy syödä ja mennä pihalle
Jami2003
27.10.2019, 19.07
Kello on vähemmän. En oo innoissaniSullahan on niitä rannekelloja vaikka kuinka monta. Säädät yhden talviaikaan, yhden kesäaikaan ja yhden sun sisäiseen kellonaikaan niin voit valita aina mieleisen.
Äiten koira on ihmeissään taas kun ei tiedä koska täytyy syödä ja mennä pihalle
Ei nuo lapsetkaan perusta, yksi heitti viime yönä vettä sänkyyn ja alkoivat talviajassa äänestää klo 04 kintaalla.
Jopotuinen
27.10.2019, 19.08
Armoton kalamies Pappa-vainaa oli myös syvästi huolissaan affenien syöntiajoista, mistä ne ihmeestä ne voisi nuo muutokset tietää.
Jami2003
25.10.2020, 08.28
Jahas taas saa puoli vuotta harrastaa pimeydessä normaali toimistoaikana työtä tekevä kansalainen :(
Nickname
25.10.2020, 09.50
On tainnut jäädä koronan jalkoihin tämä koko kellojen kääntämisestä luopuminen.
Jahas taas saa puoli vuotta harrastaa pimeydessä normaali toimistoaikana työtä tekevä kansalainen :(
Munasta. Sekä myöskin hanurista.
Nickname
25.10.2020, 10.10
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/16e1915d-afe6-4aa1-86e5-3efe2fe9fcbeOlihan tuolla ihan uutinenkin aiheesta, 2021 pitäs jäädä pois mutta tuskin jää jos kerran tarvitaan peräti 18kk siirtymisaika, onhan tämä jo varmaan puitu läpi mutta ihan uskomattoman tuperää että me ei saada itse päättää milloin lopetetaan kellojen kääntäminen vaan EU:n pitää päättää siitä yhdessä, ymmärrän että tietyissä asioissa on hyvä päättää yhtenäisesti kaikkien EU maiden kanssa mutta tämä on ihan p**kaa.
Valot on keksitty ja ne on tänäpäivänä niin hyviä, että ihan sama. Tämä siis pimeässä metsässä liikkuvan maastopyöräilijän näkemys.
Olipahan mukava aamupalan jälkeen lähteä ulkoiluttamaan koiraa aamuauringon paisteessa. Eilen sai vielä aamiaisen jälkeen odotella että päivä valkenee. Iltalenkki tehdään joka tapauksessa pilkkopimeässä.
Jami2003
25.10.2020, 16.40
Valot on keksitty ja ne on tänäpäivänä niin hyviä, että ihan sama. Tämä siis pimeässä metsässä liikkuvan maastopyöräilijän näkemys.En jaksa tätä vääntöä alkaa käymään kun olen ajanut valoilla vuosikausia ja tuhansia kilometrejä. Sekä juossut. Ja suunnistanut. Että hiihtänyt.
Sen vaan sanon ettei vastaa päivänvaloa noin niinku fiiliksen ja jaksamisen puolesta. Imo.
Aattelin syödä aika paljon radioaktiivista ainetta, niin että alan loistaa pimeässä. Probleema solvattu (?)
Jahas taas saa puoli vuotta harrastaa pimeydessä normaali toimistoaikana työtä tekevä kansalainen :(Ja jos kelloja ei käännettäisi, niin riittäisikö päivänvalo tuon puoli vuotta normi toimistoaikaa tekevälle? Ei, näin syksyllä valoa piisaisi pari viikkoa pidempään.
On se pirullista ku EU jarruttaa noinki pientä asiaa. Ei paljoo oo itsenäisyyttä jäljellä tässä maassa
kmruuska
25.10.2020, 20.25
On se pirullista ku EU jarruttaa noinki pientä asiaa. Ei paljoo oo itsenäisyyttä jäljellä tässä maassa
Ei EU jarruta yhtään mitään. Asia ei etene Neuvostossa koska jäsenmaiden hallitukset eivät pääse asiasta sopuun.
kyllä nyt on pimeetä... ei ehtinyt tekeen mitään kun on säkkipimee. oliko nyt oikeesti järkevä tää kellon siirto :seko:
Jami2003
25.10.2020, 21.22
Ja jos kelloja ei käännettäisi, niin riittäisikö päivänvalo tuon puoli vuotta normi toimistoaikaa tekevälle? Ei, näin syksyllä valoa piisaisi pari viikkoa pidempään.Parempi se on pari viikkoakin kun ei mitään :)
Kunhan vaihtelu loppuisi. Tai vaihtaisi aina tähän. Suuntaan, kun saa nukkua pidempään.
^Vaikka joka viikonloppu vois ottaa xtratunnin... tarkemmin ajatellen ei varmaan kauhean hauskaa, välillä yö olisi päivä ja päin vastoin.
Ottasitteko tälläsen diilin? :DÄlä nyt pikkuasioihin takerru. Pimeimpään talvenaikaan on muutenkin koko ajan yö.
Käy mulle. Tee aloite, kannatan. [emoji90]
talvella kelloa siirrettäisiin jatkuvasti siten että aurinko nousee klo 16.
Tämä menisi aivan taatusti läpi EU-ministerien konklaavissa. Syötetään espanjalaisille sieniä ja portugalilaisille portugalin sotalaivoja (niitä meduusoja), ja päätös on nuijittu läpi hetkessä.
Kyllä. Eikä tuon pitäisi kenellekään olla ongelma. Mentäisiin vaikka 50v tällä systeemillä ja sitten ajan saisi määrätä vaikkapa kiina. Johon eu jäsenvaltioineen lienet liittynyt tuohon mennessä.
tempokisu
29.10.2020, 14.55
Parempi se on pari viikkoakin kun ei mitään :)
Viime viikolla vielä pystyi ajaan työmatkat ilman lisävarusteita, nyt kun lähtee puoli viideltä niin pitää olla jo valot. Kello on viisi ja ihan pimeetä pilvisenä päivänä. Aamulenkillä on pimeetä lähtee sitten kesäaikaa tai talviaikaa kuudelta, ei se siinä muutu mutta toi kotimatka. Kivempi valoisalla.
Mä olen nyt herännyt joka aamu kuudelta. Ja tämän piti parantaa & pidentää yöunia. No ei mulla ainakaan, kun kesäaikana nukuin seiskaan.
Mä olen nyt herännyt joka aamu kuudelta. Ja tämän piti parantaa & pidentää yöunia. No ei mulla ainakaan, kun kesäaikana nukuin seiskaan. Jos en tulkitsisi sarkasmiksi, kysyisin että kuka sanoi, että kellojen runkkaaminen edestakaisin parantaa yöunia?
Talviaika on vaan parempi. Illat on pimeet anyway siiretään tai ei niin lamppulenkki on tiedossa. Nyt sentään aamulenkillä näki jo.. ja näin vuorotyötä tekevänä valos aamuun kiitos.
Pimeää on aamut ja illat talviaikaan, ehkä siinä parin viikon aikana on marginaalinen ero kesä- tai NORMAALIajassa. Kaipa siihen tottuu kumpaan vain, kunhan säätäminen loppuisi. Nyt tulee nukuttua yhtä huonosti kumminkin puolin siirtoa.
Toisessa tähän liittyvässä topikissa juteltiin enemmän terveysaspektista, kaipa se Keski-Euroopan aika olisi pitkällä tähtäimellä terveellisin...
tempokisu
29.10.2020, 19.24
...mutta toki se että kun herää - kello on kolme - eikun vasta kaksi ihan hyvin voi vielä nukkua vähän aikaa. Sehän se on aina kiva tunne, siksi mä niitä kellojakin pidän kesäajassa.
Suosittelen melatoniinia ( ilman reseptiä saatava 1.9mg tabletti x2-3), sen avulla olen ainakin ite nukkunut tosi hyvin, vähintään 10 tuntia ( yhteensä) kun se ennen oli maksimissaan 5 tuntia. Nukkumaan mennessä jo voi nauttia että kiva kun väsyttää....eikä heti parin tunnin kuluttua herää että jaha, ei nukuta enää...vaan siis voi jatkaa unia.
Jos en tulkitsisi sarkasmiksi, kysyisin että kuka sanoi, että kellojen runkkaaminen edestakaisin parantaa yöunia?
Valitettavasti ei ollut sarkasmitägi päällä. Runkkaaminen ei, mutta THL (tjsp) suosittaa pysyvää talviaikaa sen vuoksi, että yöunen laadun pitäisi olla parempi. Mulle kävisi pysyvä kesäaika.
Yli 10 tutkimusta Saksasta, Venäjältä ja Yhdysvalloista on selvittänyt aikavyöhykkeen terveysvaikutuksia. Saman aikavyöhykkeen länsilaidalla asuvilla on itälaidalla asuvia useammin kaamosoireita ja univaikeuksia sekä tiettyjä syöpäsairauksia. (https://blogi.thl.fi/kellojen-siirtaminen-pysyvasti-talviaikaan-olisi-terveydelle-parasta/)
Juu THL:n sivulta tuo löytyikin. Jos MRe:llä ei ollut sarkasmia tuossa, on pakko kysyä luuleeko hän oikeasti että naps vaan yöunet paranee kertalaakista? Oh please...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.