Näytä tavallinen näkymä : Peruspyörä
 
 
Osaisko joku ehdottaa hyvää miesten peruspyörää/hybridiä max 7 vaihteella ja hintaluokassa alle 600€?
Muita vaatimuksia ois pieni runko (170cm pituutta ja tappijalat) ja kohtuuhyvä ajettavuus myös talvikeleillä.
Tulee ympärivuotiseen työmatka-ajoon.. asfalttia suurimmaksi osaksi ja helkutinmoista ylä/alamäkeä :D
Kävin Baiksilla katsastamassa Insera pyöriä, mutta niiden parin sentin leveät renkaat ei oikein vaikuttanu hyviltä talvea ajatellen.
Ps. Jos ei kirjoituksesta selvinnyt asia, niin pitää vielä mainita, että mulla ei ole mitään käryä nykyajan pyöristä.. pihassa oleva romu taitaa olla 90 luvulta :D
https://www.fillaritori.com/topic/135416-cube-travel-pro-rf-50cm-savio-575-euroa/ Siinä aika toimiva paketti, näköjään talvirenkaatkin mahdollista hankkia edullisesti.
https://www.fillaritori.com/topic/135416-cube-travel-pro-rf-50cm-savio-575-euroa/ Siinä aika toimiva paketti, näköjään talvirenkaatkin mahdollista hankkia edullisesti.
Vähän turhan kaukana (asun siis keski-suomessa), mutta saa tuosta ainakin vähän osviittaa, että minkälaista sitä lähtisi etsimään.
Otetaan vastaan muitakin ehdotuksia :)
Lähden viikonloppuna uudelleen käymään läpi XXL:n, Baiksin ja markettien tarjontaa jos ei täältä/muualta netistä löydy sopivaa settiä.. kaippa joku markettipyöräkin on parempi kuin ei mitään.
Niin ja kiitos vastaajille :cool:
hphuhtin
26.09.2018, 02.39
Vähän niin ja näin uskaltaako sitä mitään ikinä ehdottaa, yleensä saa haukut aina joko kysyjältä tai joltain toiselta foorumin jäseneltä ;)
Ihan peruspyörä ja tuolla mitalla ja yhdessä mainitsemistasi kaupoista voisi ehkä olla 48cm koko tästä https://www.xxl.fi/velocity-by-white-cph-ff-18-w-naisten-hybridipyora/p/1143974_1_style. ”Naisten malli”, mutta se on vain putken asento, miesten koot tästä on isompia (sovita toki sekin).
On se max 7 vaihdetta. Talveen soveltuu lähinnä lokasuojien osalta. Renkaat on varmaan silmääsi ”parisenttiset” (35mm), eikä sovikaan talveen vaan tarvitset nastat alle liukkaille. Kapea rengas pureutuu hyvin, menee sohjosta läpi ja antaa nastalle paljon painetta. Budjettiin pitäisi jäädä rahaa nastarenkaille ja lukolle. Valo ei ehkä enää mahdu :)
On tuosta paljon huonoakin sanottavaa, jalkajarru nyt vaikkapa taitaa olla. Toisille toki plussaa sekin. 
XXL:ssä pitäisi jaksaa odottaa sitä ”kaikki -25%” päivää, joita tuntuu olevan vähän väliä.
Kiitos nure ja hphuhtin kun jaksoitte vastailla.
Tänä viikonloppuna jokatapauksessa hommaan jonkun pyörän, joko kivijalkakaupasta tai netistä.
ps. Onko nastarenkaista tosiaan jotain ratkaisevaa hyötyä talvella? Viimeiset 30 vuotta mennyt kesät-talvet tavallisilla renkailla.
ps. Onko nastarenkaista tosiaan jotain ratkaisevaa hyötyä talvella? Viimeiset 30 vuotta mennyt kesät-talvet tavallisilla renkailla.
Riippuu varmaan käyttäjästä ja ympäristöstä, mutta itselläni melkein pakollinen varuste.
hphuhtin
29.09.2018, 12.45
ps. Onko nastarenkaista tosiaan jotain ratkaisevaa hyötyä talvella? Viimeiset 30 vuotta mennyt kesät-talvet tavallisilla renkailla.
Riippuu tosiaan eniten ympäristöstä. Mulla Espoon pyöräteillä on talvella välillä niin jäistä, että on (itselleni) pakolliset. Kuvittelin ensin, että riittää vain eteen, mutta kerran kun kaaduin niin nopeasti takapyörän lähdettyä kurvissa alta, että vielä maassa oli kädet tangossa ja jalat polkimilla, totesin että taaksekin tarvitsee. Se kaatuminen maksoi vääntyneen polkimen kammen verran ja pieniä mustelmia. 
Lumislla metsäpoluilla taas on tullut ajeltua ilmankin nastoja ihan ok.
Dodiin.. pyörä jäi hommaamatta kun ei löytynyt sopivankokoista menopeliä ja kerkesin tässä jo vaihtaa mielipidettä vaihteistostakin :D
Eli nyt hakusessa olisi pienirunkoinen (172cm pitkälle ja 73cm jalan sisämitan omaavalle) hybridi, josta löytyisi levyjarrut, rapakaari, tarakka (ei pakollinen) ja tilaa nastallisille talvirenkaille. Niin ja voi olla enempi vaihteita :rolleyes:
Hintaa saisi olla sanotaanko vaikka 500-700€. Tästä voin tarvittaessa joustaa vähän ylöspäin jos sillä saa paljon paremman pelin.
Olen vilkuillut netistä esim. Tunturi RX500:sta, joka näyttää aika hyvältä, mutta tuo pienin koko 52cm on taas liian iso. (Tuota Tunturia en ole testannut, mutta paria muuta marketti hybridiä samassa kokoluokassa)
Voisin harkita naistenpyörää niinkuin hphuhtin ehdotti, mutta meinasin ensin katsella jos löytyisi miesten puolelta :rolleyes:
Kiitosta vaan etukäteen jos joku jaksaa vastailla.
hiilikuitumies
18.10.2018, 05.19
Hintaa saisi olla sanotaanko vaikka 500-700€. Tästä voin tarvittaessa joustaa vähän ylöspäin jos sillä saa paljon paremman pelin.
Kona Dew (noin 550 €) tai Dew Plus (700 €) tai Big Dew tarvittaessa, mutta perusmallissakin on jo 47 millin renkaat vakiona, joten luulisi saavan kesäksi ainakin kahden tuuman (50 mm) Big Applet tuomaan mukavaa pehmustettua kyytiä ja talveksi jonkin leveän nastakumin. Ei näissä oikein ole erityisesti parempaa olemassakaan, jos pyörä on sopivan kokoinen ja siihen saa sopivat renkaat ja lokarit ja tarakan ja mitä tarvitseekaan. Paitsi, että Dewssä ei ole hydraulisia jarruja, mistä suuri miinus sille. Ne saa itsekin päivitettyä myöhemmin tarvittaessa n. 60 euron hintaan järkevistä jarruista puhuttaessa. Tuo tietysti on Konan ongelmana, että heillähän on hintaansa nähden aika surkeat osat. Marin Muirwoods olisi tosi hyvä tällaiseen ja teräsrunkoinen, mutta ei sitä meinaa mistään saada. Se kuitenkin olisi ulkomailla parhaimmillaan tosi edullinenkin. En vain ole nähnyt liikettä, jossa julmetut postikulut eivät söisi sitä edullisuutta aika paljon pois.
Dewstä pienin on 46, joka on noin 18 tuumaa, joka on tuollaisena mittana tuuma liikaa sinun mittaasi, mutta kun katsoo top tubea, niin tuo on esim. omaan 18-tuumaiseen maastopyörääni verrattuna 5,2 cm lyhyempi, eli varmasti ei ole liian iso.
http://www.konaworld.com/dew.cfm
hiilikuitumies
18.10.2018, 05.35
Naistenpyöristä puhuttaessa tässä olisi erinomainen peli hintaansa nähden: https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-lady-6.0-713659 
Joku valittaa kohta etujousituksesta, että se on turha, mutta eipä se ihmeitä haittaa, joskus jopa auttaa, kun tuo jo toimii ihan ok. Minä itse pidän joustohaarukoista ihan kaikissa pyörissäni, kun aina niille sen verran käyttöä ajoissani keksin, aina tulee sen veran kuoppia ja törmäitä ja talvella kaikenlaista epätasaisuutta. Se, että se painaa kilon enemmän, on yksi lysti. Välillä pyyhkii ja rasvaa liukuputkia, niin sehän ei käytännössä muuta huoltoa kaipaa. Jos alkaa jumitella joskus vuosien päästä, niin vaihtaa jäykän haarukan tilalle, niin avot. Siinä olisi kokojakin juuri sopivasti. Nättikin olisi ja vähän persoonallinen, kun lukee Lady putkessa, mikä on käytännössä ainoa tuon naistenpyöräksi tekevä. Tuossa olisi jo tosi hyvät osat, ihan nykyaikainen kymppipakkakin, Shimanon hydrauliset jarrut, fiksumman kokoiset eturattaat kuin esim. noissa Konissa. Renkaat kun vaihtaa sileämpiin, niin hyvin rullaa asvaltilla, noilla vakioilla ei erityisen hyvin, mutta samaa usein pätee sileisiinkiin, kun mukaan laitetaan sitä halvinta jäykkäkylkistä sarjaa huonommilla kumiseoksilla, niin yleensähän ne kannattaisi saman tien lahjoittaa pois tai kuminkeräykseen.
Jos itse olisin tuon kokoinen ja ostaisin pyörää ihan yleiseen ajeluun, niin tämä olisi tosi vahvoilla ja luultavasti ihan voittaja.
Kona Dew (noin 550 €) tai Dew Plus (700 €) tai Big Dew tarvittaessa, mutta perusmallissakin on jo 47 millin renkaat vakiona, joten luulisi saavan kesäksi ainakin kahden tuuman (50 mm) Big Applet tuomaan mukavaa pehmustettua kyytiä ja talveksi jonkin leveän nastakumin. Ei näissä oikein ole erityisesti parempaa olemassakaan, jos pyörä on sopivan kokoinen ja siihen saa sopivat renkaat ja lokarit ja tarakan ja mitä tarvitseekaan. Paitsi, että Dewssä ei ole hydraulisia jarruja, mistä suuri miinus sille. Ne saa itsekin päivitettyä myöhemmin tarvittaessa n. 60 euron hintaan järkevistä jarruista puhuttaessa. Tuo tietysti on Konan ongelmana, että heillähän on hintaansa nähden aika surkeat osat. Marin Muirwoods olisi tosi hyvä tällaiseen ja teräsrunkoinen, mutta ei sitä meinaa mistään saada. Se kuitenkin olisi ulkomailla parhaimmillaan tosi edullinenkin. En vain ole nähnyt liikettä, jossa julmetut postikulut eivät söisi sitä edullisuutta aika paljon pois.
Dewstä pienin on 46, joka on noin 18 tuumaa, joka on tuollaisena mittana tuuma liikaa sinun mittaasi, mutta kun katsoo top tubea, niin tuo on esim. omaan 18-tuumaiseen maastopyörääni verrattuna 5,2 cm lyhyempi, eli varmasti ei ole liian iso.
http://www.konaworld.com/dew.cfm
Kiitos vinkistä :)
Luulenpa että olen nyt valinnut pyöräni.. Eli Kona Dew Plus (niissä näyttäisi olevan ne hydrauliset jarrutkin)
Runkokoko vielä vähän mietityttää.. Bikester.fi sivuston https://www.bikester.fi/kona-dew-plus-hybridipyora-harmaa-711982.html kokolaskurin mukaan mulle kävisi 52cm runko?? Bikeshop.fi sivuston kokotaulukon mukaan taas 42/46 cm ainakin noin pelkän sisäjalan pituuden mukaan.
Lisäksi pienimmässä mallissa (46cm) renkaan koko muuttuu 27.5":ksi.. onkohan tästä paljon haittaa?
Ei uskalla tilata ennenkuin on varma, että runkokoko on kohillaan, eikä Kona pyöriä taida löytyä täältä Jyväskylän kivijalkakaupoista.
52 kuullostaa oikeemmalta hybridiin, tuo pienempi koko kuullostaa maastopyöräkoolta
hiilikuitumies
02.11.2018, 01.43
K
Runkokoko vielä vähän mietityttää.. Bikester.fi sivuston https://www.bikester.fi/kona-dew-plus-hybridipyora-harmaa-711982.html kokolaskurin mukaan mulle kävisi 52cm runko?? Bikeshop.fi sivuston kokotaulukon mukaan taas 42/46 cm ainakin noin pelkän sisäjalan pituuden mukaan.
Lisäksi pienimmässä mallissa (46cm) renkaan koko muuttuu 27.5":ksi.. onkohan tästä paljon haittaa?
Ei uskalla tilata ennenkuin on varma, että runkokoko on kohillaan, eikä Kona pyöriä taida löytyä täältä Jyväskylän kivijalkakaupoista.
En ole ikinä hybridejä harrastanut, mutta jos ostaisit maastopyörää, niin se olisi 17", mutta 18" vielä menisi. Onpas tuossa Konassa lyhyt efektiivinen vaakaputki... Sen mukaan tuo maastopyörästä soveltaen olisi 52, mutta toisaalta reachia katsoen 48 menisi vielä, mutta efektiivinen vaakaputki menisi turhan lyhyeksi jo. 52, sanon minä ja olen jopa aika varma tästä, jos noihin ilmoitettuihin mittoihin voi luottaa. Kannattaa googlettaa, minkä kokoisia muut ovat ostaneet, niin sen pitäisi tuoda varmuus, vaikka toki omat mieltymykset vaikuttavat. Minä ostan aina mahdollisimman pienen, joka ei ole liian lyhyt, mutta mataluutta pidän plussana.
27,5" on miinus tässä ajatellen pyörän käyttötarkoitusta ja sitä, että toistaiseksi rengasvalikoima siinä on kuitenkin huonompi, mutta tuo 46 olisi varmaan jo turhan kikkana, joten sikälikin se sulkeutuu pois.
Onko Cyraxin haaramitta 73 cm mitattu oikein?
Tällainen tarjouspyörä voisi olla myös ok? 
https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-18-miesten-hybridipyora/p/1143914_1_style
hiilikuitumies
02.11.2018, 12.53
Tuo varmasti liikkuu polkiessa. Ei ole huono vaihtoehto mielestäni ollenkaan. En sanoisi tuota vielä hyväksi pyöräksi, mutta ei tuo Konakaan mikään superpyörä mielestäni ole. Minä pidän omassa käyttöpyörässäni rajana, että saisi Big Applen tai vastaavan renkaan, mutta ei se varmasti kaikille ole niin tarkkaa ja voihan tuohonkin jopa mahtua. Toki se puhumasi talvikäyttö hyötyy, jos saa 2+ tuuman nastarenkaat. On tuossa kuitenkin jo ihan kohtuulliset 40 milliä vakiona ja pyörähän on kovin maastopyörämäisen oloinen, liekö muuta eroa kuin vakiorenkaat ja jäykkä haarukka, joten hyvällä tuurilla rengastilakin on tosi reilu. Jos ostaisin itselleni uuden arkipyörän, niin minähän sinun mittaisenasi tosiaan ostaisin sen Radon Ladyn, mutta jos ei sitä, niin silloin tuollainen XXL:n tarjouspyörä voisi olla hyvinkin vahvoilla, koska ei minusta tuo Dew Plus ole hintaeron arvoisesti parempi.
Minä itse ostaisin itselleni mieluummin tuon kuin Dew Plussan, koska hinta.
kurvaaja
02.11.2018, 14.37
Tällainen tarjouspyörä voisi olla myös ok? 
https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-18-miesten-hybridipyora/p/1143914_1_style
Itselläkin hakusessa pyörä yleiskäyttöön ja tämä osui silmään. Tuohon tarjoushintaan (399€) tuntuisi, että hinta-laatusuhde ihan ok? Eiköhän tuohon saane täyspitkät lokarit ja tarakan asennettua? 
Miten White versus esim. Crecent tai Insera ? Muita vaihtoehtoja nimittäin mitä katsellut niin
https://www.velo-oxygen.fi/polkupyorat/hybridipyorat/miesten-hybridipyorat/yokto-24-v-hybridipyora-2018.html
https://www.baiks.fi/polkupyorat/hybridipyorat-retkipyorat/miesten-mallit/insera-reflex-100-28-miesten-24-v-vm-2017.html
https://www.baiks.fi/polkupyorat/hybridipyorat-retkipyorat/miesten-mallit/insera-x-cross-360-28-30-v-miesten.html <- tässä olisi lokarit ja tarakka valmiina.
Kyllä tuo White varmaan hyvä tuohon hintaan on. XXL:ssä lisäksi ilmaisia huoltoja..
Cressukin on ihan kelpo, tuohon vain juuri ne lisät mitä tarvitsee, hyvä takuu kaikelle jne. Ajoin tuollaisella monia vuosia ennen kippuratankokautta hyvä vakaa kulkija!
kurvaaja
02.11.2018, 20.52
Kävin koeistumassa/sisällä liikkeissä vähän kokeilemassa noita. XXL White tuntui 23 koossa ihan hyvälle, mutta toi Cresent 59 koossa vielä paremmalle. Tossa cressussa mekaaniset levyt, niin sen takia jäin vielä miettimään.. Tuleeko noitten mekaanisten levyjen kanssa kuinka murhetta? Pitäisikö kuitenkin sitten tuo White ottaa (tai joku muu? Kona  Dew plus ja Felt QX75 olisi?).. XXL tulisi vielä ilmaiset huollot, mikä melko merkittävä etu tässä hintaluokassa.
Onko Cyraxin haaramitta 73 cm mitattu oikein?
Mittasin vielä kolmannen kerran ja olihan siinä hieman mittausvirhettä.. pari senttiä tuli lisää kun oikein pinnisti :rolleyes:
Tuo varmasti liikkuu polkiessa. Ei ole huono vaihtoehto mielestäni ollenkaan. En sanoisi tuota vielä hyväksi pyöräksi, mutta ei tuo Konakaan mikään superpyörä mielestäni ole. Minä pidän omassa käyttöpyörässäni rajana, että saisi Big Applen tai vastaavan renkaan, mutta ei se varmasti kaikille ole niin tarkkaa ja voihan tuohonkin jopa mahtua. Toki se puhumasi talvikäyttö hyötyy, jos saa 2+ tuuman nastarenkaat. On tuossa kuitenkin jo ihan kohtuulliset 40 milliä vakiona ja pyörähän on kovin maastopyörämäisen oloinen, liekö muuta eroa kuin vakiorenkaat ja jäykkä haarukka, joten hyvällä tuurilla rengastilakin on tosi reilu. Jos ostaisin itselleni uuden arkipyörän, niin minähän sinun mittaisenasi tosiaan ostaisin sen Radon Ladyn, mutta jos ei sitä, niin silloin tuollainen XXL:n tarjouspyörä voisi olla hyvinkin vahvoilla, koska ei minusta tuo Dew Plus ole hintaeron arvoisesti parempi.
Minä itse ostaisin itselleni mieluummin tuon kuin Dew Plussan, koska hinta.
Juuri kun ajattelin, että olisin jo saanut pyörän merkin päätettyä.. ;)
Pitää käydä vielä testaamassa tuo Whiten pyörä.. halpa hinta houkuttaa :) ... Tuo Radon ZR Lady näyttää muuten ihan hyvältä, mutta tuo pinkki väritys ei oikein nappaa.. mutta kai siihenkin tottuisi.
Big Apple on siitä typerä rengas, että 50 mm leveänä se on todellisuudessa n. 43 mm leveä tavanomaisella n. 19 mm vanteella. 55 mm rengas on lähempänä nimellismittaa, muutaman millin kapeampi. Mutta jos tuo mitoitus toimii, mikäs siinä. Hyvä arkipyörän rengas, heijastinkyljetkin on hyvä juttu tähän aikaan vuodesta.
Konan mallistossa on myös Big Dew, jossa on vakiona leveämmät kumit kuin plussassa. Geometriakin on hiukan erilainen. Pyörä oli ennen Big Roven nimella ja sitä on moitittu kovuudesta. En ole ajanut, joten en tiedä. Plussankin rengastila on aika hyvä, joten vakiorenkaan ei kannata antaa hämätä, mutta tutustua kannattaa. Laita sähköpostia Ajopyörään, saat infoa mitoituksesta. Kannattaa kyllä tutustua pyörän tietoihin aika hyvin, jolloin osaat esittää täsmällisiä kysymyksiä ja karsia väärät vastaukset pois.
Mittasin vielä kolmannen kerran ja olihan siinä hieman mittausvirhettä.. pari senttiä tuli lisää kun oikein pinnisti :rolleyes:
Pinnistää pitääkin, naama seinään päin ja kirja seinää vasten haarukoissa kunnolla ylös, sukkasillaan ja muutoinkin melko intiimisti vaatteita, merkki seinään ja mielellään toisto. Saatu luku seuraavaan täyteen senttiin. Nyt jo selästä lähti parisenttiä pois, lähtiskö yhtään enempää?
Se ettei pyörä ole iso tai vääränkokoinen muuhunkaan suuntaan on niin tärkeä asia, että rengasleveydet, vaihteiden lukumäärät sun muut seikat ovat sitten vasta tärkeitä, merkityksetöntä ei näin pienessä kapineessa ole, kokovartalotyökalussa, kohdallaan kaiken tulee olla kun tuolla hommaa tehdään.
Mittasuhteillasi olisi hyvä päästä pyörän päälle ennen ostoa.
Kävin koeistumassa/sisällä liikkeissä vähän kokeilemassa noita. XXL White tuntui 23 koossa ihan hyvälle, mutta toi Cresent 59 koossa vielä paremmalle. Tossa cressussa mekaaniset levyt, niin sen takia jäin vielä miettimään.. Tuleeko noitten mekaanisten levyjen kanssa kuinka murhetta? Pitäisikö kuitenkin sitten tuo White ottaa (tai joku muu? Kona  Dew plus ja Felt QX75 olisi?).. XXL tulisi vielä ilmaiset huollot, mikä melko merkittävä etu tässä hintaluokassa.
Cressun runko on ehkä geoltaan menevämpu, sellainen maantiefitness-tyyppinen. Jos se tuntui paremmalle, niin mikä jottei. Mekaaniset levarit ei liene mikään dealbreaker. Tuota Feltiä sai Budgetista myös edullisesti ja kantsii myös katsastaa mikäli mahdollista.
Sitten postimyynnistä voi myös saada oivan pyörän edullisesti. Evanscycles, wiggle, chainreaction esimerkkeinä. Mutta jos kaupassa pääsee koeistumaan ja miellyttää niin kaupoille vaan sopiva pyörä ja Suomi nousuun.
Itse katselin Citymarketissa jotain parinsadan pyörää 1x7 tai 1x9 29- täysjäykkä hydraulisin jarruin ja mietin, että talveksihan tuossa olisi kätevä menopeli halvalla. Koko oli vaan ehkä liian iso.
Prismassa on Tunturi RX300 myös 399,- hintaluokkaan..
https://www.tunturi.fi/tuote/hybridipyorat/rx-300/
Henkilökohtaisesti itse jos ns. hybridiä haluaisin, niin tätä parempaa ei varmaan ole?
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXFMAPEX1FLAT/planet-x-full-monty-sram-apex-1-flat-bar-gravel-bike
Kävin tuossa äsken XXL:ssä ja sieltä tuli ostettua tuo https://www.xxl.fi/white-sc-comp-ff-18-miesten-hybridipyora/p/1143914_1_style kokoa 17 tuumaa.
Oli juuri ja juuri sopiva koko.. ei olis saanu olla yhtään korkeampi.
Ainoa ongelma oli se, että huollon mukaan se ostamani tarakka ei käynytkään siihen pyörään eikä heiltä löydy sopivaa.. oli kuulemma liian jyrkkä kulma tms?
Kiitos kaikille avusta ja hyviä syksyn jatkoja :cool:
Biltemasta tarakka
pyoraily/pyorailyvarusteet/polkupyoran-tavaratelineet/tavarateline-alumiinia-2000019090
Kahdessa tuollainen ollut jo pitkään.
Toimiskohan tuo linkki nyt
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyorailyvarusteet/polkupyoran-tavaratelineet/tavarateline-alumiinia-2000019090
kurvaaja
06.11.2018, 10.25
Kävin uudestaan koittamassa tuota XXL White ss comp ff -pyörää, nyt pääsi testaamaan liikkeen pihalla. Ko. pyörän geometria tuntui turhan maastopyörämäiseltä omaan makuuni, joten se nyt poissuljettu. Enemmän siis haussa Crescentin tyyppinen pyörä geoltaan. Harmi, että Kona Dew Plus kiinnostaisi myös, mutta ei taida päästä koeajamaan täällä pk-seudulla. Kona taitaa mennä Geoltaan tuohon Whiten ja Crescentin välimaastoon ? Konassa olisi hydrauliset levyt ja varmaan paremmin rengastilaa kuin Crescent Yoktossa.. Kona irtoaisi 599€ https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-Plus-2018/ekauppa/pKODWP18/ , mutta uskaltaako koeajamatta tilata, että osuisi koko kohdilleen. Crescentistä tosiaan 59 tuntui sopivalle, niin taulukoita katselemalla Konasta ehkä sitten 57 ?
Crecentille sain tarjouksen lokareineen ja tarakoineen asennettuna n. 530€ eli Kona olisi samoilla varusteilla varmaan vähän reilun 100€ tyyriimpi. Onko paremmat jarrut sitten sen arvoiset?
Kävin uudestaan koittamassa tuota XXL White ss comp ff -pyörää, nyt pääsi testaamaan liikkeen pihalla. Ko. pyörän geometria tuntui turhan maastopyörämäiseltä omaan makuuni, joten se nyt poissuljettu. Enemmän siis haussa Crescentin tyyppinen pyörä geoltaan. Harmi, että Kona Dew Plus kiinnostaisi myös, mutta ei taida päästä koeajamaan täällä pk-seudulla. Kona taitaa mennä Geoltaan tuohon Whiten ja Crescentin välimaastoon ? Konassa olisi hydrauliset levyt ja varmaan paremmin rengastilaa kuin Crescent Yoktossa.. Kona irtoaisi 599€ https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-Plus-2018/ekauppa/pKODWP18/ , mutta uskaltaako koeajamatta tilata, että osuisi koko kohdilleen. Crescentistä tosiaan 59 tuntui sopivalle, niin taulukoita katselemalla Konasta ehkä sitten 57 ?
Crecentille sain tarjouksen lokareineen ja tarakoineen asennettuna n. 530€ eli Kona olisi samoilla varusteilla varmaan vähän reilun 100€ tyyriimpi. Onko paremmat jarrut sitten sen arvoiset?
Dew Plus on tuohon hintaan perusvarma valinta. 
Oma valinta olisi Kona Esatto Fast, joka on Bikesterissa tosi edullisesti myös. Mutta ehkei tuohon saa kovin leveitä renkaita? Esatto on huomattavasti kevyempi käsitellä ja ajaa kuin Dew Plus, taitaa jotain kolme kiloa olla painoeroa.
https://www.bikester.fi/kona-esatto-fast-hybridipyora-harmaa-877710.html
hiilikuitumies
06.11.2018, 13.35
Kävin uudestaan koittamassa tuota XXL White ss comp ff -pyörää, nyt pääsi testaamaan liikkeen pihalla. Ko. pyörän geometria tuntui turhan maastopyörämäiseltä omaan makuuni, joten se nyt poissuljettu.
Millä tavoin? Oliko se lyhyt vai pitkä vai korkea vai matala? Siihen voisi olla helppoa ratkaisukin: vaihtaa ohjaustanko ja tai stemmi. Toki sehän vähän lisäisi hintaa ja vaatisi itseltä hieman osaamista ja vaivaa.
Millä tavoin? Oliko se lyhyt vai pitkä vai korkea vai matala? Siihen voisi olla helppoa ratkaisukin: vaihtaa ohjaustanko ja tai stemmi. Toki sehän vähän lisäisi hintaa ja vaatisi itseltä hieman osaamista ja vaivaa.
Tuossa sc compissa on säädettävä stemmin kulma, tuskin tarvitsisi edes vaihtohommiin ryhtyä.
Millä tavoin? Oliko se lyhyt vai pitkä vai korkea vai matala? Siihen voisi olla helppoa ratkaisukin: vaihtaa ohjaustanko ja tai stemmi. Toki sehän vähän lisäisi hintaa ja vaatisi itseltä hieman osaamista ja vaivaa.
Rungon geometria on erilainen, kulmat jne. Vertaa kuvia. Yoktossa on myös säädettävä ohjainkannatin.
Cressun akseliväli on melkoisen pitkä, se vakauttaa ajettavuutta ja pehmentää tärinöitä, jos arvostaa tuollaista ajettavuutta, niin hyvä valinta.
hiilikuitumies
06.11.2018, 16.12
Rungon geometria on erilainen, kulmat jne. Vertaa kuvia. Yoktossa on myös säädettävä ohjainkannatin.
Mikä siinä sitten oli, jos olet verrannut? Enemmän minua kiinnostaa se, miten toinen koki asian.
kurvaaja
06.11.2018, 17.00
Millä tavoin? Oliko se lyhyt vai pitkä vai korkea vai matala? Siihen voisi olla helppoa ratkaisukin: vaihtaa ohjaustanko ja tai stemmi. Toki sehän vähän lisäisi hintaa ja vaatisi itseltä hieman osaamista ja vaivaa.
En osaa tarkemmin sanoa, mistä tunne tuli. Ehkä eniten sen maastopyörämäisyyden toi leveä ohjaustanko. Ajanut viime vuodet lähinnä maantiepyörällä, niin ehkä tottumiskysymys? Tokihan tuo korjaantuisi ohjaustanko vaihtamalla, mutta sitten häviäsi halvan hinnan etu (joka tuon pyörän ehdottomasti paras puoli).
Tanko on helposti kavennettavissa, vähitellen palat päistä pois kunnes on sopiva. Minä olen päätynyt suorassa 55 cm leveään kun maantietangot ovat 420 mm.
hiilikuitumies
06.11.2018, 17.30
En osaa tarkemmin sanoa, mistä tunne tuli. Ehkä eniten sen maastopyörämäisyyden toi leveä ohjaustanko. Ajanut viime vuodet lähinnä maantiepyörällä, niin ehkä tottumiskysymys? Tokihan tuo korjaantuisi ohjaustanko vaihtamalla, mutta sitten häviäsi halvan hinnan etu (joka tuon pyörän ehdottomasti paras puoli).
Tangon sahaa poikki rautasauhalla helposti, koska sehän on vain sisältä onttoa alumiiniputkea. Minä en pidä tästä nykyisestä todella leveiden tankojen muodista, vaan kavennan aina itse omat tankoni. Usein silti ajan kädet jarrukahvojen päällä. Kuten TERU sanoi, niin kaventamisen voi tehdä asteittain kokeillen, milloin tuntuu sopivalta.
kurvaaja
08.11.2018, 12.55
Eipä ole kieltämättä käynyt edes mielessä, että voisi noin kaventaa. Mutta tosiaan miksikäs ei? Mikähän noiden älyttömän leveiden tankojen idea oikein on? Ei ole koskaan helppoa tämän pyörän ostaminen. Kuume olisi kova, mutta pitäisi silti malttaa etsiä ja ostaa hyvä... Netistä osui silmään tämä Crescentin versio https://www.bestbikes.fi/crescent-kebne-24v-2017 . Tuossa olisi hydrauliset levyt ja tarakat ja lokarit valmiina, niin olisi aika samoissa hinnoissa kuin Yokto. Lieneekö jopa samalla rungolla? Geometria ainakin näyttäisi täysin identtiseltä.. Atto (https://www.bestbikes.fi/crescent-atto-24v-2018) olisi samanhintainen kuin Kebne. Salto taas 100€ kalliimpi. Saltossa (https://www.bestbikes.fi/crescent-salto-2018) Deoren osaa, mutta ne tuskin tuo 100€ lisäarvoa vs. Kebne/Atto ?
Hmm.. Täytyy varmaan käydä Inseraakin koittamassa, koska hinta https://www.baiks.fi/polkupyorat/hybridipyorat-retkipyorat/miesten-mallit/insera-reflex-360-28-miesten-24-v.html tai https://www.baiks.fi/polkupyorat/hybridipyorat-retkipyorat/miesten-mallit/insera-x-cross-360-28-30-v-miesten-8570.html ... X-Cross aika paljon kevyempi ainakin paperilla. Aika erityyppiset Geot noissa taitaa olla...
Panevat joskus pieniin naistenpyöriinkin sen saman levyisen tangon ja se jää usein sellaiseksi. Felt esimerkiksi kasaa koon mukaa tangon leveydenkin. Isoon pyörään isolle kuskille tuollainen Cressun 620 mm tanko ei ole huisin leveä.
Ei ole kuvan perusteella samaan runkoon kasattuja kysymäsi pyörät, pieniä erot kaikkiaan niin myös hyvysmielessä. Raakarunkoja ostavat Taiwanilta pienin eroin kuhunkin malliin, mitoitus voi olla ihan samakin. Kelpo pyöriä luokassaan.
kurvaaja
14.11.2018, 10.44
Tässä olisi hieman erilainen hybridi https://www.tori.fi/uusimaa/Era_Nishiki_Speed_R_hybrid_27_5__10_v_edull_522247 70.htm?ca=18&w=3 . Onko kokemuksia/ mielipiteitä kyseistä pyörästä / putiikista? Ilmeisesti siis vain yhdella eturattaalla (huolettomampi talvikäytössä?). Rengastus aika erikoinen (koko ja leveä sliksi) , tuottaakohan ongelmia? Suht kevyt (11,1kg), mikäli valmistajan ilmoitukseen luottaminen.
27.5" vannekoko tuottaa ongelmia mm. olemattoman (vai onko niitä nyt tullut) nastarengasvalikoiman vuoksi. En näe mitään etuja 27.5" vannekokoossa peruspyörässä.
Samaa mieltä tuosta välikoosta ja kun kysyjä muistaakseni on melko pitkä, en pidä tuota järkevänä. Rengaskooksi tuo tylsä normaali 622 mm on isolle kuskille paras ja renkaita saa.
kurvaaja
14.11.2018, 11.34
jep 188cm on pituutta.. Ok, suljetaan pois vaihtoehdoista.
kurvaaja
15.11.2018, 11.31
Kävin eilen koeajamassa Nishiki 401 hybridiä (tämmöinen https://www.suomenurheilupyora.fi/nishiki-401-vm2018 ,eri liikkeessä tosin ). Tämä tuntui oikeastaan parhaalle tähän asti testatuista. Irtoaisi hintaan 599€. Ei tuo varmaan tuosta kummene tässä hintaluokassa? Se paljon puhuttu Kona Dew olisi ollut mukava koittaa, mutta onko Kona se parempi kuin Nishiki? (Joten omassa mielikuvassa Nishiki kuitenkin laadukkaampi kuin esim. Insera?)
Ei kummene, onhan tuossa triplaohennettu runko, muutoinkin perusta kunnossa, oliko koon puolesta passeli, 56 keskikoko koeajossa? Ajaa tuolla kun säätelee kokovartalotyökalun itselleen sopivaksi.
kurvaaja
15.11.2018, 15.41
Nishikin mitoitus ilmeisesti pienen puoleinen, koska 61 koko tuntui sopivalle. 56 tuntui turhan naftille...
Ei se pienikään saa olla eikä tuo suurinkaan ole valmistajan suositusten ulkopuolella, suositus185 cm ja siitä ylöspäin. Jos kuitenkin pitkältä tuntuu, kun ajoa enempi, niin kiinteä stemmi senttiä lyhempänä kuin säätöstemmi eikä ajettavuus huonone.
kurvaaja
19.11.2018, 16.02
Ei kummene, onhan tuossa triplaohennettu runko.
Onko tuolla kolmoisohennetulla rungolla muita etuja vanhempiin kaksoisohennettuihin kuin paino? Fillaritorin puolella näyttäisi olevan myynnissä 2015 mallinen pyörä. Siinä tuo vanhempi kaksoisohennetturunko ja vähän eri osakokoonpano kuin 2017 ja 2018 malleissa...
Jos se on, niin hyvä, mutta kun ei ole, niin tuon perusteella ei kannata hylätä, jos muutoin kiinnostaa. Ero lienee hyvin pieni, paino kait vähän ja hitusen kait joustaa. Liikutaan jossain lähes uskon alueella, omissani on tuo kolmoisohennus kaikissa kolmessa. Joskus oli ohentamattomia runkoja eikä niistä huonoja muistoja.
kurvaaja
03.12.2018, 12.16
Noniin, tuommoinen Nishiki 401 hybridi tuli nyt sitten ostettua. Katsotaan kuinka palvelee. Nastarengas pitäisi hommata ainakin eteen, niin ei tarvitsisi jännittää talviaikaan niin paljoa. Onko suosituksia nastarenkaista? Suomi tyres W106? Continental Spike 120 (näyttää rullaavalta, mutta pitääkö yhtään)? Entä bilteman nastakumi?
W 106 on ihan kelpo rengas alkaenhintaisista, samoin Marathon Winter 240 nastaisena, kumpiakin saa hyvin monesta paikkaa, täältä rengasketjusta löytyy juttua paljonkin.
https://www.suomenurheilupyora.fi/schwalbe-marathon-winter-nastarengas
 
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.